Likumprojekts
Grozījumi
Augstskolu likumā
Izdarīt Augstskolu
likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1996, 1.nr.;
1997, 3.nr.; 2001, 1.nr.; 2003, 12.nr.; 2004, 5., 13.nr.; 2005, 21.nr.; 2006,
8.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt
48.pantu šādā redakcijā:
"48.pants. Personu tiesības pēc obligātā
militārā dienesta beigšanas
(1) Akreditētajās
augstskolās un koledžās vismaz viena astotā daļa no vietām, kas paredzētas
studentiem, kuru apmācību finansē no valsts budžeta, rezervējama personām,
kuras pēc obligātā militārā dienesta beigšanas ir ieskaitītas rezervē un uzņemtas
studiju programmās, bet ne vēlāk kā divus gadus pēc obligātā militārā dienesta
beigšanas.
(2) Augstskolu
un koledžu studentiem, kuri bija labprātīgi pieteikušies obligātajam
militārajam dienestam un tam bija piekritusi Aizsardzības ministrija, pēc obligātā
militārā dienesta beigšanas (bet ne vēlāk kā divus gadus pēc obligātā militārā
dienesta atcelšanas) ir tiesības atgriezties studēt tajā pašā statusā kā pirms
dienesta."
2. Izslēgt
49.panta trešo daļu.
3. Izslēgt
82.panta otro daļu.
4. Izslēgt
pārejas noteikumu 23.punktu.
Aizsardzības
ministrs
A.Slakteris
Likumprojekta
Grozījumi Augstskolu likumā anotācija
I. Kādēļ normatīvais
akts ir vajadzīgs
|
||||||||||||
1.
Pašreizējās situācijas raksturojums |
Atbilstoši
Saeimā 2003.gada 13.novembrī apstiprinātajai Valsts aizsardzības koncepcijai
un 2005.gada 18.maijā Ministru kabinetā akceptētajam Rīcības plānam pārejai
uz profesionālu militāru dienestu ir pārtraukta Latvijas pilsoņu iesaukšana
obligātajā militārajā dienestā. Pēdējais ar Aizsardzības ministrijas
2004.gada 17.decembra pavēli Nr.367 Par NBS vienību komplektēšanu ar OMD
karavīriem 2005.gadā apstiprinātais iesaukums obligātajā militārajā dienestā
ir izpildīts 2005.gada 24.novembrī. Tādēļ ir zudusi aktualitāte Augstskolu
likuma normai, kura nosaka ar mācībām ārvalstīs saistītos ierobežojumus
iesaukšanai obligātajā militārajā dienestā. 2006.gada
2.novembrī Saeima pieņēma likumu Par Obligātā militārā dienesta likuma atzīšanu
par spēku zaudējušu, saskaņā ar kuru Obligātā militārā dienesta likums zaudē
spēku 2007.gada 1.janvārī. Pašreiz Obligātā militārā dienesta likuma 40.panta
otrajā daļā ir paredzēta valsts budžeta apmaksāto studiju vietu saglabāšana
no obligātā militārā dienesta atvaļinātajiem karavīriem, kuri ir nokārtojuši
iestājpārbaudījumus, bet ne ilgāk kā divus gadus pēc atvaļināšanas dienas.
Ņemot vērā to, ka pēdējā iesaukuma obligātā militārā dienesta karavīri tiks
atvaļināti no aktīvā militārā dienesta 2006.gada 24.novembrī, būtu sociāli
taisnīgi saglabāt viņiem iepriekš minētās tiesības. Ir
saglabājamas arī Augstskolu likuma 48.panta sestajā daļā studentiem, kuri
labprātīgi izteikuši vēlēšanos dienēt, noteiktās tiesības atgriezties studēt
tajā pašā statusā kā pirms dienesta. Pašreiz Augstskolu likuma pārejas
noteikumu 23.punktā ir paredzēts, ka minētais pants zaudēs spēku pēc obligātā
militārā dienesta atcelšanas, respektīvi, mēnesi pēc atvaļināšanas no
obligātā militārā dienesta. |
|||||||||||
2.
Normatīvā akta būtība |
Sakarā ar Nacionālo bruņoto spēku profesionalizāciju un
atteikšanos no obligātā militārā dienesta Augstskolu likumā ir nepieciešams
veikt grozījumus, izslēdzot normu, kas paredz ierobežojumu iesaukt obligātajā
militārajā dienestā ārvalstīs studējošās personas, kā arī ir nepieciešams
papildināt likumu ar nosacījumu par valsts budžeta apmaksāto studiju vietu
saglabāšanu divus gadus pēc atvaļināšanas no obligātā militārā dienesta.
Vienlaikus jāsaglabā iespēja studentiem pēc dienesta atgriezties studēt tajā
pašā statusā kā pirms dienesta. Augstskolu likuma 48.panta sestās daļas darbības termiņš
pašreiz nav ierobežots, tomēr, atsakoties no obligātā militārā dienesta,
nebūtu lietderīgi saglabāt minēto tiesību normu neierobežotu laiku, tāpēc,
ievērojot studējošo skaita plānošanas un studiju sākuma termiņus, tiesības
atgriezties studēt pēc dienesta ir paredzēts saglabāt divus gadus pēc
obligātā militārā dienesta atcelšanas. Vienlaikus ir samazināts rezervējamo budžeta vietu skaits
atbilstoši potenciālo reflektantu skaitam. 2006./2007. akadēmiskajā gadā
augstskolās no valsts budžeta līdzekļiem tiek finansētas 25439 studiju vietas
un koledžās 2762 studiju vietas, bet kopā 28201 studiju vietas. 2004. un
2005.gadā obligātajā militārajā dienestā iesauca 2287 personas. Atbilstoši
pašreizējam regulējumam augstskolām un koledžām ir jārezervē viena ceturtdaļa
no vietām, jeb 6360 vietas. Projekts paredz vienas astotās daļas vietu
rezervēšanu, respektīvi, kopumā tiks rezervētas 3525 vietas. Ņemot vērā apstākli, ka tiek plānots pieņemt Augstākās
izglītības likumu (2006.gada 14.septembrī izsludināts Valsts sekretāru
sanāksmē (VSS-1286)), kas paredz Augstskolu likuma spēka zaudēšanu, kā arī
to, ka projekta 1.pantā esošās normas jau nosaka to darbības termiņu un
2.pants paredz Augstskolu likuma 49.panta trešās daļas izslēgšanu, pārejas
noteikumos atsevišķi netiek noteikts minēto normu darbības termiņš un tiek
izslēgts pārejas noteikumu 23.punkts. |
|||||||||||
3.
Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un
tautsaimniecības attīstību |
||||||||||||
1.
Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
2.
Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
3.
Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
4.
Ietekme uz vidi |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
5.Cita
informācija |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
||||||||||||
|
||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais
gads |
Nākamie trīs
gadi |
Vidēji trīs
gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||||
2007 |
2008 |
2009 |
||||||||||
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
|||||||
1.
Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatī-vā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||
2.
Izmaiņas budžeta izdevumos, Ls |
Normatī-vā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||
3.
Finansiālā ietekme |
Normatī-vā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||
4.Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatī-vā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||
5.
Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatī-vā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||
6. Cita informācija |
Normatīvā akta projekta realizācijai
papildus valsts budžeta līdzekļi nav nepieciešami. |
|||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
||||||||||||
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta
noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana paredzēta izstrādātajā likumprojektā)
norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā
paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Saistībā ar pāreju uz
profesionālu militāru dienestu un atteikšanos no obligātā militārā dienesta
ir izstrādāti šādi likumprojekti: 1.Grozījumi Latvijas
Administratīvo pārkāpumu kodeksā; 2. Grozījumi Militārā
dienesta likumā; 3. Grozījumi
Krimināllikumā. |
|||||||||||
2. Cita
informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām
saistībām atbilst normatīvais akts |
||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
2.
Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības
normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Savienības Tiesas
spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
2.tabula |
||||||||||||
Latvijas
normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas
Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|||||||||
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
5. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu
|
||||||||||||
1. Ar
kādām nevalstiskām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas
ir notikušas ar Latvijas Rektoru padomi un Latvijas Studentu apvienību.
Iebildumi par projektu netika saņemti. |
|||||||||||
2.
Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās
domas viedoklis |
Sabiedrības
informēšanas pasākumi nav veikti. |
|||||||||||
3.
Konsultācijas ar starptautiskiem konsultantiem |
Konsultācijas
nav notikušas. |
|||||||||||
4. Cita informācija |
Konsultācijas
nav notikušas. |
|||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde |
||||||||||||
1.Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un
(vai) pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Papildus institūciju izveide nav nepieciešama. |
|||||||||||
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts pēc izsludināšanas tiks publicēts laikrakstā
Latvijas Vēstnesis un Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS). |
|||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja
normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds varēs aizstāvēt savas tiesības Administratīvā
procesa likumā noteiktajā kārtībā. |
|||||||||||
4. Cita informācija |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
Aizsardzības ministra vietā
iekšlietu ministrs
I.Godmanis
Valsts
sekretārs |
Juridiskā
departamenta direktore |
Par kontroli
atbildīgā persona |
Atbildīgā
persona |
E.Rinkēvičs |
S.Araslanova |
I.Kalna |
V.Upeniece |
19.12.2006 9:26:00
1185
V.Upeniece, 7335247