Rīgā
2007. gada 26.aprīlī
Sociālo un darba lietu komisija lūdz iekļaut Saeimas
sēdes darba kārtībā likumprojektu Grozījumi Sociālo pakalpojumu un sociālās
palīdzības likumā (Nr.139/Lp9) izskatīšanai 3.lasījumā.
Pielikumā: likumprojekta salīdzinošā tabula uz 22 lapām.
Cieņā,
priekšsēdētāja
A.Barča
Likumprojekts
trešajam lasījumam
Likuma attiecīgo pantu spēkā esošā redakcija |
2.lasījumā nobalsotā
redakcija
|
N.p k. |
3.lasījumam iesniegtie priekšlikumi (7) |
Komisijas atzinums |
Komisijas
atbalstītā redakcija
|
|
Izdarīt Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības
likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs,
2002, 23.nr.; 2003, 2.nr.; 2004, 14.nr.; 2005, 2.nr.; 2006, 13.nr.) šādus
grozījumus: |
|
|
|
Izdarīt Sociālo pakalpojumu un
sociālās palīdzības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
Kabineta Ziņotājs, 2002, 23.nr.; 2003, 2.nr.; 2004, 14.nr.; 2005, 2.nr.;
2006, 13.nr.) šādus grozījumus: |
1.pants. Likumā lietotie termini Likumā ir lietoti šādi termini: 1).......................................... 29) cilvēku tirdzniecības upuris persona,
kura atzīta par cietušo noziedzīgā nodarījumā ar cilvēku tirdzniecību vai
kurai kompetenta institūcija izsniegusi izziņu, ka tā ir
cietusi cilvēku tirdzniecībā ārvalstī, kā arī persona, kuru par atbilstošu
cilvēku tirdzniecības upura kritērijiem atzinis sociālo pakalpojumu
sniedzējs. |
1. Aizstāt 1.panta 29.punktā vārdus kompetenta
institūcija ar vārdiem Valsts policija. |
|
|
|
1. Aizstāt 1.panta 29.punktā vārdus
kompetenta institūcija ar vārdiem Valsts policija. |
3.pants. Tiesības uz sociālajiem pakalpojumiem
un sociālo palīdzību (1) Tiesības saņemt sociālos
pakalpojumus un sociālo palīdzību ir Latvijas pilsoņiem un nepilsoņiem, ārvalstniekiem
un bezvalstniekiem, kuriem piešķirts personas kods, izņemot personas,
kuras ir saņēmušas termiņuzturēšanās atļauju. |
2. 3.pantā: aizstāt pirmajā daļā vārdus
un nepilsoņiem, ārvalstniekiem un bezvalstniekiem ar vārdiem nepilsoņiem
un ārzemniekiem; papildināt pantu ar 1.1
daļu šādā redakcijā: (11) Tiesības saņemt cilvēku tirdzniecības upuriem
paredzētos sociālās rehabilitācijas pakalpojumus ir šā panta pirmajā daļā
minētajām personām un cilvēku tirdzniecības upuriem, kas nav Eiropas
Savienības pilsoņi. Attiecīgos pakalpojumus cilvēku tirdzniecības upuri, kas
nav Eiropas Savienības pilsoņi, var saņemt laikā, kamēr tiek izskatīti viņu
iesniegumi par nogaidīšanas perioda piešķiršanu, nogaidīšanas periodā, kā arī
laikā, līdz Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde pieņem lēmumu par
termiņuzturēšanās atļaujas izsniegšanu, un izsniegtās termiņuzturēšanās
atļaujas derīguma termiņa laikā. |
1. |
Juridiskais birojs
Izteikt
likumprojekta 2.pantu šādā redakcijā : 3.pantā: aizstāt pirmajā
daļā vārdus un nepilsoņiem, ārvalstniekiem un bezvalstniekiem ar vārdiem
nepilsoņiem un ārzemniekiem; papildināt pantu
ar 4.daļu šādā redakcijā: (4) Tiesības
saņemt sociālo rehabilitāciju ir cilvēku tirdzniecības upurim, kas nav
Eiropas Savienības pilsonis, kā arī tā pavadībā esošam nepilngadīgam bērnam,
likumā Par cilvēku tirdzniecības upura uzturēšanos Latvijas Republikā
paredzētajos gadījumos. |
Atbalstīts |
2.
3.pantā: aizstāt pirmajā daļā vārdus un
nepilsoņiem, ārvalstniekiem un bezvalstniekiem ar vārdiem nepilsoņiem un
ārzemniekiem; papildināt pantu
ar ceturto daļu šādā redakcijā: (4) Tiesības saņemt sociālo rehabilitāciju ir cilvēku tirdzniecības
upurim, kas nav Eiropas Savienības pilsonis, un tā pavadībā esošam
nepilngadīgam bērnam likumā Par cilvēku tirdzniecības upura uzturēšanos
Latvijas Republikā paredzētajos gadījumos. |
(2) Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības
saņemšanas kārtību nosaka Ministru kabinets un pašvaldību domes (padomes). (3) Kārtību, kādā saņemami pašvaldību sniegtie
sociālie pakalpojumi, nosaka pašvaldību saistošajos noteikumos |
|
|
|
|
|
8.pants. Sociālās aprūpes un sociālās
rehabilitācijas pakalpojumu samaksas vispārīgie principi (1) Klienta vai viņa apgādnieka pienākums ir
samaksāt par saņemtajiem sociālās aprūpes pakalpojumiem. |
3. 8.pantā: izteikt pirmo daļu
šādā redakcijā: (1) Klienta vai
viņa apgādnieka pienākums ir samaksāt par saņemtajiem sociālās aprūpes un
sociālās rehabilitācijas pakalpojumiem, ja šajā likumā nav noteikts citādi.; |
|
|
|
3.
8.pantā: izteikt pirmo daļu šādā redakcijā: (1) Klienta vai viņa apgādnieka pienākums ir samaksāt par
saņemtajiem sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumiem, ja
šajā likumā nav noteikts citādi.; |
(2) Klienta pienākums ir samaksāt par saņemtajiem sociālās
rehabilitācijas pakalpojumiem, izņemot šā likuma 13.panta pirmās daļas 1.,
2., 3., 4., 6., 7. un 8.punktā minētos gadījumus. (3) Šā likuma 25.panta pirmajā daļā minētās
personas saņem tehniskos palīglīdzekļus par valsts budžeta līdzekļiem,
izdarot vienreizēju iemaksu Ministru kabineta noteiktajā kārtībā. |
izslēgt otro un trešo daļu. |
|
|
|
izslēgt otro un trešo daļu. |
(4) Ja klients vai viņa apgādnieks
nespēj samaksāt par sociālās aprūpes vai sociālās rehabilitācijas
pakalpojumu, pakalpojuma izmaksas tiek segtas no pašvaldības budžeta Ministru
kabineta noteiktajā kārtībā. (5) Ministru
kabinets nosaka sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu
samaksas kārtību. |
|
|
|
|
|
9.pants.
Pašvaldības pienākumi sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības sniegšanā (1) Pašvaldībai,
kuras teritorijā persona reģistrējusi savu pamatdzīvesvietu, ir pienākums
nodrošināt personai iespēju saņemt tās vajadzībām atbilstošus sociālos
pakalpojumus un sociālo palīdzību. (2) Ja
pašvaldība no fiziskajām personām vai institūcijām saņēmusi informāciju par
personu, kurai varētu būt nepieciešams sociālās aprūpes, sociālās
rehabilitācijas pakalpojums vai sociālā palīdzība, pašvaldībai ir pienākums
likumā Par sociālo drošību noteiktajā kārtībā pārbaudīt saņemto
informāciju, izvērtēt personas vajadzības pēc sociālajiem pakalpojumiem un
sociālās palīdzības un informēt šo personu vai tās likumisko pārstāvi par tiesībām
un iespējām saņemt sociālos pakalpojumus un sociālo palīdzību, kā arī
kārtību, kādā sociālie pakalpojumi vai sociālā palīdzība saņemama. (3) Ja
nepieciešams, personu, kuras dzīvesvieta nav konstatējama, ar naktspatversmi
vai patversmi, informāciju un konsultācijām nodrošina pašvaldība, kuras
teritorijā persona atrodas. (4) Pašvaldības,
kuras nav izveidojušas nepieciešamos sociālo pakalpojumu sniedzējus, slēdz
līgumus ar citiem sociālo pakalpojumu sniedzējiem savā teritorijā vai ar
citām pašvaldībām par minēto sociālo pakalpojumu sniegšanu un samaksu. Šie
sociālie pakalpojumi pilnībā vai daļēji tiek finansēti no pašvaldības
budžeta. (5) Ja
persona vēlas saņemt sociālo pakalpojumu, kas tiek finansēts no valsts
budžeta, pašvaldības pienākums ir nodrošināt personas dzīves apstākļu
apsekošanu un vajadzību novērtēšanu, ko veic sociālā darba speciālists. Ja
persona vēlas saņemt valsts finansētu tehnisko palīglīdzekli, dzīves apstākļu
apsekošana netiek veikta. (6) Pašvaldībai
ir pienākums nodrošināt konsultatīvu atbalstu pašvaldības sociālā dienesta un
tās izveidoto sociālo pakalpojumu sniedzēju sociālā darba speciālistiem. |
|
|
|
|
|
(7)... |
4. Papildināt 9.pantu ar septīto daļu šādā redakcijā: (7) Pašvaldība
nodrošina nepieciešamos sociālās aprūpes pakalpojumus dzīvesvietā personām ar
smagiem garīga rakstura traucējumiem, kurām pēc patstāvīgas dzīves iemaņu
apgūšanas sociālās rehabilitācijas programmas ietvaros nav nepieciešama
pakalpojuma sniegšana ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas
institūcijās un kurām pakalpojuma sniegšana pārtraukta šā likuma 28.panta
trešajā daļā noteiktajā kārtībā. |
|
|
|
4. Papildināt 9.pantu ar septīto daļu šādā redakcijā: (7) Pašvaldība nodrošina nepieciešamos sociālās aprūpes
pakalpojumus dzīvesvietā personām ar smagiem garīga rakstura traucējumiem,
kurām pēc patstāvīgas dzīves iemaņu apgūšanas sociālās rehabilitācijas
programmas ietvaros nav nepieciešama pakalpojumu sniegšana ilgstošas sociālās
aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijās un kurām pakalpojumu sniegšana
pārtraukta šā likuma 28.panta trešajā daļā noteiktajā kārtībā. |
|
|
2. |
Sociālo un darba lietu komisija Papildināt likumprojektu ar jaunu pantu šādā redakcijā: Papildināt likumu ar 9.1 pantu šādā redakcijā: 9.1 pants. Pašvaldības
nodrošinātie sociālie pakalpojumi, kurus finansē valsts No valsts budžeta, ievērojot šā likuma 13.1 panta noteikumus, Ministru kabineta noteiktajā kārtībā
un apmērā finansē pašvaldības nodrošinātus ilgstošas sociālās aprūpes un
sociālās rehabilitācijas institūcijas pakalpojumus: 1) personām ar garīga rakstura traucējumiem, kuras
šajās institūcijās ievietotas līdz 2003.gada 1.janvārim; 2) pilngadīgām neredzīgām personām un personām ar
smagiem garīga rakstura traucējumiem; 3) bērniem ar smagiem garīga rakstura traucējumiem vecumā no četriem
līdz astoņpadsmit gadiem; 4) bāreņiem un bez vecāku gādības palikušajiem bērniem vecumā līdz
diviem gadiem un bērniem ar garīgās un fiziskās attīstības traucējumiem
vecumā līdz četriem gadiem. |
Atbalstīts |
5. Papildināt likumu ar 9.1 pantu šādā redakcijā: 9.1 pants. Pašvaldības
nodrošinātie sociālie pakalpojumi, kurus finansē valsts No valsts budžeta, ievērojot šā likuma 13.1 panta noteikumus, Ministru kabineta noteiktajā kārtībā
un apmērā finansē pašvaldības nodrošinātus ilgstošas sociālās aprūpes un
sociālās rehabilitācijas institūcijas pakalpojumus: 1) personām ar garīga rakstura traucējumiem, kuras
šajās institūcijās ievietotas līdz 2003.gada 1.janvārim; 2) pilngadīgām neredzīgām personām un personām ar
smagiem garīga rakstura traucējumiem; 3) bērniem ar smagiem garīga rakstura traucējumiem vecumā no četriem
līdz astoņpadsmit gadiem; 4) bāreņiem un bez vecāku gādības palikušajiem
bērniem vecumā līdz diviem gadiem un bērniem ar garīgās un fiziskās
attīstības traucējumiem vecumā līdz četriem gadiem. |
13.pants.
Valsts pienākumi sociālo pakalpojumu sniegšanā (1) Valsts
nodrošina: |
|
|
|
|
|
1)
invalīdu profesionālo rehabilitāciju; 2)
redzes un dzirdes invalīdu sociālo rehabilitāciju; 3) no vardarbības cietušo
bērnu sociālo rehabilitāciju; 4) sociālo rehabilitāciju
attiecīgās institūcijās pilngadīgām personām un bērniem, kuriem ir
izveidojusies atkarība no narkotiskajām, toksiskajām vai citām apreibinošām
vielām; 5) tehniskos
palīglīdzekļus šā likuma 25.panta pirmajā daļā minētajām personām; 6) personām ar
funkcionāliem traucējumiem sociālās rehabilitācijas pakalpojumus sociālās
rehabilitācijas iestādēs. Funkcionālo traucējumu
sarakstu apstiprina Ministru kabinets; 7)
cilvēku tirdzniecības upuru sociālo rehabilitāciju. Sociālās rehabilitācijas
saņemšanas kārtību un kritērijus personas atzīšanai par cilvēku tirdzniecības
upuri nosaka Ministru kabinets.; 8)
atbalsta programmu ar celiakiju slimajiem bērniem, kuriem nav noteikta
invaliditāte. Atbalsta apjomu un nosacījumus tā saņemšanai nosaka Ministru
kabinets. |
|
|
|
|
|
9)..... 10).... 11)..... |
5. Papildināt 13.panta pirmo daļu ar 9., 10. un 11.punktu
šādā redakcijā: 9) ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās
rehabilitācijas institūcijas pakalpojumu pilngadīgām neredzīgām personām,
personām ar smagiem garīga rakstura traucējumiem, kā arī personām ar garīga
rakstura traucējumiem, kuras šajās institūcijās ievietotas līdz 2003.gada
1.janvārim; 10) ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās
rehabilitācijas institūcijas pakalpojumu bērniem ar smagiem garīga rakstura
traucējumiem vecumā no četriem līdz astoņpadsmit gadiem; 11) ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijas
pakalpojumu bāreņiem un bez vecāku gādības palikušajiem bērniem vecumā līdz
diviem gadiem un bērniem ar garīgās un fiziskās attīstības traucējumiem
vecumā līdz četriem gadiem. |
3. |
Sociālo un darba lietu komisija Izslēgt likumprojekta 5.pantu |
Atbalstīts |
|
(2) Lai
nodrošinātu šā panta pirmajā daļā minēto pienākumu izpildi, valsts var
izveidot sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas iestādes vai slēgt
līgumus ar citiem sociālo pakalpojumu sniedzējiem. (3) Valsts
piedalās personām ar garīga rakstura traucējumiem paredzēto dienas centru
finansēšanā un atbilstoši ikgadējā valsts budžeta likumā piešķirtajām apropriācijām
atbalsta un finansē citas programmas jaunu sociālo pakalpojumu veidu
attīstīšanai pašvaldībās. (4) Šā
panta trešajā daļā minēto dienas centru izveidošanas un uzturēšanas izdevumi
tiek finansēti no valsts budžeta: centru izveidošanas gadā 80 procentu,
darbības pirmajā gadā 60 procentu, otrajā gadā 40 procentu, trešajā
gadā 20 procentu apmērā. Turpmākajos gados šie izdevumi 100 procentu apmērā
tiek segti no pašvaldību budžetiem. (5) Valsts
piedalās personām ar garīga rakstura traucējumiem paredzēto grupu māju
(dzīvokļu) un pusceļa māju izveidošanas un aprīkošanas finansēšanā to
izveidošanas gadā 50 procentu apmērā atbilstoši ikgadējā valsts budžeta
likumā piešķirtajām apropriācijām. (6) Valsts
piedalās ar uzturēšanos grupu mājā (dzīvoklī) saistīto izdevumu finansēšanā
50 procentu apmērā no vienai personai paredzētajām ilgstošas sociālās aprūpes
un sociālās rehabilitācijas institūcijas uzturēšanas izmaksām tām personām ar
garīga rakstura traucējumiem, kuras atgriežas no ilgstošas sociālās aprūpes
un sociālās rehabilitācijas institūcijām. Līdzfinansējuma apjomu un
piešķiršanas kārtību nosaka Ministru kabinets. |
|
|
|
|
|
|
6. Papildināt likumu ar 13.1 pantu šādā redakcijā: 13.1 pants.
Samaksa par valsts nodrošinātajiem sociālajiem pakalpojumiem 1) No valsts budžeta pilnībā finansē šā likuma 13.panta pirmās daļas 1.,
2., 3., 4., 6., 7., 8. un 10.punktā
noteiktos pakalpojumus. (2) Šā likuma 13.panta pirmās daļas 5.punktā noteikto
pakalpojumu finansē no valsts budžeta, pakalpojuma saņēmējam izdarot vienreizēju
iemaksu Ministru kabineta noteiktajā kārtībā. (3) Šā likuma 13.panta pirmās daļas 9.punktā
noteikto pakalpojumu personas, kurām nav piešķirta pensija, saņem par
valsts budžeta līdzekļiem. Personas, kurām piešķirta likumā noteiktā pensija,
maksā par saņemto pakalpojumu 85 procentu apmērā no pensijas, bet ne
vairāk kā saņemtā pakalpojuma izmaksas attiecīgajā institūcijā. (4) Šā likuma 13.panta pirmās daļas 11.punktā noteikto pakalpojumu
finansē no valsts budžeta. Vecāki par šo pakalpojumu maksā atbilstoši Bērnu
tiesību aizsardzības likumā noteiktajam par bērnu ārpusģimenes aprūpi. |
4. |
Sociālo un
darba lietu komisija Izteikt likumprojekta 6.pantu šādā redakcijā: 6. Papildināt likumu ar 13.1
pantu šādā redakcijā: 13.1 pants. Samaksa par valsts finansētajiem
sociālajiem pakalpojumiem (1) Šā likuma 13.panta
pirmās daļas 1., 2., 3., 4., 6., 7. un 8.punktā noteiktie pakalpojumi, kā arī
9.1 panta 3.punktā noteiktie pakalpojumi tiek apmaksāti no valsts budžeta līdzekļiem. (2) Šā likuma 13.panta
pirmās daļas 5.punktā noteikto pakalpojumu finansē no valsts budžeta,
pakalpojuma saņēmējam izdarot vienreizēju iemaksu Ministru kabineta
noteiktajā kārtībā. (3) Šā likuma 9.1 panta 1. un
2.punktā noteiktie pakalpojumi personām, kuras nav
pensijas saņēmējas, tiek apmaksāti no valsts budžeta līdzekļiem. Ja šīs personas ir
pensijas saņēmējas, tās maksā par saņemto pakalpojumu 85 procentus no
pensijas, bet ne vairāk kā saņemtā pakalpojuma izmaksas attiecīgajā
institūcijā. (4) Šā likuma 9.1 panta 4.punktā
noteikto pakalpojumu finansē no valsts budžeta. Vecākiem ir pienākums maksāt
par šo pakalpojumu atbilstoši Bērnu tiesību aizsardzības likumam. |
Atbalstīts |
6. Papildināt likumu ar 13.1 pantu šādā redakcijā: 13.1 pants. Samaksa par valsts finansētajiem
sociālajiem pakalpojumiem (1) Šā likuma 13.panta
pirmās daļas 1., 2., 3., 4., 6., 7. un 8.punktā noteiktie pakalpojumi, kā arī
9.1 panta 3.punktā noteiktie pakalpojumi tiek apmaksāti no valsts budžeta līdzekļiem. (2) Šā likuma 13.panta
pirmās daļas 5.punktā noteikto pakalpojumu finansē no valsts budžeta,
pakalpojuma saņēmējam izdarot vienreizēju iemaksu Ministru kabineta
noteiktajā kārtībā. (3) Šā likuma 9.1 panta 1. un
2.punktā noteiktie pakalpojumi personām, kuras nav
pensijas saņēmējas, tiek apmaksāti no valsts budžeta līdzekļiem. Ja šīs personas ir
pensijas saņēmējas, tās maksā par saņemto pakalpojumu 85 procentus no
pensijas, bet ne vairāk kā saņemtā pakalpojuma izmaksas attiecīgajā
institūcijā. (4) Šā likuma 9.1 panta 4.punktā
noteikto pakalpojumu finansē no valsts budžeta. Vecākiem ir pienākums maksāt
par šo pakalpojumu atbilstoši Bērnu tiesību aizsardzības likumam. |
25.pants.
Nodrošināšana ar tehniskajiem palīglīdzekļiem (1)
Tehniskos palīglīdzekļus ir tiesības saņemt šādām personām ar ilgstošiem vai
nepārejošiem organisma funkciju traucējumiem vai anatomiskiem defektiem, ja
tās saņēmušas ārstniecības personas atzinumu par tehniskā palīglīdzekļa
nepieciešamību: 1)
1., 2. un 3.grupas invalīdiem; |
|
|
|
|
|
2)
bērniem invalīdiem līdz 16 gadu vecumam; |
7. Aizstāt 25.panta pirmās daļas 2.punktā skaitli 16 ar
skaitli 18. |
|
|
|
7. Aizstāt 25.panta pirmās
daļas 2.punktā skaitli 16 ar skaitli 18. |
3)
bērniem, kuriem tehniskais palīglīdzeklis nepieciešams, lai samazinātu vai novērstu
funkcionālo mazspēju; 4)
pilngadīgām personām, kurām tehniskais palīglīdzeklis nepieciešams, lai
samazinātu vai novērstu funkcionālo mazspēju; 5)
personām ar anatomiskiem defektiem protēzi vai ortopēdiskos apavus. (2) Kārtību,
kādā personas saņem tehniskos palīglīdzekļus, un tehnisko palīglīdzekļu
aprites noteikumus reglamentē Ministru kabinets. (3) No
valsts budžeta finansējamo tehnisko palīglīdzekļu sarakstu apstiprina
Ministru kabinets. |
|
|
|
|
|
27.1 pants.
Grupu mājas (dzīvokļa), pusceļa mājas un servisa dzīvokļa pakalpojumi (1) Grupu
mājā (dzīvoklī) nodrošina mājokli un atbalstu sociālo problēmu risināšanā
personām ar garīga rakstura traucējumiem, kurām ir objektīvas grūtības dzīvot
patstāvīgi, bet nav nepieciešama atrašanās ilgstošas sociālās aprūpes un
sociālās rehabilitācijas institūcijā. (2) Pusceļa
mājā sniedz īslaicīgus sociālās rehabilitācijas pakalpojumus personām ar
garīga rakstura traucējumiem, kurām nav nepieciešama atrašanās ilgstošas
sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā, lai apgūtu iemaņas
patstāvīgai dzīvei vai dzīvei grupu mājā (dzīvoklī). (3) Servisa
dzīvoklī personai ar smagiem funkcionāliem traucējumiem nodrošina neatkarīgas
dzīves iespējas, palielinot šīs personas sociālās funkcionēšanas un
pašaprūpes spējas. |
|
|
|
|
|
(4)...... |
8. Papildināt 27.1 pantu ar ceturto daļu
šādā redakcijā: (4) Šā panta pirmajā un otrajā daļā minētajos gadījumos pakalpojuma
apjomu, klienta maksājumus un kārtību, kādā pakalpojuma izmaksas tiek segtas
no valsts vai pašvaldības budžeta, nosaka Ministru kabinets. |
|
|
|
8. Papildināt 27.1 pantu
ar ceturto daļu šādā redakcijā: (4) Šā panta pirmajā un otrajā daļā minētajos
gadījumos pakalpojuma apjomu, klienta maksājumus un kārtību, kādā pakalpojuma
izmaksas tiek segtas no valsts vai pašvaldības budžeta, nosaka Ministru
kabinets. |
28.pants.
Ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūciju
pakalpojumi (1)
Ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijas nodrošina
mājokli, sociālo aprūpi un sociālo rehabilitāciju: 1)
bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem, ja nav iespējams
nodrošināt viņu aprūpi un audzināšanu audžuģimenē vai pie aizbildņa; 2)
pensijas vecuma personām un invalīdiem ar redzes vai fiziska rakstura
traucējumiem, ja nepieciešamais pakalpojuma apjoms pārsniedz aprūpei mājās
vai dienas aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā noteikto apjomu; 3)
bērniem ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem, ja nepieciešamais
pakalpojuma apjoms pārsniedz aprūpei mājās vai dienas aprūpes un sociālās
rehabilitācijas institūcijā noteikto apjomu; |
|
|
|
|
|
4) pilngadīgām personām ar smagiem garīgā rakstura
traucējumiem, kurām nav nepieciešama atrašanās specializētā ārstniecības
iestādē un kuru stāvoklis neapdraud apkārtējos, ja nepieciešamais pakalpojuma
apjoms pārsniedz aprūpei mājās vai dienas aprūpes un sociālās rehabilitācijas
institūcijā noteikto apjomu. |
9. Izteikt 28.panta pirmās
daļas 4.punktu šādā redakcijā: 4) pilngadīgām
personām ar smagiem garīga rakstura traucējumiem, kurām nav nepieciešama
atrašanās specializētā ārstniecības iestādē un kuru stāvoklis neapdraud
apkārtējos, ja nepieciešamais pakalpojuma apjoms pārsniedz aprūpei mājās,
dienas aprūpes centrā vai grupu mājā (dzīvoklī) noteikto sociālās aprūpes un
sociālās rehabilitācijas pakalpojuma apjomu. |
|
|
|
9. Izteikt 28.panta pirmās daļas 4.punktu šādā redakcijā: 4) pilngadīgām personām ar smagiem garīga rakstura traucējumiem,
kurām nav nepieciešama atrašanās specializētā ārstniecības iestādē un kuru
stāvoklis neapdraud apkārtējos, ja nepieciešamā pakalpojuma apjoms
pārsniedz aprūpei mājās, dienas aprūpes centrā vai grupu mājā (dzīvoklī)
noteikto sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojuma apjomu. |
(2) Pakalpojuma
sniegšanu ilgstošas aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā
pilngadīgai personai var pārtraukt, ja: 1)
persona apdraud citu personu veselību, dzīvību vai sistemātiski pārkāpj
noslēgtā līguma noteikumus; 2)
personai rehabilitācijas rezultātā vairs nav nepieciešami ilgstošas aprūpes
un sociālās rehabilitācijas institūcijas pakalpojumi un tos var nomainīt ar
pakalpojumiem dzīvesvietā; 3)
persona lūdz pārtraukt pakalpojumu sniegšanu. (3) Šā
panta otrajā daļā minētajos gadījumos lēmumu par pakalpojuma sniegšanas
pārtraukšanu pieņem attiecīgās institūcijas vadītājs, ja pašvaldība, no kuras
budžeta tiek apmaksāts šis pakalpojums vai kuras administratīvajā teritorijā
persona dzīvojusi pirms iestāšanās institūcijā, ir rakstveidā apliecinājusi,
ka attiecīgajai personai tiks nodrošināta izmitināšana šīs pašvaldības administratīvajā
teritorijā. |
|
|
|
|
|
29.pants.
Ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijās dzīvojošo
personu tiesības (1) Ilgstošas
sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā dzīvojošai personai
ir tiesības: 1)
patstāvīgi pieņemt lēmumus un tos īstenot tiktāl, ciktāl tas neierobežo citu
personu tiesības un brīvības vai neapdraud personas veselību vai dzīvību; 2)
baudīt individuālu personāla pieeju sociālo pakalpojumu sniegšanā. |
|
|
|
|
|
(2) Ilgstošas
sociālās aprūpes institūcijā dzīvojošai personai ir tiesības uz noteiktu
naudas summu personiskiem izdevumiem šādā apmērā: 1)
pilngadīgai personai, kurai piešķirta likumā noteiktā pensija
vai valsts sociālā nodrošinājuma pabalsts, naudas summa, kas paliek tās
rīcībā pēc ilgstošas sociālās aprūpes pakalpojuma samaksas, nedrīkst būt
mazāka par 15 procentiem no šīs personas pensijas vai valsts sociālā
nodrošinājuma pabalsta apmēra; 2)
pilngadīgai personai, kurai nav tiesību saņemt likumā noteikto pensiju vai
valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu, naudas summa, kas izmaksājama no
ilgstošas sociālās aprūpes institūcijas budžeta, ir 15 procenti no
valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta apmēra; |
|
5. |
Sociālo un
darba lietu komisija Papildināt likumprojektu ar jaunu pantu šādā
redakcijā: 29.panta otrajā daļā: aizstāt 1.punktā vārdus kurai piešķirta likumā noteiktā pensija vai
valsts sociālā nodrošinājuma pabalsts ar vārdiem kura ir pensijas vai valsts
sociālā nodrošinājuma pabalsta saņēmēja; aizstāt 2.punktā vārdus kurai nav tiesību saņemt likumā noteikto
pensiju vai valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu ar vārdiem kura nav
pensijas vai valsts sociālā
nodrošinājuma pabalsta saņēmēja. |
Atbalstīts |
10. 29.panta otrajā daļā: aizstāt 1.punktā vārdus kurai piešķirta likumā noteiktā pensija vai
valsts sociālā nodrošinājuma pabalsts ar vārdiem kura ir pensijas vai valsts
sociālā nodrošinājuma pabalsta saņēmēja; aizstāt 2.punktā vārdus kurai nav tiesību saņemt likumā noteikto
pensiju vai valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu ar vārdiem kura nav
pensijas vai valsts sociālā
nodrošinājuma pabalsta saņēmēja. |
3)
bērnam no septiņu gadu vecuma naudas summa, kas izmaksājama no ilgstošas
sociālās aprūpes institūcijas budžeta, ir 15 procenti no valsts sociālā
nodrošinājuma pabalsta apmēra. |
|
|
|
|
|
Pārejas noteikumi 1...... 2. Līdz
2007.gada 31.decembrim Labklājības ministrijas pārziņā esošie bērnu bāreņu
aprūpes centri, specializētie valsts sociālās aprūpes un rehabilitācijas
centri, specializētie valsts sociālās aprūpes pansionāti un specializētie
bērnu sociālās aprūpes centri, kas nodrošina šo pārejas noteikumu 3.punktā
noteiktos pakalpojumus, tiek reorganizēti par pašvaldību iestādēm. To personu
uzturēšanās minētajās aprūpes institūcijās, kas sākušas saņemt šos
pakalpojumus līdz reorganizācijas dienai, tiek finansēta no valsts budžeta. 3. Līdz
pārejas noteikumu 2.punktā minēto institūciju reorganizācijai par pašvaldību
iestādēm no valsts budžeta tiek finansēta: 1)
specializētā aprūpe ilgstošas aprūpes institūcijās pilngadīgām personām ar
garīga rakstura traucējumiem, bērniem ar garīgās attīstības traucējumiem un
neredzīgām personām; 2)
bāreņu un bez vecāku gādības palikušo bērnu vecumā līdz diviem gadiem un
bērnu ar garīgās un fiziskās attīstības traucējumiem līdz četriem gadiem
aprūpe ilgstošas aprūpes institūcijās. |
10. Pārejas
noteikumos: izteikt 2.punktu šādā redakcijā: 2. Pēc
administratīvi teritoriālās reformas pabeigšanas Labklājības ministrijas
padotībā esošie bērnu un pieaugušo sociālās aprūpes centri, kuri nodrošina šā
likuma 13.panta pirmās daļas 9., 10. un 11.punktā noteiktos pakalpojumus,
tiek reorganizēti par pašvaldību iestādēm, saglabājot valsts finansējumu.; izslēgt 3.punktu; papildināt pārejas
noteikumus ar 13.punktu šādā redakcijā: 13. Līdz
2007.gada 1.oktobrim Ministru kabinets izdod šā likuma 13.1 panta
otrajā daļā minētos noteikumus. Līdz minētajam datumam ir piemērojami
Ministru kabineta 2003.gada 27.maija noteikumi Nr.285 Kārtība, kādā personas
saņem tehniskos palīglīdzekļus, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu. |
6. 7. |
Juridiskais birojs Izteikt
likumprojekta 10.pantu šādā
redakcijā: 10. Pārejas
noteikumos: izslēgt
2. un 3.punktu; papildināt ar 13.punktu
šādā redakcijā: 13. Līdz jaunu
Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz
2007.gada 1.oktobrim piemērojami Ministru kabineta 2003.gada 27.maija
noteikumi Nr.285 "Kārtība, kādā personas saņem tehniskos
palīglīdzekļus, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu. Sociālo un darba lietu komisija
Izteikt likumprojekta
10.pantu šādā redakcijā: Pārejas
noteikumos: izteikt 2. un 3. punktu šādā redakcijā: 2. Lai nodrošinātu šā likuma 9.1.pantā minētos pakalpojumus, Ministru kabinets
līdz 2012.gada 31.decembrim nodod pašvaldībām Labklājības ministrijas
padotībā esošos valsts sociālās aprūpes centrus, kuri kā ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas
institūcijas sniedz pakalpojumu
personām ar garīga rakstura traucējumiem, kuras šajās institūcijās ievietotas
līdz 2003.gada 1.janvārim, pilngadīgām neredzīgām personām un personām ar
smagiem garīga rakstura traucējumiem, bērniem ar smagiem garīga rakstura
traucējumiem vecumā no četriem līdz astoņpadsmit gadiem, bāreņiem un bez
vecāku gādības palikušajiem bērniem vecumā līdz diviem gadiem un bērniem ar garīgās
un fiziskās attīstības traucējumiem vecumā līdz četriem gadiem. 3. Šā likuma 9.1 pantā minētos
pakalpojumus līdz valsts sociālās aprūpes centru nodošanai pašvaldībām, bet
ne ilgāk kā līdz 2012.gada 31.decembrim nodrošina valsts. papildināt pārejas noteikumus ar 13. punktu šādā
redakcijā: 13. . Līdz
jaunu Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz
2007.gada 1.oktobrim piemērojami Ministru kabineta 2003.gada 27.maija
noteikumi Nr.285 "Kārtība, kādā personas saņem tehniskos
palīglīdzekļus, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu. |
Daļēji atbalstīts (iestrādāts atb.kom
7.priekšlik). Atbalstīts |
11.
Pārejas noteikumos: Izteikt
2. un 3.punktu šādā redakcijā: 2. Lai nodrošinātu šā likuma 9.1.pantā minētos pakalpojumus, Ministru kabinets
līdz 2012.gada 31.decembrim nodod pašvaldībām Labklājības ministrijas
padotībā esošos valsts sociālās aprūpes centrus, kuri kā ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas
institūcijas sniedz pakalpojumu
personām ar garīga rakstura traucējumiem, kuras šajās institūcijās ievietotas
līdz 2003.gada 1.janvārim, pilngadīgām neredzīgām personām un personām ar
smagiem garīga rakstura traucējumiem, bērniem ar smagiem garīga rakstura
traucējumiem vecumā no četriem līdz astoņpadsmit gadiem, bāreņiem un bez
vecāku gādības palikušajiem bērniem vecumā līdz diviem gadiem un bērniem ar
garīgās un fiziskās attīstības traucējumiem vecumā līdz četriem gadiem. 3. Šā likuma 9.1 pantā
minētos pakalpojumus līdz valsts sociālās aprūpes centru nodošanai pašvaldībām, bet ne ilgāk kā
līdz 2012.gada 31.decembrim nodrošina valsts. papildināt pārejas noteikumus
ar 13. punktu šādā redakcijā: 13. . Līdz jaunu
Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz
2007.gada 1.oktobrim piemērojami Ministru kabineta 2003.gada 27.maija
noteikumi Nr.285 "Kārtība, kādā personas saņem tehniskos
palīglīdzekļus, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu. |
|
11. Papildināt
likumu ar informatīvu atsauci uz Eiropas Savienības direktīvu šādā redakcijā: Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu Likumā iekļautas
tiesību normas, kas izriet no Padomes 2004.gada 29.aprīļa direktīvas
2004/81/EK par uzturēšanās atļaujām, kas izdotas tādiem trešo valstu valstspiederīgajiem,
kuri ir cilvēku tirdzniecības upuri vai bijuši iesaistīti darbībās, kas
veicina nelegālo imigrāciju, kuri sadarbojas ar kompetentajām iestādēm. |
|
|
|
12. Papildināt likumu ar informatīvu atsauci uz Eiropas Savienības
direktīvu šādā redakcijā: Informatīva atsauce uz
Eiropas Savienības direktīvu Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no Padomes 2004.gada
29.aprīļa direktīvas 2004/81/EK par uzturēšanās atļaujām, kas izdotas tādiem
trešo valstu valstspiederīgajiem, kuri ir cilvēku tirdzniecības upuri vai
bijuši iesaistīti darbībās, kas veicina nelegālo imigrāciju, kuri sadarbojas
ar kompetentajām iestādēm. |
&n
bsp;