2007.gada 8.janvārī Noteikumi
Nr.30
Rīgā (prot. Nr.2 6.§)
Grozījumi Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas
sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likumā
Satversmes 81.panta kārtībā
Izdarīt Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas
sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likumā (Latvijas Republikas Saeimas un
Ministru Kabineta Ziņotājs, 2005, 14.nr.; Latvijas Vēstnesis, 2006, 208.nr.)
šādus grozījumus:
1. Papildināt 3.panta trešo daļu ar 4.punktu šādā redakcijā:
"4) termiņu, kad saskaņā ar likumu izbeidzas pastāvīgā lietošanā
piešķirtās zemes lietošanas tiesības pilsētās un lauku apvidos."
2. Papildināt 4.pantu ar piekto daļu šādā redakcijā:
"(5) Pastāvīgā lietošanā piešķirtās zemes lietošanu pilsētās un
lauku apvidos regulē likums "Par zemes lietošanu un zemes ierīcību",
ja šajā likumā nav noteikts citādi."
3. Papildināt 8.panta pirmo daļu aiz vārdiem "apbūvēta
zemesgabala" ar vārdiem "(atsevišķs apbūvēts zemesgabals un apbūvēts
zemesgabals kopā ar privatizējamo valsts vai pašvaldību īpašuma objektu)".
4. 16.pantā:
papildināt pirmo daļu aiz vārdiem "kad pieņemts lēmums par
privatizācijas ierosinājuma noraidīšanu" ar vārdiem "izņemot šā panta
trešajā daļā minētos gadījumus";
papildināt pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Šā panta pirmajā daļā noteikto termiņu nepiemēro, ja Ministru
kabinets vai pašvaldības dome (padome) atbilstoši šā likuma 6.panta trešajai
daļai pieņem pamatotu lēmumu par valsts vai pašvaldības īpašuma objekta,
apbūvēta vai neapbūvēta zemesgabala privatizācijas ierosinājuma noraidīšanu, jo
attiecīgais objekts vai zemesgabals ir nepieciešams:
1) valsts vai pašvaldības komercdarbības veikšanai un tas tiks
ieguldīts lēmumā par privatizācijas ierosinājuma noraidīšanu minētajā
kapitālsabiedrībā;
2) valsts pārvaldes funkciju veikšanai un tas šo funkciju veikšanai
tiks mainīts pret lēmumā par privatizācijas ierosinājuma noraidīšanu minēto
citai personai piederošo nekustamo īpašumu;
3) valsts pārvaldes funkciju veikšanai un tas šo funkciju veikšanai
tiks nodots bez atlīdzības attiecīgi valsts vai pašvaldības īpašumā."
5. 23.pantā:
izteikt trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Lauku zemes izpirkšanas pieprasījumu iesniegšanas kārtību,
šo pieprasījumu un izpērkamo zemes vienību iekļaušanas kārtību Lauku zemes
izpirkšanas reģistrā, reģistrā ierakstāmās ziņas un reģistra uzturēšanas
kārtību nosaka Ministru kabinets.";
papildināt pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Ja lēmumā par zemes piešķiršanu pastāvīgā lietošanā norādītā vai kadastrālajā uzmērīšanā noteiktā zemes platība pārsniedz to platību, uz kuru atjaunojamas īpašuma tiesības, bijušais zemes īpašnieks vai viņa mantinieks ir tiesīgs izpirkt reformas likumos noteiktajā kārtībā zemes platību, kas pārsniedz atjaunojamo, zemes izpirkšanas pieprasījumu neiekļaujot Lauku zemes izpirkšanas reģistrā."
6. Izteikt 25.panta otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Zemes pastāvīgais lietotājs, kuram zemes pastāvīgās
lietošanas tiesības izbeidzas šā panta pirmajā daļā minētajos gadījumos, iegūst
zemes nomas pirmtiesības uz viņa lietošanā bijušo zemi. Līdz zemes īpašuma
tiesību nostiprināšanai zemesgrāmatā nomas līgumu slēdz uz termiņu, kas
nepārsniedz piecus gadus. Pēc zemes īpašuma tiesību nostiprināšanas nomas
līgumu slēdz uz laiku, kas nav mazāks par 10 gadiem, ja vien nomnieks nevēlas
noslēgt nomas līgumu uz īsāku termiņu. Ja zemes nomnieks vēlas, zemes nomas
līgums tiek pagarināts. Zemes nomniekam ir tiesības zemes nomas līgumu
ierakstīt zemesgrāmatā."
7. Izteikt 32.panta septīto daļu šādā redakcijā:
"(7) Priekšapmaksas kārtību un lietošanā
piešķirtās zemes izpirkšanas līgumu slēgšanas kārtību nosaka Ministru
kabinets."
8. Pārejas noteikumos:
izslēgt 5.punkta 3.apakšpunktu;
papildināt
pārejas noteikumus ar 5.1 punktu
šādā redakcijā:
"5.1 Ministru
kabinets līdz 2007.gada 31.martam izdod noteikumus, kuros reglamentē šā likuma
23.panta trešajā daļā minēto lauku zemes izpirkšanas pieprasījumu iesniegšanas kārtību, šo pieprasījumu
un izpērkamo zemes vienību iekļaušanas kārtību Lauku zemes izpirkšanas
reģistrā, reģistrā ierakstāmās ziņas un reģistra uzturēšanas kārtību.";
aizstāt 6.punktā vārdus un skaitļus "ne vēlāk kā līdz 2005.gada 1.septembrim izdod noteikumus, kuros
reglamentē šā likuma 32.panta septītajā daļā minētās priekšapmaksas kārtību" ar vārdiem un skaitļiem "līdz 2007.gada
31.martam izdod noteikumus, kuros reglamentē šā likuma 32.panta
septītajā daļā minētās priekšapmaksas kārtību un
lietošanā piešķirtās zemes izpirkšanas līgumu slēgšanas kārtību";
papildināt pārejas noteikumus ar 6.1 punktu šādā redakcijā:
"6.1 Līdz
šā likuma pārejas noteikumu 5.1 un 6.punktā minēto noteikumu spēkā
stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2007.gada 30.aprīlim piemērojami Ministru
kabineta 2005.gada 30.augusta noteikumi Nr.641 "Lauku zemes izpirkšanas
reģistra noteikumi", Ministru kabineta 2006.gada 23.maija noteikumi Nr.418
"Noteikumi par maksājumiem, izpērkot lietošanā piešķirto zemi lauku
apvidos" un Ministru kabineta 2006.gada 29.augusta noteikumi Nr.701
"Kārtība, kādā veicama priekšapmaksa un iesniedzams apliecinājums par
priekšapmaksu, izpērkot pilsētas zemi", ciktāl minētie normatīvie akti nav
pretrunā ar šo likumu.";
papildināt pārejas noteikumus ar 13.punktu
šādā redakcijā:
"13. Uz valsts vārda Privatizācijas aģentūras personā zemesgrāmatā
var tikt ierakstīti privatizācijai nodoti valsts īpašuma objekti, kā arī
valstij piekrītoši vai piederoši neapbūvēti un apbūvēti zemesgabali."
Ministru prezidents A.Kalvītis
Ekonomikas ministrs J.Strods
Ministru kabineta
noteikumu projekta
"Grozījumi Valsts un pašvaldības īpašuma
privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likumā" anotācija
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1.Pašreizējās situācijas raksturojums |
Normatīvā akta
projektu nepieciešams virzīt Satversmes 81.panta kārtībā, jo: 1. Pēc Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma (turpmāk Pabeigšanas likums) spēkā stāšanās Saeima 2006.gada 14.septembrī pieņēma grozījumus likumā "Par zemes lietošanu un zemes ierīcību", kuri paredzēja, ka zemes lietošanas tiesības izbeidzamas ar vietējās pašvaldības domes (padomes) lēmumu, arī gadījumos, kad: 1) persona, kurai zeme ir piešķirta pastāvīgā lietošanā līdz 2006.gada 31.augustam nav iesniegusi izpirkšanas pieprasījumu vai nav iekļauta lauku zemes izpirkšanas reģistrā; 2) persona, kura ir iekļauta lauku zemes izpirkšanas reģistrā, līdz 2008.gada 1.septembrim neiesniedz Valsts zemes dienestā zemes gabala robežplānu vai neveic sertifikātu priekšapmaksu par izpērkamo zemi. Grozījumi likumā "Par zemes lietošanu un zemes ierīcību" stājas spēkā 2007.gada 1.janvārī. Grozījumi minētajā likumā ir nonākuši pretrunā ar Pabeigšanas likuma normām, kas paredz, ka iepriekšminētajos gadījumos lietošanas tiesības izbeidzas attiecīgi 2006.gada 1.septembrī vai 2008.gada 2.septembrī un bijušajam zemes lietotājam minētajos datumos rodas zemes nomas pirmtiesības uz viņam lietošanā piešķirto zemi. 2. Pabeigšanas likuma 8.panta pirmajā daļā ir noteikts, ka "apbūvēta zemesgabala cenu nosaka privatizāciju veicošā institūcija, un tā ir vienāda ar Valsts zemes dienesta noteikto konkrētā apbūvēta zemesgabala vērtību privatizācijas vajadzībām". Pašlaik dažādas privatizāciju veicošās institūcijas
dažādi interpretē terminu "apbūvēts zemesgabals" un līdz ar to
dažādi nosaka apbūvētu zemesgabalu vērtību. Kā liecina pašreizējā prakse, ja
kopā ar apbūvētu zemesgabalu privatizē arī uz tā esošās ēkas un būves, šāda
apbūvēta zemesgabala cena tiek noteikta divējādi to nosaka privatizāciju
veicošā institūcija vai tā tiek noteikta, pamatojoties uz Ministru kabineta
2005.gada 30.augusta noteikumiem Nr.642 "Noteikumi par apbūvēta
zemesgabala vērtības noteikšanu privatizācijas vajadzībām". Atsevišķos gadījumos,
privatizējot pašvaldībai piederošu zemesgabalu kopā ar privatizējamo
pašvaldības īpašuma objektu, zemesgabala cena tiek noteikta atšķirīgi ne
tikai dažādās pašvaldībās, bet pat vienā un tajā pašā pašvaldībā. Tādējādi var secināt, ka
ar spēkā esošajām likuma normām, kas regulē apbūvēta zemesgabala cenas
noteikšanu, netiek panākta tiesiskuma, tiesiskās paļāvības, patvaļas
aizlieguma, kā arī vienlīdzības un citu vispārējo tiesību principu
ievērošana. Pabeigšanas likuma 1.panta
pirmajā daļā ir noteikts, ka termini un jēdzieni, kas ietverti šā likuma
normās un kuras regulē valsts vai pašvaldības īpašuma objektu un valstij vai
pašvaldībai piederošo vai piekrītošo apbūvētu un neapbūvētu zemesgabalu
privatizāciju, ir lietoti likuma "Par valsts un pašvaldības īpašuma objektu
privatizāciju" (turpmāk
Privatizācijas likums) izpratnē. Tātad abos likumos gan Privatizācijas
likumā, gan Pabeigšanas likumā lietoto terminu nozīme ir vienāda, turklāt
termina "apbūvēts
zemesgabals" skaidrojums
ir dots Privatizācijas likumā, kurā noteikts, ka ar terminu "neapbūvēts zemesgabals" Privatizācijas likuma normās saprot
zemesgabalu, uz kura neatrodas virszemes ēkas vai būves. Privatizācijas likumā ietvertā
termina "apbūvēts
zemesgabals" skaidrojums
liecina, ka ar šo terminu minētajā likumā tiek saprasts gan tāds valstij vai
pašvaldībai piederošs zemesgabals, uz kura atrodas citai personai piederoša
ēka vai būve, gan arī tāds valstij vai pašvaldībai piederošs zemesgabals, uz
kura atrodas valstij vai pašvaldībai piederoša ēka vai būve un kurš tiek
privatizēts kopā ar šo ēku vai būvi. Privatizācijas likuma VII
daļa regulē zemesgabala privatizācijas vispārīgos nosacījumus, un tās
60.pantā ir definēti zemesgabala privatizācijas veidi un noteikts, ka
zemesgabalu var privatizēt: 1) kā apbūvētu zemesgabalu
kopā ar privatizējamo valsts vai pašvaldības īpašuma objektu, kas atrodas uz
šā zemesgabala. Šāds apbūvēts zemesgabals Privatizācijas likumā tiek saukts
par "zemesgabalu kopā ar privatizējamo objektu"; 2) kā apbūvētu
zemesgabalu, ja īpašuma objekts, kas atrodas uz šā zemesgabala, iegūts
Privatizācijas likumā vai citos likumos un normatīvajos aktos paredzētajā
kārtībā. Šāds apbūvēts zemesgabals Privatizācijas likumā tiek saukts par "atsevišķu apbūvētu zemesgabalu"; 3) kā neapbūvētu
zemesgabalu. Privatizācijas likuma
1.panta piektajā daļā ir noteikts, ka Privatizācijas likuma normas
piemērojamas, ja Pabeigšanas likumā nav noteikts citādi, savukārt
Privatizācijas pabeigšanas likuma 4.panta pirmajā daļā ir noteikts, ka valsts
vai pašvaldības īpašuma objektu, valstij vai pašvaldībai piederošu vai
piekrītošu apbūvētu un neapbūvētu zemesgabalu nodod privatizācijai un
privatizē saskaņā ar Privatizācijas likumu, ja Pabeigšanas likumā nav
noteikts citādi. Savukārt, analizējot Privatizācijas pabeigšanas
likuma normas, kurās lietots termins "apbūvēts zemesgabals", nākas
secināt, ka attiecīgās normas regulē gadījumus, kad privatizācijas objekts ir
valstij vai pašvaldībai piederošs zemesgabals, uz kura atrodas citai personai
piederoša ēka vai būve (piemēram, Privatizācijas pabeigšanas likuma 3.panta
pirmās daļas 3. un 4.punkts, 5.panta pirmā un otrā daļa, 6., 7., 9. un
10.pants, kā arī 11.panta pirmā daļa un citas šā likuma normas). Pabeigšanas
likuma normas, kurās lietots termins "valsts vai pašvaldības īpašuma
objekts", attiecas uz gadījumiem, kad privatizācijas objekts ir valstij
vai pašvaldībai piederošs nekustamais īpašums vai tā domājamā daļa,
kapitālsabiedrība, kapitāla daļa vai cita valstij vai pašvaldībai piederoša
manta (piemēram, Privatizācijas pabeigšanas likuma 3.panta pirmās daļas
3.punkts, 5.panta pirmā daļa, 6. un 7.pants, kā arī 16.pants kontekstā ar
15.pantu un citas šā likuma normas). Saskaņā ar Privatizācijas
likuma 71.panta otro daļu konkrētā
zemesgabala cenu, par kādu tas tiek privatizēts, nosaka privatizāciju veicošā
institūcija. Līdz ar to privatizācijas
veicošās institūcijas dažādi interpretē, vai Pabeigšanas likumā 8.pantu ir
jāpiemēro obligāti arī uz zemesgabaliem, uz kuriem atrodas attiecīgi valstij
vai pašvaldībai piederošas ēkas, vai šī zemesgabalu cenu vērtēšanas
nosacījumus nosaka privatizāciju veicošā institūcija, piemēram, cenu nosakot
atbilstoši sertificēta nekustamā īpašuma noteiktajam vērtējumam. 3. Pabeigšanas likuma 16.panta pirmajā
daļā ir noteikts, ka "valsts vai pašvaldības īpašuma objekti, izņemot šā
likuma 15.pantā minētos, kā arī apbūvēti un neapbūvēti zemesgabali, par
kuriem līdz pabeigšanas datumam ir saņemts privatizācijas ierosinājums, bet
Ministru kabinets vai pašvaldības dome (padome) atbilstoši šā likuma 6.panta
trešajai daļai pieņem pamatotu lēmumu par privatizācijas ierosinājuma
noraidīšanu, turpmāk nav privatizējami saskaņā ar likumu "Par valsts un
pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju", bet var tikt nodoti
atsavināšanai saskaņā ar Valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas likumu ne
agrāk kā trīs gadus pēc tam, kad pieņemts lēmums par privatizācijas
ierosinājuma noraidīšanu". Valsts un pašvaldību mantas
atsavināšanas likuma 1.panta 1.punktā ir noteikts, ka valsts vai pašvaldības
ieguldīšana kapitālsabiedrības pamatkapitālā, nodošana bez atlīdzības un
maiņa ir šīs mantas atsavināšana. Bieži vien lēmumā par valsts vai
pašvaldības īpašuma objekta, apbūvēta vai neapbūvēta zemesgabala
privatizācijas ierosinājuma noraidīšanu tiek minēts, ka attiecīgais objekts
vai zemesgabals ir nepieciešams: 1) valsts vai pašvaldības komercdarbības
veikšanai un tas tiks ieguldīts attiecīgās valsts vai pašvaldības
kapitālsabiedrības pamatkapitālā; 2) valsts pārvaldes funkciju pildīšanai un tas
tiks samainīts ar citai personai piederošu īpašumu, kas nepieciešams valstij
vai pašvaldībai valsts pārvaldes funkciju pildīšanai; 3) valsts pārvaldes funkciju pildīšanai un tas
tiks nodots bez atlīdzības attiecīgi valsts vai pašvaldības īpašumā, kas tai
nepieciešams noteiktu valsts pārvaldes funkciju pildīšanai. Ja šis objekts vai zemesgabals ir jāiegulda
kapitālsabiedrības pamatkapitālā, jānodod bez atlīdzības vai jāsamaina, jo
tas ir nepieciešams attiecīgi valsts vai pašvaldības kapitālsabiedrības
komercdarbībai vai valstij un pašvaldības valsts pārvaldes funkciju pildīšanai,
tad nav lietderīgi trīs gadus paturēt tos valsts vai pašvaldības īpašumā un
ieguldīt pamatkapitālā vai samainīt tikai pēc trim gadiem. 4. Pabeigšanas likuma 23.panta trešajā
daļā ir deleģējums Ministru kabinetam noteikt Lauku zemes izpirkšanas
reģistrā ierakstāmās ziņas un reģistra vešanas kārtību. Minēto
deleģējumu nepieciešams papildināt, jo ar Ministru kabineta noteikumiem, kas
pieņemti uz likuma 23.panta pamata, jānoregulē arī Lauku zemes izpirkšanas
pieprasījumu iesniegšanas kārtība un šo pieprasījumu un izpērkamo zemes
vienību iekļaušanas kārtība Lauku zemes izpirkšanas reģistrā, tādējādi
noteikumos atrunājot visus ar Lauku zemes izpirkšanas reģistra darbības
nodrošināšanu saistītos jautājumus. Pašreiz minētie jautājumi ir jau iekļauti
uz likuma 23.panta pamata izdotajos Ministru kabineta 2005.gada 30.augusta
noteikumos Nr.641 "Lauku zemes izpirkšanas reģistra noteikumi", taču attiecīgais regulējums pārsniedz likuma deleģējumu. 5. Pabeigšanas likuma 25.panta otrajā
daļā ir noteikts, ka zemes pastāvīgais lietotājs, kuram zemes
pastāvīgās lietošanas tiesības izbeidzas šā panta pirmajā daļā minētajos
gadījumos, iegūst zemes nomas pirmtiesības uz viņa lietošanā bijušo zemi un
zemes nomas līguma termiņš ir ne mazāks kā 10 gadi. Uz zemi, uz
kuru šajā pantā noteiktajā kārtībā izbeidzas lietošanas tiesības, īpašuma
tiesības zemesgrāmatās nav nostiprinātas. Ministru kabineta 2005.gada 30.augusta noteikumi
Nr.644 "Noteikumi par neizpirktās lauku apvidus zemes nomas līguma
noslēgšanas un nomas maksas aprēķināšanas kārtību" paredz, ka nomas
līgumu var slēgt tikai tajā gadījumā, ja bijušais zemes lietotājs ieraksta
viņa lietošanā bijušo zemi zemesgrāmatā par saviem līdzekļiem. Tas ievērojami pasliktina šo personu stāvokli,
jo: 1) kamēr zeme
nav ierakstīta zemesgrāmatā, nevar noslēgt nomas līgumu; 2) zemes
atsavināšanas gadījumā šai personai būs jāmaksā šā zemesgabala tirgus
vērtība un papildus tirgus vērtībai šī persona būs segusi arī ierakstīšanas
izdevumus zemesgrāmatā, ko nedara citi pircēji, kas atsavina zemi. Šī iemesla dēļ
likumā ir skaidri jānorāda, ka pirms nomas līguma noslēgšanas zemei nav
obligāti jābūt ierakstītai zemesgrāmatā. Ir nepieciešams, lai gan lauku apvidos, gan pilsētas būtu noteikta vienāda rīcība ar to zemi, kurai beidzas lietošanas tiesības šī 25.panta pirmajā daļā minētajos gadījumos, tādēļ, ja zeme nav ierakstīta zemesgrāmatā, zemes nomas līguma termiņam ir jābūt pieci gadi. Tas atbilst arī likuma "Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937.gada Civillikuma saistību tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un kārtību" 12.pantā noteiktajam. 6. Nepieciešams noteikt regulējumu gadījumos, kad kadastrālās uzmērīšanas rezultātā konstatētā zemes platība ir mazāka vai lielāka nekā lēmumā par zemes piešķiršanu pastāvīgā lietošanā bijušajiem īpašniekiem vai viņu mantiniekiem noteiktā. Tiesību normu neesamības dēļ šobrīd bijušajiem zemes īpašniekiem vai viņu mantiniekiem liegtas tiesības saņemt kompensāciju par īpašuma tiesību atjaunošanai nepietiekamo zemes platību vai izpirkt par samaksu zemes platību, kura pārsniedz lēmumā noteikto atjaunojamo platību. Savukārt Valsts zemes dienesta reģionālā nodaļa nevar pieņemt gala lēmumu par īpašuma tiesību atjaunošanu un lēmuma pieņemšana tiek atlikta, kas ierobežo īpašuma tiesības un kavē zemes reformas pabeigšanu. 7. Saskaņā ar likumu "Par zemes reformu Latvijas Republikas lauku apvidos" bijušajiem zemes īpašniekiem vai viņu mantiniekiem īpašuma tiesības uz zemi ir atjaunojamas visā viņiem piederējušajā platībā. Veicot bijušajiem zemes īpašniekiem un viņu mantiniekiem pastāvīgā lietošanā piešķirtās zemes kadastrālo uzmērīšanu, tiek konstatēti gadījumi, kad pastāvīgā lietošanā piešķirtā zemes platība pārsniedz to, uz kuru bijušajiem zemes īpašniekam vai viņa mantiniekiem ir īpašuma atjaunošanas tiesības. Ņemot vērā, ka īpašuma tiesības bijušajam zemes īpašniekam vai viņa mantiniekiem ir atjaunojamas uz zemes platību, kāda tā bija pēc stāvokļa uz 1940.gadu, pārējā zemes platība būtu izpērkama. Taču atbilstoši Pabeigšanas likuma 23.pantam tiesības izpirkt pastāvīgajā lietošanā piešķirto zemi ir zemes lietotājiem, kuri līdz 2006.gada 31.augustam ir iesnieguši zemes izpirkšanas pieprasījumus iekļaušanai Lauku zemes izpirkšanas reģistrā, kuru uztur Valsts zemes dienests. Zemes lietotājam, kuram ir tiesības zemi izpirkt un kuru Valsts zemes dienests ir iekļāvis Lauku zemes izpirkšanas reģistrā, līdz 2008.gada 1.septembrim jāiesniedz zemes robežu plāns vai apliecinājums par veikto priekšapmaksu pirms zemes izpirkšanas līguma slēgšanas. Zemes lietotāji, kuri neizpilda normatīvajā aktā minētos nosacījumus, zaudē tiesības izpirkt viņiem pastāvīgajā lietošanā piešķirto zemi. Ņemot vērā augstākminēto, ir nepieciešams normatīvais regulējums, kas ļautu bijušajam zemes īpašniekam vai viņa mantiniekiem izpirkt pastāvīgā lietošana piešķirto zemes platību, uz kuru neattiecas viņa kā bijušā īpašnieka vai mantinieka tiesības. Normatīvā regulējuma neesamība veicinās mazu starpgabalu veidošanos, kuri atbilstoši likumam būs piekritīgi valstij vai pašvaldībai. 8. Saskaņā ar Privatizācijas likuma 5.panta pirmo daļu un 8.panta pirmās daļas 3. un 4.punktu, valsts akciju sabiedrība "Privatizācijas aģentūra" (turpmāk Aģentūra) sagatavo un veic valsts vārdā valsts īpašuma objektu un valstij piekrītošu un piederošu zemesgabalu privatizāciju. Privatizācijai nodotu valstij piekrītošu nekustamu īpašumu ar Ministru kabineta rīkojumu, pamatojoties uz likuma "Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās" 8.panta sesto daļu un likuma "Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatā" 36.panta otro daļu, tiek ierakstīts uz valsts vārda Aģentūras personā. Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 1.panta 11.punktu Aģentūra ir privāto tiesību juridiska persona, kurai ir sava nošķirta manta. Valsts pārvaldes iekārtas likuma 91.panta pirmā daļa nosaka, ka publiskas personas manta atrodas iestādes valdījumā. Ņemot vērā, ka Aģentūrai ar Privatizācijas
likumu ir deleģēta valsts pārvaldes funkciju veikšana, t.sk. privatizācijas
procesa ietvaros rīcība ar valsts mantu, būtu nepieciešams noteikt, ka
valstij piederošu un piekrītošu nekustamu īpašumu var ierakstīt zemesgrāmatā
uz valsts vārda Aģentūras personā. |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Izstrādātais likumprojekts "Grozījumi Pabeigšanas likumā": 1. Paredz iekļaut likumu "Par zemes lietošanu un zemes ierīcību" to likumu paketē, attiecībā pret kuriem Pabeigšanas likums ir "jumta" likums, lai novērstu radušās pretrunas, ja personai izbeidzas zemes lietošanas tiesības; 2. Paredz precizēt termina "apbūvēts zemesgabals" piemērošanu Privatizācijas likumā 8.panta ietvaros un līdz ar to noteikt vienādu apbūvētas zemes vērtības noteikšanu kārtību abos apbūvētas zemes gadījumos, gan tad, kad pārdod atsevišķu apbūvētu zemesgabalu, gan arī tad, kad apbūvētu zemesgabalu pārdod kopā ar valsts vai pašvaldību īpašuma objektu; 3. Paredz noteikt, ka 16.panta pirmajā daļā minēto termiņu nepiemēro
gadījumos, kad Ministru kabinets vai pašvaldības dome (padome) atbilstoši šā
likuma 6.panta trešajai daļai pieņem pamatotu lēmumu par valsts vai pašvaldības
īpašuma objekta, apbūvēta vai neapbūvēta zemesgabala privatizācijas
ierosinājuma noraidīšanu sakarā ar to, ka: 1) attiecīgais objekts vai zemesgabals ir
nepieciešams valsts vai pašvaldības komercdarbības veikšanai un tas tiks
ieguldīts attiecīgās valsts vai pašvaldības kapitālsabiedrības pamatkapitālā,
tad šo īpašuma objektu vai zemesgabalu var ieguldīt lēmumā par privatizācijas
ierosinājuma noraidīšanu minētajā kapitālsabiedrībā; 2) attiecīgais objekts vai zemesgabals ir
nepieciešams valsts pārvaldes funkciju pildīšanai un tas tiks samainīts ar
citai personai piederošu nekustamu īpašumu, kas būs nepieciešams valsts
pārvaldes funkciju pildīšanai, tad šo īpašuma objektu vai zemesgabalu var
atsavināt (mainīt) saskaņā ar Valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas
likumu. 3) attiecīgais objekts vai zemesgabals ir
nepieciešams valsts pārvaldes funkciju pildīšanai un tas tiks nodots bez
atlīdzības attiecīgi valsts vai pašvaldības īpašumā, kas tai nepieciešams
noteiktu valsts pārvaldes funkciju pildīšanai, tad šo īpašuma objektu vai
zemesgabalu var atsavināt (nodot bez atlīdzības) saskaņā ar Valsts un
pašvaldību mantas atsavināšanas likumu. 4. Precizē 23.panta trešajā daļā doto
deleģējumu Ministru kabinetam, paredzot, ka Ministru kabinets nosaka lauku
zemes izpirkšanas pieprasījumu iesniegšanas kārtību, šo pieprasījumu un
izpērkamo zemes vienību iekļaušanas kārtību Lauku zemes izpirkšanas reģistrā,
reģistrā ierakstāmās ziņas un reģistra vešanas kārtību. Lai nodrošinātu
minēto jautājumu tiesiskā regulējumu nepārtrauktību, ir paredzēts, ka šobrīd
spēkā esošie Ministru kabineta noteikumi darbojas ne ilgāk kā līdz 2007.gada
30.aprīlim; 5. Nosaka vienādu kārtību rīcībai ar tiem
zemesgabaliem lauku apvidos un pilsētās, kuru lietošanas tiesības ir
izbeigušās 25.panta pirmajā un 26.panta pirmajā daļā minēto iemeslu dēļ. 6. Paredz bijušajiem zemes īpašniekiem un viņu mantiniekiem noteikt tiesības izpirkt zemes platību, uz kuru nevar atjaunot īpašuma tiesības bez zemes izpirkšanas pieprasījuma iekļaušanas Lauku zemes izpirkšanas reģistrā. 7. Paplašina pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā tiek slēgti zemes izpirkšanas līgumi par lietošanā piešķirto zemi. 8. Paredz noteikt, ka uz valsts vārda Aģentūras personā zemesgrāmatā tiek ierakstīti privatizācijai nodoti valsts īpašuma objekti, valstij piekrītoši vai piederoši neapbūvēti un apbūvēti zemesgabali. |
3. Cita informācija |
Noteikumu projekts
tiek virzīts vienotā paketē ar šādiem Satversmes 81.panta kārtībā virzītiem
Ministru kabineta noteikumu projektiem: "Grozījumi likumā "Par
valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu
zemesgrāmatās"", "Grozījumi likumā "Par zemes lietošanu
un zemes ierīcību"", "Grozījumi likumā "Par zemes reformu
Latvijas Republikas lauku apvidos"", "Grozījumi likumā "Par
zemes reformas pabeigšanu lauku apvidos"",
"Grozījums likumā "Par zemes reformas pabeigšanu Latvijas Republikas
pilsētās"" un "Grozījumi likumā "Par
privatizācijas sertifikātiem"". |
|
|
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Noteikumu projekts atstās pozitīvu ietekmi uz makroekonomisko vidi. Tiek veicināta zemes reformas pabeigšana, ka arī privātīpašuma veidošanās lauku apvidos. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Tiek vienkāršotas administratīvās procedūras zemes reformas atsevišķos procesos, tiek veicināta indivīda tiesību aizsardzība un tiesiskās paļāvības un valsts pārvaldes darbības konsekvences principu ievērošana. |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
5. Cita informācija |
Nav |
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi
|
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2007. |
2008. |
2009. |
2010. |
6 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||
6. Cita informācija |
Nav |
||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Līdz 2007.gada 31.martam Ministru kabinetam jāpieņem: 1) noteikumi par Lauku zemes izpirkšanas pieprasījumu iesniegšanas kārtību, šo pieprasījumu un izpērkamo zemes vienību iekļaušanas kārtību Lauku zemes izpirkšanas reģistrā, reģistrā ierakstāmās ziņas un reģistra vešanas kārtību; 2) noteikumi par priekšapmaksas kārtību un lietošanā piešķirtās zemes izpirkšanas līgumu slēgšanas kārtību. |
2. Cita informācija |
Nav |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar
|
|||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||
4. Atbilstības izvērtējums 1. tabula |
||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar
|
|||
2. tabula |
||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr. ) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ neatbilst) |
||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar
|
||
5. Cita informācija |
Nav
|
|||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas
nav notikušas
|
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas nav notikušas |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Nav veikti |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas
nav notikušas
|
5. Cita informācija |
Ir notikušas diskusijas ar Latvijas Pašvaldības savienības pārstāvjiem,
kā arī Latvijas Pagastu apvienības pārstāvjiem. Latvijas
Pašvaldību savienība un Latvijas Pagastu apvienība izprot problēmas būtību un
norāda uz nepieciešamību rast problēmu risinājumu pēc iespējas īsākos
termiņos. |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta izpilde tiks nodrošināta esošo institūciju līdzšinējo funkciju ietvaros. Normatīvā akta izpilde iespējama uzreiz pēc tā pieņemšanas. Papildu laiks un pārejas periods izpildes nodrošināšanai nav nepieciešams. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Normatīvā akta projekts pēc tā pieņemšanas tiks publicēts oficiālajos laikrakstos "Latvijas Vēstnesis" un "Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs". |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Tiesiskajām attiecībām, kas izriet no normatīvā akta, ir piemērojams vispārējais administratīvais process. Pirmstiesas strīda izskatīšanas stadijā lēmuma pārsūdzēšana noteikta zemes reformas likumos. |
4. Cita informācija |
Nav |
tr>
Ministru prezidents A.Kalvītis
Ministru prezidents |
Valsts kancelejas
direktore |
Valsts kancelejas
direktora vietniece tiesību aktu lietās |
Par kontroli atbildīgā
amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
A.Kalvītis |
G.Veismane |
E.Ektermane |
Dz.Galvenieks |
J.Dzanuškāns |
29.12.2006. 14:35
3056
Lore
7013207, Kaspars.Lore@em.gov.lv