Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli""

 Likumprojekts

 

Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli"

 

Izdarīt likumā "Par akcīzes nodokli" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2003, 23.nr.; 2004, 8., 10.nr.; 2005, 2., 10., 24. nr.) šādus grozījumus:

 

1.      papildināt. 1.panta otro daļu ar 2.1, 2.2 un 2.3 punktu šādā redakcijā:

„2.1) bojātas akcīzes nodokļa markas ir akcīzes nodokļa markas, kas ir kļuvušas nelietojamas alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu ražošanas, apstrādes, pārstrādes, fasēšanas vai marķēšanas procesā;

2.2) nederīgas akcīzes nodokļa markas ir akcīzes nodokļa markas, kurām to ražošanas procesā ir radušies defekti, kā rezultātā tās nevar izmantot alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu marķēšanā;

2.3) neizmantotas akcīzes nodokļa markas ir akcīzes nodokļa markas, kuras nodokļa maksātājs ir saņēmis, bet nav piestiprinājis alkoholisko dzērienu vai tabakas izstrādājumu iepakojuma vienībai;”.

 

2. 2.pantā:

papildināt ar 2.1 daļu šādā redakcijā:

„(21) Šā likuma nosacījumi (tajā skaitā par nodokļa samaksu, dokumentu iesniegšanu un citas prasības) neattiecas uz akcīzes preču, kuras ir kā lietiskais pierādījums vai arestētā manta kriminālprocesā, izņemtā manta administratīvo pārkāpumu lietā vai valstij piekritīgā manta, uzglabāšanu, pārvietošanu un iznīcināšanu.”;

 

izteikt astoto daļu šādā redakcijā:

„(8) Lēmuma apstrīdēšana vai pārsūdzēšana saistībā ar tādu licenču vai atsevišķu to nosacījumu, atļauju, apliecību, sertifikātu vai izziņu, kuras paredzētas uz likuma pamata izdotajos normatīvajos aktos, izsniegšanu, pārreģistrāciju, apturēšanu vai anulēšanu, neaptur šā lēmuma darbību.”.

 

3. Papildināt 4.pantu ar astoto daļu šādā redakcijā:

„(8) Izstrādājumus, kuru sastāvā nav tabakas un kurus lieto vienīgi medicīniskajiem mērķiem, ko apliecina Veselības ministrija, neuzskata par tabakas izstrādājumiem.”.

 

4. Izteikt 5.panta otro un trešo daļu šādā redakcijā:

„(2) Ar nodokli apliekamie naftas produkti, kuri tiek klasificēti Kombinētās nomenklatūras 27. un 29.nodaļā, kā arī citās Kombinētās nomenklatūras nodaļās, noteikti šā likuma pielikumā.”;

(3) Ar nodokli apliekami arī citi produkti (neatkarīgi no tā, kādā Kombinētās nomenklatūras nodaļā tie ietverti), kas nav minēti likuma pielikumā, ja minētie produkti tiek realizēti vai paredzēti realizācijai, izmantoti vai paredzēti izmantošanai par degvielu, kurināmo vai par to aizstājējproduktu vai komponentu.”.

 

5. Aizstāt 8.panta ceturtās daļas trešajā punktā vārdus „ķīmiskās īpašības, izņemot” ar vārdiem „ķīmiskās īpašības un minēto darbību rezultātā iegūtais produkts ir ar nodokli apliekams objekts, izņemot šā likuma 18.panta pirmās daļas 2.punktā minēto gadījumu un”.

 

6. 13.pantā:

            aizstāt pirmās daļas 2.punktā skaitli „17,8” ar skaitli „22,5” un skaitli „32,2” ar skaitli „34,5”;

 

aizstāt pirmās daļas 3.punkta „a” apakšpunktā skaitli „21” ar skaitli „23”;

 

izteikt trešo daļu šādā redakcijā:

„(3) Cigaretēm, kuru garums pārsniedz 90 milimetrus (neieskaitot filtru vai iemuti), bet nepārsniedz 180 milimetrus (neieskaitot filtru vai iemuti), šā panta pirmās daļas 2.punkta „a” apakšpunktā noteiktā likme ir jāpiemēro dubultā apmērā. Cigaretēm, kuru garums pārsniedz 180 milimetrus (neieskaitot filtru vai iemuti), bet nepārsniedz 270 milimetrus (neieskaitot filtru vai iemuti), šā panta pirmās daļas 2.punkta „a” apakšpunktā noteiktā likme ir jāpiemēro trīskāršā apmērā. Cigaretēm, kuru garums pārsniedz 270 milimetrus (neieskaitot filtru vai iemuti), likmes apmēru nosaka pēc iepriekš minētā principa.”.

 

7. 14.pantā:

aizstāt pirmajā daļā skaitli „192” ar skaitli „209”, skaitli „281” ar „294”, skaitli „164” ar skaitli „178”, skaitli „83” ar skaitli „87”;

 

izteikt pirmās daļas 6. un 7.punktu šādā redakcijā:

„6) degvieleļļai, kuras kolorimetriskais indekss ir mazāks par 2,0 un kinemātiskā viskozitāte 50ºC ir mazāka par 25 mm2/s, tās aizstājējproduktiem un komponentiem, izņemot šīs daļas 7.punktā minētās degvieleļļas, par 1000 litriem — 178 latu;

7) degvieleļļai, kuras kolorimetriskais indekss ir vienāds ar 2,0 vai lielāks vai kinemātiskā viskozitāte 50ºC ir vienāda ar 25 mm2/s vai lielāka, tās aizstājējproduktiem un komponentiem, par 1000 kilogramiem — 11 lati.”;

 

izteikt otro daļu šādā redakcijā:

„(2) Šā panta pirmās daļas 3., 4. un 6.punktā minētajiem naftas produktiem nodokli aprēķina pēc likmes 15 lati par 1000 litriem, ja attiecīgie naftas produkti ir iezīmēti (marķēti) saskaņā ar šā likuma 28.pantu un tos izmanto par kurināmo siltuma ieguvei apkurē, sadedzināšanas iekārtās vai siltuma enerģijas ieguvei produkcijas ražošanas (pārstrādes) tehnoloģiskajā procesā (turpmāk - kurināmais).

 

papildināt ar 2.1 daļu šādā redakcijā:

„(21) Eļļas atkritumiem, kuri ietilpst Kombinētās nomenklatūras 2710.preču pozīcijā, izņemot šā panta pirmās daļas septītā punktā minēto produktu, Ministra kabineta noteiktajā kārtībā piemēro šā panta otrās daļā noteikto nodokļa likmi, ja tos realizē vai paredz realizācijai, izmanto vai paredz izmantošanai par kurināmo. Šajā gadījumā uz eļļas atkritumiem neattiecas norma par iezīmēšanu (marķēšanu).”;

 

izteikt trešo daļu šādā redakcijā:

„(3) Ja šā panta pirmās daļas 1.punktā minētajiem produktiem akcīzes preču noliktavā Latvijas Republikā ir pievienots etilspirts, kas iegūts no lauksaimniecības izejvielām un ir dehidratēts (ar spirta saturu vismaz 99,5 tilpumprocenti), attiecīgajiem produktiem nodokli aprēķina: 

1) pēc likmes 199 lati par 1000 litriem, ja absolūtā spirta saturs veido 5,0 tilpumprocentiem no kopējā produktu daudzuma;

2) pēc likmes 31,5 lati par 1000 litriem, ja absolūtā spirta saturs veido 85,0 tilpumprocentiem no kopējā produktu daudzuma.”;

 

izteikt ceturto un piekto daļu šādā redakcijā:

„(4) Ja šā panta pirmās daļas 4.punktā minētajiem naftas produktiem akcīzes preču noliktavā Latvijas Republikā ir pievienota rapšu sēklu eļļa vai no rapša sēklu eļļas iegūta biodīzeļdegviela, attiecīgajiem naftas produktiem nodokli aprēķina:

1) pēc likmes 170 lati par 1000 litriem, ja rapšu sēklu eļļa vai biodīzeļdegviela veido no 5 līdz 30 (neieskaitot) tilpumprocentiem no kopējā naftas produktu daudzuma;

2) pēc likmes 125 lati par 1000 litriem, ja rapšu sēklu eļļa vai biodīzeļdegviela veido vismaz 30 tilpumprocentus no kopējā naftas produktu daudzuma.

(5) Rapšu sēklu eļļai, kuru realizē vai izmanto par kurināmo vai degvielu, un biodīzeļdegvielai, kas pilnībā iegūta no rapšu sēklu eļļas, nodokli aprēķina pēc likmes „0” latu par 1000 litriem.”;

 

papildināt ar astoto daļu šādā redakcijā:

„(8) Ja produkti tiek realizēti vai paredzēti realizācijai, izmantoti vai paredzēti izmantošanai par degvielu, kurināmo vai par to aizstājējproduktu vai komponentu un nodokļa likme nav noteikta šajā likumā, piemēro nodokli atbilstoši to izmantošanai pēc ekvivalenta degvielas vai kurināmā likmes, kas noteikta šā panta pirmajā un otrajā daļā. Uz kurināmo attiecas nosacījumi par produktu iezīmēšanu (marķēšanu) saskaņā ar šā likuma 28.pantu.”.

                       

8. Papildināt 18.panta piektās daļas ievadu, 2., 3. un 4.punktu un šā panta sesto daļu aiz vārdiem „dīzeļdegviela (gāzeļļa)” attiecīgā locījumā ar vārdiem „un dīzeļdegviela (gāzeļļa), kurai saskaņā ar šā likuma nosacījumiem ir pievienota rapšu sēklu eļļa vai no rapšu sēklu eļļas iegūta biodīzeļdegviela” attiecīgā locījumā.

 

9. 21.pantā:

aizstāt 2.1 daļas ceturtajā teikumā vārdus „Valsts ieņēmumu dienests” ar vārdiem „Pēc attiecīgās dalībvalsts nodokļu administrācijas pieprasījuma Valsts ieņēmumu dienests”;

 

papildināt ar septīto daļu šādā redakcijā:

„(7) No nodokļa atbrīvo akcīzes preces, kuras ir kā lietiskais pierādījums vai arestētā manta kriminālprocesā, izņemtā manta administratīvo pārkāpumu lietā vai valstij piekritīgā manta, ja minētās akcīzes preces iznīcina, taču minēto akcīzes preču iznīcināšana neatbrīvo no atbildības attiecīgo personu, uz kuru attiecas šā likuma XI nodaļā noteiktā atbildība.”.

 

10. Papildināt 22.panta otro daļu aiz vārdiem „šā likuma 12.panta” ar vārdiem „pirmās daļas”.

 

11. 23.pantā:

aizstāt otrajā daļā vārdus „šā likuma 25.pantā minētos gadījumus” ar vārdiem „tās akcīzes preces, kurām piemēro atlikto nodokļa maksāšanu saskaņā ar šā likuma 25.panta nosacījumiem”;

 

aizstāt trešajā daļā vārdus „izņemot šā likuma 25.pantā minētos gadījumus” ar vārdiem „izņemot par tām akcīzes precēm, kurām piemēro atlikto nodokļa maksāšanu saskaņā ar šā likuma 25.panta nosacījumiem.”;

 

izteikt astoto daļu šādā redakcijā:

„(8) Fiziskā vai juridiskā persona, kas Latvijas Republikā no citas dalībvalsts ieved vai saņem akcīzes preces, kuras jau laistas brīvā apgrozījumā citā dalībvalstī, aprēķināto nodokli samaksā valsts budžetā ne vēlāk kā nākamo piecu darbdienu laikā pēc akcīzes preču ievešanas vai saņemšanas Latvijas Republikā, vai pirms attiecīgo akcīzes preču nosūtīšanas no citas dalībvalsts, izņemot šā likuma 21.panta trešajā daļā minēto gadījumu un gadījumu, kad nodokli samaksā nodokļa maksātāja pārstāvis saskaņā ar šā panta septīto daļu. Ja attiecīgā persona nodokli samaksā pirms attiecīgo akcīzes preču nosūtīšanas no citas dalībvalsts, tā iesniedz Valsts ieņēmumu dienestam nodokļa samaksu apliecinošu dokumentu.”;

 

izteikt trīspadsmito daļu šādā redakcijā:

„(13) Šajā pantā noteiktā maksāšanas kārtība attiecas arī uz akcīzes precēm, kuras marķē ar akcīzes nodokļa markām. Ja nodokļa maksātājs par akcīzes precēm, kuras marķē ar akcīzes nodokļa markām, nesamaksā nodokli saskaņā ar šā panta otro, trešo, ceturto, piekto, sesto, septīto, astoto, devīto, desmito, vienpadsmito un divpadsmito daļu 180 dienu laikā no akcīzes nodokļa marku saņemšanas dienas, uzskatāms, ka akcīzes preces ir nonākušas realizācijai Latvijas Republikā un nodokli par attiecīgajām akcīzes precēm atbilstoši saņemtajām akcīzes nodokļa markām maksā nodokļa maksātājs, kurš akcīzes nodokļa markas ir saņēmis. Nodokļa maksātājs, kurš akcīzes nodokļa markas ir saņēmis, samaksā nodokli saskaņā ar šā likuma 23.pantu. Importētājs, kas saņēmis akcīze nodokļa markas, nodokli samaksā ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā pēc iepriekš minēto nosacījumu iestāšanās brīža.”;

 

papildināt ar sešpadsmito daļu šādā redakcijā:

„(16) Nodokli par eļļas atkritumiem, kuri ietilpst Kombinētās nomenklatūras 2710.preču pozīcijā, samaksā saskaņā ar šā panta otro, trešo, ceturto, piekto, sesto, septīto, astoto, devīto, desmito, 10.1 vai vienpadsmito daļu.”.

 

12. 24.pantā:

izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:

„(1) Nodokļa deklarāciju par taksācijas periodu noliktavas turētājs, apstiprināts tirgotājs vai nodokļa maksātāja pārstāvis iesniedz Valsts ieņēmumu dienestam 15 dienu laikā pēc attiecīgā taksācijas perioda beigām. Šā likuma 23.panta astotajā daļā minētajā gadījumā, kad nodokli samaksā pirms akcīzes preču nosūtīšanas no citas dalībvalsts, nodokļa  deklarāciju iesniedz ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā pēc akcīzes preču saņemšanas Latvijas Republikā. Citi nodokļa maksātāji nodokļa deklarāciju iesniedz ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā pēc attiecīgā šajā likumā noteiktā nodokļa samaksas termiņa. Importētāji, kas nodokli samaksāja saskaņā ar šā likuma 23.panta otro daļu, nodokļa deklarāciju neiesniedz.”;

 

 izteikt trešo daļu šādā redakcijā:

„(3) Nodokļa deklarāciju veidlapas un to aizpildīšanas kārtību apstiprina Ministru kabinets.”.

 

13. izteikt 26.pantā pirmo daļu šādā redakcijā:

„(1) Fiziskā persona, izņemot šā likuma 21.panta trešajā daļā minēto gadījumu, un juridiskā persona, kas Latvijas Republikā no citas dalībvalsts ieved vai saņem akcīzes preces, kuras jau laistas brīvā apgrozījumā citā dalībvalstī, pirms akcīzes preču nosūtīšanas no attiecīgās dalībvalsts iesniedz Valsts ieņēmumu dienestam informāciju un samaksā nodokli vai iesniedz atbilstošu nodrošinājumu. Ja attiecīgās dalībvalsts pārsūtītājtirgotājs ir iecēlis nodokļa maksātāja pārstāvi Latvijas Republikā, tad nodrošinājumu iesniedz un nodokli samaksā nodokļa maksātāja pārstāvis saskaņā ar šajā likumā noteikto kārtību. Ja dalībvalsts pārsūtītājtirgotājs ir pieprasījis nodokļa samaksu apliecinošu dokumentu, tad Valsts ieņēmumu dienests attiecīgajam nodokļa maksātājam to var izsniegt pēc tam, kad nodoklis par informācijā norādītajām akcīzes precēm ir samaksāts Latvijas Republikā.”.

 

14. 27.pantā:

aizstāt trešās daļas 3.punktā vārdu „realizē saskaņā ar šā likuma 25.pantu” ar vārdiem „realizē vai piegādā, piemērojot atlikto nodokļa maksāšanu saskaņā ar šā likuma 25.pantu,”;

 

papildināt astoto daļu ar teikumu „Ja nodokļa markas ir iznīcinātas citā dalībvalstī, nodokļa marku iegādes izdevumus sedz nodokļa maksātājs, kuram ir izsniegtas nodokļa markas.”;

 

izteikt devītās daļas pirmo teikumu šādā redakcijā:

„Atdotās vai pasūtītās, bet neizņemtās nodokļa markas Valsts ieņēmumu dienests iznīcina.”;

 

izslēgt desmitās daļas pirmajā un otrajā teikumā vārdus „bojātās vai”;

 

papildināt vienpadsmitās daļas pirmo teikumu aiz vārdiem „bet neizmantotās” ar vārdu „nederīgās”;

 

izteikt divpadsmito daļu šādā redakcijā:

„(12) Ja nodokļa maksātājs atdod Valsts ieņēmumu dienestam saņemtās, bet neizmantotās, nederīgās vai bojātās akcīzes nodokļa markas un nodoklis ir samaksāts atbilstoši atdotajām akcīzes nodokļa markām, samaksāto nodokli pārskaita nodokļu parāda segšanai, turpmākajiem nodokļa maksājumiem vai citu nodokļu maksājumiem. Ja nodokļa maksātājs atdod Valsts ieņēmumu dienestam bojātās akcīzes nodokļa markas, par akcīzes precēm, kuras bija izlaistas brīvam apgrozījumam, samaksāto nodokli pārskaita nodokļu parādu segšanai, turpmākajiem nodokļa maksājumiem vai citu nodokļu maksājumiem tikai gadījumā, ja preces ir izvestas uz citu dalībvalsti vai uz valsti, kas nav dalībvalsts. Nodokļa maksātājs Ministru kabineta noteiktajā kārtībā iesniedz Valsts ieņēmumu dienestam attiecīgu dokumentu, kas apliecina, ka minētās akcīzes preces ir izvestas uz citu dalībvalsti vai uz valsti, kas nav dalībvalsts. Ja nodokļa maksātājam nav nodokļu parādu, pēc attiecīgā nodokļa maksātāja rakstveida pieprasījumu samaksāto nodokli atmaksā 30 dienu laikā pēc šā panta astotajā un devītajā daļā minēto izdevumu segšanas.”.

 

15. Aizstāt 30.panta pirmajā daļā vārdus “informāciju par mazumtirdzniecības cenu” ar vārdiem “informāciju par maksimālo mazumtirdzniecības cenu”.

 

16. 32.pantā:

izslēgt pirmās daļas otro teikumu;

 

papildināt ar 2.1 daļu šādā redakcijā:

„(21) Nodrošinājumu akcīzes precēm piemēro līdz brīdim, kad par tām ir samaksāts nodoklis vai tās ir atbrīvotas no nodokļa maksāšanas saskaņā ar šo likumu.” ;

 

izteikt trešās daļas 1. un 2.punktu šādā redakcijā:

„1) par visām akcīzes precēm, kuras atrodas akcīzes preču noliktavā un kurām piemēro atlikto nodokļa maksāšanu, izņemot akcīzes preces, kas marķētas ar akcīzes nodokļa markām, par kurām attiecīgās akcīzes preču noliktavas turētājs ir iesniedzis nodrošinājumu, saņemot akcīzes nodokļa markas saskaņā ar šā likuma 27.panta sesto daļu;

2) par akcīzes precēm, kuras pārvieto saskaņā ar šā likuma 25. vai 26.pantu, izņemot, ja nodoklis samaksāts pirms akcīzes preču nosūtīšanas no citas dalībvalsts saskaņā ar šā likuma 23.panta astoto daļu;”.

 

17. 33.pantā:

aizstāt trešajā daļā vārdus „šajā likumā” ar vārdiem „normatīvajos aktos”;

 

izteikt sesto daļu šādā redakcijā:

"(6) Akcīzes preces, kuras ir lietiskais pierādījums vai arestētā manta kriminālprocesā, izņemtas administratīvo pārkāpumu lietā, vai  par kurām ir pieņemts lēmums (spriedums) par to piekritību valstij, iznīcina, pārstrādā vai izmanto Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.";

 

izteikt sešpadsmito daļu šādā redakcijā:

„(16) Personām, kas saņēmušas akcīzes preces, kurām piemēro šā likuma 14.panta otrajā vai sestajā daļā noteikto normu vai piemēro nodokļa atbrīvojumu vai atvieglojumus saskaņā ar šo likumu, aizliegts tās izmantot citiem mērķiem (nekā noteiktajam nodokļa atbrīvojumam, atvieglojumam vai likumā noteiktajai attiecīgajai normai) vai nodot citai personai, ja normatīvajos aktos nav noteikts citādi.”;

 

papildināt septiņpadsmitās daļas otro teikumu ar vārdiem „vai nav ievērojusi likuma 14.panta otrajā un sestajā daļā noteikto”;

 

aizstāt astoņpadsmitajā daļā vārdus „kurai nav tiesību tos saņemt” ar vārdiem „ja normatīvajos aktos nav noteikts citādi.”;

 

aizstāt divdesmitajā daļā vārdus pirmajā teikumā „nekā noteikts likumā” un otrajā teikumā „nekā noteikts šajā likumā” ar vārdiem „nekā noteikts normatīvajos aktos”.

 

18. Likuma pārejas noteikumos:

aizstāt 2.punktā datumu „2010.gada 1.janvārī” ar datumu „2009.gada 1.janvārī”;

 

aizstāt 3.punkta 4.apakšpunktā datumu „2007.gada 31.decembrim” ar datumu „2007.gada 30.jūnijam”;

 

izteikt 3.punkta 5.apakšpunktu šādā redakcijā:

„5) no 2007.gada 1.jūlija  līdz 2007.gada 31.decembrim – summējot lielumus, kas iegūti, piemērojot „a” un „b” apakšpunktā minētās nodokļa likmes:

a)      10 lati par 1000 cigaretēm,

b)      25 procenti no maksimālās mazumtirdzniecības cenas;”;

 

izteikt 3.punkta 6.apakšpunktu šādā redakcijā:

„6) no 2008.gada 1.janvāra līdz 2008.gada 31.decembrim – summējot lielumus, kas iegūti, piemērojot „a” un „b” apakšpunktā minētās nodokļa likmes:

a)      17,8 lati par 1000 cigaretēm,

b)      32,2 procenti no maksimālās mazumtirdzniecības cenas;”;

 

aizstāt 12.punktā vārdus „Palielinoties akcīzes nodokļa likmēm” ar vārdiem „Līdz 2007.gada 30.jūnijam, palielinoties nodokļa likmēm”;

 

papildināt ar 12.1 šādā redakcijā:

„12.1. Ar 2007.gada 1.jūliju, palielinoties akcīzes nodokļa likmēm, personām, kas saņēmušas licenci alkoholisko dzērienu, tabakas izstrādājumu vai naftas produktu vairumtirdzniecībai, un personām, kas saņēmušas licenci apstiprināta tirgotāja darbībai ar alkoholiskajiem dzērieniem, tabakas izstrādājumiem vai naftas produktiem, jāveic attiecīgo akcīzes preču krājumu in ventarizācija pēc stāvokļa dienā, kad notiek akcīzes nodokļa likmju maiņa, inventarizācijas aktu jāiesniedz Valsts ieņēmumu dienestā un jāveic akcīzes nodokļa likmju starpības samaksa 15 dienu laikā (ieskaitot dienu, kad notiek akcīzes nodokļa likmju maiņa). Ja akcīzes nodokļa likmes tiek samazinātas, akcīzes nodokļa starpību neatmaksā.”;

 

papildināt ar 17. un 18.punktu šādā redakcijā:

„17. Šā likuma 14.panta trešās daļas 2.punkts stājas spēkā 2007.gada 1.jūlijā.

18. Ministru kabinets līdz 2007.gada 1.jūlijam izdod šā likuma 5.panta piektajā daļā, 14.panta 2.1 un septītajā daļā un 24.panta trešajā daļā paredzētos noteikumus. Līdz jaunu Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2007.gada 1.jūlijam piemērojami attiecīgi šādi Ministru kabineta noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu:

1) Ministru kabineta 2005.gada 28.jūnija noteikumi Nr.485 „Kārtība, kādā atsevišķiem naftas produktiem piemēro samazinātu akcīzes nodokļa likmi vai atbrīvojumu no akcīzes nodokļa”;

2) Ministru kabineta 2005.gada 5.jūlija noteikumi Nr.498 „Bioproduktus saturošas degvielas aprites un attiecīgā akcīzes nodokļa administrēšanas kārtība”;

3) Ministru kabineta 2006.gada 31.janvāra noteikumi Nr.97 „Noteikumi par akcīzes nodokļa deklarāciju veidlapām”.

 

19. Likuma pielikumā:

aizstāt 4.4. un 5.4.apakšpunktā mērvienības apzīmēju „cSt” ar mērvienības apzīmējumu „mm2/s”;

 

izslēgt 4.5.apakšpunktā vārdus „muitas kontrolē”;

 

papildināt ar 1.10., 1.11., 1.12., 2.2., 2.3., 2.4., 3.5., 3.6., 4.6., 4.7., 4.8., 4.9., 5.5. un 5.6.punktu šādā redakcijā:

 

”1.10. gatavi antidetonatori un citādas gatavās piedevas minerāleļļām, ko izmanto tādām pašām vajadzībām kā minerāleļļas;

1.11. lietošanai gatavās saistvielas, ķīmiskie produkti (arī produkti, kas satur dabīgu produktu maisījumus), kas nav minēti vai iekļauti citur;

1.12. eļļas atkritumi, kuri ietilpst Kombinētās nomenklatūras 2710.preču pozīcijā;

2.2. gatavi antidetonatori (uz svina savienojuma bāzes un citādi) un citādas gatavās piedevas minerāleļļām, ko izmanto tādām pašām vajadzībām kā minerāleļļas;

2.3. lietošanai gatavās saistvielas, ķīmiskie produkti (arī produkti, kas satur dabīgu produktu maisījumus), kas nav minēti vai iekļauti citur;

2.4. eļļas atkritumi, kuri ietilpst Kombinētās nomenklatūras 2710.preču pozīcijā;

3.5. lietošanai gatavās saistvielas, ķīmiskie produkti (arī produkti, kas satur dabīgu produktu maisījumus), kas nav minēti vai iekļauti citur;

3.6. eļļas atkritumi, kuri ietilpst Kombinētās nomenklatūras 2710.preču pozīcijā;

4.6. gatavi antidetonatori un citādas gatavās piedevas minerāleļļām, ko izmanto tādām pašām vajadzībām kā minerāleļļas;

4.7. lietošanai gatavās saistvielas, ķīmiskie produkti (arī produkti, kas satur dabīgu produktu maisījumus), kas nav minēti vai iekļauti citur;

4.8. biodīzeļdegviela, kas iegūta no augu eļļas;

4.9. eļļas atkritumi, kuri ietilpst Kombinētās nomenklatūras 2710.preču pozīcijā;

5.5. lietošanai gatavās saistvielas, ķīmiskie produkti (arī produkti, kas satur dabīgu produktu maisījumus), kas nav minēti vai iekļauti citur;

5.6. eļļas atkritumi, kuri ietilpst Kombinētās nomenklatūras 2710.preču pozīcijā.”.

 

Likums stājas spēkā 2007.gada 1.janvārī.

 

Finanšu ministrs

Valsts sekretāre

Juridiskā departamenta direktore

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

 

O.Spurdziņš
I.Krūmane
E.Strazdiņa
M.Radeiko
G.Pužule

 

2006.12.02. 16:33

2750
G.Pužule, 7095521

Gunta.Puzule@fm.gov.lv


Likumprojekta “Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli””

anotācija

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

 

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Saskaņā ar Padomes direktīvu, kas nosaka minimālās akcīzes nodokļa likmes, nosacījumiem, Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīm, kas nav piesaistījušas savu nacionālo valūtu pie eiro, katru gadu pēc eiro maiņas kursa oktobra pirmajā darba dienā, kas ir publicēts “Eiropas Kopienu Oficiālajā Vēstnesī”, ir jākoriģē nacionālās akcīzes nodokļa likmes nacionālajā valūtā uz nākamā gada 1.janvāri, lai tās atbilstu direktīvās noteiktajām likmēm eiro. Nacionālās nodokļu likmes nav jāmaina, ja nepieciešamais nacionālo nodokļa likmju palielinājums nepārsniedz 5 EUR vai 5%, neatkarīgi no tā, kura summa ir mazāka.

Eiropas Centrālās bankas eiro/lata kurss 2006.gada 2.oktobrī ir EUR/LVL = 0,6960).

Pašlaik likumā „Par akcīzes nodokli” (turpmāk – likums) akcīzes nodokļa likme smēķējamai tabakai – smalki sagrieztai tabakai cigarešu uztīšanai, ir 21 lats par vienu kilogramu tabakas. Ņemot vērā valūtas kursa svārstības, ir nepieciešams paaugstināt akcīzes nodokļa likmi smēķējamai tabakai – smalki sagrieztai tabakai cigarešu uztīšanai, jo nacionālā likme minētajam produktam ir par 9,5% zemāka (tātad tā pārsniedz pieļaujamo 5% robežu), nekā Padomes 1992.gada 19.oktobra Direktīvā 92/80/EEK par nodokļu saskaņošanu tabakas izstrādājumiem, kas nav cigaretes, prasībām. (turpmāk – Direktīva 92/80/EEK) noteikto – 36% no mazumtirdzniecības cenas (ieskaitot visus nodokļus) vai 32 EUR par vienu kilogramu tabakas.

Likuma pārejas noteikumos akcīzes nodokļa likmes cigaretēm pakāpeniskais palielinājums ir noteikts pamatojoties uz valūtas maiņas kursu pirms Latvijas iestāšanās ES, un līdz šim šīs likmes nav pārskatītas. Ņemot vērā valūtas maiņas kursa svārstības, kā arī lai nākamajos gados katru gadu nodrošinātu vienmērīgu akcīzes nodokļa likmju cigaretēm pieaugumu, kas noteikts Pievienošanās līguma 8.pielikumā, ir nepieciešams paaugstināt akcīzes nodokļa likmi cigaretēm un noteikt pārejas noteikumos straujāku ikgadējo nodokļa likmes pieaugumu.

Pēdējo reizi Latvijas akcīzes nodokļa likmju naftas produktiem salīdzināšana ar direktīvās noteiktajām minimālajām likmēm tika veikta, ņemot vērā Eiropas Centrālās bankas noteikto eiro/lata kursu 2004.gada 1.oktobrī (EUR/LVL=0,6675) un minētās likmes ir spēkā no 2005.gada 1.janvāra līdz šim brīdim. Ar 2005.gada 1.janvāri lats ir piesaistīts eiro, un eiro/lata svārstības ir salīdzinoši nelielas, taču ir izveidojusies starpība starp Latvijas nodokļa likmēm un direktīvās noteiktajām nodokļu likmēm naftas produktiem, kas pārsniedz 5 EUR vai 5%.

2005.gadā bija straujš degvielas cenu kāpums, kas negatīvi ietekmēja arī inflāciju. Pamatojoties uz Ministru kabineta 2005.gada 20.septembra sēdes lēmumu (protokols Nr.53 13.§ 4.punkts), akcīzes nodokļa likmju salīdzināšana un likmju pārskatīšana attiecībā uz naftas produktiem netika veikta 2006.gadam. Šajā sakarā tika veikta sarakste ar Eiropas Komisiju, kā rezultātā tika panākta vienošanās par akcīzes nodokļa nepaaugstināšanu no 2006.gada 1.janvāra, taču Latvijai bija jāapņemas palielināt akcīzes nodokļu likmes ar 2007.gada 1.janvāri, ņemot vērā gan eiro/lata kursa svārstības, gan papildus palielinot akcīzes nodokli, lai pakāpeniski tuvinātu Latvijas faktisko naftas produktu akcīzes nodokļu likmi tam akcīzes nodokļu minimālajam līmenim, kas Latvijai saskaņā ar Padomes 2004.gada 29.aprīļa Direktīvu 2004/74/EK, ar ko groza Direktīvu 2003/96/EK par dažu dalībvalstu iespēju piemērot nodokļu līmeņa pagaidu atbrīvojumus vai samazinājumus attiecībā uz enerģijas produktiem un elektroenerģiju, (turpmāk – Direktīva 2004/74/EK) jāsasniedz 2008.gadā, t.i., lai nodrošinātu, ka 2008.gadā paredzamais akcīzes nodokļu likmju kāpums nav tik straujš. Šogad pēdējo mēnešu laikā benzīna un dīzeļdegvielas cenas Latvijā ir ievērojami kritušās. 95.markas benzīna mazumtirdzniecības cena kopš septembra sākuma ir samazinājusies aptuveni par 0,12 latiem par litru – no 0,675 līdz 0,555 latiem par litru jeb par 17,8%. Pašlaik 95.markas benzīna cena ir par 0,043 latiem par litru zemāka nekā šā gada sākumā. Dīzeļdegvielas mazumtirdzniecības cena Latvijā kopš augusta vidus ir pazeminājusies par 0,064 latiem par litru jeb par 9,9% un ir par 0,013 latiem zemāka nekā šā gada sākumā. Saskaņā ar Ministru kabineta 2006.gada 14.novembra sēdes protokola Nr.59 41.§ akcīzes nodokļa likmes benzīnam tiek palielinātas par Ls 0,017 litrā un dīzeļdegvielai par Ls 0,014 litrā (Informatīvā ziņojuma par akcīzes nodokļa paaugstināšanu naftas produktiem 3.variants).

Šobrīd likuma 2.panta astotajā daļā ir noteikts, ka ar lēmuma apstrīdēšanu  vai pārsūdzēšanu netiek apturēta lēmumu par uz likuma pamata izdotajos normatīvajos aktos paredzēto licenču, atļauju, apliecību vai izziņu apturēšanu vai anulēšanu darbība. Spēkā esošie normatīvie akti paredz, ka, lai veiktu darbības ar akcīzes precēm, iestādei ir jāpieņem lēmums par licences, atļaujas, apliecības, sertifikāta vai izziņas izsniegšanu, savukārt, mainoties tajās norādītajiem darbības nosacījumiem, jāpieņem lēmums par pārreģistrāciju. Ministru kabineta 2005.gada 30.augusta noteikumi Nr.662 „Akcīzes preču aprites kārtība” nosaka prasības piemēram licenču izsniegšanai katrai darbības vietai un katrai akcīzes preču grupai atsevišķi. Savukārt Ministru kabineta 2005.gada 13.decembra noteikumi Nr.956 „Kārtība, kādā piešķirams patstāvīgas mazās alus darītavas statuss un piemērojama akcīzes nodokļa likme patstāvīgo mazo alus darītavu saražotajam alum” paredz, ka tiesības veikt attiecīgo komercdarbību, saņemot akcīzes nodokļa atlaidi, ir komersantam, kas saņēmis sertifikātu. Visi šie iestādes lēmumi rada vienādas tiesiskas sekas, t.i., atļauj vai aizliedz veikt konkrētu darbību. Ievērojot minēto, šobrīd spēkā esošais 2.panta astotajā daļā ietvertais regulējums ir nepilnīgs un nenodrošina mērķi – neatļaut darbības ar akcīzes precēm, ja netiek ievērotas normatīvo aktu prasības, kā arī nenosaka vienādus nosacījumus, ja  lēmumu apstrīd trešā persona vai persona, attiecībā uz kuru lēmums pieņemts. Ņemot vērā minēto, lai novērstu šobrīd šajā normā esošās nepilnības, ir nepieciešams likuma 2.panta astoto daļu izteikt jaunā redakcijā, atbilstoši papildinot gadījumu, kad netiek apturēta lēmumu izpilde, uzskaitījumu.

„Eļļas atkritumi” ir atkritumi, kas satur galvenokārt neapstrādātas naftas eļļas un no bitumenminerāliem iegūtas eļļas, arī tādi, kas ir maisījumā ar ūdeni. Šeit ietilpst eļļas, kas vairs nav derīgas izmantošanai par pirmproduktiem (piemēram, nolietotas ziežeļļas, nolietotas hidrauliskās eļļas un nolietotas transformatoreļļas). Naftas produktu „eļļas atkritumus” ir iespējams izmantot par kurināmo, līdz ar to produkts „eļļas atkritumi”, kas ietilpst Kombinētās nomenklatūras 2710.preču pozīcijā, apliekams ar akcīzes nodokli.

Likuma 14.panta trešās daļas 2.punkts paredz, ka benzīnam, kura sastāvā ir etilspirta atvasinājums ETBE (atsevišķi vai kopā ar etilspirtu) no 10 līdz 12 tilpumprocentiem, piemēro samazinātu akcīzes nodokļa likmi, kas ir par 5% zemāka nekā standarta likme benzīnam. Līdz šim minētais atvieglojums nav izmantos. Saskaņā ar 2006.gada februāra pieteikumā Eiropas Komisijai par valsts atbalstu biodegvielai Latvija bija norādījusi, ka etilspirta atvasinājums ETBE netiek izmantots kā piejaukums benzīnam, tādējādi arī akcīzes nodokļa atvieglojums (samazinātā likme) benzīnam, ja tā sastāvā ir etilspirta atvasinājums ETBE, līdz šim neviens nav izmantojis, līdz ar to Latvija paredz no šāda veida atvieglojuma atteikties ar 2007.gada 1.janvāri. Eiropas Komisija savā 2006.gada 8.maija atbildes vēstulē to akceptēja. Saskaņā ar  Ministru kabineta 2006.gada 4.oktobra rīkojumu Nr.766 „Grozījumi Rīcības plānā Biodegvielas likuma īstenošanai”, kas paredz Finanšu ministrijai izstrādāt un iesniegt Ministru kabinetā 2007.gada budžeta likumprojekta paketē likumprojektu par grozījumiem likumā „Par akcīzes nodokli”, paredzot atcelt akcīzes nodokļa atlaides naftas produktiem, kuriem pievienots etilspirta atvasinājums ETBE (Rīcības plāna Biodegvielas īstenošanas 1.3.apakšpunkts).

Personas, kuras Latvijā saņem vai ieved akcīzes preces no citām Eiropas Savienības dalībvalstīm, kas jau izlaistas brīvam apgrozījumam attiecīgajā dalībvalstī, pirms akcīzes preču saņemšanas ir jāiesniedz akcīzes nodokļa nodrošinājums. Akcīzes nodokļa vienreizējā nodrošinājuma reģistrēšana Valsts ieņēmumu dienestā bieži vien aizņem vairāk laika nekā atlicis laiks līdz preces saņemšanas brīdim. Turklāt parasti akcīzes nodokļa vienreizējā nodrošinājuma (drošības nauda) izmantošana akcīzes nodokļa nomaksai nav iespējama ierobežotā akcīzes nodokļa nomaksas termiņa dēļ, un tādējādi akcīzes nodokļa nomaksa tiek nodrošināta dubultā apjomā, papildus radot arī nepieciešamību akcīzes nodokļa vienreizējā nodrošinājuma atgriešanas procedūrai. Jānorāda, ka arī no Valsts ieņēmumu dienesta puses ir mazāk riskanti (akcīzes nodoklis bez akcīzes nodokļa nodrošinājuma jau ir nomaksāts pirms preces saņemšanas vai ievešanas) un procedūru ziņā ievērojami vieglāk administrēt šādus gadījumus ar akcīzes nodokļa priekšapmaksu, līdz ar to šajā gadījumā nav pamata piemērot nodrošinājumu.

Saskaņā ar Eiropas Padomes 1995.gada 27.novembra direktīvas 95/59/EK par nodokļiem, kas nav apgrozījuma nodokļi un kas ietekmē tabakas izstrādājumu patēriņu, (turpmāk – Direktīva 95/59/EK) 7.panta 2.punkta otro teikumu  izstrādājumi, kuru sastāvā nav tabakas un kurus lieto vienīgi medicīniskiem mērķiem, neuzskata par tabakas izstrādājumiem. Šobrīd spēkā esošā likuma redakcija šādu normu neparedz, jo līdz šim jautājums par šādu izstrādājumu tirdzniecību Latvijā nebija aktuāls.

Likuma 27.panta devītā daļa ietver normu par akcīzes nodokļa marku iznīcināšanu. Nodokļa marku iznīcināšanu veic Valsts ieņēmumu dienests. Pēc būtības kārtība, kādā tiek iznīcinātas akcīzes nodokļa markas, neskar trešās personas. Tādējādi nav pamata likumā noteikt, ka akcīzes nodokļa markas iznīcina finanšu ministra noteiktajā kartībā vai arī ka akcīzes nodokļa marku iznīcināšana notiek saskaņā ar Ministru kabineta noteikto kārtību. Līdz ar to ir nepieciešams noteikt, ka atdotās vai pasūtītās, bet neizņemtās akcīzes nodokļa markas iznīcina Valsts ieņēmumu dienests. Šajā gadījumā Valsts ieņēmumu dienests noteiks akcīzes nodokļa marku iznīcināšanas kārtību, izdodot attiecīgu iekšējo normatīvo aktu saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 73.panta pirmās daļas 6.punktu.

Nafta pieder pie izsmeļamiem dabas resursiem, jo tie tik ātri neatjaunojas. Turklāt to resursi pasaulē diezgan strauji samazinās, bet to ieguves izmaksas palielinās. Tiek prognozēts, ka pie pašreizējā enerģijas patēriņa naftas pasaulē pietiks aptuveni 40 gadiem. Līdz ar to tiek aktualizēts jautājums par biodegvielas kā fosilās degvielas aizstājēju izmantošanas veicināšanu transportlīdzekļos. Latvijai kā ES dalībvalstij ir arī saistoša Eiropas Padomes un Parlamenta 2003.gada 8.maija Direktīva 2003/30/EK par biodegvielas un citu atjaunojamo veidu degvielu izmantošanas veicināšanu transportā dalībvalstīm, kas nosaka, ka līdz 2005.gada beigām biodegvielai vajadzēja veidot ne mazāk kā 2% no kopējā tautsaimniecībā esošā transportam paredzētās degvielas daudzuma, bet līdz 2010.gada beigām – ne mazāk kā 5,75%. Pēc Centrālās statistikas pārvaldes datiem 2005.gadā Latvijā patērētais biodegvielas daudzums veidoja tikai 0,33% no visa tā benzīna un dīzeļdegvielas kopējās energoietilpības, kas transporta vajadzībām laisti tirgū. Pasaulē automobiļu tirgū tiek piedāvāti tā sauktie maināmas degvielas automobiļi, kuros izmanto degvielu E-85, t.i., degvielas sastāvā ir 85% denaturēta etilspirta un 15% benzīna. Arī Latvijas automobiļu tirgū varētu tikt piedāvāti šādi automobiļi, ja degvielas uzpildes stacijās būtu pieejama šāda degviela. Tā kā pašlaik šādas degvielas ražošanas iznāk dārga, līdz ar to arī tās mazumtirdzniecības cena ir augstāka par fosilo benzīnu, ir nepieciešams paredzēt valsts atbalstu tās patēriņa veicināšanai Latvijas degvielas tirgū, t.i., paredzēt akcīzes nodokļa samazinātās likmes piemērošanu, ņemot vērā biodegvielas īpatsvaru degvielas maisījumā.

2. Normatīvā akta projekta būtība

Likumprojekts paredz palielināt akcīzes nodokļa likmes naftas produktiem, ņemot vērā gan eiro/lata kursa svārstības, gan papildus palielinot akcīzes nodokli, lai pakāpeniski tuvinātu Latvijas faktisko naftas produktu akcīzes nodokļu likmi tam akcīzes nodokļu minimālajam līmenim, kas Latvijai saskaņā ar Direktīvu 2004/74/EK jāsasniedz 2008.gadā (nodokļa likmes naftas produktiem palielināsies vidēji par 8-9%), kā arī paredz palielināt akcīzes nodokļa likmes smēķējamai tabakai – smalki sagrieztai tabakai cigarešu uztīšanai (nodokļa likme palielināsies par Ls 2 par 1000 gramiem), lai tā atbilstu Direktīvā 92/80/EEK noteiktajam minimālajam lielumam (likumprojekta 6.pants). Likumprojekts paredz arī palielināt akcīzes nodokļa likmi cigaretēm, nosakot arī pakāpenisku likmes pieaugumu turpmākajos gados.

Likumprojekts paredz no likuma izslēgt normu, kas paredz piemērot samazinātu likmi benzīnam, kura sastāvā ir etilspirta atvasinājums ETBE, tādējādi tiek izpildīta Ministru kabineta 2006.gada 4.oktobra rīkojumā Nr.766 „Grozījumi Rīcības plānā Biodegvielas likuma īstenošanai” dotais uzdevums Finanšu m inistrijai (Rīcības plāna Biodegvielas īstenošanas 1.3.apakšpunkts) (likumprojekta 7.pants).

Likumprojekta paredz izteikt likuma 2.panta astoto daļu jaunā redakcijā, lai novērstu šobrīd šajā normā esošās nepilnības (likumprojekta 2.pants).

Likumprojekts paredz, ka fiziskā vai juridiskā persona, kas Latvijā ieved vai saņem akcīzes preces, kuras jau laistas brīvā apgrozījumā citā dalībvalstī, var veikt šīs darbības saņemot attiecīgu nodrošinājumu, vai arī samaksājot akcīzes nodokli jau pirms akcīzes preču saņemšanas (likumprojekta 11., 12. un 13.pants).

Ņemot vērā Direktīvas 95/59/EK 7.panta 2.punkta otro teikumu, likumprojekts nosaka, ka izstrādājumiem, kuru sastāvā nav tabakas un kurus lieto vienīgi medicīniskajiem mērķiem, ko apliecina Veselības ministrija, neuzskata par tabakas izstrādājumiem (likumprojekta 3.pants).

Lai neradītu pārpratumus, likumprojekts paredz skaidri noteikt, ka lauksaimniecības produkcijas ražotājiem atmaksā akcīzes nodokli arī par dīzeļdegvielu (gāzeļļu), kurai saskaņā ar šā likuma nosacījumiem ir pievienota no rapša sēklu eļļas iegūta biodīzeļdegviela (likumprojekta 8.pants).

Likumprojekts paredz, ka akcīzes aprites nosacījumi neattiecas uz akcīzes preču, kuras ir kā lietiskais pierādījums vai arestētā manta kriminālprocesā, izņemtā manta administratīvo pārkāpumu lietā vai valstij piekritīgā manta, uzglabāšanu, pārvietošanu un iznīcināšanu (likumprojekta 2., 9. un 17.pants).

Lai panāktu vienotu jautājuma risinājumu un nodrošinātu vienveidīgu likuma izpildi, likumprojekts paredz, ka „eļļas atkritumi” ir akcīzes nodokļa objekts (likumprojekta 7. un 19.pants).

Likumprojekts paredz, ka atdotās vai pasūtītās, bet neizņemtās akcīzes nodokļa markas iznīcina Valsts ieņēmumu dienests (14.pants).

Likumprojekts paredz precizēt un uzlabot arī citas atsevišķas normas pēc nodokļu administrācijas pieredzes un uzņēmēju ierosinājumiem.

3. Cita informācija

Nav.

 

 


II. Kāda var būt normatīvā akta

ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

 

1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi

 

Samazinātas akcīzes nodokļa likmes piemērošana degvielas maisījumam, kura sastāvā ir 85% etilspirta un 15% benzīna, veicinās biodegvielas, kā arī etilspirta ražošanu, tādējādi arī veicinās lauksaimniecības nozares attīstību, jo palielināsies pieprasījums pēc graudaugiem etilspirta ražošanai.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Likumprojekts paredz vienkāršot akcīzes preču pārvietošanu, mazina administratīvos šķēršļus, kā arī precizē un uzlabo atsevišķas likuma normas, lai tās būt vieglāk uztveramas un saprotamas.

3. Sociālo seku izvērtējums

Nav.

4. Ietekme uz vidi

Nav.

5. Cita informācija

Nav.

 

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

 

(tūkst. latu)

 

Rādītāji

Kārtē-

jais

gads

 

Trīs nākamie gadi

 

Vidēji trīs gadu laikā pēc kārtējā gada

1

2

3

4

5

6

 

2006

2007

2008

2009

 

1.      Izmaiņas budžeta ieņēmumos, kopā:

-

+24055

+24055

+24055

+24055

1.1. budžeta ieņēmumi no akcīzes nodokļa paaugstinājuma naftas produktiem, tajā skaitā:

-

 

+24015

 

+24015

+24015

+24015

   - akcīzes nodoklis

-

+20352

+20352

+20352

+20352

   - pievienotās vērtības nodoklis

-

+3663

+3663

+3663

+3663

1.2. budžeta ieņēmumi no akcīzes nodokļa paaugstinājuma smalki sagrieztai tabakai cigarešu uztīšanai, tajā skaitā:

-

+40

+40

+40

+40

   - akcīzes nodoklis

-

+34

+34

+34

+34

   - pievienotās vērtības nodoklis

-

+6

+6

+6

+6

1.3. budžeta ieņēmumi no akcīzes nodokļa paaugstinājuma cigaretēm, tajā skaitā:

-

 

+6 343

 

+41 352

+52 281

-

   - akcīzes nodoklis

-

+5 375

+ 35 044

+ 44 306

-

   - pievienotās vērtības nodoklis

-

+968

+6 308

+7 975

-

2.      Izmaiņas budžeta izdevumos

-

-

-

-

-

3.      Finansiālā ietekme

-

+30398

+65407

+76336

-

4.      Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Kompensējošie pasākumi nav nepieciešami.

5.      Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Papildus ieņēmumi budžeta ieņēmumos plānoti no akcīzes nodokļa un pievienotās vērtības nodokļa.

2007. gadā un turpmākajos gados sagaidāmie papildus ieņēmumi tiek plānoti kā starpība starp prognozētajiem ieņēmumiem, ņemot vērā normatīvā akta ietekmi, un prognozētajiem ieņēmumiem, neņemot vērā normatīvā akta ietekmi.

2007. un turpmākajos gados netiek ņemtas vērā naftas produktu un smalki sagrieztas tabakas cigarešu uztīšanai patēriņa izmaiņas salīdzinājumā ar 2006. gadu. Tiek pieņemts, ka normatīvā akta ietekmē cigarešu patēriņš salīdzinājumā ar iepriekš prognozēto samazināsies.

6.      Cita informācija

Ņemot vērā, ka šobrīd degvielas maisījums, kura sastāvā ir 85% etilspirta un 15% benzīna, netiek realizēts Latvijā, kā arī, ņemot vērā, ka lai šādu produktu varētu izmantot kā degvielu transportlīdzekļos, transportlīdzekļiem ir jābūt īpaši pielāgotiem, līdz ar to nav gaidāms minētā degvielas maisījuma būtisks patēriņa pieaugums arī nākamajos gados. Tādējādi samazinātas likmes ieviešana minētajam degvielas maisījumam būtiski neietekmēs valsts budžetu tuvākajos gados.

 

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

 

1. Kādi normatīvie akti – likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

Likumprojekts paredz veikt grozījumus likuma „Par akcīzes nodokļa” 5., 14., 18., 24. un 33.pantā, kuros noteikts deleģējums Ministru kabinetam noteikt piemērošanas kārtību, līdz ar to būs nepieciešams:

1. izteikt jaunā redakcijā līdz 2007.gada 1.jūlijam:

1.1. Ministru kabineta 2005.gada 28.jūnija noteikumi Nr.485 „Kārtība, kādā atsevišķiem naftas produktiem piemēro samazinātu akcīzes nodokļa likmi vai atbrīvojumu no akcīzes nodokļa”;

1.2. Ministru kabineta 2005.gada 5.jūlija noteikumi Nr.498 „Bioproduktus saturošas degvielas aprites un attiecīgā akcīzes nodokļa administrēšanas kārtība”;

1.3. Ministru kabineta 2006.gada 31.janvāra noteikumi Nr.97 „Noteikumi par akcīzes nodokļa deklarāciju veidlapām”.

2. veikt attiecīgus grozījumus saskaņā ar Ministru kabineta 2002.gada 12.marta noteikumiem Nr.111 „Ministru kabineta kārtības rullis” 2 mēnešu laikā pēc likuma normas pieņemšanas:

2.1. Ministru kabineta 2004.gada 6.aprīļa noteikumos Nr.247 „Kārtība, kādā lauksaimniecības produkcijas ražotājiem atmaksājams akcīzes nodoklis par dīzeļdegvielu (gāzeļļu)” par dīzeļdegvielu, kurai saskaņā ar likuma nosacījumiem ir pievienota biodegviela;

2.2. Ministru kabineta 2004.gada 13.aprīļa noteikumos Nr.291 „Konfiscēto akcīzes preču iznīcināšanas, pārstrādes un izmantošanas kārtība”.

2. Cita informācija

Nav

 

 


V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts

 

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Likumprojekta normas atbilst Eiropas Savienības sekundāro tiesību aktu prasībām. Eiropas Savienība paredz harmonizēt akcīzes nodokli alkoholiskajiem dzērieniem, tabakas izstrādājumiem un naftas produktiem.

Likumprojekts atbilsts Padomes 2003.gada 27.oktobra Direktīvas 2003/96/EK kas pārkārto Kopienas noteikumus par nodokļu uzlikšanu energoproduktiem un elektroenerģijai, prasībām.

Likumprojekts atbilst Padomes 1992.gada 19.oktobra Direktīvas 92/80/EEK par nodokļu saskaņošanu tabakas izstrādājumiem, kas nav cigaretes, prasībām.

Likumprojekts atbilst Padomes 1995.gada 27.novembra Direktīvas 95/59/EK par nodokļiem, kas nav apgrozījuma nodokļi un kas ietekmē tabakas izstrādājumu patēriņu, prasībām.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Atbilstības izvērtējums

 

Attiecīgie ES normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesu spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

Padomes 2003.gada 27.oktobra Direktīvas 2003/96/EK kas pārkārto Kopienas noteikumus par nodokļu uzlikšanu energoproduktiem un elektroenerģijai.

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

ES normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/ neatbilst)

Komentāri

Likumprojekta 7.pants (samazinātas likmes piemērošana)

16.panta 1.punkts

 

Atbilst

Degvielas maisījums, kura sastāvā ir 85% etilspirta un 15% benzīna.

Attiecīgie ES normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesu spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

Padomes 1992.gada 19.oktobra Direktīva 92/80/EEK par nodokļu saskaņošanu tabakas izstrādājumiem, kas nav cigaretes, prasībām.

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

ES normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/ neatbilst)

Komentāri

Likumprojekta 6.pants (precizētās nodokļa likmes smalki sagrieztai tabakai cigarešu uztīšanai)

3.panta 1.punkts

Atbilst

 

Attiecīgie ES normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesu spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

Padomes 1995.gada 27.novembra Direktīvas 95/59/EK par nodokļiem, kas nav apgrozījuma nodokļi un kas ietekmē tabakas izstrādājumu patēriņu,

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

ES normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/ neatbilst)

Komentāri

Likumprojekta 3.pants

7.panta 2.punkts otrais teikums

Atbilst

 

 

 


VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

 

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

Nav.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Nav.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Nav.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Likumprojektā ietvertās normas ir apspriestas ar Eiropas Komisijas ekspertiem.

5. Cita informācija

Nav

 

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

 

1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Likumprojektā paredzēto normu īstenošana neradīs vajadzību pēc jaunām struktūrvienībām vai institūcijām. Likumprojekta normu administrēšanu veiks Valsts ieņēmumu dienests savu esošo funkciju ietvaros.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Sabiedrība par likumprojekta ieviešanu tiks informēta vispārējā kārtībā. Pēc tā pieņemšanas Saeimā likums tiks publicēts oficiālajā laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”, un pēc tam arī "Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājā".

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo

Indivīds var pārsūdzēt lēmumu vispārējā administratīvi procesuālajā kārtībā. Administratīvo aktu var apstrīdēt padotības kārtībā augstākā institūcijā.

 

4. Cita informācija

Nav

 

 

 

Finanšu ministrs                                                                                                        O.Spurdziņš

 

 

Finanšu ministrs

Valsts sekretāre

Juridiskā departamenta direktore

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

 

O. Spurdziņš
I.Krūmane
E.Strazdiņa
M.Radeiko
G.Pužule

 

 

 

2006.12.02. 11:46

3122

J.Salmiņa

Jana.Salmina@fm.gov.lv