Izdarīt Latvijas
Administratīvo pārkāpumu kodeksā šādus grozījumus:
1. Izteikt 201.10
panta ceturto daļu šādā redakcijā:
"Par stratēģiskas
nozīmes preču importa, eksporta, pārvietošanas un tranzīta noteikumu pārkāpšanu
uzliek
naudas sodu fiziskajām personām, kas nav komersanti, no piecdesmit līdz divsimt
piecdesmit latiem, fiziskajām personām, kas ir komersanti, no simt līdz četrsimt latiem, bet juridiskajām personām
no divsimt piecdesmit līdz piectūkstoš latiem, konfiscējot preces vai bez
konfiskācijas."
2. Papildināt 201.10
pantu ar piekto daļu šādā redakcijā:
"Par tādām pašām
darbībām, ja tās izdarītas atkārtoti gada laikā,
uzliek
naudas sodu fiziskajām personām no divsimt piecdesmit līdz piecsimt latiem, bet juridiskajām
personām no tūkstoš līdz desmittūkstoš latiem, konfiscējot preces."
Ārlietu ministrs
A.Pabriks
Likumprojekta Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1.
Pašreizējās situācijas raksturojums |
Patlaban par Stratēģiskas nozīmes preču importa, eksporta un tranzīta
noteikumu pārkāpumiem Latvijas administratīvo pārkāpumu kodeksa 201.¹º
panta ceturtajā daļā ir paredzēta sankcija
naudas sods no 5000 līdz 10 000 latiem, konfiscējot attiecīgās
preces. Sankcija neparedz iespēju diferencēt soda apmēru atkarībā no izdarītā
pārkāpuma smaguma. Piemēram, praksē Muitas iestādes saskaras ar situāciju, ka
pārkāpums netiek izdarīts apzināti ne vienmēr komersantam pašam pirms
muitas procedūras uzsākšanas ir iespējams konstatēt, ka prece ir dubulta
pielietojuma un pakļaujas stratēģiskas nozīmes preču licencēšanai. Līdz ar to
netiek ievērots samērīguma princips starp izdarīto pārkāpumu un likumā
noteikto sankciju, kas paredz naudas sodu no 5000 latiem un preces
konfiskāciju. Šādā veidā tiek kavēta komercdarbības attīstība stratēģiskas
nozīmes preču aprites jomā. Minēto situāciju ir izvērtējusi Stratēģiskas nozīmes preču kontroles
komiteja kā par stratēģiskas nozīmes preču apriti atbildīgā institūcija un
pieņēmusi lēmumu stratēģiskas nozīmes preču kontroles sistēmā iesaistītajām
institūcijām izstrādāt grozījumus Administratīvo pārkāpumu kodeksā,
diferencējot sankcijas (23.02.2005. sēdes protokols Nr.49). Ar 2005.gada 2.novembra Ministru Prezidenta rīkojumu Nr.455 izveidotā
starpministriju darba grupa grozījumu izstrādāšanai Stratēģiskas nozīmes
preču aprites likumā un citos normatīvajos aktos, kas regulē stratēģiskas
nozīmes preču apriti, ir izstrādājusi grozījumu Administratīvā procesa likuma
201.¹º pantā, lai diferencētu soda apmēru par stratēģiskas nozīmes preču
importa, eksporta, pārvietošanas un tranzīta noteikumu pārkāpšanu. Tā kā starpministriju darba grupas izstrādātajā Stratēģiskas nozīmes
preču likumprojektā ir paredzēts, ka stratēģiskas nozīmes preču aprites
subjekts var būt arī fiziska persona, tad ir nepieciešams noteikt fizisko
personu administratīvo atbildību par stratēģiskas nozīmes preču importa,
eksporta, pārvietošanas un tranzīta noteikumu pārkāpumiem. Patlaban spēkā
esošais regulējums paredz atbildību par minētajiem pārkāpumiem tikai
juridiskām personām. |
|
Ar grozījumu Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 201.¹º pantā
paredzēts noteikt: 1) administratīvo atbildību fiziskām personām
(t.sk., fiziskām personām, kas ir komersanti) par stratēģiskas nozīmes preču
importa, eksporta, pārvietošanas un tranzīta noteikumu pārkāpumu; 2) diferencētas sankcijas par stratēģiskas
nozīmes preču importa, eksporta, pārvietošanas vai tranzīta noteikumu
pārkāpumu, panta ceturtajā daļā paredzot naudas sodu no 50 līdz 250 latiem
fiziskām personām, kas nav komersanti, no 100 līdz 400 latiem fiziskām
personām, kas ir komersanti, un no 250 līdz 5000 latiem juridiskām personām, ar
vai bez preču konfiskācijas. Panta piektā daļa nosaka atbildību par atkārtotu
pārkāpumu, paredzot naudas sodu fiziskām personām no 250 līdz 500 latiem,
juridiskām personām no 1000 līdz 10 000 latiem, konfiscējot preces. Tādējādi likumprojekts atrisina līdz šim pastāvējušo
problēmu, ka par stratēģiskas nozīmes preču importa, eksporta un tranzīta
noteikumu pārkāpšanu var sodīt tikai juridiskas personas. Savukārt sodu
diferencēšana atkarībā no izdarītā pārkāpuma smaguma pakāpes nodrošinās
samērīguma principa ievērošanu un veicinās komercdarbības attīstību
stratēģiskas nozīmes preču aprites jomā. |
Nav
citas informācijas. |
II. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz |
|
Nav būtiskas ietekmes. |
|
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Pozitīva ietekme. Likumprojekts paredz iespēju katrā konkrētā administratīvā pārkāpuma
lietā noteikt samērīgu sodu izdarītajam pārkāpumam.
|
3. Sociālo
seku izvērtējums |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar.
|
4.
Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
5. Cita
informācija |
Nav
citas informācijas. |
III. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz |
|||||
|
(tūkst. Latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
6 |
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
2.
Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
3.
Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
5. Detalizēts finansiālā
pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
6. Cita informācija |
IV. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem
(arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to
izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts
šos noteikumus izstrādāt |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
2. Cita informācija |
Nav
citas informācijas. |
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
|||
1.
Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||
2. Saistības pret citām
starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||
1.tabula |
|||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un
citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās
doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||
2.tabula |
|||
Latvijas normatīvā
akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības
normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
|
|
|
5. Cita informācija |
Nav
citas informācijas. |
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, |
|
Konsultācijas
nav notikušas |
|
2. Kāda
ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums |
Izstrādājot tiesību aktu, ir ņemts vērā Latvijas
Tranzīta biznesa asociācijas, Latvijas Nacionālās kravas ekspeditoru
asociācijas, Latvijas Starptautisko autopārvadātāju asociācijas un Latvijas
Kuģu brokeru un aģentu nacionālās asociācijas Sadarbības padomes ierosinājums
diferencēt administratīvos sodus par stratēģiskas nozīmes preču importa,
eksporta, pārvietošanas un tranzīta noteikumu pārkāpumiem. |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
|
Konsultācijas
ar starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas. |
|
Nav
citas informācijas. |
VII. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā
akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses -
vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas |
Netiek radītas jaunas valsts institūcijas
vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta
par normatīvā akta ieviešanu |
Tiesību akts tiks publicēts oficiālajā
laikrakstā Latvijas Vēstnesis. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt
savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt normatīvajos aktos noteiktajā
kārtībā. |
4. Cita informācija |
Nav
citas informācijas. |
Ārlietu ministrs A.Pabriks
Valsts sekretāra p.i. |
Juridiskā departamenta direktore |
Par
kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
N.Popens |
I.Mangule |
E.Vijupe |
I.Marcinkēviča |
26.02.2007 10:50
1134
I.Marcinkēviča
7016196,
inga.marcinkevica@mfa.gov.lv