9.Saeimas
Prezidijam
2007.gada
____________________Nr.
Rīgā
Saskaņā ar Saeimas kārtības ruļļa 79.pantu
iesniedzam likumprojektu "Grozījums likumā Par
dzīvojamo telpu īri.
Pielikumā:
1. Likumprojekts.
2. Anotācija (uz 3 lp.).
9. Saeimas deputāti:
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
Likumprojekts
Par
dzīvojamo telpu īri
Izdarīt
likumā Par dzīvojamo telpu īri (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un
Valdības Ziņotājs, 1993, 7.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 1997, 4., 20.nr.; 1998, 15., 23.nr.; 2001, 16.nr.; 2005, 2.nr.) šādu
grozījumu:
1. Papildināt likumu ar 11.4 pantu šādā redakcijā:
11.4 pants. Strīds par īres maksas noteikšanu.
Ja ierosināta civillieta par īres līguma grozījumiem attiecībā uz īres
maksas noteikšanu un viena no pusēm ir īrnieks, kurš īrē dzīvojamās telpas denacionalizētā vai likumīgajam
īpašniekam atdotā dzīvojamā mājā un kurš šīs telpas ir lietojis līdz īpašuma
tiesību atjaunošanai bijušajiem īpašniekiem vai viņu mantiniekiem, tiesa triju dienu laikā pēc lietas ierosināšanas
paziņo par to attiecīgajai pašvaldībai. Atkārtotu paziņojumu tiesa nosūta
pašvaldībai pēc tam, kad ir stājies spēkā tiesas spriedums par īres maksas
noteikšanu. Pašvaldībai ir pienākums piedalīties lietā kā trešajai
personai.
9. Saeimas deputāti:
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
ANOTĀCIJA
likumprojektam
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Latvijā laikā no 1992. līdz 2002.gadam denacionalizēja 10 321 dzīvojamās
mājas ar 78 046 dzīvokļiem (kopumā tie veido 3,6 miljonus kvadrātmetru) jeb
8% no valsts kopējā mājokļu skaita. Denacionalizētajos namos dzīvo aptuveni 3% no Latvijas iedzīvotājiem. Šie
iedzīvotāji nevarēja iegūt savā īpašumā mājokli privatizācijas kārtībā. Kopš
2002.gada īres maksa denacionalizētajos namos atšķiras no pašvaldībām
piederošo dzīvojamo telpu īres maksas. Turklāt saskaņā ar Satversmes tiesas
spriedumu lietā Nr.2005-16-01 īres maksa denacionalizētajos namos no
2007.gada 1.janvāra ar normatīvajiem aktiem ierobežota netiek. Šajās mājās dzīvojošajiem iedzīvotājiem pieprasītā īres maksa parasti ne
tikai pārsniedz viņu finansiālās iespējas, bet arī neatbilst izīrētāja
reālajiem tēriņiem mājas uzturēšanai. Tajā pat laikā īrnieku tiesības
realizēt pilnvērtīgu savu tiesību aizstāvību tiesā, viņu zemās maksātspējas
dēļ, ir ierobežotas. Tā rezultātā nepamatoti paaugstināta īres maksa var
novest ne tikai pie masveida izlikšanām, bet arī nodarīt būtisku kaitējumu
pašvaldību budžetam, kuras ir spiestas sniegt materiālu palīdzību virknei
īrnieku |
|
|||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts
paredz: - noteikt
kārtību, kādā pašvaldība informējama par tiesas procesu par īres līguma
grozījumiem attiecībā uz īres maksas noteikšanu, kur viena no pusēm ir īrnieks, kurš īrē dzīvojamās telpas
denacionalizētā vai likumīgajam īpašniekam atdotā dzīvojamā mājā un kurš šīs
telpas lietojuši līdz īpašuma tiesību atjaunošanai bijušajiem īpašniekiem vai
viņu mantiniekiem. Līdz ar to pašvaldībai ir pienākums piedalīties procesā
trešās personas statusā; |
|
|||||||||
3. Cita informācija |
Nav |
|
|||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības
un tautsaimniecības attīstību |
|
||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Nav ietekmes |
|
|||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Nav ietekmes |
|
|||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts veicinās sociālo
stabilitāti, jo rada priekšnoteikumus īrnieku tiesību aizsardzībai. |
|
|||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Nav ietekmes |
|
|||||||||
5. Cita informācija |
- |
|
|||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts
budžetu un pašvaldību budžetiem |
|
||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|
|||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc
kārtējā gada |
|
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
- |
- |
- |
- |
- |
|
|||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
- |
- |
- |
- |
- |
|
|||||
3. Finansiālā ietekme |
- |
- |
- |
- |
- |
|
|||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
- |
- |
- |
- |
- |
|
|||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
- |
|
|||||||||
6. Cita informācija |
Papildus
izdevumi pašvaldībām juridiskās palīdzības nodrošināšanai īrniekiem tiks
kompensēti ar budžeta līdzekļu ekonomiju, kura būs iespējama pēc tam, kad
iepriekš nepamatoti paaugstinātās īres maksas pazemināšanas rezultātā pašvaldībām vairs nebūs jāsniedz materiālā
palīdzība īrniekiem. |
|
|||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus
jāizdod |
Normatīvie akti
papildus nav jāizdod. |
|
|||||||||
2. Cita informācija |
- |
|
|||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
|
|||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
|||||||||
4. Atbilstības izvērtē jums 1.tabula |
|
||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas
atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
- |
|
|||||||||
2.tabula |
|
||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
|||||||
5. Cita informācija |
- |
|
|||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Notikušas konsultācijas ar Latvijas māju īrnieku asociāciju (LMIA) |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās
iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nevalstiskā organizācija atbalsta likumprojektu |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās
domas viedoklis |
- |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
- |
5. Cita informācija |
Rīgas
dome patlaban apspriež līdzīgus priekšlikumus. |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
- |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Saskaņā ar likumu Par likumu un citu Saeimas,
Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas,
publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību normatīvais akts tiks
publicēts oficiālajā preses izdevumā Latvijas Vēstnesis un Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības |
4. Cita informācija |
- |