Likumprojekts
Eiropas Savienības struktūrfondu
un Kohēzijas fonda vadības likums
I nodaļa
Vispārīgie noteikumi
1.pants. Likumā
lietotie termini
Likumā ir
lietoti šādi termini:
1) atbildīgā iestāde nozares ministrija un Valsts kanceleja, kas
Ministru kabineta noteiktajā kārtībā īsteno visas starpniekinstitūcijas
funkcijas vai daļu no tām;
2) darbības programmas papildinājums nacionālā līmeņa Eiropas
Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda (turpmāk Eiropas Savienības fonds)
plānošanas dokuments, kas ir pakārtots attiecīgajai darbības programmai un
nosaka tajā norādīto pasākumu un aktivitāšu īstenošanu. Darbības programmas
papildinājumu apstiprina Ministru kabinets;
3) Eiropas Savienības fonda aktivitāte darbību kopums, lai sasniegtu
plānošanas dokumentos noteiktos mērķus un rādītājus;
4) Eiropas Savienības fonda projekta iesniedzējs tiešās vai
pastarpinātās valsts pārvaldes iestāde, cita valsts iestāde, Latvijas Republikā
reģistrēta juridiskā persona, fiziskā persona, kā arī šādu personu apvienība;
5) Eiropas Savienības fonda projekta iesniegums iesniegums
(aizpildīta veidlapa un tās pielikumi), ko iesniedz Eiropas Savienības fonda
projekta iesniedzējs, lai saņemtu projektam nepieciešamo finansējumu no Eiropas
Savienības fonda;
6) Eiropas Savienības fondu projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriji kritēriji, ar kuriem saskaņā vērtē
Eiropas Savienības fondu projektu iesniegumus un pieņem lēmumu par to
apstiprināšanu vai noraidīšanu;
7) Eiropas Savienības fonda projekts Eiropas Savienības
fonda projekta iesniegums, kas atbilst projektu iesniegumu vērtēšanas
kritērijiem un ko ir apstiprinājusi Eiropas Savienības fonda vadībā iesaistītā
institūcija;
8) plānošanas dokumenti valsts stratēģiskais
ietvardokuments, darbības programma un darbības programmas papildinājums;
9) sadarbības iestāde valsts aģentūra vai
Sabiedrības integrācijas fonds, kas Ministru kabineta noteiktajā kārtībā īsteno
daļu no starpniekinstitūcijas funkcijām.
2.pants. Likuma
mērķis
Likuma
mērķis ir noteikt Eiropas Savienības fondu vadību, lai veicinātu efektīvu,
caurskatāmu un finanšu vadības principiem atbilstošu Eiropas Savienības fondu
īstenošanu Latvijā.
3.pants. Likuma
darbības joma
(1) Likums
nosaka Eiropas
Savienības
fondu vadībā iesaistīto institūciju un Eiropas Savienības fonda atbalsta saņēmēja tiesības un pienākumus, kā arī Eiropas Savienības fondu vadībā
iesaistīto institūciju lēmumu pieņemšanas, apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas
kārtību.
(2)
Likums attiecas uz Eiropas Savienības fondu vadību 2007.2013.gada
plānošanas periodā.
4.pants. Eiropas
Savienības fondu vadība
Eiropas
Savienības fondu vadība ir nepieciešamo plānošanas dokumentu sagatavošana,
saskaņošana un apstiprināšana, Eiropas Savienības fondu vadības sistēmas
izveide, uzraudzība un izvērtēšana, Eiropas Savienības fondu projektu iesniegumu
vērtēšanas kritēriju izstrāde, Eiropas Savienības fondu projektu iesniegumu
atlase un apstiprināšana, Eiropas Savienības fondu projektu īstenošana,
kontrole, revīzija, uzraudzība un izvērtēšana.
5.pants. Eiropas
Savienības fondu finansējuma
piešķiršana
Eiropas
Savienības fonda projekta iesnieguma iesniegšana saskaņā ar šo likumu nerada
pienākumu Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītajai institūcijai piešķirt finansējumu
Eiropas Savienības fonda projekta iesniedzējam.
6.pants. Eiropas
Savienības fondu projektu iesniegumu atlase
Eiropas Savienības fondu projektu
iesniegumu atlase var būt:
1) atklāta ja starp Eiropas
Savienības fonda projektu iesniegumu iesniedzējiem notiek vienlīdzīga un brīva
sacensība par projekta iesnieguma apstiprināšanu un Eiropas Savienības fonda
finansējuma piešķiršanu;
2) ierobežota ja ir iepriekš zināms
ierobežots Eiropas Savienības fonda projektu iesniedzēju loks, kurus uzaicina
iesniegt projekta iesniegumu. Minētajā gadījumā apstiprina un finansē visus
Eiropas Savienības fonda projektu iesniegumus, kuri atbilst Eiropas Savienības
fondu projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem.
7.pants. Horizontālā politika
Par horizontālās politikas koordināciju atbildīgo
institūciju nosaka Ministru kabinets.
II nodaļa
Eiropas Savienības fondu vadības nodrošināšana
8.pants. Eiropas Savienības fondu vadības nodrošināšanā iesaistītās
institūcijas un personas
(1) Eiropas Savienības fondu vadību nodrošina:
1) šādas Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas:
a) vadošā iestāde,
b) maksājumu iestāde,
c) revīzijas iestāde,
d) sertifikācijas
iestāde,
e) atbildīgā iestāde,
f) sadarbības iestāde,
g) uzraudzības komiteja,
h) Iepirkumu uzraudzības
birojs,
2) Eiropas Savienības fonda atbalsta saņēmējs.
(2) Eiropas
Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas vadītājs izdod iekšējos
normatīvos aktus, lai nodrošinātu efektīvu šajā likumā noteikto pienākumu
izpildi.
9.pants. Vadošā iestāde, tās pienākumi un
tiesības
(1) Vadošajai iestādei ir šādi pienākumi:
1) nodrošināt Eiropas Savienības fondu vadību un
īstenošanas efektivitāti;
2) nodrošināt plānošanas dokumentu izstrādi;
3) nodrošināt Eiropas Savienības fondu vadības informācijas, publicitātes un
komunikācijas pasākumu izpildi;
4) nodrošināt Eiropas Savienības fondu tehniskās palīdzības plānošanu,
sagatavošanu un uzraudzību;
5) nodrošināt gadskārtējā ziņojumā par valsts
reformu programmas īstenošanu sadaļas sagatavošanu par Eiropas Savienības fondu
ieguldījumu;
6) saskaņot un iesniegt lielā projekta iesniegumu
Eiropas Komisijā;
7) nodrošināt Eiropas Savienības fondu
īstenošanas izvērtēšanas pasākumus;
8) izveidot Eiropas Savienības fondu vadības
informācijas sistēmu darbības programmas uzraudzībai un nodrošināt ar Eiropas
Savienības fondiem saistīto datu uzkrāšanu tajā.
(2) Vadošajai iestādei ir šādas tiesības:
1) ierosināt un veikt Eiropas Savienības fondu īstenošanas
kontroli un revīziju;
2) pieprasīt no Eiropas Savienības fondu vadībā
iesaistītajām institūcijām un Eiropas Savienības fondu atbalsta saņēmējiem informāciju, kas nepieciešama Eiropas
Savienības fondu vadības nodrošināšanai.
(3) Vadošās iestādes funkcijas pilda Finanšu
ministrija.
(4) Finanšu ministrija nodrošina, lai funkcijas,
kuras tā saskaņā ar šo likumu pilda kā vadošā iestāde, tiktu nodalītas no citām
tās funkcijām.
10.pants. Maksājumu iestāde, tās
pienākumi un tiesības
(1) Maksājumu iestādei ir šādi pienākumi:
1) veikt maksājumus Eiropas Savienības fonda ietvaros;
2) veikt maksājumu finanšu uzskaiti.
(2) Maksājumu iestādei ir tiesības pieprasīt no
Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītajām institūcijām informāciju, kas
nepieciešama maksājumu finanšu uzskaites veikšanai.
(3) Maksājumu iestādes funkcijas pilda Valsts kase.
(4) Valsts kase nodrošina, lai funkcijas, kuras
tā saskaņā ar šo likumu pilda kā maksājumu iestāde, tiktu nodalītas no citām
tās funkcijām.
11.pants. Revīzijas iestāde, tās
tiesības
(1) Revīzijas iestādei ir tiesības pieprasīt no
Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītajām institūcijām un Eiropas Savienības
fondu atbalsta saņēmējiem
informāciju, kas nepieciešama Eiropas Savienības fondu kontroles un revīzijas
nodrošināšanai.
(2) Revīzijas iestādes funkcijas pilda Finanšu
ministrija.
(3) Finanšu ministrija nodrošina, lai funkcijas,
kuras tā saskaņā ar šo likumu pilda kā revīzijas iestāde, tiktu nodalītas no
citām tās funkcijām.
12.pants. Sertifikācijas
iestāde, tās tiesības
(1) Sertifikācijas iestādei ir šādas tiesības:
1) veikt Eiropas Savienības fondu īstenošanas
kontroli un revīziju, kas nepieciešama izdevumu deklarācijas un maksājumu
pieteikumu apstiprināšanai;
2) pieprasīt no Eiropas Savienības fondu vadībā
iesaistītajām institūcijām un Eiropas Savienības fondu atbalsta saņēmējiem informāciju, kas
nepieciešama izdevumu deklarācijas un maksājumu pieteikumu apstiprināšanai.
(2) Sertifikācijas iestādes funkcijas pilda Valsts
kase.
(3) Valsts kase nodrošina, lai funkcijas, kuras
tā saskaņā ar šo likumu pilda kā sertifikācijas iestāde, tiktu nodalītas no
citām tās funkcijām.
13.pants. Atbildīgā iestāde un
sadarbības iestāde, to pienākumi un tiesības
(1) Atbildīgajai iestādei un sadarbības iestādei ir
šādi pienākumi:
1) piedalīties plānošanas dokumentu izstrādē;
2) izstrādāt Eiropas Savienības fondu projektu
iesniegumu vērtēšanas kritērijus;
3) atbilstoši plānošanas dokumentiem nodrošināt
attiecīgās Eiropas Savienības fondu aktivitātes un
Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanu, uzraudzību un kontroli, analizēt
problēmas Eiropas Savienības fondu aktivitāšu un projektu īstenošanā un
iesniegt vadošajā iestādē un uzraudzības komitejā priekšlikumus par Eiropas
Savienības fondu aktivitāšu un projektu īstenošanas uzlabošanu;
4) nodrošināt Eiropas Savienības fonda projektu
iesniegumu atlasi un vērtēšanu;
5) ņemot
vērā Eiropas Savienības fonda
projekta iesniedzēja juridisko statusu, noteikt Eiropas Savienības fonda
atbalsta saņēmējam Eiropas
Savienības fonda projekta īstenošanas nosacījumus saskaņā ar Ministru kabineta
noteiktajām prasībām;
6) pārbaudīt un apstiprināt Eiropas Savienības
fonda atbalsta saņēmēja
maksājuma pieprasījumu un sagatavot izdevumu deklarāciju;
7) sniegt sabiedrībai informāciju un nodrošināt
publicitāti jautājumos, kas saistīti ar Eiropas Savienības fondu projektiem;
8) izstrādāt un Komercdarbības atbalsta kontroles
likumā noteiktajā kārtībā iesniegt Finanšu ministrijā sākotnējai izvērtēšanai
atbalsta programmu, ja darbības programmā paredzētais pasākums paredzēts
komercdarbības atbalstam;
9) Komercdarbības atbalsta kontroles likumā
noteiktajos gadījumos un kārtībā iesniegt Finanšu ministrijā sākotnējai
izvērtēšanai Eiropas Savienības fonda projekta iesniegumu, ja projekts
paredzēts komercdarbības atbalstam;
10) lietot Eiropas Savienības fondu vadības
informācijas sistēmu darbības programmas uzraudzībai un uzkrāt tajā datus par
Eiropas Savienības fondu projektu iesniegumiem un Eiropas Savienības fondu
projektiem.
(2) Atbildīgajai iestādei un sadarbības iestādei
ir tiesības pieprasīt no Eiropas Savienības fonda atbalsta saņēmēja un Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītajām
institūcijām informāciju, kas nepieciešama Eiropas Savienības fondu projektu
īstenošanas, uzraudzības un kontroles nodrošināšanai.
(3) Atbildīgā iestāde, īstenojot šā panta pirmajā
daļā minētos pienākumus, var sadarboties ar vairākām sadarbības iestādēm.
(4) Atbildīgo iestādi un sadarbības iestādi nosaka
Ministru kabinets.
(5) Sadarbības iestāde, īstenojot šā panta
pirmajā daļā minētos pienākumus, ir tā Ministru kabineta locekļa funkcionālajā padotībā,
kuram ir padota par šā panta pirmajā daļā minēto pienākumu izpildi atbildīgā
iestāde.
(6) Atbildīgā iestāde un sadarbības iestāde
nodrošina, lai funkcijas, kuras tās pilda saskaņā ar šo likumu, tiktu nodalītas
no funkcijām, kuras tās pilda kā Eiropas Savienības fonda atbalsta saņēmējas.
(7) Lai efektīvi pildītu šā panta pirmajā daļā minētos pienākumus, atbildīgā iestāde un sadarbības iestāde slēdz publisko tiesību līgumu valsts pārvaldes jomā vai starpresoru vienošanos vai izdod iekšējos normatīvos aktus.
(8) Šā panta pirmās daļas 1., 2. un 8.punktā minētos pienākumus pilda tikai atbildīgā iestāde.
14.pants. Eiropas Savienības
fonda atbalsta saņēmējs un tā pienākumi
(1) Eiropas Savienības fonda atbalsta saņēmējs ir tiešās vai pastarpinātās valsts pārvaldes
iestāde, cita valsts iestāde, Latvijas Republikā reģistrēta juridiskā persona,
fiziskā persona, kā arī šādu personu apvienība, kuras iesniegtais Eiropas
Savienības fonda projekta iesniegums ir apstiprināts šajā likumā noteiktajā
kārtībā.
(2) Eiropas Savienības fonda atbalsta saņēmējam ir šādi pienākumi:
1) nodrošināt Eiropas Savienības fonda projekta
īstenošanu atbilstoši attiecīgajiem nosacījumiem saskaņā ar publisko tiesību
līgumu valsts pārvaldes jomā, starpresoru vienošanos, iekšējo normatīvo aktu
vai civiltiesisko līgumu;
2) nodrošināt grāmatvedības uzskaiti katram
Eiropas Savienības fonda projektam atsevišķi;
3) sniegt informāciju par Eiropas Savienības fonda
projekta īstenošanu un nodrošināt Eiropas Komisijas un Eiropas Savienības fondu
vadībā iesaistīto institūciju pārstāvjiem pieeju visu ar Eiropas Savienības
fonda projekta īstenošanu saistīto dokumentu oriģināliem, kā arī attiecīgā
projekta īstenošanas vietai.
15.pants. Uzraudzības komiteja
(1) Uzraudzības komiteja ir koleģiāla Eiropas
Savienības fondu vadībā iesaistītā institūcija, kura darbojas saskaņā ar
Ministru kabineta apstiprinātu nolikumu.
(2) Uzraudzības komitejas sastāvu nosaka Ministru
kabinets.
(3) Uzraudzības komiteja pieņem pārvaldes lēmumus
saskaņā ar šo likumu un citiem Eiropas Savienības fondu vadību regulējošiem
normatīvajiem aktiem.
16.pants. Iepirkumu uzraudzības
birojs, tā pienākumi un tiesības
(1) Iepirkumu uzraudzības birojam ir pienākums
nodrošināt Eiropas Savienības fondu projektu iepirkuma dokumentācijas un
iepirkuma procedūras norises izlases veida pirmspārbaudi.
(2) Iepirkumu uzraudzības birojam ir tiesības
pieprasīt no Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītajām institūcijām un
Eiropas Savienības fonda atbalsta
saņēmēja informāciju, kas nepieciešama Eiropas Savienības fonda projekta
iepirkuma dokumentācijas un iepirkuma procedūras norises izlases veida
pirmspārbaudes nodrošināšanai.
III nodaļa
Ministru kabineta kompetence
17.pants. Ministru kabineta kompetence Eiropas Savienības fondu vadības nodrošināšanā
Lai nodrošinātu Eiropas Savienības fondu vadību, Ministru kabinets nosaka:
1) kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu
vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina plānošanas dokumentu sagatavošanu un
Eiropas Savienības fondu īstenošanu, tai skaitā iepirkuma dokumentācijas un
iepirkuma procedūras norises izlases veida pirmspārbaudi;
2) kārtību, kādā uzrauga
un izvērtē Eiropas Savienības fondu īstenošanu;
3) kārtību, kādā ziņo par Eiropas Savienības
fondu īstenošanā konstatētajām neatbilstībām, pieņem pārvaldes lēmumu par
piešķirtā finansējuma izlietojumu un atgūst neatbilstoši veiktos izdevumus;
4) kārtību, kādā
nodrošina revīzijas iestādes funkcijas Eiropas Savienības fondu vadībā;
5) kārtību, kādā vadošā iestāde, sertifikācijas iestāde,
sadarbības iestāde vai atbildīgā iestāde
veic pārbaudi Eiropas Savienības
fonda finansētā projekta īstenošanas vietā;
6) kārtību, kādā valsts
budžetā plāno līdzekļus Eiropas
Savienības fonda līdzfinansēto projektu
īstenošanai, veic maksājumus un sagatavo izdevumu deklarāciju;
7) kārtību, kādā
publisko informāciju par Eiropas
Savienības fondu projektiem;
8) kārtību, kādā
nodrošina Eiropas Savienības fondu publicitāti un vizuālās identitātes
prasību ievērošanu;
9) Eiropas Savienības fondu vadības informācijas
sistēmas izveidošanas un lietošanas kārtību;
10) kārtību, kādā īsteno darbības programmas
papildinājumā norādītās Eiropas Savienības fonda aktivitātes, nosaka projektu
iesniegumu vērtēšanas kritērijus, atbildīgo iestādi un sadarbības iestādi, to kompetences
sadalījumu un sadarbības kārtību, kā arī atbildīgās iestādes un sadarbības
iestādes funkcionālās padotības formu;
11) prasības Eiropas Savienības fondu vadības un kontroles
sistēmas izveidošanai.
IV nodaļa
Atbildīgās iestādes un
sadarbības iestādes lēmumi, to
apstrīdēšana un pārsūdzēšana
18.pants. Atbildīgās iestādes un
sadarbības iestādes lēmumi
(1) Atbildīgās iestādes vai sadarbības
iestādes vadītājs pieņem lēmumu par Eiropas
Savienības fonda projekta iesnieguma
apstiprināšanu vai noraidīšanu.
(2) Lēmumu par Eiropas Savienības fonda projekta iesnieguma apstiprināšanu pieņem, ja tas atbilst Eiropas
Savienības fondu projektu iesniegumu
vērtēšanas kritērijiem.
(3) Lēmumu par Eiropas Savienības fonda projekta iesnieguma noraidīšanu pieņem, ja tas neatbilst Eiropas
Savienības fondu projektu iesniegumu
vērtēšanas kritērijiem.
(4) Šā panta otrajā
daļā minēto lēmumu var pieņemt arī ar nosacījumu, ka Eiropas Savienības fonda
projekta iesniedzējs veic atbildīgās iestādes vai sadarbības iestādes noteiktās
darbības, lai Eiropas Savienības fondu projektu varētu atbilstoši sagatavot un
īstenot.
(5) Atbildīgās iestādes vai sadarbības
iestādes vadītājs atbilstoši Eiropas
Savienības fonda projekta iesniedzēja
juridiskajam statusam izdod administratīvo aktu vai pieņem pārvaldes lēmumu.
(6) Ja Eiropas Savienības fonda projekta iesniedzējs ir Latvijas Republikā reģistrēta juridiskā
persona, fiziskā persona, šādu personu apvienība, atbildīgās iestādes un
sadarbības iestādes vadītāja lēmums ir
administratīvais akts.
(7) Ja Eiropas Savienības fonda projekta iesniedzējs ir tiešās vai pastarpinātās valsts pārvaldes
iestāde, atbildīgās iestādes un sadarbības iestādes vadītāja lēmums ir pārvaldes lēmums un to
nevar pārsūdzēt tiesā.
(8) Atbildīgās
iestādes vai sadarbības iestādes vadītājs atbilstoši Eiropas Savienības fonda atbalsta
saņēmēja juridiskajam statusam:
1) pieņem pārvaldes
lēmumu par piešķirtā Eiropas Savienības fonda finansējuma izlietojumu;
2) civiltiesiskā
kārtā vienojas par piešķirtā Eiropas Savienības fonda finansējuma izlietojumu.
(9) Šā panta septītajā
daļā un astotās daļas 1.punktā minēto pārvaldes lēmumu izdod rakstveidā, un tam
ir šādas daļas:
1) atbildīgās iestādes un sadarbības iestādes nosaukums un adrese;
2) adresāts Eiropas Savienības fonda projekta iesniedzējs;
3) faktu konstatējums;
4) pārvaldes lēmuma
pamatojums;
5) atsevišķs piemēroto
tiesību normu uzskaitījums (norādot arī normatīvā akta pantu, tā daļu, punktu
vai apakšpunktu);
6) adresātam piešķirtās
tiesības un noraidītās tiesības.
(10) Atbildīgā iestāde un sadarbības iestāde šā panta pirmajā daļā minēto lēmumu pieņem
triju mēnešu laikā pēc Eiropas Savienības fonda projekta iesnieguma
iesniegšanas beigu datuma. Ja objektīvu iemeslu dēļ triju mēnešu termiņu nav
iespējams ievērot, atbildīgā iestāde un sadarbības iestāde to var pagarināt par
vienu mēnesi. Lēmumu par Eiropas Savienības fonda projekta iesnieguma apstiprināšanu vai noraidīšanu pieņem ne ilgāk
kā četru mēnešu laikā pēc Eiropas Savienības fonda projekta iesnieguma
iesniegšanas beigu datuma.
19.pants. Atbildīgās iestādes un sadarbības iestādes
lēmuma apstrīdēšana
(1) Šā likuma 18.panta pirmajā daļā
minēto lēmumu var apstrīdēt Eiropas Savienības fonda projekta iesniedzējs.
(2) Eiropas Savienības fonda
projekta iesniedzējs var apstrīdēt lēmumu par Eiropas Savienības fonda
projekta iesnieguma noraidīšanu, ja noraidīšanas iemesls ir bijis iesniegtā
Eiropas Savienības fonda projekta iesnieguma neatbilstība Eiropas Savienības
fondu projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem.
(3) Sadarbības iestādes vadītāja
lēmumu var apstrīdēt par Eiropas Savienības fonda aktivitātes vadību atbildīgajā
iestādē.
(4) Atbildīgās iestādes
vadītāja lēmumu var apstrīdēt padotības kārtībā augstākai amatpersonai.
(5) Šā likuma 18.panta pirmajā daļā
minētā lēmuma apstrīdēšana neaptur tā izpildi.
(6) Šā
likuma 18.panta astotās daļas 1.punktā minētā pārvaldes lēmuma apstrīdēšana vai
šā likuma 18.panta astotās daļas 2.punktā minētā līgumstrīda risināšana
civiltiesiskā kārtā neaptur Eiropas Savienības fonda projekta ietvaros
neatbilstoši veikto izdevumu atgūšanu.
20.pants. Atbildīgās iestādes un
sadarbības iestādes lēmuma pārsūdzēšana
(1) Atbildīgās
iestādes un sadarbības iestādes lēmumu (ja ievērota šajā likumā noteiktā lietas
ārpustiesas izskatīšanas kārtība) var pārsūdzēt tiesā.
(2) Šā panta pirmajā daļā minētā
lēmuma pārsūdzēšana neaptur tā izpildi.
21.pants. Tiesības iepazīties ar lietu
(1) Eiropas
Savienības fonda projekta iesniedzējam jebkurā procesa stadijā ir tiesības
iepazīties ar tā iesniegtā Eiropas
Savienības fonda projekta iesnieguma
lietu.
(2) Eiropas Savienības
fonda projekta iesniedzējs ir tiesīgs iepazīties ar tā iesniegtā Eiropas Savienības fonda projekta iesnieguma vērtēšanas materiāliem tikai pēc tam, kad
stājies spēkā lēmums par Eiropas Savienības fonda projekta iesnieguma apstiprināšanu vai noraidīšanu.
(3) Eiropas Savienības fonda projekta
iesniedzējam iepazīstoties ar Eiropas Savienības fonda projekta
iesnieguma lietu, netiek izpausta informācija par personām, kuras vērtē vai ir vērtējušas
Eiropas Savienības fonda
projekta iesniegumu.
V nodaļa
Ierobežojumi Eiropas
Savienības fondu vadībā iesaistītajām personām, informācijas
atklātība un valsts nodeva, vēršoties tiesā
22.pants.
Ierobežojumi Eiropas Savienības fondu vadībā
iesaistītajām personām
Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistīto personu
komercdarbības, ienākumu gūšanas un amatu savienošanas ierobežojumi, kā arī citi
ierobežojumi un pienākumi noteikti likumā "Par interešu konflikta
novēršanu valsts amatpersonu darbībā".
23.pants.
Informācijas atklātība
(1) Eiropas Savienības fonda projekta
iesnieguma lieta ir ierobežotas pieejamības informācija.
(2) Pēc lēmuma pieņemšanas par Eiropas Savienības fonda projekta
iesnieguma apstiprināšanu par vispārpieejamu uzskata šādu informāciju:
1) Eiropas Savienības fonda atbalsta saņēmējs (fiziskās personas vārds un uzvārds vai juridiskās personas
nosaukums un juridiskā adrese);
2) Eiropas Savienības fonda projekta
nosaukums;
3) piešķirtā Eiropas
Savienības
fonda finansējuma apmērs;
4) plānošanas dokumentā paredzētā aktivitāte, kuras ietvaros
piešķirts Eiropas Savienības fonda
finansējums;
5) Eiropas Savienības fonda projekta
īstenošanas vieta;
6) kopsavilkums par Eiropas
Savienības fonda projekta ietvaros veicamajām darbībām.
(3) Šā panta pirmajā un otrajā daļā minētā informācija ir pieejama
pēc tam, kad Informācijas atklātības likumā noteiktajā kārtībā un apjomā stājies
spēkā lēmums par Eiropas
Savienības
fonda projekta iesniegumu.
24.pants. Valsts
nodeva, vēršoties tiesā
Vadošā iestāde, maksājumu iestāde, revīzijas iestāde, sertifikācijas
iestāde, atbildīgā iestāde un sadarbības iestāde, vēršoties vispārējās
jurisdikcijas tiesā par līgumstrīdu, valsts nodevu nemaksā.
Pārejas noteikumi
1. Ministru kabinets līdz 2007.gada 8.martam izdod
šā likuma 17.panta 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9. un 11.punktā minētos
noteikumus.
2. Ministru kabinets līdz 2010.gada 31.decembrim izdod
šā likuma 17.panta 10.punktā minētos noteikumus.
3. Eiropas Savienības fondu vadībā
iesaistītās institūcijas un Eiropas Savienības fondu atbalsta saņēmējs glabā visu ar Eiropas
Savienības
fondu projekta īstenošanu saistīto dokumentu oriģinālus līdz 2021.gada
31.decembrim.
Finanšu ministrs
O.Spurdziņš
I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs
|
|
|||||||||
1.Pašreizējās situācijas raksturojums |
Pašreiz struktūrfondu vadību Latvijā nosaka 2005.gada 8.decembrī pieņemtais Eiropas Savienības struktūrfondu likums. Iepriekšminētā likuma 3.panta otrajā daļā ir noteikts, ka likums attiecas tikai uz plānošanas dokumentu - 2004.gada 17.jūnijā ar Eiropas Komisijas lēmumu 17/VI/204 apstiprināto Vienoto programmdokumentu attiecībā uz Kopienas struktūrpalīdzību Latvijai saskaņā ar 1.mērķi un Programmas papildinājumu 2004.-2006.gadam saskaņā ar 1.mērķi ieviešanu. Arī Kohēzijas fonda vadību Latvijā šobrīd nosaka 2005.gada 8.decembrī pieņemtais Eiropas Savienības Kohēzijas fonda projektu vadības likums, kura 3.panta 2.daļā ir noteikts, ka likums attiecas uz projektiem, kurus finansē no Kohēzijas fonda un kuri ir apstiprināti Eiropas Komisijā līdz 2006.gada 31.decembrim. Savukārt 2006.gadā Eiropas Parlaments un Padome ir apstiprinājusi vairākas regulas, kas nosaka 2007.-2013.gada plānošanas perioda Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda (turpmāk Eiropas Savienības fondi) vadības nosacījumu un atceļ regulas, kas noteica 2000.-2006.gada plānošanas perioda ES struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadību. Saskaņā ar Ministru kabineta 2005.gada 26.oktobra rīkojumu Nr.689 Par koncepciju par Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda plānošanas un vadības sistēmu 2007.-2013.gadā 3.4.apakšpunktu, Finanšu ministrijai tika uzdots uzdevums izstrādāt likumprojektu par struktūrfondu un Kohēzijas fondu vadību, kā arī rīkojuma 1.punktā atbalstīta koncepcijas Par Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda plānošanas un vadības sistēmu 2007.-2013.gadā kopsavilkumā minētā risinājuma 1.vairants (koncentrētais modelis). Lai izpildītu jaunajās regulās noteiktās Eiropas Savienības fondu īstenošanas, uzraudzības, izvērtēšanas, kontroles un audita prasības un izpildītu iepriekšminētā Ministru kabineta rīkojumu, Finanšu ministrija ir izstrādājusi Eiropas Savienības fondu vadības likumprojektu, kurā nosaka Eiropas Savienības fondu vadības pamatprincipus Latvijā, nosaka deleģējumu Ministru kabinetam izdot ārējus normatīvus aktus Eiropas Savienības fondu vadības nodrošināšanai un noteikta administratīvo procesu regulējošo normatīvo aktu piemērošana Eiropas Savienības fondu vadības procesā. Paralēli Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda
likumprojekta izstrādei Finanšu ministrija, saskaņā ar Eiropas Parlamenta un
Padomes 2006.gada 11.jūlija regulā (EK) Nr. 1083/2006 ar ko paredz vispārīgus
noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu un
Kohēzijas fondu un atceļ Regulu (EK) Nr. 1260/1999 noteikto ir
izstrādājusi arī Valsts stratēģisko ietvardokumentu 2007.-2013.gadu periodam,
darbības programmu Cilvēkresursi un nodarbinātība, darbības programmu
Uzņēmējdarbība un inovācijas un darbības programmu Infrastruktūra un
pakalpojumi. |
|
||||||||
|
Likumprojekta mērķis ir noteikt Eiropas Savienības fondu vadības
vispārējos pamatprincipus Latvijā. Likumprojekts nosaka Eiropas Savienības
fondu vadībā iesaistīto institūciju tiesības un pienākumus, uzraudzības
komitejā pieņemto lēmumu statusu, deleģējumu Ministru kabinetam noteikt, kā
tiek nodrošināti Eiropas Savienības fondu vadības posmi, kā arī Eiropas
Savienības fondu vadībā iesaistīto institūciju pieņemto lēmumu apstrīdēšanas
un pārsūdzēšanas kārtību. Likumprojektā ir noteikts, ka Eiropas Savienības fondu vadību Latvijā
īsteno šādas institūcijas: 1)vadošā iestāde (Finanšu ministrija); 2) maksājumu iestāde (Valsts kase); 3) revīzijas iestāde (Finanšu ministrija); 4) sertifikācijas iestāde (Valsts kase); 5) atbildīgā iestāde (nozares ministrijas un
Valsts Kanceleja); 6)sadarbības iestāde (valsts aģentūras un
Sabiedrības integrācijas fonds); 7) uzraudzības komiteja; 8) Iepirkumu uzraudzības birojs. Likumprojektā ir noteikts, ka starpniekinstitūcijas kompetenci, kas ir
noteikta Eiropas Parlamenta un Padomes 2006.gada 11.jūlija regulā (EK) Nr.
1083/2006 ar ko paredz vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās
attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu un Kohēzijas fondu un atceļ Regulu
(EK) Nr. 1260/1999, īsteno atbildīgā iestāde (nozares ministrija un
Valsts kanceleja) un sadarbības iestāde (valsts aģentūra un Sabiedrības
integrācijas fonds) un, ka sadarbības iestāde, īstenojot savas funkcijas, ir
tā Ministru kabineta locekļa funkcionālajā padotībā, kuram ir padota
attiecīgā atbildīgā iestāde. Tiesiskajām attiecībām, kas izriet no likumprojekta, piemēro īpašu
Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistīto institūciju (atbildīgās iestādes
un sadarbības iestādes) pieņemto lēmumu apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas
kārtību. Likumprojekts nosaka, ka Eiropas Savienības fondu projekta
iesniedzējs var apstrīdēt lēmuma par Eiropas Savienības fonda projekta iesnieguma noraidīšanu, ja
noraidīšanas iemesls ir bijis iesniegtā Eiropas Savienības fonda projekta
iesnieguma neatbilstība Eiropas Savienības fonda projekta iesnieguma
vērtēšanas kritērijiem. Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas vadītāja (atbildīgās
iestādes un sadarbības iestādes) pieņemtā
lēmuma apstrīdēšana vai pārsūdzēšana neaptur tā izpildi. Šāds tiesiskais
regulējums ir nepieciešams, lai nodrošinātu Eiropas Savienības fondu līdzekļu efektīvu izlietošanu.
Likumprojektā ir iekļauta tiesību norma, kas nosaka, ka Eiropas
Savienības fonda projekta iesnieguma
iesniegšana saskaņā ar šo likumu nerada Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītajai institūcijai
piešķirt Eiropas Savienības
fondu projekta iesniedzējam finansējumu Eiropas Savienības fonda projekta īstenošanai. Šāds
regulējums nosaka, ka Eiropas Savienības fonda projekta iesniedzējs saskaņā ar Administratīvā procesa likumu
var prasīt tikai zaudējumu atlīdzību, kas radušies attiecīgajam projekta
iesniedzējam sagatavojot vērtēšanas procesā noraidīto Eiropas
Savienības fonda projekta iesniegumu
(piemēram, projekta sagatavošanas izmaksas). Likumprojektā, atšķirībā no Administratīvā procesa likuma, tiek noteikts
ierobežojums indivīda tiesībām tikt uzklausītam (likumprojekta 23.pants), šīs
tiesības ir pielāgotas Eiropas Savienības fondu īstenošanas procesam un
balstās uz Administratīvā procesa likuma 62.panta otrās daļas 3.punktu. Šāds
ierobežojums ir noteikts arī tādēļ, lai novērstu iespējamo interešu konfliktu
un korupciju projekta iesniegumu vērtēšanas procesā. |
|
||||||||
3. Cita
informācija |
|
|
||||||||
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
|||||||||
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||||
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekta pieņemšana vienkāršos administratīvās procedūras, jo
likumprojektā ir noteikta īpaša kārtība, kādā Eiropas Savienības fonda
projekta iesniedzēji (tajā skaitā arī komercsabiedrības) var apstrīdēt
Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistīto institūciju (sadarbības iestādes
un atbildīgās iestādes) pieņemtos lēmumus. Likumprojekta
pieņemšana nepalielinās komercsabiedrību izmaksas. |
|
||||||||
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||||
4. Ietekme uz
vidi |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|
||||||||
|
|
|||||||||
III. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||||||
|
(tūkst. latu) |
|
||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|
||||||
|
2006. |
2007. |
2008. |
2009. |
|
|
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
||||
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||
3. Finansiālā
ietekme |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins: |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||
6. Cita
informācija: |
|
|
<
![if !supportEmptyParas]> |
|
|
|
||||
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
|||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un
Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to
projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī
tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to
izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts
šos noteikumus izstrādāt |
1) kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas
nodrošina plānošanas dokumentu sagatavošanu un Eiropas Savienības fondu
īstenošanu, tai skaitā, iepirkuma dokumentācijas un iepirkuma procedūras
norises izlases veida pirmspārbaudi; 2) kārtību, kādā veic Eiropas Savienības fondu
īstenošanas uzraudzību un izvērtēšanu; 3) kārtību kādā ziņo par Eiropas Savienības fonda projektu īstenošanā
konstatētajām neatbilstībām, pieņem pārvaldes lēmumu par piešķirtā
finansējuma izlietojumu un īsteno neatbilstoši veikto izdevumu atgūšanu; 4) kārtību, kādā nodrošina revīzijas iestādes
funkcijas Eiropas Savienības fondu vadībā; 5) kārtību, kādā vadošā iestāde, sertifikācijas iestāde,
sadarbības iestāde vai atbildīgā iestāde veic pārbaudi Eiropas Savienības fonda finansētā projekta īstenošanas vietā; 6) kārtību, kādā valsts budžetā plāno līdzekļus
Eiropas Savienības fonda līdzfinansēto projektu īstenošanai,
veic maksājumus un sagatavo izdevumu deklarāciju; 7) kārtību, kādā publisko informāciju par Eiropas Savienības fonda projektu; 8) kārtību, kādā nodrošina Eiropas Savienības fondu publicitāti un vizuālās identitātes
prasību ievērošanu; 9) Eiropas Savienības fondu vadības informācijas sistēmas izveidošanas un
lietošanas kārtību; 10) kārtību,
kādā īsteno darbības programmas papildinājumā norādīto Eiropas Savienības
fonda aktivitāti, nosaka projekta iesnieguma vērtēšanas kritērijus, atbildīgo
iestādi un sadarbības iestādi, kompetences sadalījumu, un sadarbības kārtību
starp tām, kā arī atbildīgās iestādes un sadarbības iestādes funkcionālās
padotības formu; 11) prasības
Eiropas Savienības fondu vadības un kontroles sistēmas izveidošanai. Papildus
Ministru kabinets apstiprinās arī uzraudzības komitejas nolikumu un sastāvu. Likumprojekta
pārejas noteikumos ir noteikts, ka: 1.Ministru
kabinetam līdz 2007.gada 8.martam ir jāizdod likuma 17.panta 1.-9.punktā un
11.punktā minētie noteikumi; 2.
Ministru kabinetam ir jāizdod likuma 17.panta 10.punktā minētie noteikumus ne
vēlāk kā līdz 2010.gada 31.decembrim. |
|
||||||||
2. Cita
informācija |
|
|
||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
|||||||||
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts atbilst Latvijas saistībām, ko tā uzņēmusies, 2003.gadā
Atēnās parakstot un noteiktā kārtībā ratificējot Pievienošanās Eiropas
Savienībai līgumu. Likumprojekta sagatavošanā ir ņemts vērā: -
Eiropas
Parlamenta un Padomes 2006.gada 5.jūlija regula (EK) Nr. 1080/2006 par
Eiropas Reģionālās attīstības fondu un Regulas (EK) Nr. 1783/1999 atcelšanu; -
Eiropas
Parlamenta un Padomes 2006.gada 5.jūlija regula (EK) Nr1081/2006 par Eiropas
Sociālo fondu un Regulas (EK) Nr. 1784/1999 atcelšanu; -
Eiropas
Parlamenta un Padomes 2006.gada 11.jūlija regula (EK) Nr. 1083/2006 ar ko
paredz vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas
Sociālo fondu un Kohēzijas fondu un atceļ Regulu (EK) Nr. 1260/1999. -
Eiropas
Parlamenta un Padomes 2006.gada 11.jūlija
regula (EK) Nr.1084/2006 par Kohēzijas fonda izveidi un regulas (EK)
Nr.1164/94 atcelšanu. |
|
||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||||
1.tabula |
|
|||||||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|
||||||||
2.tabula |
|
|||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma
(attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
||||||
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
||||||
5. Cita
informācija |
|
|
||||||||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, |
|
|||||||||
Saskaņā ar 2006.gada 17.augustā valsts sekretāru sanāksmē nolemto, likumprojekts tika nosūtīts atzinuma sniegšanai nevalstiskai organizācijai sabiedriskās politikas centram Providus. |
|
|||||||||
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Sniedzot
atzinumu par likumprojektu Providus norādīja, ka: 2.ir jāprecizē Eiropas Savienības projektu iesniegumu atlases definīcijas. 3.jānosaka kompetences sadalījums starp atbildīgo un sadarbības iestādi un jānosaka, ka lēmumu par Eiropas Savienības fonda projekta iesnieguma apstiprināšanu vai noraidīšanu jāieņem vienmēr sadarbības iestādei. 4.jāpapildina deleģējums Ministru kabinetam. 5. nepastāv būtisku ierobežojumu, lai nepieļautu projektu iesniedzējiem apstrīdēt tos lēmumus par projekta iesnieguma noraidīšanu, kuru noraidīšanas iemesls ir projekta iesnieguma neatbilstība specifiskajiem vērtēšanas kritērijiem. Pirmais
priekšlikums netika ņemts vērā, jo 5.panta redakcija ir iekļauta
likumprojektā balstoties uz šobrīd spēkā esošā Eiropas Savienības
struktūrfondu vadības likuma saskaņošanas laikā panākto vienošanos par panta
redakciju. Eiropas Savienības fonda projekta iesniedzējs var apstrīdēt vai
pārsūdzēt par projekta iesniegumu pieņemto lēmumu, taču tas nerada tiesības viņam saņemt Eiropas
Savienības fonda finansējumu, bet gan prasīt zaudējumus,
kas radušies Eiropas Savienības fonda projekta iesniedzējam iesniedzot
Eiropas Savienības fonda projekta iesniegumu (piemēram, projekta
sagatavošanas izmaksas). Šis princips tiek nostarpināts likumprojekta
5.pantā. Otrais
priekšlikums tika ņemts vērā Trešais
priekšlikums daļēji tika ņemts vērā. Likumprojekts papildināts ar jēdzienu
sadarbības iestāde un atbildīgā iestāde skaidrojumiem 1.pantā.
Likumprojektā tiek noteikts nevis, ka visos gadījumos lēmumu pieņem
sadarbības iestāde, bet gan tiek noteikts, ka gan sadarbības iestādes, gan
atbildīgās iestādes lēmumu var apstrīdēt augstākā iestādē vai augstākai
amatpersonai Ceturtais
priekšlikums daļēji ņemts vērā. Ministru
kabineta noteikumos par Eiropas Savienības f
ondu vadību tiks iekļauti
vispārēji nosacījumi par Eiropas Savienības fonda projektu pieteikumu atlasi,
savukārt Ministru kabineta noteikumos par konkrētās aktivitātes ieviešanu
tiks noteikti projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriji un citi specifiski
nosacījumi attiecībā uz projektu iesniegumu atlasi. Piektais
priekšlikums tika ņemts vērā. |
|
||||||||
2006.gada 6.septembrī Finanšu ministrija organizēja konferenci Eiropas
Savienības fondu vadība 2007-2013 par Eiropas Savienības fondu ieviešanas
sistēmas jautājumiem nākamajā plānošanas periodā. Šajā konferencē piedalījās
gandrīz 200 dalībnieki, kas pārstāvēja gan valsts sektoru, gan nevalstisko un
sabiedrisko organizāciju sektoru, gan uzņēmējus, tādēļ uzskatām, ka sistēmas
izveides procesā iesaistītajām institūcijām un interesentiem tika nodrošināta
iespējas iepazīties un sniegt viedokli par plānotās Eiropas Savienības fondu
ieviešanas sistēmas aspektiem. Papildus arī interneta mājas lapā www.esfondi.lv ir norādīts, ka Finanšu
ministrija ir izstrādājusi Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas
fonda vadības likumprojektu un ir pieejama šī likumprojekta redakcija. |
|
|||||||||
Likumprojekta
sagatavošanas procesā konsultācijas starptautiskajiem konsultantiem nav
notikušas. |
|
|||||||||
5. Cita
informācija |
|
|
||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
|
|||||||||
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas. |
Jaunas valsts institūcijas netiek radītas. Esošo institūciju atsevišķas
funkcijas var tikt paplašinātas. Finanšu ministrijas Finanšu kontroles
departamenta un Iekšējā audita departamenta funkcijas tiks pārdalītas, lai
nodrošinātu revīzijas veikšanu. |
|
||||||||
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis. Par
2007.-2013.gada plānošanas perioda ES fondu vadības sistēmu tiks sniegta
informācija sabiedrības saziņas līdzekļos (presē un intervijas radio un TV,
tīklā Internet). |
|
||||||||
3. Kā indivīds
var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Tiesiskajām attiecībām, kas izriet no likumprojekta, piemēro īpašu
Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistīto institūciju (atbildīgās iestādes
un sadarbības iestādes) pieņemto lēmumu apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas
kārtību. Likumprojekts nosaka, ka Eiropas Savienības fondu projekta
iesniedzējs var apstrīdēt lēmuma par Eiropas Savienības fonda projekta iesnieguma noraidīšanu, ja
noraidīšanas iemesls ir bijis iesniegtā Eiropas Savienības fonda projekta
iesnieguma neatbilstība Eiropas Savienības fonda projekta iesnieguma
vērtēšanas kritērijiem. Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas vadītāja (atbildīgās
iestādes un sadarbības iestādes) pieņemtā
lēmuma apstrīdēšana vai pārsūdzēšana neaptur tā izpildi. Šāds tiesiskais
regulējums ir nepieciešams, lai nodrošinātu Eiropas Savienības fondu līdzekļu efektīvu izlietošanu.
Likumprojektā ir iekļauta tiesību norma, kas nosaka, ka Eiropas
Savienības fonda projekta iesnieguma
iesniegšana saskaņā ar šo likumu nerada Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītajai institūcijai
piešķirt Eiropas Savienības
fondu projekta iesniedzējam finansējumu Eiropas Savienības fonda projekta īstenošanai. Šāds
regulējums nosaka, ka Eiropas Savienības fonda projekta iesniedzējs saskaņā ar Administratīvā procesa likumu
var prasīt tikai zaudējumu atlīdzību, kas radušies attiecīgajam projekta
iesniedzējam sagatavojot vērtēšanas procesā noraidīto Eiropas
Savienības fonda projekta iesniegumu
(piemēram, projekta sagatavošanas izmaksas). Likumprojektā, atšķirībā no Administratīvā procesa likuma, tiek noteikts
ierobežojums indivīda tiesībām tikt uzklausītam (likumprojekta 23.pants), šīs
tiesības ir pielāgotas Eiropas Savienības fondu īstenošanas procesam un
balstās uz Administratīvā procesa likuma 62.panta otrās daļas 3.punktu. Šāds
ierobežojums ir noteikts arī tādēļ, lai novērstu iespējamo interešu konfliktu
un korupciju projekta iesniegumu vērtēšanas procesā. Atbildīgās iestādes vadītāja pieņemto lēmumu var apstrīdēt augstākai
amatpersonai un pārsūdzēt tiesā. Sadarbības iestādes vadītāja pieņemto lēmumu
var apstrīdēt tajā atbildīgajā iestādē, kas atbild par attiecīgās aktivitātes
vadību un pārsūdzēt tiesā. |
|
||||||||
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|
|||||||||
Finanšu ministrs O. Spurdziņš
Valsts sekretāre |
Juridiskā
departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
I. Krūmane |
E. Strazdiņa |
M. Radeiko |
L.
Barbara |
12.12.2006. 12:07
2393
L. Barbara
7083861,
Linda.Barbara@fm.gov.lv