Likumprojekts
Grozījumi likumā "Par
uzņēmumu ienākuma nodokli"
Izdarīt likumā "Par uzņēmumu ienākuma nodokli" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 7., 24.nr.; 1996, 9., 15.nr.; 1997, 8., 24.nr.; 1998, 8., 21.nr.; 1999, 6., 24.nr.; 2000, 9.nr.; 2001, 1., 5., 24.nr.; 2003, 15.nr.; 2005, 2.nr., 24.nr.; 2006, 1.nr.; 2007, 3.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt
1.pantu ar divdesmit sesto daļu šādā redakcijā:
"(26) Reprezentatīvs vieglais pasažieru
autotransports transportlīdzeklis, kura pilna masa
nepārsniedz 3500 kilogramu un sēdvietu skaits, neskaitot vadītāja vietu,
nepārsniedz astoņas vietas, un kura vērtība (iegādes vērtība, uzskaites vērtība grāmatvedībā visā izmantošanas
laikā vai kopējā nomas maksājumu summa) pārsniedz 30000 latu, un kurš nav speciālais vieglais automobilis (piemēram, operatīvais transportlīdzeklis,
vieglais katafalkautomobilis vai vieglais automobilis, kurš speciāli aprīkots,
lai pārvadātu riteņkrēslos sēdošos invalīdus)."
2. Papildināt 3.pantu ar 4.5 daļu šādā
redakcijā:
"(45) Šā panta ceturtās daļas
7.punkta izpratnē atlīdzība par Latvijā esoša nekustamā īpašuma atsavināšanu
ietver arī ienākumu no kapitāla daļu, akciju vai cita līdzdalības veida
atsavināšanas Latvijā vai ārvalstī izveidotā komercsabiedrībā, nodibinājumā,
fondā vai trastā, ja vairāk nekā
50 procentu no šādas komercsabiedrības, nodibinājuma, fonda vai trasta
aktīvu vērtības tieši vai netieši veido Latvijā esošs nekustamais īpašums.
"
3. 6.pantā:
papildināt
pirmo daļu ar 13. un 14.punktu šādā redakcijā:
"13) izdevumiem, kas saistīti ar reprezentatīva
vieglā pasažieru autotransporta ekspluatāciju un uzturēšanu;
14) operatīvās nomas vai finanšu nomas
maksājumiem, kas saistīti ar reprezentatīva vieglā pasažieru autotransporta
nomu.";
papildināt
pantu ar 5.4 daļu šādā redakcijā:
"(54) Nosakot
apliekamo ienākumu, neņem vērā vērtības izmaiņas, kas saistītas ar reprezentatīva vieglā pasažieru autotransporta atsavināšanu,
ja tam nav ticis aprēķināts nolietojums nodokļu aprēķināšanas vajadzībām."
4. 13.pantā:
papildināt pirmās daļas 2.punkta "a"
apakšpunktu aiz vārdiem "ražošanas tehnoloģiskajām iekārtām" ar
vārdiem un skaitļiem "vieglajām automašīnām, motocikliem, ūdens un gaisa
transporta līdzekļiem, kas iegādāti, sākot ar 2007.gada 1.jūliju";
papildināt pirmo daļu ar 3.1 punktu
šādā redakcijā:
"31) vieglajām automašīnām,
motocikliem, ūdens un gaisa transporta līdzekļiem (izņemot autotransportu ar
speciālu aprīkojumu), kas iegādāti, sākot ar 2007.gada 1.jūliju, nepiemēro šās
daļas 3.punktu, bet taksācijas perioda nolietojumu aprēķina katra pamatlīdzekļa
atlikušajai vērtībai pirms taksācijas perioda nolietojuma atskaitīšanas,
piemērojot pamatlīdzeklim noteikto nolietojuma likmi, kas reizināta ar koeficientu 1,5;";
papildināt pirmo daļu ar 8.1 un 8.2
punktu šādā redakcijā:
"81)
šā likuma 13.panta pirmā daļa neattiecas uz reprezentatīvu vieglo pasažieru autotransportu,
kas iegādāts, sākot ar 2007.gada 1.jūliju;
82)
ja vieglā pasažieru
autotransporta (kas iegādāts, sākot ar 2007.gada 1.jūliju)
atlikusī vērtība pamatlīdzekļa uzlabošanas, atjaunošanas un rekonstrukcijas
darbu rezultātā ir palielināta un pārsniedz 30000 latu, tad minētajam pamatlīdzeklim taksācijas
periodā, kurā tā uzskaites vērtība pārsniedz 30000 latu, un turpmākajos taksācijas
periodos šā likuma 13.panta pirmo daļu nepiemēro, bet piemēro
šā likuma normas par reprezentatīvu vieglo pasažieru
autotransportu;".
Likums stājas spēkā 2007.gada 1.jūlijā.
Finanšu ministrs
O.Spurdziņš
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Likuma Par uzņēmumu ienākuma nodokli 13.pantā paredzēts,
ka pamatlīdzekļus nolietojuma aprēķināšanas nodokļu vajadzībām grupē pa kategorijām,
atsevišķi uzskaitot tikai noteikta veida pamatlīdzekļus. Lai veicinātu
ieguldījumus pamatlīdzekļos, pamatlīdzekļu nolietojuma aprēķiniem nodokļu
vajadzībām izmanto divkāršotu nolietojuma likmi. Tādējādi nolietojums nodokļu
vajadzībām neatspoguļo ekonomisko pamatlīdzekļa nolietojumu. Minētā norma
attiecas arī uz visa veida automašīnām, t.sk., tādām ekskluzīvu marku
automašīnām kā ASTON MARTIN DB9, ROLLS ROYCE PHANTOM, BENTLEY CONTINENTAL GT,
LAMBORGHINI GALLARDO. Iegādājoties un lietojot šāda veida ekskluzīvas
automašīnas, tiek ievērojami samazināts nodokļa maksātāja apliekamais
ienākums, bet minēto automašīnu ekskluzivitātes nepieciešamība saimnieciskās
darbības nodrošināšanai ir apšaubāma, jo tās iegādājas tādi nodokļu
maksātāji, kuru saimnieciskās darbības rādītāji un specifika, piemēram,
būvniecība, atkritumu savākšana un lauksaimnieciskā darbība, neliecina par
ekskluzīvu automašīnu iegādes pamatotību. Likuma 3.panta ceturtās daļas 7.punkts paredz ar ienākuma nodokli 2% apmērā apliek nerezidentu ienākumu no nekustamā īpašuma atsavināšanas. Nerezidenti, ieguldot Latvijas nekustamo īpašumu kapitālsabiedrību pamatkapitālā, var izvairīties no turpmākas minētā nodokļa par nekustamā īpašuma kapitāla pieaugumu maksāšanas. |
|
Ar grozījumiem
likuma 1.pantā tiek definēts reprezentatīvs vieglais pasažieru
autotransports. Atbilstoši minētajai definīcijai tā pilna masa nepārsniedz 3500 kilogramus un sēdvietu skaits, neskaitot
vadītāja vietu, nepārsniedz astoņas vietas, un kura vērtība (iegādes vērtība,
uzskaites vērtība grāmatvedībā visā izmantošanas laikā vai kopējā nomas
maksājumu summa), pārsniedz 30000 latu un kurš nav speciālais vieglais
automobilis (piemēram, operatīvais transportlīdzeklis, vieglais
katafalkautomobilis vai vieglais automobilis, kurš speciāli aprīkots, lai
pārvadātu riteņkrēslos sēdošos invalīdus). Grozījumi paredz neatļaut norakstīt nolietojumu
nodokļu aprēķināšanas vajadzībām reprezentatīvam vieglam pasažieru
autotransportam un neatzīt izdevumos to ekspluatācijas izmaksas, kā arī
apliekamā ienākuma korekciju veikšanu par nomas maksu par minētajām
automašīnām. Likumprojekts paredz, ka vieglo automašīnu,
motociklu, ūdens un gaisa transporta līdzekļu (izņemot autotransportu ar
speciālu aprīkojumu), kas iegādātas, sākot ar 2007.gada 1.jūliju, uzskaiti nolietojuma aprēķinam nodokļu
aprēķināšanas vajadzībām veiks atsevišķi katram pamatlīdzeklim, piemērojot
nolietojuma aprēķināšanas likmi, kas reizināta ar koeficientu 1,5. Lai nodrošinātu, ka ienākuma nodokli no nekustamā īpašuma atsavināšanas maksātu visi nerezidenti (neatkarīgi no tā, vai tas ir ieguldīts kapitālsabiedrības pamatkapitālā vai saglabāts nerezidenta īpašumā), likumprojekts paredz papildināt likuma 3.pantu ar 4.5 daļu, kas nosaka, ka atlīdzība par Latvijā esoša nekustamā īpašuma atsavināšanu 3.panta ceturtās daļas 7.punkta izpratnē ietver arī ienākumu no kapitāla daļu, akciju vai cita veida līdzdalības Latvijā vai ārvalstī izveidotā komercsabiedrībā, nodibinājumā, fondā vai trastā atsavināšanas, ja vairāk nekā kā 50% no šādas komercsabiedrības, nodibinājuma, fonda vai trasta aktīvu vērtības tieši vai netieši veido Latvijā esošs nekustamais īpašums. |
|
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. 1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
2. 2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts stimulēs komersantus pārstrukturēt ieguldījumus, samazinot
tos reprezentatīvu vieglo automašīnu iegādei, savukārt brīvos līdzekļus
novirzot saimnieciskās darbības uzlabošanai, krājumu aprites veicināšanai un
ieguldīšanai ražošanas tehnoloģiskajās iekārtās. |
|
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
4. Ietekme uz
vidi |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2008.-2012. |
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
- |
+330,3 |
+858,7 |
+1175,7 |
+1042,1 |
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos |
- |
- |
- |
- |
- |
3. Finansiālā
ietekme |
- |
+330,3 |
+858,7 |
+1175,7 |
+1042,1 |
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
- |
- |
- |
- |
- |
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins : |
|
|
|
|
|
Budžeta
ieņēmumu palielinājums, kas saistīts ar reprezentatīvu vieglo automašīnu
nolietojuma norakstīšanas pārtraukšanu tiek rēķināts pieņemot, ka vidēji
viena reprezentatīva automašīna izmaksā 50000 latu un šādas automašīnas
vidēji gadā iegādājas 330 uzņēmumu ienākuma nodokļa maksātāji. Ietekme uz
budžetu rēķināta, ņemot vērā apstākli, ka, sākot no 2007.gada 1.jūlija,
iegādāto reprezentatīvu vieglo automašīnu nolietojuma norakstīšanas
pārtraukšana ietekmēs arī turpmāko gadu nodokļa maksātāju apliekamā ienākuma
bāzi to palielinot. |
|
+330,3 |
+858,7 |
+1175,7 |
+1042,1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Budžeta
ieņēmumu palielinājums kopā: |
- |
+330,3 |
+858,7 |
+1175,7 |
+1042,1 |
|
Likumprojekts šo jomu neskar. |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī
tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to
izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts
šos noteikumus izstrādāt |
|
2. Cita
informācija |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
|
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
1.tabula |
|
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
2.tabula |
||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma
(attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā
panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
|
|
|
|
|
5. Cita
informācija |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
||||
Par likumprojektu nav notikušas konsultācijas ar nevalstiskajām
organizācijām. |
||||
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums |
Nevalstisko organizāciju viedokļa par
likumprojektu nav. |
|||
Sabiedrības
informēšanas pasākumi nav veikti. |
||||
Konsultācijas
ar starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas. |
||||
5. Cita
informācija |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts
institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Lai īstenotu
paredzētos grozījumus likumā Par uzņēmumu ienākuma nodokli, nav nepieciešams
radīt jaunas valsts institūcijas. Esošo valsts institūciju funkcijas netiks
paplašinātas. |
|||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis. |
|||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības. |
|||
4. Cita informācija |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|||
Finanšu ministrs O.
Spurdziņš
Valsts sekretāre |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
|
|
|
I.Krūmane |
E.Strazdiņa |
M.Radeiko |
A.Kaļāne |
2007.03.23.
1031
A.Kaļāne 7095491,