2007. gada 29. maijā
9/5
Saeimas Izglītības, kultūras un
zinātnes komisija š.g. 29.maija sēdē izskatīja Ministru kabineta iesniegto
likumprojektu Grozījumi Vispārējās izglītības
likumā (Nr.257; dok.nr.594) pirmajam
lasījumam.
Komisija nolēma minēto likumprojektu neatbalstīt,
bet iesniegt izskatīšanai Saeimas sēdē alternatīvu likumprojektu.
Izglītības, kultūras un
zinātnes komisija lūdz iekļaut Saeimas kārtējās sēdes darba kārtībā Ministru
kabineta iesniegto likumprojektu un komisijas izstrādāto alternatīvo
likumprojektu Grozījumi
Vispārējās izglītības likumā izskatīšanai pirmajā
lasījumā.
Pielikumā:
1) alternatīvais likumprojekts Grozījumi Vispārējās izglītības likumā, 1 lp.
2) alternatīvā likumprojekta
anotācija, 5 lp.
J.Strazdiņš
Izglītības,
kultūras un zinātnes
komisijas
priekšsēdētājs
Alternatīvs likumprojekts
Grozījumi Vispārējās
izglītības likumā
Izdarīt
Vispārējās izglītības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 1999, 14., 17., 21.nr.; 2000, 15., 19.nr.; 2002, 24.nr.; 2004,
20.nr.; 2005,
14.nr.) šādus grozījumus:
5) mācību priekšmets
pamatota zināšanu, prasmju un attieksmju sistēma, kas izstrādāta saskaņā ar
zinātniski pamatotām izglītojamā vecumposma īpatnībām un atbilstoši kādai
zinātnes, tehnikas, mākslas nozarei un paredzēta apgūšanai noteiktā izglītības
programmā;.
3.
Izteikt 26.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
(1) Pašvaldību vispārējās pirmsskolas
izglītības iestādēs izglītojamos uzņem izglītības iestādes dibinātāja noteiktā
kārtībā, ievērojot Izglītības likuma noteikumus.
4. Papildināt 49.pantu
ar trešo daļu šādā redakcijā:
(3) Speciālās
izglītības programmas mērķus un uzdevumus, obligāto saturu, īstenošanas plānu
un prasības attiecībā uz iepriekš iegūto izglītību nosaka atbilstoši valsts
vispārējās izglītības standartam saskaņā ar izglītojamo speciālajām
vajadzībām.
5.
Izteikt 55.panta tekstu šādā redakcijā:
(1) Izglītojamā ar
speciālām vajadzībām mācību sasniegumus vērtē atbilstoši speciālās izglītības
programmas prasībām un saskaņā ar izglītojamā ar speciālām vajadzībām veselības
stāvokli, spējām un attīstību.
(2) Speciālās izglītības
programmas apguvi izglītojamiem ar vidēji smagiem un smagiem garīgās attīstības
traucējumiem vērtē aprakstošā veidā.
Grozījumi Vispārējās izglītības likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts
ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Vispārējās izglītības likumā nepieciešams uzsvērt, ka vispārējo izglītību reglamentējošo dokumentu izstrādē tiek ievērotas zinātniski pamatotas izglītojamo vecumposma īpatnības. Vispārējās izglītības likuma 5.panta
9.punktā ir noteikts, ka Izglītības un zinātnes ministrija organizē
vispārējās izglītības iestāžu vadītāju atestāciju un pedagogu profesionālās
kvalifikācijas vērtēšanu, bet ar Ministru kabineta 2005.gada 17.augusta
rīkojumu Nr.562 Par vispārējās
izglītības kvalitātes novērtēšanas valsts aģentūras izveidi šī funkcija
uzdota aģentūrai, nosakot to Ministru kabineta 2005.gada 16.augusta
noteikumos Nr.603 Vispārējās
izglītības kvalitātes novērtēšanas valsts aģentūras nolikums. Noteikt
izglītības iestāžu vadītāju atestācijas kārtību ir Ministru kabineta
kompetence, kas noteikta Izglītības likuma 14.panta 9.punktā. Tam atbilstoši
ir izdoti Ministru kabineta 2005.gada 16.augusta noteikumi Nr.612 Kārtība, kādā akreditē vispārējās
izglītības programmas un izglītības iestādes, kā arī atestē valsts un
pašvaldību dibināto vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās
izglītības iestāžu vadītājus.
Savukārt Izglītības un zinātnes ministrijas kompetence organizēt pedagogu
profesionālās kvalifikācijas vērtēšanu jau ir noteikta Izglītības likuma
15.panta 15.punktā. Ministru kabineta 2005.gada 16.augusta sēdes protokollēmuma (prot.Nr.46 43.§) Rīkojuma projekts Par vispārējās izglītības kvalitātes novērtēšanas valsts aģentū ras izveidi 4.punktā Izglītības un zinātnes ministrijai uzdots sagatavot un izglītības un zinātnes ministram iesniegt Ministru kabinetā grozījumus Vispārējās izglītības likuma 5.panta 9.punktā. Likuma 26.pants nosaka, ka pašvaldību vispārējās pirmsskolas izglītības iestādēs izglītojamos uzņem pieteikumu iesniegšanas secībā, kas neatbilst faktiskajai kārtībai. Piemēram, likuma Par pašvaldībām 15.panta 7.punktā pašvaldībām noteikta autonoma funkcija nodrošināt iedzīvotājiem sociālo palīdzību, tajā skaitā maznodrošinātām ģimenēm un sociāli mazaizsargātām personām, bāreņu un bez vecāku gādības palikušo bērnu nodrošināšanu ar vietām mācību un audzināšanas iestādēs. Faktiski pastāv nepieciešamība ārpus rindas, nevis pieteikumu iesniegšanas secībā, uzņemt izglītības iestādes darbinieku bērnus, iestādē uzņemto audzēkņu māsas vai brāļus, pašvaldības izglītības iestāžu pedagoģisko darbinieku bērnus, kā arī bērnus, kuriem ar pedagoģiski medicīniskās komisijas atzinumu speciālās programmas apguve nomainīta uz vispārējo. Likumā nav noteikts (kā 37.pantā par pamatizglītības programmām un 43.pantā par vispārējās vidējās izglītības programmām), ka speciālās izglītības programmu obligātā satura izstrāde balstās valsts vispārējās izglītības standartā noteiktajā, bet ievērojot izglītojamo speciālās vajadzības, attīstības traucējumu veidu (vidēji smaga vai smaga garīgā atpalicība, vairāki smagi attīstības traucējumi, vājredzība vai aklums, vājdzirdība vai kurlums, psihiskās attīstības aizture, smagi logopēdiski traucējumi u.c.). Likuma 55.panta pirmajā daļā noteikts, ka speciālās izglītības programmu apguve tiek vērtēta atbilstoši attiecīgās pakāpes valsts vispārējās izglītības standartam, kas neatbilst 4.panta 13.punktā noteiktajam. Ministru kabineta 2006.gada 20.jūnija sēdes protokollēmuma (prot.Nr.33 6.§) Noteikumu projekts Mācību sasniegumu vērtēšanas kārtība speciālās izglītības programmās 2.punktā Izglītības un zinātnes ministrijai uzdots sagatavot un izglītības un zinātnes ministram noteiktā kārtībā iesniegt Ministru kabinetā normatīvā akta projektu par atbilstošu grozījumu Vispārējās izglītības likumā. |
|
Likuma pirmā panta otrās daļas 5.punkts, kas skaidro terminu mācību priekšmets, tiek papildināts ar tiešu norādi, ka katrs mācību priekšmets tiek veidots saskaņā ar zinātniski pamatotām izglītojamā vecumposma īpatnībām. Vispārējās izglītības likuma 5.panta 9.punkts tiek izslēgts, jo valsts un pašvaldību dibināto vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības iestāžu vadītāju atestācijas kārtība ir noteikta Ministru kabineta 2005.gada 16.augusta noteikumos Nr.612 Kārtība, kādā akreditē vispārējās izglītības programmas un izglītības iestādes, kā arī atestē valsts un pašvaldību dibināto vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības iestāžu vadītājus un to atbilstoši nolikumam īsteno Vispārējās izglītības kvalitātes novērtēšanas valsts aģentūra. Vienlaikus tiek novērsta dublēšanās ar Izglītības likuma 15.panta 15.punktā noteikto Izglītības un zinātnes ministrijas kompetenci organizēt pedagogu profesionālās kvalifikācijas vērtēšanu. Noteikts nepieciešamais deleģējums likumā, ka pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs pirmsskolas izglītības programmās, tajā skaitā, piecgadīgo un sešgadīgo bērnu obligātās pirmsskolas izglītības programmās, izglītojamo uzņemšanas kārtību nosaka pašvaldība, kura ir izglītības iestādes dibinātājs. Katrai pašvaldībai ir pienākums atbilstoši Izglītības likumā noteiktajam savā administratīvajā teritorijā dzīvojošajiem bērniem nodrošināt iespēju iegūt pirmsskolas izglītību bērna dzīvesvietai tuvākajā mācību iestādē, bet vienlaikus pašvaldībai tiek dota iespēja noteikt īpašu uzņemšanas kārtību, piemēram, bērniem no maznodrošinātām ģimenēm, nodrošināt ar vietām pirmsskolas iestādēs bāreņus un bez vecāku gādības palikušus bērnus, paredzēt vietas iestādē jau uzņemto audzēkņu māsām vai brāļiem un tml., kas nepieciešams likumā Par pašvaldībām un citos likumos noteikto pašvaldību izglītības un sociālo funkciju īstenošanai. Likumprojekts paredz papildināt likuma 49.pantu ar trešo daļu, kur noteikts, ka speciālās izglītības programmas tiek veidotas, balstoties attiecīgās izglītības pakāpes valsts vispārējās izglītības standartā noteiktajā, bet ievērojot izglītojamo speciālās vajadzības, attīstības traucējumu veidu. Likumprojekts paredz, ka mācību sasniegumu vērtēšanas kārtību speciālās izglītības programmu apguvē, kas ir vispārējās izglītības programmu īpašs veids, nosaka saskaņā ar izglītojamā ar speciālām vajadzībām veselības stāvokli, spējām un attīstības līmeni. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz sabiedrības un
tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Paredzēts netiešs ieguvums no likumprojekta, to ieviešot, tiks
novērsta Izglītības likumā un Vispārējās izglītības likumā noteikto normu
dublēšanās, uzlabosies sadarbība starp Izglītības un zinātnes ministriju un Vispārējās izglītības kvalitātes
novērtēšanas valsts aģentūru, kuras pārrauga vispārējās izglītības programmu un izglītības iestāžu akreditācijas
procedūru. |
Ģimenēm ar bērniem pirmsskolas vecumā katrā
pašvaldībā būs noteikta kārtība bērnu uzņemšanai pirmsskolas izglītības
iestādēs. |
|
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
5. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
|
Tūkst. Ls |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads (2007.) |
Trīs nākamie gadi (2008. 2010.) |
*) |
||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos Netiek plānotas izmaiņas valsts un pašvaldību budžeta ieņēmumos. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
3. Finansiālā ietekme
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
4. Prognozējamie kompensējošie
pasākumi papildu izdevumu finansēšanai
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
5. Detalizēts finansiālā
pamatojuma aprēķins
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
6. Cita informācija
Ministru kabineta noteikumu ieviešanai nebūs nepieciešami papildus līdzekļi no valsts un pašvaldību budžeta. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti likumi un
Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.
Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
2. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
2.
Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
3. Saistības, kas izriet no
Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Attiecīgie EK normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
5. Cita informācija |
Nav. |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
||
Nav. |
||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
||
Nav veikti. |
||
Nav notikušas. |
||
5.Cita informācija |
Nav. |
|
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta prasību izpildīšanai netiks radītas jaunas valsts institūcijas. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrība
tiks informēta, publicējot likumu pēc tā pieņemšanas.
|
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Likumprojekts tiešā veidā neierobežo indivīda tiesības, tam ir piemērojams vispārējais administratīvais process. Izglītības un zinātnes ministrijas lēmumu var pārsūdzēt tiesā. Savas tiesības indivīds var aizstāvēt likuma
noteiktajā kārtībā. |
4. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |