Likumprojekts
Par skaidras naudas deklarēšanu uz valsts robežas
1.pants. Likuma mērķis
Likuma mērķis ir novērst nedeklarētas skaidras naudas ievešanu Latvijas Republikā no valstīm, kuras nav Eiropas Savienības valstis, un izvešanu no Latvijas Republikas uz valstīm, kuras nav Eiropas Savienības valstis.
2.pants. Likuma darbības joma
Likums
nosaka Latvijas kompetences jautājumus saistībā ar Eiropas Savienībā ievedamās
vai no Eiropas Savienības izvedamās skaidrās naudas kontroli uz valsts robežas.
3.pants. Kompetentā iestāde
(1) Kompetentā iestāde ir Valsts ieņēmumu dienests.
(2) Latvijas Republikas robežas šķērsošanas vietās, kur nav izveidoti muitas kontroles punkti, kompetentās iestādes funkcijas pilda Valsts robežsardze.
4.pants. Ārvalstu valūtas apmaiņas kurss
(1) Deklarējamo skaidro naudu pārrēķina eiro, izmantojot Latvijas Bankas noteikto ārvalstu valūtas kursu (latos) robežas šķērsošanas dienā.
(2) Ja deklarējamā skaidrā nauda ir ārvalstu valūtā, kurai Latvijas Banka nenosaka oficiālo apmaiņas kursu, aprēķiniem izmanto Latvijas Bankas norādītajā informācijas avotā kārtējās nedēļas pirmajā darbdienā publicēto valūtas kursu, kuru kompetentā iestāde sāk piemērot kārtējās nedēļas otrajā darbdienā.
5.pants. Skaidras naudas deklarācija
(1) Fiziskā persona, kurai saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2005.gada 26.oktobra Regulas (EK) Nr.1889/2005 par skaidras naudas kontroli, kuru ieved kopienas teritorijā vai izved no tās, 3.pantu ir pienākums deklarēt skaidru naudu, rakstveidā aizpilda skaidras naudas deklarācijas veidlapu.
(2) Skaidras naudas deklarācijas veidlapā norādāmā informācija noteikta Eiropas Parlamenta un Padomes 2005.gada 26.oktobra Regulas (EK) Nr.1889/2005 par skaidras naudas kontroli, kuru ieved kopienas teritorijā vai izved no tās, 3.panta 2.punktā.
(3) Fiziskā persona, kura aizpilda skaidras naudas deklarāciju, tajā sniegto ziņu patiesumu apliecina ar parakstu un, šķērsojot robežu, iesniedz deklarāciju attiecīgajā kompetentajā iestādē.
(4) Ministru kabinets apstiprina skaidras naudas deklarācijas veidlapas paraugu, nosaka deklarācijas aizpildīšanas un iesniegšanas kārtību, kā arī sniegto ziņu pārbaudes kārtību.
6.pants. Iegūtās informācijas izmantošanas un apmaiņas kārtība
(1) Valsts robežsardzes pilnvarotā amatpersona, kurai iesniegta skaidras naudas deklarācija, to nekavējoties nosūta Valsts ieņēmumu dienestam.
(2) Valsts ieņēmumu dienests nodrošina skaidras naudas deklarācijā iekļautās informācijas pieejamību Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas dienestam.
(3) Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas dienests ir tiesīgs iegūto informāciju nosūtīt citu valstu kompetentajām institūcijām vai Eiropas Komisijai.
Pārejas
noteikums
Ar šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē likums "Par skaidras naudas deklarēšanu uz valsts robežas" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2005, 22.nr.).
Likums stājas spēkā 2007.gada 15.jūnijā.
Finanšu ministra vietā
reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministrs
A.Štokenbergs
ANOTĀCIJA
Likumprojektam Par skaidras
naudas deklarēšanu uz valsts robežas
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs
|
|
|
1.
Pašreizējās situācijas raksturojums |
2005.gada 13.oktobrī Saeimā tika pieņemts likums Par skaidras naudas deklarēšanu uz valsts robežas, kurš stājās spēkā 2006.gada 1.jūlijā. Saskaņā ar likuma Par skaidras naudas deklarēšanu uz valsts robežas 7.panta trešo daļu 2006.gada 25.aprīlī tika izdoti Ministru kabineta noteikumi Nr.316 Kārtība, kādā aizpildāma un iesniedzama deklarācijas veidlapa skaidras naudas deklarēšanai uz valsts robežas un pārbaudāmas tajā sniegtās ziņas. No 2007.gada 15.jūnija tiks piemērota
Eiropas Parlamenta un Padomes 2005.gada 26.oktobra Regula Nr.1889/2005 par
skaidras naudas kontroli, kuru ieved Kopienas teritorijā vai izved no tās (Oficiālais Vēstnesis L 309, 25/11/2005). Regula paredz to, ka fiziskajai personai, kas, šķērsojot Eiropas Kopienas robežu, ieved Eiropas Kopienas muitas teritorijā vai izved no tās skaidru naudu, ir pienākums deklarēt šo skaidro naudu, ja tās apmērs ir ekvivalents 10000 eiro vai lielāks. |
|
|
Ņemot vērā, ka 2005.gada 26.oktobra Regulas
Nr.1889/2005 par skaidras naudas kontroli, kuru ieved Kopienas teritorijā vai
izved no tās, normas dublējas ar spēkā esošā likuma Par skaidras naudas
deklarēšanu uz valsts robežas normām vai interpretē šīs normas, likums ir
jāgroza un grozījumiem jāstājas spēkā 2007.gada 15.jūnijā, kad jāsāk piemērot
minēto regulu. Tā kā nepieciešamie grozījumi pārsniedz 50% no likuma apjoma,
ir izstrādāts jauns likumprojekts. No likuma Par skaidras naudas deklarēšanu
uz valsts uz robežas ir svītrotas tās normas, kuras dublē un interpretē
regulas normas. |
|
|
Ar likuma pieņemšanu tiks izpildītas Latvijai saistošās starptautisko normatīvo aktu prasības. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. Saskaņā ar Eiropas Savienības normatīvo aktu prasībām tiek atkārtoti pieņemta līdz šim pastāvējusī kārtība skaidras naudas deklarēšanai uz valsts robežas. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
III. Kāda var būt
tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
|
tūkst. Ls |
||||
Rādītāji |
Kārtē- jais gads |
Trīs nākamie gadi |
Piezīmes |
||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
5.Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||
6.Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu
|
|||||
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi)
papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. |
Pieņemot jaunu likumu Par skaidras naudas deklarēšanu uz valsts robežas, laika periodā no dienas, kad likums tiks pieņemts Saeimā līdz likuma spēkā stāšanās dienai būs jāpieņem jauni Ministru kabineta noteikumi, kas aizstās pašlaik spēkā esošos Ministru kabineta 2006.gada 25.aprīļa noteikumus Nr.316 Kārtība, kādā aizpildāma un iesniedzama deklarācijas veidlapa skaidras naudas deklarēšanai uz valsts robežas un pārbaudāmas tajā sniegtās ziņas, kuri izdoti saskaņā ar 2005.gada 13.oktobra likuma Par skaidras naudas deklarēšanu uz valsts robežas 7.pantu. |
||||
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||
|
|
|
|
|||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām
saistībām atbilst normatīvais akts |
||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
No 2007.gada 15.jūnija tiks piemērota Eiropas Parlamenta un Padomes 2005.gada 26.oktobra Regula Nr.1889/2005 par skaidras naudas kontroli, kuru ieved Kopienas teritorijā vai izved no tās. Likums Par skaidras naudas deklarēšanu uz valsts robežas nodrošina Eiropas Parlamenta un Padomes 2005.gada 26.oktobra Regulas Nr.1889/2005 par skaidras naudas kontroli, kuru ieved Kopienas teritorijā vai izved no tās piemērojamību. |
|||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
2000.gada 13.decembra ANO Konvencija pret transnacionālo organizēto noziedzību (7.pants) |
|||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||
2.tabula |
||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ neatbilst) |
Komentāri |
|||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||
|
||||||
5. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot
normatīvā akta projektu
|
|
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju
pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts
formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Pēc 2005.gada 13.oktobra likuma Par skaidras naudas deklarēšanu uz
valsts robežas un 2006.gada 25.aprīļa Ministru kabineta noteikumi Nr.316
Kārtība, kādā aizpildāma un iesniedzama deklarācijas veidlapa skaidras
naudas deklarēšanai uz valsts robežas un pārbaudāmas tajā sniegtās ziņas
stāšanās spēkā 2006.gada 1.jūlijā, ir izdoti informatīvi bukleti par skaidras
naudas deklarēšanu uz valsts robežas. |
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde
|
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas |
Jaunas valsts institūcijas nav nepieciešams izveidot, kā arī
netiks paplašinātas esošo institūciju funkcijas. Normatīvā akta izpildi
nodrošinās Valsts ieņēmumu dienests un Valsts robežsardze normatīvajos aktos
noteiktās kompetences ietvaros. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par
normatīvā akta ieviešanu |
Likums pēc tā pieņemšanas tiks publicēts
oficiālajos laikrakstos "Latvijas Vēstnesis" un "Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs", kā arī ievietots
Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS). |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīdam ir tiesības apstrīdēt augstāk stāvošā institūcijā vai pārsūdzēt
tiesā amatpersonu lēmumu, kas pieņemti likuma regulētajā sfērā. |
4.Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Valsts
sekretārs |
Juridiskā
departamenta vadītāja |
Par
kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
I.Krūmane
|
E.Strazdiņa
|
M.Radeiko
|
I.Tomiņa
|
22.11.2006. 09:00
1081
I.Tomiņa
7095566,
irita.tomina@fm.gov.lv