Likumprojekts
Grozījumi
likumā "Par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās
darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un
mikroliegumos"
Izdarīt likumā "Par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2005, 15., 24.nr.; Latvijas Vēstnesis, 2006, 207.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 6.panta otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Tiesības prasīt atlīdzību par mežsaimnieciskās darbības ierobežojumu ir zemes īpašniekam, ja šā panta pirmajā daļā minētie ierobežojumi ir noteikti pēc:
1) lēmuma pieņemšanas par zemes īpašuma tiesību atjaunošanu;
2) tiesas nolēmuma par zemes īpašuma tiesību atjaunošanu spēkā stāšanās;
3) līguma noslēgšanas ar valsts akciju sabiedrību "Latvijas Hipotēku un zemes banka" par zemes īpašuma izpirkšanu;
4) tiesas nolēmuma par zemes piešķiršanu īpašumā par samaksu spēkā stāšanās;
5) īpašuma tiesību uz zemi nostiprināšanas zemesgrāmatā, pamatojoties uz zemes pirkumu vai citiem atsavināšanas darījumiem;
6) tāda mantojuma atklāšanās, kuru pieņemot zemes īpašnieks ir ieguvis tiesības uz zemes īpašumu;
7) cita tiesas nolēmuma par zemes iegūšanu īpašumā spēkā stāšanās."
2. Izteikt 7.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Zemes īpašnieks var prasīt zemes maiņu, ja:
1) pieņemts un stājies spēkā lēmums vai tiesas nolēmums par īpašuma tiesību atjaunošanu uz zemi, kura pirms lēmuma vai tiesas nolēmuma spēkā stāšanās iekļauta dabas rezervātā, dabas liegumā vai citu īpaši aizsargājamo dabas teritoriju dabas rezervāta, stingrā režīma, dabas lieguma vai regulējamā režīma zonā;
2) zeme tiek iekļauta dabas rezervātā, dabas liegumā vai citu īpaši aizsargājamo dabas teritoriju dabas rezervāta, stingrā režīma, dabas lieguma vai regulējamā režīma zonā pēc šā likuma 6.panta otrajā daļā minēto nosacījumu iestāšanās."
3. Izteikt 9.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Lai saņemtu atlīdzību, zemes īpašnieks atbildīgajai institūcijai iesniedz iesniegumu, kurā norāda zemesgabala atrašanās vietu un zemes kadastra apzīmējumu, un pievieno dokumentus, kas apliecina tiesības prasīt atlīdzību saskaņā ar šā likuma 6.panta otro daļu un kurus atbildīgā institūcija nevar iegūt no citām valsts pārvaldes iestādēm, kā arī zemes īpašuma tiesības apliecinošu dokumentu zemesgrāmatas apliecības kopiju; ja šī kopija nav notariāli apliecināta, uzrāda oriģinālu."
4. Izteikt 13.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Zemes maiņas procedūras uzsākšanas pamats ir zemes īpašnieka iesniegums atbildīgajai institūcijai, kurā viņš norāda zemesgabala atrašanās vietu un zemes kadastra apzīmējumu. Iesniegumam zemes īpašnieks pievieno dokumentus, kas apliecina tiesības prasīt zemes maiņu saskaņā ar šā likuma 7.panta pirmo daļu un kurus atbildīgā institūcija nevar iegūt no citām valsts pārvaldes iestādēm, kā arī maināmā zemesgabala īpašuma tiesības apliecinošu dokumentu zemesgrāmatas apliecības kopiju; ja šī kopija nav notariāli apliecināta, uzrāda oriģinālu. Iesniegumā zemes īpašnieks var norādīt vēlamos zemes maiņas variantus."
Vides ministrs
R.Vējonis
Likumprojekta
Grozījumi likumā Par zemes īpašnieku tiesībām uz
kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās
dabas teritorijās un mikroliegumos anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir
vajadzīgs
|
|
Likuma Par zemes īpašnieku tiesībām uz
kompensāciju par saimnieciskās darbības No likuma Par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par
saimnieciskās darbības |
|
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts
precizē 6.un 7.pantu, nosakot, kurš no īpašuma tiesību iegūšanas vai
atgūšanas posmiem šī likuma izpratnē uzskatāms par brīdi, kad zemes
tiesiskais valdījums ir par pamatu tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās
darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamā dabas teritorijā, šis tiesības ir
iespējams izmantot tikai tad, kas zemes īpašuma tiesības ir nostiprinātas
zemesgrāmatā. |
Likuma Par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos daļa, kas nosaka kārtību, kādā zemes īpašnieki piesakās uz atlīdzību par meža apsaimniekošanas ierobežojumiem ir stājusies spēkā ar 2006.gada 1.janvāri. Līdz 2007.gadam saņemts 61 iesniegumi par atlīdzības saņemšanu par meža apsaimniekošanas ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos. Likuma panti un nodaļas, kas nosaka kārtību, kādā zemes īpašnieki piesakās uz zemes maiņu nav stājusies spēkā, iesniegumi par zemes maiņu netiek pieņemti. |
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
2.Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Grozījumi precīzāk regulēs kompensācijas saņemšanas atbilstības nosacījumus un novērsīs interpretācijas nepieciešamību jautājumā par kompensācijas pretendenta tiesībām uz kompensāciju saistībā ar īpašuma tiesību iegūšanu. |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Līdz šim daļā sabiedrības izveidojusies negatīva attieksme pret īpaši aizsargājamajām dabas teritorijām un dabas aizsardzības mērķiem, kuru sasniegšanai šīs teritorijas tiek veidotas. Pamatā tas ir saistīts tieši ar to, ka līdz šim valsts kā šo dabas aizsardzības mērķu īstenotāja nav nodrošinājusi adekvātu kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem šajās teritorijās. Izmantojot normatīvā akta projektā noteiktās tiesības, zemes īpašnieki varēs gūt finansiālu atlīdzību par mežsaimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās. 1)
Savukārt, realizējot normatīvā akta
projektā paredzēto zemes maiņu, zemes īpašniekiem būs iespējams iegūt īpašumā
zemi ārpus īpaši aizsargājamām dabas teritorijām un tādējādi, veicot
attiecīgās saimnieciskās darbības, gūt papildus ienākumus. Rezultātā
mazināsies sociālā pretestība dabas aizsardzības mērķu realizēšanā. |
4. Ietekme uz vidi |
Piešķirot zemes īpašniekiem adekvātu kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās, ievērojami mazināsies šajās teritorijās esošo dabas vērtību apdraudējums no likumīgas saimnieciskās darbības veicēju puses un no patvaļīgas rīcības. |
5. Cita informācija |
Nav. |
III Kāda var būt programmas
ietekme uz |
||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||
Rādītāji |
Kārtējais gads 2007 |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
|
projekts šo jomu neskar |
projekts šo jomu neskar |
projekts šo jomu neskar |
projekts šo jomu neskar |
|
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
|
projekts šo jomu neskar |
projekts šo jomu neskar |
projekts šo jomu neskar |
projekts šo jomu neskar |
|
3. Finansiālā ietekme |
|
projekts šo jomu neskar |
projekts šo jomu neskar |
projekts šo jomu neskar |
projekts šo jomu neskar |
|
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
|
projekts šo jomu neskar |
projekts šo jomu neskar |
projekts šo jomu neskar |
projekts šo jomu neskar |
|
5.Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
|
projekts šo jomu neskar |
projekts šo jomu neskar |
projekts šo jomu neskar |
projekts šo jomu neskar |
|
6. Cita informācija |
Izmaksas, kas nepieciešamas likumprojekta ieviešanai jau ir ietvertas iepriekš veiktajos aprēķinos un norādītas likuma Par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos anotācijā. Līdz ar to likumprojekts nav saistīts ar papildus izdevumiem. |
|||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu
sistēmu
|
||||||
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru
kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā
likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī
termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Citi likumi un
Ministru kabineta noteikumi papildus nav jāizdod. |
|||||
2. Cita
informācija |
Nav. |
|||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
||||
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||
2. Saistības
pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||
3. Saistības, kas
izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
|||
2.tabula |
||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības
normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|
5. Cita informācija |
Nav. |
|||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
Latvijas Pašvaldību savienība ir izvērtējusi likuma Par zemes īpašnieku
tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši
aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos grozījumu projektu. |
|
2.Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
LPS atbalsta likuma Par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos grozījumu projektu. |
Likumprojekts no izsludināšanas brīža Valsts sekretāru sanāksmē tiks
ievietots Vides ministrijas mājas lapā. |
|
Konsultācijas nav notikušas. |
|
Nav |
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekta
īstenošanai netiek radītas jaunas valsts institūcijas. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums pēc
pieņemšanas tiks publicēts likumā Par likumu un citu Saeimas, Valsts
prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu
izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību
noteiktajā kārtībā. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības var aizstāvēt Administratīvā procesa likuma noteiktajā kārtībā. |
4. Cita informācija |
Nav. |
Vides ministrs R.Vējonis
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktora p.i. |
Par kontroli atbildīgās persona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
G.Puķītis |
U.Lapiņš |
V.Puriņš |
D.Vilkaste |
16.01.2007. 09:41
1197
G.Eriņš
7026522,
gatis.erins@vidm.gov.lv