Likumprojekts
Grozījumi Elektronisko dokumentu likumā
Izdarīt Elektronisko dokumentu likumā (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2004, 11.nr.; 2004, 18.,
23.nr.; 2006, 13., 15.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt visā likumā vārdus "nepārtraukts tiešsaistes režīms" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "tiešsaistes režīms" (attiecīgā locījumā).
2. Aizstāt 1.panta 9.punktā vārdu "persona" ar vārdiem "fiziska persona".
3. Izslēgt 8.panta otro daļu.
4. 9.pantā:
svītrot 5.punktā vārdu "nepārtrauktu";
izteikt 9.punktu šādā redakcijā:
"9) iezīmējot elektronisko dokumentu ar laika zīmogu, nodrošina iespēju noteikt neapšaubāmu datumu un laiku, pēc kura parakstītais elektroniskais dokuments nav mainīts;".
5. Papildināt 11.panta pirmās daļas 10.punktu aiz vārda "reģistram" ar vārdiem "par parakstītājam izsniegtajiem laika zīmogiem".
6. Izteikt 15.pantu šādā redakcijā:
"15.pants. Fizisko personu datu aizsardzība
(1) Sertifikācijas pakalpojumu sniedzējs drīkst iegūt fiziskās personas datus tikai tieši no pašas fiziskās personas vai no trešās personas, ja fiziskā persona ir rakstveidā piekritusi savu datu sniegšanai no trešās personas konkrētam sertifikācijas pakalpojumu sniedzējam.
(2) Sertifikācijas pakalpojumu sniedzējs drīkst apstrādāt fiziskās personas datus, tikai lai sniegtu sertifikācijas pakalpojumus.
(3) Sertifikācijas pakalpojumu sniedzējs nedrīkst citiem mērķiem apstrādāt fiziskās personas datus, kuri iegūti sertifikācijas pakalpojumu sniegšanai."
7. 16.pantā:
aizstāt pirmās daļas 5.punktā vārdu "termiņu" ar vārdiem "perioda sākumu un beigas";
papildināt pirmās daļas 7.punktu aiz vārda "esošajiem" ar vārdu "droša";
papildināt pirmo daļu ar 8.punktu šādā redakcijā:
"8) summas ierobežojumus darījumiem, kuru veikšanai var izmantot kvalificētu sertifikātu.";
izslēgt otrās daļas 3.punktu;
izteikt otrās daļas 4.punktu šādā redakcijā:
"4) identifikācijas numuru personām, kuras nav reģistrētas Latvijas Republikas Iedzīvotāju reģistrā."
8. 17.pantā:
papildināt pirmo daļu aiz vārda "parakstītāja" ar vārdiem "pašrocīgi parakstīts";
aizstāt septītajā daļā vārdus "trešajā un ceturtajā" ar vārdiem "trešajā, ceturtajā un piektajā".
9. Izteikt 18.panta septīto un astoto daļu šādā redakcijā:
"(7) Drošs elektroniskais paraksts, kas radīts pēc kvalificēta sertifikāta anulēšanas vai laikā, kad sertifikāta darbība ir bijusi apturēta, nav derīgs.
(8) Drošs elektroniskais paraksts, kas radīts pēc parakstītāja nāves, nav derīgs."
10. Izslēgt 20.panta otrās daļas 4.punktu.
11. 21.pantā:
svītrot sestās daļas 1.punktā vārdus "reģistrā iekļautajiem";
papildināt astoto daļu ar otro teikumu šādā redakcijā:
"Uzraudzības iestādes lēmuma pārsūdzēšana neaptur tā darbību."
12. Izteikt 22.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Uzticams sertifikācijas pakalpojumu
sniedzējs nekavējoties rakstveidā informē uzraudzības iestādi un
parakstītājus, ar kuriem tam noslēgts sertifikācijas pakalpojumu sniegšanas
līgums, ka tā darbība ir izbeigta, tas ir pasludināts par maksātnespējīgu,
sertifikācijas pakalpojumu sniegšana ir apturēta vai anulēta sertifikācijas
pakalpojumu sniedzēja akreditācija."
13. 23.pantā:
izslēgt 8.punktu;
izteikt 11.punktu šādā redakcijā:
"11) nekavējoties nodrošināt kvalificēta sertifikāta anulēšanu, tā darbības apturēšanu vai atjaunošanu šajā likumā noteiktajos gadījumos;";
svītrot 12.punktu;
papildināt 19.punktu aiz vārda "nekopēt" ar vārdu "droša";
svītrot 23.punktā vārdus "un darbību izbeigušo".
14. Papildināt 24.panta pirmo daļu aiz vārdiem "atbildīgs par" ar vārdu "tiešiem".
Īpašu uzdevumu ministre
elektroniskās pārvaldes lietās
I.Gudele
Likumprojekta
Grozījumi Elektronisko dokumentu likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
Izpildot Ministru kabineta 2006.gada
25.aprīļa sēdes prottokollēmuma (prot. Nr.24 49.§) 4.punktu, Īpašu uzdevumu
ministra elektroniskās pārvaldes lietās sekretariāts (turpmāk Sekretariāts) ir izvērtējis spēkā esošās tiesību
normas, kas reglamentē elektroniskā dokumenta un elektroniskā paraksta
tiesisko statusu un secinājis, ka sekmīgas droša elektroniskā paraksta
darbības nodrošināšanai ir nepieciešami grozījumi Elektronisko dokumentu
likumā (turpmāk Likums). Likumā termina parakstītājs skaidrojums
nepārprotami norāda uz to, ka parakstītājs ir fiziska persona. Šī brīža
redakcija neizslēdz to, ka elektroniskais paraksts tiek izsniegts fiziskai
personai kā juridiskas personas pārstāvim, bet arī juridiskai personai kā
tādai. Šobrīd pastāv atsevišķu Likuma normu
pretrunīgas interpretācijas iespēja, piemēram, droša elektroniskā paraksta
derīgums pēc kvalificēta sertifikāta anulēšanas vai tā darbības apturēšanas,
vai parakstītāja nāves brīža. Likums nepilnīgi regulē kvalificēta sertifikāta darbības
apturēšanas un anulēšanas gadījumus, kā arī sekas, kas iestājas iepriekš
minēto darbību rezultātā. |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekta 1.pants paredz visā Likuma
tekstā svītrot vārdu nepārtrauktā. Ministru kabineta 2005.gada 12. jūlija
noteikumos Nr.514 Noteikumi par tehniskajām un organizatoriskajām prasībām,
kādām atbilst kvalificēts sertifikāts, uzticams sertifikācijas pakalpojumu
sniedzējs, droši elektroniskā paraksta radīšanas līdzekļi, kā arī kārtību,
kādā veicama droša elektroniskā paraksta varificēšanu, minētie standarti
noteic, ka tiešsaistes režīma pieejamībai jābūt ne mazākai par 99,95 %, tādēļ
vārda nepārtrauktā attiecināšana uz tiešsaistes režīmu nav korekta. Likumprojekta 2.pants precizē termina
parakstītājs skaidrojumu, paredzot, ka parakstītājs, neatkarīgi no tā, vai
persona darbojas fiziskas vai juridiskas personas vārdā, ir fiziska persona. Likumprojekts paredz svītrot 8.panta otro
daļu, jo tajā ietvertajam tiesiskajam regulējumam nav juridiskas slodzes.
Likuma 8.pants attiecināms uz uzticamu sertifikācijas pakalpojumu sniedzēju
nevis uz sertifikācijas pakalpojumu sniedzēja akreditāciju. Lai precizētu Likumā noteiktās prasības,
kādām jāatbilst uzticamam sertifikācijas pakalpojumu sniedzējam un lai
atspoguļotu precīzu laika zīmoga nozīmi, iezīmējot ar to elektronisko
dokumentu, Likumprojekts paredz izteikt jaunā redakcijā Likuma 9.panta
9.punktu. Likums paredz
neierobežotu piekļuvi jebkuram kvalificēta sertifikāta īpašniekam visai laika
zīmogu reģistrā iekļautajai informācijai. Lai paredzētu piekļuves tiesības
kvalificētu sertifikātu īpašniekiem laika zīmoga reģistram tikai tiktāl, cik
tas attiecas uz attiecīgo kvalificēto sertifikātu un ar to saistītiem laika
zīmogiem, Likumprojekta 5.pants paredz svītrot Likuma 11.panta 10.punktā
vārdu brīva. Likumprojekta 6.pants izdara precizējumu
Likumā atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 1999/93/EK
(1999.gada 13.decembri
s) par Kopienas elektronisko parakstu sistēmu 8.panta
2.punkta prasībām, kas nosaka, ka sertifikācijas pakalpojumu sniedzējs var
iegūt personīgu informāciju tikai tieši no šīs informācijas subjekta pēc
skaidras šīs informācijas subjekta piekrišanas, kā arī tiktāl, cik tas
nepieciešams sertifikāta izsniegšanai un uzturēšanai. Informāciju bez šīs
informācijas subjekta piekrišanas nedrīkst iegūt vai apstrādāt citiem
nolūkiem. Atsevišķas Likumprojekta normas redakcionāli
precizē Likuma tekstu, kā arī ietver tehnoloģiskiem risinājumiem atbilstošus
formulējumus, piemēram, atbilstoši panta nosaukumam tiek precizēts
elektroniskā paraksta veids Likuma 16. un 23. pantā. Ņemot vērā zaudējumus, ko sertifikācijas
pakalpojumu sniedzējs ar savu rīcību var nodarīt parakstītājam un trešajām
personām, ja sertifikācijas pakalpojumu sniedzēja rīcība neatbilst Likuma vai
citu normatīvo aktu prasībām un uzraudzības iestāde ir anulējusi uzticama
sertifikācijas pakalpojumu sniedzēja akreditāciju, Likumprojekta 11.pants
paredz, ka uzraudzības iestādes lēmuma pārsūdzēšana neaptur tā darbību. |
3. Cita informācija |
Nav |
I I.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi
|
Noteikumu projekts makroekonomisko vidi neietekmē. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Noteikumu projekts uzņēmējdarbības vidi un administratīvo
procedūru vienkāršošanu neietekmē. |
3. Sociālo seku izvērtējums
|
Noteikumu projekts nerada sociālas sekas. |
4. Ietekme uz vidi
|
Noteikumu projekts nerada ietekmi uz vidi. |
5. Cita informācija |
Nav |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2006-2011 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos
|
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts
šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos
|
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
3. Finansiālā ietekme
|
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins
|
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
6. Cita informācija
|
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā Noteikumu projektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt
|
Nav |
2. Cita informācija |
Nav |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību
|
Noteikumu projektā ietvertās normas nav saistītas ar Latvijas
Republikas uzņemtām saistībām pret Eiropas Savienību. |
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām
|
Noteikumu projektā ietvertās normas nav saistītas ar Latvijas
Republikas uzņemtām saistībām pret citām starptautiskajām organizācijām. |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem
|
Noteikumu projektā ietvertās normas nav saistītas ar saistībām, kas
izriet no Latvijas Republikai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem. |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju
|
Noteikumu projekts nav saistīts ar Eiropas Savienības normatīvajiem
aktiem vai citiem tās tiesību avotiem. |
||
2.tabula |
|||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā
panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
5. Cita informācija |
Nav |
||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas
|
Konsultācijas nav
notikušas. |
2.
Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās
iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums
|
Nav |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis
|
Nav |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem
|
Konsultācijas nav
notikušas. |
5. Cita informācija
|
Nav |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu
|
Noteikumi pēc to pieņemšanas tiks publicēti oficiālajos laikrakstos Latvijas Vēstnesis un Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīda tiesības normatīvais akts neierobežo. |
4. Cita informācija
|
Nav. |
Īpašu uzdevumu ministre elektroniskās pārvaldes
lietās |
Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes
lietās sekretariāta vadītāja p.i |
Juridiskās nodaļas vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
I.Gudele |
V.Krievāns |
I.Gaidele |
L.Dorbe |
K.Jankovska |
21.12.2006 12:16
1202
K.Jankovska
7114723, kristine.jankovska@eps.gov.lv