Latvijas
Republikas
9.Saeimas
Prezidijam
2007.gada ______________ Nr.
Rīgā
Saskaņā ar Saeimas kārtības ruļļa 79.pantu iesniedzam likumprojektu "Grozījumi Valsts valodas likumā.
Pielikumā:
1. Likumprojekts.
2. Anotācija (uz 3 lp.).
9. Saeimas
deputāti:
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
Likumprojekts
Grozījumi Valsts valodas likumā
Izdarīt Valsts valodas likumā (Latvijas Republikas Saeimas
un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2000, 1.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt likuma 5.pantu šādā redakcijā:
5.pants. Teritorijās, kuras tradicionāli vai lielā skaitā
apdzīvo personas, kuras pieder pie nacionālajām minoritātēm, šo nacionālo
minoritāšu valodu lietošanu regulē īpašs likums. Ikviena cita Latvijas Republikā lietotā valoda,
izņemot latviešu valodu, lībiešu valodu un nacionālo minoritāšu valodas, šā
likuma izpratnē ir uzskatāma par svešvalodu.
4. Ministru kabinets, ievērojot attiecīgo
mazākumtautību pārstāvju viedokli, līdz 2008.gada 1.janvārim izstrādā un
iesniedz Saeimai likumprojektu, kas regulē nacionālo minoritāšu valodu
lietošanu (šā likuma 5.pants), jomās, kas minētas šā likuma 6. panta pirmajā,
otrajā, trešajā daļā, 8. panta pirmajā daļā, 10. panta otrajā daļā, 13., 14.,
18. un 19. pantā.
9. Saeimas deputāti:
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
ANOTĀCIJA
likumprojektam
Grozījumi Valsts valodas
likumā
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Valsts valodas likums nosaka, ka ikviena Latvijas Republikā lietotā
valoda, izņemot latviešu valodu un lībiešu valodu, šā likuma izpratnē ir
uzskatāma par svešvalodu. Pēc Iedzīvotāju reģistra datiem uz 2005.gada
1.jūliju, tikai 58,9% Latvijas iedzīvotāju ir latvieši. No 2006.gada 1. septembra Latvijas Republikas teritorijā ir spēkā
Vispārējā konvencija par nacionālo minoritāšu aizsardzību. 2005.gada 26.maijā
Likuma «Par Vispārējo konvenciju par nacionālo minoritāšu aizsardzību» 2., 3.
un 4. pants paredz dažus ierobežojumus konvencijas piemērošanā, kuri ir
izraisījuši pamatotu Eiropas Padomes kritiku. Neizbēgama šo ierobežojumu atcelšana rada nepieciešamību izdarīt izmaiņas
likumdošanā, un pirmām kārtām Valsts valodas likumā |
2. Normatīvā
akta projekta būtība |
Likumprojekts
paredz noteikt, ka valsts garantē arī mazākumtautību valodu lietošanu,
ievērojot Satversmes 114.pantā un Vispārējās konvencijas par nacionālo
minoritāšu aizsardzību paredzētās tiesības uz valodu saglabāšanu.
Mazākumtautību valodu lietošana tiek garantēta teritorijās, kurās ir
ievērojams skaits pie attiecīgās mazākumtautības piederošo personu.
Mazākumtautību valodu lietošana tiek garantēta šādās jomās: -
rakstveida komunikācija ar valsts un pašvaldību iestādēm, tiesām un tiesu
sistēmai piederīgajām iestādēm, kā arī valsts vai pašvaldību uzņēmumiem
(uzņēmējsabiedrībām); - izglītība; - vietu nosaukumu veidošana un lietošana. Papildus tam tiek garantēta iespēja atveidot personvārdu mazākumtautības
valodas personvārda oriģinālformas latīņalfabētiskajā transliterācijā. |
3. Cita
informācija |
Nav |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un
tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Nav ietekmes |
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Nav ietekmes |
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Likumprojekts veicinās sabiedrības integrāciju, garantējot pie
mazākumtautībām piederošo personu tiesības uz savas valodas saglabāšanu. |
4. Ietekme uz
vidi |
Nav ietekmes |
5. Cita
informācija |
- |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību
budžetiem |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
- |
- |
- |
- |
- |
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos |
- |
- |
- |
- |
- |
3. Finansiālā
ietekme |
- |
- |
- |
- |
- |
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
- |
- |
- |
- |
- |
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
- |
||||
6. Cita
informācija |
- |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod |
Jāizdod īpašs likums un attiecīgie Ministru kabineta noteikumi par
mazākumtautību valodu lietošanu pilsētu, novadu un pagastu teritorijās. |
2. Cita
informācija |
- |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||
2. Saistības
pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts atbilst Eiropas Padomes 1995.gada 1.februāra Vispārējai
konvencijai par nacionālo minoritāšu aizsardzību. |
||
3. Saistības,
kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
- |
||
4. Atbilstības
izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
- |
||
2.tabula |
|||
Latvijas
normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas
Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
5. Cita
informācija |
- |
||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar
kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Ir ievēroti
dažu mazākumtautību sabiedrisku organizāciju vairākkārtējie lūgumi |
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
- |
3. Kādi
sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas
viedoklis |
- |
4.
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
- |
5. Cita
informācija |
- |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai
tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Likuma izpildi savas kompetences robežās nodrošinās valsts un pašvaldību
iestādes, tiesas un tiesu sistēmai piederīgās iestādes, kā arī valsts vai
pašvaldību uzņēmumi (uzņēmējsabiedrības). |
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Saskaņā ar likumu Par likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta un
Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās
kārtību un spēkā esamību normatīvais akts tiks publicēts oficiālajā preses
izdevumā Latvijas Vēstnesis un Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
Kabineta Ziņotājs. |
3. Kā indivīds
var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības |
4. Cita
informācija |
- |