2007. gada 24.
janvāris
Nr. 8/4 2 -
____ - (9/07)
Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 79. pantu
likumdošanas iniciatīvas kārtībā iesniedzam likumprojektu Grozījumi likumā
Par invalīdu medicīnisko un sociālo aizsardzību.
Pielikumā:
LR 9. Saeimas deputāti:
Projekts
Izdarīt likumā Par invalīdu medicīnisko un sociālo aizsardzību (Latvijas
Republikas Augstākās Padomes un Valdības ziņotājs 1992, 10.,42. nr.; 1996. 22
Nr.; 2003, nr.; 2; 2004. nr. 9) šādus grozījumus:
12.pants.
Medicīniskā palīdzība.
Invalīdiem sniedzamās medicīniskās palīdzības
mērķis ir novērst invaliditāti un tās progresēšanu vai samazināt invaliditātes
sekas. Tā ietver:
1) ambulatoru ārstēšanu
mājās vai stacionārā vai citu medicīnas līdzekļu un metožu pielietošanu, arī
ārstēšanu sanatorijās;
2) nodrošinājumu ar
protēzēm, dzirdes aparātiem un citiem palīglīdzekļiem, arī pārvietošanās
līdzekļiem - invalīdu ratiņiem.
Medicīniskās palīdzības sniegšanu, izņemot šā
panta 2.punktā minētos pasākumus, nodrošina valsts un pašvaldību ārstniecības
iestādes un prakses ārsti bez maksas.
15.pants. Materiālā
palīdzība.
Valsts pensiju un pabalstu saņemšanas kārtību un
apmēru invalīdiem nosaka atbilstoši likumiem un citiem normatīvajiem aktiem.
Smagas invaliditātes pensijas netiek apliktas ar
ienākuma nodokli.
Smagas invaliditātes invalīdiem ir tiesības bez
maksas braukt Latvijas Republikas teritorijā ar visu veidu sabiedrisko
transportu, izņemot taksometrus.
Pašvaldības var piešķirt invalīdiem naudas un
mantiskos pabalstus, kā arī sniegt citu sociālo palīdzību atbilstoši likumiem
un citiem normatīvajiem aktiem un pašvaldības budžetu iespējām.
Invalīdiem mājokļa pielāgošanai izsniegto bankas
kredītu procentus pilnībā vai daļēji sedz valsts Ministru kabineta noteiktajā
kārtībā.
ANOTĀCIJA
likumprojektam
Grozījumi likumā Par invalīdu medicīnisko un
sociālo aizsardzību
I. Kādēļ likumprojekts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Statistiskie dati liecina, ka Latvija ir
Eiropas Savienības valstu līdere inflācijā un viena no nabadzīgākajām
dalībvalstīm. Sevišķi smags ekonomiskais stāvoklis invalīdiem. Pašlaik
Latvijā pavisam ir 52094 I un II grupas invalīdi, no viņiem 15871 cilvēks
saņem pensiju, kas piešķirta pēc 1996. gada 1. janvāra. Uz personām, kam
pensija piešķirta pēc 1996. gada 1. janvāra, netiek attiecināti atvieglojumi
saskaņā ar likuma Par iedzīvotāju ienākuma nodokli 13. panta pirmās daļas
2. punktu, kurš nosaka, ka neapliekamais minimums ir šīs pensijas apmērā. Pēc
Finanšu ministrijas datiem 2004. gadā no invaliditātes pensijām kopā tika
ieturēts iedzīvotāju ienākuma nodoklis 146,2 tūkst. latu apmērā, līdz 2005.
gada 1. augustam 128 540,02 Ls apmērā, pie tam vidējās invaliditātes pensijas
apmērs bija 61,5 lati mēnesī. Ministru kabineta Noteikumi Nr. 418 no
2005.g. 06.14 Ambulatorajai ārstēšanai paredzēto zāļu un medicīnisko ierīču
iegādes izdevumu kompensācijas kārtība pasliktināja invalīdu iespējas zāļu
iegādei. |
2.
Likumprojekta būtība |
Likumprojekts paredz invaliditātes pensiju
(I un II grupas invalīdiem) neaplikšanu ar iedzīvotāju ienākuma nodokli un
tiesības uz bezmaksas zāļu iegādi.. Tas dos salīdzinoši nelielai cilvēku
grupai (ap 16.000), kas zaudējuši veselību, arvien augošās inflācijas un cenu
pieauguma zālēm apstākļos atvieglot dzīves apstākļus. Tas samazinās budžeta
ienākumu daļu, bet ņemot vērā tā lielo proficītu, nenesīs budžetam deficītu. |
3.
Cita informācija |
Saskaņā
ar Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras sniegtajām ziņām 2004. gadā
Latvijā vidēji no katra I un II grupas invalīda tika ieturēti 12,43 LVL
mēnesī kā iedzīvotāju ienākuma nodoklis. |
II. Kāda var būt likumprojekta ietekme
uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
Likumprojekts
nedaudz samazinās budžeta ieņēmumu daļu un neietekmēs būtiski
tautsaimniecības attīstību. Turklāt cilvēki, kas zaudējuši veselību, varēs
nedaudz uzlabot savus dzīves apstākļus, bet sabiedrība iegūs apziņu, ka
valsts no savas puses to aizsargā un rūpējas par tās locekļiem veselības
zaudēšanas rezultātā. |
III. Kāda var būt likumprojekta ietekme
uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
Budžeta ieņēmumu daļa nedaudz samazināsies,
tas budžeta pašreizējo ienākumu apstākļos neatstās būtisku ietekmi uz budžetu
kopumā. |
IV. Kāda var būt likumprojekta ietekme
uz |
Nav
nepieciešams grozīt spēkā esošo tiesību normu sistēmu un attiecīgus pensiju
pārrēķinus var veikt spēkā esošo tiesību normu ietvaros. |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām
saistībām |
Likumprojekts
atbilst 1950. gada 4. novembra Eiropas Cilvēka tiesību un pamatbrīvību
aizsardzības konvencijai un tās protokoliem, kā arī Eiropas Savienības
tiesību aktiem par sociālās drošības shēmām. |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
Notikušas
konsultācijas ar Latvijas Pensionāru federāciju un Latvijas Invalīdu
biedrību. Tās atbalsta likumprojektu. |
VII. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde |
Likumprojekta izpildei nav nepieciešams
izveidot jaunas institūcijas vai paplašināt esošās. Sabiedrība
par likumprojektu tiks informēta ar publikācijām Latvijas Vēstnesī, kā arī
ar Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras paziņojumiem. Likumprojekts
paplašina indivīda sociālās tiesības. |