2007.gada 8.janvārī Noteikumi Nr.25
Rīgā (prot. Nr.2 1.§)
Grozījumi
likumā "Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to
nostiprināšanu zemesgrāmatās"
Izdoti Latvijas Republikas
Satversmes 81.panta kārtībā
Izdarīt likumā "Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 10.nr.; 1997, 8.nr.; 1998, 22.nr.; 1999, 14.nr.; 2000, 13.nr.; 2002, 22.nr.; 2005, 2.nr.) šādus grozījumus:
1. 3.pantā:
izteikt otrās daļas 2.punktu šādā redakcijā:
"2) spēkā esošajā vietējās pašvaldības teritorijas plānojumā attiecīgi zemes gabali paredzēti jaunu objektu celtniecībai un pašvaldību funkciju īstenošanai. Zemes gabalu nepieciešamības pamatojums un to platības saskaņojamas ar Finanšu ministriju un Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministriju;";
papildināt pantu ar piekto un sesto daļu šādā redakcijā:
"(5) Pašvaldībām piekrīt un uz attiecīgās pašvaldības vārda zemesgrāmatās ierakstāma lauku apvidu zeme, uz kuru fiziskajām vai juridiskajām personām izbeidzas zemes pastāvīgās lietošanas tiesības saskaņā ar Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 25.panta pirmo daļu.
(6) Pašvaldībām piekrīt un uz attiecīgās pašvaldības vārda zemesgrāmatās ierakstāma pilsētas zeme, par kuru ir pieņemts pilsētas zemes komisijas atzinums par attiecīgā zemes lietotāja tiesībām iegūt šo zemi īpašumā par samaksu un attiecībā uz kuru izbeidzas zemes lietošanas tiesības saskaņā ar Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 26.panta pirmo daļu."
2. Papildināt 6.pantu ar otro un trešo daļu šādā redakcijā:
"(2) Lauku apvidu zeme, kas zemes reformas laikā piešķirta pastāvīgā lietošanā pašvaldībām un saskaņā ar spēkā esošu vietējās pašvaldības teritorijas plānojumu netiek izmantota un nav izmantojama valsts pārvaldes funkciju veikšanai, piekrīt valstij un turpmāk izmantojama zemes reformas pabeigšanai un kompensācijām par saimnieciskās darbības ierobežojumiem, izņemot zemi, kas saskaņā ar šā likuma 3.panta pirmo daļu ierakstāma zemesgrāmatās uz pašvaldības vārda.
(3) Šā panta otrajā daļā minētās valstij piekrītošās zemes noteikšanu un tās lauku apvidu zemes nepieciešamības pamatojumu, kura zemes reformas laikā piešķirta pastāvīgā lietošanā pašvaldībām un ir nepieciešama valsts pārvaldes funkciju veikšanai, izvērtē, kā arī minēto zemju platības saskaņo ar pašvaldībām Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija Ministru kabineta noteiktajā kārtībā."
3. Aizstāt 10.panta pirmās daļas ievaddaļā vārdus un skaitļus "3.panta otrā un trešā daļa" ar vārdiem un skaitļiem "3.panta otrā, trešā, piektā un sestā daļa".
Ministru prezidents A.Kalvītis
Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministrs A.Štokenbergs
Ministru kabineta noteikumu
projektam
"Grozījumi likumā "Par valsts
un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās""
I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs |
|||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Normatīvā akta projektu nepieciešams virzīt
Satversmes 81.panta kārtībā, lai 1) nodrošinātu zemes reformas nepārtrauktību un
noteiktu tiesisko pamatu attiecīgajām pašvaldībām ar zemes lietotājiem, kuriem
saskaņā ar Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas
sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 25.panta pirmo daļu un 26.panta
pirmo daļu zemes lietošanas tiesības izbeidzas ar 2006.gada 1.septembri un
kuri iegūst zemes nomas pirmtiesības uz lietošanā bijušo lauku un pilsētu
zemi, zemes nomas līgumu slēgšanu; 2) lai nodrošinātu ar zemi bijušo zemes īpašnieku
vai viņu mantinieku pieprasījumus par īpašuma tiesību atjaunošanu uz brīvo,
valstij piekrītošo zemi vai līdzvērtīgu zemi un radītu tam tiesisko pamatu. Normatīvā akta projekts izskatāms kopā ar šādiem
Satversmes 81.panta kārtībā izskatāmajiem Ministru kabineta noteikumu
projektiem: 1) Grozījumi Valsts un pašvaldību īpašuma
privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likumā; 2) Grozījumi likumā "Par zemes reformu
Latvijas Republikas lauku apvidos"; 3) Grozījumi likumā "Par zemes lietošanu un
zemes ierīcību"; 4) Grozījumi likumā "Par zemes reformas
pabeigšanu lauku apvidos"; 5) Grozījumi likumā "Par zemes reformas
pabeigšanu Latvijas Republikas pilsētās"; 6) Grozījumi likumā "Par privatizācijas sertifikātiem". Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 25.panta pirmā daļa un 26.panta otrā daļa nosaka gadījumus, kad zemes pastāvīgajiem lietotājiem fiziskajām un juridiskajām personām attiecībā uz lauku apvidu zemi izbeidzās zemes pastāvīgās lietošanas tiesības un dzīvojamās ēkas īpašniekiem un augļu dārzu lietotājiem, kuriem zeme piešķirta ar apbūves tiesībām, attiecībā uz pilsētu zemi izbeidzas zemes lietošanas tiesības. Saskaņā ar Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 25.panta otro daļu zemes pastāvīgais lietotājs, kuram zemes pastāvīgās lietošanas tiesības izbeidzas šā likuma 25.panta pirmajā daļā minētajos gadījumos, iegūst zemes nomas pirmtiesības uz viņa lietošanā bijušo zemi. Saskaņā ar Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 26.panta otro daļu zemes lietotājs, kuram zemes lietošanas tiesības izbeidzās šā likuma 26.panta pirmajā daļā minētajos gadījumos, iegūst zemes nomas tiesību uz viņa lietošanā bijušo zemi. Ministru kabinets Satversmes 81.panta kārtībā 2006.gada 29.augustā izdeva noteikumus Nr.696 "Grozījumi likumā "Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās"", kuros noteica, ka zeme, uz kuru saskaņā ar Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 25.panta pirmo daļu uz 26.panta pirmo daļu izbeidzas fizisko un juridisko personu zemes lietošanas tiesības, piekrīt attiecīgajām pašvaldībām. Tas deva pašvaldībām tiesisku pamatu zemes nomas līgumu slēgšanai. Saskaņā ar Latvijas Republikas Saeimas paziņojumu (publicēts laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" 16.11.2006. Nr.184) šie Ministru kabineta Satversmes 81.panta kārtībā izdotie noteikumi atbilstoši Saeimas kārtības ruļļa 83.panta devītajai daļai ar 2006.gada 7.novembri zaudējuši spēku. Šobrīd normatīvajos aktos nav noteikts, kam
piekrīt zeme, uz kuru saskaņā ar Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas
un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 25.panta pirmo
daļu uz 26.panta pirmo daļu izbeidzas fizisko un juridisko personu zemes
lietošanas tiesības, un kas ar šīm personām slēdz zemes nomas līgumus par
lietošanā bijušo zemi. Likuma "Par valsts un pašvaldību zemes
īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās" 3.panta otrās daļas
2.punkts nosaka, ka zemes reformas laikā pašvaldībām piekrīt un uz attiecīgās
pašvaldības vārda zemesgrāmatās ierakstāma zeme, kura 1940.gada 21.jūlijā
piederēja fiziskajām un juridiskajām personām, ja šīs personas par zemi
saņēmušas kompensāciju, nav pieprasījušas atjaunot īpašuma tiesības uz zemi
vai arī zemes īpašuma tiesību atjaunošana likumos nav paredzēta, ja
apstiprinātajā pagasta vai pilsētas ģenerālplānā vai zemes ierīcības projektā
saskaņā ar zemes reformas laikā iesniegtajiem pašvaldību institūciju
pieprasījumiem paredzēti attiecīgi zemes gabali jaunu objektu celtniecībai un
pašvaldību funkciju īstenošanai. Ja šādi ģenerālplāni vai zemes ierīcības
projekti vēl nav izstrādāti un apstiprināti, pašvaldību institūciju
pieprasīto zemes gabalu nepieciešamības pamatojums un to platības
saskaņojamas ar Finanšu ministriju un Reģionālās attīstības un pašvaldību
lietu ministriju. Saskaņā ar Teritorijas plānošanas likuma 5.panta
4.punktu vietējās pašvaldības teritorijas plānojumā un detālplānojumā ir
noteiktas vietējās pašvaldības teritorijas attīstības iespējas, virzieni un
aprobežojumi, grafiski attēlota vietējās pašvaldības teritorijas pašreizējā
un noteiktā plānotā (atļautā) izmantošana, kā arī detalizētas augstāka līmeņa
teritorijas plānojumos noteiktās prasības, teritorijas un objekti. To, vai
zemes gabals izmantojams jaunu objektu celtniecībai un pašvaldību funkciju īstenošanai,
nosaka vietējās pašvaldības teritorijas plānojums. Likuma "Par zemes reformas pabeigšanu lauku
apvidos" 16.pants nosaka, ja ir nokavēts termiņš, līdz kuram bija
jāiesniedz zemes vai īpašuma kompensācijas pieprasījums un dokumenti, kas
apliecina zemes īpašuma vai mantošanas tiesības, Centrālā zemes komisija uz
ieinteresēto personu iesnieguma pamata var piešķirt īpašuma kompensācijas
sertifikātus, ja kompensācija pieprasīta līdz 2006.gada 28.aprīlim, un līdz
2008.gada 1.septembrim atjaunot bijušajiem zemes īpašniekiem vai viņu
mantiniekiem zemes īpašuma tiesības uz viņiem pastāvīgā lietošanā piešķirto
vai brīvo, valstij piekrītošo zemi. Šobrīd nav pietiekami daudz brīvās, valstij
piekrītošā zemes, kura būtu izmantojama bijušo zemes īpašnieku vai viņu
mantinieku pieprasījumu apmierināšanai. Darba grupa (izveidota ar Ministru prezidenta
2006.gada 11.decembra rīkojumu Nr.589 "Par darba grupu") secināja,
ka nepieciešams veikt grozījumus likumā "Par valsts un pašvaldību zemes
īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās", nosakot, ka
pašvaldībām piekrīt zeme, uz kuru, sākot jau 2006.gada 1.septembri, saskaņā
ar Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu
izmantošanas pabeigšanas likuma 25.panta pirmo daļu un 26.panta pirmo daļu
zemes lietotājiem izbeidzās zemes lietošanas tiesības. |
||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Normatīvā akta projekts paredz, ka zeme, uz kuru,
sākot jau ar 2006.gada 1.septembri, saskaņā ar Valsts un
pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas
pabeigšanas likuma 25.panta pirmo daļu un 26.panta pirmo daļu izbeigsies
fizisko un juridisko personu zemes lietošanas tiesības, piekrīt tai
pašvaldībai, kuras administratīvajā teritorijā atrodas attiecīgais zemes gabals.
Normatīvā akta projekts atbilstoši Teritorijas plānošanas likumam precizē
likuma "Par valsts un pašvaldību zemes
īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās"
3.panta otrās daļas 2.punktā noteikto tiesisko pamatojumu zemes piekritībai
pašvaldībai un tās ierakstīšanu zemesgrāmatā uz pašvaldības vārda. Zemes gabalu nepieciešamības pamatojums un to platības
saskaņojamas ar Finanšu ministriju un Reģionālās attīstības un pašvaldību
lietu ministriju. Normatīvā akta projekts paredz, ka lauku apvidus
zeme, kas zemes reformas laikā piešķirta pastāvīgā lietošanā pašvaldībām, un
kura saskaņā ar vietējās pašvaldības teritorijas plānojumu netiek izmantota un nav izmantojama valsts
pārvaldes funkciju veikšanai, piekrīt valstij. Turpmāk šī zeme izmantojama
zemes reformas pabeigšanai, tajā skaitā bijušo zemes īpašnieku vai viņu
mantinieku pieprasījumu apmierināšanai, kā arī kompensācijām par saimnieciskās
darbības ierobežojumiem. Valstij piekrītošo zemi, kā arī zemi, kas
pašvaldībām nepieciešama valsts pārvaldes funkciju veikšanai, Ministru
kabineta noteiktajā kārtībā noteiks un ar pašvaldībām saskaņos Reģionālās
attīstības un pašvaldību lietu ministrija. |
||||||||||
3. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
||||||||||
II. Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
5. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
||||||||||
III. Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc
kārtējā gada |
||||||||
1 |
2007. |
2008. |
2009. |
2010. |
6 |
||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
6. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi)
papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir
paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos
satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Ministru kabinetam sešu mēnešu laikā no
grozījumu spēkā stāšanās brīža jāpieņem noteikumi par valstij piekrītošās
zemes noteikšanu un lauku apvidus zemes, kas zemes reformas laikā piešķirta pastāvīgā
lietošanā pašvaldībām un kura ir nepieciešama valsts pārvaldes funkciju
veikšanai, nepieciešamības pamatojuma un platības saskaņošanu. |
||||||||||
2. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
||||||||||
V. Kādām
Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas
atzinums), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
2.tabula |
|||||||||||
Latvijas normatīvā akta
projekta norma (attiecīgā panta, punkta numurs) |
Eiropas Savienības normatīvais
akts un attiecīgā panta numurs |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
||||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||
|
|||||||||||
5. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
||||||||||
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, |
|||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas. |
||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās
iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums |
Konsultācijas nav notikušas. |
||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
||||||||||
5. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
||||||||||
VII. Kā
tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta izpildei nav nepieciešams izveidot jaunas valsts vai pašvaldību institūcijas, kā arī nav nepieciešams izveidot esošo institūciju funkcijas. |
||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Normatīvais akts tiks publicēts izdevumos "Latvijas Vēstnesis" un "Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs". |
||||||||||
3. Kā indivīds
var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Tiesiskajām attiecībām, kas izriet no normatīvā akta ir piemērojams vispārējais administratīvais process. |
||||||||||
4. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
||||||||||
Ministru prezidents A.Kalvītis
Ministru prezidents |
Valsts kancelejas direktore |
Valsts kancelejas direktora vietniece tiesību aktu lietās |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
A.Kalvītis |
G.Veismane |
E.Ektermane |
Dz.Galvenieks |
J.Dzanuškāns |
Artis Stucka
1742
tel.7770463
artis.stucka@raplm.gov.lv