Izdarīt likumā "Par apdrošināšanas līgumu"
(Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 15.nr.; 2000,
13.nr.; 2002, 22.nr.) šādus grozījumus:
"23) apdrošinātāja
piedāvājums apdrošinātāja piedāvājums noslēgt vai grozīt apdrošināšanas
līgumu."
papildināt pantu ar 5.1
un 5.2 daļu šādā redakcijā:
"(51) Dzīvības apdrošināšanas līgumiem piemēro tās valsts likumu, kurā notiks apdrošinātāja saistību izpilde saskaņā ar dzīvības apdrošināšanas līguma noteikumiem.
(52) Ja dzīvības apdrošināšanas līgumā apdrošinājuma ņēmējs ir fiziska persona un viņa pastāvīgā dzīvesvieta ir valstī, kuras pilsonis (pavalstnieks) viņš nav, puses var izvēlēties tās valsts likumu, kuras pilsonis (pavalstnieks) ir apdrošinājuma ņēmējs.";
(2) Apdrošināšanas līgumā norāda līguma noslēgšanas vietu un datumu, līguma spēkā stāšanās datumu un darbības termiņu, apdrošinātāja juridisko formu, nosaukumu un juridisko adresi (ja apdrošinātājs ir ārvalsts apdrošinātāja filiāle, norāda arī ārvalsts apdrošinātāja juridisko adresi), apdrošināto (ja tas vienlaikus nav arī apdrošinājuma ņēmējs) un apdrošinājuma ņēmēju, apdrošināto risku, apdrošināšanas objektu, apdrošināšanas summu, apdrošināšanas prēmiju, tās maksājuma termiņus un kārtību, apdrošināšanas atlīdzības saņēmēju, termiņu, līdz kuram jāpieņem lēmums par apdrošināšanas atlīdzības izmaksu vai atteikumu to izmaksāt, līguma izbeigšanas noteikumus, pušu pienākumus un atbildību par līguma noteikumu neievērošanu un strīdu izšķiršanas kārtību.";
izteikt ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Apdrošinātājs
apdrošināšanas līguma darbības laikā nekavējoties informē apdrošinājuma ņēmēju
un apdrošināto (ja viņš vienlaikus nav arī apdrošinājuma ņēmējs) par izmaiņām šā panta otrajā daļā un šā likuma 55.panta
pirmajā daļā minētajā informācijā."
(1) Apdrošināšanas līgums uzskatāms
par noslēgtu tikai tad, ja apdrošinātājs un apdrošinājuma ņēmējs vienojušies par šā likuma 6.panta otrajā daļā un 55.panta
pirmajā daļā minētajiem apdrošināšanas līguma noteikumiem.
(2) Ja
apdrošināšanas līgumu noslēdz, izmantojot distances saziņas līdzekli,
apdrošinātājs
pirms apdrošināšanas līguma noslēgšanas rakstveidā vai ar cita apdrošinājuma
ņēmējam pieejama pastāvīga informācijas nesēja starpniecību paziņo
apdrošināšanas līguma noteikumus.
(3) Ja apdrošināšanas
līgums noslēgts pēc apdrošinājuma ņēmēja pieprasījuma, izmantojot distances
saziņas līdzekli, ar kuru nebija iespējams nosūtīt apdrošināšanas līguma noteikumus
rakstveidā, vai ar cita apdrošinājuma ņēmējam pieejama pastāvīga informācijas
nesēja starpniecību, apdrošinātājs apdrošināšanas līguma noteikumus nosūta
apdrošinājuma ņēmējam ne vēlāk kā nākamajā darbdienā pēc apdrošināšanas līguma
noslēgšanas.
(4) Apdrošinājuma ņēmējs izsaka savu
piekrišanu apdrošināšanas līguma noslēgšanai atbilstoši apdrošinātāja
piedāvājumam, veicot apdrošināšanas prēmijas samaksu apdrošinātāja piedāvājumā
noteiktajā veidā, termiņā un apmērā vai
arī citā apdrošinātāja piedāvājumā noteiktajā kārtībā. Strīda gadījumā
apdrošinātājam ir pienākums pierādīt apdrošināšanas līguma noslēgšanas vai
nenoslēgšanas faktu.
(5) Apdrošināšanas līgums stājas
spēkā nākamajā dienā pēc apdrošināšanas prēmijas vai tās daļas samaksāšanas
apdrošināšanas līgumā noteiktajā veidā, termiņā un apmērā. Apdrošināšanas
līgumā var paredzēt citu apdrošināšanas līguma spēkā stāšanās kārtību."
5. Papildināt likumu ar 7.1 pantu
šādā redakcijā:
"7.1 pants.
Apdrošināšanas līguma spēkā stāšanās pirms apdrošināšanas prēmijas samaksas
(1) Ja puses vienojas, ka apdrošināšanas prēmija vai
tās pirmā daļa tiek samaksāta pēc apdrošināšanas līguma spēkā stāšanās, tad pēc
apdrošināšanas prēmijas vai tās pirmās daļas samaksas apdrošināšanas līgumā
noteiktajā termiņā apdrošināšanas līgums ir spēkā ar apdrošināšanas līgumā
norādīto spēkā stāšanās dienu. Ja apdrošināšanas prēmija vai tās pirmā daļa nav
samaksāta līdz apdrošināšanas līgumā noteiktajam termiņam, uzskatāms, ka
apdrošināšanas līgums nav stājies spēkā, ievērojot šā panta otrās, trešās un
ceturtās daļas noteikumus.
(2) Ja šā panta pirmajā daļā noteiktajā gadījumā
apdrošināšanas prēmija vai tās pirmā daļa ir samaksāta pēc apdrošināšanas
līgumā noteiktā termiņa, apdrošinātājam ir tiesības atmaksāt apdrošinājuma ņēmējam iemaksāto apdrošināšanas
prēmiju vai tās pirmo daļu. Ja
apdrošinātājs pieņem lēmumu par apdrošināšanas prēmijas vai tās pirmās daļas
atmaksu, apdrošinātājam ir pienākums 10 darbdienu laikā no
nokavētās apdrošināšanas prēmijas vai tās pirmās daļas samaksas dienas atmaksāt
apdrošinājuma ņēmējam samaksāto apdrošināšanas prēmiju vai tās pirmo daļu vai
nosūtīt apdrošinājuma ņēmējam lūgumu paziņot apdrošinātājam, kādā veidā
apdrošinājuma ņēmējs vēlas saņemt apdrošināšanas prēmijas vai tās pirmās daļas
atmaksu, ja apdrošinātājam nav zināms veids, kādā apdrošinājuma ņēmējs var
saņemt apdrošināšanas prēmijas vai tās pirmās daļas atmaksu.
(3) Ja apdrošinātājs šā panta otrajā daļā noteiktajā termiņā neatmaksā apdrošinājuma ņēmējam samaksāto apdrošināšanas prēmiju vai tās daļu vai nenosūta apdrošinājuma ņēmējam lūgumu paziņot apdrošinātājam, kādā veidā apdrošinājuma ņēmējs vēlas saņemt apdrošināšanas prēmijas vai tās pirmās daļas atmaksu, ir uzskatāms, ka apdrošinātājs ir piekritis apdrošināšanas prēmijas vai tās pirmās daļas nokavētai samaksai un apdrošināšanas līgums ir spēkā ar apdrošināšanas līgumā norādīto spēkā stāšanās dienu.
(4) Ja šā panta pirmajā daļā noteiktajā
gadījumā apdrošināšanas prēmija vai tās pirmā daļa ir samaksāta pēc
apdrošināšanas līgumā noteiktā prēmijas vai tās pirmās daļas samaksas termiņa
un līdz apdrošināšanas prēmijas vai tās pirmās daļas samaksas dienai ir
iestājies apdrošinātais risks, ir uzskatāms, ka apdrošināšanas līgums nav
stājies spēkā un apdrošinātājam ir pienākums paziņot apdrošinājuma ņēmējam par
apdrošināšanas līguma spēkā neesību un atmaksāt samaksāto apdrošināšanas
prēmiju vai tās pirmo daļu. Šajā gadījumā apdrošinātājam ir pienākums 10 darbdienu
laikā pēc nokavētās apdrošināšanas prēmijas vai tās pirmās daļas samaksas
nosūtīt apdrošinājuma ņēmējam paziņojumu par apdrošināšanas līguma spēkā
neesību un atmaksāt apdrošinājuma ņēmējam samaksāto apdrošināšanas prēmiju vai
tās pirmo daļu vai nosūtīt apdrošinājuma ņēmējam paziņojumu par apdrošināšanas
līguma spēkā neesību ar lūgumu paziņot apdrošinātājam, kādā veidā apdrošinājuma
ņēmējs vēlas saņemt apdrošināšanas prēmijas vai tās pirmās daļas atmaksu, ja
apdrošinātājam nav zināms veids, kādā apdrošinājuma ņēmējs var saņemt
apdrošināšanas prēmijas vai tās pirmās daļas atmaksu."
(2) Ja apdrošinājuma ņēmējs ir fiziskā persona un apdrošināšanas līgums noslēgts, izmantojot distances saziņas līdzekli, apdrošināšanas līguma darbības laikā apdrošinātājs izsniedz apdrošinājuma ņēmējam rakstveida apdrošināšanas polisi piecu darbdienu laikā pēc apdrošinājuma ņēmēja pieprasījuma saņemšanas. Pārējiem apdrošinājuma ņēmējiem apdrošinātājs izsniedz rakstveida apdrošināšanas polisi piecu darbdienu laikā pēc apdrošinājuma ņēmēja rakstveida pieprasījuma saņemšanas.
7. Papildināt 15.pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Ja attaisnojošo iemeslu dēļ 15 dienu
termiņu nav iespējams ievērot, apdrošinātājs var to pagarināt uz laiku, kas nav
ilgāks par 30 dienām, sākot ar dienu, kad iesniegts apdrošinātā vai
apdrošinājuma ņēmēja rakstveida pieprasījums par apdrošināšanas līguma
noteikumu grozīšanu sakarā ar apdrošinātā riska iestāšanās iespējamības
samazināšanos. Apdrošinātājs 15 dienu laikā, sākot ar dienu, kad iesniegts
apdrošinātā vai apdrošinājuma ņēmēja rakstveida pieprasījums par apdrošināšanas
līguma noteikumu grozīšanu sakarā ar apdrošinātā riska iestāšanās iespējamības
samazināšanos, nosūta apdrošinātajam vai apdrošinājuma ņēmējam motivētu
rakstveida paziņojumu par termiņa pagarināšanu."
(1) Ja apdrošināšanas līgumā noteiktā apdrošināšanas
prēmija nav samaksāta pilnībā, apdrošinātājam ir tiesības izbeigt
apdrošināšanas līgumu šajā pantā noteiktajā kārtībā.
(2) Pirms apdrošināšanas līguma darbības izbeigšanas
apdrošinātājs nosūta apdrošinājuma ņēmējam rakstveida brīdinājumu par nepilnīgu
apdrošināšanas prēmijas samaksu, uzaicinot samaksāt apdrošināšanas prēmiju atbilstoši
apdrošināšanas līguma noteikumiem un norādot apdrošināšanas prēmijas samaksas
termiņu un nesamaksāšanas iespējamās sekas.
(3) Apdrošinātāja nosūtītajā brīdinājumā noteiktais
apdrošināšanas prēmijas samaksas termiņš nedrīkst būt īsāks par 15 dienām
un garāks par sešiem mēnešiem no brīdinājuma nosūtīšanas dienas.
(4) Ja brīdinājumā
noteiktajā apdrošināšanas prēmijas samaksas termiņā iestājas apdrošināšanas
gadījums, apdrošinātājs izmaksā apdrošināšanas atlīdzību, ja apdrošināšanas
prēmija ir samaksāta brīdinājumā noteiktajā apdrošināšanas prēmijas samaksas
termiņā un apmērā.
(5) Ja apdrošinājuma ņēmējs
brīdinājumā noteiktajā apdrošināšanas prēmijas samaksas termiņā un apmērā
nesamaksā apdrošināšanas prēmiju, apdrošināšanas līgums ir uzskatāms par
izbeigtu, ja vien apdrošinātājs brīdinājumā nav noteicis citādi. Dzīvības apdrošināšanas
līguma izbeigšana šajā pantā noteiktajā kārtībā neietekmē apdrošinājuma ņēmēja
tiesības saņemt atpirkuma summu."
10. Izslēgt 20.pantu.
11. 24.pantā:
izteikt septīto daļu šādā redakcijā:
"(7) Ja
apdrošinātājs pieņēmis lēmumu par atteikumu izmaksāt apdrošināšanas atlīdzību,
tas 10 dienu laikā pēc lēmuma
pieņemšanas nosūta apdrošinājuma ņēmējam un apdrošinātajam motivētu
rakstveida paziņojumu.";
papildināt pantu ar astoto daļu šādā redakcijā:
"(8) Ja apdrošinājuma ņēmējs ir fiziskā persona, apdrošinātājs
izmaksā apdrošināšanas atlīdzību 15 dienu laikā pēc lēmuma par
apdrošināšanas atlīdzības izmaksu pieņemšanas, ja vien apdrošināšanas
atlīdzības izmaksa nav paredzēta periodisku maksājumu vai nodrošināmo
pakalpojumu veidā vai apdrošinātājs un apdrošināšanas atlīdzības saņēmējs pēc
lēmuma par apdrošināšanas atlīdzības izmaksu pieņemšanas nav vienojušies par
citu apdrošināšanas atlīdzības izmaksas kārtību."
12. Izteikt 25.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"4) puses par to ir vienojušās
apdrošināšanas līguma darbības laikā;".
14. Papildināt 27.panta trešo daļu ar trešo teikumu šādā redakcijā:
"Ja apdrošinājuma ņēmējs fiziskā
persona ir noslēdzis tirgum piesaistīto dzīvības apdrošināšanas līgumu,
apdrošinātājs atmaksā apdrošinājuma ņēmējam naudas summu, kas tiek aprēķināta
no iemaksātās apdrošināšanas prēmijas, ņemot vērā apdrošinājuma ņēmēja izvēlēto
ieguldījuma fondu daļu vērtību dienā, kad apdrošinātājs ir saņēmis paziņojumu
par apdrošināšanas līguma izbeigšanu."
15. Izteikt 29.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Ja apdrošināšanas līgumā ir paredzētas
tiesības izbeigt apdrošināšanas līgumu pēc apdrošināšanas atlīdzības izmaksas,
jebkura no līgumslēdzējām pusēm var izbeigt apdrošināšanas līgumu.
Apdrošināšanas līgums ir izbeigts pēc 15 dienām no dienas, kad attiecīgā
līgumslēdzēja puse nosūtījusi rakstveida paziņojumu par apdrošināšanas līguma
izbeigšanu. Ja apdrošināšanas atlīdzība ir mazāka nekā starpība starp iemaksāto
apdrošināšanas prēmiju un apdrošināšanas prēmijas daļu par apdrošināšanas
līguma darbības izbeigušos periodu, apdrošinātājs atmaksā apdrošinājuma ņēmējam
apdrošināšanas prēmijas daļu, kuras apmēru nosaka, atskaitot no samaksātās
apdrošināšanas prēmijas apdrošināšanas atlīdzību, apdrošināšanas prēmijas daļu
par apdrošināšanas līguma darbības izbeigušos periodu un pierādāmos ar
apdrošināšanas līguma noslēgšanu saistītos apdrošinātāja izdevumus, kuri
nedrīkst pārsniegt 25 % no apdrošināšanas prēmijas."
16. Izteikt 32.pantu šādā redakcijā:
"32.pants. Prasības noilgums
(1) Tiesības iesniegt apdrošinātājam paziņojumu par apdrošinātā riska iestāšanos izbeidzas, ja persona, kurai ir tiesības pretendēt uz apdrošināšanas atlīdzību par dzīvības un civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu, tās neizmanto desmit gadu laikā no apdrošinātā riska iestāšanās dienas. Pārējos apdrošināšanas veidos tiesības iesniegt apdrošinātājam paziņojumu par apdrošinātā riska iestāšanos izbeidzas, ja tās nav izmantotas triju gadu laikā no apdrošinātā riska iestāšanās dienas.
(2) Pārējās saistību tiesības, kas izriet no
apdrošināšanas līguma, izbeidzas, ja persona tās neizlieto divu gadu
laikā.
(3) Ja apdrošinātājs izpilda noilgušu prasību, viņam
nav tiesību no personas prasīt atpakaļ izpildīto.
(4) Šā panta pirmās daļas noteikumi nav piemērojami
civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas gadījumos, ja apdrošināšanas līgums ir
noslēgts, ievērojot šā likuma 46.panta noteikumus."
17. Papildināt 40.pantu ar astoto daļu šādā redakcijā:
"(8) Apdrošinātājs ir tiesīgs izmantot savas tiesības uz regresa prasību pret apdrošināto triju gadu laikā no apdrošināšanas atlīdzības izmaksas dienas."
18. Papildināt pārejas noteikumus ar 6.punktu šādā
redakcijā:
"6. Likuma 7.1 pants stājas spēkā
2007.gada 1.janvārī."
Pārejas noteikums
Likuma 9.pants stājas spēkā 2007.gada 1.janvārī.
Informatīva
atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu
Likumā iekļautas tiesību normas, kas
izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 5.novembra Direktīvas
2002/83/EK par dzīvības apdrošināšanu.
Finanšu ministrs
O.Spurdziņš
Likumprojekta
"Grozījumi likumā "Par apdrošināšanas līgumu""
|
I. Kādēļ normatīvais akts ir
vajadzīgs |
|
|||||||||||||||||||
|
1.Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Spēkā esošais likuma "Par apdrošināšanas līgumu" regulējums
ļoti vispārēji nosaka apdrošināšanas līguma noslēgšanas un spēkā stāšanas
kārtību, neparedzot citādu apdrošināšanas līguma noslēgšanas formu kā tikai
rakstveida vienošanos. Tādējādi pašlaik ir izslēgta iespēja noslēgt
apdrošināšanas līgumu, izmantojot distances saziņas līdzekli. Likums neregulē praksē plaši izplatītos
gadījumus, kad puses vienojas, ka apdrošināšanas prēmija vai tās pirmā daļa
tiek samaksāta pēc apdrošināšanas līguma spēkā stāšanās, bet prēmijas vai tās
pirmās daļās maksājums tiek veikts novēloti, pēc līgumā noteiktā termiņa. No
vienas puses, prēmijas novēlota samaksa iznīcina līguma saistošo spēku, bet,
ja apdrošinātājs klusē un neatmaksā prēmiju, apdrošinājuma ņēmējs var uzskatīt,
ka līgums turpina darboties. Normatīvā regulējuma trūkums rada pamatu šādām
situācijām: 1) ja iestājas apdrošināšanas gadījums un tiek
iesniegts paziņojums par apdrošināšanas atlīdzību, apdrošināšanas sabiedrība
paziņo, ka līgums zaudēja spēku novēlotā maksājuma dēļ, savukārt, 2) ja līguma darbības laikā apdrošināšanas
gadījums neiestājas, apdrošināšanas sabiedrība ieskaita apdrošināšanas
prēmiju sev. Likums neparedz saīsināto noilguma periodu
apdrošinātāja regresa prasījumu izlietošanai, kas tādējādi nostāda to
nevienlīdzīgā (negodīgā) situācijā ar personu, kurai ir tiesības pretendēt uz
apdrošināšanas atlīdzību. Šādai personai ir noteikti saīsināti noilguma
periodi savu prasījumu pret apdrošinātāju izlietošanai, turklāt tieši
persona, kurai ir tiesības pretendēt uz apdrošināšanas atlīdzību, ir
apdrošināšanas darījuma vājākā puse. Latvijas Apdrošinātāju asociācija
iebilst pret saīsināta noilguma perioda ieviešanu apdrošinātāju regresa
prasībām. Uzskatām, ka pašreizējais vispārējais noilguma periods (10 gadi)
apdrošinātāju regresa prasībām ir neadekvāti ilgs termiņš, kas neveicina
apdrošinātāju darbības mobilitāti un strīda galīgo izšķiršanu
saprātīgā laika periodā, jo apdrošinātājs var vērsties ar regresa
prasību kaut vai pēc deviņiem gadiem, kad būs aizmirsti lietas faktiskie
apstākļi. Vienlaikus uzskatām, ka plānotais saīsinātais noilguma periods
(trīs gadi) ir pietiekams termiņš, lai apdrošinātājs pilnvērtīgi varētu
izmantot savas regresa tiesības, jo šajā laikā tiks izpildīti nepieciešamie
priekšnosacījumi regresa prasībai, t.i., tiks pabeigti ar apdrošināšanas
atlīdzības izmaksas lietu saistītie administratīvie un kriminālprocesi. Vērtējot Latvijas Apdrošinātāju
asociācijas iebildumus pret saīsināto noilgumu regresa prasības celšanai, uzskatām,
ka apdrošināšanas sabiedrībai kā profesionālajai un stingrākajai darījuma
pusei, kurai ir juridiskā dienesta palīdzība, nav nepieciešams tāds pats
noilguma termiņš, kāds ir noteikts apdrošinātajām personām, kuras bieži vien
ir patērētāji un tādējādi prasa īpašu valstisko aizsardzību. Turklāt nevaram
piekrist Latvijas Apdrošinātāju asociācijas viedoklim par to, ka, ja
apdrošinātājs pārņem no apdrošinātā prasījuma tiesības, nevis izmaksājot
apdrošināšanas atlīdzību, bet pēc cesijas, tad prasības noilgums atkal būs 10
gadi, jo likums "Par apdrošināšanas līgumu" paredz tikai vienu
veidu, kādā apdrošinātājs var pārņemt apdrošinātā prasības tiesības, t.i.,
regresa prasības ietvaros (sk. likuma 40. pantu). Likuma regulējums ir
imperatīvs un šajā gadījumā neparedz cesijas līguma noslēgšanas iespēju. Likums neparedz kolīziju normas gadījumiem, kad
noslēgtajā dzīvības apdrošināšanas līgumā nav norādīts likums, kuru puses
piemēros no dzīvības apdrošināšanas līguma izrietošo līgumisko attiecību regulēšanai.
Šādas prasības ieviešana izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2002. gada
5. novembra Direktīvas 2002/83/EK par dzīvības apdrošināšanu. |
|
||||||||||||||||||
|
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Izstrādātais likumprojekts: 1)
paredz
kārtību, kādā tiek noslēgts apdrošināšanas līgums, izmantojot distances
saziņas līdzekli; 2)
nosaka regulējumu gadījumam, kad puses vienojas, ka apdrošināšanas
prēmija vai tās pirmā daļa tiek samaksāta pēc apdrošināšanas līguma spēkā
stāšanās un prēmijas maksājums tiek veikts novēloti. Apdrošināšanas sabiedrībām tiek uzlikts
pienākums reaģēt uz maksājuma veikšanu pēc līgumā noteiktā termiņa, 10 dienu
laikā veicot apdrošināšanas prēmijas atmaksu vai nosūtot
apdrošinājuma ņēmējam lūgumu paziņot apdrošinātājam, kādā veidā apdrošinājuma
ņēmējs vēlas saņemt apdrošināšanas prēmijas atmaksu, ja apdrošinātājam nav
zināms veids, kādā apdrošinājuma ņēmējs var saņemt apdrošināšanas prēmijas
atmaksu. Apdrošinātāja klusēšana tiks uzskatīta par apstiprinājumu līguma
spēkā esamībai; 3)
nosaka, ka pušu parakstu neesamība uz apdrošināšanas polises neietekmē
apdrošināšanas līguma spēkā esamību; 4)
ievieš apdrošinātāja brīdinājuma sistēmu pirms apdrošināšanas līguma
izbeigšanās gadījumos, kad pretēji apdrošināšanas līguma noteikumiem
apdrošināšanas prēmijas samaksa nav bijusi pilnīga; 5)
nosaka, ka, ja apdrošinājuma ņēmējs ir fiziskā persona, apdrošinātājs
izmaksā apdrošināšanas atlīdzību 15 dienu laikā no lēmuma par apdrošināšanas
atlīdzības izmaksu pieņemšanas dienas; 6)
<
/span>pagarina apdrošināšanas līguma maksimālo termiņu (izņemot dzīvības un
veselības apdrošināšanas līgumus) no trim līdz pieciem gadiem; 7)
maina prasījumu noilguma sistēmu personai, kurai ir tiesības pretendēt uz
apdrošināšanas atlīdzību, paredzot, ka tiesības iesniegt apdrošinātājam
paziņojumu par apdrošinātā riska iestāšanos izbeidzas, ja tās nav izmantotas
triju gadu laikā no apdrošinātā riska iestāšanās dienas. Pārējās saistību
tiesības, kas izriet no apdrošināšanas līguma, izbeidzas, ja persona tās
neizlieto divu gadu laikā; 8)
ievieš saīsināto noilgumu apdrošinātāja regresa prasījuma izlietošanai; 9)
precizē likumu "Par apdrošināšanas līgumu" atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2002. gada
5. novembra Direktīvas 2002/83/EK par dzīvības apdrošināšanu prasībām; 10) izdara citus grozījumus likumā
"Par apdrošināšanas līgumu", kas uzlabos apdrošināšanas līgumu
noslēgšanas un darbības praksi, sevišķu uzmanību pievēršot apdrošināšanas
līguma vājākajai pusei apdrošinājuma ņēmējam fiziskai personai. |
|
||||||||||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
||||||||||||||||||||
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||||||||||||
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts ir vērsts uz uzņēmējdarbības vides
sakārtošanu apdrošināšanas jomā, jo grozījumi sniedz detalizētāku
apdrošināšanas līguma spēkā stāšanās kārtības un atsevišķu līguma noteikumu
regulējumu, kas aizsargās uzņēmuma kā apdrošinājuma ņēmēja intereses. |
|
|||||||||||||||||||
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||||||||||||
4. Ietekme uz
vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|
||||||||||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs
gadi |
Vidēji piecu
gadu laikā pēc kārtējā gada |
|
|||||||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|||||||||||||||
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||||||||
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||||||||
3. Finansiālā
ietekme |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||||||||||||||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||||||||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||||||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
||||||||||||||||||||
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz
Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura
punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Nav papildus
jāizdod likumi un Ministru kabineta noteikumi. |
|
|||||||||||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst
normatīvais akts |
|
||||||||||||||||||||
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Eiropas
Parlamenta un Padomes 2002. gada 5. novembra Direktīva 2002/83/EK par
dzīvības apdrošināšanu |
|
|||||||||||||||||||
2. Saistības
pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||||||||||||
3. Saistības,
kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||||||||||||
4.
Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|
||||||||||||||||||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Eiropas Parlamenta un Padomes 2002. gada 5. novembra Direktīva 2002/83/EK
par dzīvības apdrošināšanu |
|
|||||||||||||||||||
2.tabula |
|
||||||||||||||||||||
Latvijas
normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
|||||||||||||||||
Likumprojekta
2. pants (likuma 2. panta (5¹) un (5²) daļa) Likumprojekta
3. pants (likuma 6. panta otrā un trešā daļa) |
Direktīvas
2002/83/EK 32. pants Direktīvas
2002/83/EK 36. pants |
atbilst atbilst |
|
|
|||||||||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
||||||||||||||||||||
1. Ar kurām
nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Latvijas
Apdrošinātāju asociācija, Latvijas
Apdrošināšanas brokeru asociācija, Latvijas
Komercbanku asociācija |
|
|||||||||||||||||||
2.
Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās
iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Saistītās nevalstiskās organizācijas atbalsta
projekta tālāko virzību, konsultāciju laikā tika iestrādāti vairāki Latvijas
Apdrošinātāju asociācijas un Latvijas Apdrošināšanas brokeru asociācijas
ierosinājumi. Latvijas Apdrošinātāju asociācija iebilst pret likumprojekta 16. panta
redakciju, kas ievieš saīsināto noilgumu apdrošinātāja regresa tiesību
realizēšanai. Latvijas Apdrošinātāju asociācija norāda, ka pēc apdrošināšanas
atlīdzības izmaksas apdrošinātājs pārņem prasījuma tiesības pret zaudējumus
nodarījušo personu. Prasījuma tiesību rašanās brīdī jau ir spēkā Civillikuma
noteiktais vispārējais noilgums 10 gadi no zaudējumu nodarīšanas brīža. Šīs
prasījuma tiesības pieder personai, kuras zaudējumus apdrošinātājs sedz.
Tātad, ja pati persona ceļ prasību, tad prasības noilgums ir 10 gadi, bet, ja
apdrošinātājs pārņem, izmaksājot atlīdzību, tad t
ikai trīs gadi. Latvijas
Apdrošinātāju asociācija uzskata, ka šāda situācija nav taisnīga, un uzskata,
ka apdrošinātājam būtu jānodrošina iespēja izmantot savas tiesības uz regresa
prasību pret klientu 10 gadu laikā. Turklāt Latvijas Apdrošinātāju asociācija atzīmē, ka, ja apdrošinātājs pārņems no klienta prasījuma tiesības, nevis izmaksājot apdrošināšanas atlīdzību, bet pēc cesijas, tad prasības noilgums atkal būs 10 gadi. |
|
|||||||||||||||||||
3. Kādi
sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas
viedoklis |
Noteikumu
projekts ir ievietots Finanšu un kapitāla tirgus komisijas interneta mājas
lapā www.fktk.lv. |
|
|||||||||||||||||||
4.
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas
nav notikušas. |
|
|||||||||||||||||||
5. Cita
informācija |
|
|
|||||||||||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde |
|
||||||||||||||||||||
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai
tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Normatīvā akta
izpildei nav nepieciešams radīt jaunas valsts institūcijas. Normatīvā akta
izpildi nodrošinās Finanšu un kapitāla tirgus komisija. |
|
|||||||||||||||||||
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Pēc normatīvā
akta pieņemšanas tas tiks publicēts laikrakstā "Latvijas
Vēstnesis", kā arī likuma teksts ar visiem grozījumiem tiks ievietots Finanšu un kapitāla tirgus komisijas interneta mājas lapā
www.fktk.lv. |
|
|||||||||||||||||||
3. Kā indivīds
var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts
neierobežo indivīda tiesības. |
|
|||||||||||||||||||
Finanšu
ministrs
O.
Spurdziņš
Valsts sekretāres vietā Valsts sekretāres vietnieks |
Juridiskā departamenta
direktore |
Par kontroli atbildīgā
amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
D. Tauriņš |
E. Strazdiņa |
M. Radeiko |
E. Lisenoka |
12.09.2006
8:25
1641
E.
Lisenoka 777 4824
eleonora.lisenoka@fktk.lv