21. 02. 2007. 9/7 - 2 -
Saeimas Prezidijam
Augsti godājamie
Saeimas Prezidija locekļi!
Valsts pārvaldes un
pašvaldības komisija, izskatījusi deputātu M. Kučinska, A. Brigmaņa, Dz.
Jaundžeikara, J. Lagzdiņa, A. Bērziņa un I. Līdakas iesniegto likumprojektu Grozījumi
Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likumā (nr. 212/Lp9), nolēma
atbalstīt minēto likumprojektu un virzīt izskatīšanai Saeimā pirmajā lasījumā.
Pielikumā:
likumprojekta anotācija, trīs lapas
Ar cieņu
komisijas priekšsēdētājs Māris
Krastiņš
ANOTĀCIJA
likumprojektam
Grozījumi
Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likumā
I. Kādēļ normatīvais akts
ir vajadzīgs |
||||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Spēkā esošie normatīvie akti paredz to, ka politiskā organizācija (partija) vai politisko organizāciju (partiju) apvienība, kas kandidē uz iekļūšanu Saeimā, pašvaldības domē (padomē) vai Eiropas Parlamentā priekšvēlēšanu izdevumiem drīkst izlietot summu, kas nepārsniedz 0,20 latus uz katru vēlētāju iepriekšējās attiecīgajās vēlēšanās. Līdzšinējā prakse ir pierādījusi, ka šāds regulējums nedod iespēju pilnvērtīgi informēt vēlētājus. Bez tam vienotas metodikas trūkums gan tiesībsargājošajām, gan sabiedriskajām organizācijām neļauj viennozīmīgi konstatēt vēlēšanu pārtēriņus. |
|||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Iesniedzēji piedāvā noteikt, ka no Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likuma tiek izslēgts 84. pants, kas paredz ierobežojumus priekšvēlēšanu izdevumiem izlietot summu, kas nepārsniedz 0,20 latus uz katru vēlētāju iepriekšējās Saeimas, pašvaldību domes (padomes) vai Eiropas Parlamenta vēlēšanās. Jāuzsver, ka grozījumu Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likumā iesniedzēji uzskata, ka lielāka nozīme jāpievērš normām, kas paredz atklātumu darbībās, kas regulē vēlēšanu procesu valstī. Tieši tāpēc ir
svarīgi noteikt, ka uz personām, kas veic priekšvēlēšanu aģitāciju, attiecas
Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likuma noteikumi, kas paredz
finansiālās darbības atklātumu, likumību un atbilstību parlamentārās
demokrātijas sistēmai. Svarīgi ir radīt normatīvos aktus, kuru būtība ir
noteikt efektīvu un caurskatāmu sistēmu (kā tas ir paredzēts grozījumos likumā Par
priekšvēlēšanu aģitāciju pirms pašvaldību vēlēšanām un Par priekšvēlēšanu aģitāciju pirms
Saeimas vēlēšanām un Eiropas Parlamenta vēlēšanām), nevis pieturēties pie
mākslīgi veidotiem ierobežojumiem. Grozījumi ļautu vēlētājiem iegūt vispusīgāku informāciju par deputātu kandidātiem un deputātu kandidātu sarakstiem pirms Saeimas, pašvaldību domes (padomes) un Eiropas Parlamenta vēlēšanām, kas ir visas sabiedrības interesēs. Izmaiņas likuma 10.pantā ir redakcionālas. Grozījumi Politisko
organizāciju (partiju) finansēšanas likumā ir vienotā likumprojektu paketē
ar grozījumiem likumā Par priekšvēlēšanu aģitāciju
pirms pašvaldību vēlēšanām un grozījumiem likumā Par priekšvēlēšanu
aģitāciju pirms Saeimas vēlēšanām un Eiropas Parlamenta vēlēšanām. |
|||||||||||
3. Cita informācija |
Nav |
|||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
|||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
|||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
|||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Nav
ietekmes |
|||||||||||
5. Cita informācija |
- |
|||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
||||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais
gads |
Nākamie
trīs gadi |
Vidēji
piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
- |
- |
- |
- |
- |
|||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
- |
- |
|
- |
|
|||||||
3. Finansiālā ietekme |
- |
- |
- |
- |
- |
|||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi
papildu izdevumu finansēšanai |
- |
- |
- |
- |
- |
|||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta ietekmi uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem varēs
aprēķināt pēc atbilstošu Ministru kabineta noteikumu izstrādes |
|||||||||||
6. Cita informācija |
|
|||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru
kabineta noteikumi) papildus jāizdod |
- |
|||||||||||
2. Cita informācija |
- |
|||||||||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai
saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie
akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas,
juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu,
nosaukumu un publikāciju |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
2.tabula |
||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma
(attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un
attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|||||||||
5. Cita informācija |
- |
|||||||||||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, |
||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām
konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas |
|||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju
pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts
formulējums to interesēs, neatbalsta) |
- |
|||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir
veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
- |
|||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem
konsultantiem |
- |
|||||||||||
5. Cita informācija |
- |
|||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts
institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
- |
|||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par
normatīvā akta ieviešanu |
Saskaņā ar likumu
Par likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto
aktu izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību
normatīvais akts tiks publicēts oficiālajā preses izdevumā Latvijas
Vēstnesis un Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs. |
|||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības,
ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts
neierobežo indivīda tiesības |
|||||||||||
4. Cita informācija |
- |
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|