Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā
Izdarīt Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā šādus grozījumus:
1. 166.6 pantā:
izteikt pirmās daļas sankciju šādā redakcijā:
"uzliek naudas sodu fiziskajām personām
līdz simt piecdesmit latiem, juridiskajām personām no piecdesmit līdz
trīssimt latiem.";
izteikt otrās daļas sankciju šādā redakcijā:
"uzliek naudas sodu fiziskajām personām no simt līdz divsimt piecdesmit latiem, juridiskajām personām no simt piecdesmit līdz piecsimt latiem."
2. Izteikt 215.6 pantu šādā redakcijā:
"215.6 pants. Centrālā statistikas pārvalde
Centrālā statistikas pārvalde izskata šā
kodeksa 166.6 pantā paredzēto administratīvo pārkāpumu lietas
par statistiskās informācijas jautājumiem (izņemot lietas par pārkāpumiem tajos
gadījumos, kad kontroli veikušas un administratīvo pārkāpumu protokolu par šajā
pantā minētajiem pārkāpumiem sastādījušas citas institūcijas amatpersonas, kas
pilnvarotas izskatīt attiecīgā administratīvā pārkāpuma lietas).
Izskatīt administratīvo pārkāpumu lietas un uzlikt administratīvos sodus Centrālās statistikas pārvaldes vārdā ir tiesīgi Centrālās statistikas pārvaldes priekšnieks un viņa vietnieki."
Ekonomikas ministrs
J.Strods
Likumprojekta
Grozījumi
Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir
vajadzīgs |
|||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
1. Pašreizējā Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 166.6 panta redakcijā noteikts, ka, par normatīvajos aktos noteikto grāmatvedības kārtošanas nosacījumu neievērošanu, gada pārskatu, konkrēto nodokļu likumos paredzēto pārskatu, statistikas pārskatu vai statistiskās informācijas neiesniegšanu attiecīgajos normatīvajos aktos noteiktajos termiņos vai nepilnīgu iesniegšanu attiecīgajām valsts institūcijām vai par izvairīšanos iesniegt šā panta pirmajā daļā norādīto informāciju vai dokumentus Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 215.6 panta noteiktās personas var uzlikt naudas sodu fiziskām personām, bet nav paredzēts naudas sods juridiskām personām. Juridisko personu darbība konkrētās nozarēs būtiski raksturo procesus, kas notiek Latvijas ekonomikā un Centrālās statistikas pārvaldes pieņemtie lēmumi un apkopotā informācija ļoti būtiski skar valsts iestāžu un sabiedrības darbību, proti, statistiskā informācija tiek izmantota plaša spektra ekonomisko un sociālo jautājumu analīzē, stratēģiju izstrādē un izpildes uzraudzībā, ļauj izteikt zinātniski pamatotas prognozes par vairākām valstiski svarīgām nozarēm, tādejādi ir ļoti svarīgi, lai juridiskās personas savlaicīgi iesniegtu pieprasīto informāciju, līdz ar to nepieciešama sankcija sodīt tās par normatīvo aktu pārkāpumiem. 2. Pašreizējā Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 215.6
panta redakcijā ir noteiktas, ka Latvijas Administratīvo pārkāpumu
kodeksa 166.6 pantā paredzēto administratīvo pārkāpumu lietas par
statistiskās informācijas jautājumiem (izņemot lietas par pārkāpumiem tajos
gadījumos, kad kontroli veikušas un administratīvo pārkāpumu protokolu par
šajā pantā minētajiem pārkāpumiem sastādījušas citas institūcijas
amatpersonas, kas pilnvarotas izskatīt attiecīgā administratīvā pārkāpuma
lietas) izskata un uzliek naudas sodu Valsts statistikas komitejas iestādes
priekšsēdētājs, viņa vietnieki vai pilsētu un rajonu valsts statistikas
nodaļu priekšnieki. Ar Ministru kabineta 1998.gada 12.augusta rīkojumu Nr.396
Par Centrālo statistikas pārvaldi ir noteikts, ka saskaņā ar Valsts
statistikas likuma 5.pantu un Pārejas noteikumu Centrālā statistikas pārvalde
ir Valsts statistikas komitejas tiesību un saistību pārņēmēja. To
nepieciešams precizēt arī Latvijas
Administratīvo pārkāpumu kodeksā. Laika periodā no 2003.-
2004.gadam tiek reorganizētas vai likvidētas neatkarīgās pilsētu un rajonu
valsts statistikas nodaļas, kā rezultātā tika izveidoti četri Centrālās
statistikas pārvaldes datu savākšanas un apstrādes centri un 25 informācijas
centri, kas ietilpst Centrālās statistikas pārvaldes struktūrā, un kuros
nodarbinātie nav ar nepieciešamajām zināšanām, lai ierosinātu un izskatītu
administratīvo pārkāpumu lietas un uzliktu sodus, tādejādi ievērojot labas
pārvaldības principu ir nepieciešams izslēgt no Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa iespēju Centrālās
statistikas pārvaldes datu savākšanas un apstrādes centru vadītājiem ierosināt
un izskatīt administratīvo pārkāpumu lietas. 3. Pašreizējā Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa
166.6 panta redakcijas
sankcijās naudas sodam ir noteikta robeža, attiecīgi no simt līdz simt
piecdesmit latiem un no simt piecdesmit līdz divsimt piecdesmit latiem, taču
nav paredzēts mazāks naudas sods par maznozīmīgākiem pārkāpumiem. Šā iemesla
dēļ daudzi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 166.6 panta pārkāpumi tiek atzīti par
maznozīmīgiem pārkāpumiem un lietvedība administratīvā pārkāpuma lietā tiek
izbeigta, izsakot mutvārdu aizrādījumu, tāpēc lietderīgi ir samazināt
minimālā soda apmēru. Piemēram,
saskaņā ar Valsts ieņēmuma dienesta 2006.gada 21.septembrī sniegto
informāciju vēstulē Centrālai statistikas pārvaldei Nr.3.1/25037 Valsts
ieņēmumu dienests par Latvijas
Administratīvo pārkāpumu kodeksa 166.6
panta pārkāpumiem 2004.gadā ir piemērojis naudas sodu 1 625
gadījumos. 2005.gadā 1 608 gadījumos un 2006.gada pirmajā pusgadā 957
gadījumos. 46 % gadījumu Valsts ieņēmumu dienesta konstatētie Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa
166.6 panta pārkāpumi tiek
atzīti par maznozīmīgiem pārkāpumiem un lietvedība administratīvā pārkāpuma
lietā tiek izbeigta, izsakot mutvārdu aizrādījumu saskaņā ar Latvijas
Administratīvo pārkāpumu kodeksa 21.pantu. Centrālā statistikas pārvalde
2005.gadā ierosināja 10 administratīvās lietas, no kurām 9 tika izbeigtas,
izsakot mutvārdu aizrādījumu, atdzīstot Latvijas Administratīvo pārkāpumu
kodeksa 166.6 panta
konstatētos pārkāpumus par maznozīmīgākiem. |
||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
1. Ar likumprojekta 1.pantu Latvijas
Administratīvo pārkāpumu kodeksa 166.6 panta pirmās un otrās daļas
sankcijās tiek paredzēts naudas sods gan fiziskām personām, gan juridiskām
personām. Juridiskajām personām noteikts lielāks naudas sodu nekā fiziskajām
personām sakarā ar Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa naudas sodu
sankciju vispārējo praksi, ievērojot juridisko personu maksātspēju.
Vienlaicīgi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 166.6 panta sankcijās tiek samazināts
minimālā naudas soda apmērs. 2. Ar likumprojekta 2.pantu Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa
215.6 panta pirmā daļa tiek precizēta atbilstoši Ministru kabineta
1998.gada 12.augusta rīkojumam Nr.396 Par Centrālo statistikas pārvaldi un
Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 215.6 panta otrajā daļā tiek precizētas personas, kam ir tiesības izskatīt
administratīvo pārkāpumu lietas un uzlikt administratīvos sodus Centrālās
statistikas pārvaldes vārdā. |
||||||
3. Cita informācija |
Nav. |
||||||
II. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz |
|||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||
5. Cita informācija |
Nav. |
||||||
III. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz |
|||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||
|
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
|
||
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||
2.Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||
3.Finansiālā ietekme |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi
papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts
šo jomu neskar |
||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma
aprēķins |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
6. Cita informācija |
Nav. |
IV. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz |
|||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru
kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem
(arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to
izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts
šos noteikumus izstrādāt. |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||||
2. Cita informācija |
Nav. |
||||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
|||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai
saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||||
4. Atbilstības
izvērtējums 1.tabula |
|||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie
akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas,
juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu,
nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||||
2.tabula |
|||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma
(attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un
attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
- |
||||
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, |
|||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām
konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas |
||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju
pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts
formulējums |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi
ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem
konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
||||||
5. Cita informācija |
Nav. |
||||||
VII. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts
institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas institūcijas netiek
radītas, kā arī netiek paplašinātas esošo institūciju funkcijas. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par
normatīvā akta ieviešanu |
Likums pēc tā pieņemšanas tiks
publicēts oficiālajos laikrakstos Latvijas Vēstnesis un Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas
tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Normatīvā akta izdošana neradīs
izmaiņas esošajā lēmumu pārsūdzēšanas kārtībā. |
4. Cita informācija |
Nav. |
Ekonomikas ministrs J.Strods
Ekonomikas ministrs |
Valsts sekretāra vietā Valsts sekretāra vietnieks |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
J.Strods |
A.Liepiņš |
Dž.Innusa |
I.Vanaga |
A.Žīgure |
14.11.2006 11:39
1246