Likumprojekts
Grozījumi Sociālo pakalpojumu un sociālās
palīdzības likumā
Izdarīt Sociālo
pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā (Latvijas Republikas Saeimas
un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 23.nr.; 2003, 2.nr.; 2004, 14., 18.nr.;
2005, 2.nr.; 2006, 13.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt 3.pantu ar 1.1
un 1.2 daļu šādā redakcijā:
"(11) Papildus
šā panta pirmajā daļā minētajām personu kategorijām tiesības saņemt šā likuma 9.panta
trešajā daļā noteiktos naktspatversmes, patversmes, informēšanas un konsultāciju pakalpojumus un 35.panta pirmajā daļā noteikto pabalstu
garantētā minimālā ienākumu līmeņa nodrošināšanai ir personām, kurām piešķirts
alternatīvais statuss, un viņu ģimenes locekļiem.
(12) Bāreņiem un bez vecāku gādības
palikušajiem bērniem, kas ieguvuši alternatīvo statusu, ir tiesības saņemt
sociālās aprūpes pakalpojumus un šā likuma
13.panta pirmajā daļā noteiktos sociālās rehabilitācijas pakalpojumus."
2. Papildināt likumu ar informatīvu atsauci uz
Eiropas Savienības direktīvu šādā redakcijā:
"Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības
direktīvu
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no Padomes
2004.gada 29.aprīļa Direktīvas 2004/83/EK par obligātajiem standartiem, lai
kvalificētu trešo valstu valstspiederīgos vai bezvalstniekus kā bēgļus vai kā
personas, kam citādi nepieciešama starptautiska aizsardzība, šādu personu
statusu un piešķirtās aizsardzības saturu."
Labklājības ministre
D.Staķe
Likumprojekta
Grozījumi Sociālo pakalpojumu un sociālās
palīdzības likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais
akts ir vajadzīgs
|
||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Padomes 2004. gada 29. aprīļa
direktīvas 2004/83/EK par obligātajiem standartiem, lai kvalificētu
trešo valstu valstspiederīgos vai
bezvalstniekus kā bēgļus vai kā personas, kam citādi nepieciešama
starptautiska aizsardzība, normu (turpmāk direktīva 2004/83/EK)
ieviešanas termiņš Latvijas likumdošanā ir 2006.gada 10.oktobris. Direktīvas 2004/83/EK regulējums ir piemērojams tādam trešās
valsts piederīgajam, kas nav Eiropas Savienības pilsonis un, kam saskaņā ar
spēkā esošajiem tiesību aktiem ir piešķirts bēgļa statuss vai alternatīvais
statuss. Direktīvas 2004/83/EK 28. pants nosaka,
ka valstij, kura personai piešķīrusi bēgļa vai alternatīvo statusu,
jānodrošina šīm personām pieeja attiecīgās valsts labklājības sistēmas
pakalpojumiem. Attiecībā uz alternatīvā statusa saņēmējiem direktīvas 28.
pants pieļauj pieejamo pakalpojumu ierobežot līdz pamata pakalpojumiem
attiecīgās valsts labklājības sistēmā. Savukārt direktīvas 2004/83/EK 23.
pants nosaka bēgļu un alternatīvā statusa saņēmēju ģimenēm tiesības uz
ģimenes apvienošanos un uzliek par pienākumu dalībvalstij arī bēgļu vai
alternatīvā statusa ieguvēju ģimenes locekļiem nodrošināt pieeju labklājības
sistēmas pakalpojumiem attiecīgi tādā pat mērā kā pašam bēglim vai
alternatīvā statusa saņēmējam. Latvijā labklājības sistēmas sociālās
palīdzības un sociālo pakalpojumu jomas un to sniegtos pakalpojumus
reglamentē Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likums (spēkā no 2003.gada
1.janvāra). Sociālo pakalpojumu un sociālās
palīdzības likuma 3.panta pirmā daļa paredz, ka Tiesības saņemt sociālos
pakalpojumus un sociālo palīdzību ir Latvijas pilsoņiem un nepilsoņiem,
ārvalstniekiem un bezvalstniekiem, kuriem piešķirts personas kods, izņemot
personas, kuras ir saņēmušas termiņuzturēšanās atļauju. Personai, kam piešķirts bēgļa
statuss un tās ģimenes locekļiem
Latvijā tiek izsniegta pastāvīgās uzturēšanās atļauja, un tas, atbilstoši
likuma normām nodrošina šīm personām tādu pat pieeju sociālajiem
pakalpojumiem un sociālajai palīdzībai, kā Latvijas iedzīvotājiem. Alternatīvā statusa ieguvējiem un viņu
ģimenes locekļiem tiek piešķirta termiņuzturēšanās atļauja, līdz ar to,
atbilstoši Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 3. panta
patreizējai redakcijai viņiem nav tiesību saņemt sociālo palīdzību vai
sociālos pakalpojumus. Atbilstoši Patvēruma likuma (spēkā no
2002.gada 1.septembra) 39. pantam, alternatīvā statusa ieguvējam, kuram nav
citu ienākumu avotu, pirmos deviņus mēnešus pēc alternatīvā statusa
piešķiršanas tiek izmaksāts pabalsts no valsts budžeta- valstī noteiktās
minimālās algas apmērā pieaugušai personai, un 30% no valstī noteiktās
minimālās algas apmērā nepilngadīgai personai. Taču pēc deviņu mēnešu perioda beigām
alternatīvā statusa ieguvējiem, gadījumos, kad viņiem nav ienākumu avotu vai
ienākumi ir nepietiekami, nav pieejami sociālie pakalpojumi un sociālā
palīdzība. Ņemot vērā to, ka direktīva 2004/83/EK
paredz pienākumu dalībvalstīm nodrošināt bēgļiem un alternatīvā statusa
ieguvējiem un viņu ģimenes locekļiem pieeju labklājības sistēmas
pakalpojumiem, ir nepieciešams veikt attiecīgos grozījumus Sociālo
pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā. |
|||||||||
Likumprojekts paredz novērst Sociālo
pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 3.panta pirmās daļas neatbilstību
direktīvas 2004/83/EK tiesību normu prasībām. Likumprojekts nosaka, ka personām, kurām piešķirts alternatīvais statuss un
viņu ģimenes locekļiem ir tiesības saņemt sociālās palīdzības un sociālo
pakalpojumu jomas pamata pakalpojumus-
naktspatversmes un informēšanas pakalpojumus, kā arī pabalstu garantētā
minimālā ienākumu līmeņa nodrošināšanai (GMI pabalstu) tādā pat apjomā un uz
tādiem pat nosacījumiem, kā Latvijas pilsoņiem un nepilsoņiem, Latvijā
dzīvojošajiem Eiropas savienības valstu iedzīvotājiem un Latvijā
dzīvojošajiem ārzemniekiem, kuriem izsniegtas pastāvīgās uzturēšanās
atļaujas. Savukārt bāreņiem un bez vecāku gādības palikušajiem bērniem,
kuriem piešķirts alternatīvais statuss, papildus tiek piešķirtas tiesības uz
sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumiem. |
||||||||||
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
||||||||||
Latvijas teritorijā uz dzīvi apmetušamies ārzemniekiem, kuriem piešķirts
alternatīvais statuss un viņu ģimenes locekļiem, tiks nodrošināta pieeja
Latvijas labklājības sistēmas pakalpojumiem pēc tādiem pat principiem kā
citās ES valstīs, tajā pašā laikā
nepapildinot jau izveidoto labklājības sistēmu ar jauniem pabalstiem vai
pakalpojumiem īpaši šai grupai. Latvijas pašvaldībās dzīvojošo
alternatīvā statusa ieguvēju un viņu ģimenes locekļu skaitu un dzimumu,
kuriem būs tiesības saņemt sociālo palīdzību, nav iespējams precīzi
prognozēt. |
||||||||||
4. Ietekme uz
vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||
III. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
|
||||||
0 |
0 |
0 |
0 |
|
||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos No pašvaldību
budžetiem papildus finanšu līdzekļi
direktīvas 2004/83/EK normu izpildei attiecībā uz alternatīvā statusa ieguvējiem un viņu ģimenes locekļiem |
0,9 |
1,5 |
2,0 |
2,6 |
2,3 |
|||||
3. Finansiālā ietekme No pašvaldību budžetiem papildus finanšu līdzekļi direktīvas
2004/83/EK normu izpildei attiecībā uz
alternatīvā statusa ieguvējiem un viņu ģimenes locekļiem |
-0,9 |
-1,5 |
-2,0 |
-2,6 |
-2,3 |
|||||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav |
|||||||||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins Nav iespējams precīzi prognozēt Latvijas pašvaldībās dzīvojošo
alternatīvā statusa ieguvēju un viņu ģimenes locekļu skaitu, kuriem
atbilstoši Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumam būs tiesības
saņemt GMI pabalstu un šī skaita izmaiņas. Pēc Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes datiem ( www.pmlp.gov.lv 31.07.2006) uz 2006.gada 1. janvāri Latvijas pašvaldībās bija
reģistrēti 3 alternatīvā statusa ieguvēji. 2006. gada jūlijā alternatīvais
statuss piešķirts vēl 7 personām, taču tās savu dzīvesvietu vēl nav reģistrējušas nevienā pašvaldībā. Atbilstoši Patvēruma likuma
(spēkā no 2002.gada 1.septembra) 39. pantam, alternatīvā statusa ieguvējam,
kuram nav citu ienākumu avotu, pirmos deviņus mēnešus pēc alternatīvā statusa
piešķiršanas tiek izmaksāts pabalsts no valsts budžeta- valstī noteiktās
minimālās algas apmērā pieaugušai personai, un 30% no valstī noteiktās
minimālās algas apmērā nepilngadīgai personai. Šāds pabalsta apmērs
pārsniedz valstī noteikto GMI līmeni, līdz ar |
||||||||||
to šī pabalsta saņemšanas laikā alternatīvā statusa ieguvēji nebūs
tiesīgi saņemt GMI pabalstu no pašvaldības. Aprēķinot ietekmi uz budžetu, izmantots
pieņēmums, ka pašvaldībās dzīvojošo alternatīvā statusa ieguvēju un viņu
ģimenes locekļu skaits, kuriem varētu būt tiesības uz GMI pabalstu, 2007. gadā varētu būt aptuveni 15 un katru
gadu palielināties par vidēji par 10. Vidējais pabalsta lielums personai gada
laikā 58,51 lati. (Sociālo
pakalpojumu pārvaldes dati par GMI pabalsta vidējo lielumu gadā 2005.gadā.) 2007.gadā GMI pabalstam
nepieciešamie līdzekļi: 15pers. x 58,51
= Ls 877,65 2008.gadā GMI pabalstam nepieciešamie līdzekļi: 25pers. x 58,51 = Ls 1462,75 2009.gadā GMI pabalstam nepieciešamie līdzekļi: 35pers. x 58,51 = Ls 2047,85 2010gadā GMI pabalstam nepieciešamie līdzekļi: 45pers. x 58,51 = Ls 2632,95 Nav iespējams prognozēt
to bērnu alternatīvā statusa ieguvēju
skaitu, kuri Latvijā būs ieradušies bez vecākiem, vai kuru vecākiem
Latvijā tiks pārtraukta vecāku vara un kuriem līdz ar to tiks piešķirts
bāreņa vai bez vecāku gādības palikuša bērna statuss. Tādējādi nav iespējams
prognozēt bērnu skaitu, kuri būs nodrošināmi ar sociālo aprūpi vai sociālās
rehabilitācijas pakalpojumiem. Ņemot
vērā iepriekšminēto, sociālās aprūpes pakalpojumi un sociālās rehabilitācijas
pakalpojumi bāreņiem un bez vecāku gādības palikušajiem bērniem nodrošināmi
piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros. 6. Cita
informācija 2005.gadā Latvijas pašvaldības GMI pabalsta
nodrošināšanai saviem iedzīvotājiem izlietoja 3404,5 tūkst. Ls , jeb 14,5% no
visu veidu pašvaldības sociālajai palīdzībai izlietotajiem līdzekļiem.
Pabalsta saņēmēju skaits 2005.gadā 58,2 tūkst., jeb 14,5% no visiem sociālās
palīdzības pabalstu saņēmējiem. Par 2006.gadā GMI pabalstam
izlietotajiem līdzekļiem informācija
vēl nav apkopota. Latvijas likumdošana nodarbinātības jomā
nodrošina, ka alternatīvā statusa ieguvējiem uzreiz pēc šī statusa
piešķiršanas ir iespējams iesaistīties nodarbinātības un pašnodarbinātības
pasākumos atbilstoši direktīvas 2004/83/EK tiesību normu prasībām. |
||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai
ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz
Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura
punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Papildus normatīvie akti nav jāizdod. |
|||||||||
Likumproj
ekts šo jomu neskar. |
||||||||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts atbilst saistībām pret Eiropas Savienību. |
|||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai
saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
4. Atbilstības
izvērtējums 1.tabula |
||||||||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Padomes direktīva 2004/83/EK (2004. gada 29. aprīlis) par
obligātajiem standartiem, lai kvalificētu
trešo valstu valstspiederīgos
vai bezvalstniekus kā bēgļus vai kā personas, kam citādi nepieciešama
starptautiska aizsardzība, šādu personu statusu un piešķirtās aizsardzības
saturu |
|||||||||
2.tabula |
||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma
(attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā
panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|||||||
1. |
Padomes
2004. gada 29. aprīļa direktīva 2004/83/EK par obligātajiem
standartiem, lai kvalificētu trešo
valstu valstspiederīgos vai
bezvalstniekus kā bēgļus vai kā personas, kam citādi nepieciešama
starptautiska aizsardzība, šādu personu statusu un piešķirtās aizsardzības
saturu 23., 28., 30. pants. |
Atbilst |
|
|||||||
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||
|
||||||||||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, |
||||||||||
Nav notikušas. |
||||||||||
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums |
Nevalstisko organizāciju pozīcija nav noskaidrota. |
|||||||||
Nav notikuši. Sabiedriskās domas viedoklis nav noskaidrots. |
||||||||||
Nav notikušas |
||||||||||
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||
|
||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
||||||||||
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Jaunas valsts institūcijas netiks radītas, esošo institūciju funkcijas
netiks paplašinātas. |
|||||||||
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrība par likumu tiks informēta ar publikāciju laikrakstā Latvijas
Vēstnesis, izdevumā Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, kā arī ievietojot to normatīvo aktu informācijas sistēmā NAIS. |
|||||||||
3. Kā indivīds
var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt normatīvajos aktos noteiktajā
kārtībā. |
|||||||||
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
||||||||||
Labklājības
ministre D.Staķe
Valsts sekretāra p.i. |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Eiropas un juridisko lietu departamenta direktors |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
I.Alliks |
Z.Uzuliņa |
M. Badovskis |
A.Masejeva |
04.01.2007 15:10
1618
Anda Masejeva
Anda.Masejeva@lm.gov.lv 7021667