Saeimas
Prezidijam
Agrārās, vides un reģionālās
politikas komisija lūdz iekļaut Saeimas nākamās kārtējās sēdes darba kārtībā
šādu likumprojektu izskatīšanu pirmajā lasījumā:
1. Likumprojekts Grozījumi likumā
Par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās darbības
ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos (Reģ. nr. 251/Lp9) (Dok. Nr. 563)
komisija minēto likumprojektu neatbalsta.
2. Saskaņā ar Kārtības ruļļa
85.panta pirmo daļu Agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas
izstrādātais alternatīvais likumprojekts
Grozījumi likumā Par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par
saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un
mikroliegumos komisija minēto likumprojektu atbalsta.
Komisija ierosina atzīt minēto
likumprojektu par steidzamu.
Pielikumā: 1) Komisijas
izstrādātais alternatīvais likumprojekts Grozījumi likumā Par zemes īpašnieku
tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās
dabas teritorijās un mikroliegumos uz
. lpp.
2) anotācija
alternatīvajam likumprojektam Grozījumi likumā Par zemes īpašnieku tiesībām
uz kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās
dabas teritorijās un mikroliegumos uz
. lpp.
Ar cieņu,
komisijas priekšsēdētāja
Anna Seile
Iesniedz Agrārās, vides
un reģionālās politikas komisija
Alternatīvais likumprojekts
(Steidzams)
Grozījumi likumā "Par zemes īpašnieku tiesībām uz
kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās
dabas teritorijās un mikroliegumos"
Izdarīt likumā "Par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2005, 15., 24.nr.; Latvijas Vēstnesis, 2006, 207.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 6.panta otro daļu šādā redakcijā:
(2) Atlīdzību par mežsaimnieciskās darbības ierobežojumiem piešķir, ievērojot šā likuma 5. panta pirmajā daļā minēto nosacījumu, ja mežsaimnieciskās darbības ierobežojumi ir noteikti pēc:
1) lēmuma pieņemšanas par zemes īpašuma tiesību atjaunošanu;
2) līguma noslēgšanas ar valsts akciju sabiedrību "Latvijas Hipotēku un zemes banka" par zemes īpašuma izpirkšanu;
3) tiesas nolēmuma par zemes iegūšanu īpašumā spēkā stāšanās;
4) zemes pirkuma, dāvinājuma vai cita zemes atsavināšanas līguma noslēgšanas, ja iepriekšējais zemes īpašnieks nav saņēmis šā panta pirmajā daļā noteikto atlīdzību;
5) mantojuma atklāšanās uz attiecīgo zemes īpašumu.
2. Izteikt 9.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Lai saņemtu atlīdzību, zemes īpašnieks atbildīgajai institūcijai iesniedz iesniegumu, kurā norāda zemesgabala atrašanās vietu un zemes kadastra apzīmējumu, un pievieno dokumentus, kas apliecina tiesības prasīt atlīdzību saskaņā ar šā likuma 6.panta otro daļu, kā arī iesniedz zemesgrāmatas apliecības kopiju; ja šī kopija nav notariāli apliecināta, uzrāda oriģinālu."
Likums stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas.
Likumprojekta
Grozījumi likumā Par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
Likuma Par zemes īpašnieku tiesībām uz
kompensāciju par saimnieciskās darbības No likuma Par zemes īpašnieku tiesībām uz
kompensāciju par saimnieciskās darbības |
|
2. Normatīvā akta
projekta būtība |
Likumprojekts precizē
6.pantu, nosakot, kurš no īpašuma tiesību iegūšanas vai atgūšanas posmiem šī
likuma izpratnē uzskatāms par brīdi, kad zemes tiesiskais valdījums ir par
pamatu tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem
īpaši aizsargājamā dabas teritorijā, šīs tiesības ir iespējams izmantot tikai
tad, kad zemes īpašuma tiesības ir nostiprinātas zemesgrāmatā. Likumprojekts precizē
arī 9. pantu- par iesniegumu atlīdzības saņemšanai. |
Likuma Par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās
darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un
mikroliegumos daļa, kas nosaka kārtību, kādā zemes īpašnieki piesakās uz
atlīdzību par meža apsaimniekošanas ierobežojumiem ir stājusies spēkā ar
2006.gada 1.janvāri. Līdz 2007.gadam saņemts 61 iesniegumi par atlīdzības
saņemšanu par meža apsaimniekošanas ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas
teritorijās un mikroliegumos. 2006. gadā
kopējā izmaksātā atlīdzības
summa sastāda Ls 300 000. |
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības
attīstību |
|
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
2.Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Grozījumi precīzāk regulēs kompensācijas saņemšanas atbilstības
nosacījumus un novērsīs interpretācijas nepieciešamību jautājumā par
kompensācijas pretendenta tiesībām uz kompensāciju saistībā ar īpašuma
iegūšanu. |
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Līdz šim daļā sabiedrības
izveidojusies negatīva attieksme pret īpaši aizsargājamajām dabas teritorijām
un dabas aizsardzības mērķiem, kuru sasniegšanai šīs teritorijas tiek
veidotas. Pamatā tas ir saistīts tieši ar to, ka līdz šim valsts kā šo dabas
aizsardzības mērķu īstenotāja nav nodrošinājusi adekvātu kompensāciju par
saimnieciskās darbības ierobežojumiem šajās teritorijās. Izmantojot normatīvā akta projektā noteiktās tiesības, zemes
īpašnieki varēs gūt finansiālu atlīdzību par mežsaimnieciskās darbības
ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās. 1) |
4. Ietekme uz vidi |
Piešķirot zemes īpašniekiem adekvātu
kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās
dabas teritorijās mazināsies šajās teritorijās esošo dabas vērtību
apdraudējums no saimnieciskās
darbības veicēju patvaļīgas rīcības. |
5. Cita informācija |
Nav. |
III
Kāda var būt programmas ietekme uz |
||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||
Rādītāji |
Kārtējais gads 2007 |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos |
|
projekts šo jomu neskar |
projekts šo jomu neskar |
projekts šo jomu neskar |
projekts šo jomu neskar |
|
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos |
|
projekts šo jomu neskar |
projekts šo jomu neskar |
projekts šo jomu neskar |
projekts šo jomu neskar |
|
3. Finansiālā
ietekme |
|
projekts šo jomu neskar |
projekts šo jomu neskar |
projekts šo jomu neskar |
projekts šo jomu neskar |
|
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi
papildu izdevumu finansēšanai |
|
projekts šo jomu
neskar |
projekts šo jomu
neskar |
projekts šo jomu
neskar |
projekts šo jomu
neskar |
|
5.Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
|
projekts šo jomu
neskar |
projekts šo jomu
neskar |
projekts šo jomu
neskar |
projekts šo jomu
neskar |
|
6. Cita informācija |
Izmaksas, kas nepieciešamas
likumprojekta ieviešanai jau ir
ietvertas iepriekš veiktajos
aprēķinos un norādītas likuma Par zemes īpašnieku tiesībām uz
kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši
aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos anotācijā. Līdz ar to
likumprojekts nav saistīts ar papildus
izdevumiem. Atbilstoši Ministru kabineta
21.09.2006. rīkojumam Nr. 714 Par
privatizācijas ieņēmumu novirzīšanu atlīdzību apmēra novērtēšanai un
atlīdzību izmaksai ir piešķirti atlīdzību izmaksai 3 500
200 latu saskaņā ar likuma "Par zemes īpašnieku tiesībām uz
kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās
dabas teritorijās un mikroliegumos" 11.panta trešo daļu, lai īstenotu
minētā likuma 4.panta 1.punktā un 6.pantā noteiktās zemes īpašnieku tiesības. |
|||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā
esošo tiesību normu sistēmu
|
||||||
1. Kādi normatīvie akti
(likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti
to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta
noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā)
norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā
paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Citi likumi un Ministru
kabineta noteikumi papildus nav jāizdod. |
|||||
2. Cita informācija |
Nav. |
|||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||
3. Saistības, kas izriet no
Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas
atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
|||
2.tabula |
||||
Latvijas normatīvā akta
projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības
normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|
5. Cita informācija |
Nav. |
|||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
Konsultācijas nav notikušas. |
|
2.Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti
tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas nav notikušas. |
Konsultācijas nav notikušas. |
|
Konsultācijas nav notikušas. |
|
Nav |
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas
vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekta
īstenošanai netiek radītas jaunas valsts institūcijas. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums pēc pieņemšanas tiks publicēts likumā Par likumu un citu
Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas, publicēšanas, spēkā
stāšanās kārtību un spēkā esamību noteiktajā kārtībā. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības var aizstāvēt Administratīvā procesa likuma
noteiktajā kārtībā. |
4. Cita informācija |
Nav. |