Rīgā
2007. gada 16. maijā
Nr.9/1- 2 -57-( 9/07)
Latvijas Republikas
Saeimas Prezidijam
Ārlietu komisija lūdz iekļaut Saeimas sēdes darba kārtībā izskatīšanai otrajā lasījumā sekojošus likumprojektus:
1)Likumprojekts Par Latvijas Republikas valdības un Lietuvas Republikas valdības vienošanos par grozījumu izdarīšanu 1995.gada 9.jūnija Nolīgumā starp Latvijas Republikas valdību un Lietuvas Republikas valdību par valsts robežas šķērsošanas vietām (Nr.317/Lp9) ( Dok.nr. 812);
2)Likumprojekts Grozījums likumā "Par 1980.gada 10.oktobra Konvencijas par tādu konkrētu parasto ieroču veidu lietošanas aizliegšanu vai ierobežošanu, kurus var uzskatīt par ieročiem, kas nodara ārkārtīgus postījumus vai kam ir neselektīva darbība, 2.protokolu" (Nr.312/ Lp9)( Nr.791);
3)Likumprojekts Par Latvijas Republikas valdības un Kirgīzijas Republikas valdības līgumu par nodokļu dubultās uzlikšanas un nodokļu nemaksāšanas novēršanu attiecībā uz ienākuma nodokļiem(Nr.307/ Lp9) ( Dok.nr. 773);
Pielikumā: Minētie likumprojekti uz 5.lp.
Ar cieņu,
Andris Bērziņš
Ārlietu komisijas priekšsēdētājs
Vispārīgie
noteikumi
1.pants. Likumā lietotie termini
Likumā ir lietoti šādi termini:
1) stratēģiskas nozīmes preces sistēmas, iekārtas, to sastāvdaļas, materiāli, ķīmiskās vielas, priekšmeti, programmatūras, tehnoloģijas un pakalpojumi, kas ietverti Padomes 2000.gada 22.jūnija Regulas (EK) Nr.1334/2000, ar ko nosaka Kopienas režīmu divējāda lietojuma preču un tehnoloģiju eksporta kontrolei (turpmāk regula 1334/2000), 1.pielikumā, Eiropas Padomes 2005.gada 25.aprīļa Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā 2005/C127/01 (turpmāk Eiropas Savienības Kopējais militāro preču saraksts) un Latvijas Republikas Nacionālajā stratēģiskas nozīmes preču un pakalpojumu sarakstā;
2) stratēģiskas nozīmes preču aprite stratēģiskas nozīmes preču pārvietošana starp Eiropas Savienības dalībvalstīm, eksports (tai skaitā tehnoloģiju eksports netaustāmā veidā mutiski, pa tālruni vai elektroniskajiem sakaru līdzekļiem), imports, tranzīts, realizācija, ražošana, pilnveidošana, glabāšana, lietošana, tehniskā apkalpošana, remonts un starpniecības darījums;
3) stratēģiskas nozīmes preču aprites subjekti fiziskās un juridiskās personas, kas eksportē, importē, pārvieto vai pārvadā tranzītā, pārvieto no vienas Eiropas Savienības dalībvalsts uz citu, veic starpniecības darījumu vai ražo, pilnveido, lieto, realizē, apkalpo vai glabā stratēģiskas nozīmes preces;
4) stratēģiskas nozīmes preču licence kompetentu kontroles iestāžu izsniegts dokuments, kas stratēģiskas nozīmes preču aprites subjektam dod tiesības pārvietot stratēģiskas nozīmes preces starp Eiropas Savienības dalībvalstīm vai veikt stratēģiskas nozīmes preču eksporta, importa vai tranzīta darījumu ar valstīm, kas nav Eiropas Savienības dalībvalstis;
5) galīgā izlietojuma apliecinājums kompetentu kontroles iestāžu apstiprināts dokuments (sertifikāts), ar kuru stratēģiskas nozīmes preču aprites subjekts pirms preču saņemšanas apliecina preču nosūtītājam, ka saņemtās stratēģiskas nozīmes preces tiks izmantotas tikai norādītajiem mērķiem, netiks izmantotas saistībā ar masu iznīcināšanas ieročiem vai to nogādes līdzekļiem un netiks nodotas trešajām personām;
6) piegādes kontroles sertifikāts dokuments, kuru importētājvalsts kontroles iestāde izsniedz eksportētājvalsts kontroles iestādei un ar kuru tiek apliecināts stratēģiskas nozīmes preču imports;
7) starptautiskais importa sertifikāts dokuments, kuru importētājvalsts kontroles iestāde izsniedz eksportētājvalsts kontroles iestādei, apliecinot savu piekrišanu stratēģiskas nozīmes preču importam un apņēmību kontrolēt preču galīgo izlietojumu;
8) stratēģiskas nozīmes preču darījuma starpnieks fiziska vai juridiska persona, komercreģistrā reģistrēts komersants vai Latvijas pilsoņa vai pastāvīgā iedzīvotāja ārvalstī reģistrēta komercsabiedrība vai uzņēmums, kas veic stratēģiskas nozīmes preču starpniecības darījumus;
9) stratēģiskas nozīmes preču starpniecības darījums jebkurš stratēģiskas nozīmes preču starpnieka darījums, kas saistīts ar stratēģiskas nozīmes preču pārvietošanu, tai skaitā pārvietošanu no vienas trešās valsts uz citu;
10) stratēģiskas nozīmes preču identifikācija darbības, kas tiek veiktas, lai atbilstoši preces pavaddokumentos minētajai informācijai vai muitas preču fiziskajai kontrolei noteiktu to atbilstību stratēģiskas nozīmes preču sarakstos minētajām precēm;
11) stratēģiskas nozīmes preču identifikācijas speciālists Stratēģiskas nozīmes preču kontroles komitejas (turpmāk komiteja) norīkota persona, kas, izmantojot savas speciālās zināšanas un darba iemaņas, veic stratēģiskas nozīmes preču identifikāciju;
12) stratēģiskas nozīmes preču ekspertīze darbības, kas tiek veiktas, lai konstatētu, vai kāda no pārbaudāmās preces pazīmēm vai pazīmju kopums atbilst stratēģiskas nozīmes preču sarakstos minētajām precēm;
13) stratēģiskas nozīmes preču eksperts persona ar speciālām zināšanām zinātnē, tehnikā vai militārajā jomā, kuru pēc komitejas pieprasījuma par ekspertu ir norīkojusi attiecīgās nozares kompetentā institūcija.
2.pants. Likuma mērķis
(1) Likuma mērķis ir nodrošināt kontrolētu stratēģiskas nozīmes preču apriti atbilstoši Latvijas Republikas nacionālajām un starptautiskajām interesēm, starptautisko eksporta kontroles režīmu prasībām un novērst kodolieroču, ķīmisko, bioloģisko un citu masu iznīcināšanas ieroču izplatīšanu, kā arī novērst starptautiskā terorisma draudus.
(2) Stratēģiskas nozīmes preču aprite notiek saskaņā ar šo likumu, Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām, starptautisko eksporta kontroles režīmu Austrālijas Grupas, Vasenāras Vienošanās, Raķešu tehnoloģiju kontroles režīma un Kodolmateriālu piegādātāju grupas prasībām, kuras Latvija ievēro atbilstoši 1998.gada 8.jūnija Eiropas Savienības Rīcības kodeksam par ieroču eksportu (turpmāk Eiropas Savienības Rīcības kodekss) un regulai 1334/2000, un citiem stratēģiskas nozīmes preču apriti regulējošiem normatīvajiem aktiem.
II
nodaļa
Stratēģiskas
nozīmes preču pārvietošana, eksports, imports un tranzīts
3.pants. Vispārīgie noteikumi
(1) Latvijas Republikas Nacionālo stratēģiskas nozīmes preču un pakalpojumu sarakstu nosaka Ministru kabinets.
(2) Komitejas izsniegta stratēģiskas nozīmes preču licence ir nepieciešama katram Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā, regulas 1334/2000 1.pielikumā un Latvijas Republikas Nacionālajā stratēģiskas nozīmes preču sarakstā minēto preču eksporta, importa vai tranzīta preču sūtījumam, kā arī katrai Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā, regulas 1334/2000 4.pielikumā un Latvijas Republikas Nacionālajā stratēģiskas nozīmes preču un pakalpojumu sarakstā minēto preču pārvietošanai starp Eiropas Savienības dalībvalstīm.
4.pants. Izņēmumi importa un tranzīta licences izsniegšanai
(1) Stratēģiskas nozīmes preču importa licence nav nepieciešama, ja Nacionālie bruņotie spēki, Ieslodzījuma vietu pārvalde vai Iekšlietu ministrijas pakļautībā vai pārraudzībā esošās iestādes Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā minētās preces pārvieto no citas Eiropas Savienības dalībvalsts vai importē bez komersantu starpniecības.
(2) Stratēģiskas nozīmes preču tranzītam, kuru veic Latvijas Republikas komercreģistrā reģistrēts starpnieks vai pārvadātājs, ir nepieciešama stratēģiskas nozīmes preču tranzīta licence.
(3) Tranzīta licence nav nepieciešama, ja stratēģiskas nozīmes preču tranzītu veic ārvalstīs reģistrēts pārvadātājs un kravai pievienota eksportētājvalsts iestāžu izsniegta eksporta licence vai izvešanas atļauja, vai tām pielīdzināms dokuments un importētājvalsts importa licence vai starptautiskais importa sertifikāts, vai galīgā izlietojuma apliecinājums.
(4) Šā panta trešajā daļā minētajā gadījumā muita aiztur kravu, pārbauda to un nosūta minētos dokumentus pa faksu vai e-pastu komitejai. Komiteja vienas darbdienas laikā veic preču identifikāciju un paziņo muitai par lēmumu atļaut kravas tranzītu, aizturēt kravu papildu ekspertīzei vai nosūtīt to atpakaļ eksportētājvalstij.
5.pants. Īpašie noteikumi atsevišķu stratēģiskas nozīmes preču
licenču izsniegšanai
(1) Saņemot jonizējošā starojuma avotu (tai skaitā kodolmateriālu) pārvietošanas, eksporta, importa vai tranzīta licenci, stratēģiskas nozīmes preču aprites subjektam nepieciešama Radiācijas drošības centra izsniegta speciālā atļauja (licence) darbībām ar jonizējošā starojuma avotiem.
(2) Saņemot Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā minēto militāro preču pārvietošanas, eksporta, importa vai tranzīta licenci, stratēģiskas nozīmes preču aprites subjektam nepieciešama Aizsardzības ministrijas izsniegta speciālā atļauja (licence) komercdarbībai ar Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā minētajām precēm.
(3) Šā panta otrajā daļā minētās speciālās atļaujas (licences) izsniegšanas, pārreģistrācijas, anulēšanas un darbības apturēšanas kārtību, kā arī valsts nodevas apmēru par tās izsniegšanu un pārreģistrāciju nosaka Ministru kabinets.
(4) Aizsardzības ministrijas izsniegto speciālo atļauju (licenci) komercdarbībai ar Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā minētajām precēm ir tiesīgi saņemt individuālie komersanti vai komercsabiedrības, ja valsts drošības iestāžu rīcībā nav ziņu par to, ka attiecīgā komersanta darbība ir vērsta pret Latvijas Republikas drošību vai šis komersants pārkāpj starptautiskajos līgumos ietvertos vai starptautisko organizāciju noteiktos ierobežojumus, un ja to dalībnieki, vadītāji, personas, kas ieņem amatus pārvaldes institūcijās, kā arī darbinieki, kas tieši saistīti ar Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā minēto preču ražošanu, remontu, realizēšanu, glabāšanu, transportēšanu, ar tiem saistīto pakalpojumu sniegšanu vai apsardzi, atbilst šādām prasībām:
1) ir vismaz 21 gada vecumu sasnieguši Latvijas Republikas pilsoņi vai Eiropas Savienības dalībvalstu pilsoņi, vai Eiropas Ekonomikas zonas valstu pilsoņi;
2) nav sodīti par noziedzīga nodarījuma izdarīšanu vismaz gadu pēc sodāmības dzēšanas vai noņemšanas;
3) ir psihiatra atzinums, ka viņiem nav
diagnosticēti psihiski traucējumi;
4) ir narkologa atzinums, ka viņiem nav diagnosticēta alkohola, narkotisko, psihotropo vai toksisko vielu atkarība;
5) pēdējā gada laikā viņi nav administratīvi sodīti par alkohola, narkotisko, psihotropo vai toksisko vielu ietekmē izdarītiem pārkāpumiem;
6) Valsts policijai, prokuratūrai vai valsts drošības iestādēm nav ziņu, kas apliecinātu viņu piederību pie aizliegtiem militarizētiem vai bruņotiem grupējumiem, sabiedriskām organizācijām (partijām) vai to apvienībām;
7) ir deklarēta (reģistrēta) dzīvesvieta;
8) nav notiesāti par tīša noziedzīga nodarījuma izdarīšanu.
(5) Aizsardzības ministrijas izsniegto speciālo atļauju (licenci) komercdarbībai ar Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā minētajām precēm pēc Ministru kabineta noteiktās valsts nodevas samaksas izsniedz uz nenoteiktu laiku, un katru gadu tā jāpārreģistrē Aizsardzības ministrijā.
(6) Aizsardzības ministrija ir tiesīga neizsniegt speciālo atļauju (licenci), atteikt tās pārreģistrāciju, apturēt tās darbību uz laiku līdz diviem mēnešiem vai anulēt to, ja:
1) komersants ar tiesas spriedumu atzīts par vainīgu līdzdalībā noziedzīgā organizācijā, krāpnieciskās darbībās finanšu jomā vai noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijā;
2) komersants ar tiesas spriedumu pasludināts par maksātnespējīgu, tā saimnieciskā darbība apturēta vai pārtraukta vai ir uzsākta tiesvedība par komersanta bankrotu;
3) pamatojoties uz spēkā stājušos tiesas spriedumu vai citas kompetentas institūcijas sniegtu atzinumu par būtisku attiecīgo nozari regulējošo normatīvo aktu pārkāpumu, kā arī vides aizsardzības, konkurences un darba tiesību būtisku pārkāpumu, ir konstatēti komersanta profesionālās darbības pārkāpumi pēdējo triju gadu laikā pēc pieteikuma iesniegšanas;
4) konstatēts, ka komersants speciālās atļaujas (licences) saņemšanai vai tās derīguma termiņa pagarināšanai sniedzis nepatiesas ziņas;
5) komersants neatbilst šā panta ceturtajā daļā noteiktajām prasībām;
6) ir pārkāptas šā likuma vai citu normatīvo aktu prasības vai speciālajā atļaujā (licencē) iekļautie nosacījumi.
(7) Pārvietojot stratēģiskas nozīmes preces no vienas trešās valsts uz citu, starpniecības darījumu atļauts veikt tikai ar komitejas izsniegtu stratēģiskas nozīmes preču tranzīta licenci. Ja attiecīgās preces ir minētas Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā, darījumam nepieciešama Aizsardzības ministrijas izsniegta speciālā atļauja (licence) komercdarbībai ar Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā minētajām precēm.
(8) Aizsardzības ministrijas izsniegta speciālā atļauja (licence) komercdarbībai ar Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā minētajām precēm nav nepieciešama, ja tiek veikts darījums ar militārajiem ieročiem, to sastāvdaļām vai palīgierīcēm, munīciju, sprāgstvielām, spridzināšanas ietaisēm, speciālajiem līdzekļiem vai pirotehniskajiem izstrādājumiem un stratēģiskas nozīmes preču aprites subjektam ir Ieroču aprites likuma 37.panta otrās daļas 1.punktā paredzētā speciālā atļauja (licence).
(9) Lai saņemtu rūpnieciskajiem spridzināšanas darbiem paredzēto sprāgstvielu un spridzināšanas ierīču pārvietošanas, eksporta, importa vai tranzīta licenci, stratēģiskas nozīmes preču aprites subjektam saskaņā ar Ieroču aprites likumu ir nepieciešama Iekšlietu ministrijas izsniegta speciālā atļauja (licence) atsevišķiem komercdarbības veidiem.
(10) Lai saņemtu
A kategorijas automātisko šaujamieroču, B, C un D kategorijas medību,
sporta un pašaizsardzības ieroču un minēto šaujamieroču munīcijas, lielas
enerģijas pneimatisko ieroču, kā arī 2., 3. un 4.klases pirotehnisko
izstrādājumu pārvietošanas, eksporta, importa vai tranzīta licenci, stratēģiskas
nozīmes preču aprites subjektam saskaņā ar Ieroču aprites likumu ir
nepieciešama Iekšlietu ministrijas izsniegta speciālā atļauja (licence).
(11) Stratēģiskas nozīmes preču pārvietošanas, eksporta, importa vai tranzīta licences izsniegšanu komiteja saskaņo ar to valsts pārvaldes iestādi, kura izsniegusi šā panta pirmajā, otrajā, devītajā vai desmitajā daļā paredzēto speciālo atļauju (licenci). Attiecīgā valsts pārvaldes iestāde triju darbdienu laikā pēc komisijas pieprasījuma saņemšanas dod piekrišanu vai pamatotu atteikumu licences izsniegšanai.
(12) Regulas 1334/2000 6.panta otrajā daļā paredzētās vispārējās eksporta licences komiteja izsniedz stratēģiskas nozīmes preču eksportētājiem, kuri nav sodīti par šā likuma pārkāpumiem un kuri eksportē vienas un tās pašas preces vieniem un tiem pašiem galalietotājiem. Vispārējo eksporta licenču derīguma termiņš ir gads. Kārtību, kādā tiek izsniegtas vispārējās eksporta licences, nosaka Ministru kabinets.
6.pants. Stratēģiskas nozīmes preču sarakstos neminētu preču licencēšana un lietošana
Stratēģiskas nozīmes preču sarakstos neminētu preču licencēšanas un lietošanas kārtību nosaka Ministru kabinets.
III
nodaļa
Ekspertu
izziņu, galīgā izlietojuma apliecinājumu,
piegādes kontroles sertifikātu un stratēģiskas nozīmes preču pārvietošanas,
eksporta, importa un tranzīta licenču, iepriekšējās piekrišanas dokumentu
izsniegšana un lietošana
7.pants. Ekspertu izziņu, galīgā izlietojuma apliecinājumu, piegādes
kontroles sertifikātu un stratēģiskas nozīmes preču pārvietošanas, eksporta,
importa un tranzīta licenču, iepriekšējās piekrišanas dokumentu izsniegšanas
un lietošanas vispārīgie noteikumi
(1) Ekspertu izziņas, galīgā izlietojuma apliecinājumus un sertifikātus, piegādes kontroles sertifikātus un stratēģiskas nozīmes preču pārvietošanas, eksporta, importa un tranzīta licences stratēģiskas nozīmes preču aprites subjektiem pēc to pieprasījuma Ministru kabineta noteiktajā kārtībā izsniedz komiteja. Par minēto dokumentu izsniegšanu tiek iekasēta valsts nodeva, kuras apmēru nosaka Ministru kabinets.
(2) Iepriekšējās piekrišanas dokumentu šaujamieroču un munīcijas vai sprāgstvielu pārvietošanai starp Eiropas Savienības dalībvalstīm Ministru kabineta noteiktajā kārtībā izsniedz Valsts policija.
(3) Valsts nodevu par šā panta pirmajā daļā minēto dokumentu izsniegšanu nemaksā no valsts budžeta finansētās juridiskās personas un personas, kas stratēģiskas nozīmes preces ieved vai izved uz laiku (remontam, izstādēm vai preču paraugiem).
8.pants. Latvijas Republikas starptautiskais importa sertifikāts un
galīgā izlietojuma apliecinājums
(1) Ja eksportētājvalsts eksporta kontroles iestādes pieprasa Latvijas Republikas starptautisko importa sertifikātu vai galīgā izlietojuma apliecinājumu, stratēģiskas nozīmes preču aprites subjekts iesniedz komitejā pieprasījumu minēto dokumentu saņemšanai.
(2) Latvijas Republikas starptautiskais importa sertifikāts neaizstāj stratēģiskas nozīmes preču importa licenci.
9.pants. Ārvalstu starptautiskais importa sertifikāts un galīgā izlietojuma
apliecinājums
(1) Lai saņemtu stratēģiskas nozīmes preču eksporta vai tranzīta licenci, stratēģiskas nozīmes preču aprites subjekts iesniedz komitejā importētājvalsts starptautisko importa sertifikātu vai preču galīgā izlietojuma apliecinājumu, vai tiem pielīdzināmu dokumentu.
(2) Ja ārvalstu starptautiskais importa sertifikāts, galīgā izlietojuma apliecinājums vai tiem pielīdzināmais dokuments nav angļu valodā, stratēģiskas nozīmes preču subjekts iesniedz komitejā tā notariāli apstiprinātu tulkojumu valsts valodā.
(3) Pamatojoties uz informāciju par stratēģiskas nozīmes preču galalietotāju un preču raksturu, komiteja ir tiesīga noteikt izņēmumus, kad ārvalstu starptautiskais importa sertifikāts, galīgā izlietojuma apliecinājums vai tam pielīdzināmais dokuments nav nepieciešams. Minētie dokumenti nav nepieciešami, atkārtoti pieprasot licenci eksporta vai tranzīta darījumiem ar vienu un to pašu preci vienam un tam pašam galalietotājam.
(4) Ja stratēģiskas nozīmes preces importētājs pārstāv valdību, nepieciešams attiecīgās valsts Ārlietu ministrijas apstiprinājums, ka importētājs ir tiesīgs rīkoties valsts vārdā.
(5) Eksporta vai tranzīta starpnieku izsniegtie galīgā izlietojuma apliecinājumi nav pietiekams pamats stratēģiskas nozīmes preču eksporta vai tranzīta licences saņemšanai.
10.pants. Piegādes kontroles sertifikāts
(1) Ja stratēģiskas nozīmes preču eksportētājvalsts eksporta kontroles iestādes pieprasa piegādes kontroles sertifikātu, importētājs iesniedz komitejā attiecīgu iesniegumu un uzrāda muitas deklarāciju, kas apstiprina, ka prece ir ievesta Latvijas Republikas teritorijā.
(2) Pamatojoties uz šā panta pirmajā daļā minēto dokumentāciju, komiteja izsniedz piegādes kontroles sertifikātu.
11.pants. Preču identifikācija un ekspertu izziņas
(1) Ja stratēģiskas nozīmes preču subjektam vai ar stratēģiskas nozīmes preču aprites kontroli saistītai valsts iestādei ir jānoskaidro, vai attiecīgās preces ir vai nav stratēģiskas nozīmes preces, preču pavaddokumentus pa elektroniskajiem sakaru līdzekļiem nosūta komitejas stratēģiskas nozīmes preču identifikācijas speciālistam. Speciālists, pamatojoties uz dokumentiem un citu pieejamo informāciju, kā arī savām speciālajām zināšanām, pieņem lēmumu un izdara uz dokumentiem vienu no šādām atzīmēm:
1) precēm nepieciešama licence;
2) precēm licence nav nepieciešama;
3) preču identifikācijai nepieciešama papildu informācija;
4) precēm nepieciešama ekspertīze;
5) preces ir saistītas ar masu iznīcināšanas ieročiem nepieciešama licence.
(2) Komiteja ir tiesīga pieprasīt, lai persona norāda preces tehniskos rādītājus, laboratorijas pārbaužu vai izmēģinājumu rezultātus, iekārtu pases, ķīmiskās formulas un citu informāciju vai preču paraugus, kas ļauj noteikt, vai attiecīgā prece ir vai nav stratēģiskas nozīmes prece.
(3) Ja eksporta, importa vai tranzīta preces ir komplicētas ķīmiskas vielas, tehnoloģijas, programmatūras, materiāli vai iekārtas, kuras pēc preces apraksta, saskaņā ar kombinēto nomenklatūru, paredzētā lietojuma vai citām pazīmēm varētu būt stratēģiskas nozīmes preces, komitejas norīkotie stratēģiskas nozīmes preču identifikācijas speciālisti 30 darbdienu laikā pēc stratēģiskas nozīmes preču aprites subjekta pieprasījuma saņemšanas nosaka, vai tās ir vai nav stratēģiskas nozīmes preces. Ja nepieciešama preču ekspertīze, šo termiņu var pagarināt, pamatojoties uz komitejas lēmumu. Ja tiek noskaidrots, ka attiecīgā prece nav stratēģiskas nozīmes prece, komiteja izsniedz stratēģiskas nozīmes preču aprites subjektam attiecīgu izziņu.
(4) Stratēģiskas nozīmes preču ekspertīzi pēc stratēģiskas nozīmes preču kontroles iestāžu vai komitejas pieprasījuma nodrošina:
1) Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā minētajām precēm, pirotehnikai un sprāgstvielām Aizsardzības ministrijas vai Valsts policijas norīkoti eksperti;
2) kodolmateriāliem, kodoltehnoloģijām un jonizējošā starojuma
avotiem Radiācijas drošības centra norīkoti eksperti;
3) ķīmiskajām vielām Valsts vides dienesta norīkoti eksperti;
4) bioloģiskiem aģentiem un iekārtām Labklājības ministrijas norīkoti eksperti;
5) sevišķā veidā veicamiem operatīvās darbības pasākumiem, speciāli radītām vai pielāgotām iekārtām, ierīcēm un instrumentiem Drošības policijas norīkoti eksperti.
(5) Ja nepieciešams, komiteja ir tiesīga preču identifikācijai pieaicināt par ekspertiem citus Latvijas un ārvalstu konkrētās nozares speciālistus.
(6) Komiteja pieņem lēmumus, pamatojoties uz komitejas pieaicināto ekspertu atzinumiem.
(7) Stratēģiskas nozīmes preču ekspertīzes izmaksas sedz stratēģiskas nozīmes preču subjekts.
IV
nodaļa
12.pants. Komiteja
(1) Komiteja ir Latvijas Republikas nacionālā stratēģiskas nozīmes preču aprites kontroles institūcija.
(2) Komitejas personālsastāvu nosaka Ministru kabinets. Komiteja ir pakļauta ārlietu ministram un darbojas saskaņā ar Ministru kabineta apstiprinātu nolikumu un šo likumu.
(3) Komiteja patstāvīgi vai sadarbībā ar citām Latvijas Republikas institūcijām, vai ar starptautisko inspekciju vai ārvalstu eksporta kontroles iestāžu līdzdalību veic stratēģiskas nozīmes preču aprites kontroli.
(4) Komiteja ir tiesīga anulēt jau izsniegtās un turpmāk neizsniegt stratēģiskas nozīmes preču licences vai starptautiskos importa sertifikātus stratēģiskas nozīmes preču aprites subjektiem, kuri atkārtoti neievēro šā likuma prasības.
(5) Komiteja nekavējoties informē Drošības policiju un Valsts ieņēmumu dienestu, ja pastāv iespēja, ka eksportējamās vai tranzītā pārvietojamās preces var tikt izmantotas saistībā ar masu iznīcināšanas ieročiem vai to nogādes līdzekļiem, vai ja attiecībā uz šo preču galīgā izlietojuma valsti ir spēkā starptautiskas sankcijas vai embargo. Pēc informācijas saņemšanas Valsts ieņēmumu dienests vai Drošības policija atbilstoši savai kompetencei veic pārbaudi, pieņem lēmumu un par pieņemto lēmumu informē komiteju.
(6) Satversmes aizsardzības birojs, Valsts ieņēmumu dienests un Drošības policija pēc komitejas pieprasījuma nodrošina to ar riska faktoru analīzi par atsevišķiem darījumiem ar stratēģiskas nozīmes precēm.
(7) Komiteja nodrošina tās rīcībā esošās informācijas aizsardzību saskaņā ar likumu "Par valsts noslēpumu".
(8) Komitejai ir pienākums sniegt valstīm vai starptautiskajām organizācijām informāciju par stratēģiskas nozīmes preču apriti un eksporta vai tranzīta licenču atteikumiem, ja to paredz divpusējās vai daudzpusējās vienošanās.
(9) Komiteja ir tiesīga atteikt stratēģiskas nozīmes preču licences izsniegšanu, ja tās izsniegšana ir pretrunā ar Latvijas ārpolitikas pamatnostādnēm, Eiropas Savienības, Apvienoto Nāciju Organizācijas un Eiropas Drošības un sadarbības organizācijas noteiktajiem embargo, Ķīmisko ieroču izplatīšanas, ražošanas, uzkrāšanas un lietošanas aizliegšanas un to iznīcināšanas konvenciju, Eiropas Savienības Rīcības kodeksa kritērijiem vai šā likuma mērķiem.
(10) Ja eksportējamās stratēģiskās nozīmes preces vai to nozīmīgākās sastāvdaļas ir ražotas citā valstī, komiteja pirms licences izsniegšanas ir tiesīga pieprasīt stratēģiskas nozīmes preču aprites subjektam attiecīgās valsts eksporta licenci (atļauju).
13.pants. Citas stratēģiskas nozīmes preču aprites uzraudzības
institūcijas
Šajā likumā un citos ar stratēģiskas nozīmes preču apriti saistītajos normatīvajos aktos minēto prasību izpildes uzraudzību normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā atbilstoši savai kompetencei veic komiteja, Satversmes aizsardzības birojs, Valsts policija, Drošības policija, Valsts ieņēmumu dienests, Radiācijas drošības centrs un Valsts vides dienests.
V
nodaļa
Stratēģiskas
nozīmes preču aprites kontroles institūciju kompetence
14.pants. Ķīmisko vielu kontrole
Regulas 1334/2000 1.pielikumā un Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā minēto ķīmisko vielu apriti kontrolē Valsts vides dienests.
15.pants. Dubulta pielietojuma preču kontrole
Regulas 1334/2000 1.pielikumā minēto dubultā pielietojuma preču apriti kontrolē komiteja. Latvijas Republikas Nacionālajā stratēģiskas nozīmes preču un pakalpojumu sarakstā minēto stratēģiskas nozīmes preču apriti kontrolē komiteja un Drošības policija. Regulas 1334/2000 1.pielikumā minēto kodolmateriālu un kodoliekārtu apriti kontrolē komiteja, Radiācijas drošības centrs un Drošības policija.
16.pants. Ieroču, bruņojuma un munīcijas kontrole
Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā minēto preču apriti kontrolē komiteja, Drošības policija, Valsts policija un Aizsardzības ministrija.
VI
nodaļa
Stratēģiskas
nozīmes preču aprites subjekta pienākumi un atbildība
17.pants. Stratēģiskas nozīmes preču aprites subjekta pienākumi
(1) Ja stratēģiskas nozīmes preču aprites subjektam ir zināms, ka viņa eksportētās vai tranzītā pārvietotās preces kopumā vai kā daļa ir vai var būt paredzētas lietošanai saistībā ar ķīmisko, bioloģisko ieroču vai kodolieroču pilnveidošanu, ražošanu, pārvietošanu, darbināšanu, apkalpošanu, glabāšanu, atklāšanu, identifikāciju vai izplatīšanu vai tādu raķešu pilnveidošanu, ražošanu, apkalpošanu vai glabāšanu, kuras spēj nogādāt šādus ieročus, stratēģiskas nozīmes preču aprites subjekts informē komiteju. Komiteja pieņem lēmumu par to, vai attiecīgajām precēm izsniegt eksporta vai tranzīta licenci.
(2) Stratēģiskas nozīmes preču aprites subjekts dokumentus, kas saistīti ar stratēģiskas nozīmes preču eksporta, importa vai tranzīta darījumu, glabā trīs gadus pēc to saņemšanas vai savas darbības izbeigšanas.
(3) Stratēģiskas nozīmes preču aprites subjekts nekavējoties informē komiteju, ja atklājas stratēģiskas nozīmes preču neatbilstība dokumentos norādītajām ziņām, tiek mainīts eksporta vai tranzīta maršruts vai preces galalietotājs. Pamatojoties uz šo informāciju, komiteja pieņem lēmumu par attiecīgās licences grozīšanu, anulēšanu vai atstāšanu spēkā un paziņo par to stratēģiskas nozīmes preču aprites subjektam.
(4) Stratēģiskas nozīmes preču aprites subjekts ievēro šajā likumā un citos ar stratēģiskas nozīmes preču apriti saistītajos normatīvajos aktos noteiktos stratēģiskas nozīmes preču aprites noteikumus.
18.pants. Atbildība par stratēģiskas nozīmes preču aprites noteikumu
pārkāpšanu
Par šajā likumā un citos normatīvajos aktos noteikto stratēģiskas nozīmes preču aprites noteikumu pārkāpšanu persona saucama pie atbildības kriminālo, civiltiesisko un administratīvo atbildību reglamentējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
19.pants. Komitejas lēmumu pārsūdzēšanas kārtība
Komitejas pieņemtos lēmumus var pārsūdzēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
1. Ar šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē Stratēģiskas nozīmes preču aprites likums (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2004, 10.nr.).
2. Ministru kabinets līdz 2007.gada 1.jūlijam izdod šā likuma 3.panta pirmajā daļā, 5.panta trešajā un divpadsmitajā daļā, 6.pantā un 7.panta pirmajā un otrajā daļā minētos noteikumus. Līdz to spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk par 2007.gada 1.jūliju, ir piemērojami Ministru kabineta 2004.gada 29.aprīļa noteikumi Nr.467 "Kārtība, kādā tiek izsniegti, atteikti vai anulēti stratēģiskas nozīmes preču kontroles dokumenti" un Ministru kabineta 2007.gada 23.janvāra noteikumi Nr.74 "Noteikumi par valsts nodevu par stratēģiskas nozīmes preču eksporta, importa un tranzīta licenču izsniegšanu", ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu.