Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par autoceļiem""

Likumprojekts

 

Grozījumi likumā "Par autoceļiem"

 

Izdarīt likumā "Par autoceļiem" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1992, 13.nr.; 1994, 5.nr.; 1997, 22.nr.; 2002, 21.nr.; 2003, 23.nr.; 2004, 23.nr.; 2005, 24.nr.) šādus grozījumus:

 

1. 3.pantā:

aizstāt pirmajā daļā vārdus "uzņēmumu (lauksaimniecības, mežsaimnie­cības, energosaimniecības u.c. uzņēmumu)" ar vārdiem "komersantu (tajā skaitā zemnieku saimniecību un zvejnieku saimniecību)";

izteikt trešo daļu šādā redakcijā:

 

"(3) Valsts autoceļi iedalāmi:

1) galvenajos autoceļos, kas valsts autoceļu tīklu savieno ar citu valstu galveno ceļu tīklu un galvaspilsētu – ar nozīmīgākajiem rajonu admi­nistratīvajiem centriem;

2) 1.šķiras autoceļos, kas savieno rajonu administratīvos centrus, kā arī citus valsts nozīmes administratīvos, saimnieciskos un kultūras centrus savā starpā vai ar rajonu administratīvajiem centriem, vai ar galvenajiem vai 1.šķiras autoceļiem;

3) 2.šķiras autoceļos, kas pagastu vai novadu administratīvos centrus savieno savā starpā vai ar rajonu administratīvajiem centriem, vai ar citām vietējās nozīmes apdzīvotām vietām, saimnieciskajiem un kultūras centriem, vai ar valsts autoceļiem."

 

2. Aizstāt 4.panta trešajā daļā vārdu "uzņēmumu" ar vārdu "komersantu".

 

3.  5.pantā:

aizstāt pirmajā daļā vārdu "Uzņēmumu" ar vārdu "Komersantu";

izteikt ceturto daļu šādā redakcijā:

 

"(4) Par komersantu ceļu un māju ceļu lietošanas aizliegumu vai ierobežošanu lemj to īpašnieks kopīgi ar attiecīgo pašvaldību."

 

4. Aizstāt 7.panta otrajā un trešajā daļā vārdu "uzņēmumu" ar vārdu "komersantu".

 


5.  12.pantā:

izteikt trešo daļu šādā redakcijā:

 

"(3) Valsts autoceļu pārvaldīšanu, uzturēšanu, projektēšanu un renovāciju finansē no valsts pamatbudžetā valsts autoceļu fonda programmai piešķirtajiem līdzekļiem. Valsts pamatbudžetā valsts autoceļu fonda programmai piešķirtos līdzekļus izlieto arī mērķdotācijai pašvaldību ceļu un ielu finansēšanai un attīstībai (turpmāk – mērķdotācija) un pilsētu tranzīta ielu uzturēšanas un atjaunošanas līdzfinansēšanai. Valsts pamatbudžetā valsts autoceļu fonda programmai piešķirto līdzekļu izlietošanas un pilsētu tranzīta ielu līdzfinansēšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.";

 

izteikt septītās daļas otro teikumu šādā redakcijā:

 

"Mērķdotācijas daļas lielumu, kārtību, kādā tā sadalāma starp pašvaldībām, mērķdotācijas izlietošanas kārtību, tās izlietošanas likumības un pareizības kontroles kārtību un kārtību, kādā pašvaldības sniedz pārskatu par mērķdotācijas izlietošanu, nosaka Ministru kabinets."

 

6.  16.pantā:

izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:

 

"(1) Aizsargjoslas gar valsts autoceļiem un pašvaldību ceļiem nosaka, izmanto un uztur saskaņā ar Aizsargjoslu likumu.";

 

svītrot trešo daļu.

 

7. Svītrot 17.pantu.

 

8.  18.pantā:

aizstāt pirmajā daļā vārdus "pagastu, uzņēmumu" ar vārdiem "pašvaldību, komersantu";

izteikt piekto daļu šādā redakcijā:

 

"(5) Būvējot ceļus, izdevumus, kas saistīti ar meliorācijas sistēmu pārbūvi, sedz būvniecības ierosinātājs."

 

9. Izteikt 19.pantu šādā redakcijā:

 

"19.pants. Autoceļu pievienošanas kārtība

(1) Lai pievienotos autoceļam, nepieciešama autoceļa īpašnieka rakstiska atļauja.

(2) Autoceļa pievienošana citam autoceļam nedrīkst apdraudēt satiksmes drošību.

(3) Pašvaldību, komersantu un māju ceļus pievieno valsts autoceļiem Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.

(4) Autoceļa pievienošana citam autoceļam bez autoceļa īpašnieka atļaujas ir patvaļīga būvniecība. Juridiskajai vai fiziskajai personai, kura veikusi patvaļīgu pievienojumu autoceļam, tas jānojauc par saviem līdzekļiem vai jāatlīdzina nojaukšanas izmaksas autoceļa īpašniekam."

 

10. Svītrot 20.pantu.

 

11. Izteikt 21. un 22.pantu šādā redakcijā:

 

"21.pants. Darbu veikšana uz autoceļiem

Juridiskās un fiziskās personas, kuras veic darbus uz autoceļiem un ceļu zemes nodalījuma joslā, nodrošina ar valsts akciju sabiedrību "Latvijas Valsts ceļi" saskaņotas tehnoloģijas ievērošanu, darbu veikšanu noteiktos termiņos un pienācīgā kvalitātē un satiksmes drošību, kā arī aprīko darbu veikšanas vietas ar nepieciešamajiem norobežojumiem un ceļa zīmēm.

 

22.pants. Autoceļa īpašnieka tiesības autoceļu lietošanas un aizsardzības nodrošināšanā

Lai nodrošinātu autoceļa lietošanu un aizsardzību, autoceļa īpašniekam ir šādas tiesības:

1) aizvākt no autoceļa klātnes un ceļu zemes nodalījuma joslas ilgstoši uz ceļa atstātus transportlīdzekļus, izbirušus kravas priekšmetus, kokmateriālus, kā arī augošus un gāztus kokus vai krūmus un citas lietas, kas apdraud satiksmes drošību vai traucē autoceļa uzturēšanu, un pieprasīt juridiskajām vai fiziskajām personām ar šo priekšmetu pārvietošanu un uzglabāšanu saistīto zaudējumu atlīdzināšanu;

2) kopīgi ar policijas darbinieku apturēt transportlīdzekli, kas bojā vai piesārņo autoceļu vai pārsniedz normatīvajos aktos noteiktos gabarītus, svaru vai ass slodzi, un pieprasīt juridiskajām vai fiziskajām personām, lai minētais transportlīdzeklis tiktu novietots ārpus autoceļa braucamās daļas vai ceļa klātnes;

3) atbilstoši normatīvajiem aktiem pārtraukt jebkuru neatļautu darbību, kas ir pretrunā ar šajā likumā un citos normatīvajos aktos noteikto autoceļu lietošanas, saglabāšanas un aizsardzības kārtību, un pieprasīt juridiskajām vai fiziskajām personām ar neatļautās darbības seku likvidēšanu saistīto zaudējumu atlīdzināšanu;

4) normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā pieprasīt juridiskajām vai fiziskajām personām autoceļa īpašniekam nodarīto zaudējumu atlīdzināšanu."

 


12. Izteikt 25.pantu šādā redakcijā:

 

"25.pants. Valsts autoceļu projektēšana un būvniecība

(1) Valsts autoceļu projektēšana un būvniecība notiek saskaņā ar ceļu tīkla attīstības shēmām, kuras izstrādā un apstiprina Satiksmes ministrija.

(2) Valsts autoceļu būvprojektu ekspertīzi veic Būvniecības likumā noteiktajā kārtībā."

 

13. Izteikt 27.pantu šādā redakcijā:

 

"27.pants. Ceļu zemes nodalījuma josla

(1) Ceļu zemes nodalījuma josla ir zemes platība, uz kuras atrodas autoceļš un kura paredzēta autoceļa uzturēšanai un aizsardzībai. Ceļu zemes nodalījuma josla ir autoceļa īpašnieka īpašums vai atrodas autoceļa īpašnieka valdījumā. Tajā ir aizliegts veikt jebkādus darbus bez autoceļa īpašnieka atļaujas.

(2) Valsts, pašvaldību, komersantu un māju ceļu zemes nodalījuma joslas minimālais platums no autoceļa ass uz katru pusi ir:

1) 25 metri – divu brauktuvju autoceļam ar sadalošo joslu līdz 10 metriem;

2) 17,5 metri – vienas brauktuves autoceļam ar klātnes platumu no 12,5 metriem līdz 20 metriem;

3) 13,5 metri – vienas brauktuves autoceļam ar klātnes platumu no 10,5 metriem līdz 12 metriem;

4) 11 metru – vienas brauktuves autoceļam ar klātnes platumu no 8,5 metriem līdz 10 metriem;

5) 9,5 metri – vienas brauktuves autoceļam ar klātnes platumu līdz 8 metriem.

(3) Ja saskaņā ar projektu nepieciešams izvietot autoceļa konstrukcijas daļas, ceļa zemes nodalījuma joslas platums var būt lielāks par minimālo platumu.

(4) Valsts un pašvaldību ceļu zemes nodalījuma joslas ir attiecīgi valsts vai pašvaldības īpašums.

(5) Ja ēka vai būve (izņemot inženierkomunikācijas) tiek izmantota komercdarbībai, par tās atrašanos valsts vai pašvaldības ceļu zemes nodalījuma joslā var ņemt nomas maksu. Nomas maksas apmēru nosaka nomas līgumā, kas noslēgts starp ēkas vai būves īpašnieku un autoceļa īpašnieku."

 

14. Izteikt 30.pantu šādā redakcijā:

 

"30.pants. Autoceļiem un ceļu inženierbūvēm nodarītā kaitējuma atlīdzināšana

(1) Juridiskās un fiziskās personas, kas nodarījušas kaitējumu autoceļam, ceļu inženierbūvēm vai satiksmes organizācijas tehniskajiem līdzekļiem, tos bojājot vai iznīcinot, atlīdzina autoceļa īpašniekam nodarītos zaudējumus normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

(2) Juridiskās un fiziskās personas, kas pieļāvušas patvaļīgu būvniecību ceļu zemes nodalījuma joslā vai veikušas tajā citus prettiesiskus darbus, pēc autoceļa īpašnieka vai tā pilnvarotās personas pieprasījuma nodrošina uzcelto būvju nojaukšanu un ceļu zemes nodalījuma joslas sakārtošanu, attiecīgos izdevumus sedzot no saviem līdzekļiem."

 

15. Papildināt pārejas noteikumus ar 5.punktu šādā redakcijā:

 

"5. Līdz likuma 19.panta trešajā daļā minēto noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2007.gada 1.septembrim ir spēkā šādi Ministru kabineta noteikumi (ciktāl tie nav pretrunā ar likumu):

1) Ministru kabineta 1998.gada 15.decembra noteikumi Nr.456 "Noteikumi par autoceļu valsts aizsardzību un kārtību, kādā ieviešami transportlīdzekļu satiksmes aizliegumi un ierobežojumi";

2) Ministru kabineta 1999.gada 30.marta noteikumi Nr.126 "Kār tība, kādā gar autoceļiem izvietojami servisa objekti"."

 

 

 

 

 

 

 

 

Satiksmes ministra vietā –

bērnu un ģimenes lietu ministrs

A.Baštiks


Likumprojekta “Grozījumi likumā “Par autoceļiem””

anotācija

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

Šobrīd likumā „Par autoceļiem” lietotā terminoloģija un atsevišķas normas neatbilst citiem spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem.

Saskaņā ar Valsts sekretāru sanāksmes 2006.gada 27.aprīļa protokolu nr.17, 21.§ likumprojekts „Grozījumi likumā „Par autoceļiem”” (VSS-583, TA-2104) tika nosūtīts saskaņošanai Tieslietu ministrijai, Finanšu ministrijai, Bērnu un ģimenes lietu ministrijai, Ekonomikas ministrijai, Iekšlietu ministrijai, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijai, Vides ministrijai, Zemkopības ministrijai, Latvijas Pašvaldību savienībai, Nacionālajai trīspusējās sadarbības padomei un Valsts kancelejas Politikas koordinācijas departamentam. Saņemtie iebildumi tika izskatīti un panākta vienošanās 2006.gada 20.jūnija un 13.jūlija starpministriju sanāksmēs.

Saskaņā ar Ministru kabineta 2006.gada 8.augusta sēdes protokola nr.41, 31.§ 2.2.apakšpunktu, projektā iekļautās normas tika sadalītas divās daļās – Satversmes 81.panta kārtībā izdodamais Ministru kabineta noteikumu projekts „Grozījumi likumā „Par autoceļiem”” (VSS-583, TA-2104) un likumprojekts „Grozījumi likumā „Par autoceļiem””. Satversmes 81.panta kārtībā izdodamais Ministru kabineta noteikumu projekts „Grozījumi likumā „Par autoceļiem”” (VSS-583, TA-2104) tika atbalstīts Ministru kabineta komitejas 2006.gada 14.augusta sēdē (protokols nr.31, 7.§) un pieņemts Ministru kabineta 2006.gada 15.augusta sēdē (protokols nr.42, 22.§).

 

2. Normatīvā akta projekta būtība

- Saskaņā ar Komerclikumu visā likuma tekstā termini „uzņēmums” un „uzņēmējsabiedrība” tiek aizstāts ar terminu „komersants”.

- 3.pantā precizētas valsts autoceļu iedalījuma definīcijas.

- 5.pantā precizēta komersantu un māju ceļu lietošanas aizlieguma kārtība.

- 12.panta trešā daļa papildināta, nosakot valsts pamatbudžeta valsts autoceļu fonda programmai piešķirto līdzekļu izlietošanas kārtību un pilsētu tranzīta ielu līdzfinansēšanas kārtību.

- 16.pants precizēts atbilstoši Aizsargjoslu likumam.

- 17.pants svītrots tādēļ, ka svarīgi ir noteikt nevis apkalpes dienestu izvietošanu kārtību, bet gan noteikt kārtību, kādā komersantu vai māju ceļš var tikt pievienots valsts autoceļam.

- 20.pants svītrots tādēļ, ka reklāmas izvietošanu gar autoceļiem regulē Ministru kabineta 2005.gada 7.jūnija noteikumi Nr.402 „Noteikumi par reklāmas objektu vai informācijas objektu izvietošanu gar ceļiem, kā arī kārtību, kādā saskaņojama reklāmas objektu vai informācijas objektu izvietošana”, kas izdoti saskaņā ar Ceļu satiksmes likuma 40.panta otro daļu.

- 19.pants izteikts jaunā redakcijā ar mērķi izstrādāt jaunus Ministru kabineta noteikumus, kuros būs noteikta autoceļu pievienošanas kārtība.

- 22.pantā precizētas autoceļa īpašnieka tiesības.

- 25.pants precizēts, norādot, ka šis pants attiecas tikai uz valsts autoceļiem.

- 27.pantā precizēts ceļu zemes nodalījuma joslas minimālais platums, jo līdzšinējais regulējums neatbilst praksē lietotajam.

- 30.pants precizēts aizstājot jēdzienu „uzņēmumi, organizācijas un fiziskās personas” ar jēdzienu „fiziskās un juridiskās personas”.

 

3. Cita informācija

-

 

 

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi

Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Sociālo seku izvērtējums

Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Ietekme uz vidi

Likumprojekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

 

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtē-jais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1

2

3
4
5
6

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

 

 

 

 

Likum-projekts šo jomu neskar
Likum-projekts šo jomu neskar
Likum-projekts šo jomu neskar
Likum-projekts šo jomu neskar
Likum-projekts šo jomu neskar

 

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

 

 

 

 

Likum-projekts šo jomu neskar
Likum-projekts šo jomu neskar
Likum-projekts šo jomu neskar
Likum-projekts šo jomu neskar
Likum-projekts šo jomu neskar

 

3. Finansiālā ietekme

 

 

 

 

Likum-projekts šo jomu neskar
Likum-projekts šo jomu neskar
Likum-projekts šo jomu neskar
Likum-projekts šo jomu neskar
Likum-projekts šo jomu neskar

 

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

 

 

Likum-projekts šo jomu neskar
Likum-projekts šo jomu neskar
Likum-projekts šo jomu neskar
Likum-projekts šo jomu neskar
Likum-projekts šo jomu neskar

 

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

 

 

 

Likum-projekts šo jomu neskar
Likum-projekts šo jomu neskar
Likum-projekts šo jomu neskar
Likum-projekts šo jomu neskar
Likum-projekts šo jomu neskar

 

6. Cita informācija

-
-
-
-
-

 


IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

 

1. Pēc likuma spēkā stāšanās spēku zaudēs:

- Ministru kabineta 30.03.1999. noteikumi Nr. 126 „Kārtība, kādā gar autoceļiem izvietojami servisa objekti”;

 - Ministru kabineta 1998.gada 14.decembra noteikumi nr.456 „Noteikumi par autoceļu valsts aizsardzību un kārtību, kādā ieviešami transportlīdzekļu satiksmes aizliegumi un ierobežojumi”.

 

2. Pēc likuma spēkā stāšanās, bet ne ilgāk kā sešus mēnešus pēc likuma grozījumu spēkā stāšanās dienas, tiks izdoti:

- pamatojoties uz 12.panta trešo daļu Ministru kabineta noteikumi „Valsts pamatbudžeta valsts autoceļu fonda programmai piešķirto līdzekļu izlietošanas kārtība un pilsētu tranzīta ielu līdzfinansēšanas kārtība”;

- pamatojoties uz 19.panta trešo daļu Ministru kabineta noteikumus par kārtību, kādā pašvaldību, komersantu un māju ceļus pievieno valsts autoceļiem;

- pamatojoties uz 5.panta trešo daļu un 14.pantu Ministru kabineta noteikumi par autoceļu valsts aizsardzību un kārtību, kādā ieviešami transportlīdzekļu satiksmes aizliegumi un ierobežojumi.

 

Cita informācija

-

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

 

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

 

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

 

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

 

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.) norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

Likumprojekts šo jomu neskar.

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe

(atbilst/neatbilst)

Komentāri

-

-

-

-

5. Cita informācija

-

 

 


VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

 

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

 

Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

 

Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

 

Sabiedrības informēšanas pasākumi nav notikuši.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

 

Konsultācijas ar starptautiskiem konsultantiem nav notikušas.

 

5. Cita informācija

-

 

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

 

Jaunu valsts vai pašvaldību institūciju radīšana vai esošo institūciju funkciju paplašināšana nav nepieciešama. Normatīvā akta izpildi veic Satiksmes ministrija un valsts akciju sabiedrība „Latvijas Valsts ceļi”.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

 

Publicējot likumprojektu laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”.

 

 

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

 

Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības. Tiesiskajām attiecībām, kas izriet no normatīvā akta, ir piemērojams vispārējais administratīvais process un pieņemtos lēmumus ir iespējams pārsūdzēt Satiksmes ministrijā vai administratīvajā tiesā.

 

4. Cita informācija

 

-

 

Satiksmes ministrs                                                                          A.Šlesers

 

Valsts sekretārs

Juridiskā departamenta direktore

Par uzdevumu izpildes kontroli atbildīgā amatpersona

Autosatiksmes departamenta direktors, par projektu atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

 

J.Maršāns

L.Priedīte-Kancēviča

Ī.Kalniņa

M.Pēkalis

 

2007.01.04. 16:35

1123

M.Pēkalis, 7028300, maris.pekalis@sam.gov.lv