Grozījums likumā "Par vieglo automobiļu un
motociklu nodokli"
Izdarīt likumā "Par vieglo automobiļu un
motociklu nodokli" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs,
2003, 23.nr.; 2004, 10.nr.) šādu grozījumu:
izteikt 4.pantu šādā redakcijā:
"4.pants. Nodokļa likmes
(1) Vieglajiem automobiļiem nodokli aprēķina, summējot lielumus, kas iegūti, piemērojot likmi atkarībā no automobiļa vecuma (skaitot no pirmās reģistrācijas gada ārvalstīs) atbilstoši šā panta otrajai daļai, un likmi atkarībā no automobiļa motora tilpuma atbilstoši šā panta trešajai daļai.
(2) Ņemot vērā automobiļa vecumu, tiek noteiktas šādas likmes:
1) iepriekš nereģistrētiem automobiļiem un automobiļiem, kas nav vecāki par gadu, 250 latu;
2) gadu veciem automobiļiem 200 latu;
3) divus gadus veciem automobiļiem 150 latu;
4) trīs gadus veciem automobiļiem 125 lati;
5) četrus gadus veciem automobiļiem 100 latu;
6) piecus līdz septiņus gadus veciem automobiļiem 75 lati;
7) astoņus gadus veciem automobiļiem 80 latu;
8) deviņus gadus veciem automobiļiem 85 lati;
9) desmit gadus veciem automobiļiem 90 latu;
10) 11 gadus veciem automobiļiem 100 latu;
11) 12 gadus veciem automobiļiem 110 latu;
12) 13 gadus veciem automobiļiem 130 latu;
13) 14 gadus veciem automobiļiem 150 latu;
14) 15 gadus veciem automobiļiem 170 latu;
15) 16 gadus veciem automobiļiem 190 latu;
16) 17 gadus veciem automobiļiem 210 latu;
17) 18 gadus veciem automobiļiem 230 latu;
18) 19 līdz 25 gadus (ieskaitot) veciem automobiļiem 250 latu.
(3) Automobiļiem ar motora tilpumu, lielāku par 3000 kubikcentimetriem, tiek noteiktas šādas likmes:
1) automobiļiem ar motora tilpumu, lielāku par 3000 kubikcentimetriem, bet mazāku par 4000 kubikcentimetriem 0,30 latu par vienu kubikcentimetru;
2) automobiļiem ar motora tilpumu 4000 kubikcentimetri un lielāku 0,50 latu par vienu kubikcentimetru.
(4) Motocikliem nodokli aprēķina atkarībā no motocikla vecuma (skaitot no pirmās reģistrācijas gada ārvalstīs), šā panta otrajā daļā automobiļiem noteiktās attiecīgās likmes reizinot ar 0,25.
(5) Ja nav iespējams noteikt vieglā automobiļa vai motocikla pirmās reģistrācijas gadu ārvalstīs, nodokli aprēķina atkarībā no vieglā automobiļa vai motocikla vecuma, skaitot no izgatavošanas gada."
Likums stājas spēkā 2007.gada 1.jūlijā.
Finanšu ministrs
O.Spurdziņš
I.
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs
|
|
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Vieglie automobiļi un motocikli, kas Latvijā
tiek ievesti no ārvalstīm, saskaņā ar likumu Par vieglo automobiļu un
motociklu nodokli tiek aplikti ar automobiļu un motociklu nodokli. Pašlaik nodoklis vieglajiem automobiļiem un
motocikliem tiek aprēķināts, kā vienīgo kritēriju izmantojot automobiļu un
motociklu vecumu. Nodokļa likmes ir robežās no 75 latiem līdz 250 latiem.
Visaugstākās nodokļa likmes tiek piemērotas iepriekš nereģistrētiem
automobiļiem un automobiļiem, kas nav vecāki par vienu gadu, kā arī pašiem
vecākajiem (19-25 gadus veciem automobiļiem) - 250 latu. Automobiļiem, kas ir
vecāki par vienu gadu, nodokļa likmes pakāpeniski samazinās un pati zemākā
nodokļa likme tiek piemērota piecus līdz septiņus gadus veciem automobiļiem
75 lati. Par astoņiem gadiem vecākiem automobiļiem nodokļa likme atkal
pakāpeniski palielinās un 19-25 gadus veciem automobiļiem atkal sasniedz 250
latus. Lai veicinātu ekonomiskāku vieglo automobiļu
izmantošanu, nodokļa aprēķināšanas sistēmu nepieciešams pārskatīt, ņemot vērā
automobiļu motora tilpumu. |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts
paredz mainīt nodokļa piemērošanas sistēmu, nodokļa aprēķināšanā izmantojot
papildu kritēriju automobiļa motora tilpumu. Atkarībā no automobiļu motora tilpuma paredzēts noteikt divas dažādas papildu nodokļa likmes automobiļiem, kuru motora tilpums ir virs 3000 līdz 3999 kubikcentimetri 0,30 lati par cm3, un automobiļiem, kuru motora tilpums ir 4000 kubikcentimetri un lielāks 0,50 lati par cm3. Likumprojekts stājas spēkā
2007.gada 1.jūlijā. |
Nav. |
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz sabiedrības un
tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts ierobežo lielāka motora tilpuma un dārgāku vieglo automobiļu iegādi, veicinot pievēršanos ekonomiskākiem un lētākiem automobiļiem, tādējādi samazinot gan patērētāju izdevumus dārgāku transportlīdzekļu iegādei, gan degvielas iegādes izdevumus. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts neizraisa administratīvo procesu vienkāršošanos. Lai neradītu negatīvu ietekmi uz
uzņēmējdarbības vidi un civiltiesisko saistību izpildi starp personām un
tirgotājiem, ņemot vērā to, ka nodokļa likmes paaugstināšana var ietekmēt
tādu vienošanās izpildi par transportlīdzekļu iegādi, kas noslēgti pirms
likuma spēkā stāšanās, paredzēts, ka likumprojekts stāsies spēkā 1.jūlijā,
dodot laiku līgumu precizēšanai. |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts neradīs sociālās sekas. |
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts veicina ekonomiskāku vieglo automobiļu izmantošanu, kas mazāk patērē degvielu, tādējādi arī ir mazāka negatīvā ietekme uz vidi, mazāks vides piesārņojums. |
5. Cita informācija |
Nav. |
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtē- jais gads |
Trīs nākamie gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
|
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
1080 |
2200 |
2200 |
2200 |
2200 |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
|
|
|
|
|
3. Finansiālā ietekme |
1080 |
2200 |
2200 |
2200 |
2200 |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Kompensējošie pasākumi nav nepieciešami. |
||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Aprēķinā tika izmantota Ceļu
satiksmes drošības direkcijas mājas lapā ievietota informācija par reģistrēto
vieglo automobiļu skaitu Latvijā līdz 2007.gada 1.janvārim, reģistrāciju
2007.gada janvārī un februārī un to motoru tilpumu. Ņemot vērā, ka likums
stājas spēkā 2007.gada 1.jūlijā, 2007.gada otrajā pusgadā varētu būtiski
samazināties arī reģistrēto vieglo automobiļu ar motora tilpumu virs 3000
kubikcentimetriem skaits Latvijā. Līdz ar to nav sagaidāmi būtiski papildu
ieņēmumi 2007.gada otrajā pusgadā. |
||||
6. Cita informācija |
|
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Likumprojekts nerada nepieciešamību izdot
papildu normatīvos aktus. |
2. Cita informācija |
|
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||
2. Saistības pret citām
starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||
3. Saistības, kas izriet no
Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||
|
|||
Attiecīgie ES normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesu spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
|
||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ neatbilst) |
Komentāri |
5. Cita informācija |
|
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu
|
|
Konsultācijas nav notikušas. |
|
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nav zināma. |
Nav. |
|
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas. |
|
Nav. |
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojektā paredzēto normu īstenošana neradīs vajadzību pēc jaunām struktūrvienībām vai institūcijām. Likumprojekta normu administrēšanu veiks Valsts ieņēmumu dienests un Ceļu satiksmes drošības direkcija atbilstoši likumam Par vieglo automobiļu un motociklu nodokli un saskaņā ar to izdotajiem Ministru kabineta noteikumiem. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrība par likumprojekta ieviešanu tiks informēta vispārējā kārtībā. Pēc tā pieņemšanas Saeimā likums tiks publicēts oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis, un pēc tam arī "Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājā". |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Indivīds var pārsūdzēt lēmumu vispārējā administratīvi procesuālajā kārtībā. Administratīvo aktu var apstrīdēt padotības kārtībā augstākā institūcijā. |
4. Cita informācija |
Nav. |
Finanšu ministrs O.Spurdziņš
Finanšu ministrs |
Valsts sekretāre |
Juridiskā departamenta direktore |
Par
kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
O. Spurdziņš
|
I.Krūmane
|
E.Strazdiņa
|
M.Radeiko
|
G.Pužule
|
13.03.2007. 11:37
912
I.Vēja, 7083846
Ieva.Veja@fm.gov.lv