Latvijas Republikas
9.Saeimas Prezidijam
2007.gada ______________ Nr.
Rīgā
Saskaņā
ar Saeimas kārtības ruļļa 79.pantu iesniedzam likumprojektu "Par
personu, kuras pildīja alternatīvo (darba) dienestu un aktīvo Latvijas
Republikas obligāto valsts dienestu, atzīšanu par Latvijas pilsoņiem”.
Pielikumā:
1. Likumprojekts.
2. Anotācija (uz 3 lp.).
9. Saeimas deputāti:
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
Likumprojekts
Par personu, kuras pildīja alternatīvo (darba)
dienestu un aktīvo Latvijas Republikas obligāto valsts dienestu, atzīšanu par
Latvijas pilsoņiem.
Atzīt
par Latvijas pilsoņiem šajā likumā noteiktajā kārtībā:
1)
personas, kuras no 1990. gada 4.maija pildīja alternatīvo (darba) dienestu,
Latvijas Republikas Iekšlietu ministrijas, Latvijas Republikas Muitas
departamenta un Latvijas Republikas robežapsardzības iestāžu militarizētajās
daļās, apakšvienībās un īpašajās kārtības sargu vienībās un kurām likumā
noteiktā kārtībā ir piešķirts nepilsoņa statuss;
2)
personas, kuras no 1991. gada 1.oktobra pildīja aktīvo Latvijas Republikas
obligāto valsts dienestu un kurām likumā noteiktā kārtībā ir piešķirts
nepilsoņa statuss.
Pārejas noteikumi
1.
Ministru kabinets līdz 2007. gada 1. septembrim nosaka kārtību, kādā šajā
likumā minētās personas tiek reģistrētas par Latvijas pilsoņiem.
2.
Šajā likumā minētās personas ir tiesīgas izmantot nepilsoņa personu un tiesisko
statusu apliecinošus dokumentus līdz pilsoņa personu un tiesisko statusu
apliecinošu dokumentu izsniegšanai.
3.
Ārlietu ministrija informē ārvalstu valdības par šā likuma spēkā stāšanos
9. Saeimas deputāti:
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
ANOTĀCIJA
likumprojektam
"Par
personu, kuras pildīja alternatīvo (darba) dienestu un aktīvo Latvijas
Republikas obligāto valsts dienestu, atzīšanu par Latvijas pilsoņiem”
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
No 1993. gada maija Latvijas Republikas obligātais valsts dienests ir
jāpilda tikai Latvijas Republikas pilsoņiem, taču līdz tam alternatīvo
(darba) dienestu un aktīvo Latvijas Republikas obligāto valsts dienestu
varēja pildīt arī patreizējie nepilsoņi. Latvijas neatkarība formāli jau bija atjaunota, taču valsts tālākais
liktenis vēl bija neskaidrs, jo no Latvijas teritorijas vēl nebija
izvests Krievijas Federācijas
karaspēks. Šajā, valstij smagajā, brīdī šie cilvēki pildot obligāto dienestu, bieži
riskējot ar dzīvību un veselību, nodemonstrēja gan lojalitāti, gan cieņu pret
jauno Latvijas valsti. Tāpēc nav mērķtiecīgi piemērot viņiem vispārējos
naturalizācijas noteikumus, laikā, kad virknei sportistu, mākslinieku un
speciālistu pilsonība tiek piešķirta ar atsevišķu normatīvo aktu. |
2. Normatīvā
akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz paplašināt Latvijas Republikas pilsoņu loku. Tiek
paredzēts piešķirt Latvijas pilsonību atzīšanas kārtībā Latvijas nepilsoņiem,
kuri no 1990. gada 4. maija ir pildījuši alternatīvo (darba) dienestu un no
1991. gada 1. oktobra - aktīvo Latvijas Republikas obligāto valsts dienestu. |
3. Cita
informācija |
Nav |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un
tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Nav ietekmes |
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Nav ietekmes |
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Likumprojekts veicinās sabiedrības integrāciju. Latvijas nepilsoņi,
iegūstot pilsonību, pilnā mērā baudīs gan politiskās, gan ekonomiskās un
sociālās tiesības. |
4. Ietekme uz
vidi |
Nav ietekmes |
5. Cita
informācija |
- |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību
budžetiem |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
- |
- |
- |
- |
- |
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos |
- |
- |
- |
- |
- |
3. Finansiālā
ietekme |
- |
- |
- |
- |
- |
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
- |
- |
- |
- |
- |
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
- |
||||
6. Cita
informācija |
- |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod |
Jāizdod Ministru kabineta noteikumi par kārtību kādā notiks šo nepilsoņu
kategoriju reģistrācija par pilsoņiem |
2. Cita
informācija |
- |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||
2. Saistības
pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts atbilst 1961.gada 30.augusta Konvencijai par apatrīdu
skaita samazināšanu, kā arī Eiropas Padomes 1997.gada 6.novembra Konvencijai
par pilsonību |
||
3. Saistības,
kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
- |
||
4. Atbilstības
izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
- |
||
2.tabula |
|||
Latvijas
normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas
Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
5. Cita informācija
|
- |
||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām
nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Biedrība
“Pilsoņu un nepilsoņu savienība” |
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
- |
3. Kādi
sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas
viedoklis |
- |
4.
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
- |
5. Cita
informācija |
- |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai
tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Likuma izpildi savas kompetences robežās nodrošinās Naturalizācijas
pārvalde un Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde. |
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Saskaņā ar likumu “Par likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta un
Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās
kārtību un spēkā esamību” normatīvais akts tiks publicēts oficiālajā preses
izdevumā “Latvijas Vēstnesis” un “Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
Kabineta Ziņotājs”. |
3. Kā indivīds
var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības |
4. Cita
informācija |
- |