Likumprojekts
Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā
Izdarīt Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā šādus grozījumus:
1.
Izteikt 37.panta ceturto daļu šādā
redakcijā:
"Administratīvo sodu par šā kodeksa 47., 48., 51.53., 53.268., 71., 72.74.1, 75.panta pirmajā daļā, 75.188.1, 88.488.7 pantā, divpadsmitajā "c" nodaļā un 204.7204.11 pantā paredzētajiem administratīvajiem pārkāpumiem var uzlikt ne vēlāk kā četru mēnešu laikā no pārkāpuma atklāšanas dienas, bet ne vēlāk kā gada laikā no pārkāpuma izdarīšanas dienas."
2. Papildināt kodeksu ar 39.1 pantu šādā redakcijā:
"39.1 pants. Pienākums segt izņemtās mantas un dokumentu glabāšanas izdevumus
Persona, par kuru pieņemts lēmums administratīvā pārkāpuma lietā un kurai uzlikts administratīvais sods, Ministru kabineta noteiktā kārtībā sedz izdevumus, kas radušies ar administratīvā pārkāpuma lietā izņemtās mantas un dokumentu nodošanu glabāšanā un glabāšanu.
Izlemjot jautājumu par administratīvā soda uzlikšanu, iestāde normatīvajos aktos par rīcību ar administratīvo pārkāpumu lietās izņemto mantu un dokumentiem noteiktajā kārtībā nosaka izdevumu apmēru, pamatojoties uz izdevumus apliecinošiem dokumentiem."
3. Izteikt 204.8 pantu šādā redakcijā:
"204.8 pants. Informācijas nesniegšana datu subjektam
Par likumā noteiktās informācijas nesniegšanu datu subjektam
izsaka brīdinājumu vai uzliek naudas sodu fiziskajām un juridiskajām personām no divdesmit pieciem līdz divsimt piecdesmit latiem."
4. Papildināt 274.panta ceturto daļu ar otro teikumu šādā redakcijā:
"Lēmumā nosaka ar izņemto mantu un dokumentu nodošanu glabāšanā un glabāšanu saistīto izdevumu apmēru."
5. Papildināt pārejas noteikumus ar 7.punktu šādā redakcijā:
"7. Kodeksa 39.1 pants un grozījums 274.panta ceturtajā daļā attiecībā uz izdevumu apmēra noteikšanu administratīvā pārkāpuma lietas lēmumā, kas saistīti ar izņemto mantu un dokumentu nodošanu glabāšanā un glabāšanu, stājas spēkā 2007.gada 1.jūnijā."
Tieslietu ministrs
G.Bērziņš
Likumprojekta
Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir
vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturo-jums |
1. Ministru kabinetā tika izskatīts
Tieslietu ministrijas sagatavotais informatīvais ziņojums Priekšlikumi par
nepieciešamajiem grozījumiem Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā
attiecībā uz tādu izdevumu segšanas kārtību, kas radušies, izskatot
administratīvā pārkāpuma lietu (07.03.2006. protokols Nr. 13 24.§).
Atbilstoši informatīvajā ziņojumā izklāstītajai situācijai un piedāvātajam
priekšlikumam Tieslietu ministrijai tika uzdots izstrādāt likumprojektu par
grozījumiem Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā, nosakot juridiskajai
vai fiziskajai personai, par kuru ir pieņemts lēmums administratīvā pārkāpuma
lietā un kurai uzlikts administratīvais sods, pienākumu segt izdevumus, kas
radušies saistībā ar administratīvā pārkāpuma lietā izņemtās mantas un
dokumentu nodošanu glabāšanai un glabāšanu. 2. Praksē bieži nav iespējams piemērot
administratīvo sodu par pārkāpumiem fiziskas personas datu apstrādes jomā, un
par pārkāpumiem vides aizsardzības jomā, ievērojot to, ka informācijas,
kas nepieciešama lietas apstākļu izvērtēšanai, iegūšanai paiet vairāki mēneši
sakarā ar specifisko jomu, bet saskaņā ar Latvijas Administratīvo pārkāpumu
kodeksa (LAPK) 37.pantu administratīvo sodu var uzlikt ne vēlāk kā četru
mēnešu laikā no pārkāpuma izdarīšanas dienas, bet, ja pārkāpums ir ilgstošs
četru mēnešu laikā no tā atklāšanas dienas. Fizisko personu datu aizsardzības jomā un vides aizsardzības jomā attiecībā
uz pārkāpumiem, kas nav ilgstoši, fakts par fiziskas personas datu
nelikumīgu apstrādi var kļūt zināms tikai vairākus mēnešus pēc tam,
kad veikta nelikumīgā darbība. Un
nākas pieņemt lēmumu par lietvedības izbeigšanu, jo ir pagājis noteiktais
administratīvā soda uzlikšanas termiņš. Līdz ar to nevar veikt efektīvu
uzraudzību un kontroli minētajās jomās. Līdztekus LAPK 37.panta
ceturtajā daļā attiecībā uz termiņu administratīvā soda uzlikšanai par
pārkāpumiem korupcijas novēršanas jomā ir paredzēts speciāls regulējums,
nosakot, ka administratīvo sodu var uzlikt ne vēlāk kā četru mēnešu laikā
no pārkāpuma atklāšanas dienas, bet ne vēlāk kā gada laikā no pārkāpuma
izdarīšanas dienas. 3. LAPK 204.8pantā ir paredzēts administratīvais
pārkāpums informācijas nesniegšana datu subjektam, kas izpaužas kā likumā
noteiktās informācijas nesniegšana fiziskās personas datu subjektam, ja
fiziskās personas dati iegūti no datu subjekta (panta pirmā daļa) vai ja
fiziskās personas dati tiek ievākti pirmo reizi vai pirmo reizi tiek izpausti
trešajām personām gadījumos, kad šie dati nav iegūti no datu subjekta (panta
otrā daļa). Panta redakcija ir piemērojama
Fizisko personu datu aizsardzības likuma
8. un 9.panta pārkāpuma gadījumā, bet ierobežo Datu valsts inspekcijas
tiesības uzlikt sodu par Fizisko personu datu aizsardzības likuma 15.panta
pārkāpumiem. |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
1. Ar likumprojekta 1.pantu (grozījums LAPK 37.panta ceturtajā daļā) paredzēts noteikt, ka administratīvo sodu par pārkāpumiem fiziskās personas datu aizsardzības jomā (LAPK 204.7, 204.8, 204.9, 204.10 un 204.11 pants) un vides aizsardzības jomā (LAPK 47., 48., 51.53., 53.268., 71., 72.74.1, 75.panta pirmajā daļā, 75.1- 88.1, 88.488.7 pantā) var uzlikt ne vēlāk kā četru mēnešu laikā no pārkāpuma atklāšanas dienas, bet ne vēlāk kā gada laikā no pārkāpuma izdarīšanas dienas. 2. Ar likumprojekta 2. un 4.pantu paredzēts noteikt pienākumu personai, par kuru pieņemts lēmums administratīvā pārkāpuma lietā un uzlikts administratīvais sods, segt izdevumus, kas radušies iestādei, nododot glabāšanā un glabājot administratīvā pārkāpuma lietā izņemtās mantas un dokumentus. Izdevumu apmērs tiks noteikts pamatojoties uz izdevumus apliecinošiem dokumentiem. Lēmumu par izdevumu segšanu iestāde pieņems vienlaikus ar lēmumu par administratīvā soda uzlikšanu. Minēto normu spēkā stāšanās noteikta ar 2007.gada 1.jūniju. 3. Ar likumprojekta
3.pantu tiek precizēta LAPK 204.8panta
redakcija, nodrošinot uzraudzību un kontroli par Fizisko personu datu
aizsardzības likuma normu ievērošanu. |
3. Cita informācija |
Nav. |
II. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
5. Cita informācija |
Nav. |
III. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
|
2006 |
2007 |
2008 |
<
span lang=EN-US
style='mso-bidi-font-size:12.0pt'>2009 |
|
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar* |
Likumprojekts šo jomu neskar* |
Likumprojekts šo jomu neskar* |
Likumprojekts šo jomu neskar* |
|
2.Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar* |
Likumprojekts šo jomu neskar* |
Likumprojekts šo jomu neskar* |
Likumprojekts šo jomu neskar* |
3.Finansiālā ietekme |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar* |
Likumprojekts šo jomu neskar* |
Likumprojekts šo jomu neskar* |
Likumprojekts šo jomu neskar* |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu
izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar* |
||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma
aprēķins |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar* |
Likumprojekts šo jomu neskar* |
Likumprojekts šo jomu neskar* |
Likumprojekts šo jomu neskar* |
6. Cita informācija |
* Likumprojekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem nav
precīzi nosakāma, jo likumprojekta izstrādes procesā nav iespējams prognozēt,
cik gadījumos tiks izņemtas un nodotas glabāšanai mantas un dokumenti sakarā
ar izdarītu administratīvo pārkāpumu. Un līdz ar to nav iespējams prognozēt,
kādas būs izmaksas. Likumprojekta mērķis ir noteikt, ka tie valsts budžeta
līdzekļi, kurus iztērē valsts iestādes, nododot glabāšanai un glabājot
administratīvā pārkāpuma lietā izņemtās mantas un dokumentus, tiek atgriezti
valsts budžetā, pārkāpējam atmaksājot minētos izdevumus. |
IV. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru
kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem
(arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to
izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts
šos noteikumus izstrādāt. |
Būs nepieciešams ar Ministru kabineta izdotu normatīvo aktu
reglamentēt kārtību, kādā persona, par kuru pieņemts lēmums administratīvā
pārkāpuma lietā un uzlikts administratīvais sods, sedz izdevumus, kas
radušies sakarā ar administratīvā pārkāpuma lietā izņemtās mantas un
dokumentu nodošanu glabāšanai un glabāšanu. Minēto kārtību reglamentējošās
normas tiks noteiktas, izstrādājot Ministru kabineta noteikumu projektu par
grozījumiem Ministru kabineta 11.07.2006. noteikumus Nr. 580 Noteikumi par rīcību ar administratīvā
pārkāpuma lietā izņemto mantu un dokumentiem. |
2. Cita informācija |
Nav. |
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar |
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai
saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie
akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas,
juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu,
nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||
2.tabula |
|||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma
(attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un
attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
- |
||
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, |
|||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām
konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas |
||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju
pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts
formulējums |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi
ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav
veikti |
||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem
konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
||||
5. Cita informācija |
Nav. |
||||
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts
institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekta izpilde tiks
nodrošināta esošās valsts pārvaldes institucionālās sistēmas ietvaros. Likumprojekta izpildi nodrošinās iestādes, kuras saskaņā ar
Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 17.nodaļu Administratīvo pārkāpumu
lietu pakļautība izskata administratīvo pārkāpumu lietas un uzliek
administratīvos sodus, un valsts aģentūra Materiālās rezerves, veicot
administratīvo pārkāpumu lietās izņemtās mantas un dokumentu nodošanu
glabāšanai un glabāšanu. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par
normatīvā akta ieviešanu |
Likums pēc tā pieņemšanas tiks
publicēts oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis un periodiskajā izdevumā
Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja
normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas
tiesības varēs aizstāvēt Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā un
Administratīvā procesa likumā paredzētajā kārtībā. |
4. Cita informācija |
Nav. |
Tieslietu ministrs G.Bērziņš
Valsts sekretārs |
Valsts sekretāra vietniece
likumdošanas jautājumos |
Par kontroli atbildīgā
amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
M.Bičevskis |
I.Nikuļceva |
L.Popova |
M.Strauss |
13.11.2006. 10:00
1304
M. Strauss 7036773
Marika.Strauss@tm.gov.lv