Likumprojekts
Izdarīt
Kriminālprocesa likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 2005, 11., 20.nr.; 2006, 4.nr.) šādus grozījumus:
1.
Izteikt 14.panta trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Kriminālprocesam,
kurā piemērots ar brīvības atņemšanu saistīts drošības līdzeklis vai kurā
iesaistīta speciāli procesuāli aizsargājama persona, saprātīga termiņa
nodrošināšanā ir priekšrocība salīdzinājumā ar pārējiem kriminālprocesiem."
2.
Izteikt 353.panta trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Kārtību,
kādā cietušajiem no valsts līdzekļiem atlīdzināms kaitējums, un atlīdzināmā
kaitējuma apmēru nosaka īpašs likums."
3. 354.pantā:
izteikt panta nosaukumu šādā redakcijā:
"354.pants. Nodeva par valsts kompensācijas
nodrošinājumu cietušajam";
aizstāt
pirmajā daļā vārdus "nodevu cietušo kompensācijas fondam" ar vārdiem "nodevu
par valsts kompensācijas nodrošinājumu cietušajam".
4.
Izteikt 410.pantu šādā redakcijā:
"(1) Ģenerālprokurors ar savu lēmumu var izbeigt kriminālprocesu pret personu, kura būtiski palīdzējusi atklāt smagu vai sevišķi smagu noziegumu, kas ir tikpat smags, smagāks vai bīstamāks par šīs personas pašas izdarīto noziedzīgu nodarījumu.
(2) Šā panta noteikums nav piemērojams personai, kura tiek saukta pie kriminālatbildības par sevišķi smagu noziegumu izdarīšanu, kas paredzēti Krimināllikuma 116., 117., 118., 125., 159., 160., 251., 252. un 253.1 pantā."
5.
Papildināt 415.panta trešo daļu ar 1.1 punktu šādā redakcijā:
"11) personu apsūdz par smaga
nozieguma izdarīšanu un tā sadarbojusies ar izmeklēšanas iestādēm vai
operatīvās darbības subjektiem citas personas izdarīta smaga vai sevišķi smaga
nozieguma atklāšanā;".
6. Papildināt
420.pantu ar 1.1 daļu šādā redakcijā:
"(11) Prokurora priekšrakstu par sodu, ievērojot šā panta pirmajā daļā noteikto, var piemērot arī personai, kura izdarījusi smagu noziegumu un sadarbojusies ar izmeklēšanas iestādēm vai operatīvās darbības subjektiem citas personas izdarīta smaga vai sevišķi smaga nozieguma atklāšanā."
7.
Aizstāt 528.panta pirmās daļas 13.punktā un 543.panta trešās daļas 12.punktā
vārdus "nodevu cietušo kompensācijas fondam" ar vārdiem "nodevu
par valsts kompensācijas nodrošinājumu cietušajam".
8. Izteikt 642.panta tekstu šādā redakcijā:
"Ja notiesātais palīdzējis atklāt noziegumu, kas ir tikpat smags, smagāks vai bīstamāks par viņa paša izdarīto noziedzīgu nodarījumu, tās tiesas tiesnesis, ar kuras spriedumu viņš ir notiesāts, pēc ģenerālprokurora iesnieguma var šim notiesātajam samazināt sodu atbilstoši Krimināllikuma 60.pantam."
9.
Papildināt likumu ar divdesmito sadaļu šādā redakcijā:
"Divdesmitā sadaļa
Aresta uzlikšana
mantai un kratīšana sadarbībā ar Eiropas Savienības dalībvalstīm
77.nodaļa. Lēmuma par aresta uzlikšanu mantai vai
lēmuma par kratīšanu izpildes pieprasīšana Eiropas Savienības dalībvalstij
848.pants. Lēmuma par aresta uzlikšanu mantai
vai lēmuma par kratīšanu izpildes pieprasīšana Eiropas Savienības dalībvalstij
(1) Aresta uzlikšana mantai citā Eiropas Savienības dalībvalstī pirmstiesas procesā notiek, pamatojoties uz izmeklēšanas tiesneša apstiprinātu procesa virzītāja lēmumu par aresta uzlikšanu mantai. Kratīšana citā Eiropas Savienības dalībvalstī notiek, pamatojoties uz izmeklēšanas tiesneša lēmumu par kratīšanu. Iztiesāšanas laikā lēmumu par aresta uzlikšanu mantai vai lēmumu par kratīšanu pieņem tiesa.
(2) Lēmumam par aresta uzlikšanu mantai vai lēmumam par kratīšanu Eiropas Savienības dalībvalstī pievieno izmeklēšanas tiesneša vai tiesas aizpildītu apliecinājumu, ko nosūta kopā ar attiecīgo lēmumu. Lēmumā par kratīšanu norāda šā likuma 180.panta otrajā daļā minēto informāciju, bet lēmumā par aresta uzlikšanu mantai 361.panta piektajā daļā minēto informāciju.
849.pants. Apliecinājums
(1) Apliecinājums ir Eiropas Savienības dalībvalsts
tiesu varas institūcijas aizpildīts dokuments, kurā norādīta informācija par
kompetentās institūcijas lēmumu par aresta uzlikšanu mantai vai lēmumu par kratīšanu,
kuru paredzēts izpildīt citā Eiropas Savienības dalībvalstī.
(2) Apliecinājumā norāda:
1) izmeklēšanas tiesnesi, kas apstiprinājis lēmumu par
aresta uzlikšanu mantai vai pieņēmis lēmumu par kratīšanu, vai arī tiesu, kas
pieņēmusi lēmumu par aresta uzlikšanu mantai vai pieņēmusi lēmumu par kratīšanu;
2) procesa virzītāju, kas ierosinājis apstiprināt un
nosūtīt lēmumu par aresta uzlikšanu mantai vai iesniedzis pieteikumu par
kratīšanu;
3) vienu vai abas institūcijas, kas minētas šā panta pirmās daļas 1. un 2.punktā, ar kurām sazināties izpildvalsts kompetentajai institūcijai;
4) lēmuma pieņemšanas datumu;
5) lēmuma mērķi:
a) mantas konfiskācijas nodrošināšanai,
b) pierādījumu pieejamības nodrošināšanai,
6) nosacījumus, kas jāievēro saskaņā ar šo likumu, izpildot lēmumu par kratīšanu;
7) informāciju par dokumentu, priekšmetu vai mantu, uz ko attiecas lēmums;
8) informāciju par personu, ko tur aizdomās vai apsūdz par noziedzīga nodarījuma izdarīšanu, vai kas ir notiesāta;
9) turpmāko rīcību ar dokumentiem, priekšmetiem vai mantu pēc lēmuma par aresta uzlikšanu mantai vai lēmuma par kratīšanu izpildes;
10) lēmuma par aresta uzlikšanu mantai vai lēmuma par kratīšanu motīvu un rezolutīvo daļu, tajā skaitā pārsūdzēšanas kārtību;
11) nodarījuma veidu un tā juridisko kvalifikāciju.
850.pants. Lēmuma par aresta uzlikšanu mantai vai lēmuma par kratīšanu
pieņemšana un nosūtīšana Eiropas Savienības dalībvalstij
(1) Procesa virzītājs, kas pirmstiesas procesā
pieņēmis lēmumu par aresta uzlikšanu
mantai, vēršas pie izmeklēšanas tiesneša ar rakstveida ierosinājumu
apstiprināt lēmumu par aresta uzlikšanu mantai tā izpildes nodrošināšanai
attiecīgajā Eiropas Savienības dalībvalstī.
(2) Izmeklēšanas tiesnesis, apstiprinot procesa
virzītāja pieņemto lēmumu par aresta
uzlikšanu mantai vai pieņemot lēmumu par kratīšanu, nekavējoties, bet ne
vēlāk kā triju darbdienu laikā aizpilda apliecinājumu, par to informējot
procesa virzītāju.
(3) Procesa virzītājs nodrošina apliecinājuma
tulkojumu attiecīgās Eiropas Savienības dalībvalsts valsts valodā vai valodā,
kādu apliecinājuma saņemšanai attiecīgā Eiropas Savienības dalībvalsts
norādījusi Eiropas Savienības Padomes Ģenerālsekretariātam.
(4) Iztiesāšanas stadijā lēmumu par aresta uzlikšanu mantai vai lēmumu par
kratīšanu pieņem, apliecinājumu
aizpilda un tā tulkojumu nodrošina tiesa, kuras lietvedībā krimināllieta atrodas.
(5) Lēmumu par aresta
uzlikšanu mantai, ko ir apstiprinājis izmeklēšanas tiesnesis, vai lēmumu
par kratīšanu, apliecinājumu un tā tulkojumu iesniedz Ģenerālprokuratūrai, kura
nekavējoties, bet ne vēlāk kā triju darbdienu laikā tos nosūta attiecīgās Eiropas
Savienības dalībvalsts kompetentai iestādei.
851.pants. Dokumentu un priekšmetu nodošanas un mantas
konfiskācijas pieprasīšana
(1) Lai pieprasītu nodot izņemtos dokumentus un
priekšmetus vai konfiscēt arestēto mantu, lēmumam par aresta uzlikšanu mantai
vai lēmumam par kratīšanu pievieno arī atbilstošu krimināltiesiskās sadarbības
lūgumu.
(2) Saņemot no procesa virzītāja vai tiesas šā panta
pirmajā daļā minēto krimināltiesiskās sadarbības lūgumu, Ģenerālprokuratūra vai
Tieslietu ministrija, ja krimināltiesiskās sadarbības lūgums attiecas uz mantas
konfiskāciju, to nosūta kopā ar šā likuma 848.panta pirmajā daļā minēto lēmumu
un apliecinājumu.
(3) Ja šā panta pirmajā daļā minēto krimināltiesiskās
sadarbības lūgumu nav iespējams nosūtīt izpildei vienlaicīgi ar lēmumu par aresta uzlikšanu mantai vai lēmumu par
kratīšanu, apliecinājumā norāda
termiņu, līdz kuram tiks atsūtīts krimināltiesiskās sadarbības lūgums, līdz
kura saņemšanai ir jāglabā dokumenti,
priekšmeti vai arestētā manta.
852.pants. Latvijā pieņemta lēmuma par aresta uzlikšanu
mantai vai lēmuma par kratīšanu pārsūdzēšanas īpašie nosacījumi
Lēmuma par aresta uzlikšanu
mantai vai lēmuma par kratīšanu pārsūdzēšana Latvijā neaptur tā izpildi
izpildvalstī.
853.pants. Sūdzības iesniegšana
izpildvalstī par Latvijā pieņemta lēmuma
par aresta uzlikšanu mantai vai lēmuma par kratīšanu izpildi
Ja no izpildvalsts
kompetentās iestādes saņemta informācija, ka par Latvijā pieņemta lēmuma par aresta
uzlikšanu mantai vai lēmuma par kratīšanu izpildi saņemta sūdzība,
Ģenerālprokuratūra var nosūtīt izpildvalsts kompetentai iestādei argumen
tus,
kas ir nepieciešami sūdzības izskatīšanā.
78.nodaļa. Procesuālā nolēmuma par mantas
nodrošināšanu konfiskācijai vai pierādījumu iegūšanas nodrošināšanu izpilde
Latvijā pēc Eiropas Savienības dalībvalsts pieprasījuma
854.pants. Eiropas Savienības dalībvalsts procesuālā
nolēmuma par mantas nodrošināšanu konfiskācijai vai pierādījumu iegūšanas
nodrošināšanu izpilde Latvijā
(1) Eiropas Savienības dalībvalsts pieprasīta kratīšana
vai aresta uzlikšana mantai Latvijā notiek, pamatojoties uz Eiropas Savienības
dalībvalsts kompetentās iestādes izdotu procesuālo
nolēmumu par mantas nodrošināšanu konfiskācijai vai pierādījumu iegūšanas
nodrošināšanu, kuram pievienots apliecinājums.
(2) Ģenerālprokuratūra, saņemot izpildei procesuālo nolēmumu par mantas nodrošināšanu
konfiskācijai vai pierādījumu iegūšanas nodrošināšanu, ja iespējams,
nekavējoties, bet ne vēlāk kā 24 stundu laikā no tā saņemšanas:
1) izvērtē procesuālā
nolēmuma par mantas nodrošināšanu konfiskācijai vai pierādījumu iegūšanas
nodrošināšanu izpildes iespējamību. Ja nolēmuma izpilde ir iespējama,
nosaka šā nolēmuma izpildes iestādi, un attiecīgi veic nepieciešamās darbības tā
izpildei;
2) paziņo attiecīgās Eiropas Savienības dalībvalsts
kompetentai iestādei par procesuālā
nolēmuma par mantas nodrošināšanu konfiskācijai vai pierādījumu iegūšanas
nodrošināšanu izpildi vai attiecīgi par atteikšanos to pildīt, motivējot
atteikumu.
(3) Procesuālo
nolēmumu par mantas nodrošināšanu konfiskācijai vai pierādījumu iegūšanas
nodrošināšanu Latvijā izpilda, ievērojot šā likuma 10. un 28.nodaļā
noteikto kārtību. Aresta uzlikšanai mantai vai kratīšanai nav nepieciešama
Latvijas izmeklēšanas tiesneša piekrišana.
(4) Eiropas Savienības dalībvalsts norādītos
nosacījumus par procesuālā nolēmuma par
mantas nodrošināšanu konfiskācijai vai pierādījumu iegūšanas nodrošināšanu
izpildi var ievērot tiktāl, ciktāl tie nav pretrunā šā likuma pamatprincipiem.
(5) Ja, izpildot procesuālo nolēmumu par mantas nodrošināšanu konfiskācijai vai
pierādījumu iegūšanas nodrošināšanu, ir nepieciešams veikt šajā nolēmumā
papildus norādītās procesuālās darbības, tās veic šajā likumā noteiktajā
kārtībā.
(6) Ja procesuālais nolēmums par mantas nodrošināšanu konfiskācijai vai pierādījumu iegūšanas nodrošināšanu izdots par šā likuma 2.pielikumā minētu nodarījumu un ja par tā izdarīšanu nolēmuma izdevējvalstī ir paredzēts brīvības atņemšanas sods, kura maksimālā robeža nav mazāka par trim gadiem, pārbaudi par to, vai šis nodarījums ir noziedzīgs arī pēc Latvijas likuma, neveic.
855.pants. Eiropas Savienības dalībvalsts procesuālā
nolēmuma par mantas nodrošināšanu konfiskācijai vai pierādījumu iegūšanas
nodrošināšanu nepildīšanas iemesli
(1) Procesuālo
nolēmumu par mantas nodrošināšanu konfiskācijai vai pierādījumu iegūšanas
nodrošināšanu var atteikties izpildīt, ja:
1) apliecinājums nav atsūtīts, ir nepilnīgs
vai nav saistīts ar procesuālo nolēmumu
par mantas nodrošināšanu konfiskācijai vai pierādījumu iegūšanas nodrošināšanu,
kuram tas pievienots;
2) pastāv šā likuma 8.nodaļā paredzētā
kriminālprocesuālā imunitāte;
3) izpildot procesuālo nolēmumu par mantas nodrošināšanu konfiskācijai vai pierādījumu iegūšanas nodrošināšanu, tiks pārkāpts dubultās sodīšanas nepieļaujamības (ne bis in idem) princips;
4) nodarījums, uz ko attiecas procesuālais nolēmums par mantas
nodrošināšanu konfiskācijai vai pierādījumu iegūšanas nodrošināšanu, nav
ietverts šā likuma 2.pielikumā un nav noziedzīgs Latvijā, izņemot gadījumus, kad
procesuālais nolēmums par mantas
nodrošināšanu konfiskācijai vai pierādījumu iegūšanas nodrošināšanu
attiecas uz izvairīšanos no tādu nodokļu un nodevu samaksas, kas Latvijas
normatīvajos aktos nav paredzēti, vai arī tie paredz no nolēmuma izdevējvalsts
normatīvajiem aktiem atšķirīgu nodokļu un nodevu regulējumu.
(2) Ģenerālprokuratūra pirmās daļas 1.punktā minētajā
gadījumā var:
1) noteikt termiņu apliecinājuma iesniegšanai, precizēšanai vai aizpildīšanai;
2) izņēmuma gadījumos pieņemt izskatīšanai līdzvērtīgu dokumentu, ja tas satur šā likuma 849.pantā norādīto informāciju;
3) atbrīvot nolēmuma izdevējvalsts kompetento iestādi no pienākuma iesniegt, precizēt vai aizpildīt apliecinājumu.
(3) Ģenerālprokuratūra nekavējoties paziņo nolēmuma izdevējvalsts kompetentajai iestādei, ja procesuālo nolēmumu par mantas nodrošināšanu konfiskācijai vai pierādījumu iegūšanas nodrošināšanu nav iespējams izpildīt, jo dokumenti, priekšmeti vai manta nav atrodami apliecinājumā norādītajā vietā vai to atrašanās vieta nav pietiekami precīzi norādīta un to nav iespējams noskaidrot arī pēc rakstveida sazināšanās ar nolēmuma izdevējvalsts kompetento iestādi.
856.pants. Eiropas Savienības dalībvalsts procesuālā
nolēmuma par mantas nodrošināšanu konfiskācijai vai pierādījumu iegūšanas
nodrošināšanu izpildes
atlikšanas iemesli
(1) Procesuālā
nolēmuma par mantas nodrošināšanu konfiskācijai vai pierādījumu iegūšanas
nodrošināšanu izpildi var atlikt, ja:
1) tā izpilde var kaitēt Latvijā uzsāktam kriminālprocesam;
2) nolēmumā norādītajai mantai uzlikts arests vai norādītie priekšmeti vai dokumenti izņemti citā krimināllietā, kurā pieņemts procesuālais nolēmums par mantas nodrošināšanu konfiskācijai vai pierādījumu iegūšanas nodrošināšanu, līdz brīdim, kamēr lēmums ir atcelts vai spēkā stājas galīgais nolēmums krimināllietā;
3) nolēmumā par aresta uzlikšanu mantai norādītajai mantai ir uzlikts apgrūtinājums citā procesuālā kārtībā, līdz apgrūtinājuma atcelšanai vai līdz brīdim, kad spēkā stājas galīgais nolēmums.
(2) Par procesuālā nolēmuma par mantas nodrošināšanu konfiskācijai vai pierādījumu iegūšanas nodrošināšanu izpildes atlikšanu un tās iemesliem nekavējoties paziņo nolēmuma izdevējvalsts kompetentajai iestādei, ja iespējams, norādot laiku, līdz kuram izpilde ir atlikta.
(3) Procesuālo nolēmumu par mantas nodrošināšanu konfiskācijai vai pierādījumu iegūšanas nodrošināšanu izpilda nekavējoties pēc tā izpildes atlikšanas apstākļu novēršanas, par to nekavējoties paziņojot nolēmuma izdevējvalsts kompetentajai iestādei.
(4) Ģenerālprokuratūra informē nolēmuma izdevējvalsts kompetento iestādi par jebkādiem apgrūtinājumiem vai aprobežojumiem, kas attiecas uz nolēmumā par aresta uzlikšanu mantai norādīto mantu.
857.pants. Izņemto dokumentu, priekšmetu un arestētās
mantas glabāšana Latvijā
(1) Izņemtos dokumentus, priekšmetus vai arestēto
mantu glabā līdz tiesiskās palīdzības lūguma par dokumentu un priekšmetu
nodošanu vai mantas konfiskāciju saņemšanai no nolēmuma izdevējvalsts.
(2) Izņemto
dokumentu, priekšmetu un arestētās mantas glabāšanai var noteikt
ierobežojošu termiņu, noskaidrojot izdevējvalsts rakstveidā sniegtu viedokli.
(3) Ja nolēmuma izdevējvalsts kompetentā iestāde
paziņo par procesuālā nolēmuma par
mantas nodrošināšanu konfiskācijai vai pierādījumu iegūšanas nodrošināšanu
atcelšanu, izņemtos dokumentus, priekšmetus vai arestēto mantu atdod
īpašniekam, likumīgajam valdītājam, lietotājam vai turētājam, bet mantai
uzlikto arestu atceļ.
858.pants. Turpmākā rīcība ar izņemtajiem dokumentiem,
priekšmetiem un arestēto mantu Latvijā
(1) Ja procesuālam
nolēmumam par mantas nodrošināšanu konfiskācijai vai pierādījumu iegūšanas
nodrošināšanu nav pievienots krimināltiesiskās sadarbības lūgums, bet
apliecinājumā ir norādīts termiņš, līdz kuram tiks atsūtīts krimināltiesiskās
sadarbības lūgums, līdz kura saņemšanai ir jāglabā dokumenti un priekšmeti vai
konfiscējamā manta, Ģenerālprokuratūra var lūgt attiecīgās Eiropas Savienības
dalībvalsts kompetentajai iestādei šo termiņu grozīt, kā arī informēt, pēc cik
ilga laika dokumenta, priekšmeta vai mantas glabāšana Latvijā tiks pārtraukta.
(2) Procesuālam
nolēmumam par mantas nodrošināšanu konfiskācijai vai pierādījumu iegūšanas
nodrošināšanu pievienoto krimināltiesiskās sadarbības lūgumu par
dokumentu un priekšmetu nodošanu izpilda šā likuma C daļas astoņpadsmitās
sadaļas 73.nodaļā noteiktajā kārtībā vai attiecīgi krimināltiesiskās sadarbības
lūgumu par mantas konfiskāciju izpilda šā likuma C daļas astoņpadsmitās
sadaļas 71.nodaļā noteiktajā kārtībā.
(3) Ja krimināltiesiskās sadarbības lūgums par dokumentu un priekšmetu nodošanu attiecas uz šā likuma 2.pielikumā minētu nodarījumu un ja par tā izdarīšanu krimināltiesiskās sadarbības lūguma nosūtītājvalstī ir paredzēts brīvības atņemšanas sods, kura maksimālā robeža nav mazāka par trim gadiem, pārbaudi par to, vai šis nodarījums ir noziedzīgs arī pēc Latvijas likuma, neveic.
859.pants. Sūdzību iesniegšana
par Eiropas Savienības dalībvalsts procesuālā
nolēmuma par mantas nodrošināšanu konfiskācijai vai pierādījumu iegūšanas
nodrošināšanu izpildi
(1) Rīcība, kas saistīta ar procesuālā
nolēmuma par mantas nodrošināšanu konfiskācijai vai pierādījumu iegūšanas
nodrošināšanu izpildi, ir pārsūdzama šajā likumā noteiktajā
kārtībā.
(2) Sūdzības iesniegšana
neaptur procesuālā nolēmuma par mantas nodrošināšanu konfiskācijai vai
pierādījumu iegūšanas nodrošināšanu izpildi.
(3) Sūdzība par procesuālā
nolēmuma par mantas nodrošināšanu konfiskācijai vai pierādījumu iegūšanas
nodrošināšanu pieņemšanas iemesliem iesniedzama vienīgi nolēmuma izdevējvalsts
tiesā.
(4) Ja tiek saņemta sūdzība par rīcību, kas saistīta
ar procesuālā nolēmuma par mantas
nodrošināšanu konfiskācijai vai pierādījumu iegūšanas nodrošināšanu izpildi,
Ģenerālprokuratūra par sūdzības iesniegšanu un tās pamatojumu, kā arī par
sūdzības izskatīšanas rezultātu informē nolēmuma izdevējvalsts kompetento
iestādi."
10.
Aizstāt pārejas noteikumu 10.punktā vārdus "likumu par cietušo
kompensācijas fondu" ar vārdiem "likumu par valsts kompensāciju
cietušajiem".
Likumprojekta
Grozījumi
Kriminālprocesa likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
||||||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
1. 2003.gada 22.jūlijā tika pieņemts Padomes ietvarlēmums par to, kā Eiropas Savienībā izpilda īpašuma vai pierādījumu iesaldēšanas rīkojumus (2003/577/TA), lai nodrošinātu efektīvāku pierādījumu izņemšanu un īpašuma nodrošināšanu konfiskācijai Eiropas Savienības dalībvalstīs. Ietvarlēmums paredz ieviest pierādījumu izņemšanas un īpašuma nodrošināšanas konfiskācijai jomā lēmumu savstarpējās atzīšanas principu, saskaņā ar kuru vienas Eiropas Savienības dalībvalsts tiesu varas institūcijas pieņemts lēmums tiek atzīts un izpildīts otrā Eiropas Savienības dalībvalstī. Kriminālprocesa likuma (turpmāk KPL) 10.nodaļa Izmeklēšanas darbības un 28.nodaļa Mantisko jautājumu risinājuma nodrošināšana satur normas par procesuālajām darbībām, proti, kratīšanu un aresta uzlikšanu mantai, kas veicamas, sadarbojoties ar ārvalstīm, pamatojoties uz KPL Astoņpadsmitās sadaļas Palīdzība procesuālo darbību veikšanā noteikumiem. 2. Saskaņā ar KPL 354.pantu notiesājošs spriedums, prokurora priekšraksts par sodu un prokurora lēmums par kriminālprocesa izbeigšanu, nosacīti atbrīvojot no kriminālatbildības, ir pamats, lai persona, kas atzīta par vainīgu noziedzīga nodarījuma izdarīšanā, samaksātu nodevu cietušo kompensācijas fondam. Saskaņā ar KPL Pārejas noteikumu 10.pantu KPL 354.pants stājas spēkā vienlaicīgi ar likumu par cietušo kompensācijas fondu. Tomēr, saskaņojot likumprojektu par cietušo kompensācijas fondu, Finanšu ministrija iebilda speciāla Cietušo kompensācijas fonda izveidei, kura funkcionēšana būtu pilnībā finansēta no valsts budžeta līdzekļiem, jo šāda fonda darbība nerada ienākumus. Tādēļ tika nolemts ar valsts kompensācijas izmaksu cietušajiem saistītās funkcijas uzdot pildīt Juridiskās palīdzības administrācijai. Rezultātā Saeimā 2006.gada 18.maijā pieņemts likumprojekts Par valsts kompensāciju cietušajiem, kurš neparedz cietušo kompensācijas fonda izveidošanu, bet nosaka kārtību un apmēru, kādā Juridiskās palīdzības administrācija izmaksā valsts kompensāciju cietušajiem 3. KPL 21.pantā kā viens no kriminālprocesa
pamatprincipiem ietvertas tiesības uz sadarbību. Persona, kurai ir tiesības
uz aizstāvību, var sadarboties ar kriminālprocesa veikšanai pilnvaroto
amatpersonu, lai sekmētu krimināltiesisko attiecību noregulējumu un tā var
izpausties citu personu izdarītu noziedzīgu nodarījumu atklāšanā. Iespēja procesuāli
realizēt minēto sadarbību ietverta KPL 410.pantā, kurā paredzētas tiesības
ģenerālprokuroram ar savu lēmumu izbeigt kriminālprocesu un atbrīvot no
kriminālatbildības personu, kura būtiski palīdzējusi atklāt smagu vai sevišķi
smagu noziegumu, kas ir smagāks vai bīstamāks par personas pašas izdarīto
noziedzīgo nodarījumu. Vienlaicīgi likumā ir izdarīta atruna, ka minētie
nosacījumi nav piemērojami personām, kuras tiek sauktas pie
kriminālatbildības par sevišķi smagu noziedzīgu nodarījumu. Bez tam KPL
642.pantā paredzēta soda samazināšanas iespēja izņēmuma gadījumos, kad
notiesātais palīdzējis atklāt smagu vai sevišķi smagu noziegumu, kas ir
smagāks vai bīstamāks par viņa paša izdarīto noziedzīgo nodarījumu. 4. Izvērtējot tiesvedības praksi,
redzams, ka vairumā gadījumu, kad noziedzīgu nodarījumu izdarījušai personai,
kura liecinājusi par citu personu izdarītiem smagiem vai sevišķi smagiem
noziegumiem, tiek piemērota speciālās procesuālās aizsardzības programma,
kriminālprocess ievērojami ieilgst. No ģenerālprokurora lēmuma par personas
atzīšanu par speciāli procesuāli aizsargājamu pieņemšanas brīža līdz
sprieduma spēkā stāšanās brīdim paiet 3 un pat vairāk gadi. Visu šo laiku
īpaši pilnvarota Valsts policijas struktūrvienība veic minēto personu speciālās
aizsardzības pasākumus, kam dažkārt tiek tērēti ievērojami līdzekļi.
Kriminālprocesa, kurā iesaistīta speciāli procesuāli aizsargājamā persona,
izmeklēšanas termiņa saīsināšana ļautu ietaupīt aizsardzības nolūkam
paredzētos valsts budžeta līdzekļus. |
|
|||||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz ieviest Padomes ietvarlēmumu par to, kā Eiropas Savienībā izpilda īpašuma vai pierādījumu iesaldēšanas rīkojumus (2003/577/TA), kas tika pieņemts 2003.gada 22.jūlijā, lai nodrošinātu efektīvāku pierādījumu izņemšanu un īpašuma nodrošināšanu konfiskācijai Eiropas Savienības dalībvalstīs. Ar šo ietvarlēmumu pierādījumu izņemšanas un īpašuma nodrošināšanas konfiskācijai jomā paredzēts ieviest lēmumu par savstarpējās atzīšanas principu, saskaņā ar kuru vienas Eiropas Savienības dalībvalsts tiesu varas institūcijas pieņemts lēmums tiek atzīts un izpildīts otrā Eiropas Savienības dalībvalstī. Saskaņā ar šo principu nav nepieciešams vēl viens vietējās tiesu varas institūcijas lēmums, lai varētu izņemt pieprasītos pierādījumus vai attiecīgi uzlikt arestu mantai. Izdevējvalsts pieņemtais lēmums tiek nodots izpildei tieši izpildinstitūcijai otrā valstī, ja vien nepastāv kāds no ietvarlēmumā paredzētajiem lēmuma izpildes atteikuma iemesliem. Vienlaikus likumprojekts paredz izdarīt grozījumus KPL 353., 354., 528., un 543.pantā un Pārejas noteikumu 10.punktā, lai saskaņotu tajos lietoto terminoloģiju ar likumprojektu Par valsts kompensāciju cietušajiem. Likumprojekts paredz izdarīt grozījumus arī KPL 410., 415., 420. un 642.pantā, lai dotu iespēju plašākam personu lokam sadarboties ar tiesībaizsardzības institūcijām, un veicinātu, ka personas, kuras pašas izdarījušas smagus un sevišķi smagus noziegumus, sniedz liecības par citu personu (amatpersonu, organizētās grupas dalībnieku u.c.), izdarītajiem noziegumiem un sekmētu krimināltiesisko attiecību noregulējumu. KPL grozījumi paredz paplašināt iespēju piemērot
vienkāršāku procesa veidu (izbeigšanu nosacīti atbrīvojot no
kriminālatbildības, prokurora priekšrakstu par sodu), atbrīvot no
kriminālatbildības vai samazināt sodu personām, kuras sadarbojušās ar
izmeklēšanas iestādēm vai operatīvās darbības subjektiem un palīdzējušas
atklāt tāda paša smaguma, smagākus vai bīstamākus noziedzīgus nodarījumus par
pašas izdarītajiem, bet, ierobežojot sadarbības iespējas (tikt atbrīvotām no
kriminālatbildības) personām, kuras izdarījušas tādus sevišķi smagus
noziegumus kā slepkavība, tīšs smags miesas bojājums ar cietušā nāvi,
izvarošana ar smagām sekām u.c.. Likumprojekts paredz papildināt KPL 14.panta trešo daļu, kas paredz tiesības uz kriminālprocesa pabeigšanu saprātīgā termiņā kriminālprocesā iesaistītajām speciāli procesuāli aizsargājamām personām, lai nodrošinātu, ka gadījumos, kad noziedzīgu nodarījumu izdarījušai personai, kura liecinājusi par citu personu izdarītiem smagiem vai sevišķi smagiem noziegumiem, tiek piemērota speciālās procesuālās aizsardzības programma, kriminālprocess tiktu pabeigts pēc iespējas īsākā laika posmā. |
|
|||||||||||||
3. Cita informācija |
KPL grozījums, kas paredz ieviest Padomes ietvarlēmumu par to, kā Eiropas Savienībā izpilda īpašuma vai pierādījumu iesaldēšanas rīkojums (2003/577/TA), tika izstrādāts darba grupā. Darba grupa tika izveidota, lai izstrādātu grozījumus KPL (Tieslietu ministrijas 2005.gada 25.jūlija rīkojums Nr.1-1/308). Darba grupā piedalījās Tieslietu ministrijas, Ģenerālprokuratūras un Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas dienesta pārstāvji. |
|
|||||||||||||
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz |
|
||||||||||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||||
3. Finansiālā ietekme |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||||
6. Cita informācija |
Likumprojekta ieviešanai papildu finanšu līdzekļi nebūs nepieciešami, jo tā 1. līdz 9. un 11. grozījums ir redakcionāli precizējumi, bet ar 10.grozījumu tiek pārņemts Padomes ietvarlēmums par to, kā Eiropas Savienībā izpilda īpašuma vai pierādījumu iesaldēšanas rīkojumus (2003/577/TA), ar kuru netiek ieviesta jauna veida sadarbība krimināltiesiskajā jomā, bet gan tiek uzlabota jau pastāvošā sadarbība ES dalībvalstu starpā. Pēc savstarpējās atzīšanas principa ieviešanas aresta uzlikšanas mantai un dokumentu vai priekšmetu izņemšanas jomā starp ES dalībvalstīm izdevumu izmaiņas nav paredzamas, jo būtībā veicamās darbības un resursi neatšķirsies no tām, kas pastāv arī šobrīd, pildot tiesiskās palīdzības lūgumus. |
||||||||||||||
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Papildus sagatavots likumprojekts Grozījums
likumā Par nodokļiem un nodevām. |
|
|||||||||||||
2. Cita informācija |
|
|
|||||||||||||
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
||||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Ietvarlēmums (2003.gada 22.jūlijs) par to, kā Eiropas Savienībā izpilda īpašuma vai pierādījumu iesaldēšanas rīkojumus (2003/577/TA). |
|
|||||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|
||||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||||||
2.tabula |
|
||||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
|||||||||||
Likumprojektā Grozījumi Kriminālprocesa likumā: |
Ietvarlēmumā (2003.gada 22.jūlijs) par to, kā Eiropas Savienībā izpilda īpašuma vai pierādījumu iesaldēšanas rīkojumus (2003/577/TA): |
|
|
|
|||||||||||
|
1. un 2.pants |
|
Ietvarlēmuma 1.pantā noteikts tā mērķis, bet 2.pantā ietvertas ietvarlēmumā lietotās definīcijas, kas nacionālajos likumos nav jāpārņem. |
|
|||||||||||
848.pants |
4.pants un 9.panta 1.punkts |
Atbilst |
|
|
|||||||||||
849.pants |
Pielikums |
Atbilst |
|
|
|||||||||||
850.pants |
4., 9.pants |
Atbilst |
|
|
|||||||||||
851.pants |
10.pants |
Atbilst |
|
|
|||||||||||
852.pants |
11.panta 1.punkts |
Atbilst |
|
|
|||||||||||
853.pants |
11.panta 3.punkts |
Atbilst |
|
|
|||||||||||
854.panta pirmā, trešā un ceturtā daļa |
5.panta 1.punkts |
Atbilst |
|
|
|||||||||||
854.panta otrā daļa |
5.panta 3.punkts |
Atbilst |
|
|
|||||||||||
854.panta otrās daļas 2. punkts |
7.panta 3.punkts |
Atbilst |
|
|
|||||||||||
854.panta piektā daļa |
5.panta 2.punkts |
Atbilst |
|
|
|||||||||||
854.panta sestā daļa |
3.panta 2.punkts |
Atbilst |
|
|
|||||||||||
855.panta pirmā daļa |
7.pant a 1.punkts |
Atbilst |
|
|
|||||||||||
855.panta otrā daļa |
7.panta 2.punkts |
Atbilst |
|
|
|||||||||||
855.panta trešā daļa |
7.panta 4.punkts |
Atbilst |
|
|
|||||||||||
856.panta pirmā daļa |
8.panta 1.punkts |
Atbilst |
|
|
|||||||||||
856.panta otrā daļa |
8.panta 2.punkts |
Atbilst |
|
|
|||||||||||
856.panta trešā daļa |
8.panta 3.punkts |
Atbilst |
|
|
|||||||||||
856.panta ceturtā daļa |
8.panta 4.punkts |
Atbilst |
|
|
|||||||||||
857.panta pirmā daļa |
6.panta 1.punkts |
Atbilst |
|
|
|||||||||||
857.panta pirmā daļa |
6.panta 1.punkts |
Atbilst |
|
|
|||||||||||
857.panta otrā daļa |
6.panta 2.punkts |
Atbilst |
|
|
|||||||||||
857.panta trešā daļa |
6.panta 3.punkts |
Atbilst |
|
|
|||||||||||
858.panta pirmā daļa |
10.panta 1.punkta c) apakšpunkts, 6.panta 2.punkts |
Atbilst |
|
|
|||||||||||
858.panta otrā daļa |
10.panta 2.punkts |
Atbilst |
|
|
|||||||||||
858.panta trešā daļa |
10.panta 3.punkts |
Atbilst |
|
|
|||||||||||
859.panta pirmā un otrā daļa |
11.panta 1.punkts |
Atbilst |
|
|
|||||||||||
859.panta trešā daļa |
11.panta 2.punkts |
Atbilst |
|
|
|||||||||||
859.panta ceturtā daļa |
11.panta 3.punkts |
Atbilst |
|
|
|||||||||||
849.panta 12. punkts |
11.panta 4.punkts |
Atbilst |
|
|
|||||||||||
Kriminālprocesa likuma 339.pants |
11.panta 5.punkts |
Atbilst |
|
|
|||||||||||
Likums Par izziņas iestādes, prokuratūras vai tiesas nelikumīgas vai nepamatotas rīcības rezultātā nodarīto zaudējumu atlīdzināšanu |
12.pants |
Atbilst |
|
|
|||||||||||
|
|
||||||||||||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||||||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, |
|
||||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
KPL grozījums par paplašinātu iespēju piemērot vienkāršāku procesa veidu, atbrīvot no kriminālatbildības vai samazināt sodu, personām, kuras sadarbojušās ar izmeklēšanas iestādēm vai operatīvās darbības subjektiem ir izstrādāts Tieslietu ministrijas izveidotajā pastāvīgajā Kriminālprocesa likuma darba grupā, kur piedalās nevalstisko organizāciju pārstāvji, tiesneši, prokurori, policisti un Latvijas Universitātes un Policijas akadēmijas profesori. |
|
|||||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko
organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums |
Atbalsta |
|
|||||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
|
|||||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
|
|||||||||||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
||||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas institūcijas netiks radītas, esošo
institūciju funkcijas tiks grozītas (bet ne paplašinātas) tajos gadījumos,
kad sadarbība notiks ar Eiropas Savienības dalībvalstīm. Juridiskās palīdzības administrācija nodrošina cietušo kompensāciju, Tieslietu ministrija un Ģenerālprokuratūra krimināltiesisko sadarbību. |
|
|||||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums pēc tā pieņemšanas tiks publicēts oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis un ievietots normatīvo aktu informācijas sistēmā NAIS. |
|
|||||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības var aizstāvēt Kriminālprocesa likumā noteiktajā kārtībā, kā arī likumā Par valsts kompensāciju cietušajiem noteiktajā kārtībā pēc tā spēkā stāšanās. |
|
|||||||||||||
4. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||||||
Tieslietu ministrs G.Bērziņš
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
M.Bičevskis |
I.Nikuļceva |
L.Popova |
I.Gratkovska |
18.01.2007 10:02
1787
I.Melnace
7036786, Inga.Melnace@tm.gov.lv