Rīgā
2007. gada 6.martā
Sociālo un darba lietu komisija lūdz iekļaut Saeimas
sēdes darba kārtībā likumprojektu “Grozījumi Sociālo pakalpojumu un sociālās
palīdzības likumā” (Nr.139/Lp9) izskatīšanai 2.lasījumā.
Pielikumā: likumprojekta salīdzinošā tabula uz 21 lapas.
Cieņā,
priekšsēdētāja
A.Barča
Likumprojekts otrajam
lasījumam
Likuma attiecīgo pantu spēkā esošā redakcija |
1.lasījumā nobalsotā redakcija |
N.p
k. |
2.lasījumam iesniegtie priekšlikumi (19) |
Komisijas atzinums |
Komisijas
atbalstītā redakcija
|
|
Izdarīt Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 23.nr.; 2003, 2.nr.;
2004, 14.nr.; 2005, 2.nr.; 2006, 13.nr.) šādus grozījumus: |
|
|
|
Izdarīt
Sociālo pakalpojumu un sociālās
palīdzības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 2002, 23.nr.; 2003, 2.nr.; 2004, 14.nr.; 2005, 2.nr.; 2006, 13.nr.)
šādus grozījumus: |
1.pants. Likumā lietotie termini Likumā ir lietoti šādi termini: 1).......................................... 29) cilvēku tirdzniecības upuris — persona,
kura atzīta par cietušo noziedzīgā nodarījumā ar cilvēku tirdzniecību vai
kurai kompetenta institūcija izsniegusi izziņu, ka tā ir
cietusi cilvēku tirdzniecībā ārvalstī, kā arī persona, kuru par atbilstošu
cilvēku tirdzniecības upura kritērijiem atzinis sociālo pakalpojumu
sniedzējs. |
1. Aizstāt 1.panta 29.punktā vārdus "kompetenta
institūcija" ar vārdiem "Valsts policija". |
|
|
|
1. Aizstāt 1.panta 29.punktā vārdus “kompetenta
institūcija” ar vārdiem “Valsts policija”. |
3.pants. Tiesības uz sociālajiem pakalpojumiem un
sociālo palīdzību (1) Tiesības saņemt sociālos pakalpojumus un
sociālo palīdzību ir Latvijas pilsoņiem un nepilsoņiem, ārvalstniekiem
un bezvalstniekiem, kuriem piešķirts personas kods, izņemot personas,
kuras ir saņēmušas termiņuzturēšanās atļauju. (11)...... (2) Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības
saņemšanas kārtību nosaka Ministru kabinets un pašvaldību domes (padomes). (3) Kārtību, kādā saņemami pašvaldību sniegtie
sociālie pakalpojumi, nosaka pašvaldību saistošajos noteikumos |
2. 3.pantā: aizstāt pirmajā daļā vārdus "un nepilsoņiem, ārvalstniekiem un
bezvalstniekiem" ar vārdiem "nepilsoņiem un ārzemniekiem"; papildināt pantu ar 1.1 daļu šādā redakcijā: "(11) Tiesības
saņemt sociālo rehabilitāciju ir šā likuma pirmajā daļā
minētajām personām, kā arī 13.panta pirmās daļas 7.punktā minētajam cilvēku
tirdzniecības upurim, kas nav Eiropas Savienības pilsonis. Attiecīgos
pakalpojumus cilvēku tirdzniecības upuris, kas nav Eiropas Savienības
pilsonis, var saņemt laikā, kamēr tiek izskatīts viņa iesniegums par
nogaidīšanas perioda piešķiršanu, nogaidīšanas periodā, kā arī laikā līdz
Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes lēmuma pieņemšanai par
termiņuzturēšanās atļaujas izsniegšanu un izsniegtās termiņuzturēšanās
atļaujas derīguma termiņa laikā." |
1. 2. |
Labklājības ministrijas parlamentārais sekretārs Gundars Daudze Aizstāt
likumprojekta 2. pantā vārdu “likuma” ar vārdu “panta”. Sociālo un darba lietu komisija
Izteikt likumprojekta 2.panta otro
rindkopu šādā redakcijā: “papildināt pantu ar 1.1 daļu šādā redakcijā: “(11) Tiesības saņemt cilvēku
tirdzniecības upuriem paredzētos sociālās rehabilitācijas pakalpojumus ir šā
panta pirmajā daļā minētajām personām un cilvēku tirdzniecības upuriem, kas
nav Eiropas Savienības pilsoņi. Attiecīgos pakalpojumus cilvēku tirdzniecības
upuri, kas nav Eiropas Savienības pilsoņi, var saņemt laikā, kamēr tiek
izskatīti viņu iesniegumi par nogaidīšanas perioda piešķiršanu, nogaidīšanas
periodā, kā arī laikā, līdz Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde pieņem
lēmumu par termiņuzturēšanās atļaujas izsniegšanu, un izsniegtās
termiņuzturēšanās atļaujas derīguma termiņa laikā.” |
AtbalstītsIekļauts komisijas priekšlikumā Nr.2 Atbalstīts |
2. 3.pantā: aizstāt pirmajā daļā vārdus
“un nepilsoņiem, ārvalstniekiem un bezvalstniekiem” ar vārdiem “nepilsoņiem
un ārzemniekiem”; papildināt pantu ar 1.1
daļu šādā redakcijā: “(11) Tiesības saņemt cilvēku
tirdzniecības upuriem paredzētos sociālās rehabilitācijas pakalpojumus ir šā
panta pirmajā daļā minētajām personām un cilvēku tirdzniecības upuriem, kas
nav Eiropas Savienības pilsoņi. Attiecīgos pakalpojumus cilvēku tirdzniecības
upuri, kas nav Eiropas Savienības pilsoņi, var saņemt laikā, kamēr tiek
izskatīti viņu iesniegumi par nogaidīšanas perioda piešķiršanu, nogaidīšanas
periodā, kā arī laikā, līdz Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde pieņem
lēmumu par termiņuzturēšanās atļaujas izsniegšanu, un izsniegtās
termiņuzturēšanās atļaujas derīguma termiņa laikā.” |
8.pants. Sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas
pakalpojumu samaksas vispārīgie principi (1) Klienta vai viņa apgādnieka pienākums ir
samaksāt par saņemtajiem sociālās aprūpes pakalpojumiem. (2) Klienta pienākums ir samaksāt par saņemtajiem
sociālās rehabilitācijas pakalpojumiem, izņemot šā likuma 13.panta pirmās
daļas 1., 2., 3., 4., 6., 7. un 8.punktā minētos gadījumus. (3) Šā likuma 25.panta pirmajā daļā minētās
personas saņem tehniskos palīglīdzekļus par valsts budžeta līdzekļiem,
izdarot vienreizēju iemaksu Ministru kabineta noteiktajā kārtībā. |
|
3. 4. |
Labklājības ministrijas parlamentārais sekretārs Gundars Daudze Izteikt 8.panta pirmo un otro daļu šādā
redakcijā: ‘’(1) Klienta pienākums ir samaksāt par
saņemtajiem sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumiem,
izņemot šā likuma 13.panta pirmās daļas 1.,2.,3.,4.,6.,7.,8. un 10.punktā
minētos gadījumos. (2) Ja klients
nevar samaksāt par šā panta pirmajā daļā minētajiem pakalpojumiem, pienākums
samaksāt par pakalpojumu ir viņa apgādniekam, izņemot šā likuma 13.panta
pirmās daļas 1.,2.,3.,4.,6.,7.,8.,9.,10.punktā un 27.¹ panta pirmajā un
otrajā daļā minētos gadījumos. Šā likuma 13.panta pirmās daļas 11.punktā
minētajā gadījumā vecāku pienākumu maksāt par pakalpojumu nosaka bērnu tiesību
aizsardzību reglamentējošie normatīvie akti.’’ Sociālo un darba lietu
komisija
Papildināt likumprojektu ar jaunu pantu šādā redakcijā: “3. 8.pantā: izteikt
pirmo daļu šādā redakcijā: “(1)
Klienta vai viņa apgādnieka pienākums ir samaksāt par saņemtajiem sociālās
aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumiem, ja šajā likumā nav
noteikts citādi.”; izslēgt
otro un trešo daļu.” |
Daļēji atbalstītsIekļauts komisijas priekšlikumā Nr.4 Atbalstīts |
3. 8.pantā: izteikt
pirmo daļu šādā redakcijā: “(1)
Klienta vai viņa apgādnieka pienākums ir samaksāt par saņemtajiem sociālās
aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumiem, ja šajā likumā nav
noteikts citādi.”; izslēgt
otro un trešo daļu. |
(4) Ja
klients vai viņa apgādnieks nespēj samaksāt par sociālās aprūpes vai sociālās
rehabilitācijas pakalpojumu, pakalpojuma izmaksas tiek segtas no pašvaldības
budžeta Ministru kabineta noteiktajā kārtībā. (5) Ministru
kabinets nosaka sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu
samaksas kārtību. |
|
|
|
|
|
(6).... (7)..... |
|
5. |
Labklājības ministrijas parlamentārais sekretārs Gundars Daudze Papildināt 8. pantu ar sesto un septīto daļu šādā
redakcijā: ‘’(6) Klients, kurš saņem 13.panta pirmās
daļas 9. un 12.punktā minēto pakalpojumu
ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā, veic
līdzmaksājumu ievērojot šā likuma 29.panta otrās daļas 1. punktā noteiktās
prasības. (7) Šā likuma 27.1
panta pirmajā un otrajā daļā minētajos gadījumos pakalpojuma apjomu, klienta
maksājumus un kārtību, kādā pakalpojuma izmaksas tiek segtas no valsts vai
pašvaldības budžeta, nosaka Ministru kabinets.’’ |
Daļēji atbalstītsIekļauts komisijas priekšlikumā Nr.11 |
|
9.pants. Pašvaldības pienākumi sociālo pakalpojumu un
sociālās palīdzības sniegšanā (1) Pašvaldībai, kuras teritorijā persona
reģistrējusi savu pamatdzīvesvietu, ir pienākums nodrošināt personai iespēju
saņemt tās vajadzībām atbilstošus sociālos pakalpojumus un sociālo palīdzību. (2) Ja pašvaldība no fiziskajām personām vai
institūcijām saņēmusi informāciju par personu, kurai varētu būt nepieciešams
sociālās aprūpes, sociālās rehabilitācijas pakalpojums vai sociālā palīdzība,
pašvaldībai ir pienākums likumā “Par sociālo drošību” noteiktajā kārtībā
pārbaudīt saņemto informāciju, izvērtēt personas vajadzības pēc sociālajiem
pakalpojumiem un sociālās palīdzības un informēt šo personu vai tās likumisko
pārstāvi par tiesībām un iespējām saņemt sociālos pakalpojumus un sociālo
palīdzību, kā arī kārtību, kādā sociālie pakalpojumi vai sociālā palīdzība
saņemama. (3) Ja nepieciešams, personu, kuras dzīvesvieta
nav konstatējama, ar naktspatversmi vai patversmi, informāciju un
konsultācijām nodrošina pašvaldība, kuras teritorijā persona atrodas. (4) Pašvaldības, kuras nav izveidojušas
nepieciešamos sociālo pakalpojumu sniedzējus, slēdz līgumus ar citiem sociālo
pakalpojumu sniedzējiem savā teritorijā vai ar citām pašvaldībām par minēto
sociālo pakalpojumu sniegšanu un samaksu. Šie sociālie pakalpojumi pilnībā
vai daļēji tiek finansēti no pašvaldības budžeta. (5) Ja persona vēlas saņemt sociālo pakalpojumu,
kas tiek finansēts no valsts budžeta, pašvaldības pienākums ir nodrošināt
personas dzīves apstākļu apsekošanu un vajadzību novērtēšanu, ko veic sociālā
darba speciālists. Ja persona vēlas saņemt valsts finansētu tehnisko
palīglīdzekli, dzīves apstākļu apsekošana netiek veikta. (6) Pašvaldībai ir pienākums nodrošināt
konsultatīvu atbalstu pašvaldības sociālā dienesta un tās izveidoto sociālo
pakalpojumu sniedzēju sociālā darba speciālistiem. |
|
|
|
|
|
(7)... |
|
6. 7. |
Labklājības ministrijas parlamentārais sekretārs Gundars DaudzePapildināt 9.pantu ar septīto daļu šādā redakcijā: „(7) Pašvaldība nodrošina nepieciešamos sociālās
aprūpes pakalpojumus dzīvesvietā personām ar smagiem garīga rakstura
traucējumiem, kurām izbeigta pakalpojuma sniegšana ilgstošās sociālās aprūpes
un sociālās rehabilitācijas institūcijās.” Sociālo un darba lietu
komisija
Papildināt likumprojektu ar
jaunu pantu šādā redakcijā: “4. Papildināt 9.pantu ar septīto daļu
šādā redakcijā: “(7)
Pašvaldība nodrošina nepieciešamos sociālās aprūpes pakalpojumus dzīvesvietā
personām ar smagiem garīga rakstura traucējumiem, kurām pēc patstāvīgas
dzīves iemaņu apgūšanas sociālās rehabilitācijas programmas ietvaros nav
nepieciešama pakalpojuma sniegšana ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās
rehabilitācijas institūcijās un kurām pakalpojuma sniegšana pārtraukta šā
likuma 28.panta trešajā daļā noteiktajā kārtībā.” |
Daļēji atbalstītsIekļauts komisijas priekšlikumā Nr.7 Atbalstīts |
4. Papildināt 9.pantu ar septīto daļu šādā redakcijā: “(7)
Pašvaldība nodrošina nepieciešamos sociālās aprūpes pakalpojumus dzīvesvietā
personām ar smagiem garīga rakstura traucējumiem, kurām pēc patstāvīgas
dzīves iemaņu apgūšanas sociālās rehabilitācijas programmas ietvaros nav
nepieciešama pakalpojuma sniegšana ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās
rehabilitācijas institūcijās un kurām pakalpojuma sniegšana pārtraukta šā likuma
28.panta trešajā daļā noteiktajā kārtībā. |
13.pants. Valsts pienākumi sociālo pakalpojumu
sniegšanā (1) Valsts nodrošina: |
|
|
|
|
|
1) invalīdu profesionālo rehabilitāciju; 2) redzes un dzirdes invalīdu sociālo rehabilitāciju; 3)
no vardarbības cietušo bērnu sociālo rehabilitāciju; 4)
sociālo rehabilitāciju attiecīgās institūcijās pilngadīgām personām un
bērniem, kuriem ir izveidojusies atkarība no narkotiskajām, toksiskajām vai
citām apreibinošām vielām; 5)
tehniskos palīglīdzekļus šā likuma 25.panta pirmajā daļā minētajām personām; 6)
personām ar funkcionāliem traucējumiem — sociālās rehabilitācijas
pakalpojumus sociālās rehabilitācijas iestādēs. Funkcionālo traucējumu sarakstu apstiprina Ministru
kabinets; 7) cilvēku tirdzniecības upuru sociālo rehabilitāciju.
Sociālās rehabilitācijas saņemšanas kārtību un kritērijus personas atzīšanai
par cilvēku tirdzniecības upuri nosaka Ministru kabinets.; 8) atbalsta programmu ar celiakiju slimajiem bērniem,
kuriem nav noteikta invaliditāte. Atbalsta apjomu un nosacījumus tā
saņemšanai nosaka Ministru kabinets. |
|
|
|
|
|
9)..... 10).... 11)..... 12).... |
|
8.
9. |
Labklājības ministrijas parlamentārais sekretārs Gundars Daudze Papildināt 13.panta pirmo daļu ar 9., 10., 11. un
12.punktu šādā redakcijā: „9) pakalpojumu
ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā personām
ar smagiem garīga rakstura traucējumiem un neredzīgām personām; 10) pakalpojumu
ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā bērniem ar
smagiem garīga rakstura traucējumiem vecumā no četriem līdz astoņpadsmit
gadiem; 11) bāreņiem un bez
vecāku gādības palikušajiem bērniem vecumā līdz diviem gadiem un bērniem ar
garīgās un fiziskās attīstības traucējumiem vecumā līdz četriem gadiem;’’ 12) pakalpojumu
ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā personām
ar garīga rakstura traucējumiem, kuras tajā ievietotas līdz 2003.gada
1.janvārim.’’ Sociālo un darba lietu komisija
Papildināt likumprojektu ar jaunu pantu šādā redakcijā: 5. Papildināt
13.panta pirmo daļu ar 9., 10. un 11.punktu šādā redakcijā: “9) ilgstošas
sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijas pakalpojumu
pilngadīgām neredzīgām personām, personām ar smagiem garīga rakstura traucējumiem,
kā arī personām ar garīga rakstura traucējumiem, kuras šajās institūcijās
ievietotas līdz 2003.gada 1.janvārim; 10) ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās
rehabilitācijas institūcijas pakalpojumu bērniem ar smagiem garīga rakstura
traucējumiem vecumā no četriem līdz astoņpadsmit gadiem; 11) ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās
rehabilitācijas institūcijas pakalpojumu bāreņiem un bez vecāku gādības
palikušajiem bērniem vecumā līdz diviem gadiem un bērniem ar garīgās un
fiziskās attīstības traucējumiem vecumā līdz četriem gadiem.” |
Daļēji atbalstītsIekļauts komisijas priekšlikumā Nr.9 Atbalstīts |
5. Papildināt
13.panta pirmo daļu ar 9., 10. un 11.punktu šādā redakcijā: “9) ilgstošas
sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijas pakalpojumu
pilngadīgām neredzīgām personām, personām ar smagiem garīga rakstura
traucējumiem, kā arī personām ar garīga rakstura traucējumiem, kuras šajās
institūcijās ievietotas līdz 2003.gada 1.janvārim; 10) ilgstošas
sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijas pakalpojumu bērniem
ar smagiem garīga rakstura traucējumiem vecumā no četriem līdz astoņpadsmit
gadiem; 11) ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās
rehabilitācijas institūcijas pakalpojumu bāreņiem un bez vecāku gādības
palikušajiem bērniem vecumā līdz diviem gadiem un bērniem ar garīgās un
fiziskās attīstības traucējumiem vecumā līdz četriem gadiem.” |
(2) Lai nodrošinātu šā panta pirmajā daļā minēto
pienākumu izpildi, valsts var izveidot sociālās aprūpes un sociālās
rehabilitācijas iestādes vai slēgt līgumus ar citiem sociālo pakalpojumu
sniedzējiem. (3) Valsts piedalās personām ar garīga rakstura
traucējumiem paredzēto dienas centru finansēšanā un atbilstoši ikgadējā
valsts budžeta likumā piešķirtajām apropriācijām atbalsta un finansē citas
programmas jaunu sociālo pakalpojumu veidu attīstīšanai pašvaldībās. (4) Šā panta trešajā daļā minēto dienas centru
izveidošanas un uzturēšanas izdevumi tiek finansēti no valsts budžeta: centru
izveidošanas gadā — 80 procentu, darbības pirmajā gadā — 60 procentu, otrajā
gadā — 40 procentu, trešajā gadā — 20 procentu apmērā. Turpmākajos gados
šie izdevumi 100 procentu apmērā tiek segti no pašvaldību budžetiem. (5) Valsts piedalās personām ar garīga rakstura
traucējumiem paredzēto grupu māju (dzīvokļu) un pusceļa māju izveidošanas un
aprīkošanas finansēšanā to izveidošanas gadā 50 procentu apmērā
atbilstoši ikgadējā valsts budžeta likumā piešķirtajām apropriācijām. (6) Valsts piedalās ar uzturēšanos grupu mājā
(dzīvoklī) saistīto izdevumu finansēšanā 50 procentu apmērā no vienai
personai paredzētajām ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas
institūcijas uzturēšanas izmaksām tām personām ar garīga rakstura
traucējumiem, kuras atgriežas no ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās
rehabilitācijas institūcijām. Līdzfinansējuma apjomu un piešķiršanas kārtību
nosaka Ministru kabinets. |
|
|
|
|
|
(7)..... |
|
10. |
Labklājības ministrijas parlamentārais sekretārs Gundars Daudze Papildināt 13. pantu ar
septīto daļu šādā redakcijā: ‘’(7) Valsts nodrošina līdzfinansējumu,
maksājot starpību starp pilnu pakalpojuma maksu un klienta maksu par sniegto
pakalpojumu ar uzturēšanos saistītiem izdevumiem grupu mājās (dzīvokļos),
kuri izveidoti valsts ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas
institūcijās.’’ |
Daļēji atbalstītsIekļauts komisijas priekšlikumā Nr.13 |
|
|
|
11. |
Sociālo un darba lietu komisija
Papildināt likumprojektu ar jaunu pantu šādā redakcijā: “6. Papildināt likumu ar 13.1 pantu
šādā redakcijā: “13.1 pants.
Samaksa par valsts nodrošinātajiem sociālajiem pakalpojumiem 1) No valsts budžeta pilnībā finansē šā likuma 13.panta
pirmās daļas 1., 2., 3., 4., 6., 7.,
8. un 10.punktā noteiktos pakalpojumus. (2) Šā likuma
13.panta pirmās daļas 5.punktā noteikto pakalpojumu finansē no valsts
budžeta, pakalpojuma saņēmējam izdarot vienreizēju iemaksu Ministru kabineta
noteiktajā kārtībā. (3) Šā likuma 13.panta
pirmās daļas 9.punktā noteikto pakalpojumu personas, kurām nav piešķirta
pensija, saņem par valsts budžeta līdzekļiem. Personas, kurām piešķirta likumā noteiktā pensija, maksā
par saņemto pakalpojumu 85 procentu apmērā no pensijas, bet ne vairāk kā
saņemtā pakalpojuma izmaksas attiecīgajā institūcijā. (4) Šā likuma 13.panta pirmās daļas 11.punktā noteikto
pakalpojumu finansē no valsts budžeta. Vecāki par šo pakalpojumu maksā
atbilstoši Bērnu tiesību aizsardzības likumā noteiktajam par bērnu
ārpusģimenes aprūpi.” |
Atbalstīts |
6. Papildināt likumu ar 13.1 pantu šādā
redakcijā: “13.1 pants.
Samaksa par valsts nodrošinātajiem sociālajiem pakalpojumiem 1) No valsts budžeta pilnībā finansē šā likuma 13.panta
pirmās daļas 1., 2., 3., 4., 6., 7.,
8. un 10.punktā noteiktos pakalpojumus. (2) Šā likuma
13.panta pirmās daļas 5.punktā noteikto pakalpojumu finansē no valsts
budžeta, pakalpojuma saņēmējam izdarot vienreizēju iemaksu Ministru kabineta
noteiktajā kārtībā. (3) Šā likuma 13.panta
pirmās daļas 9.punktā noteikto pakalpojumu personas, kurām nav piešķirta
pensija, saņem par valsts budžeta līdzekļiem. Personas, kurām piešķirta likumā noteiktā pensija, maksā
par saņemto pakalpojumu 85 procentu apmērā no pensijas, bet ne vairāk kā
saņemtā pakalpojuma izmaksas attiecīgajā institūcijā. (4)
Šā likuma 13.panta pirmās daļas 11.punktā noteikto pakalpojumu finansē no
valsts budžeta. Vecāki par šo pakalpojumu maksā atbilstoši Bērnu tiesību
aizsardzības likumā noteiktajam par bērnu ārpusģimenes aprūpi. |
25.pants. Nodrošināšana ar tehniskajiem palīglīdzekļiem (1) Tehniskos palīglīdzekļus ir tiesības saņemt šādām
personām ar ilgstošiem vai nepārejošiem organisma funkciju traucējumiem vai
anatomiskiem defektiem, ja tās saņēmušas ārstniecības personas atzinumu par
tehniskā palīglīdzekļa ne
pieciešamību: 1) 1., 2. un 3.grupas invalīdiem; |
|
|
|
|
|
2) bērniem invalīdiem līdz 16 gadu vecumam; |
|
12. |
Sociālo un darba lietu komisija
Papildināt likumprojektu ar jaunu pantu
šādā redakcijā: “7. Aizstāt
25.panta pirmās daļas 2.punktā skaitli “16” ar skaitli “18”.” |
Atbalstīts |
7.
Aizstāt 25.panta pirmās daļas 2.punktā skaitli “16” ar skaitli “18”.” |
3) bērniem, kuriem tehniskais palīglīdzeklis
nepieciešams, lai samazinātu vai novērstu funkcionālo mazspēju; 4) pilngadīgām personām, kurām tehniskais
palīglīdzeklis nepieciešams, lai samazinātu vai novērstu funkcionālo
mazspēju; 5) personām ar anatomiskiem defektiem — protēzi vai
ortopēdiskos apavus. (2) Kārtību, kādā personas saņem tehniskos
palīglīdzekļus, un tehnisko palīglīdzekļu aprites noteikumus reglamentē
Ministru kabinets. (3) No valsts budžeta finansējamo tehnisko
palīglīdzekļu sarakstu apstiprina Ministru kabinets. |
|
|
|
|
|
27.1 pants. Grupu mājas (dzīvokļa),
pusceļa mājas un servisa dzīvokļa pakalpojumi (1) Grupu mājā (dzīvoklī) nodrošina mājokli un
atbalstu sociālo problēmu risināšanā personām ar garīga rakstura
traucējumiem, kurām ir objektīvas grūtības dzīvot patstāvīgi, bet nav
nepieciešama atrašanās ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas
institūcijā. (2) Pusceļa mājā sniedz īslaicīgus sociālās
rehabilitācijas pakalpojumus personām ar garīga rakstura traucējumiem, kurām
nav nepieciešama atrašanās ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas
institūcijā, lai apgūtu iemaņas patstāvīgai dzīvei vai dzīvei grupu mājā
(dzīvoklī). (3) Servisa dzīvoklī personai ar smagiem
funkcionāliem traucējumiem nodrošina neatkarīgas dzīves iespējas, palielinot
šīs personas sociālās funkcionēšanas un pašaprūpes spējas. |
|
|
|
|
|
|
|
13. |
Sociālo un darba lietu komisija
Papildināt likumprojektu ar jaunu pantu šādā redakcijā: “8. Papildināt 27.1 pantu
ar ceturto daļu šādā redakcijā: “(4)
Šā panta pirmajā un otrajā daļā minētajos gadījumos pakalpojuma apjomu, klienta
maksājumus un kārtību, kādā pakalpojuma izmaksas tiek segtas no valsts vai
pašvaldības budžeta, nosaka Ministru kabinets.” |
Atbalstīts |
8. Papildināt 27.1 pantu
ar ceturto daļu šādā redakcijā: “(4)
Šā panta pirmajā un otrajā daļā minētajos gadījumos pakalpojuma apjomu,
klienta maksājumus un kārtību, kādā pakalpojuma izmaksas tiek segtas no
valsts vai pašvaldības budžeta, nosaka Ministru kabinets.” |
28.pants. Ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās
rehabilitācijas institūciju pakalpojumi (1) Ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās
rehabilitācijas institūcijas nodrošina mājokli, sociālo aprūpi un sociālo
rehabilitāciju: 1) bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem,
ja nav iespējams nodrošināt viņu aprūpi un audzināšanu audžuģimenē vai pie aizbildņa; 2) pensijas vecuma personām un invalīdiem ar redzes vai
fiziska rakstura traucējumiem, ja nepieciešamais pakalpojuma apjoms pārsniedz
aprūpei mājās vai dienas aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā
noteikto apjomu; 3) bērniem ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem,
ja nepieciešamais pakalpojuma apjoms pārsniedz aprūpei mājās vai dienas
aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā noteikto apjomu; |
|
|
|
|
|
4) pilngadīgām personām ar
smagiem garīgā rakstura traucējumiem, kurām nav nepieciešama atrašanās
specializētā ārstniecības iestādē un kuru stāvoklis neapdraud apkārtējos, ja
nepieciešamais pakalpojuma apjoms pārsniedz aprūpei mājās vai dienas aprūpes
un sociālās rehabilitācijas institūcijā noteikto apjomu. |
|
14. 15. |
Labklājības ministrijas parlamentārais sekretārs Gundars Daudze Izteikt 28.panta pirmās daļas 4. punktu šādā redakcijā: „4) pilngadīgām personām ar smagiem garīga rakstura
traucējumiem, kurām nav nepieciešama atrašanās specializētā ārstniecības
iestādē un kuru stāvoklis neapdraud apkārtējos, ja nepieciešamais pakalpojuma
apjoms pārsniedz aprūpei mājās, dienas centrā vai grupu mājā (dzīvoklī)
noteikto sociālās aprūpes pakalpojuma apjomu.”. Sociālo un darba lietu komisija
Papildināt likumprojektu ar jaunu pantu šādā redakcijā: “9. Izteikt 28.panta pirmās daļas
4.punktu šādā redakcijā: “4) pilngadīgām
personām ar smagiem garīga rakstura traucējumiem, kurām nav nepieciešama
atrašanās specializētā ārstniecības iestādē un kuru stāvoklis neapdraud
apkārtējos, ja nepieciešamais pakalpojuma apjoms pārsniedz aprūpei mājās,
dienas aprūpes centrā vai grupu mājā (dzīvoklī) noteikto sociālās aprūpes un
sociālās rehabilitācijas pakalpojuma apjomu.”” |
Daļēji atbalstītsIekļauts komisijas priekšlikumā Nr.15 Atbalstīts |
9. Izteikt 28.panta pirmās daļas
4.punktu šādā redakcijā: “4)
pilngadīgām personām ar smagiem garīga rakstura traucējumiem, kurām nav
nepieciešama atrašanās specializētā ārstniecības iestādē un kuru stāvoklis
neapdraud apkārtējos, ja nepieciešamais pakalpojuma apjoms pārsniedz aprūpei
mājās, dienas aprūpes centrā vai grupu mājā (dzīvoklī) noteikto sociālās
aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojuma apjomu.” |
37.pants. Pabalsta garantētā minimālā ienākumu līmeņa
nodrošināšanai piešķiršanas un izmaksas nosacījumi (1) Pabalstu garantētā minimālā ienākumu līmeņa
nodrošināšanai piešķir un izmaksā ģimenei, kas sastāv no laulātajiem,
personām, kurām ir kopēji izdevumi par uzturu un kuras mitinās vienā mājoklī,
vai atsevišķi dzīvojošai personai, ja tā pilda likumā “Par sociālo drošību”
noteiktos līdzdarbības pienākumus un, ja nepieciešams, iesaistās sociālās
rehabilitācijas pasākumos. Darbspējīgai personai, kura vēlas saņemt pabalstu
garantētā minimālā ienākumu līmeņa nodrošināšanai un nestrādā, pirms
pabalsta pieprasīšanas jāreģistrējas Nodarbinātības valsts aģentūrā,
izņemot šā panta otrajā daļā minētos gadījumus. |
|
16. |
Labklājības ministrijas parlamentārais sekretārs Gundars Daudze Izslēgt 37.panta pirmās daļas otrajā
teikumā vārdus „pirms pabalsta pieprasīšanas”. |
Neatbalstīts |
|
(2) Nodarbinātības valsts aģentūrā nav
jāreģistrējas personai, ja tā ir: 1) invalīds, kas saņem invaliditātes pensiju vai valsts
sociālā nodrošinājuma pabalstu; 2) sieviete grūtniecības un dzemdību atvaļinājuma
laikā, viens no bērna vecākiem vai cita persona bērna kopšanas periodā; 3)
viens no bērna invalīda vecākiem; 4) persona, kas vecāka par
15 gadiem un iegūst izglītību klātienē vispārējās vidējās vai profesionālās
vidējās izglītības iestādē vai ir pilna laika studējošais augstskolā. |
|
|
|
|
|
Pārejas noteikumi 1...... 2. Līdz
2007.gada 31.decembrim Labklājības ministrijas pārziņā esošie bērnu bāreņu
aprūpes centri, specializētie valsts sociālās aprūpes un rehabilitācijas
centri, specializētie valsts sociālās aprūpes pansionāti un specializētie
bērnu sociālās aprūpes centri, kas nodrošina šo pārejas noteikumu 3.punktā
noteiktos pakalpojumus, tiek reorganizēti par pašvaldību iestādēm. To personu
uzturēšanās minētajās aprūpes institūcijās, kas sākušas saņemt šos
pakalpojumus līdz reorganizācijas dienai, tiek finansēta no valsts budžeta. |
|
17. |
Labklājības ministrijas parlamentārais sekretārs Gundars Daudze
Izteikt pārejas
noteikumu 2.punktu šādā redakcijā: „2. Pēc administratīvi
teritoriālās reformas pabeigšanas Labklājības ministrijas padotībā esošie
bērnu un pieaugušo sociālās aprūpes centri, kuri nodrošina likuma 13. panta
pirmās daļas 9., 10. ,11. un 12.punktā noteiktos pakalpojumus, tiek
reorganizēti par pašvaldību iestādēm. To personu uzturēšanās sociālās aprūpes
un sociālās rehabilitācijas institūcijās personām ar garīga rakstura
traucējumiem un neredzīgām personām, kas sākušas saņemt šos pakalpojumus līdz
reorganizācijas dienai, tiek finansēta no valsts budžeta šajā likumā
noteiktajā kārtībā.” |
Daļēji atbalstītsIekļauts komisijas priekšlikumā Nr.19 |
|
3. Līdz pārejas noteikumu 2.punktā minēto
institūciju reorganizācijai par pašvaldību iestādēm no valsts budžeta tiek
finansēta: 1) specializētā aprūpe ilgstošas aprūpes institūcijās
pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem, bērniem ar garīgās
attīstības traucējumiem un neredzīgām personām; 2) bāreņu un bez vecāku gādības palikušo bērnu vecumā
līdz diviem gadiem un bērnu ar garīgās un fiziskās attīstības traucējumiem
līdz četriem gadiem aprūpe ilgstošas aprūpes institūcijās. |
|
18. |
Labklājības ministrijas parlamentārais sekretārs Gundars Daudze
Izslēgt pārejas
noteikumu 3.punktu. |
AtbalstītsIekļauts komisijas priekšlikumā Nr.19 |
|
|
|
19 |
Sociālo
un darba lietu komisija
Papildināt likumprojektu ar
jaunu pantu šādā redakcijā: “10. Pārejas
noteikumos: izteikt 2.punktu šādā redakcijā: “2. Pēc
administratīvi teritoriālās reformas pabeigšanas Labklājības ministrijas
padotībā esošie bērnu un pieaugušo sociālās aprūpes centri, kuri nodrošina šā
likuma 13.panta pirmās daļas 9., 10. un 11.punktā noteiktos pakalpojumus,
tiek reorganizēti par pašvaldību iestādēm, saglabājot valsts finansējumu.”; izslēgt
3.punktu; papildināt
pārejas noteikumus ar 13.punktu šādā redakcijā: “13. Līdz
2007.gada 1.oktobrim Ministru kabinets izdod šā likuma 13.1 panta
otrajā daļā minētos noteikumus. Līdz minētajam datumam ir piemērojami
Ministru kabineta 2003.gada 27.maija noteikumi Nr.285 “Kārtība, kādā personas
saņem tehniskos palīglīdzekļus”, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu.” |
Atbalstīts |
10.
Pārejas noteikumos: izteikt 2.punktu šādā redakcijā: “2. Pēc administratīvi teritoriālās reformas pabeigšanas Labklājības
ministrijas padotībā esošie bērnu un pieaugušo sociālās aprūpes centri, kuri
nodrošina šā likuma 13.panta pirmās daļas 9., 10. un 11.punktā noteiktos
pakalpojumus, tiek reorganizēti par pašvaldību iestādēm, saglabājot valsts
finansējumu.”; izslēgt
3.punktu; papildināt pārejas noteikumus ar 13.punktu
šādā redakcijā: “13.
Līdz 2007.gada 1.oktobrim Ministru kabinets izdod šā likuma 13.1 panta
otrajā daļā minētos noteikumus. Līdz minētajam datumam ir piemērojami
Ministru kabineta 2003.gada 27.maija noteikumi Nr.285 “Kārtība, kādā personas
saņem tehniskos palīglīdzekļus”, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu.” |
|
3. Papildināt likumu ar informatīvo
atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām šādā redakcijā: "Informatīva
atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no Padomes
2004.gada 29.aprīļa Direktīvas 2004/81/EK par uzturēšanās atļaujām, kas
izdotas tādiem trešo valstu valstspiederīgajiem, kuri ir cilvēku
tirdzniecības upuri vai bijuši iesaistīti darbībās, kas veicina nelegālo
imigrāciju, kuri sadarbojas ar kompetentajām iestādēm." |
|
|
|
11. Papildināt likumu ar
informatīvu atsauci uz Eiropas Savienības direktīvu šādā redakcijā: “Informatīva
atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu Likumā
iekļautas tiesību normas, kas izriet no Padomes 2004.gada 29.aprīļa direktīvas
2004/81/EK par uzturēšanās atļaujām, kas izdotas tādiem trešo valstu
valstspiederīgajiem, kuri ir cilvēku tirdzniecības upuri vai bijuši
iesaistīti darbībās, kas veicina nelegālo imigrāciju, kuri sadarbojas ar
kompetentajām iestādēm.” |