Grozījumi likumā "Par narkotisko un psihotropo vielu un zāļu likumīgās aprites kārtību"

Likumprojekts

 

Grozījums likumā "Par narkotisko un psihotropo vielu un zāļu likumīgās aprites kārtību"

 

Izdarīt likumā "Par narkotisko un psihotropo vielu un zāļu likumīgās aprites kārtību" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1996, 12.nr.; 1998, 15.nr.; 2000, 10.nr.; 2003, 15.nr.; 2006, 12.nr.) šādu grozījumu:

 

Izteikt 6.panta otro daļu šādā redakcijā:

 

"(2) Šķiedras un sēklu ieguvei, kā arī dārzkopības mērķiem atļauts audzēt sējas kaņepi (Cannabis sativa subsp. sativa). Sējas kaņepes sējumus ierīko tikai atklātā laukā (nedrīkst audzēt telpās un segtajās platībās – siltumnīcās vai zem plēves). Zemes īpašnieka vai tiesiskā valdītāja pienākums ir iznīcināt savas zemes platībās augošās kaņepes, kuras aizliegts audzēt saskaņā ar šo likumu."

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zemkopības ministrs

M.Roze


Likumprojekta “Grozījums likumā “Par narkotisko un psihotropo vielu un zāļu likumīgās aprites kārtību””

anotācija

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Likuma „“Par narkotisko un psihotropo vielu un zāļu likumīgās aprites kārtību” 6.panta otrā daļa nosaka, ka šķiedras un sēklu ieguvei, kā arī dārzkopības mērķiem atļauts audzēt sējas kaņepi (Cannabis sativa subsp. sativa). Sējas kaņepes sējumus ierīko tikai atklātā laukā (nedrīkst audzēt telpās un segtajās platībās - siltumnīcās vai zem plēves). Kārtību, kādā atļauta sējas kaņepes audzēšana, nosaka Ministru kabinets.

Latvijā mazās platībās tiek audzētas kaņepes sēklas ieguvei un dārzkopības mērķiem. 2006.gada sējas kaņepju platības ir tikai 57 ha. Tās ir sējas kaņepes (Cannabis sativa subsp. sativa), kurās neveidojas narkotiskās vielas, ja tās tiek audzētas atklātās platībās. Šo augu sēklas tiek izmantotas pārtikas rūpniecībā, piemēram, ražojot kaņepju sviestu. Bīstamas ir Indijas kaņepes (Cannabis sativa subsp. indica), kuras audzē hašiša, marihuānas u.c. narkotisko vielu ieguvei. Latvijā var audzēt tikai sējas kaņepes (Cannabis sativa subsp. sativa) un tikai atklātā laukā, jo tad narkotiskās vielas kaņepēs neveidojas.

Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 103.2.pantā un Krimināllikuma 256.pantā ir aprakstītas sankcijas, kādas piemērojamas sakarā ar narkotisko vielu saturošo augu neatļautu sēšanu un audzēšanu.

Eiropas Savienībā kaņepes tiek audzētas lielās platībās gan šķiedras, gan sēklas ieguvei.

2. Normatīvā akta projekta būtība

Tā kā likuma ”Par narkotisko un psihotropo vielu un zāļu likumīgās aprites kārtību” 6.panta otrajā daļā jau nosaka sējas kaņepju audzēšanas prasības, no likuma ir jāizslēdz deleģējums Ministru kabinetam izdot kārtību, kādā atļauta sējas kaņepes audzēšana, jo narkotiskās vielas, ievērojot likumā noteiktās audzēšanas normas sējas kaņepēm neveidojas.

Likumprojekts paredz, ka zemes īpašnieka vai tiesiskā valdītāja pienākums ir iznīcināt kaņepju sējumus, ja netiek ievērotas likuma normas.

3. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.


II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Normatīvā akta projekts šo jomu būtiski neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Normatīvā akta projekts attiecas uz lauksaimniekiem, kuri nodarbojas ar kaņepju audzēšanu sēklu un šķiedras ieguvei, kā arī audzē kaņepes dārzkopības mērķiem.

3. Sociālo seku izvērtējums

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

4. Ietekme uz vidi

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Finansiālā ietekme

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

6. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Likumprojekts nav pretrunā ar Latvijas Republikas saistībām, ko tā uzņēmusies, 1995.gadā Luksemburgā parakstot Eiropas līgumu par asociācijas izveidošanu starp Eiropas Kopienām un to dalībvalstīm no vienas puses un Latvijas Republiku no otras puses.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

30.03.1961.g. ANO konvencija par narkotiskām vielām, 1971.g. ANO konvencija par psihotropām vielām, 20.12.1988.g. ANO konvencija pret narkotiku un psihotropo vielu nelegālu apgrozījumu.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Likumprojekts nav pretrunā ar Latvijas saistībām Pasaules Tirdzniecības organizācijā.

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

 

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe

Komentāri

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Notika konsultācijas ar Latvijas lielākiem kaņepju audzētājiem SIA „Iecavnieks” un Z/S „Adzelvieši”.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Projektu atbalsta.

3. Kādi sabiedriskās informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Notikušas konsultācijas ar Lietuvas un Polijas Zemkopības ministriju.

5. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Normatīvā akta izpilde iespējama uzreiz pēc tā pieņemšanas. Jaunas institūcijas netiks veidotas.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Likumprojekts tiks publicēts oficiālajā preses izdevumā “Latvijas Vēstnesis”. Būs informācija Zemkopības ministrijas mājas lapā.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt vispārējā administratīvā procesa noteiktajā kārtībā.

4. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

 

Zemkopības ministrs                                                                      M.Roze

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Valsts sekretāra p.i.

Juridiskā departamenta direktore

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

B.Bāne

 

 

 

S.Grigaļūna

 

 

I.Smilga

 

 

I.Ozoliņa

 

22.01.2007. 14:12

911

I.Ozoliņa

7027346, Iveta.Ozolina@zm.gov.lv