Likumprojekts
Grozījumi Sociālo pakalpojumu un sociālās
palīdzības likumā
Izdarīt Sociālo
pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā (Latvijas Republikas Saeimas
un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 23.nr.; 2003, 2.nr.; 2004, 14.nr.; 2005,
2.nr.; 2006, 13.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt 1.panta
29.punktā vārdus "kompetenta institūcija" ar vārdiem "Valsts
policija".
2. 3.pantā:
aizstāt pirmajā daļā vārdus "un
nepilsoņiem, ārvalstniekiem un bezvalstniekiem" ar vārdiem "nepilsoņiem
un ārzemniekiem";
papildināt pantu ar 1.1
daļu šādā redakcijā:
"(11) Tiesības saņemt sociālo rehabilitāciju ir šā likuma
pirmajā daļā minētajām personām, kā arī 13.panta pirmās daļas 7.punktā
minētajam cilvēku tirdzniecības upurim, kas nav Eiropas Savienības pilsonis.
Attiecīgos pakalpojumus cilvēku tirdzniecības upuris, kas nav Eiropas
Savienības pilsonis, var saņemt laikā, kamēr tiek izskatīts viņa iesniegums par
nogaidīšanas perioda piešķiršanu, nogaidīšanas periodā, kā arī laikā līdz
Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes lēmuma pieņemšanai par
termiņuzturēšanās atļaujas izsniegšanu un izsniegtās termiņuzturēšanās atļaujas
derīguma termiņa laikā."
3. Papildināt likumu ar informatīvo atsauci uz
Eiropas Savienības direktīvām šādā redakcijā:
"Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no Padomes
2004.gada 29.aprīļa Direktīvas 2004/81/EK par uzturēšanās atļaujām, kas izdotas
tādiem trešo valstu valstspiederīgajiem, kuri ir cilvēku tirdzniecības upuri
vai bijuši iesaistīti darbībās, kas veicina nelegālo imigrāciju, kuri
sadarbojas ar kompetentajām iestādēm."
Iekšlietu ministrs
I.Godmanis
Likumprojekta
Grozījumi Sociālo pakalpojumu un sociālās
palīdzības likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais
akts ir vajadzīgs
|
|||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
2004.gada 06.augustā spēkā stājās
Padomes 2004.gada 29.aprīļa direktīva 2004/81/EK par uzturēšanās atļaujām,
kas izdotas tādiem trešo valstu valstspiederīgajiem, kuri ir cilvēku
tirdzniecības upuri vai bijuši iesaistīti darbībās, kas veicina nelegālo
imigrāciju, kuri sadarbojas ar kompetentajām iestādēm (turpmāk direktīva). Direktīvas regulējums ir piemērojams
tādam trešās valsts piederīgajam, kas nav Eiropas Savienības pilsonis un, kas
saskaņā ar spēkā esošajiem tiesību aktiem ir atzīts par cilvēku tirdzniecības
upuri (turpmāk cilvēku tirdzniecības upuris). Dalībvalstīm jānodrošina, ka
attiecīgajam cilvēku tirdzniecības upurim tiek piešķirts nogaidīšanas
periods, kas ļauj viņam atgūties un izbēgt no nodarījumus izdarījušo personu
ietekmes, lai viņš varētu pieņemt lēmumu sadarboties vai nesadarboties ar
kompetentajām iestādēm. Direktīvas 7.pants nosaka režīmu pirms
uzturēšanas atļaujas izdošanas jeb paredz trešo valstu piederīga, kas ir
atzīts par cilvēku tirdzniecības upuri, tiesības nogaidīšanas perioda laikā,
proti, tiesības uz drošu izmitināšanu, neatliekamo medicīnisko palīdzību, kā
arī psihologa, jurista, tulka palīdzību utt. Direktīvas III nodaļa paredz
nosacījumus, kādus piemēro cilvēku tirdzniecības upuriem, kuriem ir
izsniegtas termiņuzturēšanās atļaujas (pēc nogaidīšanas perioda beigām). Minētās direktīvas ieviešanas termiņš ir
2006.gada 06.augusts. Sociālo pakalpojumu un sociālās
palīdzības likuma 3.panta pirmā daļa paredz, ka Tiesības saņemt sociālos
pakalpojumus un sociālo palīdzību ir Latvijas pilsoņiem un nepilsoņiem,
ārvalstniekiem un bezvalstniekiem, kuriem piešķirts personas kods, izņemot
personas, kuras ir saņēmušas termiņuzturēšanās atļauju. Ņemot vērā to, ka direktīva paredz
pienākumu dalībvalstīm nodrošināt sociālos pakalpojumus un sociālo palīdzību
cilvēku tirdzniecības upuriem gan nogaidīšanas perioda laikā, gan izsniegtās
termiņuzturēšanas atļaujas derīguma termiņa laikā, ir nepieciešams veikt
attiecīgos grozījumus Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā. |
||||||||
Normatīvā akta projekts paredz novērst
spēkā esošajā likumā lietotās terminoloģijas neprecizitātes. Normatīvā akta projekts paredz novērst
Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 3.panta pirmās daļas
neatbilstību direktīvas tiesību normu prasībām. Normatīvā akta projekts
nosaka, ka tiesības saņemt sociālo
rehabilitāciju atbilstoši šā likuma 13.panta pirmās daļas 7.punktam cilvēku tirdzniecības upurim, kas nav Eiropas
Savienības pilsonis, un kas piekritis sadarboties ar izmeklēšanas iestādi vai
procesa virzītāju, laikā, kad tiek izskatīts tā iesniegums par nogaidīšanas
perioda piešķiršanu, nogaidīšanas perioda laikā, kā arī laikā līdz Pilsonības
un migrācijas lietu pārvaldes lēmuma par termiņuzturēšanās atļaujas
izsniegšanu un izsniegtās termiņuzturēšanās atļaujas derīguma termiņa laikā. |
|||||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|||||||||
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
|||||||||
Normatīvā akta regulējums kalpos par motivāciju ārzemniekiem, kas nav
Eiropas Savienības pilsoņi un kas saskaņā ar normatīvajos aktos noteikto
kārtību ir atzīti par cilvēku tirdzniecības upuriem, atrodoties Latvijas
Republikas teritorijā, sadarboties ar kompetentajām iestādēm. Tādējādi tiek veicināta cīņa ar tādu noziedzīga nodarījuma veidu kā
cilvēku tirdzniecība. |
|||||||||
4. Ietekme uz
vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
III. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||
6. Cita
informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai
ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz
Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura
punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
|||||||||
Ar normatīvā akta projektu saistītie normatīvo
aktu projekti: 1) Vienlaikus ar šo normatīvā akta
projektu Valsts sekretāru sanāksmē ir izsludināts likumprojekts Par cilvēku
tirdzniecības upura uzturēšanos Latvijas Republikā, kura mērķis ir veicināt
cīņu pret cilvēku tirdzniecību, nosakot nogaidīšanas perioda piešķiršanas un
pārtraukšanas nosacījumus cilvēku tirdzniecības upurim, kas nav Eiropas
Savienības pilsonis, kā arī tā uzturēšanās Latvijas Republikā nosacījumus. 2) Ministru kabineta 2006. gada 03. oktobra
noteikumi Nr. 813 Uzturēšanās atļauju noteikumi ir cieši saistīti ar
izstrādāto likumprojektu Grozījumi Imigrācijas likumā, jo to 58.punkts
paredz, ka Ja ārzemnieks normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā atzīts par cilvēku
tirdzniecības upuri - uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai kompetenta valsts
iestāde uzrāda viņa derīgu ceļošanas dokumentu un iesniedz šo noteikumu
25.1., 25.2. un 25.3.apakšpunktā norādītos dokumentus, kā arī kompetentas
iestādes lēmumu par ārzemnieka atzīšanu par cilvēku tirdzniecības upuri un
atzinumu par nepieciešamību saņemt uzturēšanās atļauju. Tādējādi tiek
nodrošināta Valsts policijas un prokuratūras iespēja pieprasīt Pilsonības un
migrācijas lietu pārvaldei izsniegt cilvēku tirdzniecības upurim, kas ir
piekritis sadarboties ar kompetentajām valsts iestādēm, termiņuzturēšanās
atļauju. 3) Ministru kabineta
2006.gada 31.oktobra noteikumi Nr. 889 Noteikumi par kārtību, kādā cilvēku
tirdzniecības upuri saņem sociālās rehabilitācijas pakalpojumus, un
kritērijiem personas atzīšanai par cilvēku tirdzniecības upuri nosaka kārtību, kādā persona, kurai ar
noziedzīgu nodarījumu (cilvēku tirdzniecību) radīts kaitējums morāls
aizskārums vai fiziskas ciešanas un kura uzskatāma par cilvēku
tirdzniecības upuri (turpmāk persona), saņem sociālās rehabilitācijas
pakalpojumus par valsts budžeta līdzekļiem (turpmāk pakalpojumi), kritērijus personas atzīšanai par cilvēku
tirdzniecības upuri. Minēto Ministru kabineta noteikumu
5.2.apakšpunkts nosaka, ka sociālās rehabilitācijas pakalpojumu piešķir,
pamatojoties ne tikai uz personas, tā likumiskā pārstāvja rakstiskā
iesnieguma pamata, vai kriminālprocesa virzītāja lēmuma, ar kuru persona
atzīta par cietušo krimināllietā par cilvēku tirdzniecību, vai
tiesībaizsardzības institūcijas izsniegtās izziņas, ka persona cietusi
cilvēku tirdzniecībā ārvalstī, pamata, bet arī uz pakalpojumu sniedzēja
izsniegtā personas novērtēšanas protokola, ar kuru tas noteicis personu par
atbilstošu cilvēku tirdzniecības upura kritērijiem, pamata. 4) 2006.gada 13.jūlijā Valsts sekretāru sanāksmē tika
izsludināts Ministru kabineta noteikumu projekts Grozījumi Ministru kabineta 2004. gada 20.janvāra
noteikumos Nr.44 Noteikumi par darba atļaujām ārzemniekiem. Saskaņā ar veicamajiem
grozījumiem tiek noteikts, ka Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
izsniedz darba atļauju (bez darba devēja darba izsaukuma apstiprināšanas
aģentūras filiālē) atbilstoši termiņuzturēšanās atļaujā minētajam termiņam
ārzemniekam, kurš ir atzīts Latvijā par cilvēku tirdzniecības upuri. Tādējādi
tiek ieviestas direktīvas 11.panta prasības. 5) Likumprojekts
Grozījumi Imigrācijas likumā paredz noteikt, ka ārzemniekam, kas nav
Eiropas Savienības pilsonis, un kurš normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā
atzīts par cilvēku tirdzniecības upuri, kā arī tā pavadībā esošajam
nepilngadīgajam bērnam ir tiesības uzturēties Latvijas Republikā bez vīzas
vai uzturēšanas atļaujas līdz beidzies vai pārtraukts saskaņā ar
normatīvajiem aktiem noteiktais nogaidīšanas periods vai līdz lēmuma par
termiņuzturēšanās atļaujas izsniegšanu stāšanās spēkā. Likumprojekts nosaka termiņuzturēšanas
atļaujas, kas tiek izsniegta cilvēku tirdzniecības upurim, kas nav Eiropas
Savienības pilsonis, kā arī tā pavadībā esošajam nepilngadīgajam bērnam,
derīguma termiņu, tas ir, ne mazāku par sešiem mēnešiem. |
|||||||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
|||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts atbilst saistībām pret Eiropas Savienību. Lai nodrošinātu nacionālo normatīvo aktu atbilstību direktīvas 2004/81/EK
prasībām, tika izstrādāti arī citi normatīvo aktu projekti: 1) Likumprojekts Par cilvēku tirdzniecības upura uzturēšanos Latvijas
Republikā(VSS- 1086); 2) Likumprojekts Grozījumi Imigrācijas likumā (VSS- 1087); 3) Ministru kabineta noteikumu Uzturēšanās atļauju noteikumi projekts
(VSS- 226). Minētie Ministru kabineta noteikumi tika publicēti Latvijas
Vēstnesī 2006. gada 26. oktobrī Nr.171 (3539).; 4) Ministru kabineta noteikumu Grozījumi Ministru kabineta 2004.gada
20.janvāra noteikumos Nr.44 Noteikumi par darba atļaujām ārzemniekiem
projekts (VSS-1001); 5) Ministru kabineta noteikumu projektu Grozījumi Ministru kabineta
2005.gada 22.novembra noteikumos Nr.882 Noteikumi par kārtību, kādā cilvēku
tirdzniecības upuri saņem sociālās rehabilitācijas pakalpojumus, un prasībām
sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sniedzējiem (VSS-1013 ). Ministru kabineta 2006.gada 31.oktobra noteikumi
Nr. 889 Noteikumi par kārtību, kādā cilvēku tirdzniecības upuri saņem
sociālās rehabilitācijas pakalpojumus, un kritērijiem personas atzīšanai par
cilvēku tirdzniecības upuri tika publicēti Latvijas Vēstnesī 2006. gada 03. novembrī Nr.176
(3544). |
||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts atbilst saistībām pret Eiropas Padomes
Konvencijai par cīņu pret cilvēku tirdzniecību |
||||||||
1.tabula |
|||||||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Padomes 2004.gada 29.aprīļa direktīva 2004/81/EK par uzturēšanās
atļaujām, kas izdotas tādiem trešo valstu valstspiederīgajiem, kuri ir
cilvēku tirdzniecības upuri vai bijuši iesaistīti darbībās, kas veicina
nelegālo imigrāciju, kuri sadarbojas ar kompetentajām iestādēm |
||||||||
2.tabula |
|||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma
(attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā
panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
||||||
2. |
7., 9., 10., 11., 12. |
Atbilst |
Saskaņā ar likumprojektu Par cilvēku tirdzniecības upura uzturēšanos
Latvijas Republikā (VSS-1086) 7.pantu, Sociālās rehabilitācijas pakalpojumu
sniedzējs, saskaņā ar normatīvajos aktos noteikto kārtību, nodrošina cilvēku
tirdzniecības upurim, kas nav Eiropas Savienības pilsonis, kā arī tā pavadībā
esošajam nepilngadīgajam bērnam, drošu patvērumu un izmitināšanu, pirmo
palīdzību, psihologa, jurista, veselības aprūpes un citu speciālistu
konsultācijas, iespēju saņemt neatliekamo medicīnisko palīdzību, kā arī
iespēju iesaistīties apmācībās un izglītības programmās. |
||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, |
|||||||||
Normatīvā akta projekts elektroniski tika saskaņots ar sabiedrisko
organizāciju Resursu centrs sievietēm Marta. |
|||||||||
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums |
Sabiedriskās organizācija Resursu centrs sievietēm Marta atbalsta
izstrādāto normatīvā akta projektu. |
||||||||
Informācija par izstrādāto normatīvā akta projektu ar to saistītajiem
normatīvo aktu projektiem tika ievietota Iekšlietu ministrijas interneta
mājaslapā, kā arī uz jaunizveidotā interneta portāla:
http://www.cilvektirdznieciba.lv/index.php?id=558&level=0&cid=40 |
|||||||||
Dalība Komisijas Kontaktkomitejas 2006.gada 05.maijā organizētajā
sanāksmē, kuras laikā dalībvalstis sniedza informāciju par direktīvas
ieviešanas rezultātiem un gaitu. |
|||||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
|||||||||
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Jaunas valsts institūcijas netiks radītas, esošo institūciju funkcijas
netiks paplašinātas. |
||||||||
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrība par normatīvo aktu tiks informēta ar publikāciju laikrakstā
Latvijas Vēstnesis, izdevumā Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
Kabineta Ziņotājs, kā arī ievietojot to normatīvo aktu informācijas sistēmā
NAIS. |
||||||||
3. Kā indivīds
var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt Administratīvā procesa likumā
noteiktajā kārtībā. |
||||||||
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
Iekšlietu ministrs I.Godmanis
Valsts sekretārs |
Juridiskā
departamenta direktors |
Par
kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
A.Straume |
M.Rāzna |
T.Stragova |
D.Trofimovs |
|
|
|
|
15.11.2006; 19:20
vārdu skaits: 1742
D.Trofimovs, 7219420
dmitrijs.trofimovs@iem.gov.lv