Rīgā
2006.gada 7.decembrī
Saeimas
Prezidijam
Sociālo un darba lietu komisija, pamatojoties uz Saeimas kārtības ruļļa
39.panta otro daļu, ierosina 9.Saeimā turpināt izskatīt likumprojektu Pacientu tiesību likums(Reģ. nr. 8.Saeimā 1137).
priekšsēdētāja
Likumprojekts
Pacientu
tiesību likums
1.pants. Likumā
lietotie termini
Likumā ir lietoti
šādi termini:
1) pacients
persona, kura saņem ārstniecības pakalpojumus vai vēršas pēc tiem un nonāk
tiesiskās attiecības ar ārstniecības personu vai ārstniecības iestādi;
2) pacienta
medicīniskie dokumenti jebkurā veidā un materiālā ierakstīta
informācija, kas satur ziņas par attiecīgo pacientu, viņa veselības stāvokli,
lietotajām diagnostikas un ārstniecības metodēm, kā arī diagnostikas un
ārstniecības rezultātiem;
3) klīniskā
apmācība saskaņā ar valsts akreditētu izglītības programmu veikta
personas (kura iegūst medicīnisko izglītību vai kvalifikāciju) apmācība
ārstniecības iestādē, kam šādas tiesības piešķirtas saskaņā ar normatīvajiem
aktiem par rezidentu sadali un rezidentūras finansēšanu.
2.pants. Likuma
mērķis
Likuma mērķis ir
nodrošināt un aizsargāt pacientu tiesības atbilstoši vispārējiem cilvēktiesību
principiem, nosakot viņu tiesisko stāvokli un likumīgās intereses attiecībā uz
ārstniecību un pienākumus ārstniecības procesā, kā arī veicināt labvēlīgas
attiecības un iejūtīgu attieksmi starp pacientiem, ārstniecības personām un
ārstniecības iestādes darbiniekiem un sekmēt pacientu aktīvu līdzdalību
ārstniecības procesā.
3.pants.
Vispārīgie noteikumi
(1) Pacienta
tiesības aizliegts ierobežot viņa dzimuma, vecuma, rases, ādas krāsas,
reliģiskās, politiskās vai citas pārliecības, nacionālās vai sociālās
izcelsmes, ģimenes stāvokļa vai seksuālās orientācijas dēļ. Pacienta
ārstniecībā atbilstoši ārstniecības iestādes un ārstniecības personas
iespējām ņem vērā pacienta dzimto valodu, personīgās intereses un kultūru.
(2) Atšķirīga
attieksme pret pacientu pieļaujama tikai tādā gadījumā, ja piederība pie
noteiktas grupas ir attiecīgo tiesību īstenošanas vai pienākumu pildīšanas
objektīvs un pamatots priekšnoteikums, kas ir samērīgs ar sasniedzamo tiesisko
mērķi.
(3) Katrai
personai ir tiesības saņemt veselības stāvoklim atbilstošu ārstniecību. Ārstniecību nodrošina Ārstniecības likumā noteiktajā
kārtībā.
(4) Pacientam
ir tiesības uz aktīvu līdzdalību ārstniecības procesā.
(5) Pacientam
ir tiesības uz ģimenes, radinieku un citu personu atbalstu un padomu visā
ārstniecības procesa laikā.
(6) Pacientam
ir tiesības uz viņa ciešanu atvieglošanu atbilstoši pašreizējām zināšanām
medicīnas jomā.
(7) Pacientam
ir tiesības uz kvalitatīvu pirmsnāves aprūpi un tiesības nomirt ar cieņu.
4.pants.
Tiesības uz ārstniecību
(1) Pacientam
ir tiesības uz laipnu attieksmi, kvalitatīvu un kvalificētu ārstniecību
neatkarīgi no slimības rakstura un smaguma pakāpes.
(2) Pacientam
ir tiesības uz savlaicīgu ārstniecību. Ja savlaicīga ārstniecība nav iespējama,
pacientam ir tiesības saņemt no ārstniecības personas, pie kuras pacients
vērsies pēc palīdzības, vai ārstniecības iestādes informāciju par iemesliem,
kādēļ nepieciešamo palīdzību konkrētajā iestādē nav iespējams saņemt
nekavējoties, kā arī par laiku, kad to varēs saņemt.
(3) Pacientam
ir tiesības saņemt no visām ārstniecības personām, ārstniecības iestādes
darbiniekiem un ārstniecības iestādēm, kas iesaistītas ārstniecībā,
nepārtrauktu ārstniecību.
(4) Ja
ārstniecības iespējas ir ierobežotas vai iespējama vairāku veidu ārstniecība,
pacientam ir tiesības uz ārsta nediskriminējoši un taisnīgi veiktu izvēli,
kuras pamatā ir medicīniski kritēriji.
(5) Pirms
izrakstīšanas no ārstniecības iestādes pacientam ir tiesības saņemt attiecīgā
lēmuma pamatojumu.
(6) Pacientam
ir tiesības uz ārstniecību mājas apstākļos, ja viņa veselības stāvoklis to atļauj.
5.pants. Piekrišana
ārstniecībai
(1) Ārstniecība
ir pieļaujama, ja pacients par to ir informēts un devis savu piekrišanu.
(2) Ja
pacients pats nespēj pieņemt lēmumu par ārstniecību, lēmumu pieņem pacienta
laulātais. Ja pacientam nav laulātā, tiesības pieņemt lēmumu par ārstniecību ir
pacienta pilngadīgajiem lejupējiem radiniekiem taisnā līnijā. Ja pacientam nav
pilngadīgu lejupējo radinieku taisnā līnijā, tiesības pieņemt lēmumu par
ārstniecību ir augšupējiem radiniekiem taisnā līnijā.
(3) Ja
pacienta pilngadīgie lejupējie radinieki taisnā līnijā vai attiecīgi augšupējie
radinieki taisnā līnijā nevar pieņemt lēmumu par ārstniecību, lēmumu pieņem
ārstējošais ārsts, pēc iespējas ņemot vērā pacienta intereses.
(4) Ja
pacients atrodas aizbildnībā vai aizgādnībā, lēmumu
par ārstniecību pieņem pacienta likumīgais pārstāvis, pēc iespējas ņemot
vērā pacienta gribu.
(5) Ja
vilcināšanās apdraud pacienta dzīvību un nav iespējams saņemt pacienta, viņa laulātā, pilngadīgo lejupējo vai
augšupējo radinieku taisnā līnijā vai likumīgā pārstāvja piekrišanu,
ārstniecības persona atbilstoši kompetencei veic neatliekamus nepieciešamos
pasākumus. Šādos gadījumos izmeklēšanas un ārstēšanas plānu apstiprina un
lēmumu pieņem ārstu konsilijs, izņemot gadījumu, ja jāsniedz pirmā vai
neatliekamā medicīniskā palīdzība. Lēmumu pieņem, pēc iespējas ņemot vērā
pacienta intereses.
(6) Pacientu
aizliegts ārstēt pret viņa gribu, ja veselības aprūpes jomu regulējošajos
normatīvajos aktos nav noteikts citādi.
6.pants. Tiesības
atteikties no ārstniecības
(1) Pacientam
ir tiesības atteikties no ārstniecības vai ārstniecībā izmantojamās metodes
vai pārtraukt ārstniecību vai ārstniecībā izmantojamo metodi.
(2) Ja
pacients pats nespēj pieņemt lēmumu par atteikšanos no ārstniecības, attiecīgo
lēmumu pieņem pacienta laulātais. Ja pacientam nav laulātā, lēmumu par
atteikšanos no ārstniecības pieņem pacienta pilngadīgie lejupējie radinieki
taisnā līnijā. Ja pacientam nav pilngadīgu lejupējo radinieku taisnā līnijā,
lēmumu par atteikšanos no ārstniecības pieņem pacienta augšupējie radinieki
taisnā līnijā.
(3) Ja
pacienta pilngadīgie lejupējie vai augšupējie radinieki taisnā līnijā nevar
pieņemt vienotu lēmumu par atteikšanos no ārstniecības, lēmumu pieņem
ārstējošais ārsts, pēc iespējas ņemot vērā pacienta intereses.
(4) Ja
pacients atrodas aizbildnībā vai aizgādnībā, lēmumu par atteikšanos no
ārstniecības pieņem pacienta likumīgais pārstāvis, pēc iespējas ņemot vērā
pacienta gribu.
(5) Ārstējošais
ārsts izskaidro pacientam, attiecīgi pacienta laulātajam, pilngadīgajiem
lejupējiem vai augšupējiem radiniekiem taisnā līnijā vai likumīgajam pārstāvim
pieņemtā lēmuma iespējamās sekas, kā arī izdara pacienta medicīniskajos
dokumentos ierakstu par pieņemto lēmumu. Pacients, attiecīgi viņa laulātais,
pilngadīgie lejupējie vai augšupējie radinieki taisnā līnijā vai likumīgais
pārstāvis ierakstu apstiprina ar parakstu.
(6) Pacientam
ir tiesības saņemt citu pēc iespējas līdzvērtīgu ārstniecībā izmantojamo
metodi, ja viņš atsakās no noteiktas ārstniecībā izmantojamās metodes,
neatsakoties no ārstniecības kopumā.
7.pants. Tiesības
izvēlēties ārstu un ārstniecības iestādi
Pacientam ir
tiesības izvēlēties, kā arī mainīt ārstējošo ārstu un ārstniecības iestādi.
8.pants. Tiesības
uz informāciju
(1) Pacientam
ir tiesības saņemt informāciju par ārstniecību un ārstniecības pakalpojumu
saņemšanas iespējām, kā arī iespējamo samaksas kārtību par ārstniecības
pakalpojumu. Minētā informācija ir publiski pieejama.
(2) Pacientam
ir tiesības zināt ārstējošā ārsta un citu ārstniecības procesā iesaistīto
ārstniecības personu vārdu, uzvārdu, amatu un kvalifikāciju.
(3) Pacientam
ir tiesības saņemt no ārstējošā ārsta informāciju par savu veselības stāvokli,
slimības diagnozi un prognozi, ārstniecībā izmantojamo metodi un iegūtajiem
rezultātiem, par iespējamo risku un blaknēm ārstniecības procesā, ārstniecībai
izrakstīto medikamentu analogu izvēles iespējām, izmeklēšanas un ārstēšanas
plānu. Informāciju sniedz pacientam saprotamā veidā, izskaidrojot medicīniskos
terminus un ņemot vērā pacienta vecumu, briedumu un pieredzi.
(4) Atbilstoši
savām profesionālajām zināšanām ārsta pienākums ir sniegt pacientam informāciju
par iespējām saņemt ārstniecību pie citas ārstniecības personas.
(5) Pacientam
ir tiesības saņemt informāciju par ārstniecības procesu arī no citām
ārstniecības procesā iesaistītām ārstniecības personām atbilstoši to
kompetencei.
(6) Pacientam
informāciju var nesniegt tikai tādā gadījumā, ja informācijas saņemšana
būtiski apdraud pacienta vai citu personu veselību vai dzīvību.
(7) Pacientam ir tiesības atteikties saņemt šajā pantā minēto
informāciju. Minētajā gadījumā viņš attiecīgo lēmumu apliecina ar parakstu
pacienta medicīniskajā dokumentā.
9.pants.
Informācijas saņemšanas veids
(1) Pacientam
ir tiesības iepazīties ar saviem medicīniskajiem dokumentiem. Pacientam ir
tiesības pieprasīt izrakstus un norakstus, kā arī saņemt minēto dokumentu
kopijas atbilstoši ārstniecības iestādē apstiprinātam cenrādim. Izrakstus un
norakstus pacients saņem triju darbdienu laikā pēc to pieprasīšanas.
(2) Pacientam
ir tiesības ārstniecības personas vai ārstniecības iestādes darbinieka
klātbūtnē ierakstīt piezīmi medicīniskajos dokumentos tam īpaši atvēlētā vietā,
ja viņš uzskata, ka informācija attiecīgajos dokumentos ir kļūdaina vai
neprecīza.
(3) Ārstējošais
ārsts izskaidro pacientam viņa medicīniskajos dokumentos izdarīto ierakstu
satura nozīmi.
10.pants.
Tiesības uz privātuma neaizskaramību
(1) Pacientam
ārstniecības iestādē nodrošina privātuma neaizskaramību, īpaši laikā, kad pacientu
izmeklē vai ārstē.
(2) Ārstniecību
atļauts veikt tikai to personu klātbūtnē, kuras ir tieši iesaistītas
ārstniecības procesā. Pacients var piekrist citu personu klātbūtnei
ārstniecības procesā vai pieprasīt citu personu klātbūtni, ja tas netraucē ārstniecības
procesu.
11.pants.
Pacienta datu aizsardzība
(1) Visa informācija, pēc kuras var identificēt pacientu, ir
aizsargājama saskaņā ar fizisko personu datu aizsardzības jomu regulējošajiem
normatīvajiem aktiem.
(2) Informācija par pacientu nav izpaužama. Šī informācija nav
izpaužama arī pēc
ārstniecības procesa vai darba attiecību izbeigšanās, kā arī pēc pacienta
nāves, izņemot veselības aprūpes jomu regulējošajos normatīvajos aktos
noteiktos gadījumus.
12.pants. Citu
personu pieejas tiesības informācijai par pacientu
(1) Informāciju
par pacientu drīkst izpaust tikai ar pacienta rakstveida piekrišanu vai
gadījumos, kas noteikti veselības aprūpes jomu vai fizisko personu datu
aizsardzības jomu regulējošajos normatīvajos aktos.
(2) Pēc
rakstveida pieprasījuma un ārstniecības iestādes vadītāja rakstiskas atļaujas
saņemšanas informāciju par
pacientu (izņemot šā panta pirmajā daļā noteikto) sniedz šādām personām un
institūcijām:
1) ārstniecības
personām ārstniecības mērķu sasniegšanai;
2) Veselības
un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijai;
3) Medicīniskās
aprūpes un darbspējas ekspertīzes kvalitātes kontroles inspekcijai;
4) tiesai,
prokuratūrai,
policijai, valsts bērnu tiesību aizsardzības inspektoriem,
bāriņtiesai (pagasttiesai), kā arī institūcijām, kuras veic izziņu;
5) Veselības obligātās apdrošināšanas valsts aģentūrai veselības aprūpes
pakalpojumu administrēšanai;
6) Valsts
ugunsdzēsības un glābšanas dienestam statistikas ziņas par ugunsgrēka
bīstamo faktoru iedarbībā nodarītajiem kaitējumiem personas veselībai un
statistikas ziņas par gadījumiem, kad ugunsgrēka bīstamo faktoru iedarbības dēļ
iestājusies personas nāve. Ārstniecības iestādes Valsts ugunsdzēsības un
glābšanas dienestam nedrīkst izpaust personas datus.
(3) Nepilngadīgā
pacienta likumīgajam pārstāvim ir tiesības saņemt informāciju par pacientu,
izņemot gadījumus, ja ārsts pamatoti uzskata, ka šādas informācijas izpaušana
var kaitēt pacientam. Ārsts pieņemto lēmumu ieraksta pacienta medicīniskajos
dokumentos.
(4) Nepilngadīgā
pacienta (no 16 gadu vecuma) likumīgajam pārstāvim ir tiesības saņemt
informāciju par nepilngadīgo pacientu tikai ar viņa piekrišanu, izņemot
gadījumu, ja ārsts pamatoti uzskata, ka informācijas saņemšana varētu veicināt
ārstniecības procesu.
13.pants. Pacienta
līdzdalība klīniskajā pētījumā un klīniskās apmācības procesā
(1) Pacientu
iesaista klīniskajā pētījumā, kas apstiprināts normatīvajos aktos par
klīniskajiem pētījumiem noteiktajā kārtībā, ja ir saņemta pacienta rakstiska
piekrišana un klīnisko pētījumu veic viņa interesēs.
(2) Pacientu,
kurš nespēj paust savu gribu, var iesaistīt klīniskajā pētījumā, ja ir saņemta
pacienta laulātā rakstiska piekrišana.
(3) Ja
pacientam, kurš nespēj paust savu gribu, nav laulātā, pacientu iesaista
klīniskajā pētījumā, ja ir saņemta rakstiska piekrišana no pacienta
pilngadīgajiem lejupējiem radiniekiem taisnā līnijā.
(4) Ja
pacientam, kurš nespēj paust savu gribu, nav pilngadīgu lejupējo radinieku
taisnā līnijā, pacientu iesaista klīniskajā pētījumā, ja ir saņemta rakstiska
piekrišana no pacienta augšupējiem radiniekiem taisnā līnijā.
(5) Ja
pacients nespēj paust savu gribu un viņa pilngadīgie lejupējie vai augšupējie
radinieki taisnā līnijā nevar pieņemt vienotu lēmumu par pacienta iesaistīšanu
klīniskajā pētījumā vai pacientam nav laulātā, pilngadīgu lejupējo un augšupējo
radinieku taisnā līnijā, pacientu aizliegts iesaistīt klīniskajā pētījumā.
(6) Ja
pacients atrodas aizbildnībā vai aizgādnībā, rakstisku piekrišanu par pacienta
iesaistīšanu klīniskajā pētījumā dod pacienta likumīgais pārstāvis, pēc
iespējas ņemot vērā pacienta gribu.
(7) Pirms
iesaistīšanas klīniskajā pētījumā pacientam sniedz informāciju par klīnisko
pētījumu, tā mērķi, metodēm, ilgumu, paredzamo ieguvumu un risku.
(8) Ja
pacients nespēj paust savu gribu, šā panta septītajā daļā minēto informāciju
sniedz pacienta laulātajam. Ja pacientam, kurš nespēj paust savu gribu, nav
laulātā, šā panta septītajā daļā minēto informāciju sniedz pacienta
pilngadīgajiem lejupējiem radiniekiem taisnā līnijā. Ja pacientam, kurš nespēj
paust savu gribu, nav pilngadīgu lejupējo radinieku taisnā līnijā, šā panta
septītajā daļā minēto informāciju sniedz pacienta augšupējiem radiniekiem
taisnā līnijā. Ja pacients atrodas aizbildnībā vai aizgādnībā, šā panta
septītajā daļā minēto informāciju sniedz pacienta likumīgajam pārstāvim.
(9) Ja
ārstniecības iestāde vai ārstniecības persona, kura nodrošina pacienta
ārstniecību, ir iesaistīta klīniskās apmācības procesā, pacientu par to
informē. Pacientu iesaista klīniskās apmācības procesā tikai tad, ja saņemta
viņa piekrišana.
(10) Pacientam
ir tiesības atteikties no piedalīšanās klīniskajā pētījumā vai klīniskās
apmācības procesā, kā arī jebkurā laikā pārtraukt piedalīšanos. Atteikšanās
piedalīties vai piedalīšanās pārtraukšana nedrīkst nelabvēlīgi ietekmēt
pacienta turpmāko ārstniecību.
(11) Klīniskajos
pētījumos un klīniskās apmācības
procesā iegūtās ziņas par pacientu atļauts izmantot, ja ir saņemta pacienta piekrišana un garantēta viņa
anonimitāte.
14.pants.
Nepilngadīgo pacientu tiesības
(1) Nepilngadīgā
pacienta līdz 14 gadu vecumam ārstniecība ir pieļaujama, ja viņa
likumīgais pārstāvis par to ir informēts un devis savu piekrišanu.
Nepilngadīgajam pacientam ir tiesības piedalīties lēmuma pieņemšanā par
ārstniecību.
(2) Nepilngadīgā
pacienta no 14 gadu vecuma ārstniecība ir pieļaujama, ja saņemta viņa
piekrišana.
(3) Nepilngadīgajam
pacientam ir tiesības saņemt no ārstniecības personas savam vecumam saprotamu
informāciju.
(4) Ja
nepilngadīgā pacienta likumīgais pārstāvis atsakās dot savu piekrišanu
ārstniecības uzsākšanai, bet ārsts uzskata, ka ārstniecības uzsākšana ir
nepilngadīgā pacienta interesēs, lēmumu par ārstniecību, pamatojoties uz ārsta
iesniegumu, pieņem bāriņtiesa (pagasttiesa), izņemot šā panta piektajā daļā
minēto gadījumu.
(5) Ja ārsts
uzskata, ka nepilngadīgā pacienta interesēs nepieciešams nekavējoties uzsākt
ārstniecību, bet nepilngadīgā pacienta likumīgais pārstāvis atsakās dot savu
piekrišanu vai likumīgie pārstāvji nespēj vienoties par ārstniecības uzsākšanu,
vai ārstam nav zināma nepilngadīgā pacienta vecāku vai aizbildņa atrašanās
vieta, lēmumu par ārstniecības uzsākšanu pieņem ārstu konsilijs. Ārstu
konsilijs 24 stundu laikā par pieņemto lēmumu informē bāriņtiesu (pagasttiesu).
15.pants.
Pacienta pienākumi
(1) Pacients
sniedz ārstam ārstniecībai nepieciešamo informāciju, kā arī nekavējoties
informē ārstu par jebkurām izmaiņām, kas notikušas ārstniecības laikā.
(2) Pacientam
ir saistoši ārstniecības personas norādījumi un ārstniecības iestādes iekšējās
kārtības noteikumi.
(3) Persona,
reģistrējoties ārstniecības iestādē vai saņemot ārstniecību, pēc ārstniecības
personas pieprasījuma uzrāda personu apliecinošu dokumentu.
16.pants.
Tiesības iesniegt iesniegumu
(1) Šajā
likumā noteikto tiesību aizskārumu personai ir tiesības apstrīdēt, iesniedzot
Medicīniskās aprūpes un darbspējas ekspertīzes kvalitātes kontroles inspekcijā
attiecīgu iesniegumu ne vēlāk kā divu gadu laikā no tiesību aizskāruma dienas.
Pacienta iesniegumu izskata un lēmumu pieņem mēneša laikā pēc iesnieguma
saņemšanas.
(2) Medicīniskās
aprūpes un darbspējas ekspertīzes kvalitātes kontroles inspekcijas lēmumu
persona var pārsūdzēt tiesā mēneša laikā no tā spēkā stāšanās dienas.
Pārejas
noteikums
Likuma 9.panta otrā daļa stājas spēkā
2006.gada 1.janvārī.
Veselības ministrs
G.Bērziņš
I.
Kādēļ
tiesību akts ir vajadzīgs
|
|||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Pacienti paļaujoties uz veselības aprūpes sistēmu un veselības aprūpes profesionāļiem, kļūst neaizsargāti un tiesiskajās attiecībās ar ārstniecības personu nav uzskatāmi par līdzvērtīgu pusi, tādēļ tiem ir nepieciešami mehānismi, lai veicinātu un aizsargātu pacientu tiesības. Daudzas Eiropas valstis ir iekļāvušas sociālās un pacientu tiesības veselības aprūpes likumdošanā. Kā piemēru var minēt Dāniju, Somiju, Islandi, Lietuvu, kur pacientu tiesības ir apvienotas vienā normatīvajā aktā, savukārt Francijā, Portugālē, Čehijā pacientu tiesība reglamentē Pacientu harta. Latvija ir pievienojusies vairākām starptautiskajām konvencijām un atzinusi citus starptautiskos tiesību aktus veselības aprūpes jomā. Vienotas un pārskatāmas tiesību aktu sistēmas radīšanai veselības aprūpes jomā nepieciešama pakāpeniska starptautisko normu saskaņošana ar nacionālo likumdošanu. Pacientu tiesību normatīvais regulējums Latvijā ir nepietiekams, jo spēkā esošais Ārstniecības likums un likums Par prakses ārstiem vairāk reglamentē veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēju darbību, tiesības un pienākumus, mazākā mērā skarot aktuālos pacientu tiesību jautājumus kā vienu no cilvēktiesību sastāvdaļām. Pacienta kā veselības aprūpes pakalpojuma saņēmēja tiesības reglamentē Patērētāju tiesību aizsardzības likums un Civillikums. Pēdējo gadu laikā jautājums par pacientu tiesībām ir piesaistījis palielinātu uzmanību gan valstī, gan starptautiskajā sadarbībā. Saskaņā ar Medicīniskās aprūpes un darbspējas ekspertīzes kvalitātes kontroles inspekcijas sniegto informāciju 2003.gadā Inspekcija ir izskatījusi 486 sūdzības. Visvairāk ir saņemtas sūdzības par primārās aprūpes un ģimenes ārstu darbu 100 (20.5% no visiem iesniegumiem) iesniegumi, t.sk., par laukiem 60 iesniegumi un par Rīgu 40 iesniegumi, 80 iesniegumi (16.5%) par medicīniskās aprūpes jautājumiem ieslodzījumu vietās, 79 iesniegumi (16.2%) par ķirurģisko un traumatoloģisko pacientu aprūpi, 31 iesniegums (6.4%) par psihiatriskā dienesta darbu, 28 iesniegumi (5.7%) par dzemdniecības un ginekoloģijas jautājumiem, 18 iesniegumi (3.7%) par zobārstniecības jautājumiem un 16 iesniegumi (3.2%) par alkohola ekspertīžu un transportlīdzekļu vadītāju pirmstermiņa pārbaužu veikšanu. Kā galvenās
problēmas saistībā ar pacientu tiesību pārkāpumiem tiek norādīts, ka pacienti nesaņem no ārstējošiem ārstiem
pilnīgu un saprotamu informāciju par ārstēšanas un izmeklēšanas gaitu, citām
iespējamām ārstniecības metodēm; vairākās
iestādēs nav iespējams saņemt medicīniskās dokumentācijas kopiju pēc pirmā
pieprasījuma; apgrūtināta
traumatologa pieejamība ambulatorajā posmā vairākos rajonos (Alūksne, Dobele,
Jēkabpils, Daugavpils u.c.); uzņemšanas
nodaļās nepilnīgi izmeklējot un neizvērtējot pacientu stāvokli nepamatoti
tiek atteikta stacionēšana; ģimenes
ārsti nelabprāt izpilda mājas vizītes;
ģimenes ārsti ne vienmēr savlaicīgi dod nosūtījumus uz
nepieciešamajiem izmeklējumiem un speciālistu konsultācijām. Veselības ministrijas izveidotā darba grupa, kurā piedalījās Latvijas Pacientu tiesību biroja un citu institūciju pārstāvji, izstrādājot pacientu aizsardzības tiesisko reglamentāciju, pētīja šī jautājuma regulāciju Lietuvā, Somijā, Norvēģijā, Nīderlandē. Likumprojektā ietvertās normas ir saskaņotas ar 1994.gada Amsterdamas Deklarāciju par pacientu tiesību veicināšanu Eiropā. |
||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likums iecerēts kā pamatdokuments pacientu tiesību aizsardzības jomā, nodrošinot pacientu tiesību un likumīgo interešu ievērošanu ārstniecībā. Likumprojektā ietvertās normas saskaņotas ar 1994.gada Amsterdamas Deklarāciju par pacientu tiesību veicināšanu Eiropā. Likumprojekta Pacientu tiesību likums izdošanas mērķis ir pacientu tiesības regulējošu speciālo normu ietveršana vienotā normatīvā aktā. Likums noteiks pacientu tiesības uz ārstniecību, vai nu piekrītot vai atsakoties no tās, tiesības izvēlēties ārstniecības personu un ārstniecības iestādi, tiesības uz informāciju un pašnoteikšanos, kā arī aizsargās pacienta intereses iesaistoties klīniskā pētījumā un klīniskās apmācības procesā. Likumprojektā ietvertas nepilngadīgo pacientu tiesības uz ārstniecību, kā arī personas tiesības iesniegt sūdzību par likumā noteikto pacienta tiesību aizskārumu trīs gadu laikā pēc likumā noteikto tiesību aizskāruma. |
||||
3. Cita informācija |
Ārstniecības likumā patreiz jau ir ietvertas pacientu pamattiesības, piemēram, pacienta tiesības izvēlēties ārstniecības iestādi un ārstniecības personu, tiesības uz kvalitatīvu, laipnu un cieņpilnu ārstēšanu un aprūpi, tiesības saņemt informāciju par slimības diagnozi, izmeklēšanu, ārstēšanas plānu, ārstēšanas metodēm un prognozi, saņemt informāciju no citām ārstniecības personām to kompetences līmenī, atteikties no ārstēšanas, kā arī likums nosaka, ka pacienta ārstēšana ir pieļaujama tikai ar pacienta piekrišanu, nepilngadīgā interešu aizstāvēšanai nepieciešamības gadījumā ārsta pienākums ir ziņot bāriņtiesai vai pagasttiesai. Likumā Par prakses ārstiem līdzīgi kā Ārstniecības likumā ir irtvertas pacienta tiesības. Savukārt Fizisko personu datu aizsardzības likums nosaka, ka, lai aizsargātu personas intereses, personas datu apstrādi nodrošina tikai atbilstoši paredzētajam mērķim un tam nepieciešamajā apjomā, datu subjektam ir tiesības iegūt visu informāciju, kas par viņu savākta jebkurā personas datu apstrādes sistēmā, ja vien šo informāciju izpaust nav aizliegts ar likumu, nacionālās drošības, aizsardzības un krimināltiesību jomā. Likumprojekts Pacientu tiesību likums ir izstrādāts, lai apvienotu dažādos likumos ietvertās pacientu tiesības vienā tiesību aktā un vienlaikus rosinātu sabiedrībā diskusiju par pacientu tiesībām un papildus informēt pacientus par viņu tiesībām. Likumprojekts detalizētāk izskaidro patreiz spēkā esošās pacientu tiesības, liekot lielāku uzsvaru uz pacienta aktīvu līdzdalību ārstniecības procesā, ģimenes, radinieku un citu personu atbalstu un padomu visā ārstniecības procesa laikā. Jāatzīmē, ka likumprojekts īpaši atrunā nepilngadīga pacienta tiesības. Atsevišķi jautājumi, līdz šim regulēti ar Ministru kabineta noteikumiem, tiks regulēti ar likumu: piemēram pacienta iesaistīšana klīniskā pētījumā, tiesības iesniegt sūdzību. |
||||
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un
tautsaimniecības attīstību |
|||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Vienota pacientu tiesības regulējoša normatīva akta pieņemšana nodrošinās pacientu informētību par savām tiesībām un veicinās ārstniecības (veselības aprūpes jomas) uzlabošanos. |
||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||
III.
Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
Rādītāji |
Kārtējais gads
|
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||
4.Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||
5.Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||
IV.
Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|||||
Kādi normatīvie
akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir
sagatavoti to projekti. Attiecībā uz
Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos
punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Valsts sekretāru sanāksmē 2004.gada 10.jūnijā (prot.Nr.23, 32. un 35.§) tika izsludināti grozījumi Ārstniecības likumā un likumā Par prakses ārstiem. Likumu grozījumos tiek svītrotas pacientu tiesības regulējošas normas. |
||||
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst
normatīvais akts |
|||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||||
3. Saistības,
kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojektā iekļautās normas atbilst
1966.gada Starptautiskajam paktam par ekonomiskajām, sociālajām un kultūras
tiesībām, 1989.gada Konvencijai par bērna tiesībām, kā arī 1994.gada
Deklarācijai par pacientu tiesību veicināšanu Eiropā un Pasaules Veselības
Organizācijas statūtos noteiktajam. Likumprojektā iekļautās normas atbilst
1997.gada Konvencijai par cilvēktiesībām un cieņas aizsardzību bioloģijā un
medicīnā: konvencija par cilvēktiesībām un medicīnu, kura pēc izskatīšanas
Saeimā 1.lasījumā atgriezta atpakaļ Ministru kabinetā, lai novērstu pretrunu
starp Konvencijas 18.pantu un Seksuālās un reproduktīvās veselības likumu.
Seksuālās un reproduktīvās veselības likuma grozījumi ir pieņemti Ministru
kabinetā. |
||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||
Attiecīgie Eiropas Savienības tiesību akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas
atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
|
||||
2.tabula |
|||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un
attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
||
|
|
|
|
||
VI.
Kādas
konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|||||
1. Ar kurām
nevalstiskām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Konsultācijas
ir notikušas ar Cilvēku ar īpašām vajadzībām sadarbības organizāciju
Sustento, Latvijas Ārstu biedrību, Veselības aprūpes vadības speciālistu
asociāciju un Latvijas māsu asociāciju. |
||||
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nevalstisko
organizāciju sniegtie priekšlikumi ir iestrādāti likumprojektā. |
||||
3. Kādi
sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas
viedoklis |
2003.gada
3.oktobrī notika likumprojekta Pacientu tiesību likums sabiedriskā
apspriede. Interesenti ar likumprojektu 2003.gada oktobra mēnesī varēja
iepazīties Veselības ministrijas un Latvijas Pacientu tiesību biroja mājas
lapā un izteikt savu viedokli par likumprojektu. Veselības ministrija
aicināja ārstniecības iestādes izteikt savu viedokli par sagatavoto
likumprojektu. Kopumā tiek
pausts viedoklis par likumprojekta
Pacientu tiesību likums nepieciešamību veselības aprūpes jomā. |
||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
||||
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunu valsts institūciju radīšana nav nepieciešama. |
||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Normatīvais akts pēc tā pieņemšanas tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis, Normatīvo aktu informatīvajā sistēmā (NAIS) un Veselības ministrijas interneta mājas lapā. |
||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja tiesību akts viņu ierobežo |
Attiecībā uz tiesiskajām attiecībām, kas izriet no normatīvā akta, piemērojami vispārējās tiesvedības noteikumi. |
||||
Veselības ministrs G.Bērziņš
Valsts sekretāra v.i. |
Juridiskā dienesta vadītāja v.i. |
Par kontroli atbildīgā persona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
L.Ruškule |
D.Trofimovs |
M. Briede |
D.Mūrmane Umbraško |
28.01.2005 16:12
1491
D.Mūrmane Umbraško
Daina_Murmane@vm.gov.lv
7876072