Likumprojekts
Izdarīt
Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likumā (Latvijas Republikas Saeimas un
Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 12.nr.; 2004, 11.nr.; 2005, 8.nr.; 2006,
13.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 2.panta otro daļu šādā
redakcijā:
"(2) Šajā
likumā noteikto atbalstu bezdarbniekiem un darba meklētājiem ir tiesīgas saņemt
šādas personas:
1) Latvijas
pilsonis vai Latvijas nepilsonis, vai persona, kura ir saņēmusi pastāvīgās
uzturēšanās atļauju Latvijā, vai minēto personu laulātais, kuram ir derīga
termiņuzturēšanās atļauja Latvijā;
2) Eiropas
Savienības dalībvalsts vai Eiropas Ekonomikas zonas valsts, vai Šveices Konfederācijas
pilsonis, vai minēto personu ģimenes loceklis, kurš Latvijā ir saņēmis Eiropas
Savienības pilsoņa ģimenes locekļa uzturēšanās atļauju vai Eiropas Savienības
pilsoņa ģimenes locekļa pastāvīgās uzturēšanās atļauju;
3) persona,
kurai ir derīga termiņuzturēšanās atļauja saistībā ar alternatīvā statusa
piešķiršanu Latvijā, vai minētās personas ģimenes loceklis, kam ir derīga
termiņuzturēšanās atļauja Latvijā;
4) persona,
kurai ir derīga pastāvīgās uzturēšanās atļauja saistībā ar bēgļa statusa
piešķiršanu Latvijā, vai minētās personas ģimenes loceklis, kam ir derīga pastāvīgās
uzturēšanās atļauja Latvijā;
5) Eiropas
Kopienas pastāvīgais iedzīvotājs, kuram Eiropas Kopienas pastāvīgā iedzīvotāja
statuss ir piešķirts Latvijā, vai minētās personas laulātais, kam ir derīga termiņuzturēšanās
atļauja Latvijā;
6) persona,
kurai Latvijā ir piešķirts pagaidu aizsardzības statuss."
2. 3.pantā:
aizstāt pirmās daļas 4.punktā vārdus "un citām
mērķa grupām saskaņā ar Latvijas Nacionālo rīcības plānu nodarbinātības
veicināšanai" ar vārdiem "personām, kurām ir alkohola, narkotisko, psihotropo
vai toksisko vielu atkarība; personām, kuras aprūpē kādu ģimenes locekli, un
citām politikas plānošanas dokumentos noteiktajām mērķa grupām";
papildināt otrās daļas ievaddaļu aiz vārdiem "lai
samazinātu bezdarbu" ar vārdiem "un veicinātu iedzīvotāju ekonomiskās
aktivitātes pieaugumu";
aizstāt otrās daļas 1.punktā vārdus "bezdarbniekus
un darba meklētājus" ar vārdiem "bezdarbniekus, darba meklētājus un
ekonomiski neaktīvos iedzīvotājus".
3.
Papildināt likumu ar 3.1 pantu šādā redakcijā:
"3.1 pants. Bezdarba
samazināšanas preventīvie pasākumi
(1) Bezdarba samazināšanas preventīvie pasākumi ir šādi:
1) karjeras konsultācijas;
2) komersantu nodarbināto personu un
pašnodarbināto kvalifikācijas celšana, pārkvalifikācija un tālākizglītība;
3) nodarbināto reģionālās mobilitātes
veicināšana.
(2) Karjeras konsultācijas ietver
palīdzību karjeras plānošanā, profesionālās piemērotības noteikšanu, darba
izmēģinājumus, kā arī darba meklēšanas un darba saglabāšanas prasmju apguvi.
(3) Karjeras konsultācijas sniedz
personām, lai veicinātu viņu profesionālās ievirzes apzināšanu, padziļinātu
izpratni par izglītību un iespējām darba tirgū un atklātu profesionālo
virzienu, kas vislabāk atbilst konkrētā cilvēka personībai, viņa vērtībām un
mērķiem. Karjeras konsultācijas īsteno, organizējot individuālās karjeras
konsultācijas, tai skaitā sniedzot pakalpojumus elektroniski, un karjeras
konsultācijas grupās, kā arī dodot iespēju pārbaudīt profesionālo piemērotību,
strādājot darba vietā.
(4) Pasākumus, kas saistīti ar komersantu
nodarbināto personu un pašnodarbināto kvalifikācijas celšanu, pārkvalifikāciju
un tālākizglītību, organizē, lai u
zturētu komersantu nodarbināto personu un
pašnodarbināto konkurētspēju darba tirgū un mazinātu bezdarba iestāšanās risku.
(5) Pasākumus nodarbināto reģionālās
mobilitātes veicināšanai organizē, lai mazinātu bezdarba iestāšanās risku, kas saistīts
ar nodarbināto pārvietošanos starp dzīvesvietu un darba vietu."
4. 4.pantā:
izslēgt
pirmo daļu;
papildināt
pantu ar septīto un astoto daļu šādā redakcijā:
"(7) Ministru
kabinets nosaka kritērijus komersantu nodarbināto personu un pašnodarbināto
iesaistīšanai kvalifikācijas celšanas, pārkvalifikācijas un tālākizglītības
pasākumos, pasākumu finansēšanas noteikumus un īstenošanas kārtību.
(8) Ministru
kabinets nosaka kritērijus nodarbināto personu iesaistīšanai reģionālās
mobilitātes veicināšanas pasākumos, pasākumu finansēšanas noteikumus un
īstenošanas kārtību."
5. Izteikt 5. un 6.pantu šādā redakcijā:
"5.pants. Ministriju kompetence
(1) Ekonomikas ministrija koordinē darba
tirgus vidēja termiņa un ilgtermiņa prognozēšanas procesu valstī.
(2) Labklājības ministrija izstrādā valsts
politiku bezdarba samazināšanai, piedalās nodarbinātības politikas izstrādāšanā
un karjeras attīstības atbalsta sistēmas pilnveidošanā, kā arī koordinē
priekšlikumu izstrādi aktīvo nodarbinātības pasākumu un bezdarba samazināšanas
preventīvo pasākumu organizēšanai, finansēšanai un ieviešanai.
(3) Izglītības un zinātnes ministrija sadarbībā
ar Labklājības ministriju nodrošina bezdarbnieku profesionālās apmācības,
pārkvalifikāciju un kvalifikācijas paaugstināšanu, bezdarbnieku un darba
meklētāju neformālās izglītības ieguvi, kā arī karjeras konsultāciju un
komersantu nodarbināto personu un pašnodarbināto kvalifikācijas celšanas,
pārkvalifikācijas un tālākizglītības organizēšanu.
(4) Ministrijas atbilstoši kompetencei
izstrādā priekšlikumus valsts politikai nodarbinātības veicināšanas un bezdarba
samazināšanas jomā, kā arī paredz bezdarbnieku iesaistīšanu valsts un ārvalstu ieguldījumu
programmu projektos, tai skaitā ārvalstu tehniskās palīdzības projektos un
Eiropas Savienības struktūrfondu projektos.
6.pants.
Nodarbinātības valsts aģentūra
(1) Valsts politiku bezdarba samazināšanas un
bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta jomā īsteno Nodarbinātības valsts
aģentūra. Nodarbinātības valsts aģentūra ir labklājības ministra pārraudzībā
esoša valsts pārvaldes iestāde.
(2) Nodarbinātības valsts aģentūra:
1) atbilstoši
kompetencei izstrādā priekšlikumus valsts politikas izstrādei un īstenošanai nodarbinātības
jomā;
2) veic
darba tirgus īstermiņa prognozēšanu;
3) reģistrē
un uzskaita bezdarbniekus un darba meklētājus;
4) palīdz
bezdarbniekiem un darba meklētājiem, kā arī ekonomiski neaktīviem iedzīvotājiem
iesaistīties darba tirgū;
5) organizē
sadarbību un informācijas apmaiņu starp Nodarbinātības valsts aģentūru un darba
devējiem, kā arī uzskaita darba devēju pieteiktās brīvās darba vietas;
6) bez
maksas informē par darba devēju pieteiktajām brīvajām darba vietām, kā arī
bezdarbnieku un darba meklētāju tiesībām un pienākumiem;
7) organizē
bezdarbnieku, darba meklētāju un darba devēju dialogu, lai samazinātu bezdarbu;
8) organizē
un īsteno aktīvos nodarbinātības pasākumus un bezdarba samazināšanas
preventīvos pasākumus;
9) bez
maksas sniedz karjeras konsultācijas bezdarbniekiem, darba meklētājiem un citām
personām, konsultējot profesionālās piemērotības jautājumos, piemērotas
profesijas un pārkvalifikācijas izvēlē;
10) apkopo
karjeras konsultācijām nepieciešamo informāciju, tai skaitā par izglītības
iespējām;
11) izstrādā
jaunas un pilnveido esošās karjeras konsultēšanas metodes, kā arī sniedz
palīdzību to ieviešanā;
12) apstiprina
darba izsaukumus normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā;
13) licencē
un uzrauga komersantus, kuri sniedz darbiekārtošanas pakalpojumus (izņemot
personu iekārtošanu darbā uz kuģiem);
14) nodrošina
Eiropas Savienības normatīvo aktu prasībām atbilstošas informācijas
sagatavošanu un sniegšanu par bezdarba situāciju valstī;
15) sadarbojas
ar valsts un pašvaldību institūcijām, nevalstiskajām organizācijām, kā arī
fiziskajām un juridiskajām personām;
16) piedalās
starpvalstu sadarbības līgumu projektu, kā arī citu sadarbības projektu
izstrādē, šo līgumu un projektu īstenošanā bezdarba samazināšanas,
nodarbinātības veicināšanas, karjeras konsultāciju, kā arī darbaspēka kustības
jomā;
17) veic
citus Nodarbinātības valsts aģentūras nolikumā un normatīvajos aktos noteiktos
uzdevumus.
(3) Nodarbinātības
valsts aģentūrai ir tiesības pieprasīt un saņemt no valsts un pašvaldību
institūcijām, kā arī normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā no fiziskajām un
juridiskajām personām aģentūras uzdevumu izpildei nepieciešamo informāciju.
(4) Informācijas
pieprasīšanas un saņemšanas nodrošināšanai šā panta trešajā daļā minētās
institūcijas slēdz sadarbības līgumus vai starpresoru vienošanās.
(5) Nodarbinātības valsts aģentūra tiek
finansēta no valsts pamatbudžeta, ieņēmumiem par maksas pakalpojumiem,
dāvinājumiem un ziedojumiem, kā arī citiem līdzekļiem saskaņā ar normatīvajiem
aktiem."
6. Izslēgt
7.pantu.
7. 8.pantā:
izslēgt pirmajā
un otrajā daļā vārdus "un Profesionālās karjeras izvēles valsts aģentūra"
(attiecīgā locījumā);
izteikt otrās
daļas 1.punktu šādā redakcijā:
"1) sadarbībā
ar Nodarbinātības valsts aģentūru, darba devējiem un nevalstiskajām
organizācijām izstrādāt nodarbinātības veicināšanas pasākumu plānu attiecīgajai
teritorijai;";
izteikt otrās
daļas 4.punktu šādā redakcijā:
"4) paredzēt
bezdarbnieku iesaistīšanu valsts un ārvalstu ieguldījumu programmu projektos,
kuros tiek izmantoti valsts vai pašvaldību līdzekļi, tai skaitā ārvalstu
tehniskās palīdzības projektos un Eiropas Savienības struktūrfondu projektos.";
izslēgt trešo
daļu.
8. Aizstāt 9.panta pirmajā daļā vārdus "šā
likuma 5.panta piektajā daļā, 6.panta trešās daļas 17.punktā un 8.panta trešajā
daļā" ar vārdiem "šā likuma 5.panta ceturtajā daļā un 8.panta otrās
daļas 4.punktā".
9. Izteikt 13.panta 5.punktu šādā redakcijā:
"5) saņemt karjeras konsultācijas;".
10. Izteikt
16.panta pirmās daļas 3.punktu šādā redakcijā:
"3) saņemt
karjeras konsultācijas."
11. Pārejas
noteikumos:
izslēgt 8.punktā
vārdus "7.panta ceturtajā daļā par Profesionālās karjeras izvēles valsts
aģentūras finansēšanu no valsts pamatbudžeta un";
papildināt pārejas
noteikumus ar 9. un 10.punktu šādā redakcijā:
"9. Līdz
Profesionālās karjeras izvēles valsts aģentūras reorganizācijai un
pievienošanai Nodarbinātības valsts aģentūrai šā likuma 6.panta otrās daļas 8.,
9., 10. un 11.punktā noteiktās funkcijas bezdarba samazināšanas preventīvo pasākumu
organizēšanas un īstenošanas jomā, izņemot šā likuma 3.1 panta
pirmās daļas 2. un 3.punktā, ceturtajā un piektajā daļā minētos pasākumus, veic
Profesionālās karjeras izvēles valsts aģentūra, kas ir labklājības ministra
pārraudzībā esoša valsts pārvaldes iestāde, kuru no 2007.gada 1.janvāra finansē
no valsts pamatbudžeta.
10. Likuma
5.panta pirmā daļa stājas spēkā 2007.gada 1.jūlijā."
12. Papildināt
likumu ar informatīvu atsauci uz
Eiropas Savienības direktīvām šādā redakcijā:
"Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības
direktīvām
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no:
1) Padomes 2001.gada 20.jūlija Direktīvas
2001/55/EK par obligātajiem standartiem, lai pārvietoto personu masveida
pieplūduma gadījumā sniegtu tām pagaidu aizsardzību, un par pasākumiem, lai
līdzsvarotu dalībvalstu pūliņus, uzņemot šādas personas un uzņemoties ar to
saistītās sekas;
2) Padomes 2003.gada 25.novembra
Direktīvas 2003/109/EK par trešo valstu pilsoņu statusu, kuri ir kādas
dalībvalsts pastāvīgie iedzīvotāji;
3) Padomes 2004.gada 29.aprīļa Direktīvas
2004/38/EK par Savienības pilsoņu un viņu ģimenes locekļu tiesībām brīvi
pārvietoties un uzturēties dalībvalstu teritorijā, ar ko groza Regulu (EEK)
Nr.1612/68 un atceļ Direktīvas 64/221/EEK, 68/360/EEK, 72/194/EEK, 73/148/EEK,
75/34/EEK, 75/35/EEK, 90/364/EEK, 90/365/EEK un 93/96/EEK;
4) Padomes 2004.gada 29.aprīļa Direktīvas
2004/83/EK par obligātajiem standartiem, lai kvalificētu trešo valstu valstspiederīgos
vai bezvalstniekus kā bēgļus vai kā personas, kam citādi nepieciešama
starptautiska aizsardzība, šādu personu statusu un piešķirtās aizsardzības
saturu."
Labklājības ministre
D.Staķe
Likumprojekta
Grozījumi
Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likumā
ANOTĀCIJA
I.
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likums
nosaka bezdarbniekiem un darba meklētājiem paredzētos aktīvos nodarbinātības
pasākumus un bezdarba samazināšanas preventīvos pasākumus un to finansēšanu,
valsts un pašvaldību kompetenci šo pasākumu īstenošanā, kā arī bezdarbnieka
un darba meklētāja statusu, tiesības un pienākumus. Pašreizējo tiesisko regulējumu raksturo
atsevišķas nepilnības likuma noteikumos, kuras paredzēts novērst
likumprojektā: 1. Likuma 2. panta otrā daļa nosaka, ka personām, kuras nav Latvijas
pilsoņi vai nepilsoņi, personām, kuras nav saņēmušas pastāvīgās uzturēšanās
atļauju, un personām, kuras nav saņēmušas termiņuzturēšanās atļauju un nav
Latvijas pilsoņu, nepilsoņu vai pastāvīgās uzturēšanās atļauju saņēmušo
personu laulātie, ir tiesības iesaistīties bezdarbniekiem paredzētajos
pasākumos atbilstoši Padomes 1971.gada 14.jūnija regulai (EEC) Nr.1408/71. Savukārt saskaņā ar likuma 10.panta
pirmās daļas 1.punktu un 15.panta 1.punktu, tiesības uz bezdarbnieka vai
darba meklētāja statusu ir personai, kura ir Latvijas pilsonis vai nepilsonis
vai ir saņēmusi pastāvīgās uzturēšanās atļauju, vai ir saņēmusi
termiņuzturēšanās atļauju un ir Latvijas pilsoņa vai nepilsoņa, vai
pastāvīgās uzturēšanās atļauju saņēmušās personas laulātais, vai ir saņēmusi
termiņuzturēšanās atļauju sakarā ar alternatīvā statusa piešķiršanu Latvijā. Ņemot vērā vairāku
direktīvu normas (skat. anotācijas V sadaļas 1.tabulu), nepieciešams
paplašināt to personu loku, kurām ir tiesības darba zaudēšanas gadījumā
saņemt sociālās garantijas (bezdarbnieku pabalstu). Lai persona varētu saņemt
bezdarbnieka pabalstu, tai ir nepieciešams reģistrēties Nodarbinātības valsts
aģentūrā (NVA) kā bezdarbniekam. Grozījumi paredz arī svītrot atsauci
uz Padomes 1971.gada
14.jūnija Regulu Nr.1408/71/EEK, tā vietā skaidri definējot to
personu loku 2.panta otrajā daļā, uz
kurām likums attiecas. 2. Likuma 3.panta pirmās daļas
4.punktā ir
noteikti aktīvo nodarbinātības pasākumu veidi, kurus NVA organizē noteiktām
personu (bezdarbnieku) grupām, piemēram, personām no 15 līdz 24 (ieskaitot)
gadu vecumam; personām, kurām ir noteikta invaliditāte; personām, kurām līdz
valsts vecuma pensijas piešķiršanai nepieciešamā vecuma sasniegšanai atlikuši
ne vairāk kā pieci gadi u.c. Lai attīstītu aktīvos nodarbinātības pasākumus
atbilstoši sociālās atstumtības riskam pakļauto iedzīvotāju (bezdarbnieku)
grupu specifiskajām vajadzībām, nepieciešams likumā noteikt jaunas personu
grupas iesaistīšanai pasākumos, piemēram, personas, kurām ir izveidojusies
atkarība no alkohola, narkotiskajām, toksiskajām vai citām apreibinošām
vielām; personas, kas aprūpē kādu no ģimenes locekļiem u.c. politikas
plānošanas dokumentos noteiktās mērķa grupas. Jauni aktīvie nodarbinātības
pasākumi pēc būtības no jauna netiek veidoti, bet paplašināta pakalpojumu pieejamība, sniedzot
pakalpojumus jaunām mērķa grupām. 3. Likuma 4.panta pirmajā daļā, 5.panta pirmajā, otrajā un ceturtajā daļā, 6.panta
trešās daļas 1.punktā, 7.panta piektās daļas 1.punktā un 8.panta otrās daļas
pirmajā punktā un trešajā daļā noteikts regulējums Nacionālā rīcības plāna
nodarbinātības veicināšanai izstrādei un apstiprināšanai. Atbilstoši
2005.gada 12.julijā Eiropas Padomes apstiprinātajām integrētām vadlīnijām,
kuras apvieno Vispārējās ekonomikas politikas vadlīnijas un Nodarbinātības
vadlīnijas, Latvija ir izstrādājusi nacionālo Lisabonas programmu, kurā ir
integrēts Nacionālais rīcības plāns nodarbinātības veicināšanai. Tādēļ zudusi
nepieciešamība likumā noteikt regulējumu minētā plāna izstrādei un
apstiprināšanai. Atbilstoši Ministru
kabineta 25.07.2006. sēdes protokola Nr.39 41.§ (Informatīvais ziņojums par
priekšlikumiem, kā uzlabot kārtību, kādā atbildīgās institūcijas iegūst,
uzkrāj informāciju un apmainās ar to, kā arī koordinē savu darbību, funkciju
un uzdevumu izpildi, lai nodrošinātu savlaicīgu un padziļinātu darba tirgus
prognožu sagatavošanu un attiecīgu politikas plānošanas dokumentu izstrādi)
3.punktam, Ekonomikas ministrija ar 2007.gada 1.jūliju noteikta par atbildīgo
institūciju darba tirgus vidēja un ilgtermiņa prognozēšanas procesa
koordinēšanā valstī. Ņemot vērā iepriekšminēto, nepieciešams precizēt
ministriju, pašvaldību un NVA kompetenci nodarbinātības veicināšanas un
bezdarba samazināšanas jomā. 4. Atbilstoši Ministru kabineta 29.03.2006.
rīkojuma Nr.214 par koncepciju Karjeras attīstības atbalsta sistēmas
pilnveidošana 6.punktā dotajam uzdevumam, Labklājības ministrijai jāizstrādā
un līdz 2006.gada 31.decembrim jāiesniedz Ministru kabinetā likumprojekts
Grozījumi Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likumā, paredzot
līdzšinējo Profesionālās karjeras izvēles valsts aģentūras (PKIVA) funkciju
nodošanu NVA. Saskaņā ar likuma 6.panta trešās daļas 7.punktu,
NVA, īstenojot aktīvos nodarbinātības pasākumus, bez maksas konsultē
bezdarbniekus un darba meklētājus profesionālās piemērotības jautājumos,
piemērotas profesijas un pārkvalifikācijas izvēlē. Līdzīgas funkcijas ir
noteiktas PKIVA likuma 7.panta pirktās daļas 2.punktā saskaņā ar kuru PKIVA,
īstenojot bezdarba samazināšanas preventīvos pasākumus, sniedz profesionālās
orientācijas pakalpojumus, konsultējot personas profesionālās piemērotības
jautājumos, piemērotas profesijas un pārkvalifikācijas izvēlē. Šāda situācija
neveicina optimālas valsts institucionālās sistēmas veidošanu un nenodrošina
efektīvu valsts politikas īstenošanas koordinēšanu bezdarba samazināšanas un
bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta jomā. Līdz ar to paredzēts
papildināt likumu ar 3.1pantu, jaunā redakcijā izteikt likuma 5.
un 6.pantu, izslēgt 7.pantu un precizēt 8.panta pirmās un otrās daļas
redakciju. 5. Lai izvairītos
no maldīga priekšstata radīšanas, ka karjeras konsultants noorientē cilvēku
uz kādu konkrētu profesiju atbilstoši tautsaimniecības vai darba devēju vajadzībām,
koncepcijā Karjeras attīstības atbalsta sistēmas pilnveidošana paredzēts,
ka turpmāk profesionālās orientācijas sistēma tiks pārdēvēta par Karjeras
attīstības atbalsta sistēmu, sevī ietverot līdzsvaru starp atbalstu cilvēka
vēlmju un interešu apzināšanai un informēšanu par reālajām izredzēm darba
tirgū. Līdz ar to paredzēts likumā lietoto terminu profesionālā orientācija
aizstāt ar terminu karjeras konsultācijas. 6.
NVA likuma 6.pantā noteikto funkciju (brīvo darba vietu uzskaitīšana; bezdarbnieku
un darba meklētāju uzskaitīšana un reģistrēšana u.c.) izpildes nodrošināšanai
nepieciešams izveidot datu bāzes bezdarbnieku un darba meklētāju, kā arī
darba devēju pieteikto brīvo darba vietu uzskaitei saistībā ar NVA
izveidojamās Bezdarbnieku un darba meklētāju uzskaites un darba devēju
pieteikto brīvo darba vietu informācijas sistēmas darbības nodrošināšanu. Lai
nodrošinātu minētās informācijas sistēmas uzturēšanu, veidotu un sistemātiski
atjaunotu attiecīgās datu bāzes, NVA regulāri ir jāsaņem informāciju no
valsts institūcijām (Centrālās statistikas pārvaldes, Uzņēmumu reģistra,
Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes). NVA funkciju veikšanai nepieciešamās informācijas saņemšana veicinās
arī informācijas apmaiņas principa ieviešanu valsts pārvaldē un dos iespēju
nenoteikt privāto tiesību subjektam - personai, kura vēlas iegūt bezdarbnieka
vai darba meklētā statusu un saņemt NVA pakalpojumus - pienākumu griezties
NVA tikai atbilstoši deklarētajai dzīvesvietai un uzrādīt NVA izziņas vai
citus dokumentus, kas satur informāciju, kura ir citas valsts pārvaldes
iestādes rīcībā (piemēram, par personas deklarēto dzīvesvietu). Līdz ar to
informācijas apmaiņas principa ieviešanai, likumā nepieciešams noteikt, ka
NVA ir tiesības pieprasīt un saņemt no Pilsonības un migrācijas lietu
pārvaldes, Uzņēmumu reģistra, Datu valsts inspekcijas, Centrālās statistikas
pārvaldes, pašvaldības domes (padomes) un citām valsts un pašvaldību
institūcijām NVA uzdevumu izpildei nepieciešamo informāciju. Ņemot vērā to,
ka šobrīd NVA darbību reglamentējošos normatīvajos aktos nav pietiekoši
noregulēts informācijas pieprasīšanas un saņemšanas jautājums, nav iespējams
pilnvērtīgi izpildīt NVA normatīvajos aktos noteiktos uzdevumus un funkcijas.
Šī iemesla dēļ paredzēts papildināt likuma 6.pantu ar trešo un ceturto daļu. |
|
Likumprojekts
izstrādāts, lai regulētu šādus jautājumus: - līdzšinējo
PKIVA funkciju nodošanu NVA, - jaunu aktīvajos nodarbinātības pasākumos
iesaistāmo personu grupu noteikšanu; - jaunu bezdarba samazināšanas preventīvo
pasākumu (pasākumu komercsabiedrībās nodarbināto kvalifikācijas celšanai,
pārkvalifikācijai un tālākizglītībai un pasākumu nodarbināto reģionālās
mobilitātes veicināšanai) ieviešanu; - NVA tiesību noteikšanu pieprasīt un saņemt no
valsts un pašvaldību institūcijām, noslēdzot sadarbības līgumus vai
starpresoru vienošanās, NVA funkciju un uzdevumu izpildei nepieciešamo
informāciju, lai nodrošinātu informācijas sistēmas attiecīgo datu bāžu
veidošanu un atvieglotu pakalpojumu saņemšanu bezdarbniekiem un darba
meklētājiem. |
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||
Nav |
||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo
procedūru vienkāršošanu |
Viens no NVA
uzdevumiem ir likumā noteiktajos gadījumos izdot administratīvos aktus (šajā
gadījumā tie ir lēmumi par bezdarbnieka statusu). Lai pieņemtu attiecīgo
lēmumu, NVA nepieciešams iegūt informāciju no citām valsts institūcijām. Attīstot bezdarba samazināšanas preventīvo pasākumu
saikni ar NVA organizētajiem aktīvās nodarbinātības pasākumiem pēc vienas
pieturas aģentūras principa, paredzama institucionālās sistēmas vienkāršošana
valsts politikas īstenošanai bezdarba samazināšanas un bezdarbnieku, darba
meklētāju, ekonomiski aktīvo un ekonomiski neaktīvo iedzīvotāju atbalsta
jomā. |
|||||
|
Likumprojekts
netieši uzlabos situāciju vienlīdzīgas attieksmes jomā attiecībā uz sieviešu
un vīriešu integrāciju darba tirgū. Likumprojekts izstrādāts, ievērojot
dzimumu līdztiesības principu, jo gan vīriešu, gan sieviešu iesaistīšana
aktīvajos nodarbinātības pasākumos un bezdarba samazināšanas preventīvajos
pasākumos tiek nodrošināta pēc vienādiem nosacījumiem.
Likumprojekts
vērsts uz valsts pārvaldes sistēmas sakārtošanu, novēršot atsevišķu valsts
institūciju (NVA un PKIVA) funkciju dublēšanos. Tas vienkāršos bezdarbniekiem, darba meklētājiem un citām
personām noteikto pakalpojumu saņemšanas kārtību un pakalpojumu kvalitāti,
paredzot iespēju šo pakalpojumu saņemšanai nevis divās, bet gan vienā valsts
pārvaldes iestādē.
|
|||||
Nav |
||||||
|
||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
|
|
Valsts pamatbudžets |
||||||
1.
Izmaiņas budžeta ieņēmumos: |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
2. Izmaiņas budžeta izdevumos (Programma Darba tirgus attīstība): |
|
|
|
|
|
|
2.1.
Apakšprogramma 07.01.00 Nodarbinātības valsts aģentūras darbības
nodrošināšana |
5488,4 |
+680,3 |
+680,3 |
+680,3 |
+680,3 |
|
2.2.
Apakšprogramma 07.09.00 Karjeras konsultāciju sistēmas attīstība
|
680,3 |
-680,3 |
-680,3 |
-680,3 |
-680,3 |
|
3.
Finansiālā ietekme |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Atbilstoši
grozījumiem Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likumā, NVA organizēs
arī bezdarba samazināšanas preventīvos pasākumus, kas paredz profesionālās
orientācijas un konsultēšanas pakalpojumus bezdarbniekiem, darba meklētājiem
un citām personām nolūkā veicināt viņu konkurētspēju darba tirgū un sniegt
palīdzību profesionālās karjeras izvēlē. No 2008.gada 1.janvāra
pakalpojumiem jābūt pieejamiem visās 27 NVA filiālēs nevis tikai 23 šobrīd
PKIVA esošajās filiālēs, budžeta līdzekļu ekonomija nebūs iespējama. 2008.gadā valsts budžeta ietvaros nepieciešams
pārstrukturēt budžeta līdzekļus, veicot līdzekļu pārdali 2007.gadā izveidotā
valsts pamatbudžeta programmā Darba tirgus attīstība ietvaros, samazinot
izveidotā apakšprogrammā Karjeras konsultāciju sistēmas attīstība izdevumus
par Ls 680 290 (finansē karjeras konsultāciju pakalpojumus, ko
sniedz PKIVA) un palielinot izveidotā apakšprogrammā Nodarbinātības valsts
aģentūra izdevumus par Ls 680 290 (finansē NVA darbību), lai
nodrošinātu NVA deleģēto funkciju izpildi. Tādējādi, ar 2008.gadas
1.janvāri valsts pamatbudžeta programmā Darba tirgus attīstība tiks
likvidēta apakšprogramma Karjeras konsultāciju sistēmas attīstība. |
|||||
5.
Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
|
|
|
|
|
|
6. Cita
informācija |
PKIVA
darbības nodrošināšanai katru gadu tika piešķirts valsts nodarbinātības
speciālā budžeta finansējums, kas ir palielinājies kopš 1998.gada (1998.g.
207 249 Ls, 2000.g. 215 259 Ls, 2003.g. - 216 000 Ls), kad PKIVA bija
tikai 6 rajonu profesijas izvēles konsultatīvie kabineti (filiāles) un
ievērojami mazāks profesionālās orientācijas pakalpojumu saņēmēju skaits.
Ņemot vērā iepriekšminēto un to, ka NVA jānodrošina padziļināta pakalpojumu
sniegšana arī izglītojamajiem, bet valsts budžeta finanšu līdzekļi paredzēti
tikai pakalpojumu sniegšanai bezdarbniekiem un darba meklētājiem, valsts
budžeta līdzekļu ekonomija nav iespējama. NVA, pārņemot PKIVA funkcijas, pārņems arī PKVA
finanšu saistības un līdzekļus, tādēļ nepieciešams veikt finanšu līdzekļu
pārdali valsts budžeta ietvaros un līdz ar to papildu līdzekļi 2007.gadā
nebūs nepieciešami. Jautājums par nepieciešamo papildu valsts
budžeta līdzekļu piešķiršanu 2007.gadam un turpmākajiem gadiem ir skatāms
Ministru kabinetā vienlaicīgi ar visu ministriju budžeta prioritātēm kārtējā gada valsts budžeta likumprojekta
sagatavošanas un izskatīšanas procesā. |
|||||
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
|
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un
Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to
projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana
ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un
galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus
izstrādāt |
Papildus jāizdod šādi normatīvie akti: - Ministru kabineta noteikumi Grozījumi Ministru kabineta 2003.gada
29.jūlija noteikumos Nr.425 Nodarbinātības valsts aģentūras nolikums; - Grozījumi Ministru kabineta 2003.gada 20.janvāra noteikumos Nr.24
Bezdarbnieka statusa piešķiršanas kārtība; - Grozījumi
Ministru kabineta 2003.gada 17.jūnija noteikumos Nr.309 Aktīvo
nodarbinātības pasākumu organizēšanas un finansēšanas kārtība un aktīvo
nodarbinātības pasākumu realizētāju izvēles principi; - Ministru kabineta rīkojums Par Profesionālās karjeras izvēles valsts
aģentūras reorganizāciju un pievienošanu Nodarbinātības valsts aģentūrai; - Ministru kabineta noteikumi Grozījumi Ministru kabineta 2004.gada
27.janvāra noteikumos Nr.49 Labklājības ministrijas nolikums ; Projekti tiks sagatavoti un noteiktā kārtībā iesniegti izskatīšanai
Ministru 3 mēnešu laikā kabinetā pēc grozījumu Bezdarbnieku un darba
meklētāju atbalsta likumā spēkā stāšanās. |
2. Cita informācija |
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta
projekts atbilst saistībām pret Eiropas Savienību (EK Dibināšanas līguma
249.pants) |
||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
|||||
1.tabula |
|||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un
citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās
doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju. |
1. Padomes
2001.gada 20.jūlija Direktīva 2001/55/EK (turpmāk Direktīva 2001/55/EK) par
obligātajiem standartiem, lai pārvietoto personu masveida pieplūdumu gadījumā
sasniegtu tām pagaidu aizsardzību, un par pasākumiem, lai līdzsvarotu
dalībvalstu pūliņus, uzņemot šādas personas un uzņemoties ar to saistītās
sekas. (OJ L 212, 7.8.2001) 2. Padomes
2003.gada 25.novembra Direktīva 2003/109/EK (turpmāk Direktīva 2003/109/EK)
par trešo valstu pilsoņu statusu, kuri ir kādas dalībvalsts pastāvīgie iedzīvotāji. (OJ
L 016, 23.01.2004) 3. Padomes
2004.gada 29.aprīļa Direktīva 2004/38/EK (turpmāk Direktīva 2004/38/EK) par
Savienības pilsoņu un viņu ģimenes locekļu tiesībām brīvi pārvietoties un
uzturēties dalībvalstu teritorijā, ar ko groza Regulu (EEK) Nr. 1612/68 un
atceļ Direktīvas 64/221/EEK, 68/360/EEK, 72/194/EEK, 73/148/EEK, 75/34/EEK,
75/35/EEK, 90/364/EEK, 90/365/EEK un 93/96/EEK. (OJ L 158,
30.04.2004.) 4. Padomes
2004.gada 29.aprīļa Direktīva 2004/83/EK (turpmāk - Direktīva 2004/83/EK) par
obligātajiem standartiem, lai kvalificētu trešo valstu valstspiederīgos vai
bezvalstniekus kā bēgļus vai kā personas, kam citādi nepieciešama
starptautiska aizsardzība, šādu personu statusu un piešķirtās aizsardzības
saturu. |
||||
2. Direktīva 2004/38/EK ieviesta ar
2006.gada 18.jūlija Ministru kabineta noteikumiem Nr.586 Kārtība, kādā Latvijas Republikā ieceļo un uzturas Eiropas Savienības
dalībvalstu, Eiropas Ekonomikas zonas valstu un Šveices Konfederācijas
pilsoņi un viņu ģimenes locekļi. 3. Lai
ieviestu Direktīvu 2004/83/EK un Direktīvu 2001/55/EK, Iekšlietu ministrija
ir izsludinājusi likumprojektu Likums par patvērumu Latvijas Republikā
(VSS-1290). |
|||||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, |
|
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti
tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
|
|
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
|
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta
ieviešanu |
Likums pēc tā pieņemšanas Saeimā tiks publicēts
oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis. NVA sagatavos informāciju masu
saziņas līdzekļiem par izmaiņām attiecībā uz NVA sniedzamo pakalpojumu
saņemšanas iespējām un funkciju un uzdevumu pārņemšanu no PKIVA, kā arī
informācija būs pieejama NVA mājas lapā www.nva.lv. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
|
4. Cita informācija |
- |
Labklājības ministre
D.Staķe
Valsts sekretāra p.i. |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Eiropas un juridisko lietu departamenta
direktors |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
I.Alliks |
Z.Uzuliņa |
M.Badovskis |
L.Dimante |