2006.gada 28.decembrī Noteikumi
Nr.1076
Rīgā (prot. Nr.69 12.§)
Grozījumi
Zinātniskās darbības likumā
Izdoti Latvijas Republikas
Satversmes 81.panta kārtībā
Izdarīt Zinātniskās darbības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2005, 10.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt visā likumā vārdu "dibinātājs" (attiecīgā locījumā) ar vārdu "izveidotājs" (attiecīgā locījumā).
2. 3.pantā:
papildināt pantu aiz
vārdiem "dienesta stāvokļa" ar vārdiem "un citiem
apstākļiem";
papildināt pantu ar
otro un trešo daļu šādā redakcijā:
"(2) Personām,
kuras ir ārvalstnieki, ir tiesības normatīvajos aktos un Latvijai saistošajos
starptautiskajos līgumos noteiktajā kārtībā piedalīties Latvijā reģistrētu
zinātnisko institūciju īstenotajos zinātnisko pētījumu projektos.
(3) Personas,
kuras nav Latvijas pilsoņi vai nepilsoņi vai Eiropas Savienības pilsoņi,
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā var piedalīties Latvijā reģistrētu
zinātnisko institūciju īstenotajos zinātnisko pētījumu projektos, ja tām ir doktora
zinātniskais grāds vai augstākās izglītības kvalifikācija, kas ļauj piedalīties
doktorantūras programmās. Zinātniskā institūcija slēdz ar attiecīgajām personām
līgumu, kurā norāda līdzēju tiesiskās attiecības un personas darba apstākļus.
Līgumu slēdz pēc tam, kad institūcija, kas apstiprina attiecīgo pētījumu
programmu, ir pārliecinājusies par pētījuma mērķi, tā ilgumu, finanšu resursu
pieejamību un pētījumā iesaistāmo personu kvalifikāciju. Līgums zaudē spēku, ja
personai tiek atteikta vai anulēta uzturēšanās atļauja Latvijā."
3. Izslēgt 8.panta otrajā daļā vārdus "ar
doktora zinātnisko grādu".
4. 10.pantā:
papildināt pirmo daļu ar trešo teikumu šādā
redakcijā:
"Kārtību, kādā notiek PSRS iegūta zinātniskā
grāda pielīdzināšana, nosaka Ministru kabinets.";
aizstāt otrajā daļā vārdus "vai ārvalstīs
iegūtās kvalifikācijas" ar vārdiem "vai ārvalstīs vai PSRS iegūta
zinātniskā grāda".
5. 13.pantā:
izteikt otrās daļas pirmo punktu šādā redakcijā:
"1) nosaka valsts zinātnes un tehnoloģiju attīstības, kā arī
inovācijas politiku;";
papildināt otro daļu ar 3.1 punktu
šādā redakcijā:
"31) var
slēgt deleģēšanas līgumus par starptautiskās sadarbības projektu un programmu
ieviešanu, Latvijas zinātnes atpazīstamības nodrošināšanu un sabiedrības
izpratnes veidošanu par zinātnes nozīmi ilgtspējīgā valsts attīstībā;";
papildināt pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Ekonomikas ministrija:
1) izstrādā inovācijas politiku;
2) var slēgt deleģējuma un līdzdarbības
līgumus par starptautisku tehnoloģiju pārneses projektu ieviešanu un
īstenošanu, inovācijas labās prakses piemēru izplatīšanas un inovatīvi aktīvas
sabiedrības veidošanas pasākumu īstenošanu."
6. Papildināt 14.pantu ar 1.1 daļu
šādā redakcijā:
"(11) Latvijas Zinātnes
padomes darbu nodrošina birojs. Birojs ir Latvijas Zinātnes padomes
struktūrvienība un pilda tās sekretariāta funkcijas sagatavo dokumentus un
lēmumu projektus izskatīšanai Latvijas Zinātnes padomes sēdēs, īsteno Latvijas
Zinātnes padomes pieņemto lēmumu izpildi, kā arī veic citus uzdevumus."
7. Izteikt 21.pantu šādā redakcijā:
"21.pants.
Zinātniskais institūts
(1) Zinātniskais institūts veic zinātnisko
darbību, kā arī ar zinātniskās kvalifikācijas iegūšanu un pilnveidošanu
saistītas darbības tā izveidotāja noteiktajā zinātnisko pētījumu nozarē.
Zinātniskais institūts akadēmisko mērķu sasniegšanā ir brīvs no izveidotāja
ietekmes.
(2) Zinātniskais institūts var būt:
1) publiska aģentūra;
2) atvasināta publiska persona;
3) valsts augstskolas struktūrvienība;
4) privāto tiesību juridiska persona vai tās
struktūrvienība.
(3) Valsts zinātnisko institūtu izveidošanai,
reorganizēšanai un likvidēšanai nepieciešams Latvijas Zinātnes padomes
atzinums.
(4) Valsts zinātniskais institūts ir
izveidots kā valsts aģentūra vai atvasināta publiska persona. Valsts
zinātniskais institūts atrodas izglītības un zinātnes ministra vai attiecīgās
nozares ministra pārraudzībā. Valsts zinātniskā institūta nosaukumā ietver
apzīmētāju "valsts".
(5) Šā panta otrās daļas 2.punktā minētais
zinātniskais institūts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un atbilstoši
institūta nolikumam rīkojas ar tā rīcībā nodoto mantu un finanšu līdzekļiem,
izsludina konkursus, slēdz līgumus, nosaka maksu par sniegtajiem pakalpojumiem
pētniecības un kvalifikācijas pilnveidošanas jomā."
8. Papildināt likumu ar 21.1, 21.2
, 21.3 un 21.4 pantu šādā redakcijā:
"21.1
pants. Zinātniskais institūts publiska aģentūra
(1) Zinātnisko institūtu publisku aģentūru
izveido ar attiecīgās publiskās personas lēmējorgāna lēmumu.
(2) Publiskās aģentūras darbību nosaka šis
likums, Publisko aģentūru likums un citi normatīvie akti.
21.2 pants. Zinātniskais institūts atvasināta publiska
persona
(1) Zinātnisko
institūtu atvasinātu publisku personu izveido ar Ministru kabineta lēmumu.
Ministru kabinets lēmumā nosaka kustamo un nekustamo mantu, kas nododama
zinātniskā institūta valdījumā.
(2) Zinātniskā institūta atvasinātas
publiskas personas lēmējorgāns ir zinātniskā institūta zinātniskā padome.
(3) Zinātniskā institūta zinātniskā padome
papildus citos normatīvajos aktos noteiktajai kompetencei ievēlē institūta
direktoru, apstiprina institūta nolikumu un budžetu, kā arī var izveidot,
reorganizēt un likvidēt iestādes un kapitālsabiedrības, lemt par dalību
biedrībās un nodibinājumos un kapitālsabiedrībās.
21.3 pants. Zinātniskais institūts valsts augstskolas
struktūrvienība
(1) Valsts augstskola var izveidot
struktūrvienību, kas darbojas kā zinātniskais institūts. Šāda zinātniskā
institūta darbību nosaka augstskolas satversme, struktūrvienības reglaments
(nolikums), kā arī citi normatīvie akti.
(2) Zinātnisko institūtu valsts augstskolas
struktūrvienību reģistrē zinātnisko institūciju reģistrā neatkarīgi no tā,
vai šajā reģistrā ir reģistrēta pati valsts augstskola.
21.4 pants. Zinātniskais institūts privāto tiesību
juridiska persona
(1) Zinātniskais
institūts privāto tiesību juridiska persona vai tās struktūrvienība tiek
izveidots un darbojas saskaņā ar šo likumu, Komerclikumu, Biedrību un
nodibinājumu likumu, kā arī citiem normatīvajiem aktiem.
(2) Zinātnisko institūtu privāto tiesību
juridisku personu var izveidot arī kā valsts vai pašvaldības
kapitālsabiedrību.
(3) Uz zinātnisko institūtu privāto
tiesību juridisku personu neattiecas šā likuma noteikumi par grāmatvedības
uzskaiti, kontiem un zinātnisko darbinieku atalgojumu."
9. Papildināt 22.pantu aiz vārda
"pārvalda" ar vārdiem "zinātniskā institūta".
10. 23.pantā:
papildināt pirmo daļu aiz vārda "ievēlē"
ar vārdiem "zinātniskā institūta";
aizstāt otrās daļas 3.punktā vārdu
"zinātnieku" ar vārdu "personu";
aizstāt otrās daļas 4.punktā vārdu
"pētnieka" ar vārdiem "vadošā pētnieka, pētnieka vai
asistenta".
11. 24.pantā:
izslēgt otrās daļas trešo teikumu;
papildināt pantu ar 2.1, 2.2,
2.3 un 2.4 daļu šādā redakcijā:
"(21) Valsts zinātniskā
institūta valsts aģentūras zinātniskās padomes ievēlēto zinātniskā
institūta direktoru amatā apstiprina ministrs, kura pārraudzībā atrodas
attiecīgā valsts aģentūra.
(22) Valsts zinātniskā institūta
atvasinātas publiskas personas direktoru ievēlē zinātniskā padome.
(23) Zinātniskā institūta
atvasinātas publiskas personas aģentūras zinātniskās padomes ievēlēto
zinātniskā institūta direktoru amatā apstiprina attiecīgās atvasinātās
publiskās personas administratīvais vadītājs. Zinātniskā institūta valsts
augstskolas struktūrvienības zinātniskās padomes ievēlēto zinātniskā
institūta direktoru apstiprina valsts augstskolas vadītājs (rektors).
(24) Zinātniskā institūta
privāto tiesību juridiskas personas vai tās struktūrvienības zinātniskās
padomes ievēlēto zinātniskā institūta direktoru amatā apstiprina attiecīgās
privāto tiesību juridiskās personas izpildinstitūcija.";
izteikt ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Pēc zinātniskā institūta valsts
aģentūras izveidošanas ministrs, kura pārraudzībā atrodas attiecīgais
zinātniskais institūts, ieceļ direktora pienākumu izpildītāju, kas pilda
direktora pienākumus, līdz amatā stājas zinātniskās padomes ievēlētais
direktors. Pārējos gadījumos direktora pienākumu izpildītāju ieceļ zinātniskā
institūta izveidotājs.";
izteikt piektās daļas trešo teikumu šādā
redakcijā:
"Līdz atkārtotajās vēlēšanās ievēlētā
direktora apstiprināšanai valsts zinātniskā institūta direktora pienākumu
izpildītāju ieceļ ministrs, kura pārraudzībā atrodas attiecīgais zinātniskais
institūts, bet citos gadījumos attiecīgā zinātniskā institūta
izveidotājs.";
izteikt sesto daļu šādā redakcijā:
"(6) Šā panta 2.1, 2.3
vai 2.4 daļā minētā zinātniskā institūta direktoru, ievērojot
normatīvajos aktos noteiktās prasības, pēc savas vai zinātniskās padomes
iniciatīvas no amata atbrīvo tā amatpersona, kas saskaņā ar šā panta
noteikumiem zinātniskā institūta direktoru apstiprina amatā. Šā panta 2.2 daļā
minētā zinātniskā institūta direktoru, ievērojot normatīvajos aktos noteiktās
prasības, no amata atbrīvo zinātniskā institūta zinātniskā padome."
12. 33.pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Valsts budžeta līdzekļus
zinātniskajai darbībai var piešķirt zinātnisko institūciju reģistrā
reģistrētajām institūcijām. Komersantiem valsts budžeta līdzekļus valsts
atbalsta veidā piešķir projektu īstenošanai pētniecības, tehnoloģiju attīstības
un inovāciju jomā saskaņā ar attiecīgajām valsts atbalsta programmām.";
papildināt pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Kārtību, kādā piešķir valsts
atbalstu zinātnisko institūciju reģistrā reģistrētajām institūcijām, kā arī
komersantiem projektu īstenošanai pētniecības, tehnoloģiju attīstības un
inovāciju jomā, nosaka Ministru kabinets."
13. Papildināt likumu ar 37.1 pantu
šādā redakcijā:
"37.1
pants. Zinātniskā institūta zinātnisko darbinieku atalgojums
Zinātniskā institūta zinātnisko darbinieku
atalgojumu veido:
1) atalgojums, kas darbiniekam tiek piešķirts
un kura apmērs tiek aprēķināts saskaņā ar normatīvajiem aktiem par bāzes
finansējuma piešķiršanas kārtību;
2) atalgojums, kas saskaņā ar šo likumu tiek
maksāts no valsts vai valsts augstskolas zinātniskā institūta noslēgto līgumu
īstenošanai iegūtajiem finanšu līdzekļiem un kura apmēru nosaka atbilstoši
zinātniskā institūta iekšējai darba samaksas politikai, kā arī pamatojoties uz
zinātniskā institūta noslēgtajiem līgumiem."
14. Aizstāt 38.panta pirmās daļas otrajā
teikumā vārdus "valsts zinātniskajām institūcijām un valsts augstskolu
zinātniskajiem institūtiem" ar vārdiem "valsts zinātniskajiem
institūtiem, valsts augstskolām un valsts augstskolu zinātniskajiem institūtiem
augstskolu struktūrvienībām vai publiskām
aģentūrām".
15. Izteikt 39.pantu šādā
redakcijā:
"39.pants. Zinātniskā
institūta grāmatvedības uzskaite un konti
(1) Zinātniskais institūts
veic grāmatvedības uzskaiti, atver kontus un rīkojas ar tiem normatīvajos aktos
noteiktajā kārtībā.
(2) Zinātniskais institūts
atvasināta publiska persona Valsts kasē
atver norēķinu kontu, kurā ministrija atbilstoši valsts budžeta apropriācijai
ieskaita institūta bāzes finansējuma līdzekļus saskaņā ar šā likuma 38.pantu,
kā arī veic atbilstošo izdevumu apmaksu no šā konta. Konkursa kārtībā iegūto
valsts un starptautisko zinātnisko pētījumu projektu un programmu finansējumu
zinātniskais institūts saņem Valsts kases norēķinu kontā, kā arī veic
atbilstošo izdevumu apmaksu no šā konta. Komersantu piešķirtos finanšu
līdzekļus konkrētu pasūtījuma projektu īstenošanai un citus pašu ieņēmumus
zinātniskais institūts atvasināta publiska persona
var saņemt kredītiestādes kontā. Atbilstošo izdevumu apmaksu tas veic no šā
konta.
(3) Gada beigās zinātniskā
institūta kontā atlikušie līdzekļi no institūta visu veidu ieņēmumiem, izņemot
bāzes finansējumu, ja tie nepārsniedz gada laikā faktiski saņemto līdzekļu
apjomu, paliek institūta rīcībā un tiek izlietoti nākamajā gadā."
16. Papildināt pārejas
noteikumus ar 8., 9., 10. un 11.punktu šādā redakcijā:
"8. Valsts aģentūras "Elektronikas
un datorzinātņu institūts", "Fizikālās enerģētikas institūts",
"Latvijas Biomedicīnas pētījumu un studiju centrs", "Latvijas
Hidroekoloģijas institūts", "Latvijas Organiskās sintēzes
institūts", "Latvijas Valsts agrārās ekonomikas institūts", "Latvijas
Valsts augļkopības institūts", "Latvijas Valsts koksnes ķīmijas
institūts", "Latvijas Valsts mežzinātnes institūts
"Silava"", "Valsts Priekuļu laukaugu selekcijas
institūts", "Valsts Stendes graudaugu selekcijas institūts" ar
2007.gada 6.janvāri uzskatāmas par atvasinātām publiskām personām (šā likuma
21.2 pants). Zinātniskais
institūts atvasināta publiska persona ir zinātniskā institūta
valsts aģentūras tiesību un saistību pārņēmējs.
9. Līdz 2007.gada 1.februārim zinātniskā
institūta lēmējorgāns apstiprina zinātniskā institūta
atvasinātas publiskas personas nolikumu.
10. Šā likuma pārejas
noteikumu 8.punktā minēto zinātnisko institūtu ievēlētā zinātniskā padome
uzskatāma par zinātniskā institūta atvasinātas publiskas personas
lēmējorgānu. Zinātniskā institūta direktors turpina pildīt pienākumus, līdz
zinātniskā padome šajā likumā noteiktajā kārtībā ievēlē citu institūta
direktoru, bet ne ilgāk kā līdz 2007.gada 1.martam.
11. Lai veicinātu uz zināšanām balstītas
ekonomikas attīstību, valsts zinātnisko institūtu valsts aģentūru ,
ņemot vērā institūta līdzšinējo sadarbību ar komersantiem, piesaistītā privātā
sektora finansējuma apjomu un balstoties uz tautsaimniecības ekspertu
atzinumiem, līdz 2010.gada 31.decembrim ar Ministru kabineta lēmumu var pārveidot par valsts zinātnisko institūtu
atvasinātu publisku personu. Zinātniskais institūts atvasināta publiska
persona ir zinātniskā institūta valsts aģentūras tiesību un saistību
pārņēmējs."
17. Papildināt likumu ar
informatīvu atsauci uz Eiropas Savienības direktīvu šādā redakcijā:
"Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu
Likumā iekļautas tiesību
normas, kas izriet no Padomes 2005.gada 12.oktobra Direktīvas 2005/71/EK par
īpašu procedūru trešo valstu piederīgo uzņemšanai zinātniskās pētniecības
nolūkos."
Ministru prezidenta vietā
reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministrs A.Štokenbergs
Izglītības un zinātnes ministre B.Rivža
Ministru
kabineta noteikumu projekta
,,Grozījumi Zinātniskās darbības likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir
vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Līdz 2006.gada
1.oktobrim Zinātnisko institūciju reģistrā reģistrēta 91 zinātniskā
institūcija, no tām 11 ir valsts zinātniskie institūti (valsts aģentūras) un
25 augstskolu sastāvā esoši zinātniskie institūti (augstskolu dibinātas
aģentūras un struktūrvienības). Pašreiz spēkā esošais
Zinātniskās darbības likums nerisina virkni problēmu, kas saistītas ar
zinātniskās darbības attīstību valstī: zinātniskajiem institūtiem nav
juridiskās personas tiesību, līdz ar to viņi nevar iesaistīties ES 7.Ietvara
programmas rīkotajos konkursos un piedalīties Kompetences centru veidošanā;
trešo valstu valsts piederīgo uzņemšanai zinātniskās pētniecības nolūkos nav
paredzēta īpaša procedūra; atsevišķām personām Latvijā joprojām aktuālu
jautājumu par PSRS laikos iegūta zinātniskā apgāda pielīdzināšanu;
zinātniskajiem institūtiem nav noteikti atalgojuma veidošanas principi, līdz
ar to rodas neskaidrības zinātnisko darbinieku atalgojuma aprēķināšanā u.c.. Noteikumu
projekts Grozījumi Zinātniskās darbības likumā izstrādāts, lai atrisinātu
šādas ar zinātnes attīstību saistītas problēmas: 1)
izpildītu
Ministru prezidenta 2006.gada 6.jūnija izglītības un zinātnes ministrei doto
uzdevumu Nr.111-1/117 un atrisinātu ar zinātnisko institūtu statusu un
finansēšanas kārtību saistītas problēmas; 2)
ieviestu
2005.gada 12.oktobra Padomes Direktīvas 2005/71/EK par īpašu procedūru trešo
valstu valsts piederīgo uzņemšanai zinātniskās pētniecības nolūkos noteikto; 3)
izpildītu
Ministru kabineta 2006.gada 13.jūnija sēdes protokollēmuma (prot. Nr.32 34.§)
2.punktā noteikto un paredzētu deleģējumu Ministru kabinetam apstiprināt
valsts atbalsta programmas sadarbības projektiem pētniecības un tehnoloģiju
jomā; 4)
atrisinātu
atsevišķām personām Latvijā joprojām aktuālu jautājumu par PSRS laikos iegūta
zinātniskā apgāda pielīdzināšanu; 5)
noteiktu
zinātnisko institūtu darbinieku atalgojuma veidošanas principus. |
2. Normatīvā
akta projekta būtība |
Noteikumu projekts risina vairākus zinātnes attīstībai aktuālus
jautājumus. Tas paredz ārvalstniekiem tiesības piedalīties Latvijā reģistrētu
zinātnisko institūciju īstenotos zinātnisko pētījumu projektos. Lai zinātniskie institūti valsts aģentūras, kurām pašreiz nav
juridiskās personas tiesības, varētu piedalīties 7.Ietvara programmā un
Kompetences centru veidošanā ES struktūrfondu Operacionālās programmas
Uzņēmējdarbība un inovācijas 2.pasākuma Inovācijas 1.aktivitātes
ietvaros, veikti grozījumi, paredzot zinātniskos institūtus atsevišķos
gadījumos pārveidot par atvasinātām publiskām personām. Grozījumi paredz Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā piešķirams
valsts atbalsts zinātnisko institūciju reģistrā reģistrētām institūcijām, kā
arī komersantiem projektu īstenošanai pētniecības, tehnoloģijas attīstības un
inovāciju jomā. Noteikumu projektā paredzēts Ministru kabinetam noteikt
kārtību PSRS iegūta zinātniskā grāda pielīdzināšanai. Lai nerasotos pārpratumi zinātnisko institūtu darbinieku atalgojuma
aprēķināšanā, noteikumu projekts nosaka zinātnisko darbinieku atalgojuma
veidošanas principus. Noteikumu projekta 8.pantā tiek svītroti vārdi ar
doktora zinātnisko grādu, lai novērstu normu dublēšanos ar Zinātniskās
darbības likuma 5.panta 1.dalā noteikto. Pārejas noteikumi paredz, ka valsts aģentūras Elektronikas un
datorzinātņu institūts, Fizikālās enerģētikas institūts, Latvijas
Biomedicīnas pētījumu un studiju centrs, Latvijas Hidroekoloģijas
institūts, Latvijas Organiskās sintēzes institūts, Latvijas Valsts
agrārās ekonomikas institūts, Latvijas Valsts augļkopības institūts,
Latvijas Valsts koksnes ķīmijas institūts, Latvijas Valsts Mežzinātnes
institūts Silava, Valsts Priekuļu laukaugu selekcijas institūts, Valsts
Stendes graudaugu selekcijas institūts ar 2007.gada 6.janvāri uzskatāmi par
atvasinātām publiskām personām, bet pārējās aģentūras, piemēram, Latvijas Statistikas
institūts, Latvijas Zivju resursu aģentūra par atvasinātām publiskām personām
var tikt pārveidoti līdz 2010. gada 31.decembrim. |
3. Cita
informācija |
Nav |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
|
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Noteikumu projekta pieņemšanas gadījumā tiks veicināta zinātnisko
institūtu attīstība un sadarbība ar komersantiem jaunu tehnoloģiju un
produktu izstrādē, kas nākotnē veicinās tautsaimniecības attīstību un preču
ar augstu pievienoto vērtību radīšanu. |
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Noteikumu projekta pieņemšanas gadījumā tiks veicināta zinātnisko
institūtu attīstība un sadarbība ar komersantiem jaunu tehnoloģiju un
produktu izstrādē. Tiks noteikta kārtība, kas atvieglos iespējas komersantiem iesaistīties
zinātniskajā darbībā, tiks noteikta kārtība, kas atļaus personām ar PSRS
iegūtu zinātnisko grādu veikt nostrifikāciju. |
3. Sociālo
seku izvērtējums |
Tiks ievērotas
tiesības personām ar PSRS iegūtu zinātnisko grādu veikt nostrifikāciju, kā
arī dos iespēju trešo valstu valsts piederīgos uzņemt Latvijā zinātniskās
pētniecības nolūkos. |
4. Ietekme uz
vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
5. Cita
informācija |
Nav |
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais
gads |
Nākamie
trīs gadi |
Vidēji
piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
|
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
Noteikumu projekts
šo jomu neskar |
Noteikumu projekts
šo jomu neskar |
Noteikumu
projekts šo jomu neskar |
Noteikumu projekts
šo jomu neskar |
Noteikumu projekts
šo jomu neskar |
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos |
Noteikumu
projekts šo jomu neskar |
Noteikumu projekts
šo jomu neskar |
Noteikumu
projekts šo jomu neskar |
Noteikumu
projekts šo jomu neskar |
Noteikumu
projekts šo jomu neskar |
3. Finansiālā
ietekme |
Noteikumu
projekts šo jomu neskar |
Noteikumu
projekts šo jomu neskar |
Noteikumu
projekts šo jomu neskar |
Noteikumu projekts
šo jomu neskar |
Noteikumu
projekts šo jomu neskar |
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Noteikumu projekts
šo jomu neskar |
Noteikumu
projekts šo jomu neskar |
Noteikumu
projekts šo jomu neskar |
Noteikumu
projekts šo jomu neskar |
Noteikumu
projekts šo jomu neskar |
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
6. Cita informācija |
Ietekmes uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem nav. |
IV. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz
Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura
punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
1) Ministru kabineta noteikumu projekts par PSRS zinātnisko grādu pielīdzināšanas
kārtību valstī. Izdošanas mērķis izstrādāt noteiktu kārtību un dot iespēju
tām personām, kuras ir ieguvušas PSRS zinātniskos grādus un dažādu apstākļu
dēļ nav paspējušas tos pielīdzināt mūsdienu prasībām iepriekšējos 15 gados,
to izdarīt arī turpmāk. 2) Ministru kabineta noteikumu projekts par kārtību, kādā piešķirams
valsts atbalsts zinātnisko institūciju reģistrā reģistrētām institūcijām, kā
arī komersantiem projektu īstenošanai pētniecības, tehnoloģijas attīstības un
inovāciju jomā. |
2. Cita
informācija |
nav |
V. Kādām
Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
||||
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Noteikumu projekta 1.punkts ievieš zinātnes jomā nepieciešamos grozījumus
atbilstoši 2005.gada 12.oktobra Padomes Direktīvā 2005/71/EK par īpašu
procedūru trešo valstu valsts piederīgo uzņemšanai zinātniskās pētniecības
nolūkos noteiktajām prasībām. |
|||
2. Saistības
pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||
3. Saistības,
kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||
4. Atbilstības
izvērtējums 1.tabula |
||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Kopienu Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atziņas u.tml.),
norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
2005.gada 12.oktobra Padomes Direktīva 2005/71/EK par īpašu procedūru
trešo valstu valsts piederīgo uzņemšanai zinātniskās pētniecības nolūkos |
|||
2.tabula |
||||
Latvijas
normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas
Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
(2) Personām, kuras ir ārzemnieki, ir tiesības
normatīvajos aktos un Latvijai saistošos starptautiskos līgumos noteiktā
kārtībā piedalīties Latvijā reģistrētu zinātnisko institūciju īstenotos
zinātnisko pētījumu projektos. (3)
Personas, kuras nav Latvijas pilsoņi vai nepilsoņi vai Eiropas Savienības
pilsoņi, normatīvajos aktos noteiktā kārtībā var piedalīties Latvijā
reģistrētu zinātnisko institūciju īstenotos zinātnisko pētījumu projektos, ja
tām ir doktora zinātniskais grāds vai augstākās izglītības kvalifikācija, kas
ļautu piedalīties doktorantūras programmās. Ar attiecīgajām personām zinātniskā
institūcija slēdz līgumu, kurā norāda līdzēju tiesiskās attiecības un
personas darba apstākļus. Līgumu slēdz pēc tam, kad institūcija, kas
apstiprina attiecīgo pētījumu programmu ir pārliecinājusies par pētījuma
mērķi, tā ilgumu, finanšu resursu pieejamību un pētījumā iesaistāmo personu
kvalifikāciju. Līgums zaudē spēku, ja personai tiek atteikta vai anulēta
uzturēšanās atļauja Latvijā. |
6.panta pirmā daļa, otrās daļas 1.punkts |
atbilst |
nav |
|
5. Cita
informācija |
nav |
|||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, |
|
1. Ar kurām
nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Saņemts Rektoru
padomes un Privāto augstskolu asociācijas atzinums. |
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums |
Ņemts vērā Rektoru padomes un Privāto augstskolu asociācijas iebildums par
to, ka likumprojektā nav minētas privāto augstskolu iespējas dibināt
zinātniskos institūtus. Likumprojekta 21., 214 pantā paredzēta
iespēja izveidot Zinātnisko institūtu kā privāto tiesību juridisku personu. Ņemot
vērā Rektoru padomes iebildumus, manīts likumprojekta 6.panta un 15.panta
formulējums. |
3. Kādi
sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas
viedoklis |
Sabiedrības
informēšanas pasākumi nav veikti |
4.
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas
nav notikušas |
5. Cita
informācija |
Noteikumu projekts izstrādāts un apspriests starpministriju darba grupā,
kurā iekļauti Tieslietu, Finanšu, Zemkopības, Ekonomikas un Veselības
ministrijas, Valsts kancelejas Politikas koordinācijas departamenta, Latvijas
Zinātņu akadēmijas un Latvijas Zinātnes padomes pārstāvji, kā arī bez balss
tiesībām vairāku zinātnisko institūtu direktori. Par likumprojektu saņemts
arī Augstākās izglītības padomes atzinums. |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde |
|
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai
tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Grozījumi tiks publicēti Latvijas Vēstnesī un ievietoti IZM mājas lapā. |
3. Kā indivīds
var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas
tiesības var aizstāvēt Administratīvā procesa likumā noteiktā kārtībā |
4. Cita
informācija |
nav |
Izglītības un zinātnes ministre B.Rivža
Ministre |
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja p.i. |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
B.Rivža |
M.Gruškevics |
R.Kārkliņš |
R.Ozola |
M.Bundule |
02.01.2007 9:54
1462
G.Rēvalde
7047963, gita.revalde@izm.gov.lv