Likumprojekts
Izdarīt Ūdens apsaimniekošanas likumā
(Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 20.nr.; 2003,
2.nr.; 2004, 10.nr.; 2005, 5.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt 1.panta 1.punktā vārdus "vai
peldūdeņiem" ar vārdiem "vai peldvietu ūdeņiem".
2. Papildināt 5.panta desmito daļu ar 6.punktu
šādā redakcijā:
"6) peldvietu ūdeņu kvalitātes
novērtēšanas un klasifikācijas kārtību, kā arī prasības peldvietu ūdeņu
aprakstiem un sabiedrības informēšanai."
3. Izslēgt 9.panta ceturtās daļas
ievaddaļā vārdus "un tās teritoriālās struktūrvienības (upju baseinu
pārvaldes)".
4. Aizstāt 10.panta otrajā daļā vārdus "attiecīgā
Latvijas upju baseinu apgabala pārvaldes institūcija" ar vārdiem "Latvijas
Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas aģentūra".
5. Aizstāt 13.panta otrajā daļā vārdus "upju
baseinu apgabala pārvaldes institūcijām" ar vārdiem "Latvijas Vides,
ģeoloģijas un meteoroloģijas aģentūru".
6. Aizstāt 22.panta piektajā daļā vārdus "peldūdeņu
un peldvietu monitoringam" ar vārdiem "peldvietu ūdeņu monitoringam".
7. Papildināt 25.pantu ar trešo daļu šādā
redakcijā:
"(3) Reģionālā vides pārvalde atļaujas nosacījumos hidrotehnisko būvju darbībai iekļauj prasību veikt nepieciešamos zivju resursu aizsardzības pasākumus, tai skaitā atvērt slūžas vai nodrošināt zivju ceļu izbūvi ūdenstilpju aizsprostos, ja attiecīgie pasākumi ir nepieciešami un bioloģiski pamatoti saskaņā ar zivsaimnieciskās ekspertīzes atzinumu, kā arī ir inženiertehniski iespējami saskaņā ar atzinumu, kuru sniedz inženiera hidrotehniķa kvalifikāciju ieguvušie speciālisti ar pieredzi hidrotehnisko būvju ekspluatācijā un personas, kurām saskaņā ar Būvniecības likumu ir tiesības veikt hidrotehnisko būvju projektēšanu."
8. Aizstāt pārejas noteikumu 1.punktā vārdus un skaitļus "bet līdz 2006.gada 30.decembrim šā likuma 22.panta piektajā daļā minētos Ministru kabineta noteikumus par prasībām peldūdeņu un peldvietu monitoringam" ar vārdiem un skaitļiem "bet līdz 2007.gada 30.decembrim šā likuma 22.panta piektajā daļā minētos Ministru kabineta noteikumus par prasībām peldvietu ūdeņu monitoringam".
9. Papildināt pārejas noteikumus ar 12.punktu
šādā redakcijā:
"12. Ministru kabinets līdz 2008.gada
1.martam izdod šā likuma 5.panta desmitās daļas 6.punktā minētos noteikumus."
Vides ministrs
R.Vējonis
Grozījums Ūdens
apsaimniekošanas likumā
Anotācija
I.
Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs |
|
1. Patreizējās situācijas
raksturojums |
2006.gada 15.februārī pieņemta Eiropas Parlamenta un
Padomes direktīva 2006/7/EK par peldvietu ūdens kvalitātes pārvaldību un
direktīvas 76/160 EEK atcelšanu. Tā kā direktīvas prasības nacionālajā
likumdošanā ir jāpārņem līdz 2008.gada 24.martam, ir nepieciešams deleģējums
attiecīgiem Ministru kabineta noteikumiem. Civillikuma 1123.panta otrā daļā noteikts, ka laikā,
kad zivis laiž ikrus, viņu cauriešanai katrā ūdensspēkā izmantošanas ietaisē
jāatstāj atvērtas slūžas vai jāierīko zivju ceļi. Jāņem vērā, ka šī tiesību
norma Civillikumā ir iekļauta vēl 1937. gadā, kad uz Daugavas upes vēl nebija
ierīkota hidroelektrostaciju (turpmāk HES) kaskāde, uz kuru arī šī norma
attiecas. Tāpēc var uzskatīt, ka likumdevēja primārais mērķis nav bijis
aizsargāt dabas daudzveidību un cilvēku dzīvību, bet gan zvejnieku intereses
saglabāt zivju populāciju rūpnieciskai zvejai. Ir jāņem vērā arī fakts, ka
mūsdienās HES ir izvietotas uz dažāda lieluma upēm, to hidrotehniskās būves
atšķiras pēc aizsprostu konstrukcijas un aizsprostu augstuma, atšķirīga ir
arī upju bioloģiskā vide. Līdz ar to nav pamata uzskatīt, ka visas HES ir
salīdzināmos apstākļos. HES hidrotehnisko būvju darbību pašlaik regulē
vairāki normatīvie akti, piemērām, MK 2003.gada 23.decembra noteikumi Nr.736
Noteikumi par ūdens resursu lietošanas atļauju. Saskaņā ar tiem HES
īpašniekiem Vides ministrijas reģionālajā vides pārvaldē ir jāsaņem ūdens
resursu lietošanas atļauja, kurā iekļaujami nosacījumi hidrotehnisko būvju
darbībai. Tā kā Civillikuma 1111.panta piezīmē teikts, ka sīkāki noteikumi par
ūdeņu lietošanas tiesības aprobežojumiem paredzēti sevišķā likumā, ir
nepieciešama likuma norma, kura ļaus atļaujas nosacījumos iekļaut prasību par
hidrotehnisko būvju slūžu atvēršanu vai zivju ceļa izbūvi, ja tas būs
nepieciešams un tehniski iespējams konkrētajā gadījumā. |
|
Likumprojekta uzdevums ir precizēt Ūdens
apsaimniekošanas likuma normu attiecībā uz atļauju izsniegšanu ūdens resursu
lietošanai hidrotehnisko būvju darbības gadījumā, ka arī likumprojektā tiek
dots deleģējums Ministru kabinetam, lai pārņemtu prasības, ko nosaka jauna
2006.gada 15.februārī pieņemta Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva
2006/7/EK par peldvietu ūdens kvalitātes pārvaldību un direktīvas 76/160 EEK
atcelšanu. Bez tam, tā kā direktīva nosaka prasības peldvietu ūdeņiem, bet
likumā tiek lietots jēdziens peldūdeņi, likumprojektā tiek precizēts šo
ūdeņu apzīmējums atbilstoši direktīvā lietotām. |
II.
Kāda var būt tiesību akta ietekme
uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme
attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojektā noteiktās prasības varētu palielināt uzdevumus tikai vienas
nozares komersantiem un tikai atsevišķos gadījumos, kad (saskaņā ar ekspertu
atzinumu) šīs prasības būs nepieciešams īstenot, lai aizsargātu bioloģisko
daudzveidību. Noteikumos paredzēto ekspertu atzinumu saņemšanai papildus
administratīvās procedūras nebūs nepieciešamas. Zvejniecības likuma 5.panta
otrajā daļā jau ir noteikts, kādas institūcijas drīkst veikt zivsaimniecisko
ekspertīzi. Turklāt vairumā
gadījumu šie atzinumi komersantiem nebūs jāsaņem no jauna. Piemēram,
zivsaimnieciskās ekspertīzes atzinumu jau pašlaik pievieno hidrotehnisko
būvju projektam. |
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts palīdzēs sakārtot ūdens resursu izmantošanu un izvirzīt
vienotas un ekoloģiski pamatotas prasības darbībām, kuru ietekme uz ūdeņiem
ir nozīmīga. |
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem Likumprojekta īstenošanai papildus budžeta līdzekļi nav
nepieciešami. |
|||||
|
tūkst. Ls |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads (2007.) |
Nākamie
trīs gadi (2008.
2010.) |
Vidēji
piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1.
Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
2.
Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
3.
Finansiālā ietekme |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi
papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
IV.
Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi
normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. |
Būs jāizdara grozījumi tiesību aktos, kuri regulē peldūdeņu un
peldvietu monitoringu, ka arī virszemes un pazemes ūdeņu kvalitāti. |
2. Cita
informācija |
|
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts |
||||
|
|
|||
1. Saistības pret
Eiropas Savienību |
Likumprojekts dod uzdevumu izstrādāt normatīvos
aktus, lai pārņemtu 2006.gada
15.februārī pieņemto Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvu 2006/7/EK par
peldvietu ūdens kvalitātes pārvaldību un direktīvas 76/160 EEK atcelšanu. ES
tiesību aktu normas ar šo likumprojektu netiek pārņemtas. |
|||
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||
|
||||
Attiecīgie EK
tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi,
vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
|
|||
Latvijas
tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES
tiesību akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|
- |
- |
-
|
- |
|
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu |
|
Noteikumu
projekts vēl izstrādes gaitā tika apspriests darba grupā, kas ar Vides
ministra rīkojumu tika organizēta īpaši šim nolūkam. Darba grupā piedalījās
pārstāvji no Latvijas mazo HES asociācijas. Likumprojekts apspriests arī
sanāksmē, kurā piedalījās pārstāvji no Pasaules Dabas Fonda. |
|
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nevalstisko
organizāciju pārstāvji atbalstīja likumprojekta izstrādi, izteiktie
priekšlikumi ir iestrādāti projekta tekstā. |
Konsultācijas nav
notikušas. |
VII.
Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde |
|
1. Kā tiks
nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas
vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekts institūciju funkcijas neietekmē. |
2. Kā sabiedrība
tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un
tiks ievietots interneta tīklā Vides ministrijas mājas lapā. |
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Vides ministra vietā
Zemkopības ministrs M.Roze
31.01.2007. 13:14
T.Jansone
7026561
Tatjana.Jansone@vidm.gov.lv
Valsts sekretāra p.i. |
Juridiskā departamenta direktora p.i. |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
A.Eglājs |
U.Lapiņš |
V.Puriņš |
T.Jansone |