Likumprojekts
Grozījumi Sociālo
pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā
Izdarīt Sociālo pakalpojumu
un sociālās palīdzības likumā (Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 23.nr.; 2003, 2.nr.; 2004, 14., 18.nr.;
2005, 2.nr.; 2006, 13.nr.) šādus grozījumus:
1. Izslēgt 1.panta 24.punktā vārdus "un reģistrēta sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā".
2. Papildināt 17.panta otro
daļu ar otro teikumu šādā redakcijā:
"Sociālo pakalpojumu sniedzējs Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un apmērā maksā valsts nodevu par sociālo pakalpojumu sniedzēja reģistrācijas apliecības vai tās dublikāta izsniegšanu."
Labklājības ministra vietā
īpašu uzdevumu ministrs
sabiedrības integrācijas lietās
O.Kastēns
Likumprojekta Grozījumi Sociālo
pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir
vajadzīgs |
|||||||||
1.Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Sociālo pakalpojumu
un sociālās palīdzības likuma 17.panta pirmā daļa nosaka, ka sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas
pakalpojumus šajā likumā minētajos gadījumos drīkst sniegt tikai tāds sociālo
pakalpojumu sniedzējs, kas atbilst Ministru kabineta noteiktajām prasībām un
ir reģistrēts sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā. Sociālo pakalpojumu
sniedzēju reģistrācija sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā notiek
atbilstoši Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 17.panta otrajai
daļai un Ministru kabineta (turpmāk MK) 2005.gada 1.februāra noteikumiem
Nr.78 Kārtība, kādā sociālo
pakalpojumu sniedzējs tiek reģistrēts sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā
un izslēgts no tā. Sociālo pakalpojumu pārvalde (turpmāk tekstā
SPP) nodrošina sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrāciju sociālo pakalpojumu
sniedzēju reģistrā. Lai segtu
izdevumus, kas saistīti ar sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrāciju un
reģistrācijas apliecību izgatavošanu, pamatojoties uz MK 2006.gada 25.aprīļa
noteikumiem Nr.307 Noteikumi par Sociālo pakalpojumu pārvaldes sniegto
maksas pakalpojumu cenrādi no sociālo pakalpojumu sniedzēja tiek iekasēta
maksa Ls 7,- (septiņi lati) par sociālo pakalpojumu sniedzēja reģistrācijas
apliecības vai tās dublikāta izsniegšanu. Labklājības
ministrija izstrādāja grozījuma projektu likumā Par nodokļiem un nodevām,
kurā paredzēts, ka maksājama valsts nodeva par sociālo pakalpojumu sniedzēja
reģistrācijas apliecības un tās dublikāta izsniegšanu. Atbilstoši Ministru
kabineta 2006.gada 14.novembra sēdes 59.protokola (TA-2745) 2.§ 2.punktā
dotajam uzdevumam Labklājības ministrijai līdz 2006.gada 31.decembrim
jāiesniedz noteiktā kārtībā izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojekts
Grozījums Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā, paredzot, ka
par sociālo pakalpojumu sniedzēja reģistrācijas apliecības vai tās dublikāta
izsniegšanu maksājama valsts nodeva Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un
apmērā. Atbilstoši
MK 05.12.2006. (protokols nr.65; 49§) nolemtajam likumprojekts tika iekļauts
budžeta likumprojekta paketē. Grozījumi likumā Par nodokļiem un nodevām
tika pieņemti un stājās spēkā 2007.gada 1.janvārī. Vienlaicīgi
pienākums personai maksāt valsts nodevu par konkrētu valsts pārvaldes
iestādes rīcību jānosaka speciālajā likumā Sociālo pakalpojumu un sociālās
palīdzības likumā. Saskaņā ar Sociālo
pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 1.panta 24.punktu sociālo pakalpojumu sniedzējs ir
persona, kas sniedz sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas un sociālā
darba pakalpojumus un ir reģistrēts sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā.
Savukārt, minētā likuma 17.panta pirmā daļa nosaka, ka sociālo pakalpojumu
sniedzēju reģistrā jāreģistrējas tikai tām institūcijām, kuras sniedz
sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumus. Saskaņā ar likuma
15.panta otrās daļas trešo punktu SPP kontrolē sociālo pakalpojumu
kvalitāti un sociālo pakalpojumu
sniedzēju atbilstību normatīvajos aktos noteiktajām prasībām un
administratīvi soda sociālo
pakalpojumu sniedzējus
par izdarītajiem pārkāpumiem. Līdz
ar to šobrīd veidojas situācija, ka SPP pēc būtības nevar realizēt tai likuma
15.panta otrās daļas 3.punktā uzliktos pienākumus pilnā apjomā. |
||||||||
|
Likumprojekts
paredz: 1) papildināt Sociālo pakalpojumu un
sociālās palīdzības likuma 17.panta otro daļu, nosakot, ka, sociālo
pakalpojumu sniedzējs Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un apmērā maksā
valsts nodevu par sociālo pakalpojumu sniedzēja reģistrācijas apliecības vai
tās dublikāta izsniegšanu. Tādējādi tiks noteikts deleģējums jaunas valsts
nodevas iekasēšanai un sociālo pakalpojumu sniedzēja reģistrācijas apliecības
vai tās dublikāta izsniegšana no maksas pakalpojuma tiks pārvērsta par valsts
nodevas objektu. 2)
precizēt sociālo pakalpojumu sniedzēja terminu. |
||||||||
|
Citas informācijas nav. |
||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz |
|||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Mainīsies samaksas par sociālo
pakalpojumu sniedzēja reģistrācijas apliecības vai tās dublikāta izsniegšanu
administrēšanas kārtība. |
||||||||
2.
Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
|||||||||
|
Aizstājot maksu par pakalpojumu ar valsts nodevu, būtiskas sociālās
sekas sabiedrībā un darba tirgū neradīsies. Likumprojekts ir neitrāls attiecībā uz
sieviešu un vīriešu vienādo tiesību un iespēju ievērošanu. |
||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||
|
Citas informācijas nav. |
||||||||
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts
budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||||||
(tūkst. latu) |
|||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads (tūkst. Ls) |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
|
2007* |
2008 |
2009 |
2010 |
|
||||
1.2. Maksas pakalpojumi un citi pašu ieņēmumi (Sociālo pakalpojumu
pārvaldes ieņēmumi par sociālo pakalpojumu sniedzēja reģistrācijas apliecības
un reģistrācijas apliecības dublikātu sagatavošanu, noformēšanu un
izsniegšanu. |
1,0 0 1,0 |
0 +1,0 -1,0 |
0 +1,0 -1,0 |
0 +1,0 -1,0 |
0 +1,0 -1,0 |
||||
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos. |
1,0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||
3. Finansiālā ietekme. |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi
papildu izdevumu finansēšanai. |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||
5.
Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins. * 2007.gadā paredzēts ieviest valsts
nodevu par sociālo pakalpojumu sniedzēja reģistrācijas apliecības vai tās
dublikāta izsniegšanu. Reģistrācijas
apliecību vai to dublikātu izgatavošanai, laminēšanai, krāsu printera
izmantošanai un pakalpojumu sniedzēju reģistra veidošanai Sociālo pakalpojumu pārvaldei tiek plānoti
izdevumi 1,0 tūkst.Ls/gadā. Līdzšinējo
izdevumu aprēķins tika veikts, gatavojot MK 25.04.2006. noteikumus nr.307
Noteikumi par Sociālo pakalpojumu pārvaldes sniegto maksas pakalpojumu
cenrādi. Šo noteikumu 1.pielikumā ir atšifrētas pa pozīcijām ar sociālo
pakalpojumu sniedzēja reģistrācijas apliecības izgatavošanu saistītās
izmaksas. Vienas apliecības izgatavošanai ir apstiprinātas šādas izmaksas:
atalgojums 1,08Ls, valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas 0,26Ls,
pieskaitāmie izdevumi 1,26Ls, materiālu izmaksas 4,40Ls. 2006.gadā Sociālo pakalpojumu pārvalde izsniedza 147
sociālo pakalpojumu sniedzēja reģistrācijas apliecības un tiek prognozēts, ka
nākamajos gados ik gadus tiks izsniegtas 140 apliecības. Papildus
uzturēšanas izdevumus un kapitālieguldījumus un investīcijas likuma grozījumu
ieviešana nerada. Jaunu darba vietu radīšana nav nepieciešama, arī jaunas
tehnikas un aprīkojuma iegāde nav nepieciešama. Plānotie
papildus ieņēmumi valsts budžetā sakarā ar valsts nodevas iekasēšanu: 2007.gads: 140
gab. x 7Ls = 980Ls 140
gab. x 7Ls = 980Ls. |
|||||||||
6.
Cita informācija. Paredzams, ka sociālo pakalpojumu sniedzēja
reģistrācijas apliecību un tās dublikātu izsniegšanai nepieciešamā summa
valsts kopbudžetā tiks iekasēta nodevu veidā. Par valsts nodevām
pārveidotie maksas pakalpojumi tiks dotēti no valsts budžeta. Par valsts
budžeta dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem piešķiršanu, aizvietojot
ieņēmumus no maksas pakalpojumiem 2007.gadam lems Ministru kabinets
likumprojekta "Grozījumi likumā "Par valsts budžetu
2007.gadam"" veidošanas procesā. Jautājums par papildus līdzekļu piešķiršanu 2008. un
turpmākajos gados ir skatāms Ministru kabinetā vienlaicīgi ar visu ministriju
budžeta prioritātēm kārtējā gada valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas
un izskatīšanas procesā. Ieņēmumus no valsts nodevas par sociālo pakalpojumu
sniedzēja reģistrācijas apliecības vai tās dublikāta izsniegšanu Labklājības
ministrija iekļaus priekšlikumos grozījumiem likumā Par valsts budžetu
2007.gadam. |
|||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|||||||||
1. Kādi normatīvie akti
(likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti
to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta
noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā)
norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā
paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
|
||||||||
|
|||||||||
|
Citas informācijas nav. |
||||||||
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||||||||
1. Saistības pret
Eiropas Savienību |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
||||||||
1.tabula |
|||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie
akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas,
juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu,
nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
||||||||
2.tabula |
|||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta,
punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta
Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
||||||
|
|
|
Nav |
||||||
|
|||||||||
|
Citas
informācijas nav. |
||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|||||||||
Nav notikušas. |
|||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija
(atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
Nav pētīts. |
||||||||
Pasākumi nav veikti. |
|||||||||
Nav notikušas. |
|||||||||
|
Citas informācijas nav. |
||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā
akta izpilde |
|||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no
valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Lai īstenotu grozījumus
likumā Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā nav nepieciešams
radīt jaunas valsts institūcijas vai paplašināt esošās. |
||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā
akta ieviešanu |
Likuma grozījumi tiks
publicēti laikrakstā Latvijas Vēstnesis, SPP informatīvajā izdevumā
Sociālās palīdzības vēstis, internetā SPP mājas lapā, tiks sniegta
informācija presē. |
||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja
normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts
neskar atsevišķa indivīda tiesības |
||||||||
|
Citas informācijas nav |
||||||||
Labklājības
ministre D.Staķe
Valsts sekretāre |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Eiropas un juridisko lietu departamenta direktors |
Finanšu vadības departamenta direktore |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
B.Paševica |
Z.Uzuliņa |
M.Badovskis |
G.Liepiņa |
A.Masejeva |
25.01.2007 12:40
1565
A.Masejeva,
tel..7021667; fax - 7021678