Latvijas Republikas
9.Saeimas Prezidijam
2007.gada ________________________Nr.
Rīgā
Saskaņā
ar Saeimas kārtības ruļļa 79.pantu likumdošanas iniciatīvas kārtībā iesniedzam
likumprojektu "Par Otrā pasaules kara antihitleriskās koalīcijas
cīnītāju statusu”.
Pielikumā:
1. Likumprojekts (uz 2 lp.).
2. Anotācija (uz 3 lp.).
9. Saeimas deputāti:
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
Likumprojekts
Par Otrā pasaules
kara antihitleriskās
koalīcijas cīnītāju
statusu
1.pants. Šā likuma
mērķis ir atzīt to cilvēku nopelnus Latvijas tautas un cilvēces labā, kas
cīnījās pret nacistiskās Vācijas un tās sabiedroto karaspēku un okupācijas
režīmu Otrā pasaules kara laikā.
2.pants. Par Otrā
pasaules kara antihitleriskās koalīcijas cīnītājiem atzīstami Latvijas
Republikas iedzīvotāji, kas laika posmā no 1939.gada 1.septembra līdz 1945.gada
2.septembrim:
1) karoja antihitleriskās koalīcijas
regulāro bruņoto spēku vienībās;
2) karoja partizānu vienībās vai
piedalījās pagrīdes pretošanās cīņā pret nacistiskās Vācijas okupācijas režīma
militārajiem formējumiem un administrāciju;
3) veicināja bruņoto un pagrīdes
pretošanās cīņu, sniedzot antihitleriskās koalīcijas kareivjiem, partizāniem
vai pagrīdes pretošanās cīnītājiem materiālu un citādu palīdzību;
4) glāba cilvēkus, kurus vajāja
nacistiskās Vācijas okupācijas vara.
3.pants. Par Otrā
pasaules kara antihitleriskās koalīcijas cīnītājiem nevar atzīt personas, kuras
piedalījušās komunistiskā vai nacistiskā režīma politiskajās represijās vai
sodītas par smagiem vai sevišķi smagiem noziegumiem, ja tās nav reabilitētas.
4.pants. Otrā
pasaules kara antihitleriskās koalīcijas cīnītāja statusu piešķir vietējā
pašvaldība, kas veikusi attiecīgās personas reģistrāciju dzīvesvietā, ja
persona var pamatot savu lūgumu ar šādiem dokumentiem:
1) Latvijas valsts arhīvu vai citu
valstu arhīvu izsniegtu dokumentu par šā likuma 2. pantā minēto darbību Otrā
pasaules kara laikā;
2) Latvijas Republikas tiesas
spriedumu, ar kuru tiesa konstatē faktu par attiecīgās personas darbību Otrā
pasaules kara laikā, gadījumos, kad arhīvos nav saglabājušies šo faktu
apliecinoši dokumenti;
3) PSRS izsniegto Lielā Tēvijas kara
dalībnieka apliecību;
4) citu valstu izsniegto dokumentu par
piedalīšanos Otrajā pasaules karā antihitleriskās koalīcijas pusē vai
antinacistu pretošanās kustībā.
5.pants. Iesniegto
materiālu iepriekšējai izskatīšanai izveidojama komisija, kurā iekļaujami Otrā
pasaules kara dalībnieku sabiedrisko organizāciju pārstāvji.
6.pants. Pašvaldības
lēmumu par atteikumu piešķirt Otrā pasaules kara antihitleriskās koalīcijas
cīnītāja statusu var pārsūdzēt tiesā.
7.pants. Otrā
pasaules kara antihitleriskās koalīcijas cīnītājiem tiek izsniegta apliecība.
8.pants. Otrā
pasaules kara antihitleriskās koalīcijas cīnītājiem ir visas tiesības, kuras
normatīvajos aktos paredzētas politiski represētajām personām.
9.pants. Pašvaldība
ir tiesīga lemt par sociālo garantiju noteikšanu Otrā pasaules kara
antihitleriskās koalīcijas cīnītājiem un sava budžeta ietvaros piešķirt viņiem
atvieglojumus atsevišķu nodokļu un nodevu maksāšanā vai pakalpojumu saņemšanā.
10.pants. Šā likuma
izpildei Ministru kabinets izdod noteikumus, nosakot politiski represēto
personu apliecību uzskaiti, izsniegšanas un izmantošanas kārtību, kā arī
politiski represēto personu uzskaites kārtību pašvaldībās un valsts mērogā.
Likums stājas spēkā 2007.gada
1.septembrī.
9.Saeimas deputāti:
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
ANOTĀCIJA
likumprojektam
“Par Otrā
pasaules kara antihitleriskās
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
|||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Pašreiz cilvēkiem,
kuri upurēja savu veselību un dzīvību, cīnoties pret nacismu Otrā pasaules
kara laikā Latvijas Republikā, nav paredzēts oficiāls statuss. Šo cilvēku
skaits Latvija ir aptuveni 10000, un ar katru gadu viņu skaits samazinās.
Latvija šo cilvēku nopelni cilvēces labā nav pagodināti ar valsts atzinumu.
Otrā pasaules kara antihitleriskās koalīcijas cīnītāju statuss nostiprināts
normatīvajos aktos Lietuvā, Polijā, kā arī vairākās ES dalībvalstīs (Dānijā,
Francijā, Vācijā, Itālijā). |
|
||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Normatīvā akta projekts paredz
piešķirt Otrā pasaules kara antihitleriskās koalīcijas cīnītājiem oficiālo
statusu un attiecīgas sociālas garantijas. |
|
||||||||||
3. Cita informācija |
Nav |
|
||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības
un tautsaimniecības attīstību |
|
|||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
|
||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo
procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
|
||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts veicinās
izlīguma panākšanu starp bijušajiem karavīriem, kas piedalījās Otrajā
pasaules karā. |
|
||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Nav ietekmes |
|
||||||||||
5. Cita informācija |
- |
|
||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts
budžetu un pašvaldību budžetiem |
|
|||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|
||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu
laikā pēc kārtējā gada |
|
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
- |
- |
- |
- |
- |
|
||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
103,3 |
279 |
248 |
217 |
217 |
|
||||||
3. Finansiālā ietekme |
-103,3 |
-279 |
-248 |
-217 |
-217 |
|
||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu
izdevumu finansēšanai |
- |
- |
- |
- |
- |
|
||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
- |
|
||||||||||
6. Cita informācija |
- |
|
||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta
noteikumi) papildus jāizdod |
Jāpieņem Ministru kabineta noteikumi,
nosakot politiski represēto personu apliecību uzskaiti, izsniegšanas un
izmantošanas kārtību, kā arī politiski represēto personu uzskaites kārtību
pašvaldībās un valsts mērogā. |
|||||||||||
2. Cita informācija |
- |
|||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
|||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
|||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts atbilst 1994.gada
30.aprīļa Latvijas Republikas Valdības un Krievijas Federācijas Valdības
Vienošanās par Latvijas Republikas teritorijā dzīvojošo Krievijas Federācijas
militāro pensionāru un viņu ģimenes locekļu sociālo aizsardzību 14. pantam. |
|||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi
dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās
doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
2.tabula |
||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta
Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|||||||||
5. Cita informācija |
- |
|||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas
ir notikušas |
Notikušas
konsultācijas ar Latvijas antihitleriskās koalīcijas cīnītāju asociāciju
(LAKCA) |
|||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija
(atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to
interesēs, neatbalsta) |
LAKCA atbalsta
normatīvā akta projektu. |
|||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un
kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
- |
|||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
- |
|||||||||||
5. Cita informācija |
- |
|||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts
un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
- |
|||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta
ieviešanu |
Saskaņā ar likumu “Par likumu un citu
Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas,
publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību” normatīvais akts tiks
publicēts oficiālajā preses izdevumā “Latvijas Vēstnesis” un “Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs”. |
|||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja
normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts neierobežo indivīda
tiesības |
|||||||||||
4. Cita informācija |
- |
|||||||||||