Nacionālās drošības
komisija
Likumprojekts 2.lasījumam
Grozījumi Nacionālās drošības likumā
(reģ.nr.162/Lp9)
(Satversmes 81.panta kārtībā izdotie noteikumi Nr32)
Likuma redakcija pirms grozījumu izdarīšanas Satversmes 81.panta kārtībā |
1.lasījumā
pieņemtā redakcija |
Pr. nr. |
Priekšlikumi 2.lasījumam (10) |
Atbildīgā komisijas atzinums |
Komisijas ieteiktā redakcija 2.lasījumam |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Izdarīt
Nacionālās drošības likumā
(Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2001,
3.nr.; 2002, 1.,12.nr.; 2003, 12.,23.nr.; 2004,9.nr.; 2005, 2.,10., 11.nr.;
2006, 1.,14.nr.; Latvijas Vēstnesis, 2006, 180., 183.nr.) šādus grozījumus: |
|
|
|
Izdarīt
Nacionālās drošības likumā
(Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2001,
3.nr.; 2002, 1.,12.nr.; 2003, 12.,23.nr.; 2004,9.nr.; 2005, 2.,10., 11.nr.;
2006, 1.,14.nr.; Latvijas Vēstnesis, 2006, 180., 183.nr.) šādus grozījumus: |
|
7.pants.Saeimas Nacionālās drošības komisijas kompetence (1) Saeimas
Nacionālās drošības komisijā ievēlētajiem deputātiem darbam šajā komisijā
nepieciešama pirmās kategorijas speciālā atļauja pieejai valsts noslēpumam.
Ja komijā ievēlēts deputāts, kuram nav šādas atļaujas, viņš drīkst
piedalīties komisijas sēdēs tikai pēc minētās speciālās atļaujas saņemšanas. (2)Saeimas
Nacionālās drošības komisija: 1) (izslēgts ar
07.04.2004.likumu); 2) izvērtē un
akceptē valsts drošības iestāžu budžeta projektus; 3) veic valsts
drošības iestāžu darbības un budžeta līdzekļu izlietošanas parlamentāro
kontroli; 4) noklausās
Ministru kabineta un valsts drošības iestāžu vadītāju ziņojumus par valsts
drošības iestāžu darbību, kā arī izskata šo iestāžu darbības pārbaudes
rezultātus; 5) (izslēgts ar
07.04.2004. likumu); 6) (izslēgts ar
07.04.2004. likumu); 7) izskata priekšlikumus
par Satversmes aizsardzības biroja direktora iecelšanu amatā un atbrīvošanu
no amata. |
1. Papildināt 7.panta
otrās daļas 3.punktu ar otro teikumu šādā redakcijā: “Veicot
parlamentāro kontroli, Saeimas Nacionālās drošības komisijas deputātiem vai tās
pilnvarotām amatpersonām, kurām ir pirmās kategorijas speciālā atļauja
pieejai valsts noslēpumam, ir tiesības veikt pārbaudes valsts drošības
iestādēs un iepazīties ar nepieciešamo informāciju un dokumentiem, uzklausīt
valsts drošības iestāžu amatpersonas, pārbaudīt veikto izlūkošanas,
pretizlūkošanas darbību un operatīvās darbības pasākumu likumību un
pamatotību.” |
1 2 3 |
Linda
Mūrniece
Svītrot no
piedāvātā Nacionālās drošības likuma 7.panta otrās daļas 3.punkta vārdus “vai
tās pilnvarotām amatpersonām.”
Dzintars
Jaundžeikars Papildināt 7.panta otrās daļas 3.punktu ar otro teikumu šādā
redakcijā: ”Veicot parlamentāro kontroli, Saeimas Nacionālās drošības komisijas
deputātiem kopā ar tās pilnvarotām personām, kurām ir pirmās kategorijas
speciālā atļauja pieejai valsts noslēpumam, ir tiesības veikt pārbaudes
valsts drošības iestādēs un iepazīties ar nepieciešamo informāciju un
dokumentiem, uzklausīt valsts drošības iestāžu amatpersonas, pārbaudīt veikto
izlūkošanas, pretizlūkošanas darbību un operatīvās darbības pasākumu likumību
un pamatotību.” Atbildīgā
komisija
Papildināt 7.panta
otrās daļas 3.punktu ar otro teikumu šādā redakcijā: “Veicot
parlamentāro kontroli, Saeimas Nacionālās drošības komisijas deputātiem kopā
ar tās pilnvarotām personām, kurām ir pirmās kategorijas speciālā atļauja
pieejai valsts noslēpumam, ir tiesības veikt pārbaudes valsts drošības
iestādēs un iepazīties ar nepieciešamo informāciju un dokumentiem, izņemot
dokumentus par informācijas slepenajiem avotiem, uzklausīt valsts
drošības iestāžu amatpersonas, pārbaudīt veikto izlūkošanas, pretizlūkošanas
darbību un operatīvās darbības pasākumu likumību un pamatotību.” |
Neatbalstīts Daļēji atbalstīts. Iekļauts komisijas
priekšlikumā Nr.3 Atbalstīts |
1.Papildināt
7.panta otrās daļas 3.punktu ar otro teikumu šādā redakcijā: “Veicot
parlamentāro kontroli, Saeimas Nacionālās drošības komisijas deputātiem kopā
ar tās pilnvarotām personām, kurām ir pirmās kategorijas speciālā atļauja
pieejai valsts noslēpumam, ir tiesības veikt pārbaudes valsts drošības
iestādēs un iepazīties ar nepieciešamo informāciju un dokumentiem, izņemot
dokumentus par informācijas slepenajiem avotiem, uzklausīt valsts
drošības iestāžu amatpersonas, pārbaudīt veikto izlūkošanas, pretizlūkošanas
darbību un operatīvās darbības pasākumu likumību un pamatotību.” |
9.pants.Ministru prezidenta kompetence Ministru
prezidents: 1) vada valsts
apdraudējuma situāciju novēršanas un pārvarēšanas pasākumus; 2) sniedz Saeimai
gadskārtējo ziņojumu par nacionālo drošību; 3) saskaņo ministru
darbību nacionālās drošības jomā; 4) organizē
nacionālās drošības, valsts aizsardzības un tautsaimniecības mobilizācijas
koncepciju un plānu izstrādi un izpildi; 5) pieņem lēmumu
par kaujas darbību veikšanu vai neveikšanu pret gaisa kuģi Latvijas
Republikas teritorijā galējas nepieciešamības gadījumā, lai novērstu
kaitējumu nacionālās drošības interesēm, un ja ir pamats uzskatīt, ka gaisa
kuģis tiek izmantots kā ierocis cilvēku iznīcināšanai, un aizsardzības
ministrs ir aizkavēts pildīt savu amatu. |
2. 9.pantā : izteikt 3.punktu
šādā redakcijā: “3) vada Valsts
drošības iestāžu padomi un saskaņo ministru darbību nacionālās drošības
jomā.” |
4 |
Vladimirs
Buzajevs
Izteikt 9.panta 3.punktu šādā
redakcijā: “3)saskaņo ministru darbību
nacionālās drošības jomā;” |
Neatbalstīts |
2. 9.pantā : izteikt 3.punktu
šādā redakcijā: “3) vada Valsts
drošības iestāžu padomi un saskaņo ministru darbību nacionālās drošības
jomā.” |
|
papildināt pantu ar
6.punktu šādā redakcijā: “6) saņem no valsts
drošības iestādēm informāciju, kas skar vai var skart valsts drošības
intereses, neatklājot ziņas par informācijas iegūšanas avotiem.” |
5 |
Vladimirs
Buzajevs
Izslēgt 9.panta
6.punktu. |
Atbalstīts |
izslēgt 9.panta 6.punktu. |
15.pants. Valsts drošības iestādes (1) Valsts drošības
iestādes ir valsts institūcijas, kuras nacionālās drošības sistēmai noteikto
uzdevumu īstenošanā veic izlūkošanas, pretizlūkošanas darbības un operatīvās
darbības pasākumus. (2) Valsts drošības
iestāžu kopumu veido:1)Satversmes aizsardzības birojs;2)Militārās izlūkošanas
un drošības dienests;3) Drošības policija. (3) Valsts drošības
iestāžu kompetenci nosaka speciāli likumi. |
3. Papildināt 15.pantu ar
ceturto daļu šādā
redakcijā: “(4) Valsts
drošības iestāžu darbības koordināciju atbilstoši valsts drošības politikai
nodrošina Valsts drošības iestāžu padome.” |
6 |
Vladimirs
Buzajevs
Izslēgt 15.panta
ceturto daļu. |
Neatbalstīts |
3.Papildināt
15.pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā: “(4) Valsts
drošības iestāžu darbības koordināciju atbilstoši valsts drošības politikai
nodrošina Valsts drošības iestāžu padome.” |
15.¹pants.Informācijas analīzes dienests (1) Informācijas
analīzes dienests ir Ministru kabineta pārraudzībā esoša valsts pārvaldes
iestāde. (2) Informācijas
analīzes dienests: 1)izvērtē un
analizē no valsts drošības iestādēm saņemto informāciju un sniedz to
Nacionālās drošības padomes locekļiem; 2) sagatavo
attiecīgus priekšlikumus un ieteikumus Saeimas Nacionālās drošības komisijai, Valsts prezidentam un
Ministru attiecībā uz turpmāko rīcību; 3) sniedz
Nacionālās drošības padomes locekļiem ieteikumus attiecībā uz valsts drošības
iestāžu darbības virzieniem un prioritātēm; 4) analizē un
prognozē valsts apdraudējumu. (3) Informācijas
analīzes dienesta vadītāju ieceļ amatā un atbrīvo no amata Ministru kabinets
pēc Nacionālās drošības padomes priekšlikuma. (4)Informācijas
analīzes dienesta nolikumu apstiprina Ministru kabinets. Pirms
apstiprināšanas nolikuma projekts saskaņojams ar Saeimas Nacionālās drošības
komisiju. |
4. 15.¹ pantā: izteikt pirmo daļu
šādā redakcijā: “(1) Informācijas
analīzes dienests ir Ministru kabineta pārraudzībā esoša valsts pārvaldes
iestāde, kas likumā noteiktajā kārtībā veic nacionālās, Ziemeļatlantijas
līguma organizācijas un Eiropas Savienības drošības politiskas plānošanai un
apdraudējumu prognozēšanai nepieciešamās informācijas atlasi, neizmantojot
operatīvās darbības metodes, tās apstrādi, analīzi un izplatīšanu nacionālajā
un starptautiskajā līmenī.” |
7 |
Vladimirs
Buzajevs
Izteikt 15.¹ panta
pirmo daļu šādā redakcijā: “(1) Informācijas
analīzes dienests ir Ministru kabineta pārraudzībā esoša valsts pārvaldes
iestāde.” |
Neatbalstīts |
4.15.¹ pantā: izteikt pirmo daļu
šādā redakcijā: “(1) Informācijas
analīzes dienests ir Ministru kabineta pārraudzībā esoša valsts pārvaldes
iestāde, kas likumā noteiktajā kārtībā veic nacionālās, Ziemeļatlantijas
līguma organizācijas un Eiropas Savienības drošības politiskas plānošanai un
apdraudējumu prognozēšanai nepieciešamās informācijas atlasi, neizmantojot
operatīvās darbības metodes, tās apstrādi, analīzi un izplatīšanu nacionālajā
un starptautiskajā līmenī.” |
|
papildināt otro
daļu ar 5.punktu šādā redakcijā: “5) nodrošina
Valsts drošības iestāžu padomes darbu.” |
8 |
Linda
Mūrniece Svītrot piedāvāto
Nacionālās drošības likuma 15.¹panta otrās daļas 5.punktu. |
Neatbalstīts |
papildināt otro
daļu ar 5.punktu šādā redakcijā: “5) nodrošina
Valsts drošības iestāžu padomes darbu.” |
|
|
9 |
Vladimirs
Buzajevs Izslēgt 15.¹ panta
otrās daļas 5.punktu. |
Neatbalstīts |
|
|
|
10 |
Juridiskais
birojs
Papildināt
likumprojektu ar pārejas noteikumu šādā redakcijā: “Pārejas noteikums Ar šā likuma spēkā
stāšanos spēku zaudē Satversmes 81.panta kārtībā izdotie Ministru kabineta
noteikumi Nr.32 “ Grozījumi Nacionālās drošības likumā” (Latvijas Vēstnesis,
2007, 5.nr.).” |
Atbalstīts |
“Pārejas noteikums Ar šā likuma spēkā
stāšanos spēku zaudē Satversmes 81.panta kārtībā izdotie Ministru kabineta
noteikumi Nr.32 “ Grozījumi Nacionālās drošības likumā” (Latvijas Vēstnesis,
2007, 5.nr.).” |
Nacionālās drošības
komisija