21. 02. 2007. 9/7 - 2 -
Saeimas Prezidijam
Augsti godājamie
Saeimas Prezidija locekļi!
Valsts pārvaldes un
pašvaldības komisija, izskatījusi deputātu M. Kučinska, I. Līdakas, Dz.
Jaundžeikara, J. Lagzdiņa, A. Brigmaņa un A. Bērziņa iesniegto likumprojektu Grozījumi
likumā "Par priekšvēlēšanu aģitāciju pirms pašvaldību vēlēšanām" (nr.
214/Lp9), nolēma atbalstīt minēto
likumprojektu un virzīt
izskatīšanai Saeimā pirmajā lasījumā.
Pielikumā:
likumprojekta anotācija, trīs lapas
Ar cieņu
komisijas
priekšsēdētājs Māris Krastiņš
ANOTĀCIJA
likumprojektam
I. Kādēļ normatīvais akts
ir vajadzīgs |
||||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Pašreizējais normatīvo aktu regulējums nenodrošina pilnīgu atklātumu jautājumos, kas saistīti ar politisko partiju aģitāciju pirms Saeimas un Eiropas Parlamenta vēlēšanām, nedodot iespēju kontrolēt finanšu avotus tām personām, kuras faktiski iesaistās priekšvēlēšanu aģitācijā. Tā kā tiesības uz savu viedokļa paušanu (arī priekšvēlēšanu laikā) ir nozīmīgas konstitucionālās tiesības, tad nepieciešams precizēt Latvijas Republikas Satversmes 100. pantā noteiktās personas pamattiesības likumos, kas paredz to, kā personas var izmantot šīs tiesības. |
|||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Iesniedzēji piedāvā noteikt, ka normatīvais akts tiek papildināts ar jaunu 1. pantu. Likuma Par priekšvēlēšanu aģitāciju pirms pašvaldību vēlēšanām 1.panta pirmā daļa tiek saskaņota ar Satversmes 100. pantu. Šī konstitūcijas norma paredz, ka ikvienam ir tiesības uz vārda brīvību, kas ietver tiesības brīvi iegūt, paturēt un izplatīt informāciju, kā arī paust savus uzskatus. 1.panta otrā daļa savukārt regulē gadījumus, kad, cilvēku tiesību, demokrātiskās valsts iekārtas un sabiedrības drošības dēļ, minētās tiesības var tikt ierobežotas. 1.panta trešā daļa paredz, ka uz personām, kas veic priekšvēlēšanu aģitāciju, attiecas Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likuma noteikumi, kas paredz finansiālās darbības atklātumu, likumību un atbilstību parlamentārās demokrātijas sistēmai. Normatīvais akts ļautu personām realizēt vienas no svarīgākajām pilsoniskajām un politiskajām tiesībām tiesības uz vārda un uzskatu brīvību. Līdzšinējais likuma 1.pants tiek izteikts kā 1¹. pants. Grozījumi likumā Par priekšvēlēšanu aģitāciju pirms pašvaldību vēlēšanām ir vienotā likumprojektu paketē ar grozījumiem Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likumā un grozījumiem likumā Par priekšvēlēšanu aģitāciju pirms Saeimas vēlēšanām un Eiropas Parlamenta vēlēšanām. |
|||||||||||
3. Cita informācija |
Nav |
|||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
|||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
|||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
|||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Nav
ietekmes |
|||||||||||
5. Cita informācija |
- |
|||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
||||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais
gads |
Nākamie
trīs gadi |
Vidēji
piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
- |
- |
- |
- |
- |
|||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
- |
- |
|
- |
|
|||||||
3. Finansiālā ietekme |
- |
- |
- |
- |
- |
|||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi
papildu izdevumu finansēšanai |
- |
- |
- |
- |
- |
|||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta ietekmi uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem varēs
aprēķināt pēc atbilstošu Ministru kabineta noteikumu izstrādes |
|||||||||||
6. Cita informācija |
|
|||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru
kabineta noteikumi) papildus jāizdod |
- |
|||||||||||
2. Cita informācija |
- |
|||||||||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai
saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie
akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas,
juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu,
nosaukumu un publikāciju |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
2.tabula |
||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un
attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|||||||||
5. Cita informācija |
- |
|||||||||||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, |
||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām
konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas |
|||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju
pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts
formulējums to interesēs, neatbalsta) |
- |
|||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir
veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
- |
|||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem
konsultantiem |
- |
|||||||||||
5. Cita informācija |
- |
|||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts
institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
- |
|||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par
normatīvā akta ieviešanu |
Saskaņā ar likumu
Par likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto
aktu izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību
normatīvais akts tiks publicēts oficiālajā preses izdevumā Latvijas
Vēstnesis un Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs. |
|||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības,
ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts
neierobežo indivīda tiesības |
|||||||||||
4. Cita informācija |
- |
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|