Iesniedz Tautsaimniecības komisija

 

 

 

 

 

 

28.03.2007.

9/8 -

  

 

 

                        Saeimas Prezidijam

 

 

                   Tautsaimniecības komisija iesniedz otrajam lasījumam sagatavoto likumprojektu "Grozījumi likumā “Par aviāciju” ” (Nr.267/Lp9)  (Steidzams).

                  

 

         

                   Pielikumā:   apkopoto priekšlikumu tabula likumprojekta                                               otrajam lasījumam uz .... lpp.

 

                                    

                                   

 

Ar cieņu,

komisijas priekšsēdētājs

 

Guntis Blumbergs

 

                                               

                                               

 

Iesniedz Tautsaimniecības komisija

Likumprojekts otrajam lasījumam

                                                                                                                                                                          ( Steidzams )      

 

             Grozījumi likumā „Par aviāciju”

(Nr. 267/Lp)

 

Spēkā esošā likuma redakcija

Pirmā lasījuma redakcija

Nr.

Iesniegtie priekšlikumi ( 18 )

Komisijas atzinums

Komisijas atbalstītā redakcija

Par aviāciju

Grozījumi likumā „Par aviāciju”

 

 

 

Grozījumi likumā “Par aviāciju”

 

Izdarīt likumā "Par aviāciju" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 22.nr.; 1997, 13., 23.nr.; 1998, 15., 23.nr.; 1999, 23.nr.; 2002, 12.nr.; 2003, 15.nr.; 2004, 7., 10., 13., 20.nr.; 2005, 10., 15.nr.; 2006, 1., 12., 24.nr.) šādus grozījumus:

 

 

 

Izdarīt likumā “Par aviāciju” (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 22.nr.; 1997, 13., 23.nr.; 1998, 15., 23.nr.; 1999, 23.nr.; 2002, 12.nr.; 2003, 15.nr.; 2004, 7., 10., 13., 20.nr.; 2005, 10., 15.nr.; 2006, 1., 12., 24.nr.) šādus grozījumus:

 

 

 

 

 

 

 

1.Aizstāt visā likumā vārdus "Aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs" (attiecīgā locījumā).

 

 

2. Aizstāt visā likumā vārdus "Latvijas Republikas gaisa telpas izmantošanas un gaisa satiksmes organizēšanas valsts komercsabiedrība" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "valsts akciju sabiedrība "Latvijas gaisa satiksme"" (attiecīgā locījumā).

 

 

 

Redakcionāli precizēts

1. Aizstāt visā likumā vārdus “Aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs” (attiecīgā locījumā) ar vārdiem “Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs” (attiecīgā locījumā) un vārdus “Latvijas Republikas gaisa telpas izmantošanas un gaisa satiksmes organizēšanas valsts komercsabiedrība” (attiecīgā locījumā) — ar vārdiem “valsts akciju sabiedrība “Latvijas gaisa satiksme”” (attiecīgā locījumā).

6.pants. Aviācijas departamenta, Civilās aviācijas aģentūras un Aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas biroja kompetence

Aviācijas departaments:

1) izstrādā civilās aviācijas perspektīvās attīstības programmu un koncepciju projektus;

 

 

 

 

 

2) izsniedz licences komercdarbības veikšanai gaisa satiksmes pakalpojumu jomā;

 

 

 

 

 

3) izstrādā līgumus starptautisko lidojumu un gaisa pārvadājumu jomā, piedalās šo līgumu noslēgšanā vai Latvijas Republikas Ministru kabineta pilnvarojumā slēdz tos patstāvīgi;

 

 

 

 

 

4) sadarbojas ar citu valstu valdību pārstāvjiem un pilnvarotām aviācijas institūcijām, kā arī ar starptautiskajām civilās aviācijas organizācijām gaisa telpas izmantošanas un civilās aviācijas darbības attīstības jautājumos;

 

 

 

 

 

5) pieprasa no juridiskajām un fiziskajām personām, kuru darbība saistīta ar Latvijas Republikas gaisa telpas izmantošanu vai civilās aviācijas līdzekļu ekspluatāciju, savu funkciju pildīšanai nepieciešamo informāciju;

 

 

 

 

 

6) izsniedz atļaujas veikt pasažieru, bagāžas un kravas pārvadājumus, kā arī speciālos aviācijas darbus;

 

 

 

 

 

7) (izslēgts ar 11.05.2006. likumu).

 

 

 

 

 

Civilās aviācijas aģentūra:

1) veic Latvijas Republikas gaisa telpas izmantošanas un civilās aviācijas darbības valsts uzraudzību;

 

 

 

 

 

2) aizliedz darbību, kas saistīta ar Latvijas Republikas gaisa telpas izmantošanu vai civilās aviācijas gaisa kuģu, lidlauku un citu civilās aviācijas objektu un iekārtu ekspluatāciju, ja tiek pārkāpti šā likuma un citu uz tā pamata izdoto normatīvo aktu noteikumi, kā arī darbību, kas apdraud gaisa kuģu lidojumu drošību;

 

 

 

 

 

3) (izslēgts ar 15.12.2005. likumu);

 

 

 

 

 

4) izstrādā pasākumus gaisa kuģu lidojumu un civilās aviācijas drošības garantēšanai, kā arī uzrauga Aviācijas meklēšanas un glābšanas koordinācijas centra darbību;

 

 

 

 

 

5) pieprasa no juridiskajām un fiziskajām personām, kuru darbība saistīta ar Latvijas Republikas gaisa telpas izmantošanu vai civilās aviācijas līdzekļu ekspluatāciju, savu funkciju pildīšanai nepieciešamo informāciju;

 

 

 

 

 

6) reģistrē civilās aviācijas gaisa kuģus Latvijas Republikas Civilās aviācijas gaisa kuģu reģistrā;

 

 

 

 

 

7) uzrauga gaisa telpas izmantošanu;

 

1

Satiksmes ministrijas parlamentārais sekretārs V.Aizbalts

Izslēgt 6.panta otrās daļas 7. punktu.

Atbalstīts

2. Izslēgt 6.panta otrās daļas 7.punktu.

8) (izslēgts ar 12.06.2003. likumu, kas stājas spēkā no 18.07.2003.);

 

 

 

 

 

9) sagatavo normatīvos aktus, kuri regulē civilās aviācijas darbību;

 

 

 

 

 

10) sadarbojas ar citu valstu valdību pilnvarotām aviācijas institūcijām Latvijas Republikas gaisa telpas izmantošanas un civilās aviācijas darbības valsts uzraudzības un gaisa kuģu meklēšanas un glābšanas jomā;

 

 

 

 

 

11) izmeklē incidentus gadījumos, kad to neveic Aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs atbilstoši šā panta trešās daļas 1.punktam.

 

 

 

 

 

Aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs:

1) izmeklē aviācijas nelaimes gadījumus, nopietnus incidentus un, ja tas nepieciešams lidojumu drošības uzlabošanai, arī incidentus;

 

 

 

 

 

2) izstrādā rekomendācijas aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu cēloņu novēršanai turpmākajā civilās aviācijas darbībā;

 

 

 

 

 

3) ziņo Satiksmes ministrijai par Latvijas Republikas teritorijā un citās valstīs notikušajiem aviācijas nelaimes gadījumiem un incidentiem;

 

 

 

 

 

4) ziņo ieinteresēto valstu aviācijas institūcijām, personām un Starptautiskās civilās aviācijas organizācijai (ICAO) par Latvijas Republikas teritorijā notikušajiem aviācijas nelaimes gadījumiem un incidentiem.

 

 

 

 

 

Aviācijas departamenta, Civilās aviācijas aģentūras un Aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas biroja speciālistiem ir tiesības iekļūt un netraucēti pildīt dienesta pienākumus visos civilās aviācijas objektos, kas atrodas Latvijas Republikas teritorijā.

(Ar grozījumiem, kas izdarīti ar 22.10.98. likumu, 22.06.2005. likumu un 15.12.2005. likumu)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8.pants. Gaisa kuģi, kurus reģistrē Latvijas Republikas Civilās aviācijas gaisa kuģu reģistra pielikumā

(Izslēgts ar 11.05.2006. likumu)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10.pants. Gaisa kuģa reģistrācijas apliecība

Pēc gaisa kuģa reģistrācijas Latvijas Republikas Civilās aviācijas gaisa kuģu reģistrā Civilās aviācijas aģentūra izsniedz gaisa kuģa reģistrācijas apliecību.

 

 

 

 

 

Ja gaisa kuģi saskaņā ar šā likuma 8.panta noteikumiem reģistrē Latvijas Republikas Civilās aviācijas gaisa kuģu reģistra pielikumā, tiek izsniegta gaisa kuģa reģistrācijas pagaidu apliecība.

 

2

Satiksmes ministrijas parlamentārais sekretārs V.Aizbalts

10.pantā:

izslēgt otro daļu;

Atbalstīts

3. 10.pantā:

izslēgt otro daļu;

Ja gaisa kuģa reģistrācijas apliecība (pagaidu apliecība) nozaudēta vai kļuvusi nederīga, Civilās aviācijas aģentūra var izsniegt tās dublikātu.

 

izslēgt 10. panta trešajā daļā vārdus „(pagaidu apliecība)”;

 

izslēgt trešajā daļā vārdus “(pagaidu apliecība)”;

 

Ja mainījies Latvijas Republikas Civilās aviācijas gaisa kuģu reģistrā (tā pielikumā) reģistrētā gaisa kuģa īpašnieks vai gaisa kuģis ir izslēgts no minētā reģistra vai tā pielikuma, gaisa kuģa reģistrācijas apliecība (pagaidu apliecība) jānodod Civilās aviācijas aģentūrai.

(Ar grozījumiem, kas izdarīti ar 26.10.2006. likumu)

 

izslēgt ceturtā daļā vārdus „(tā pielikumā)”, „vai tā pielikuma” un „(pagaidu apliecība)”.

 

izslēgt ceturtajā daļā vārdus “(tā pielikumā)”, “vai tā pielikuma” un “(pagaidu apliecība)”.

 

 

 

 

 

 

 

11.pants. Nacionālā zīme un reģistrācijas zīme

Gaisa kuģim, kas reģistrēts Latvijas Republikas Civilās aviācijas gaisa kuģu reģistrā vai tā pielikumā, piešķir nacionālo zīmi un reģistrācijas zīmi.

 

3

Satiksmes ministrijas parlamentārais sekretārs V.Aizbalts

Izslēgt 11.panta pirmajā daļā vārdus „vai tā pielikumā”.

Atbalstīts

4. Izslēgt 11.panta pirmajā daļā vārdus “vai tā pielikumā”.

Nacionālo zīmi un reģistrācijas zīmi uz gaisa kuģa atveido Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.

 

 

 

 

 

Uz gaisa kuģa var atveidot aviokompānijas emblēmu un citus simbolus, kas reģistrēti Civilās aviācijas aģentūrā.

(Ar grozījumiem, kas izdarīti ar 15.12.2005. likumu)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12.pants. Pienākums ziņot par pārmaiņām Latvijas Republikas Civilās aviācijas gaisa kuģu reģistram sniegtajā informācijā

Latvijas Republikas Civilās aviācijas gaisa kuģu reģistrā vai tā pielikumā reģistrētā gaisa kuģa īpašniekam ir pienākums ziņot Civilās aviācijas aģentūrai par kreditora (kreditoru) tiesībām vai pārmaiņām īpašuma tiesībās uz reģistrēto gaisa kuģi, kā arī par citām pārmaiņām Latvijas Republikas Civilās aviācijas gaisa kuģu reģistram sniegtajā informācijā ne vēlāk kā piecu dienu laikā no brīža, kad notikušas šajā pantā minētās pārmaiņas.

 

4

Satiksmes ministrijas parlamentārais sekretārs

V.Aizbalts

12.pantā:

izslēgt pirmajā daļā vārdus „vai tā pielikumā”.

Atbalstīts

5. Izslēgt 12.panta pirmajā daļā vārdus “vai tā pielikumā”.

Personai, kura ekspluatē Latvijas Republikas Civilās aviācijas gaisa kuģu reģistrā reģistrēto gaisa kuģi, pamatojoties uz īres līgumu, kas noslēgts ar ārvalsts juridiskajām vai fiziskajām personām, jāievēro šā panta pirmās daļas prasības, kā arī jāziņo par grozījumiem gaisa kuģa īres līgumā.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13.pants. Gaisa kuģa izslēgšana no Latvijas Republikas Civilās aviācijas gaisa kuģu reģistra

Gaisa kuģi no Latvijas Republikas Civilās aviācijas gaisa kuģu reģistra vai tā pielikuma izslēdz:

 

5

Satiksmes ministrijas parlamentārais sekretārs V.Aizbalts

13.pantā:

izslēgt pirmajā daļā vārdus „vai tā pielikumā”;

 

Atbalstīts

6. 13.pantā:

izslēgt pirmās daļas preambulā vārdus “vai tā pielikumā”;

 

1) pēc gaisa kuģa īpašnieka lūguma;

 

 

 

2) ja īpašuma tiesības vai lietošanas tiesības uz gaisa kuģi neatbilst šā likuma 7. vai 8.panta noteikumiem;

 

izslēgt 13. panta pirmās daļas 2. punktā vārdu un skaitli „vai 8”.

 

izslēgt pirmās daļas 2.punktā vārdu un skaitli “vai 8”.

 

3) ja gaisa kuģis tiek reģistrēts Latvijas Republikas militārās aviācijas gaisa kuģu reģistrā;

 

 

 

 

 

4) ja pēdējo triju gadu laikā nav izsniegta, pagarināta vai atzīta par Latvijas Republikas teritorijā spēkā esošu citas valsts izsniegta apliecība par gaisa kuģa derīgumu lidojumiem un ja gaisa kuģa īpašnieks Ministru kabineta noteiktajā laikā nav pierādījis, ka gaisa kuģis lidojumiem ir derīgs;

 

 

 

 

 

5) ja gaisa kuģis cietis nelaimes gadījumā un tā meklēšana saskaņā ar šā likuma 69.panta noteikumiem ir pārtraukta.

 

 

 

 

 

Ieķīlātu gaisa kuģi no Latvijas Republikas Civilās aviācijas gaisa kuģu reģistra izslēdz tikai ar kreditora (kreditoru) rakstveida piekrišanu.

(Ar grozījumiem, kas izdarīti ar 15.12.2005. likumu un 26.10.2006. likumu)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14.pants. Atļauja veikt lidojumus

Latvijas Republikas gaisa telpā lidojumi ir atļauti tādam gaisa kuģim, kurš reģistrēts Latvijas Republikas Civilās aviācijas gaisa kuģu reģistrā vai tā pielikumā, Latvijas Republikas militārās aviācijas gaisa kuģu reģistrā vai citas valsts reģistrā un uz kura ir gaisa kuģa reģistrētājvalsts noteikumiem atbilstoša nacionālā zīme un reģistrācijas zīme.

 

6

Satiksmes ministrijas parlamentārais sekretārs V.Aizbalts

14.pantā:

izslēgt pirmajā daļā vārdus „vai tā pielikumā”.

Atbalstīts

7. Izslēgt 14.panta pirmajā daļā vārdus “vai tā pielikumā”.

Lidojumus ar gaisa kuģi, kurš nav reģistrēts šā panta pirmajā daļā noteiktajos reģistros vai uz kura nav gaisa kuģa reģistrētājvalsts noteikumiem atbilstošas nacionālās zīmes un reģistrācijas zīmes, veic tikai ar Civilās aviācijas aģentūras atļauju un saskaņojot ar Latvijas Republikas Aizsardzības ministriju.

(Ar grozījumiem, kas izdarīti ar 26.10.2006. likumu)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

25.pants. Apliecība par lidlauka derīgumu ekspluatācijai un gaisa trases ekspluatācijas sertifikāts

Apliecību par civilās aviācijas lidlauka derīgumu ekspluatācijai izsniedz un pagarina Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.

 

7

Satiksmes ministrijas parlamentārais sekretārs V.Aizbalts

Izslēgt no 25.panta nosaukuma vārdus „un gaisa trases ekspluatācijas sertifikāts”.

Atbalstīts

8. Izslēgt 25.panta nosaukumā vārdus “un gaisa trases ekspluatācijas sertifikāts”.

 

Apliecība par civilās aviācijas lidlauka derīgumu ekspluatācijai nav spēkā, ja izbeidzies šīs apliecības derīguma termiņš vai tiek pārkāpta Ministru kabineta noteiktā civilās aviācijas lidlauka ekspluatācijas kārtība.

(Trešā daļa izslēgta ar 15.12.2005. likumu).

(Ar grozījumiem, kas izdarīti ar 15.12.2005. likumu un 26.10.2006. likumu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

38.pants. Gaisa kuģa kapteiņa tiesības

Lai pildītu šā likuma 37.pantā paredzētos gaisa kuģa kapteiņa pienākumus, gaisa kuģa kapteinim ir tiesības:

 

 

 

 

 

1) pieņemt galīgo lēmumu par gaisa kuģa pacelšanos, lidojuma turpināšanu vai nosēšanos paredzētajā lidojuma galapunktā vai rezerves lidlaukā;

 

 

 

 

 

2) atlikt gaisa kuģa izlidošanu uz laiku vai atteikties no lidojuma, ja gaisa kuģa tehniskā gatavība, lidojuma organizācija vai meteoroloģiskie apstākļi negarantē lidojuma drošību;

 

 

 

 

 

3) gadījumā, kad gaisa kuģa lidojuma drošība ir acīm redzami apdraudēta, vai arī nolūkā glābt gaisa kuģī esošo cilvēku dzīvību pieņemt šādus lēmumus:

a) par lidojuma turpināšanu, atkāpjoties no lidojuma plāna un gaisa satiksmes vadības dienesta dispečera norādījumiem, bet pēc iespējas saskaņā ar lidojuma noteikumiem un informējot par to attiecīgo gaisa satiksmes vadības dienesta dispečeru,

b) par lidojuma turpināšanu vai nosēšanos sliktākos meteoroloģiskos apstākļos, nekā paredz noteiktais meteoroloģiskais minimums,

c) par lidojuma pārtraukšanu un piespiedu nosēšanos;

 

 

 

 

 

4) gaisa kuģa lidojuma drošības interesēs savas kompetences ietvaros dot jebkurai personai, kas atrodas gaisa kuģī, obligāti pildāmus norādījumus un piemērot visus nepieciešamos līdzekļus, lai pārtrauktu jebkuru personas rīcību, kura acīm redzami apdraud lidojuma drošību, un pēc gaisa kuģa nosēšanās nodot šo personu kompetentām iestādēm, kā arī lūgt pasažieru palīdzību, lai panāktu, ka šajā punktā minētā persona izpilda tai dotos norādījumus;

 

 

 

 

 

5) ja nepieciešams, organizēt pasažieru, viņiem klātesošo mantu un bagāžas pārbaudi gaisa kuģa lidojuma laikā.

 

 

 

 

 

Ārvalsts gaisa kuģa kapteinim ir šajā pantā paredzētās tiesības, ja par gaisa kuģa derīgumu lidojumiem atbildīgās valsts likumdošanas akti neparedz citādi.

 

 

 

 

 

 

 

8

Deputāts I.Ribakovs

Papildināt likumu ar jaunu 38.1 pantu šādā redakcijā:

„38.1 pants. Civilās aviācijas personāla izdienas pensijas.

Civilās aviācijas personālam ir tiesības uz izdienas pensiju. Izdienas pensiju piešķiršanas, aprēķināšanas un izmaksas kārtību, kā arī civilās aviācijas personāla sarakstus, kam ir tiesības uz izdienas pensiju, nosaka speciāls likums”.

Neatbalstīts

 

 

 

 

 

 

 

40.pants. Ar Latvijas Republikas gaisa telpas izmantošanu saistīta darbība

Par darbību, kas saistīta ar Latvijas Republikas gaisa telpas izmantošanu, uzskata:

1) gaisa kuģu lidojumus;

 

 

 

 

 

2) visu veidu darbību, kas saistīta ar materiālo objektu pacelšanu, pārvietošanu vai nolaišanos gaisa telpā;

 

 

 

 

 

3) šaušanu, kas var apdraudēt gaisa kuģu un citu materiālo objektu lidojumu drošību;

 

 

 

 

 

4) spridzināšanas darbus.

 

9

Satiksmes ministrijas parlamentārais sekretārs V.Aizbalts

40.pantā:

izteikt pirmās daļas 4.punktu šādā redakcijā:

„spridzināšanas darbus, kas var apdraudēt gaisa kuģu un citu materiālo objektu lidojumu drošību;”;

Atbalstīts

9. 40.pantā:

izteikt pirmās daļas 4.punktu šādā redakcijā:

“4) spridzināšanas darbus, kas var apdraudēt gaisa kuģu un citu materiālo objektu lidojumu drošību;”;

 

 

papildināt pirmo daļu ar 5.punktu šādā redakcijā:

„5) izpletņlēcēju desantēšanu.”.

papildināt pirmo daļu ar 5.punktu šādā redakcijā:

“5) izpletņlēcēju desantēšanu.”;

Šā panta pirmajā daļā paredzēto darbību, kā arī darbības, kas saistītas ar gaismas, radio un visu veidu elektromagnētisko izstarojumu un kas var radīt draudus gaisa kuģu un citu materiālo objektu lidojumu drošībai, drīkst veikt tikai pēc attiecīgās atļaujas saņemšanas Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.

 

10

Satiksmes ministrijas parlamentārais sekretārs V.Aizbalts

 

Izteikt 40. panta otro daļu šādā redakcijā:

 „Šā panta pirmajā daļā paredzēto darbību un citu darbību, kas var radīt draudus gaisa kuģu un citu materiālo objektu lidojumu drošībai, veikšanas kārtību nosaka Ministru kabinets”.

Atbalstīts

izteikt otro daļu šādā redakcijā:

“Šā panta pirmajā daļā paredzēto darbību un citu darbību, kas var radīt draudus gaisa kuģu un citu materiālo objektu lidojumu drošībai, veikšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.”

(Trešā daļa izslēgta ar 15.12.2005. likumu).

 < ![endif]>

 

 

 

 

Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā starptautisko publisko tiesību subjektiem piešķir atļauju izmantot Latvijas gaisa telpu publisko funkciju veikšanai paredzēto ārvalstu gaisa kuģu lidojumiem 1944.gada 7.decembra Konvencijas par starptautisko civilo aviāciju 3.panta izpratnē.

(Ar grozījumiem, kas izdarīti ar 22.10.1998. likumu, 16.09.2004. likumu, 22.06.2005. likumu un 15.12.2005. likumu)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

41.pants. Gaisa kuģu lidojumiem potenciāli bīstamu objektu būvniecības, ierīkošanas, izvietošanas un apzīmēšanas kārtība

Papildus citu normatīvo aktu prasību izpildei saņemama Civilās aviācijas aģentūras atļauja būvēt, ierīkot un izvietot šādus gaisa kuģu lidojumu drošībai potenciāli bīstamus objektus:

 

 

 

 

 

1) kuri ir sprādzienbīstami un kuri ir redzamo lāzerstaru izstarotāji;

 

 

 

 

 

2) kuri var radīt traucējumus gaisa kuģu lidojumu nodrošināšanai nepieciešamo radiotehnisko līdzekļu darbā;

 

 

 

 

 

3) kuru augstums virs to atrašanās vietas reljefa sasniedz 100 metrus un vairāk un kuri neatradīsies šīs daļas 4. un 5.punktā minētajās vietās;

 

 

 

 

 

4) kuru absolūtais augstums par 30 metriem un vairāk pārsniedz lidlauka kontrolpunkta absolūto augstumu, — piecu kilometru rādiusā no tā — vai kuri sasniedz vai pārsniedz jebkuru lidlauka šķēršļu ierobežošanas virsmu;

 

 

 

 

 

5) kuri neatkarīgi no to augstuma atradīsies gaisa kuģu pacelšanās vai nosēšanās sektorā, — divu kilometru attālumā no skrejceļa tuvākā sliekšņa (atļauja jāsaņem arī tad, ja šajās vietās stāda kokus);

 

 

 

 

 

6) kuri samazina vai var samazināt redzamību gaisa kuģu pacelšanās vai nosēšanās sektorā;

 

 

 

 

 

7) jebkuru gaismas avotu, kurš netiek izmantots aeronavigācijai, ja tas atradīsies gaisa kuģu pacelšanās vai nosēšanās sektorā un var apdraudēt gaisa kuģu lidojumu drošību, — piecu kilometru attālumā no skrejceļa tuvākā sliekšņa;

 

 

 

 

 

8) kuri veicina vai var veicināt putnu masveidīgu pulcēšanos (pastāvīgs barības avots un ligzdošanas vietas), — 15 kilometru rādiusā no lidlauka kontrolpunkta.

 

 

 

 

 

Gadījumos, kad atbilstoši normatīvajiem aktiem objektu būvniecību, ierīkošanu vai izvietošanu nepieciešams saskaņot ar pašvaldību, Civilās aviācijas aģentūras atļauju būvēt, ierīkot un izvietot gaisa kuģu lidojumu drošībai potenciāli bīstamus objektus pieprasa attiecīgā pašvaldība. Pārējos gadījumos Civilās aviācijas aģentūras atļauju pieprasa objekta īpašnieks vai lietotājs.

 

 

 

 

 

Kārtību, kādā pieprasa un saņem Civilās aviācijas aģentūras atļauju būvēt, ierīkot, izvietot un apzīmēt gaisa kuģu lidojumu drošībai potenciāli bīstamus objektus, nosaka Ministru kabinets.

 

11

Satiksmes ministrijas parlamentārais sekretārs V.Aizbalts

41.pantā:

izslēgt trešā daļā vārdus „un apzīmēt”;

Atbalstīts

10. 41.pantā:

izslēgt trešajā daļā vārdus “un apzīmēt”;

Kārtību, kādā tiek veikta šā panta pirmajā daļā minēto objektu uzskaite, nosaka Ministru kabinets.

 

izteikt ceturtā daļu šādā redakcijā:

„Kārtību, kādā tiek veikta gaisa kuģu lidojumiem bīstamu objektu uzskaite, nosaka Ministru kabinets”;

izteikt ceturto daļu šādā redakcijā:

“Kārtību, kādā tiek veikta gaisa kuģu lidojumiem bīstamu objektu uzskaite, nosaka Ministru kabinets.”;

Personas, kas Latvijas Republikas teritorijā uzbūvējušas, ierīkojušas vai izvietojušas šā panta pirmajā daļā minētos objektus, pārkāpjot šā likuma normas un Ministru kabineta noteikto kārtību, saskaņā ar attiecīgās pašvaldības lēmumu noteiktajā termiņā par saviem līdzekļiem tos nojauc, pārveido vai pārvieto uz citu vietu, bet attiecībā uz šā panta pirmās daļas 1., 2., 6., 7. un 8.punktā minētajiem objektiem nekavējoties pārtrauc gaisa kuģu lidojumu drošību apdraudošo darbību. Ja pašvaldības lēmums līdz noteiktajam laikam nav izpildīts, pašvaldība organizē objekta nojaukšanu, pārveidošanu vai pārvietošanu. Visus izdevumus, kas saistīti ar minētajām darbībām, sedz objekta īpašnieks.

 

 

 

 

 

Objektu īpašnieki un valdītāji saskaņā ar Latvijas Republikas civilo lidlauku derīguma normām par pašu līdzekļiem marķē un aprīko ar aizsarggaismām objektus, kuru augstums virs to atrašanās vietas reljefa sasniedz 100 metrus un vairāk, un šā panta pirmās daļas 4. un 5.punktā minētos objektus.

 

12

Satiksmes ministrijas parlamentārais sekretārs V.Aizbalts

Izteikt 41. panta sesto daļu šādā redakcijā:

„Objektu īpašnieki un valdītāji Ministru kabineta noteiktajā kārtībā marķē un aprīko ar aizsarggaismām objektus, kuru augstums virs to atrašanās vietas reljefa sasniedz 100 metrus un vairāk, kā arī šā panta pirmās daļas 4. un 5.punktā minētos objektos.”.

Atbalstīts

izteikt sesto daļu šādā redakcijā:

“Objektu īpašnieki un valdītāji Ministru kabineta noteiktajā kārtībā marķē un aprīko ar aizsarggaismām objektus, kuru augstums virs to atrašanās vietas reljefa sasniedz 100 metrus un vairāk, kā arī šā panta pirmās daļas 4. un 5.punktā minētos objektos.”

Pilsētu un citu apdzīvoto vietu projektēšana, būvniecība un attīstīšana, kā arī rūpniecības, lauksaimniecības un citu objektu būvniecība un rekonstrukcija lidlaukam blakus esošajā teritorijā, virs kuras atrodas lidlauka satiksmes zona, ir veicama, ievērojot gaisa kuģu lidojumu drošības prasības, ņemot vērā iespējamo aviācijas kaitīgo iedarbību uz personu veselību un vidi.

 

 

 

 

 

Lidlauka tuvumā aizliegts izvietot jebkādas zīmes, kas ir līdzīgas lidlauka marķēšanas zīmēm un ierīcēm un var maldināt gaisa kuģa apkalpi lidojuma laikā.

(11.05.2006. likuma redakcijā ar grozījumiem, kas izdarīti ar 26.10.2006. likumu)

 

 

 

 

 

 

< ![if !supportEmptyParas]> 

 

 

 

 

42.pants. Latvijas Republikas gaisa telpas izmantošanas koordinācija un gaisa kuģu lidojumu vadība

Darbību, kas saistīta ar Latvijas Republikas gaisa telpas izmantošanu civilajām un militārajām vajadzībām atbilstoši Latvijas Republikai saistošiem starptautiskajiem līgumiem, koordinē, kā arī gaisa kuģu lidojumus speciāli izveidotās gaisa satiksmes vadības zonās vada Latvijas Republikas gaisa telpas izmantošanas un gaisa satiksmes organizēšanas valsts komercsabiedrība. Atsevišķās gaisa satiksmes vadības zonās gaisa kuģu lidojumus var vadīt gaisa satiksmes vadības dienesta dispečeri, kas neietilpst Latvijas Republikas gaisa telpas izmantošanas un gaisa satiksmes organizēšanas valsts komercsabiedrībā.

 

13

Satiksmes ministrijas parlamentārais sekretārs V.Aizbalts

Izteikt 42. pantā pirmo daļu šādā redakcijā:

„Darbību, kas saistīta ar Latvijas Republikas gaisa telpas izmantošanu civilajām un militārajām vajadzībām, koordinē un gaisa kuģu lidojumus vada valsts akciju sabiedrība „Latvijas gaisa satiksme”, kas ir aeronavigācijas pakalpojumu sniedzējs Latvijas Republikā Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada 10.marta regulas (EK) Nr.550/2004 par aeronavigācijas pakalpojumu sniegšanu vienotās Eiropas debesīs (pakalpojumu sniegšanas regula) izpratnē. Gaisa kuģu lidojumus speciāli izveidotās gaisa satiksmes vadības rajonos un zonās var vadīt gaisa satiksmes vadības dienesta dispečeri, kas nav valsts akciju sabiedrības „Latvijas gaisa satiksme” dispečeri.”.

Atbalstīts

11. Izteikt 42.panta pirmo daļu šādā redakcijā:

“Darbību, kas saistīta ar Latvijas Republikas gaisa telpas izmantošanu civilajām un militārajām vajadzībām, koordinē un gaisa kuģu lidojumus vada valsts akciju sabiedrība “Latvijas gaisa satiksme”, kas ir aeronavigācijas pakalpojumu sniedzējs Latvijas Republikā Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada 10.marta regulas (EK) Nr.550/2004 par aeronavigācijas pakalpojumu sniegšanu vienotās Eiropas debesīs (pakalpojumu sniegšanas regula) izpratnē. Gaisa kuģu lidojumus speciāli izveidotās gaisa satiksmes vadības rajonos un zonās var vadīt gaisa satiksmes vadības dienesta dispečeri, kas nav valsts akciju sabiedrības “Latvijas gaisa satiksme” dispečeri.”

Gaisa satiksmes vadības dienesta dispečeri savā darbā ievēro šā likuma un uz tā pamata izdoto normatīvo aktu noteikumus.

 

 

 

 

 

Aeronavigācijas pakalpojumu sniegšanai Latvijas Republikā izmanto tikai reģistrētas un sertificētas uz zemes izvietotas sakaru, navigācijas un novērošanas iekārtas. Iekārtas reģistrē un iekārtu ekspluatācijas derīguma apliecības izsniedz Civilās aviācijas aģentūra.

 

 

 

 

 

Aeronavigācijas pakalpojumu sniegšanai nepieciešamo uz zemes izvietoto sakaru, navigācijas un novērošanas iekārtu drošuma prasības un tehniskās ekspluatācijas kārtību nosaka Ministru kabinets.

 

 

 

 

 

Kārtību, kādā Latvijas Republikas gaisa telpas izmantošanas un gaisa satiksmes organizēšanas valsts komercsabiedrība sniedz aeronavigācijas pakal­pojumus militārās aviācijas gaisa kuģiem Latvijas Republikas gaisa telpā, nosaka Ministru kabinets.

(Ar grozījumiem, kas izdarīti ar 11.05.2006. likumu un 26.10.2006. likumu)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

44.pants. Gaisa kuģa lidojumi

Lēmumu par gaisa kuģa un apkalpes gatavību lidojumam pieņem gaisa kuģa kapteinis saskaņā ar šā likuma 38.panta 1. un 2.punkta noteikumiem.

 

 

 

 

 

Latvijas Republikas gaisa telpā gaisa kuģu lidojumus veic saskaņā ar Latvijas Republikas gaisa telpas struktūru.

 

14

Satiksmes ministrijas parlamentārais sekretārs V.Aizbalts

Izslēgt 44.panta otro daļu.

Atbalstīts

12. Izslēgt 44.panta otro daļu.

Gaisa kuģim, tā apkalpei un pasažieriem, kas ierodas Latvijas Republikā vai to atstāj, vai arī Latvijas Republikā ar gaisa kuģi ievestai un no tās izvedamai mantai piemēro sanitāro, karantīnas, muitas, robežas (pasu) un citu kontrol i atbilstoši Latvijas Republikas likumdošanas aktu noteikumiem un to starptautisko līgumu noteikumiem, kuru dalībniece ir Latvijas Republika.

 

 

 

 

 

Kārtību, kādā Latvijas Republikā ierodas un to atstāj aviācijas glābšanas darbos iesaistītie gaisa kuģi un to apkalpes, nosaka Latvijas Republikas Ministru kabinets saskaņā ar starptautiskajiem līgumiem, kuru dalībniece ir Latvijas Republika.

(Ar grozījumiem, kas izdarīti ar 15.12.2005. likumu un 26.10.2006. likumu)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

55.pants. Meteoroloģiskā informācija

Meteoroloģisko pakalpojumu sniedzējs nodrošina ieinteresētās personas ar gaisa kuģu lidojumiem nepieciešamo meteoroloģisko informāciju par maksu vai bez maksas Ministru kabineta noteiktajos gadījumos un kārtībā.

(11.05.2006. likuma redakcijā)

 

 

 

 

 

 

 

15

Satiksmes ministrijas parlamentārais sekretārs V.Aizbalts

Papildināt likumu ar 55.1 pantu šādā redakcijā:

„55.1 panta Meteoroloģisko pakalpojumu sniedzēji

Valsts akciju sabiedrība „Latvijas gaisa satiksme” un Valsts aģentūra „Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas aģentūra” ir meteoroloģisko pakalpojumu sniedzēji Latvijas Republikā Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada 10.marta regulas (EK) Nr.550/2004 par aeronavigācijas pakalpojumu sniegšanu vienotās Eiropas debesīs (pakalpojumu sniegšanas regula) izpratnē.”.

Atbalstīts

13. Papildināt likumu ar 55.1 pantu šādā redakcijā:

“55.1 pants. Meteoroloģisko pakalpojumu sniedzēji

Valsts akciju sabiedrība “Latvijas gaisa satiksme” un valsts aģentūra “Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas aģentūra” ir meteoroloģisko pakalpojumu sniedzēji Latvijas Republikā Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada 10.marta regulas (EK) Nr.550/2004 par aeronavigācijas pakalpojumu sniegšanu vienotās Eiropas debesīs (pakalpojumu sniegšanas regula) izpratnē.”

 

 

 

 

 

 

84.pants. Gaisa pārvadājumu regulēšana

Pasažieru, bagāžas un kravas gaisa pārvadājumus regulē šā likuma normas un Ministru kabineta noteikumi par pasažieru, bagāžas un kravas gaisa pārvadājumiem.

 

 

 

 

 

Kārtību, kādā veicami bīstamo kravu gaisa pārvadājumi, nosaka Ministru kabinets.

(15.12.2005. likuma redakcijā ar grozījumiem, kas izdarīti ar 11.05.2006. likumu)

 

16

Satiksmes ministrijas parlamentārais sekretārs V.Aizbalts

Izteikt 84.panta otro daļu šādā redakcijā:

„Kārtību, kādā veicami bīstamo izstrādājumu un bīstamo kravu gaisa pārvadājumi, nosaka Ministru kabinets.”.

Atbalstīts

14. Izteikt 84.panta otro daļu šādā redakcijā:

“Kārtību, kādā veicami bīstamo izstrādājumu un bīstamo kravu gaisa pārvadājumi, nosaka Ministru kabinets.”

 

 

 

 

 

 

Pārejas noteikums

1. Ar šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē 1993.gada 23.februāra likums "Par aviāciju" (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1993, 12./13.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 10.nr.) un Ministru kabineta noteikumi nr.78 "Par grozījumiem un papildinājumiem likumā "Par aviāciju"" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 10.nr.).

 

 

 

 

 

2. (Izslēgts ar 22.06.2005. likumu).

 

 

 

 

 

3. Šā likuma 73.panta trešā un ceturtā daļa un 76.panta trešā daļa stājas spēkā 2004.gada 1.maijā.

(2004.gada 4.marta likuma redakcijā)

 

 

 

 

 

4. Līdz jaunu Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2005.gada 30.novembrim piemērojami Ministru kabineta 2004.gada 19.oktobra noteikumi Nr.882 "Kārtība, kādā starptautisko publisko tiesību subjektiem piešķir atļauju izmantot Latvijas gaisa telpu lidojumiem ar militārajām vajadzībām paredzētajiem ārvalstu gaisa kuģiem".

(22.06.2005. likuma redakcijā)

 

 

 

 

 

5. Līdz šā likuma 57.panta pirmajā daļā minēto noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2005.gada 30.novembrim ir spēkā Ministru kabineta 2005.gada 29.marta noteikumi Nr.210 "Noteikumi par civilās aviācijas drošības garantēšanai nepieciešamo pasākumu kompleksu", ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu.

(22.06.2005. likuma redakcijā)

 

 

 

 

 

6. Līdz šā likuma 49.panta otrajā daļā minēto noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2006.gada 1.februārim ir spēkā Ministru kabineta 1995.gada 11.jūlija noteikumi Nr.195 “Noteikumi par apstākļiem un kārtību, kādā Nacionālo bruņoto spēku dienesti var pieprasīt civilās aviācijas gaisa kuģa piespiedu nosēšanos”, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu.

(15.12.2005. likuma redakcijā)

 

 

 

 

 

7. Līdz dienai, kad stāsies spēkā Eiropas Savienības regula par gaisa kuģu ekspluatāciju lidojumā un aviācijas personāla licencēšanu, piemēro saskaņā ar Eiropas Padomes 1991.gada 16.decembra regulu (EEK) Nr.3922/91 par tehnisko prasību un administratīvo procedūru saskaņošanu civilās aviācijas jomā Eiropas Apvienoto aviācijas institūciju izstrādātās Vienotās aviācijas prasības.

(15.12.2005. likuma redakcijā)

 

 

 

 

 

8. Ministru kabinets līdz 2007.gada 1.martam izdod šā likuma 41.panta trešajā daļā, 42.panta piektajā daļā, 48.panta otrajā daļā un 115.panta otrajā daļā minētos noteikumus.

(26.10.2006. likuma redakcijā)

 

17

Atbildīgā komisija

Pārejas noteikumos:

izteikt 8.punktu šādā redakcijā:

“8. Ministru kabinets līdz 2007.gada 1.oktobrim izdod šā likuma 41.panta trešajā, ceturtajā un sestajā daļā, 42.panta piektajā daļā, 48.panta otrajā daļā, 84.panta otrajā daļā un 115.panta otrajā daļā minētos noteikumus.”;

Atbalstīts

15. Pārejas noteikumos:

izteikt 8.punktu šādā redakcijā:

“8. Ministru kabinets līdz 2007.gada 1.oktobrim izdod šā likuma 41.panta trešajā, ceturtajā un sestajā daļā, 42.panta piektajā daļā, 48.panta otrajā daļā, 84.panta otrajā daļā un 115.panta otrajā daļā minētos noteikumus.”;

9. Ministru kabinets līdz 2006.gada 1.decembrim izdod šā likuma 117.pantā minētos noteikumus.

(26.10.2006. likuma redakcijā)

 

 

 

 

 

 

 

18

Atbildīgā komisija

papildināt pārejas noteikumus ar 10.punktu šādā redakcijā:

“10. Grozījumi attiecībā uz vārdu “Aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs” aizstāšanu visā likumā ar vārdiem “Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs” stājas spēkā 2007.gada 1.jūlijā.”

Atbalstīts

papildināt pārejas noteikumus ar 10.punktu šādā redakcijā:

“10. Grozījumi attiecībā uz vārdu “Aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs” aizstāšanu visā likumā ar vārdiem “Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs” stājas spēkā 2007.gada 1.jūlijā.”