Likumprojekts "Grozījumi Augstskolu likumā"

Likumprojekts

 

Grozījumi Augstskolu likumā

 

Izdarīt Augstskolu likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1996, 1.nr.; 1997, 3.nr.; 2001, 1.nr.; 2003, 12.nr.; 2004, 5., 13.nr.; 2005, 21.nr.; 2006, 8.nr.) šādus grozījumus:

 

1. Izteikt 48.pantu šādā redakcijā:

 

"48.pants. Personu tiesības pēc obligātā militārā dienesta beigšanas

 

(1) Akreditētajās augstskolās un koledžās vismaz viena astotā daļa no vietām, kas paredzētas studentiem, kuru apmācību finansē no valsts budžeta, rezervējama personām, kuras pēc obligātā militārā dienesta beigšanas ir ieskaitītas rezervē un uzņemtas studiju programmās, bet ne vēlāk kā divus gadus pēc obligātā militārā dienesta beigšanas.

(2) Augstskolu un koledžu studentiem, kuri bija labprātīgi pieteikušies obligātajam militārajam dienestam un tam bija piekritusi Aizsardzības minis­trija, pēc obligātā militārā dienesta beigšanas (bet ne vēlāk kā divus gadus pēc obligātā militārā dienesta atcelšanas) ir tiesības atgriezties studēt tajā pašā statusā kā pirms dienesta."

 

2. Izslēgt 49.panta trešo daļu.

 

3. Izslēgt 82.panta otro daļu.

 

4. Izslēgt pārejas noteikumu 23.punktu.

 

 

 

 

 

 

 

Aizsardzības ministrs

A.Slakteris


Likumprojekta “Grozījumi Augstskolu likumā” anotācija

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Atbilstoši Saeimā 2003.gada 13.novembrī apstiprinātajai Valsts aizsardzības koncepcijai un 2005.gada 18.maijā Ministru kabinetā akceptētajam Rīcības plānam pārejai uz profesionālu militāru dienestu ir pārtraukta Latvijas pilsoņu iesaukšana obligātajā militārajā dienestā. Pēdējais ar Aizsardzības ministrijas 2004.gada 17.decembra pavēli Nr.367 „Par NBS vienību komplektēšanu ar OMD karavīriem 2005.gadā” apstiprinātais iesaukums obligātajā militārajā dienestā ir izpildīts 2005.gada 24.novembrī. Tādēļ ir zudusi aktualitāte Augstskolu likuma normai, kura nosaka ar mācībām ārvalstīs saistītos ierobežojumus iesaukšanai obligātajā militārajā dienestā.

2006.gada 2.novembrī Saeima pieņēma likumu „Par Obligātā militārā dienesta likuma atzīšanu par spēku zaudējušu”, saskaņā ar kuru Obligātā militārā dienesta likums zaudē spēku 2007.gada 1.janvārī. Pašreiz Obligātā militārā dienesta likuma 40.panta otrajā daļā ir paredzēta valsts budžeta apmaksāto studiju vietu saglabāšana no obligātā militārā dienesta atvaļinātajiem karavīriem, kuri ir nokārtojuši iestājpārbaudījumus, bet ne ilgāk kā divus gadus pēc atvaļināšanas dienas. Ņemot vērā to, ka pēdējā iesaukuma obligātā militārā dienesta karavīri tiks atvaļināti no aktīvā militārā dienesta 2006.gada 24.novembrī, būtu sociāli taisnīgi saglabāt viņiem iepriekš minētās tiesības.

Ir saglabājamas arī Augstskolu likuma 48.panta sestajā daļā studentiem, kuri labprātīgi izteikuši vēlēšanos dienēt, noteiktās tiesības atgriezties studēt tajā pašā statusā kā pirms dienesta. Pašreiz Augstskolu likuma pārejas noteikumu 23.punktā ir paredzēts, ka minētais pants zaudēs spēku pēc obligātā militārā dienesta atcelšanas, respektīvi, mēnesi pēc atvaļināšanas no obligātā militārā dienesta.

2. Normatīvā akta būtība

Sakarā ar Nacionālo bruņoto spēku profesionalizāciju un atteikšanos no obligātā militārā dienesta Augstskolu likumā ir nepieciešams veikt grozījumus, izslēdzot normu, kas paredz ierobežojumu iesaukt obligātajā militārajā dienestā ārvalstīs studējošās personas, kā arī ir nepieciešams papildināt likumu ar nosacījumu par valsts budžeta apmaksāto studiju vietu saglabāšanu divus gadus pēc atvaļināšanas no obligātā militārā dienesta. Vienlaikus jāsaglabā iespēja studentiem pēc dienesta atgriezties studēt tajā pašā statusā kā pirms dienesta.

Augstskolu likuma 48.panta sestās daļas darbības termiņš pašreiz nav ierobežots, tomēr, atsakoties no obligātā militārā dienesta, nebūtu lietderīgi saglabāt minēto tiesību normu neierobežotu laiku, tāpēc, ievērojot studējošo skaita plānošanas un studiju sākuma termiņus, tiesības atgriezties studēt pēc dienesta ir paredzēts saglabāt divus gadus pēc obligātā militārā dienesta atcelšanas.

Vienlaikus ir samazināts rezervējamo budžeta vietu skaits atbilstoši potenciālo reflektantu skaitam. 2006./2007. akadēmiskajā gadā augstskolās no valsts budžeta līdzekļiem tiek finansētas 25439 studiju vietas un koledžās – 2762 studiju vietas, bet kopā – 28201 studiju vietas. 2004. un 2005.gadā obligātajā militārajā dienestā iesauca 2287 personas. Atbilstoši pašreizējam regulējumam augstskolām un koledžām ir jārezervē viena ceturtdaļa no vietām, jeb 6360 vietas. Projekts paredz vienas astotās daļas vietu rezervēšanu, respektīvi, kopumā tiks rezervētas 3525 vietas.

Ņemot vērā apstākli, ka tiek plānots pieņemt Augstākās izglītības likumu (2006.gada 14.septembrī izsludināts Valsts sekretāru sanāksmē (VSS-1286)), kas paredz Augstskolu likuma spēka zaudēšanu, kā arī to, ka projekta 1.pantā esošās normas jau nosaka to darbības termiņu un 2.pants paredz Augstskolu likuma 49.panta trešās daļas izslēgšanu, pārejas noteikumos atsevišķi netiek noteikts minēto normu darbības termiņš un tiek izslēgts pārejas noteikumu 23.punkts.

3. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Sociālo seku izvērtējums

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

4. Ietekme uz vidi

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

5.Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji trīs gadu laikā pēc kārtējā gada

2007

2008

2009

1.

2.

3.

4.

5.

6.

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Normatī-vā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Izmaiņas budžeta izdevumos, Ls

Normatī-vā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Finansiālā ietekme

Normatī-vā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

4.Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Normatī-vā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

 

Normatī-vā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

6. Cita informācija

Normatīvā akta projekta realizācijai papildus valsts budžeta līdzekļi nav nepieciešami.

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1.  Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

 

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

Saistībā ar pāreju uz profesionālu militāru dienestu un atteikšanos no obligātā militārā dienesta ir izstrādāti šādi likumprojekti:

1.Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā;

2. Grozījumi Militārā dienesta likumā;

3. Grozījumi Krimināllikumā.

 

2.  Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

4. Atbilstības izvērtējums                                                      1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Savienības Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

                                                     2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst)

Komentāri

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

 

1. Ar kādām nevalstiskām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Konsultācijas ir notikušas ar Latvijas Rektoru padomi un Latvijas Studentu apvienību. Iebildumi par projektu netika saņemti.

2. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti.

3. Konsultācijas ar starptautiskiem konsultantiem

Konsultācijas nav notikušas.

4. Cita informācija

Konsultācijas nav notikušas.

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1.Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Papildus institūciju izveide nav nepieciešama.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Likumprojekts pēc izsludināšanas tiks publicēts laikrakstā „Latvijas Vēstnesis” un Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS).

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Indivīds varēs aizstāvēt savas tiesības Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

4. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

 

 

 

Aizsardzības ministra vietā

iekšlietu ministrs                                                                                          I.Godmanis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Valsts sekretārs

Juridiskā departamenta direktore

Par kontroli atbildīgā persona

 

Atbildīgā persona

 

 

 

E.Rinkēvičs

 

 

 

S.Araslanova

 

 

 

I.Kalna

 

 

 

V.Upeniece

 

 

 

 

 

 

 

 

 

19.12.2006 9:26:00

1185

V.Upeniece, 7335247

Vita.Upeniece@mod.gov.lv