Latvijas Republikas
9.Saeimas Prezidijam
2007.gada __________________
Nr.________________________
Saskaņā
ar Saeimas Kārtības ruļļa 79.pantu likumdošanas iniciatīvas kārtībā iesniedzam
likumprojektu "Grozījums likumā Par politiski represētās personas statusa
noteikšanu komunistiskajā un nacistiskajā režīmā cietušajiem.
Pielikumā:
1. Likumprojekts.
2. Anotācija (uz 4 lapām).
9. Saeimas deputāti:
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
Likumprojekts
Grozījumi likumā
Par politiski represētās personas statusa noteikšanu
komunistiskajā un nacistiskajā režīmā cietušajiem
Izdarīt
likumā Par politiski represētās personas statusa noteikšanu komunistiskajā un
nacistiskajā režīmā cietušajiem (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
Kabineta Ziņotājs, 1995, 10.nr.; 1997, 14.nr.; 1998, 15.nr.; 1999, 8.nr.; 2001,
14.nr.; 2004, 8.nr.) šādus grozījumus:
1. 4.pantā:
izteikt
pirmās daļas ievaddaļu šādā redakcijā:
(1)
Par nacistiskā režīma politiski represētām personām atzīstami Latvijas,
Igaunijas un Lietuvas pilsoņi un Latvijas pastāvīgie iedzīvotāji, kā arī
šo personu pēcnācēji, ja viņi šā likuma 1.pantā minēto iemeslu dēļ laika posmā
no 1941.gada 22.jūnija līdz 1945.gada 8.maijam Latvijas teritorijā vai ārpus
tās:;
aizstāt
pirmās daļas 4.punktā vārdus nacistiskā režīma 1942. un 1943.gada akciju laikā
ar vārdiem vai citām valstīm;
izslēgt
trešajā daļā vārdus Latvijas teritorijā.
2. Svītrot
5.panta otrās daļas 1. punkta vārdus un Tieslietu ministrijas atzinumu
3. Papildināt 11.panta pirmo daļu ar vārdiem:
nepieciešamības gadījumā pieprasot Tieslietu ministrijas atzinumu
4. Izslēgt Pārejas noteikumu 1. punkta 4. apakšpunktu.
5. Papildināt Pārejas noteikumus ar jaunu 7. punktu šādā redakcijā:
7. Personas, kas tika atzītas par politiski represētām personām saskaņā ar Augstākās Padomes 1992. gada 13. maija likumu Par politiski represētās personas statusa noteikšanu, atzīstamas par politiski represētām personām arī šī likuma ietvaros. Ministru kabinets līdz 2007. gada 1. septembrim pieņem noteikumus par attiecīgo dokumentu apmaiņas kārtību.
9. Saeimas deputāti:
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
ANOTĀCIJA
likumprojektam
Grozījums likumā
Par politiski represētās personas statusa noteikšanu
komunistiskajā un nacistiskajā režīmā cietušajiem
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
1. Likums Par politiski represētās personas statusa noteikšanu komunistiskajā un nacistiskajā režīmā cietušajiem paredz, ka par nacistiskā režīma politiski represētām personām atzīstami tikai Latvijas, Igaunijas un Lietuvas pilsoņi un līdz 1940.gada 17.jūnijam Latvijā legāli iebraukušie un pastāvīgi dzīvojušie iedzīvotāji, kā arī šo personu pēcnācēji. Pārējie Latvijas pastāvīgie iedzīvotāji (izņemot personas, kuras tika represētas par nacionālo piederību, kā arī tolaik nepilngadīgās personas, kuras tika ieslodzītas cietumos vai koncentrācijas nometnēs Latvijas teritorijā) nav atzīstami par nacistiskā režīma politiski represētām personām. 2. Likums nosaka, ka par nacistiskā režīma politiski represētām personām atzīstamas tās personas, kuras tika izsūtītas piespiedu darbos uz Vāciju nacistiskā režīma 1942. un 1943.gada akciju laikā. 3.Likums neparedz, kas konkrēti, pašvaldība vai persona, kura vēlas iegūt statusu pieprasa Tieslietu ministrijas atzinumu 4. Likums satur acīmredzami neizpildāmas Ministru kabinetam adresētas prasības, kas būtiski sarežģī attiecības ar kaimiņvalstīm un Latvijas sabiedrotajiem 5. Ar likuma pieņemšanu, politiski represētās personas statusu zaudēja virkne personu, kuras par tādām atzina Latvijas valsts. |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz paplašināt to personu loku, kuras būtu atzīstamas par nacistiskā režīma politiski represētām personām. Likumprojekts nosaka, ka Latvijas pastāvīgie iedzīvotāji ir tiesīgi pretendēt uz nacistiskā režīma politiski represētās personas statusu. Likumprojekts paredz, ka minētais statuss nosakāms arī tām personām, kuras tika izsūtītas piespiedu darbos 1941., 1944. un 1945.gadā, turklāt ne tikai uz Vāciju, bet arī uz citām valstīm. Statuss nosakāms arī tām tolaik nepilngadīgām personām, kuras tika ieslodzītas cietumos vai koncentrācijas nometnēs ārpus Latvijas teritorijas. bez tam likumprojekts novērš virkni likumā esošu neprecizitāšu, atceļ Ministru kabinetam uzliktos neizpildāmos uzdevumus un labo vēsturisko netaisnību attiecībā pret personām, kuras par politiski represētām tika atzītas ar Augstākās Padomes 1992. gada 13. maija likumu Par politiski represētās personas statusa noteikšanu |
3. Cita informācija |
Nav |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Nav ietekmes |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Nav ietekmes |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts piešķir sociālās garantijas visām nacistiskā režīma politiski represētām personām, kuras dzīvo Latvijas teritorijā, neatkarīgi no viņu pilsonības un represiju vietas. |
4. Ietekme uz vidi |
Nav ietekmes |
5. Cita informācija |
- |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
- |
- |
- |
- |
- |
3. Finansiālā ietekme |
- |
- |
- |
- |
- |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
- |
- |
- |
- |
- |
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
- |
||||
6. Cita informācija |
- |
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod |
- |
2. Cita informācija |
- |
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
|||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
- |
||
2.tabula |
|||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
5. Cita informācija |
|
||
|
|
|
|
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Ar Latvijas Nacionālsociālistiskā režīma upuru biedrību Piemiņa nākotnei |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Saskaņa ar biedrības priekšlikumiem ir izklāstīti likumprojekta 1., 2., 3. un 5.panti |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
- |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
- |
5. Cita informācija |
- |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likuma izpildi savas kompetences ietvaros nodrošinās pašvaldības un Tieslietu ministrija. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Saskaņā ar likumu Par likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību normatīvais akts tiks publicēts oficiālajā preses izdevumā Latvijas Vēstnesis un Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības |
4. Cita informācija |
- |