Likumprojekts
Grozījumi Dabas resursu nodokļa
likumā
Izdarīt Dabas resursu nodokļa likumā (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2006, 2.nr.) šādus grozījumus:
1. 3.panta pirmās daļas 2.punktā:
papildināt "a" apakšpunktu aiz
vārdiem "(arī kopā ar preci ievesto precei
pievienoto primāro, sekundāro un terciāro iepakojumu)" ar vārdiem "vai ogles, koksu un
lignītu (brūnogles)";
papildināt punktu ar "d"
apakšpunktu šādā redakcijā:
"d) savas saimnieciskās darbības nodrošināšanai izmanto ogles, koksu un lignītu (brūnogles), izņemot ogles, koksu un lignītu (brūnogles), kuras apliekamas ar nodokli, tās realizējot;".
2. Papildināt likumu ar 3.1 pantu
šādā redakcijā:
"3.1 pants. Nodokļa iekļaušana
komercdarbības izmaksās
Nodokļa
maksātājs komercdarbības izmaksās iekļauj nodokli par dabas resursu ieguvi un
lietošanu limitos noteiktajos apjomos, par vides piesārņojumu limitos
noteiktajos apjomos, par zemes dzīļu derīgo īpašību izmantošanu, iesūknējot
ģeoloģiskajās struktūrās dabasgāzi vai siltumnīcefekta gāzes, par videi kaitīgu
preču, iepakojuma un ogļu, koksa un lignīta (brūnogļu) realizāciju vai
izmantošanu savas saimnieciskās darbības nodrošināšanai, par vienreiz lietojamo
galda trauku un piederumu realizāciju mazumtirdzniecībā un sabiedriskajā
ēdināšanā, par radioaktīvo vielu izmantošanu un par transportlīdzekļiem.
Nodokļa maksājumus, kas aprēķināti atbilstoši šā likuma 21.pantam un 31.panta
trešajai daļai, visas šā likuma 31.pantā minētās soda naudas un nokavējuma
naudas nodokļa maksātājs nedrīkst iekļaut komercdarbības izmaksās."
3. Papildināt 4.panta pirmo daļu ar 9.punktu šādā redakcijā:
"9) ogles, koksu un lignītu (brūnogles) atbilstoši šā likuma 9.pielikumam."
4. 8.pantā:
aizstāt pirmajā daļā vārdus
"izlietotā iepakojuma vai" ar vārdiem "izlietotā iepakojuma un";
papildināt otro daļu ar 6.punktu
šādā redakcijā:
"6)
dokumentus, ar kuriem apliecina, ka iepakojums, kurš bijis saskarē ar bīstamajām ķīmiskajām
vielām vai bīstamiem ķīmiskajiem produktiem, pēc iepakoto vielu izlietošanas
attīrīts līdz tādai pakāpei, ka tas vairs nav uzskatāms par bīstamo atkritumu,
un šo dokumentu iesniegšanas kārtību;";
papildināt pantu ar piekto, sesto
un septīto daļu šādā redakcijā:
"(5) Vienreiz lietojamiem
galda traukiem un piederumiem piemēro tādas pašas pārstrādes un reģenerācijas normas
(pa gadiem) kā iepakojumam saskaņā ar normatīvajiem aktiem par iepakojuma
apsaimniekošanu. Izlietoto iepakojumu un vienreiz lietojamos galda traukus un
piederumus var apsaimniekot, piemērojot vienotu apsaimniekošanas sistēmu.
(6) Ja apsaimniekošanas līgumu ar Vides ministriju noslēdz apsaimniekotājs,
tas rakstveidā informē savus līgumpartnerus par noslēgto līgumu un piemērojamo
atbrīvojumu no nodokļa samaksas, norādot vides ministra tā
lēmuma datumu un numuru, kas pieņemts par apsaimniekošanas līguma
noslēgšanu un atbrīvojuma piemērošanu, kā arī norādot, kuriem izlietotā
iepakojuma un vienreiz lietojamo trauku materiālu veidiem piemēro atbrīvojumu,
un laikposmu, uz kādu piešķirts atbrīvojums.
(7) Atbrīvojumu
no nodokļa samaksas iepakojumam, kurš bijis saskarē ar bīstamām ķīmiskajām
vielām vai bīstamiem ķīmiskajiem produktiem, piemēro šādos gadījumos:
1) ja iepakojumu pēc iepakoto vielu
izlietošanas attīra līdz tādai pakāpei, ka tas vairs nav uzskatāms par bīstamo
atkritumu, un var to dokumentāri pierādīt, un iepakojumu apsaimnieko saskaņā ar
šā panta prasībām;
2) ja iepakojumu pēc iepakoto vielu
izlietošanas nav iespējams attīrīt līdz tādai pakāpei, ka tas vairs nav
uzskatāms par bīstamo atkritumu, šo iepakojumu apsaimnieko saskaņā ar normatīvo
aktu prasībām par bīstamo atkritumu apsaimniekošanu un var to dokumentāri pierādīt."
5. Papildināt 9.pantu ar ceturto un
piekto daļu šādā redakcijā:
"(4) Ja apsaimniekošanas līgumu
ar Vides ministriju noslēdz apsaimniekotājs, tas rakstveidā informē savus
līgumpartnerus par noslēgto līgumu un piemērojamo atbrīvojumu no nodokļa
samaksas, norādot vides ministra tā lēmuma datumu un numuru, kas pieņemts par
apsaimniekošanas līguma noslēgšanu un atbrīvojuma piemērošanu, kā arī norādot,
kuriem videi kaitīgo preču veidiem piemērojams atbrīvojums, un laikposmu, uz
kādu piešķirts atbrīvojums.
(5) Persona, kura ieved un savas
saimnieciskās darbības nodrošināšanai izmanto elektriskās un elektroniskās
iekārtas, nemaksā nodokli, ja piegādes līgumā ir ietvertas garantijas, ka nolietotās
elektriskās un elektroniskās iekārtas tiks nosūtītas atpakaļ piegādātājvalstij."
6. Papildināt 12.pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Nodoklis par dabas resursiem, kuri iegūti pazemes un virszemes būvju būvniecībā, virszemes ūdensobjektu ierīkošanā, to gultnes tīrīšanā vai padziļināšanā un tiek izmantoti saimnieciskajā darbībā, jāmaksā neatkarīgi no tā, vai saskaņā ar normatīvajiem aktiem par zemes dzīļu izmantošanu ir vai nav jāsaņem dabas resursu lietošanas atļauja. Ja dabas resursi netiek izmantoti saimnieciskajā darbībā, bet personiskām vajadzībām sava zemes īpašuma robežās, nodoklis par dabas resursiem nav jāmaksā. Ja saskaņā ar normatīvajiem aktiem par zemes dzīļu izmantošanu dabas resursu lietošanas atļauja nav nepieciešama, nodokli par saimnieciskajā darbībā izmantotajiem dabas resursiem aprēķina kā par dabas resursu ieguvi limita ietvaros."
7. Papildināt 15.panta trešo daļu ar
otro un trešo teikumu šādā redakcijā:
"Ja nodokļa maksātājs iekārtā veic
vairākas C kategorijas piesārņojošas darbības, bet ir saņēmis vienu C
kategorijas piesārņojošas darbības apliecinājumu, tad nodokli 50 latu apmērā
maksā par visām iekārtā veiktajām C kategorijas piesārņojošām darbībām. Ja
nodokļa maksātājs ir saņēmis vairākus C kategorijas piesārņojošu darbību
apliecinājumus, tad par katru darbību, kurai izsniegts apliecinājums, maksā 50
latu."
8. Izteikt 19.panta pirmo teikumu
šādā redakcijā:
"Nodokli par virszemes un pazemes ūdeņu (izņemot minerālūdeņus) ieguvi maksā, ja ūdeņu ieguve pārsniedz 10 kubikmetrus diennaktī."
9. Papildināt IV nodaļas nosaukumu aiz vārdiem "par iepakojumu" ar vārdiem "par akmeņoglēm, koksu un lignītu (brūnoglēm)".
10. 23.pantā:
izteikt otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Nodokli par videi kaitīgu preču realizāciju Latvijā vai par videi kaitīgu preču izmantošanu savas saimnieciskās darbības nodrošināšanai aprēķina latos par katru preces fizisko vienību vai svara vienību.";
izslēgt trešo un ceturto daļu;
izteikt piekto daļu šādā redakcijā:
"(5) Videi kaitīgu preču svaru vai skaitu pamato ar uzskaites dokumentiem. Nodokļa maksātājs nodrošina videi kaitīgu preču uzskaiti, lai pamatotu nodokļa aprēķinus."
11. Papildināt likumu ar 23.1 pantu
šādā redakcijā:
"23.1 pants. Nodokļa
aprēķināšana par akmeņoglēm, koksu un lignītu (brūnoglēm)
(1) Nodokli par akmeņoglēm, koksu un lignītu
(brūnoglēm) aprēķina atbilstoši šā likuma 9.pielikumā minētajām likmēm par
katru akmeņogļu, koksa un lignīta (brūnogļu) svara vienību atkarībā no to
siltumspējas.
(2) Akmeņogļu, koksa un lignīta (brūnogļu) svaru un siltumspēju pamato ar uzskaites dokumentiem. Lai pamatotu nodokļa aprēķinus, nodokļa maksātājs nodrošina akmeņogļu, koksa un lignīta (brūnogļu) uzskaiti atbilstoši to siltumspējai.
(3) Ja uzskaites dokumentos akmeņogļu, koksa un lignīta (brūnogļu) siltumspēja ir norādīta noteiktā intervālā, nodokļa aprēķināšanai izmanto intervāla augstāko robežu.
(4) Akmeņoglēm, koksam un lignītam (brūnoglēm), kuras izmanto elektroenerģijas ražošanai, kā arī siltumenerģijas un elektroenerģijas ražošanai koģenerācijas procesā, piemēro 0 % nodokļa likmi."
12. 27.pantā:
papildināt pirmās daļas 3.punktu aiz vārda "aizpildīšanas" ar vārdiem "un iesniegšanas";
izteikt otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Nodokļa maksātājs līdz ceturksnim sekojošā nākamā mēneša 20.datumam iesniedz attiecīgajā Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālajā iestādē pārskatu par aprēķināto dabas resursu nodokli (turpmāk pārskats) par iepriekšējo ceturksni, izņemot šā panta ceturtajā daļā minētos gadījumus, kad pārskats par iepriekšējo gadu iesniedzams līdz nākamā gada 20.janvārim. Pārskatu elektroniskā veidā vai papīra formā iesniedz arī Valsts vides dienesta reģionālajā vides pārvaldē līdz ceturksnim sekojošā nākamā mēneša 20.datumam vai šā panta ceturtajā daļā minētajos gadījumos līdz 20.janvārim.";
papildināt septīto daļu ar otro un trešo
teikumu šādā redakcijā:
"Nodokļa maksātājs, kurš ir atbrīvots no
nodokļa samaksas atbilstoši šā likuma 8. vai 9.pantam, pārskatu attiecīgajā
Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālajā iestādē nesniedz par periodu, kurā ticis
piemērots atbrīvojums no nodokļa samaksas. Par šo periodu nodokļa maksātājs vai
apsaimniekotājs iesniedz Vides ministrijā vai tās pakļautībā esošā iestādē
normatīvajos aktos par kārtību, kādā piemēro atbrīvojumus no nodokļa samaksas
par iepakojumu, vienreiz lietojamiem galda traukiem un piederumiem un videi
kaitīgām precēm, noteiktu pārskatu par aprēķināto nodokli.";
papildināt pantu ar divpadsmito daļu šādā
redakcijā:
"(12) Persona, kuras saimnieciskajai darbībai ir sezonas raksturs un kura maksā nodokli par dabas resursu ieguvi un lietošanu un vidē emitēto piesārņojumu, pārskatu attiecīgajā Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālajā iestādē iesniedz par attiecīgo taksācijas periodu, kad jāmaksā nodoklis."
13. 28.pantā:
papildināt ceturto daļu aiz vārda "iepakojumu" ar vārdiem "akmeņoglēm, koksu un lignītu (brūnoglēm)";
aizstāt sestajā daļā vārdus "kas piedzīta par šā likuma pārkāpumiem" ar vārdiem "par nodokļa maksājumiem".
14. Papildināt 30.panta pirmo daļu aiz
vārdiem "videi kaitīgu preču" ar vārdiem "akmeņogļu, koksa un
lignīta (brūnogļu)".
15. 31.pantā:
papildināt pirmās daļas 2.punktu aiz vārda "iepakojuma" ar vārdiem "akmeņogļu, koksa un lignīta (brūnogļu)";
izteikt trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Ja
nodokļa maksātājs ir atbrīvots no nodokļa samaksas atbilstoši šā likuma 7., 8.
vai 9.pantam, bet nodokļa maksātājs vai apsaimniekotājs attiecīgo
apsaimniekošanas sistēmu nepiemēro vai piemēro nepilnā apmērā un neizpilda
līgumā ar Vides ministriju ietvertās saistības, Vides ministrija 10 dienu
laikā pēc tam, kad konstatēts, ka līgumsaistības netiek ievērotas, pieņem
lēmumu par pienākumu maksāt nodokli un rakstveidā par to informē
apsaimniekotāju, nodokļa maksātāju un Valsts ieņēmumu dienestu, lēmumā norādot
aprēķināto nodokļa summu. Vides
ministrija lēmumā norāda pilnu iekasējamo summu, ko veido nesamaksātais
nodoklis trīskāršā apmērā par apjomu, kāds nav reģenerēts konkrētā pārskata
periodā, un samaksas termiņu, pēc kura Valsts ieņēmumu dienestam ir tiesības
norādīto summu piedzīt bezstrīdus kārtībā. Lai turpinātu saņemt
atbrīvojumu no nodokļa samaksas atbilstoši šā likuma 7., 8. vai 9.pantam,
nodokļa maksātājam vai apsaimniekotājam nepieciešams Vides ministrijas lēmums
par to, ka tiek piemērota atbilstošā apsaimniekošanas sistēma."
16. Pārejas noteikumos:
izteikt 10.punktu šādā redakcijā:
"10. Par
iepakojuma apjomu, kas līdz 2006.gada 31.decembrim nav pārstrādāts vai
reģenerēts saskaņā ar Iepakojuma likumā un citos iepakojuma apsaimniekošanu
regulējošos normatīvajos aktos noteiktajām izlietotā iepakojuma pārstrādes vai
reģenerācijas normām, papildus aprēķinātajam un samaksātajam nodoklim aprēķina
un maksā soda naudu trīskāršā nodokļa likmes apmērā. Soda naudu par
neapstrādāto vai nereģenerēto iepakojuma apjomu nodokļa maksātājs aprēķina un
samaksā pēc Iepakojuma likumā noteiktā ikgadējā ziņojuma iesniegšanas Valsts
vides dienesta reģionālajai vides pārvaldei vai Vides pārraudzības valsts
birojam. Ja reģionālā vides pārvalde, pārbaudot ikgadējo ziņojumu, konstatē, ka
izlietotā iepakojuma pārstrādes vai reģenerācijas normas nav izpildītas, vides
valsts inspektors sastāda pārbaudes aktu un iepazīstina ar to nodokļa
maksātāju. Ja nodokļa maksātājs soda naudu nav samaksājis, lēmumu par budžetā
papildus iemaksājamo nodokļa summu reģionālā vides pārvalde iesniedz
attiecīgajai Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālajai iestādei, norādot papildus
aprēķinātās summas samaksas termiņu. Nodokļa maksātājs nodokļa papildu
maksājumus atbilstoši lēmumam veic 20 dienu laikā pēc iepazīšanās ar
lēmumu. Ja nodokļa maksātājs soda naudu nesamaksā norādītajā termiņā, Valsts ieņēmumu dienestam ir tiesības
norādīto summu piedzīt bezstrīdus kārtībā.";
papildināt pārejas noteikumus ar 14.punktu
šādā redakcijā:
"14. Līdz 2007.gada 1.jūlijam Ministru kabinets izdara nepieciešamos grozījumus Ministru kabineta 2006.gada 20.jūnija noteikumos Nr.504 "Dabas resursu nodokļa aprēķināšanas un maksāšanas kārtība"."
17. Papildināt likumu ar informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām šādā redakcijā:
"Informatīva atsauce uz
Eiropas Savienības direktīvām
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no:
1) Eiropas Parlamenta un Padomes 2003.gada 13.oktobra Direktīvas 2003/87/EK, ar kuru nosaka sistēmu siltumnīcas efektu izraisošo gāzu emisijas kvotu tirdzniecībai Kopienā un groza Padomes Direktīvu 96/61/EK;
2) Padomes 2003.gada 27.oktobra Direktīvas 2003/96/EK, kas pārkārto Kopienas noteikumus par nodokļu uzlikšanu energoproduktiem un elektroenerģijai;
3) Padomes
2004.gada 29.aprīļa Direktīvas 2004/74/EK, ar ko groza Direktīvu 2003/96/EK par
dažu dalībvalstu iespēju piemērot nodokļu līmeņa pagaidu atbrīvojumus vai
samazinājumus attiecībā uz enerģētikas produktiem un elektroenerģiju."
18. 4.pielikumā:
izteikt 2.punktu šādā redakcijā:
"2. |
Cietās daļiņas (smagos metālus nesaturošie
putekļi) |
tonna |
0,30* |
4,00 |
4,00" |
izteikt 7.punktu šādā redakcijā:
"7. |
Stacionāras tehnoloģiskas iekārtas emitētais siltumnīcefekta gāzu apjoms, kas nav ietverts nodoto emisijas kvotu daudzumā likumā "Par piesārņojumu" noteiktajā kārtībā** |
tonna |
40 EUR ekvivalents latos |
100 EUR ekvivalents latos*** |
100 EUR ekvivalents latos***" |
izteikt piezīmes šādā redakcijā:
"* Likme laikposmā no 2007.gada 1.janvāra līdz 2007.gada 31.decembrim ir četri lati.
** Aprēķinot nodokļa maksājumu, valūtas kursa pārrēķinam izmantojams Latvijas Bankas noteiktais kurss taksācijas perioda pēdējā dienā.
*** Attiecībā uz siltumnīcefekta gāzu apjomu, kas emitēts laikposmā no 2005.gada 1.janvāra līdz 2007.gada 31.decembrim, piemēro likmi 40 EUR ekvivalents latos."
19. 6.pielikumā:
papildināt pielikumu ar tabulas nosaukumu
šādā redakcijā:
"1. Nodokļa
likmes par videi kaitīgām precēm no 2006.gada";
svītrot
tabulas 2.punktu;
papildināt pielikumu ar jaunu tabulu šādā
redakcijā:
"2.
Nodokļa likmes par elektriskajiem akumulatoriem un
galvaniskās strāvas avotiem
Nr. |
Preces veids |
Mērvienība |
Likme laikposmā no 2007.gada 1.janvāra
līdz 2007.gada 31.martam (Ls) |
Likme laikposmā no 2007.gada 1.aprīļa (Ls) |
1. |
Elektriskie akumulatori, svina |
kg |
0,20 |
0,20 |
2. |
Elektriskie akumulatori, Ni-Cd un Fe-Ni |
kg |
1,20 |
1,20 |
3. |
Galvaniskie elementi un galvaniskās baterijas |
kg |
3,25 |
3,25 |
4. |
Citi elektriskie akumulatori |
kg |
5,10 |
5,10" |
20. Papildināt likumu ar 9.pielikumu šādā redakcijā:
"Dabas resursu nodokļa likuma
9.pielikums
Nodokļa likmes par akmeņoglēm, koksu un lignītu (brūnoglēm)
Nr. p.k. |
Akmeņogļu, koksa un lignīta
(brūnogļu) klasifikācija
|
Mērvienība
|
Likme laikposmā no 2007.gada 1.janvāra līdz
2009.gada 31.decembrim (Ls) |
Likme laikposmā no 2010.gada 1.janvāra
(Ls) |
1. |
Akmeņogles,
kokss un lignīts (brūnogles) ar pavaddokumentos norādītu siltumspēju (GJ/t) |
GJ/t |
0,11 |
0,21 |
2. |
Akmeņogles,
kokss un lignīts (brūnogles), ja pavaddokumentos nav norādīta siltumspēja |
t |
3 |
6" |
Likums stājas spēkā 2007.gada 1.janvārī.
Vides ministrs
R.Vējonis
par likumprojektu Grozījumi
Dabas resursu nodokļa likumā
I. Kādēļ normatīvais akts
ir vajadzīgs |
|
1.
Pašreizējās situācijas raksturojums |
Saskaņā ar Ministru kabineta 2006.gada
17.oktobra sēdes protokola Nr. 54, § 27 Par nodokļa ieviešanu
energoproduktiem un elektroenerģijai atbilstoši direktīvās 2004/74/EK un
2003/96/EK noteiktajam (TA-2282) 3.punktu Finanšu ministrijai kopīgi ar
Vides ministriju jāsagatavo un jāiesniedz Ministru kabineta 2007.gada budžeta
likumprojektu paketē grozījumi Dabas resursu nodokļa likumā, nosakot, ka
akmeņoglēm, koksam un lignītam (brūnoglēm) tiek piemērots dabas resursu
nodoklis. Spēkā esošajā Dabas resursu nodokļa likumā
noteikti nodokļa subjekti, ar nodokli apliekamie objekti, nodokļa likmes,
nodokļa aprēķināšanas un maksāšanas kārtība, atbrīvojumi no nodokļa samaksas,
ieņēmumu no dabas resursu nodokļa maksājumiem sadalījums starp valsts un
pašvaldību budžetiem. Praksē konstatēti vairāki jautājumi, kuri likumā ir
jāprecizē, lai uzlabotu un pilnveidotu nodokļa piemērošanu un tā
administrēšanu. Dabas resursu nodokļa likums nereglamentē
to, vai tas, ka persona ir atbrīvota no nodokļa maksāšanas, atbrīvo personu
arī no pienākuma iesniegt pārskatu Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālajai
iestādei par aprēķināto nodokli, kas nav jāmaksā, pamatojoties uz
noslēgtajiem līgumiem ar Vides ministriju. No likuma 31.panta izriet, ka Valsts
ieņēmumu dienestam tiek piešķirta iespēja izvēlēties, no kā veikt nesamaksātā
nodokļa piedziņu trīskāršā apmērā. Tādējādi nepieciešams precizēt minētās
normas piemērošanas kārtību, norādot, kādos gadījumos piedziņa ir uzsākama no
nodokļa maksātājiem un kādos gadījumos piedziņa ir uzsākama no
apsaimniekotāja. Likumā noteiktas nodokļa likmes par elektriskajiem akumulatoriem un galvaniskajiem strāvas avotiem procentos no preces cenas. Šāda nodokļa likme neatbilst dabas resursu nodokļa mērķim un jēgai un nostāda dažādus nodokļa maksātājus nevienādā situācijā, jo nodokli aprēķina atkarībā no tā, vai prece tiek realizēta vai ievesta savas saimnieciskās darbības nodrošināšanai. Šāda nodokļa likme rada arī problēmas, piemērojot atbrīvojumus no nodokļa samaksas saskaņā ar dabas resursu nodokļa likuma 9.pantu.Vienlaikus jāatzīmē, ka 2006. gada 6. septembrī pieņemta Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2006/66/EK (2006. gada 6. septembris) par baterijām un akumulatoriem, un bateriju un akumulatoru atkritumiem un ar ko atceļ Direktīvu 91/157/EEK, kas nosaka jaunas prasības bateriju un akumulatoru atkritumu apsaimniekošanai. |
|
Likumprojekts izstrādāts, ņemot vērā Ministru kabinetā akceptēto Informatīvo
ziņojumu par nodokļa ieviešanu energoproduktiem un elektroenerģijai
atbilstoši direktīvās 2004/74/EK un 2003/96/EK noteiktajam un pamatojoties uz
Ministru kabineta 2006.gada 17.oktobra sēdes protokola Nr. 54, § 27 2.punktu.
Likumprojekts paredz, ka no 2007.gada 1.janvāra dabas resursu nodoklis tiks
piemērots akmeņoglēm, koksam un lignītam (brūnoglēm). Nodokļa likme akmeņoglēm, koksam un
lignītam (brūnoglēm) tiek noteikta atkarībā no šo produktu siltumspējas.
Gadījumos, kad siltumspēja nav uzrādīta, nodokļa likme par tonnu ir noteikta,
ņemot vērā vidējo statistisko ogļu siltumspējas rādītāju. Pēc LR Centrālās
statistikas pārvaldes datiem, Latvijā patērēto ogļo vidējā siltumspēja
2004.gadā bija 26,2 GJ/t. Daļa no likumprojekta normām precizē
atsevišķus jautājumus par dabas resursu nodokļa
piemērošanu.
Likumprojektā: 1. precizēta pārskatu par aprēķināto
dabas resursu nodokli iesniegšana, tajā
skaitā nosakot, ka nodokļa maksātājs,
kurš ir atbrīvots no nodokļa samaksas par videi kaitīgām precēm, par iepakojumu
un vienreiz lietojamiem galda traukiem un piederumiem atbilstoši likuma 8.
vai 9.pantam, pārskatu par aprēķināto dabas resursu nodokli attiecīgajā
Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālajā iestādē nesniedz par periodu, kurā
ticis piemērots atbrīvojums no nodokļa samaksas. Par šo periodu nodokļa
maksātājam vai apsaimniekotājam jāsniedz noteiktas formas pārskats par
aprēķināto nodokli Vides ministrijā vai tās pakļautībā esošā iestādē; 2. noteikts, kuri no nodokļa
maksājumiem iekļaujami komercdarbības izmaksās un kuri nav; 3. precizēts, ka persona, kura ieved un izmanto savas saimnieciskās darbības nodrošināšanai
elektriskās un elektroniskās iekārtas, nemaksā nodokli, ja piegādes
līgumā ir ietvertas garantijas lietoto elektrisko un elektronisko iekārtu pēc
tā lietošanas nosūtīšanai atpakaļ piegādātājvalstij; 4. precizēts, kā maksājams nodoklis par piesārņojumu, kas emitēts
vidē C kategorijas piesārņojošas darbības rezultātā nozarēs, attiecībā uz kurām normatīvajos
aktos nav noteiktu nosacījumu un nav arī iespējams aprēķināt piesārņojošo
vielu apjomu; 5. precizēts likuma 31.pants, atsevišķi norādot kādos gadījumos un uz kādu dokumentu pamata Valsts ieņēmumu dienesta
teritoriālā iestāde piedzen nesamaksāto nodokli trīskāršā apmērā no
nodokļa maksātājiem un kādos no apsaimniekotājiem par iepakojuma, vienreiz
lietojamo galda trauku un piederumu vai videi kaitīgo preču apjomu, kāds nav
reģenerēts konkrētā pārskata periodā; 6. noteikts, ka no 2007.gada
1.janvāra nodokļa likme par cieto daļiņu emisiju gaisā būs tāda pati,
kāda tā bija līdz 2005.gada 31.decembrim, jo 2006.gadā noteiktā zemākā
nodokļa likme tomēr nebija pietiekami efektīva un neveicināja gaisa
piesārņošanas ar cietajām daļiņām samazināšanu; 7. likuma 4.pielikumā precizēts, ka patreizējā nodokļa likme 40 EUR piemērojama par nenodoto emisijas
apjomu, kas emitēts 2005.-2007.gadā (gada pārskats par 2007.gada emisijām
operatoram jāsagatavo līdz 2008.gada 31.martam; operatoram tiek dots laiks
līdz 2008.gada 30.aprīlim nodot tik daudz emisijas kvotas, cik tonnu CO2
emisiju minēts apstiprinātajā gada pārskatā; ja viņš nav šo nosacījumu
izpildījis, viņam jāpiemēro soda nauda 40 EUR apmērā, ne 100 EUR, kā patreiz
iznāk saskaņā ar likuma nosacījumiem); 8. noteiktas jaunas
nodokļa likmes par elektriskajiem akumulatoriem un galvaniskajiem strāvas avotiem no 2007.gada 1.janvāra. Likumprojektā nodokļa likmes šai objektu grupai
noteiktas par katru preces svara vienību nevis procentos no preces cenas, kā
tas ir šobrīd. Jaunās nodokļa likmes preču cenu nesadārdzinās, jo ir līdzvērtīgas
spēkā esošajām. Vienlaikus visiem nodokļa maksātajiem būs noteikta vienāda
pieeja, aprēķinot nodokli, neatkarīgi no tā vai elektriskie akumulatori un
galvaniskiem strāvas avoti tiks realizēti vai izmantoti savas saimnieciskās
darbības nodrošināšanai. Šāda pieeja vienkāršos nodokļa piemērošanu un
administrēšanu. Likmes izstrādātas, ņemot vērā Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2006/66/EK
(2006. gada 6. septembris) par baterijām un akumulatoriem, un
bateriju un akumulatoru atkritumiem un ar ko atceļ Direktīvu 91/157/EEK. |
Nav. |
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz sabiedrības un
tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts
veicinās ilgtspējīgas attīstības stratēģiju tautsaimniecībā un realizēs vidi
saudzējošu politiku. Likumprojekts
veicinās dabas resursu pārdomātu un ekonomiski pamatotu izmantošanu. Likumprojekts
veicinās tādu enerģijas
ražotāju attīstību, kuri būs orientēti uz vietējo
energoresursu izmantošanu, tādejādi samazinot importa apjomu, un efektīvi
izmantos energoresursus, ieviešot jaunas energoefektīvas un vidi saudzējošas
tehnoloģijas. Vienlaikus
jārēķinās, ka pieaugs cenas par oglēm, koksu, lignītu
(brūnoglēm). |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Realizējot
likumprojekta prasības, tiks vienkāršotas administratīvās procedūras,
administrējot dabas resursu nodokli. Likumprojekts būtiski neietekmēs uzņēmējdarbības vidi,
bet realizējot likumprojektu
juridiskām personām būs skaidri noteikts, kur, kad un kā maksāt
nodokli, kā arī, pie kādiem nosacījumiem nodoklis nav jāmaksā. |
|
Samazinot gaisa piesārņojumu ar gaistošajiem
organiskajiem savienojumiem un uzlabojot vides kvalitāti, tiks samazināta
iedzīvotāju saslimstība ar elpošanas ceļu slimībām, līdz ar to palielinot arī
cilvēku darbaspēju. Prognozējams,
ka pieaugs cenas par oglēm, koksu, lignītu (brūnoglēm). |
Likumprojekta
normu ieviešana pozitīvi ietekmēs vidi, jo īstenojot likumprojektā noteiktās
prasības, tiks veicināta emisiju vidē samazināšana un vides kvalitātes
uzlabošana, izmantojot videi draudzīgākus reģeneratīvos un vietējos
energoresursus (koksni, salmus, kūdru), energoresursus, un palielināta
energoresursu izmantošanas efektivitāte. Likumprojekta
prasību ieviešana pozitīvi ietekmēs vidi, jo to īstenojot, ievērojami
samazināsies arī dažādu atkritumu apjoms, kas atrodas tam nepiemērotās vietās
un rada būtisku vides piesārņojumu, un tādejādi ietekmē arī cilvēku veselību
un bioloģisko daudzveidību. |
|
5. Cita informācija |
Nav. |
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
||||||
|
tūkst. Ls |
|||||
Rādītāji |
Kārtējais gads (2006.) |
Nākamie trīs gadi (2007. 2009.) |
Vidēji piecu gadu
laikā pēc kārtējā gada |
|||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos Valsts pamatbudžetā tiek plānots ieņēmumu pieaugums, kas saistīts ar nodokļa piemērošanu oglēm, koksam, lignītam (brūnoglēm). |
Likumprojekts neskar šo jomu. |
+ 414,0 |
+ 422,3 |
+ 430,7 |
+ 608,4 |
|
2. Izmaiņas budžeta izdevumos
|
Likumprojekts neskar šo jomu. |
Likumprojekts neskar
šo jomu. |
Likumprojekts neskar
šo jomu. |
Likumprojekts neskar
šo jomu. |
Likumprojekts neskar
šo jomu. |
|
3. Finansiālā ietekme
|
Likumprojekts neskar šo jomu. |
414,0 |
422,3 |
430,7 |
608,4 |
|
4. Prognozējamie kompensējošie
pasākumi papildu izdevumu finansēšanai
|
Likumprojekts neskar šo jomu. |
Nav paredzēti |
Nav paredzēti |
Nav paredzēti |
Nav paredzēti |
|
5. Detalizēts finansiālā
pamatojuma aprēķins
|
|
|||||
6. Cita informācija
|
Valsts pamatbudžetā tiek plānots ieņēmumu pieaugums no nodokļa ieņēmumiem par oglēm, koksu, lignītu (brūnoglēm). Jaunās nodokļa likmes par elektriskajiem akumulatoriem un galvaniskajiem strāvas avotiem no 2007.gada 1.janvāra noteiktas par katru preces svara vienību nevis procentos no preces cenas, kā tas ir šobrīd. Jaunās nodokļa likmes preču cenu nesadārdzinās, jo ir līdzvērtīgas spēkā esošajām. |
|||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
||||||
1.
Kādi normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod
un vai ir sagatav
oti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Līdz 2007.gada
1.jūlijam atbilstoši Dabas resursu nodokļa likumā veiktajiem grozījumiem būs
jāsagatavo un jāpieņem grozījumi Ministru kabineta 2006.gada 20.jūnija
noteikumos Nr. 504 Dabas resursu nodokļa aprēķināšanas un maksāšanas
kārtība. |
|||||
2. Cita
informācija |
Nav. |
|||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
||||||||
1.Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekta normas atbilst ES sekundāro tiesību aktu prasībām. Likumprojekts atbilst Padomes 2003.gada 27.oktobra
Direktīvas 2003/96/EK, kas pārkārto Kopienas noteikumus par nodokļu uzlikšanu
energoproduktiem un elektroenerģijai un Padomes 2004.gada 29.aprīļa
Direktīvas 2004/74/EK, ar ko groza Direktīvu 2003/96/EK, par dažu dalībvalstu
iespēju piemērot nodokļu līmeņa pagaidu atbrīvojumus vai samazinājumus
attiecībā uz energoproduktiem un elektroenerģiju, prasībām. |
|||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts neskar šo jomu. |
|||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts neskar šo jomu. |
|||||||
Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
Padomes 2003.gada 27.oktobra Direktīva 2003/96/EK, kas
pārkārto Kopienas noteikumus par nodokļu uzlikšanu energoproduktiem un
elektroenerģijai. |
|||||||
Latvijas tiesību akta
projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES tiesību akta un
attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe
(atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|||||
1.pants |
2.pants 1.punkts b) apakšpunkts |
Atbilst |
|
|||||
3.pants |
9.pants 1.punkts I pielikums C
tabula |
Atbilst |
|
|||||
11.panta pirmā daļa |
9.pants 1.punkts I pielikums C
tabula |
Atbilst |
|
|||||
11.panta ceturtā daļa |
14.pants 1.punkts a) apakšpunkts 15.pants 1.punkts c) apakšpunkts |
Atbilst |
|
|||||
Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
Padomes 2004.gada 29.aprīļa Direktīva 2004/74/EK, ar ko groza Direktīvu 2003/96/EK, par dažu dalībvalstu iespēju piemērot nodokļu līmeņa pagaidu atbrīvojumus vai samazinājumus attiecībā uz energoproduktiem un elektroenerģiju. |
|||||||
Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|||||
20.pants |
2.pants |
Atbilst |
|
|||||
5. Cita informācija |
Pārējās direktīvu 2003/96/EK un 2004/74 normas, kas attiecas uz nodokļa piemērošanu energoproduktiem, ir pārņemtas ar likumu Par akcīzes nodokli. Direktīvu 2003/96/EK un 2004/74 normas attiecībā uz nodokļa piemērošanu elektroenerģijai tiks pārņemtas ar likumu Par elektroenerģijas nodokli, kurš stāsies spēkā ar 2007.gada 1.janvāri. Pārējās direktīvas 2003/87/EK normas pārņemtas likumā Par piesārņojumu un tiem pakārtotajos Ministru kabineta noteikumos un Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā. Likumprojektā iekļauta atsauce uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2003.gada 13.oktobra Direktīvu 2003/87/EK, ar kuru nosaka sistēmu siltumnīcas efektu izraisošo gāzu emisijas kvotu tirdzniecībai Kopienā un groza Padomes direktīvu 96/61/EK. Direktīvas 16.panta 3. un 4.daļas normas jau ir pārņemtas ar spēkā esošā Dabas resursu nodokļa likumu, kur tās ir iekļautas 4.pielikuma 7.ailē, bet likumā nebija iekļauta informatīvā atsauce uz šo direktīvu. |
|||||||
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu
|
||||||||
Likumprojekts
nosūtīts atzinumu un komentāru sniegšanai: Vides konsultatīvajai padomei, Latvijas Tirgotāju asociācijai, Latvijas Iepakojuma asociācijai, Latvijas Ķīmijas un farmācijas uzņēmēju asociācijai, Latvijas Datortehnoloģiju asociācijai, Latvijas Elektrotehnikas un elektronikas rūpniecības asociācijai, Latvijas Sadzīves preču ražotāju asociācijai, Latvijas Atkritumu saimniecības asociācijai, Latvijas Atkritumu saimniecības uzņēmumu asociācijai, Izlietotā Iepakojuma un otrreizējo izejvielu pārstrādātāju asociācijai, Latvijas ūdensapgādes un kanalizācijas uzņēmumu asociācijai, Latvijas Siltumražošanas uzņēmēju asociācijai, Latvijas
Piensaimnieku centrālajai savienībai. |
||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Atzinumi
un komentāri par likumprojektu saņemti no Latvijas Tirgotāju asociācijas,
Latvijas Iepakojuma asociācijas, Latvijas Ķīmijas un farmācijas uzņēmēju
asociācijas un Latvijas Elektrotehnikas un elektronikas rūpniecības
asociācijas. Latvijas
Elektrotehnikas un elektronikas rūpniecības asociācijas un Latvijas
Iepakojuma asociācijas izteiktie priekšlikumi nav pilnībā ņemti
vērā, jo daļa no tiem ir pretrunā ar Valsts ieņēmumu dienesta ierosinātajiem
dabas resursu nodokļa likuma grozījumiem, bet daļa ir redakcionālas dabas. Latvijas
Tirgotāju asociācija ir izskatījusi
likumprojektu Grozījumi Dabas resursu nodokļa likumā no tirdzniecības
nozares attīstības viedokļa un uzskata, ka ar jaunajām normām paredzēta
uzņēmējiem atvieglotāka pārskatu iesniegšanas kārtība valsts iestādēs,
precizēts nodokļa maksāšanas režīms ievedamajām elektrotehniskajām iekārtām,
ieviesta lielāka skaidrība par nodokļa maksājumu iekļaušanu komercdarbības
izmaksās. Šajā daļā Asociācija atbalsta likuma grozījumu pieņemšanu.
Vienlaikus Asociācija atturas no atzinuma sniegšanas par kurināmā resursu
aplikšanu ar dabas resursu nodokli. |
|||||||
3.Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedrības domas viedoklis |
Sabiedrība par izmaiņām dabas resursu nodokļa piemērošanā tiks informēta ar plašsaziņas līdzekļu starpniecību. |
|||||||
Speciālas konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem, izstrādājot likumprojektu, nav notikušas. Likumprojektu sagatavojot, ir ņemti vērā Eiropas Savienības valstu normatīvie dokumenti un Eiropas valstu pieredze, piemērojot vides nodokļus un maksājumus. |
||||||||
Nav. |
||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
||||||||
Likumprojekta
ieviešanas rezultātā netiks radītas jaunas valsts iestādes. Esošo iestāžu
funkcijas netiks mainītas. Likumprojekta
prasību izpildi no valsts puses nodrošinās Vides ministrija un tās padotībā
esošās iestādes un Valsts ieņēmumu dienests. |
||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Pēc pieņemšanas Saeimā likums tiks ievietots Vides ministrijas interneta
mājas lapā, publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un būs pieejams
normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS). Par likuma pieņemšanu sabiedrība tiks informēta ar informatīvo semināru
un plašsaziņas līdzekļu starpniecību. |
|||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds var pārsūdzēt lēmumu vispārējā administratīvi procesuālajā kārtībā. Administratīvo aktu var apstrīdēt Vides ministrijā. |
|||||||
4. Cita informācija |
Nav. |
|||||||
Vides ministrs R.Vējonis
05.12.2006 19:19
2 210
Rudīte Vesere,
7026464, 29488161
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā persona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
G.Puķītis |
A.Stašāne |
V.Puriņš |
R.Vesere |