Likumprojekts
Grozījumi Imigrācijas
likumā
Izdarīt Imigrācijas likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 24.nr.; 2003, 13., 16.nr.; 2004, 10.nr.; 2005, 2., 14., 18.nr.; 2006, 1., 5., 9.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt 5.pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Ārzemniekam, kas nav Eiropas Savienības pilsonis un ir atzīts par cilvēku tirdzniecības upuri, kā arī viņa pavadībā esošajam nepilngadīgajam bērnam ir tiesības uzturēties Latvijas Republikā bez vīzas vai uzturēšanās atļaujas, līdz beidzies vai pārtraukts noteiktais nogaidīšanas periods vai stājies spēkā lēmums par termiņuzturēšanās atļaujas izsniegšanu."
2. Papildināt 23.pantu ar sesto daļu šādā redakcijā:
"(6) Procesa virzītājam ir tiesības pieprasīt termiņuzturēšanās atļauju ārzemniekam, kas nav Eiropas Savienības pilsonis un ir atzīts par cilvēku tirdzniecības upuri, kā arī viņa pavadībā esošajam nepilngadīgajam bērnam uz laiku, kas nav mazāks par sešiem mēnešiem."
3. Papildināt 24.panta trešo daļu aiz skaitļiem un vārdiem "23.panta pirmās daļas 10.punktu" ar vārdiem un skaitļiem "kā arī uz ārzemnieku, kurš termiņuzturēšanās atļauju saņēmis saskaņā ar šā likuma 23.panta sesto daļu kā ārzemnieks, kas nav Eiropas Savienības pilsonis un ir atzīts par cilvēku tirdzniecības upuri, un uz viņa pavadībā esošo nepilngadīgo bērnu".
4. Papildināt 35.panta pirmo daļu ar 22.punktu šādā redakcijā:
"22) procesa virzītājs rakstveidā informē iestādi, kura izsniegusi termiņuzturēšanās atļauju, ka ārzemniekam, kas nav Eiropas Savienības pilsonis, kā arī viņa pavadībā esošajam nepilngadīgajam bērnam, kurš uzturējies Latvijas Republikā saskaņā ar šā likuma 23.panta sesto daļu, vairs nav nepieciešams uzturēties Latvijas Republikā cilvēku tirdzniecības upura statusā."
5. Papildināt informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām ar 13.punktu šādā redakcijā:
"13) Padomes 2004.gada 29.aprīļa direktīvas 2004/81/EK par uzturēšanās atļaujām, kas izdotas tādiem trešo valstu valstspiederīgajiem, kuri ir cilvēku tirdzniecības upuri vai bijuši iesaistīti darbībās, kas veicina nelegālo imigrāciju, kuri sadarbojas ar kompetentajām iestādēm."
Iekšlietu ministrs
I.Godmanis
Likumprojekta
Grozījumi Imigrācijas likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais
akts ir vajadzīgs
|
||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
2004.gada 06.augustā spēkā stājās Padomes 2004.gada 29.aprīļa direktīva 2004/81/EK par uzturēšanās atļaujām, kas izdotas tādiem trešo valstu valstspiederīgajiem, kuri ir cilvēku tirdzniecības upuri vai bijuši iesaistīti darbībās, kas veicina nelegālo imigrāciju, kuri sadarbojas ar kompetentajām iestādēm (turpmāk direktīva). Direktīvas regulējums ir piemērojams tādam trešās valsts piederīgajam, kas nav Eiropas Savienības pilsonis un, kas saskaņā ar spēkā esošajiem tiesību aktiem ir atzīts par cilvēku tirdzniecības upuri (turpmāk cilvēku tirdzniecības upuris). Dalībvalstīm jānodrošina, ka attiecīgajam cilvēku tirdzniecības upurim tiek piešķirts nogaidīšanas periods, kas ļauj viņam atgūties un izbēgt no nodarījumus izdarījušo personu ietekmes, lai viņš varētu pieņemt lēmumu sadarboties vai nesadarboties ar kompetentajām iestādēm. Minētā nogaidīšanas perioda ilgums un sākuma brīdis jānosaka nacionālajos normatīvajos aktos. Attiecībā uz cilvēku tirdzniecības upuri, kuram ir piemērots nogaidīšanas periods, nevar piemērot izbraukšanas rīkojumu. Šāds periods nerada tiesības uz uzturēšanos. Direktīvas 7.pants nosaka režīmu pirms uzturēšanas atļaujas izdošanas jeb paredz cilvēku tirdzniecības upura tiesības nogaidīšanas perioda laikā, proti, tiesības uz drošu izmitināšanu, neatliekamo medicīnisko palīdzību, kā arī psihologa, jurista, tulka palīdzību utt. Direktīvas tiesību normas nosaka kritērijus, uz kuriem balstoties Valsts policijas, prokuratūra un tiesa (kompetentās valsts iestādes) var lemt par pieprasījuma izsniegt, pagarināt vai anulēt termiņuzturēšanas atļauju iesniegšanu Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē. Direktīvas III nodaļa paredz nosacījumus, kādus piemēro cilvēku tirdzniecības upuriem, kuriem ir izsniegtas termiņuzturēšanās atļaujas (pēc nogaidīšanas perioda beigām). Minētās direktīvas ieviešanas termiņš ir 2006.gada 06.augusts. 2005.gada 19.maijā Latvijas Republika parakstīja Eiropas Padomes Konvenciju par cīņu pret cilvēku tirdzniecību (turpmāk Konvencija). Parakstot minēto Konvenciju, Latvijas Republika ir apņēmusies veikt visus nepieciešamos ratifikācijas pasākumus, lai nodrošinātu nacionālo normatīvo aktu atbilstību Konvencijas prasībām. Minētās Konvencijas 13.pants paredz atkopšanas un pārdomu periodu, kas pēc būtības ir analoģisks direktīvas 6.pantā noteiktajam nogaidīšanas periodam. Šajā Konvencijas pantā atšķirībā no direktīvā paredzētā ir noteikts, ka Ikviena puse savos iekšējos normatīvajos aktos paredz vismaz 30 dienu ilgu atkopšanas un pārdomu periodu (...). Kopumā Konvencijas un direktīvas regulējamais saturs ir līdzīgs. |
|||||||||
Normatīvā akta projekts paredz noteikt, ka ārzemniekam, kas nav Eiropas Savienības pilsonis, un kurš normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā atzīts par cilvēku tirdzniecības upuri, kā arī tā pavadībā esošajam nepilngadīgajam bērnam ir tiesības uzturēties Latvijas Republikā bez vīzas vai uzturēšanas atļaujas līdz beidzies vai pārtraukts saskaņā ar normatīvajiem aktiem noteiktais nogaidīšanas periods vai līdz lēmuma par termiņuzturēšanās atļaujas izsniegšanu stāšanās spēkā. Normatīvā akta projekts nosaka termiņuzturēšanas atļaujas, kas tiek izsniegta cilvēku tirdzniecības upurim, kas nav Eiropas Savienības pilsonis, kā arī tā pavadībā esošajam nepilngadīgajam bērnam, derīguma termiņu, tas ir, ne mazāku par sešiem mēnešiem. Normatīvā akta projekts paredz, ka termiņuzturēšanās atļauju anulē, ja ārzemnieks, kas nav Eiropas Savienības pilsonis, kā arī tā pavadībā esošais nepilngadīgais bērns, kas uzturējies Latvijas Republikā saskaņā ar šī likuma 23.panta sesto daļu un procesa virzītājs rakstveidā atsauc nepieciešamību ārzemniekam, kas nav Eiropas Savienības pilsonis, uzturēties Latvijas Republikā.. |
||||||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi
un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
|||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
2.
Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
3.
Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie
pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma
aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
6. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus
jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz
Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura
punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
Ar normatīvā akta projektu saistītie normatīvo aktu projekti: 1) Vienlaikus ar šo normatīvā akta projektu Valsts sekretāru sanāksmē ir izsludināts likumprojekts Par cilvēku tirdzniecības upura uzturēšanos Latvijas Republikā, kas noteiks nogaidīšanas perioda piešķiršanas un pārtraukšanas nosacījumus tādam ārzemniekam, kas nav Eiropas Savienības pilsonis un, kas saskaņā ar normatīvajiem aktiem, ir atzīts par cilvēku tirdzniecības upuri (turpmāk cilvēku tirdzniecības upuris), tā uzturēšanās Latvijas Republikā nosacījumus, kā arī šajā likumā paredzēto sociālās rehabilitācijas pakalpojumu un sociālās palīdzības sniegšanu un saņemšanu. 2) Ministru kabineta 2006. gada 03. oktobra noteikumi Nr. 813 Uzturēšanās atļauju noteikumi ir cieši saistīti ar izstrādāto likumprojektu Grozījumi Imigrācijas likumā, jo to 58.punkts paredz, ka Ja ārzemnieks normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā atzīts par cilvēku tirdzniecības upuri - uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai kompetenta valsts iestāde uzrāda viņa derīgu ceļošanas dokumentu un iesniedz šo noteikumu 25.1., 25.2. un 25.3.apakšpunktā norādītos dokumentus, kā arī kompetentas iestādes lēmumu par ārzemnieka atzīšanu par cilvēku tirdzniecības upuri un atzinumu par nepieciešamību saņemt uzturēšanās atļauju. Tādējādi tiek nodrošināta Valsts policijas un prokuratūras iespēja pieprasīt Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei izsniegt cilvēku tirdzniecības upurim, kas ir piekritis sadarboties ar kompetentajām valsts iestādēm, termiņuzturēšanās atļauju. 3) Ministru kabineta 2006.gada 31.oktobra noteikumi Nr. 889 Noteikumi par kārtību, kādā cilvēku tirdzniecības upuri saņem sociālās rehabilitācijas pakalpojumus, un kritērijiem personas atzīšanai par cilvēku tirdzniecības upuri nosaka kārtību, kādā persona, kurai ar noziedzīgu nodarījumu (cilvēku tirdzniecību) radīts kaitējums morāls aizskārums vai fiziskas ciešanas un kura uzskatāma par cilvēku tirdzniecības upuri (turpmāk persona), saņem sociālās rehabilitācijas pakalpojumus par valsts budžeta līdzekļiem (turpmāk pakalpojumi), kritērijus personas atzīšanai par cilvēku tirdzniecības upuri. Minēto Ministru kabineta noteikumu 5.2.apakšpunkts nosaka, ka sociālās rehabilitācijas pakalpojumu piešķir, pamatojoties ne tikai uz personas, tā likumiskā pārstāvja rakstiskā iesnieguma pamata, vai kriminālprocesa virzītāja lēmuma, ar kuru persona atzīta par cietušo krimināllietā par cilvēku tirdzniecību, vai tiesībaizsardzības institūcijas izsniegtās izziņas, ka persona cietusi cilvēku tirdzniecībā ārvalstī, pamata, bet arī uz pakalpojumu sniedzēja izsniegtā personas novērtēšanas protokola, ar kuru tas noteicis personu par atbilstošu cilvēku tirdzniecības upura kritērijiem, pamata. 4) 2006.gada 13.jūlijā Valsts sekretāru sanāksmē tika
izsludināts Ministru kabineta noteikumu projekts Grozījumi Ministru kabineta 2004. gada 20.janvāra
noteikumos Nr.44 Noteikumi par darba atļaujām ārzemniekiem. Saskaņā ar veicamajiem grozījumiem tiek noteikts, ka Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde izsniedz darba atļauju (bez darba devēja darba izsaukuma apstiprināšanas aģentūras filiālē) atbilstoši termiņuzturēšanās atļaujā minētajam termiņam ārzemniekam, kurš ir atzīts Latvijā par cilvēku tirdzniecības upuri. Tādējādi tiek ieviestas direktīvas 11.panta prasības. 5)
Likumprojekts Grozījumi Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā
paredz cilvēku
tirdzniecības upura, kurš piekritis sadarboties ar kompetentajām valsts
iestādēm un kuram piemērots nogaidīšanas periods vai izsniegta
termiņuzturēšanās atļauja, tiesības saņemt sociālo rehabilitāciju atbilstoši
minētā likuma 13.panta pirmās daļas 7.punktam. |
||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
||||||||||
1.
Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts atbilst saistībām pret Eiropas Savienību. Lai nodrošinātu nacionālo normatīvo aktu atbilstību direktīvas 2004/81/EK prasībām, tika izstrādāti arī citi normatīvo aktu projekti: 1) Likumprojekts Par cilvēku tirdzniecības upura uzturēšanos Latvijas Republikā(VSS- 1086); 2) Likumprojekts Grozījumi Imigrācijas likumā (VSS- 1087); 3) Ministru kabineta noteikumu Uzturēšanās atļauju noteikumi projekts (VSS- 226). Minētie Ministru kabineta noteikumi tika publicēti Latvijas Vēstnesī 2006. gada 26. oktobrī Nr.171 (3539); 4) Ministru kabineta noteikumu Grozījumi Ministru kabineta 2004.gada 20.janvāra noteikumos Nr.44 Noteikumi par darba atļaujām ārzemniekiem projekts (VSS-1001); 5) Ministru kabineta noteikumu projektu Grozījumi Ministru kabineta 2005.gada 22.novembra noteikumos Nr.882 Noteikumi par kārtību, kādā cilvēku tirdzniecības upuri saņem sociālās rehabilitācijas pakalpojumus, un prasībām sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sniedzējiem (VSS-1013 ). Ministru kabineta 2006.gada 31.oktobra noteikumi Nr. 889 Noteikumi par kārtību, kādā cilvēku tirdzniecības upuri saņem sociālās rehabilitācijas pakalpojumus, un kritērijiem personas atzīšanai par cilvēku tirdzniecības upuri tika publicēti Latvijas Vēstnesī 2006. gada 03. novembrī Nr.176 (3544). |
|||||||||
2. Saistības pret citām
starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts atbilst Eiropas Padomes Konvencijai par cīņu pret cilvēku tirdzniecību. |
|||||||||
1.tabula |
||||||||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Padomes 2004.gada 29.aprīļa direktīva 2004/81/EK par uzturēšanās atļaujām, kas izdotas tādiem trešo valstu valstspiederīgajiem, kuri ir cilvēku tirdzniecības upuri vai bijuši iesaistīti darbībās, kas veicina nelegālo imigrāciju, kuri sadarbojas ar kompetentajām iestādēm |
|||||||||
2.tabula |
||||||||||
Likumprojekta Grozījumi Imigrācijas likumā (attiecīgā panta Nr.) |
Padomes direktīva 2004/81/EK par uzturēšanās atļaujām, kas izdotas tādiem trešo valstu valstspiederīgajiem, kuri ir cilvēku tirdzniecības upuri vai bijuši iesaistīti darbībās, kas veicina nelegālo imigrāciju, kuri sadarbojas ar kompetentajām iestādēm (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|||||||
1.pants |
6.panta otrā daļa |
Atbilst |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||
2.pants |
8.panta trešā daļa |
Atbilst |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||
3.pants |
14.pants |
Atbilst |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
||||||||||
Normatīvā akta projekts elektroniski tika saskaņots ar sabiedrisko organizāciju Resursu centrs sievietēm Marta. |
||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko
organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums |
Sabiedriskās organizācija Resursu centrs sievietēm Marta atbalsta izstrādāto normatīvā akta projektu. |
|||||||||
Informācija par izstrādāto normatīvā akta projektu ar to saistītajiem normatīvo aktu projektiem tika ievietota Iekšlietu ministrijas interneta mājaslapā, kā arī uz jaunizveidotā interneta portāla: http://www.cilvektirdznieciba.lv/index.php?id=558&level=0&cid=40 |
||||||||||
Dalība Komisijas Kontaktkomitejas 2006.gada 05.maijā organizētajā sanāksmē, kuras laikā dalībvalstis sniedza informāciju par direktīvas ieviešanas rezultātiem un gaitu. |
||||||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā
akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai
tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Jaunas valsts institūcijas netiks radītas, esošo institūciju funkcijas netiks paplašinātas. |
|||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par
normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrība par likumu tiks informēta ar publikāciju laikrakstā Latvijas Vēstnesis, izdevumā Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, kā arī ievietojot to normatīvo aktu informācijas sistēmā NAIS. |
|||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas
tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. |
|||||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
Iekšlietu ministrs I.Godmanis
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktors |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
A.Straume |
M.Rāzna |
T.Stragova |
D.Trofimovs |
|
|
|
|
15.11.2006; 19:10
1753
D.Trofimovs, 7219420
dmitrijs.trofimovs@iem.gov.lv