Izdarīt likumā "Par akcīzes nodokli"
(Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2003, 23.nr.; 2004,
8., 10.nr.; 2005, 2., 10., 24. nr.) šādus grozījumus:
1. papildināt. 1.panta otro daļu ar 2.1, 2.2 un 2.3 punktu šādā redakcijā:
2.1) bojātas akcīzes nodokļa
markas ir akcīzes nodokļa markas, kas ir kļuvušas nelietojamas alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu
ražošanas, apstrādes, pārstrādes, fasēšanas vai marķēšanas procesā;
2.2) nederīgas akcīzes nodokļa
markas ir akcīzes nodokļa markas, kurām to ražošanas procesā ir radušies
defekti, kā rezultātā tās nevar izmantot alkoholisko dzērienu un tabakas
izstrādājumu marķēšanā;
2.3) neizmantotas akcīzes
nodokļa markas ir akcīzes nodokļa markas, kuras nodokļa maksātājs ir saņēmis,
bet nav piestiprinājis alkoholisko dzērienu vai tabakas izstrādājumu iepakojuma
vienībai;.
2. 2.pantā:
papildināt ar 2.1 daļu šādā redakcijā:
(21) Šā likuma nosacījumi (tajā skaitā par nodokļa samaksu, dokumentu iesniegšanu un citas prasības) neattiecas uz akcīzes preču, kuras ir kā lietiskais pierādījums vai arestētā manta kriminālprocesā, izņemtā manta administratīvo pārkāpumu lietā vai valstij piekritīgā manta, uzglabāšanu, pārvietošanu un iznīcināšanu.;
izteikt astoto daļu šādā redakcijā:
(8) Lēmuma apstrīdēšana vai pārsūdzēšana
saistībā ar tādu licenču vai atsevišķu to nosacījumu, atļauju, apliecību,
sertifikātu vai izziņu, kuras paredzētas uz likuma pamata izdotajos
normatīvajos aktos, izsniegšanu, pārreģistrāciju, apturēšanu vai anulēšanu,
neaptur šā lēmuma darbību..
3. Papildināt 4.pantu ar astoto daļu šādā redakcijā:
(8) Izstrādājumus, kuru sastāvā nav tabakas un kurus lieto vienīgi medicīniskajiem mērķiem, ko apliecina Veselības ministrija, neuzskata par tabakas izstrādājumiem..
4. Izteikt 5.panta otro un trešo daļu šādā redakcijā:
(2) Ar nodokli apliekamie naftas produkti, kuri tiek klasificēti Kombinētās nomenklatūras 27. un 29.nodaļā, kā arī citās Kombinētās nomenklatūras nodaļās, noteikti šā likuma pielikumā.;
(3) Ar nodokli apliekami arī citi produkti (neatkarīgi no tā, kādā Kombinētās nomenklatūras nodaļā tie ietverti), kas nav minēti likuma pielikumā, ja minētie produkti tiek realizēti vai paredzēti realizācijai, izmantoti vai paredzēti izmantošanai par degvielu, kurināmo vai par to aizstājējproduktu vai komponentu..
5. Aizstāt 8.panta ceturtās daļas trešajā punktā vārdus ķīmiskās īpašības, izņemot ar vārdiem ķīmiskās īpašības un minēto darbību rezultātā iegūtais produkts ir ar nodokli apliekams objekts, izņemot šā likuma 18.panta pirmās daļas 2.punktā minēto gadījumu un.
6. 13.pantā:
aizstāt pirmās daļas 2.punktā skaitli 17,8 ar skaitli 22,5 un skaitli 32,2 ar skaitli 34,5;
aizstāt pirmās daļas 3.punkta a apakšpunktā skaitli 21 ar skaitli 23;
izteikt trešo daļu šādā redakcijā:
(3) Cigaretēm, kuru garums pārsniedz 90 milimetrus
(neieskaitot filtru vai iemuti), bet nepārsniedz 180 milimetrus (neieskaitot
filtru vai iemuti), šā panta pirmās daļas 2.punkta a apakšpunktā noteiktā
likme ir jāpiemēro dubultā apmērā. Cigaretēm, kuru garums pārsniedz 180
milimetrus (neieskaitot filtru vai iemuti), bet nepārsniedz 270 milimetrus
(neieskaitot filtru vai iemuti), šā panta pirmās daļas 2.punkta a apakšpunktā
noteiktā likme ir jāpiemēro trīskāršā apmērā. Cigaretēm, kuru garums pārsniedz
270 milimetrus (neieskaitot filtru vai iemuti), likmes apmēru nosaka pēc
iepriekš minētā principa..
7. 14.pantā:
aizstāt pirmajā daļā skaitli 192 ar skaitli 209, skaitli 281 ar 294, skaitli 164 ar skaitli 178, skaitli 83 ar skaitli 87;
izteikt pirmās daļas 6. un 7.punktu šādā redakcijā:
6) degvieleļļai, kuras kolorimetriskais indekss ir mazāks par 2,0 un kinemātiskā viskozitāte 50ºC ir mazāka par 25 mm2/s, tās aizstājējproduktiem un komponentiem, izņemot šīs daļas 7.punktā minētās degvieleļļas, par 1000 litriem 178 latu;
7) degvieleļļai, kuras kolorimetriskais indekss ir vienāds ar 2,0 vai lielāks vai kinemātiskā viskozitāte 50ºC ir vienāda ar 25 mm2/s vai lielāka, tās aizstājējproduktiem un komponentiem, par 1000 kilogramiem 11 lati.;
izteikt otro daļu šādā redakcijā:
(2) Šā panta pirmās daļas 3., 4. un 6.punktā minētajiem naftas produktiem nodokli aprēķina pēc likmes 15 lati par 1000 litriem, ja attiecīgie naftas produkti ir iezīmēti (marķēti) saskaņā ar šā likuma 28.pantu un tos izmanto par kurināmo siltuma ieguvei apkurē, sadedzināšanas iekārtās vai siltuma enerģijas ieguvei produkcijas ražošanas (pārstrādes) tehnoloģiskajā procesā (turpmāk - kurināmais).
papildināt ar 2.1 daļu šādā redakcijā:
(21) Eļļas atkritumiem, kuri ietilpst Kombinētās nomenklatūras 2710.preču pozīcijā, izņemot šā panta pirmās daļas septītā punktā minēto produktu, Ministra kabineta noteiktajā kārtībā piemēro šā panta otrās daļā noteikto nodokļa likmi, ja tos realizē vai paredz realizācijai, izmanto vai paredz izmantošanai par kurināmo. Šajā gadījumā uz eļļas atkritumiem neattiecas norma par iezīmēšanu (marķēšanu).;
izteikt trešo daļu šādā redakcijā:
(3) Ja šā panta pirmās daļas 1.punktā minētajiem produktiem akcīzes preču noliktavā Latvijas Republikā ir pievienots etilspirts, kas iegūts no lauksaimniecības izejvielām un ir dehidratēts (ar spirta saturu vismaz 99,5 tilpumprocenti), attiecīgajiem produktiem nodokli aprēķina:
1) pēc likmes 199 lati par 1000 litriem, ja absolūtā spirta saturs veido 5,0 tilpumprocentiem no kopējā produktu daudzuma;
2) pēc likmes 31,5 lati par 1000 litriem, ja absolūtā spirta saturs veido 85,0 tilpumprocentiem no kopējā produktu daudzuma.;
izteikt ceturto un piekto daļu šādā redakcijā:
(4) Ja šā panta pirmās daļas 4.punktā minētajiem naftas produktiem akcīzes preču noliktavā Latvijas Republikā ir pievienota rapšu sēklu eļļa vai no rapša sēklu eļļas iegūta biodīzeļdegviela, attiecīgajiem naftas produktiem nodokli aprēķina:
1) pēc likmes 170 lati par 1000 litriem, ja rapšu sēklu eļļa vai biodīzeļdegviela veido no 5 līdz 30 (neieskaitot) tilpumprocentiem no kopējā naftas produktu daudzuma;
2) pēc likmes 125 lati par 1000 litriem, ja rapšu sēklu eļļa vai biodīzeļdegviela veido vismaz 30 tilpumprocentus no kopējā naftas produktu daudzuma.
(5) Rapšu sēklu eļļai, kuru realizē vai izmanto par kurināmo vai degvielu, un biodīzeļdegvielai, kas pilnībā iegūta no rapšu sēklu eļļas, nodokli aprēķina pēc likmes 0 latu par 1000 litriem.;
papildināt ar astoto daļu šādā redakcijā:
(8) Ja produkti tiek realizēti vai paredzēti realizācijai, izmantoti vai paredzēti izmantošanai par degvielu, kurināmo vai par to aizstājējproduktu vai komponentu un nodokļa likme nav noteikta šajā likumā, piemēro nodokli atbilstoši to izmantošanai pēc ekvivalenta degvielas vai kurināmā likmes, kas noteikta šā panta pirmajā un otrajā daļā. Uz kurināmo attiecas nosacījumi par produktu iezīmēšanu (marķēšanu) saskaņā ar šā likuma 28.pantu..
8. Papildināt 18.panta piektās daļas ievadu, 2., 3. un 4.punktu un šā panta sesto daļu aiz vārdiem dīzeļdegviela (gāzeļļa) attiecīgā locījumā ar vārdiem un dīzeļdegviela (gāzeļļa), kurai saskaņā ar šā likuma nosacījumiem ir pievienota rapšu sēklu eļļa vai no rapšu sēklu eļļas iegūta biodīzeļdegviela attiecīgā locījumā.
9. 21.pantā:
aizstāt 2.1 daļas ceturtajā teikumā vārdus Valsts ieņēmumu dienests ar vārdiem Pēc attiecīgās dalībvalsts nodokļu administrācijas pieprasījuma Valsts ieņēmumu dienests;
papildināt ar septīto daļu šādā redakcijā:
(7) No nodokļa atbrīvo akcīzes preces, kuras ir kā lietiskais pierādījums vai arestētā manta kriminālprocesā, izņemtā manta administratīvo pārkāpumu lietā vai valstij piekritīgā manta, ja minētās akcīzes preces iznīcina, taču minēto akcīzes preču iznīcināšana neatbrīvo no atbildības attiecīgo personu, uz kuru attiecas šā likuma XI nodaļā noteiktā atbildība..
10. Papildināt 22.panta otro daļu aiz vārdiem šā likuma 12.panta ar vārdiem pirmās daļas.
11. 23.pantā:
aizstāt otrajā daļā vārdus šā likuma 25.pantā minētos gadījumus ar vārdiem tās akcīzes preces, kurām piemēro atlikto nodokļa maksāšanu saskaņā ar šā likuma 25.panta nosacījumiem;
aizstāt
trešajā daļā vārdus izņemot šā likuma 25.pantā minētos gadījumus ar vārdiem izņemot
par tām akcīzes precēm, kurām piemēro atlikto nodokļa maksāšanu saskaņā ar šā
likuma 25.panta nosacījumiem.;
izteikt astoto daļu šādā redakcijā:
(8) Fiziskā vai juridiskā persona, kas Latvijas Republikā no citas dalībvalsts ieved vai saņem akcīzes preces, kuras jau laistas brīvā apgrozījumā citā dalībvalstī, aprēķināto nodokli samaksā valsts budžetā ne vēlāk kā nākamo piecu darbdienu laikā pēc akcīzes preču ievešanas vai saņemšanas Latvijas Republikā, vai pirms attiecīgo akcīzes preču nosūtīšanas no citas dalībvalsts, izņemot šā likuma 21.panta trešajā daļā minēto gadījumu un gadījumu, kad nodokli samaksā nodokļa maksātāja pārstāvis saskaņā ar šā panta septīto daļu. Ja attiecīgā persona nodokli samaksā pirms attiecīgo akcīzes preču nosūtīšanas no citas dalībvalsts, tā iesniedz Valsts ieņēmumu dienestam nodokļa samaksu apliecinošu dokumentu.;
izteikt trīspadsmito daļu šādā redakcijā:
(13) Šajā pantā noteiktā maksāšanas kārtība attiecas arī uz akcīzes precēm, kuras marķē ar akcīzes nodokļa markām. Ja nodokļa maksātājs par akcīzes precēm, kuras marķē ar akcīzes nodokļa markām, nesamaksā nodokli saskaņā ar šā panta otro, trešo, ceturto, piekto, sesto, septīto, astoto, devīto, desmito, vienpadsmito un divpadsmito daļu 180 dienu laikā no akcīzes nodokļa marku saņemšanas dienas, uzskatāms, ka akcīzes preces ir nonākušas realizācijai Latvijas Republikā un nodokli par attiecīgajām akcīzes precēm atbilstoši saņemtajām akcīzes nodokļa markām maksā nodokļa maksātājs, kurš akcīzes nodokļa markas ir saņēmis. Nodokļa maksātājs, kurš akcīzes nodokļa markas ir saņēmis, samaksā nodokli saskaņā ar šā likuma 23.pantu. Importētājs, kas saņēmis akcīze nodokļa markas, nodokli samaksā ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā pēc iepriekš minēto nosacījumu iestāšanās brīža.;
papildināt ar sešpadsmito daļu šādā redakcijā:
(16) Nodokli par eļļas atkritumiem, kuri ietilpst Kombinētās
nomenklatūras 2710.preču pozīcijā, samaksā saskaņā ar šā panta otro, trešo,
ceturto, piekto, sesto, septīto, astoto, devīto, desmito, 10.1 vai
vienpadsmito daļu..
12. 24.pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
(1) Nodokļa deklarāciju par taksācijas periodu noliktavas turētājs, apstiprināts tirgotājs vai nodokļa maksātāja pārstāvis iesniedz Valsts ieņēmumu dienestam 15 dienu laikā pēc attiecīgā taksācijas perioda beigām. Šā likuma 23.panta astotajā daļā minētajā gadījumā, kad nodokli samaksā pirms akcīzes preču nosūtīšanas no citas dalībvalsts, nodokļa deklarāciju iesniedz ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā pēc akcīzes preču saņemšanas Latvijas Republikā. Citi nodokļa maksātāji nodokļa deklarāciju iesniedz ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā pēc attiecīgā šajā likumā noteiktā nodokļa samaksas termiņa. Importētāji, kas nodokli samaksāja saskaņā ar šā likuma 23.panta otro daļu, nodokļa deklarāciju neiesniedz.;
izteikt trešo daļu šādā redakcijā:
(3) Nodokļa deklarāciju veidlapas un to aizpildīšanas kārtību apstiprina Ministru kabinets..
13. izteikt 26.pantā pirmo daļu šādā redakcijā:
(1) Fiziskā persona, izņemot šā likuma 21.panta trešajā daļā minēto gadījumu, un juridiskā persona, kas Latvijas Republikā no citas dalībvalsts ieved vai saņem akcīzes preces, kuras jau laistas brīvā apgrozījumā citā dalībvalstī, pirms akcīzes preču nosūtīšanas no attiecīgās dalībvalsts iesniedz Valsts ieņēmumu dienestam informāciju un samaksā nodokli vai iesniedz atbilstošu nodrošinājumu. Ja attiecīgās dalībvalsts pārsūtītājtirgotājs ir iecēlis nodokļa maksātāja pārstāvi Latvijas Republikā, tad nodrošinājumu iesniedz un nodokli samaksā nodokļa maksātāja pārstāvis saskaņā ar šajā likumā noteikto kārtību. Ja dalībvalsts pārsūtītājtirgotājs ir pieprasījis nodokļa samaksu apliecinošu dokumentu, tad Valsts ieņēmumu dienests attiecīgajam nodokļa maksātājam to var izsniegt pēc tam, kad nodoklis par informācijā norādītajām akcīzes precēm ir samaksāts Latvijas Republikā..
14. 27.pantā:
aizstāt trešās daļas 3.punktā vārdu realizē saskaņā ar šā likuma 25.pantu ar vārdiem realizē vai piegādā, piemērojot atlikto nodokļa maksāšanu saskaņā ar šā likuma 25.pantu,;
papildināt astoto daļu ar teikumu Ja nodokļa markas ir iznīcinātas citā dalībvalstī, nodokļa marku iegādes izdevumus sedz nodokļa maksātājs, kuram ir izsniegtas nodokļa markas.;
izteikt devītās daļas pirmo teikumu šādā redakcijā:
Atdotās vai pasūtītās, bet neizņemtās nodokļa markas Valsts ieņēmumu dienests iznīcina.;
izslēgt desmitās daļas pirmajā un otrajā teikumā vārdus bojātās vai;
papildināt vienpadsmitās daļas pirmo teikumu aiz vārdiem bet neizmantotās ar vārdu nederīgās;
izteikt divpadsmito daļu šādā redakcijā:
(12) Ja nodokļa maksātājs atdod Valsts ieņēmumu dienestam saņemtās, bet neizmantotās, nederīgās vai bojātās akcīzes nodokļa markas un nodoklis ir samaksāts atbilstoši atdotajām akcīzes nodokļa markām, samaksāto nodokli pārskaita nodokļu parāda segšanai, turpmākajiem nodokļa maksājumiem vai citu nodokļu maksājumiem. Ja nodokļa maksātājs atdod Valsts ieņēmumu dienestam bojātās akcīzes nodokļa markas, par akcīzes precēm, kuras bija izlaistas brīvam apgrozījumam, samaksāto nodokli pārskaita nodokļu parādu segšanai, turpmākajiem nodokļa maksājumiem vai citu nodokļu maksājumiem tikai gadījumā, ja preces ir izvestas uz citu dalībvalsti vai uz valsti, kas nav dalībvalsts. Nodokļa maksātājs Ministru kabineta noteiktajā kārtībā iesniedz Valsts ieņēmumu dienestam attiecīgu dokumentu, kas apliecina, ka minētās akcīzes preces ir izvestas uz citu dalībvalsti vai uz valsti, kas nav dalībvalsts. Ja nodokļa maksātājam nav nodokļu parādu, pēc attiecīgā nodokļa maksātāja rakstveida pieprasījumu samaksāto nodokli atmaksā 30 dienu laikā pēc šā panta astotajā un devītajā daļā minēto izdevumu segšanas..
15. Aizstāt 30.panta pirmajā daļā vārdus
informāciju par mazumtirdzniecības cenu ar vārdiem informāciju par maksimālo
mazumtirdzniecības cenu.
16. 32.pantā:
izslēgt pirmās daļas otro teikumu;
papildināt ar 2.1 daļu šādā redakcijā:
(21) Nodrošinājumu akcīzes precēm piemēro līdz brīdim, kad par tām ir samaksāts nodoklis vai tās ir atbrīvotas no nodokļa maksāšanas saskaņā ar šo likumu. ;
izteikt trešās daļas 1. un 2.punktu šādā redakcijā:
1) par visām akcīzes precēm, kuras atrodas akcīzes preču noliktavā un kurām piemēro atlikto nodokļa maksāšanu, izņemot akcīzes preces, kas marķētas ar akcīzes nodokļa markām, par kurām attiecīgās akcīzes preču noliktavas turētājs ir iesniedzis nodrošinājumu, saņemot akcīzes nodokļa markas saskaņā ar šā likuma 27.panta sesto daļu;
2) par akcīzes precēm, kuras pārvieto saskaņā ar šā likuma 25. vai 26.pantu, izņemot, ja nodoklis samaksāts pirms akcīzes preču nosūtīšanas no citas dalībvalsts saskaņā ar šā likuma 23.panta astoto daļu;.
17. 33.pantā:
aizstāt trešajā daļā vārdus šajā likumā ar vārdiem normatīvajos aktos;
izteikt sesto daļu šādā redakcijā:
"(6) Akcīzes preces, kuras ir lietiskais pierādījums vai arestētā manta kriminālprocesā, izņemtas administratīvo pārkāpumu lietā, vai par kurām ir pieņemts lēmums (spriedums) par to piekritību valstij, iznīcina, pārstrādā vai izmanto Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.";
izteikt sešpadsmito daļu šādā redakcijā:
(16) Personām, kas saņēmušas akcīzes preces, kurām piemēro šā likuma 14.panta otrajā vai sestajā daļā noteikto normu vai piemēro nodokļa atbrīvojumu vai atvieglojumus saskaņā ar šo likumu, aizliegts tās izmantot citiem mērķiem (nekā noteiktajam nodokļa atbrīvojumam, atvieglojumam vai likumā noteiktajai attiecīgajai normai) vai nodot citai personai, ja normatīvajos aktos nav noteikts citādi.;
papildināt septiņpadsmitās daļas otro teikumu ar vārdiem vai nav ievērojusi likuma 14.panta otrajā un sestajā daļā noteikto;
aizstāt astoņpadsmitajā daļā vārdus kurai nav tiesību tos saņemt ar vārdiem ja normatīvajos aktos nav noteikts citādi.;
aizstāt divdesmitajā daļā vārdus pirmajā teikumā nekā noteikts likumā un otrajā teikumā nekā noteikts šajā likumā ar vārdiem nekā noteikts normatīvajos aktos.
18. Likuma pārejas noteikumos:
aizstāt 2.punktā datumu 2010.gada 1.janvārī ar datumu 2009.gada 1.janvārī;
aizstāt 3.punkta 4.apakšpunktā datumu 2007.gada 31.decembrim ar datumu 2007.gada 30.jūnijam;
izteikt 3.punkta 5.apakšpunktu šādā redakcijā:
5) no 2007.gada 1.jūlija līdz 2007.gada 31.decembrim summējot lielumus, kas iegūti, piemērojot a un b apakšpunktā minētās nodokļa likmes:
a) 10 lati par 1000 cigaretēm,
b) 25 procenti no maksimālās mazumtirdzniecības cenas;;
izteikt 3.punkta 6.apakšpunktu šādā redakcijā:
6) no 2008.gada 1.janvāra līdz 2008.gada 31.decembrim summējot lielumus, kas iegūti, piemērojot a un b apakšpunktā minētās nodokļa likmes:
a) 17,8 lati par 1000 cigaretēm,
b) 32,2 procenti no maksimālās mazumtirdzniecības cenas;;
aizstāt 12.punktā vārdus Palielinoties akcīzes nodokļa likmēm ar vārdiem Līdz 2007.gada 30.jūnijam, palielinoties nodokļa likmēm;
papildināt ar 12.1 šādā redakcijā:
12.1. Ar 2007.gada 1.jūliju, palielinoties akcīzes nodokļa likmēm, personām, kas saņēmušas licenci alkoholisko dzērienu, tabakas izstrādājumu vai naftas produktu vairumtirdzniecībai, un personām, kas saņēmušas licenci apstiprināta tirgotāja darbībai ar alkoholiskajiem dzērieniem, tabakas izstrādājumiem vai naftas produktiem, jāveic attiecīgo akcīzes preču krājumu in ventarizācija pēc stāvokļa dienā, kad notiek akcīzes nodokļa likmju maiņa, inventarizācijas aktu jāiesniedz Valsts ieņēmumu dienestā un jāveic akcīzes nodokļa likmju starpības samaksa 15 dienu laikā (ieskaitot dienu, kad notiek akcīzes nodokļa likmju maiņa). Ja akcīzes nodokļa likmes tiek samazinātas, akcīzes nodokļa starpību neatmaksā.;
papildināt ar 17. un 18.punktu šādā redakcijā:
17. Šā likuma 14.panta trešās daļas 2.punkts stājas spēkā 2007.gada 1.jūlijā.
18. Ministru kabinets līdz 2007.gada 1.jūlijam izdod šā likuma 5.panta piektajā daļā, 14.panta 2.1 un septītajā daļā un 24.panta trešajā daļā paredzētos noteikumus. Līdz jaunu Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2007.gada 1.jūlijam piemērojami attiecīgi šādi Ministru kabineta noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu:
1) Ministru kabineta 2005.gada 28.jūnija noteikumi Nr.485 Kārtība, kādā atsevišķiem naftas produktiem piemēro samazinātu akcīzes nodokļa likmi vai atbrīvojumu no akcīzes nodokļa;
2) Ministru kabineta 2005.gada 5.jūlija noteikumi Nr.498 Bioproduktus saturošas degvielas aprites un attiecīgā akcīzes nodokļa administrēšanas kārtība;
3) Ministru kabineta 2006.gada 31.janvāra noteikumi Nr.97 Noteikumi par akcīzes nodokļa deklarāciju veidlapām.
19. Likuma pielikumā:
aizstāt 4.4. un 5.4.apakšpunktā mērvienības apzīmēju cSt ar mērvienības apzīmējumu mm2/s;
izslēgt 4.5.apakšpunktā vārdus muitas kontrolē;
papildināt ar 1.10., 1.11., 1.12., 2.2., 2.3., 2.4., 3.5., 3.6., 4.6., 4.7., 4.8., 4.9., 5.5. un 5.6.punktu šādā redakcijā:
1.10. gatavi antidetonatori un citādas gatavās piedevas minerāleļļām, ko izmanto tādām pašām vajadzībām kā minerāleļļas;
1.11. lietošanai gatavās saistvielas, ķīmiskie produkti (arī produkti, kas satur dabīgu produktu maisījumus), kas nav minēti vai iekļauti citur;
1.12. eļļas atkritumi, kuri ietilpst Kombinētās nomenklatūras 2710.preču pozīcijā;
2.2. gatavi antidetonatori (uz svina savienojuma bāzes un citādi) un citādas gatavās piedevas minerāleļļām, ko izmanto tādām pašām vajadzībām kā minerāleļļas;
2.3. lietošanai gatavās saistvielas, ķīmiskie produkti (arī produkti, kas satur dabīgu produktu maisījumus), kas nav minēti vai iekļauti citur;
2.4. eļļas atkritumi, kuri ietilpst Kombinētās nomenklatūras 2710.preču pozīcijā;
3.5. lietošanai gatavās saistvielas, ķīmiskie produkti (arī produkti, kas satur dabīgu produktu maisījumus), kas nav minēti vai iekļauti citur;
3.6. eļļas atkritumi, kuri ietilpst Kombinētās nomenklatūras 2710.preču pozīcijā;
4.6. gatavi antidetonatori un citādas gatavās piedevas minerāleļļām, ko izmanto tādām pašām vajadzībām kā minerāleļļas;
4.7. lietošanai gatavās saistvielas, ķīmiskie produkti (arī produkti, kas satur dabīgu produktu maisījumus), kas nav minēti vai iekļauti citur;
4.8. biodīzeļdegviela, kas iegūta no augu eļļas;
4.9. eļļas atkritumi, kuri ietilpst Kombinētās nomenklatūras 2710.preču pozīcijā;
5.5. lietošanai gatavās saistvielas, ķīmiskie produkti (arī produkti, kas satur dabīgu produktu maisījumus), kas nav minēti vai iekļauti citur;
5.6. eļļas atkritumi, kuri ietilpst Kombinētās nomenklatūras 2710.preču pozīcijā..
Likums stājas spēkā 2007.gada 1.janvārī.
Finanšu
ministrs |
Valsts sekretāre |
Juridiskā departamenta direktore |
Par
kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
O.Spurdziņš
|
I.Krūmane
|
E.Strazdiņa
|
M.Radeiko
|
G.Pužule
|
2006.12.02. 16:33
2750
G.Pužule, 7095521
I. Kādēļ normatīvais akts ir
vajadzīgs
|
|
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Saskaņā ar Padomes direktīvu, kas nosaka
minimālās akcīzes nodokļa likmes, nosacījumiem, Eiropas Savienības (ES)
dalībvalstīm, kas nav piesaistījušas savu nacionālo valūtu pie eiro, katru
gadu pēc eiro maiņas kursa oktobra pirmajā darba dienā, kas ir publicēts
Eiropas Kopienu Oficiālajā Vēstnesī, ir jākoriģē nacionālās akcīzes nodokļa
likmes nacionālajā valūtā uz nākamā gada 1.janvāri, lai tās atbilstu
direktīvās noteiktajām likmēm eiro. Nacionālās nodokļu likmes nav jāmaina, ja
nepieciešamais nacionālo nodokļa likmju palielinājums nepārsniedz 5 EUR vai
5%, neatkarīgi no tā, kura summa ir mazāka. Eiropas Centrālās bankas eiro/lata kurss
2006.gada 2.oktobrī ir EUR/LVL = 0,6960). Pašlaik likumā Par akcīzes nodokli
(turpmāk likums) akcīzes nodokļa likme smēķējamai tabakai smalki
sagrieztai tabakai cigarešu uztīšanai, ir 21 lats par vienu kilogramu
tabakas. Ņemot vērā valūtas kursa svārstības, ir nepieciešams paaugstināt
akcīzes nodokļa likmi smēķējamai tabakai smalki sagrieztai tabakai cigarešu
uztīšanai, jo nacionālā likme minētajam produktam ir par 9,5% zemāka (tātad
tā pārsniedz pieļaujamo 5% robežu), nekā Padomes 1992.gada 19.oktobra
Direktīvā 92/80/EEK par nodokļu saskaņošanu tabakas izstrādājumiem, kas nav
cigaretes, prasībām. (turpmāk Direktīva 92/80/EEK) noteikto 36% no
mazumtirdzniecības cenas (ieskaitot visus nodokļus) vai 32 EUR par vienu
kilogramu tabakas. Likuma pārejas noteikumos akcīzes nodokļa
likmes cigaretēm pakāpeniskais palielinājums ir noteikts pamatojoties uz
valūtas maiņas kursu pirms Latvijas iestāšanās ES, un līdz šim šīs likmes nav
pārskatītas. Ņemot vērā valūtas maiņas kursa svārstības, kā arī lai nākamajos
gados katru gadu nodrošinātu vienmērīgu akcīzes nodokļa likmju cigaretēm
pieaugumu, kas noteikts Pievienošanās līguma 8.pielikumā, ir nepieciešams
paaugstināt akcīzes nodokļa likmi cigaretēm un noteikt pārejas noteikumos
straujāku ikgadējo nodokļa likmes pieaugumu. Pēdējo reizi Latvijas akcīzes nodokļa likmju
naftas produktiem salīdzināšana ar direktīvās noteiktajām minimālajām likmēm
tika veikta, ņemot vērā Eiropas Centrālās bankas noteikto eiro/lata kursu
2004.gada 1.oktobrī (EUR/LVL=0,6675) un minētās likmes ir spēkā no 2005.gada
1.janvāra līdz šim brīdim. Ar 2005.gada 1.janvāri lats ir piesaistīts eiro,
un eiro/lata svārstības ir salīdzinoši nelielas, taču ir izveidojusies
starpība starp Latvijas nodokļa likmēm un direktīvās noteiktajām nodokļu
likmēm naftas produktiem, kas pārsniedz 5 EUR vai 5%. 2005.gadā bija straujš degvielas cenu kāpums, kas negatīvi ietekmēja
arī inflāciju. Pamatojoties uz Ministru kabineta 2005.gada 20.septembra sēdes
lēmumu (protokols Nr.53 13.§ 4.punkts), akcīzes nodokļa likmju salīdzināšana
un likmju pārskatīšana attiecībā uz naftas produktiem netika veikta
2006.gadam. Šajā sakarā tika veikta sarakste ar Eiropas Komisiju, kā
rezultātā tika panākta vienošanās par akcīzes nodokļa nepaaugstināšanu no
2006.gada 1.janvāra, taču Latvijai bija jāapņemas palielināt akcīzes nodokļu
likmes ar 2007.gada 1.janvāri, ņemot vērā gan eiro/lata kursa svārstības, gan
papildus palielinot akcīzes nodokli, lai pakāpeniski tuvinātu Latvijas
faktisko naftas produktu akcīzes nodokļu likmi tam akcīzes nodokļu minimālajam
līmenim, kas Latvijai saskaņā ar Padomes 2004.gada 29.aprīļa Direktīvu
2004/74/EK, ar ko groza Direktīvu 2003/96/EK par dažu dalībvalstu iespēju
piemērot nodokļu līmeņa pagaidu atbrīvojumus vai samazinājumus attiecībā uz
enerģijas produktiem un elektroenerģiju, (turpmāk Direktīva 2004/74/EK)
jāsasniedz 2008.gadā, t.i., lai nodrošinātu, ka 2008.gadā paredzamais akcīzes
nodokļu likmju kāpums nav tik straujš. Šogad pēdējo mēnešu laikā benzīna un
dīzeļdegvielas cenas Latvijā ir ievērojami kritušās. 95.markas benzīna
mazumtirdzniecības cena kopš septembra sākuma ir samazinājusies aptuveni par
0,12 latiem par litru no 0,675 līdz 0,555 latiem par litru jeb par 17,8%.
Pašlaik 95.markas benzīna cena ir par 0,043 latiem par litru zemāka nekā šā
gada sākumā. Dīzeļdegvielas mazumtirdzniecības cena Latvijā kopš augusta
vidus ir pazeminājusies par 0,064 latiem par litru jeb par 9,9% un ir par
0,013 latiem zemāka nekā šā gada sākumā. Saskaņā ar Ministru kabineta
2006.gada 14.novembra sēdes protokola Nr.59 41.§ akcīzes nodokļa likmes
benzīnam tiek palielinātas par Ls 0,017 litrā un dīzeļdegvielai par Ls 0,014 litrā (Informatīvā
ziņojuma par akcīzes nodokļa paaugstināšanu naftas produktiem 3.variants). Šobrīd likuma 2.panta astotajā daļā ir noteikts, ka ar lēmuma apstrīdēšanu vai pārsūdzēšanu netiek apturēta lēmumu par uz likuma pamata izdotajos normatīvajos aktos paredzēto licenču, atļauju, apliecību vai izziņu apturēšanu vai anulēšanu darbība. Spēkā esošie normatīvie akti paredz, ka, lai veiktu darbības ar akcīzes precēm, iestādei ir jāpieņem lēmums par licences, atļaujas, apliecības, sertifikāta vai izziņas izsniegšanu, savukārt, mainoties tajās norādītajiem darbības nosacījumiem, jāpieņem lēmums par pārreģistrāciju. Ministru kabineta 2005.gada 30.augusta noteikumi Nr.662 Akcīzes preču aprites kārtība nosaka prasības piemēram licenču izsniegšanai katrai darbības vietai un katrai akcīzes preču grupai atsevišķi. Savukārt Ministru kabineta 2005.gada 13.decembra noteikumi Nr.956 Kārtība, kādā piešķirams patstāvīgas mazās alus darītavas statuss un piemērojama akcīzes nodokļa likme patstāvīgo mazo alus darītavu saražotajam alum paredz, ka tiesības veikt attiecīgo komercdarbību, saņemot akcīzes nodokļa atlaidi, ir komersantam, kas saņēmis sertifikātu. Visi šie iestādes lēmumi rada vienādas tiesiskas sekas, t.i., atļauj vai aizliedz veikt konkrētu darbību. Ievērojot minēto, šobrīd spēkā esošais 2.panta astotajā daļā ietvertais regulējums ir nepilnīgs un nenodrošina mērķi neatļaut darbības ar akcīzes precēm, ja netiek ievērotas normatīvo aktu prasības, kā arī nenosaka vienādus nosacījumus, ja lēmumu apstrīd trešā persona vai persona, attiecībā uz kuru lēmums pieņemts. Ņemot vērā minēto, lai novērstu šobrīd šajā normā esošās nepilnības, ir nepieciešams likuma 2.panta astoto daļu izteikt jaunā redakcijā, atbilstoši papildinot gadījumu, kad netiek apturēta lēmumu izpilde, uzskaitījumu. Eļļas
atkritumi ir atkritumi, kas satur galvenokārt neapstrādātas naftas eļļas un
no bitumenminerāliem iegūtas eļļas, arī tādi, kas ir maisījumā ar ūdeni. Šeit
ietilpst eļļas, kas vairs nav derīgas izmantošanai par pirmproduktiem
(piemēram, nolietotas ziežeļļas, nolietotas hidrauliskās eļļas un nolietotas
transformatoreļļas). Naftas produktu eļļas atkritumus ir iespējams izmantot
par kurināmo, līdz ar to produkts eļļas atkritumi, kas ietilpst Kombinētās
nomenklatūras 2710.preču pozīcijā, apliekams ar akcīzes nodokli. Likuma 14.panta trešās daļas 2.punkts paredz, ka benzīnam, kura sastāvā ir etilspirta atvasinājums ETBE (atsevišķi vai kopā ar etilspirtu) no 10 līdz 12 tilpumprocentiem, piemēro samazinātu akcīzes nodokļa likmi, kas ir par 5% zemāka nekā standarta likme benzīnam. Līdz šim minētais atvieglojums nav izmantos. Saskaņā ar 2006.gada februāra pieteikumā Eiropas Komisijai par valsts atbalstu biodegvielai Latvija bija norādījusi, ka etilspirta atvasinājums ETBE netiek izmantots kā piejaukums benzīnam, tādējādi arī akcīzes nodokļa atvieglojums (samazinātā likme) benzīnam, ja tā sastāvā ir etilspirta atvasinājums ETBE, līdz šim neviens nav izmantojis, līdz ar to Latvija paredz no šāda veida atvieglojuma atteikties ar 2007.gada 1.janvāri. Eiropas Komisija savā 2006.gada 8.maija atbildes vēstulē to akceptēja. Saskaņā ar Ministru kabineta 2006.gada 4.oktobra rīkojumu Nr.766 Grozījumi Rīcības plānā Biodegvielas likuma īstenošanai, kas paredz Finanšu ministrijai izstrādāt un iesniegt Ministru kabinetā 2007.gada budžeta likumprojekta paketē likumprojektu par grozījumiem likumā Par akcīzes nodokli, paredzot atcelt akcīzes nodokļa atlaides naftas produktiem, kuriem pievienots etilspirta atvasinājums ETBE (Rīcības plāna Biodegvielas īstenošanas 1.3.apakšpunkts). Personas, kuras Latvijā saņem vai ieved akcīzes preces no citām Eiropas Savienības dalībvalstīm, kas jau izlaistas brīvam apgrozījumam attiecīgajā dalībvalstī, pirms akcīzes preču saņemšanas ir jāiesniedz akcīzes nodokļa nodrošinājums. Akcīzes nodokļa vienreizējā nodrošinājuma reģistrēšana Valsts ieņēmumu dienestā bieži vien aizņem vairāk laika nekā atlicis laiks līdz preces saņemšanas brīdim. Turklāt parasti akcīzes nodokļa vienreizējā nodrošinājuma (drošības nauda) izmantošana akcīzes nodokļa nomaksai nav iespējama ierobežotā akcīzes nodokļa nomaksas termiņa dēļ, un tādējādi akcīzes nodokļa nomaksa tiek nodrošināta dubultā apjomā, papildus radot arī nepieciešamību akcīzes nodokļa vienreizējā nodrošinājuma atgriešanas procedūrai. Jānorāda, ka arī no Valsts ieņēmumu dienesta puses ir mazāk riskanti (akcīzes nodoklis bez akcīzes nodokļa nodrošinājuma jau ir nomaksāts pirms preces saņemšanas vai ievešanas) un procedūru ziņā ievērojami vieglāk administrēt šādus gadījumus ar akcīzes nodokļa priekšapmaksu, līdz ar to šajā gadījumā nav pamata piemērot nodrošinājumu. Saskaņā ar Eiropas Padomes 1995.gada 27.novembra direktīvas 95/59/EK par nodokļiem, kas nav apgrozījuma nodokļi un kas ietekmē tabakas izstrādājumu patēriņu, (turpmāk Direktīva 95/59/EK) 7.panta 2.punkta otro teikumu izstrādājumi, kuru sastāvā nav tabakas un kurus lieto vienīgi medicīniskiem mērķiem, neuzskata par tabakas izstrādājumiem. Šobrīd spēkā esošā likuma redakcija šādu normu neparedz, jo līdz šim jautājums par šādu izstrādājumu tirdzniecību Latvijā nebija aktuāls. Likuma 27.panta devītā daļa ietver normu par akcīzes nodokļa marku iznīcināšanu. Nodokļa marku iznīcināšanu veic Valsts ieņēmumu dienests. Pēc būtības kārtība, kādā tiek iznīcinātas akcīzes nodokļa markas, neskar trešās personas. Tādējādi nav pamata likumā noteikt, ka akcīzes nodokļa markas iznīcina finanšu ministra noteiktajā kartībā vai arī ka akcīzes nodokļa marku iznīcināšana notiek saskaņā ar Ministru kabineta noteikto kārtību. Līdz ar to ir nepieciešams noteikt, ka atdotās vai pasūtītās, bet neizņemtās akcīzes nodokļa markas iznīcina Valsts ieņēmumu dienests. Šajā gadījumā Valsts ieņēmumu dienests noteiks akcīzes nodokļa marku iznīcināšanas kārtību, izdodot attiecīgu iekšējo normatīvo aktu saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 73.panta pirmās daļas 6.punktu. Nafta
pieder pie izsmeļamiem dabas resursiem, jo tie tik ātri neatjaunojas. Turklāt
to resursi pasaulē diezgan strauji samazinās, bet to ieguves izmaksas
palielinās. Tiek prognozēts, ka pie pašreizējā enerģijas patēriņa naftas pasaulē
pietiks aptuveni 40 gadiem. Līdz ar to tiek aktualizēts jautājums par
biodegvielas kā fosilās degvielas aizstājēju izmantošanas veicināšanu
transportlīdzekļos. Latvijai kā ES dalībvalstij ir arī saistoša Eiropas
Padomes un Parlamenta 2003.gada 8.maija Direktīva 2003/30/EK par biodegvielas
un citu atjaunojamo veidu degvielu izmantošanas veicināšanu transportā
dalībvalstīm, kas nosaka, ka līdz 2005.gada beigām biodegvielai vajadzēja
veidot ne mazāk kā 2% no kopējā tautsaimniecībā esošā transportam paredzētās
degvielas daudzuma, bet līdz 2010.gada beigām ne mazāk kā 5,75%. Pēc
Centrālās statistikas pārvaldes datiem 2005.gadā Latvijā patērētais
biodegvielas daudzums veidoja tikai 0,33% no visa tā benzīna un
dīzeļdegvielas kopējās energoietilpības, kas transporta vajadzībām laisti
tirgū. Pasaulē automobiļu tirgū tiek piedāvāti tā sauktie maināmas degvielas
automobiļi, kuros izmanto degvielu E-85, t.i., degvielas sastāvā ir 85%
denaturēta etilspirta un 15% benzīna. Arī Latvijas automobiļu tirgū varētu
tikt piedāvāti šādi automobiļi, ja degvielas uzpildes stacijās būtu pieejama
šāda degviela. Tā kā pašlaik šādas degvielas ražošanas iznāk dārga, līdz ar
to arī tās mazumtirdzniecības cena ir augstāka par fosilo benzīnu, ir
nepieciešams paredzēt valsts atbalstu tās patēriņa veicināšanai Latvijas
degvielas tirgū, t.i., paredzēt akcīzes nodokļa samazinātās likmes
piemērošanu, ņemot vērā biodegvielas īpatsvaru degvielas maisījumā. |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz palielināt akcīzes
nodokļa likmes naftas produktiem, ņemot vērā gan eiro/lata kursa svārstības,
gan papildus palielinot akcīzes nodokli, lai pakāpeniski tuvinātu Latvijas
faktisko naftas produktu akcīzes nodokļu likmi tam akcīzes nodokļu
minimālajam līmenim, kas Latvijai saskaņā ar Direktīvu 2004/74/EK jāsasniedz
2008.gadā (nodokļa likmes naftas produktiem palielināsies vidēji par 8-9%),
kā arī paredz palielināt akcīzes nodokļa likmes smēķējamai tabakai smalki
sagrieztai tabakai cigarešu uztīšanai (nodokļa likme palielināsies par Ls 2
par 1000 gramiem), lai tā atbilstu Direktīvā 92/80/EEK noteiktajam
minimālajam lielumam (likumprojekta 6.pants). Likumprojekts paredz arī
palielināt akcīzes nodokļa likmi cigaretēm, nosakot arī pakāpenisku likmes
pieaugumu turpmākajos gados. Likumprojekts paredz no likuma izslēgt normu, kas paredz piemērot samazinātu likmi benzīnam, kura sastāvā ir etilspirta atvasinājums ETBE, tādējādi tiek izpildīta Ministru kabineta 2006.gada 4.oktobra rīkojumā Nr.766 Grozījumi Rīcības plānā Biodegvielas likuma īstenošanai dotais uzdevums Finanšu m inistrijai (Rīcības plāna Biodegvielas īstenošanas 1.3.apakšpunkts) (likumprojekta 7.pants). Likumprojekta paredz izteikt likuma 2.panta astoto daļu jaunā redakcijā, lai novērstu šobrīd šajā normā esošās nepilnības (likumprojekta 2.pants). Likumprojekts paredz, ka fiziskā vai juridiskā persona, kas Latvijā ieved vai saņem akcīzes preces, kuras jau laistas brīvā apgrozījumā citā dalībvalstī, var veikt šīs darbības saņemot attiecīgu nodrošinājumu, vai arī samaksājot akcīzes nodokli jau pirms akcīzes preču saņemšanas (likumprojekta 11., 12. un 13.pants). Ņemot vērā Direktīvas 95/59/EK 7.panta 2.punkta
otro teikumu, likumprojekts nosaka, ka izstrādājumiem, kuru sastāvā nav
tabakas un kurus lieto vienīgi medicīniskajiem mērķiem, ko apliecina
Veselības ministrija, neuzskata par tabakas izstrādājumiem (likumprojekta
3.pants). Lai neradītu pārpratumus, likumprojekts
paredz skaidri noteikt, ka lauksaimniecības produkcijas ražotājiem atmaksā
akcīzes nodokli arī par dīzeļdegvielu (gāzeļļu), kurai saskaņā ar šā likuma
nosacījumiem ir pievienota no rapša sēklu eļļas iegūta biodīzeļdegviela
(likumprojekta 8.pants). Likumprojekts paredz, ka akcīzes aprites
nosacījumi neattiecas uz akcīzes preču, kuras ir kā lietiskais pierādījums
vai arestētā manta kriminālprocesā, izņemtā manta administratīvo pārkāpumu
lietā vai valstij piekritīgā manta, uzglabāšanu, pārvietošanu un iznīcināšanu
(likumprojekta 2., 9. un 17.pants). Lai
panāktu vienotu jautājuma risinājumu un nodrošinātu vienveidīgu likuma
izpildi, likumprojekts paredz, ka eļļas atkritumi ir akcīzes nodokļa
objekts (likumprojekta 7. un 19.pants). Likumprojekts paredz, ka atdotās vai
pasūtītās, bet neizņemtās akcīzes nodokļa markas iznīcina Valsts ieņēmumu
dienests (14.pants). Likumprojekts paredz precizēt un uzlabot arī
citas atsevišķas normas pēc nodokļu administrācijas pieredzes un uzņēmēju
ierosinājumiem. |
Nav. |
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz sabiedrības un
tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Samazinātas akcīzes nodokļa likmes piemērošana degvielas maisījumam,
kura sastāvā ir 85% etilspirta un 15% benzīna, veicinās biodegvielas, kā arī
etilspirta ražošanu, tādējādi arī veicinās lauksaimniecības nozares
attīstību, jo palielināsies pieprasījums pēc graudaugiem etilspirta
ražošanai. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts paredz vienkāršot akcīzes preču pārvietošanu, mazina administratīvos šķēršļus, kā arī precizē un uzlabo atsevišķas likuma normas, lai tās būt vieglāk uztveramas un saprotamas. |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Nav. |
4. Ietekme uz vidi |
Nav. |
5. Cita informācija |
Nav. |
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtē- jais gads |
Trīs nākamie gadi |
Vidēji trīs gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
|
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos, kopā: |
- |
+24055 |
+24055 |
+24055 |
+24055 |
1.1. budžeta ieņēmumi no akcīzes nodokļa paaugstinājuma naftas produktiem, tajā skaitā: |
- |
+24015 |
+24015 |
+24015 |
+24015 |
- akcīzes nodoklis |
- |
+20352 |
+20352 |
+20352 |
+20352 |
- pievienotās vērtības nodoklis |
- |
+3663 |
+3663 |
+3663 |
+3663 |
1.2. budžeta ieņēmumi no akcīzes nodokļa paaugstinājuma smalki sagrieztai tabakai cigarešu uztīšanai, tajā skaitā: |
- |
+40 |
+40 |
+40 |
+40 |
- akcīzes nodoklis |
- |
+34 |
+34 |
+34 |
+34 |
- pievienotās vērtības nodoklis |
- |
+6 |
+6 |
+6 |
+6 |
1.3. budžeta ieņēmumi no akcīzes nodokļa paaugstinājuma cigaretēm, tajā skaitā: |
- |
+6 343 |
+41 352 |
+52 281 |
- |
- akcīzes nodoklis |
- |
+5 375 |
+ 35 044 |
+ 44 306 |
- |
- pievienotās vērtības nodoklis |
- |
+968 |
+6 308 |
+7 975 |
- |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
- |
- |
- |
- |
- |
3. Finansiālā ietekme |
- |
+30398 |
+65407 |
+76336 |
- |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Kompensējošie
pasākumi nav nepieciešami. |
||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Papildus
ieņēmumi budžeta ieņēmumos plānoti no akcīzes nodokļa un pievienotās vērtības
nodokļa. 2007. gadā
un turpmākajos gados sagaidāmie papildus ieņēmumi tiek plānoti kā starpība
starp prognozētajiem ieņēmumiem, ņemot vērā normatīvā akta ietekmi, un
prognozētajiem ieņēmumiem, neņemot vērā normatīvā akta ietekmi. 2007. un
turpmākajos gados netiek ņemtas vērā naftas produktu un smalki sagrieztas
tabakas cigarešu uztīšanai patēriņa izmaiņas salīdzinājumā ar
2006. gadu. Tiek pieņemts, ka normatīvā akta ietekmē cigarešu patēriņš
salīdzinājumā ar iepriekš prognozēto samazināsies. |
||||
6. Cita informācija |
Ņemot vērā, ka šobrīd degvielas maisījums, kura sastāvā ir 85% etilspirta un 15% benzīna, netiek realizēts Latvijā, kā arī, ņemot vērā, ka lai šādu produktu varētu izmantot kā degvielu transportlīdzekļos, transportlīdzekļiem ir jābūt īpaši pielāgotiem, līdz ar to nav gaidāms minētā degvielas maisījuma būtisks patēriņa pieaugums arī nākamajos gados. Tādējādi samazinātas likmes ieviešana minētajam degvielas maisījumam būtiski neietekmēs valsts budžetu tuvākajos gados. |
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Likumprojekts paredz veikt grozījumus likuma Par akcīzes nodokļa 5., 14., 18., 24. un 33.pantā, kuros noteikts deleģējums Ministru kabinetam noteikt piemērošanas kārtību, līdz ar to būs nepieciešams: 1. izteikt jaunā redakcijā līdz 2007.gada 1.jūlijam: 1.1. Ministru kabineta 2005.gada 28.jūnija noteikumi Nr.485 Kārtība, kādā atsevišķiem naftas produktiem piemēro samazinātu akcīzes nodokļa likmi vai atbrīvojumu no akcīzes nodokļa; 1.2. Ministru kabineta 2005.gada 5.jūlija noteikumi Nr.498 Bioproduktus saturošas degvielas aprites un attiecīgā akcīzes nodokļa administrēšanas kārtība; 1.3. Ministru kabineta 2006.gada 31.janvāra noteikumi Nr.97 Noteikumi par akcīzes nodokļa deklarāciju veidlapām. 2. veikt attiecīgus grozījumus saskaņā ar Ministru kabineta 2002.gada 12.marta noteikumiem Nr.111 Ministru kabineta kārtības rullis 2 mēnešu laikā pēc likuma normas pieņemšanas: 2.1. Ministru kabineta 2004.gada 6.aprīļa noteikumos Nr.247 Kārtība, kādā lauksaimniecības produkcijas ražotājiem atmaksājams akcīzes nodoklis par dīzeļdegvielu (gāzeļļu) par dīzeļdegvielu, kurai saskaņā ar likuma nosacījumiem ir pievienota biodegviela; 2.2. Ministru kabineta 2004.gada 13.aprīļa noteikumos Nr.291 Konfiscēto akcīzes preču iznīcināšanas, pārstrādes un izmantošanas kārtība. |
2. Cita informācija |
Nav |
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekta normas atbilst Eiropas Savienības sekundāro tiesību aktu prasībām. Eiropas Savienība paredz harmonizēt akcīzes nodokli alkoholiskajiem dzērieniem, tabakas izstrādājumiem un naftas produktiem. Likumprojekts atbilsts Padomes 2003.gada 27.oktobra Direktīvas 2003/96/EK kas pārkārto Kopienas noteikumus par nodokļu uzlikšanu energoproduktiem un elektroenerģijai, prasībām. Likumprojekts atbilst Padomes 1992.gada 19.oktobra Direktīvas 92/80/EEK par nodokļu saskaņošanu tabakas izstrādājumiem, kas nav cigaretes, prasībām. Likumprojekts atbilst Padomes 1995.gada 27.novembra Direktīvas 95/59/EK par nodokļiem, kas nav apgrozījuma nodokļi un kas ietekmē tabakas izstrādājumu patēriņu, prasībām. |
||||
2. Saistības pret citām
starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
3. Saistības, kas izriet no
Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
|
|||||
Attiecīgie ES normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesu spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Padomes 2003.gada 27.oktobra Direktīvas 2003/96/EK kas pārkārto Kopienas noteikumus par nodokļu uzlikšanu energoproduktiem un elektroenerģijai. |
||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ neatbilst) |
Komentāri |
||
Likumprojekta 7.pants (samazinātas likmes piemērošana) |
16.panta 1.punkts |
Atbilst |
Degvielas maisījums, kura sastāvā ir 85% etilspirta un 15% benzīna. |
||
Attiecīgie ES normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesu spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Padomes 1992.gada 19.oktobra Direktīva 92/80/EEK par nodokļu saskaņošanu tabakas izstrādājumiem, kas nav cigaretes, prasībām. |
||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ neatbilst) |
Komentāri |
||
Likumprojekta 6.pants (precizētās nodokļa likmes smalki sagrieztai tabakai cigarešu uztīšanai) |
3.panta 1.punkts |
Atbilst |
|
||
Attiecīgie ES normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesu spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Padomes 1995.gada 27.novembra Direktīvas 95/59/EK par nodokļiem, kas nav apgrozījuma nodokļi un kas ietekmē tabakas izstrādājumu patēriņu, |
||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ neatbilst) |
Komentāri |
||
Likumprojekta 3.pants |
7.panta 2.punkts otrais teikums |
Atbilst |
|
||
VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu
|
|
Nav. |
|
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nav. |
Nav. |
|
Likumprojektā ietvertās normas ir apspriestas ar Eiropas Komisijas ekspertiem. |
|
Nav |
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojektā paredzēto normu īstenošana neradīs vajadzību pēc jaunām struktūrvienībām vai institūcijām. Likumprojekta normu administrēšanu veiks Valsts ieņēmumu dienests savu esošo funkciju ietvaros. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrība par likumprojekta ieviešanu tiks informēta vispārējā kārtībā. Pēc tā pieņemšanas Saeimā likums tiks publicēts oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis, un pēc tam arī "Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājā". |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Indivīds var pārsūdzēt lēmumu vispārējā administratīvi procesuālajā kārtībā. Administratīvo aktu var apstrīdēt padotības kārtībā augstākā institūcijā. |
4. Cita informācija |
Nav |
Finanšu ministrs O.Spurdziņš
Finanšu ministrs |
Valsts sekretāre |
Juridiskā departamenta direktore |
Par
kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
O. Spurdziņš
|
I.Krūmane
|
E.Strazdiņa
|
M.Radeiko
|
G.Pužule
|
2006.12.02. 11:46
3122
J.Salmiņa
Jana.Salmina@fm.gov.lv