Latvijas Republikas
9.Saeimas Prezidijam
2007.gada ____________________
Nr.__________________________
Saskaņā
ar Saeimas Kārtības ruļļa 79.pantu likumdošanas iniciatīvas kārtībā iesniedzam
likumprojektu "Grozījumi Valsts sociālo pabalstu likumā.
Pielikumā:
1. Likumprojekts.
2. Anotācija (uz 3 lp.).
9. Saeimas deputāti:
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
Likumprojekts
Grozījums Valsts
sociālo pabalstu likumā
Izdarīt Valsts sociālo pabalstu likumā (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 23.nr.; 2003, 2.nr.;
2004, 5., 24.nr.; 2005, 22., 24.nr.; 2006, 7.nr.) šādu grozījumu:
1. Izteikt
4.panta otro daļu šādā redakcijā:
(2) Tiesību uz valsts sociālajiem pabalstiem nav
personām, kuras Latvijā saņēmušas termiņuzturēšanās atļauju uz termiņu, kas mazāks
par vienu gadu.
2. Izteikt 7.panta
pirmās daļas 2.punktu šādā redakcijā:
2) līdz viena gada vecumam, ja šī
persona ir bijusi nodarbināta pabalsta piešķiršanas dienā (ir uzskatāma par
darba ņēmēju vai pašnodarbināto saskaņā ar likumu Par valsts sociālo
apdrošināšanu) neatkarīgi no tā, vai šī
persona atrodas vai neatrodas bērna kopšanas atvaļinājumā ne mazāk, kā
personas vidējās apdrošināšanas iemaksu algas apmērā un neierobežojot pabalsta
maksimālo apmēru
un izslēgt
7.panta pirmās daļas 3.punktu.
3. Papildināt
15.pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:
(4) Valsts sociālā nodrošinājuma
pabalsts nedrīkst būt mazāks par Centrālās statistikas pārvaldes aprēķinātā
pilna iztikas minimuma patēriņa preču un pakalpojumu groza vidējo vērtību mēnesī
(saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes pēdējo publicēto informāciju)
4. Papildināt
15.pantu ar piekto daļu šādā redakcijā:
(5) Ģimenes valsts pabalsta apmērs par pirmo bērnu
ģimenē nedrīkst būt mazāks par
valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta apmēru ar
koeficientu 0,2
5. Papildināt
15.pantu ar sesto daļu šādā redakcijā:
(6) Bērna piedzimšanas pabalsta apmērs
nedrīkst būt mazāks par valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta apmēru ar
koeficientu 7.
6. Papildināt pārejas
noteikumus ar 11.punktu šādā redakcijā:
11.Likuma 15.panta ceturtās daļas jaunā redakcija
stājas spēkā 2009.gada 1.janvārī. Līdz šā grozījuma spēkā stāšanās dienai
valsts sociālā nodrošinājuma pabalsts nedrīkst būt mazāks par Centrālās
statistikas pārvaldes aprēķinātā pilna iztikas minimuma patēriņa preču un
pakalpojumu groza vidējo vērtību mēnesī (saskaņā ar Centrālās statistikas
pārvaldes pēdējo publicēto informāciju) ar šādu koeficientu:
a) no 2007.gada 1.jūlija līdz 2007.gada 31.decembrīm 0,45;
b) no 2008.gada 1.janvāra līdz 2008.gada 30.junijām 0,6;
c) no 2008.gada 1.jūlija 0,85.
7. Likums stājās spēka
2007.gada 1.jūlijā
9.Saeimas deputāti:
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
Anotācija likumprojektam
I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
||||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
1. Lai nepārtraukta cenu kāpuma apstākļos
nodrošinātu sociāli visneaizsargātākos iedzīvotāju slāņus, ir nepieciešams
pastāvīgi palielināt sociālo pabalstu apmērus. Patreizējā momentā pabalstu
apmērs tiek noteikts ar atsevišķu Ministru kabineta lēmumu, balstoties uz
budžeta iespējām. Pie tam, jautājums par pabalstu apmēru tiek izlemts pēc
pārpalikuma principa, kad ir apmierinātas Aizsardzības ministrijas prasības
un piešķirti līdzekļi dārgu projektu realizācijai. Tā rezultātā pabalstu apmēri tiek noteikti
manāmi zemāki par iztikas minimumu un tas savukārt Latvijas kritiskās
demogrāfiskās situācijas apstākļos neveicina mirstības samazināšanos un
dzimstības pieaugumu. Lai pārtrauktu šo kaitīgo praksi ir nepieciešams
saistīt sociālo pabalstu apmēru ar objektīviem cenu kāpuma kritērijiem un
plānot budžeta tēriņu daļu tikai pēc tam, kad tiks apmierinātas
visneaizsargātāko iedzīvotāju slāņu elementāras izdzīvošanas prasības. 2. Bērna kopšanas pabalstu sasaiste ar to vai
bērna māte strādā vai nestrādā pirmajā bērna dzīves gadā ir mērķtiecīga tikai
valstīs ar augstu ienākumu līmeni. Pabalsta apmēra noteikšana zemāk par
vidējās apdrošināšanas iemaksu algas apmēru un pabalsta griestu noteikšana,
nestimulē dzimstību. 3. Sociālie pabalsti netiek izmaksāti personām
ar termiņa uzturēšanās atļauju. Tajā pat laikā pastāv dažas personu
kategorijas, piemēram, Latvijas Republikas pastāvīgo iedzīvotāju radinieki,
kuriem termiņa uzturēšanās atļauja tiek izsniegta uz vairākiem gadiem. Visu
šo laiku šīs personas atrodas godīga nodokļu maksātāja Latvijas Republikas
iedzīvotāja, apgādībā. |
|
|||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
1. Likumprojekts paredz noteikt sociālā pabalsta
a
pmēru līmenī, kas nav mazāks par iztikas minimumu. Atbilstoši, līdz ar
iztikas minimumu pieaugs arī minimālo pensiju apmērs, kas savukārt veicinās
mirstības samazināšanos. 2. Ģimenes pabalsta apmēru un bērna dzimšanas
pabalsta apmēru tiek piedāvāts piesaistīt sociālā pabalsta apmēram, tādā
veidā labvēlīgi iespaidojot dzimstības palielināšanos. 3. Personas, kurām izsniegta uzturēšanās atļauja
uz termiņu, kas lielāks par vienu gadu, pabalstu saņemšanas tiesībās, tiek pielīdzināti
Latvijas pastāvīgajiem iedzīvotājiem. |
|
|||||||||||
3. Cita informācija |
Nav |
|
|||||||||||
II. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
|
|||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo
procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
|
|||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts veicinās
vecāku spēju uzturēt bērnus. |
|
|||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Nav ietekmes |
|
|||||||||||
5. Cita informācija |
- |
|
|||||||||||
III. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|
||||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|
|||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu
laikā pēc kārtējā gada |
|
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
- |
- |
- |
- |
- |
|
|||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
- |
- |
|
- |
|
|
|||||||
3. Finansiālā ietekme |
- |
- |
- |
- |
- |
|
|||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu
izdevumu finansēšanai |
- |
- |
- |
- |
- |
|
|||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
|
|
|||||||||||
6. Cita informācija |
Likumprojekts paredz pāriet uz principiāli jaunu valsts budžeta
izstrādes modeli, kas raksturīgs sociāli orientētām valstīm- no sākuma tiek
izlemts jautājums par sociāli neaizsargāto sabiedrības slāņu izdzīvošanu un
risināta demogrāfiskā problēma un tikai pēc tam tiek realizētas pārējās
budžeta prioritātes. Likumprojekts paredz pārejas periodu
pusotra gada garumā. nepieciešamās izmaksas var tikt ņemtas vērā izstrādājot
2007. gada budžeta grozījumus pēc 2007. gada 1. jūlija. |
|
|||||||||||
IV. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta
noteikumi) papildus jāizdod |
Jāizdara grozījumi virknē MK
noteikumu, kas regulē dažādu sociālo pabalstu apmērus |
|
|||||||||||
2. Cita informācija |
- |
|
|||||||||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
|
||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
|
|||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
|
|||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
|
|||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|
||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi
dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās
doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||||
2.tabula |
|
||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta
Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
|||||||||
5. Cita informācija |
- |
|
|||||||||||
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, |
|
||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas
ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas |
|
|||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija
(atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to
interesēs, neatbalsta) |
- |
|
|||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un
kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
- |
|
|||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
- |
|
|||||||||||
5. Cita informācija |
- |
|
|||||||||||
VII. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts
un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
- |
|
|||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta
ieviešanu |
Saskaņā ar likumu Par likumu un citu
Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas,
publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību normatīvais akts tiks
publicēts oficiālajā preses izdevumā Latvijas Vēstnesis un Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs. |
|
|||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja
normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts neierobežo indivīda
tiesības |
|
|||||||||||
4. Cita informācija |
- |
|
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|