Likumprojekts
Grozījumi Sēklu aprites
likumā
Izdarīt Sēklu aprites likumā (Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1999, 22.nr.; 2002, 11.nr.; 2003,
22.nr.; 2004, 13., 21.nr.; 2006, 1.nr.) šādus grozījumus:
1. Izslēgt 2.panta 3.punkta "a"
apakšpunktu.
2. Papildināt 4.pantu ar ceturto daļu šādā
redakcijā:
"(4) Izmaiņas Sēklaudzētāju un sēklu tirgotāju
reģistrā veic Valsts augu aizsardzības dienests pēc personas iesnieguma
saņemšanas un izvērtēšanas."
3. Izteikt 5.panta 4.punktu šādā redakcijā:
"4) saiņojuma lielumu un veidu augu sugu sēklām, kam tas paredzēts normatīvajos aktos par sēklaudzēšanu un sēklu tirdzniecību, kā arī etiķetes saturu un veidu;".
4. Izteikt IV nodaļas nosaukumu šādā redakcijā:
"Sēklu sertifikācija un
šķirnes sējumu reģistrācija".
5. Papildināt likumu ar 8.1 pantu šādā redakcijā:
"8.1 pants. Šķirnes sējumu reģistrācija
Pēc personas iesnieguma saņemšanas Valsts augu aizsardzības dienests reģistrē šķirnes sējumus normatīvajos aktos par sēklaudzēšanu un sēklu tirdzniecību noteiktajā kārtībā."
6. 11.1 pantā:
papildināt pirmās daļas 3.punktu ar otro teikumu šādā redakcijā:
"Šķirnes saimniecisko īpašību novērtēšanas prasības nosaka Ministru kabinets.";
papildināt pantu ar desmito daļu šādā redakcijā:
"(10) Valsts augu aizsardzības dienests šķirnes atšķirīguma, viendabīguma un stabilitātes noteikšanas vadlīnijas ievieto savā interneta mājaslapā."
7. Izteikt 16.pantu šādā redakcijā:
"16.pants. Izņēmuma
gadījumi sēklu tirdzniecībā
(1) Komisijas 2006.gada 8.februāra Regulā (EK) Nr.217/2006, ar ko paredz piemērošanas noteikumus Padomes Direktīvām 66/401/EEK, 66/402/EEK, 2002/54/EK, 2002/55/EK un 2002/57/EK attiecībā uz dalībvalstu pilnvarošanu uz laiku atļaut tirgot sēklas, kuras neatbilst minimālās dīgtspējas prasībām (turpmāk Komisijas Regula Nr.217/2006), noteiktais kontaktpunkts ir Valsts augu aizsardzības dienests.
(2) Ja radušās īslaicīgas grūtības sēklu apgādē un Latvijā trūkst attiecīgās šķirnes sēklu, Valsts augu aizsardzības dienests saskaņā ar Komisijas Regulu Nr.217/2006 izsniedz atļauju uz laiku tirgot sēklas, kuras neatbilst minimālās dīgtspējas prasībām. Atļaujas izsniegšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.
(3) Atļaujas izsniegšanas kārtību tādu šķirņu sēklu tirdzniecībai, par kurām ir iesniegts pieteikums, bet kuras vēl nav iekļautas Latvijas augu šķirņu katalogā vai Eiropas Savienības kopējā dārzeņu šķirņu katalogā, nosaka Ministru kabinets."
8. Papildināt VII nodaļu ar 21.pantu šādā redakcijā:
"21.pants. Valsts nodeva
Valsts nodevu Ministru kabineta
noteiktajā kārtībā un apmērā maksā:
1) sēklaudzētājs, sēklu sagatavotājs, saiņotājs, tirgotājs vai ievedējs par iesnieguma izvērtēšanu personas reģistrācijai un izmaiņu veikšanu Sēklaudzētāju un sēklu tirgotāju reģistrā;
2) selekcionārs, selekcionāra tiesību īpašnieks, šķirnes uzturētājs vai to pilnvarotie pārstāvji par šķirnes uzturēšanu, iesnieguma izvērtēšanu šķirnes iekļaušanai un uzturēšanas termiņa pagarināšanai Latvijas augu šķirņu katalogā;
3) bioloģiskās lauksaimniecības produkcijas ražotājs par iesnieguma izvērtēšanu atļaujas izsniegšanai par tādu sēklu un sēklas kartupeļu materiāla izmantošanu, kas nav iegūts ar bioloģiskās lauksaimniecības ražošanas metodi."
9. Papildināt pārejas noteikumus ar 6.punktu šādā redakcijā:
"6. Ministru kabinets līdz 2007.gada 1.decembrim izdod šā likuma 11.1 panta pirmās daļas 3.punktā un 16.pantā minētos noteikumus."
Likums stājas spēkā 2007.gada 1.janvārī.
Zemkopības ministrs
M.Roze
Likumprojekta Grozījumi Sēklu aprites likumā
anotācija
I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs |
||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
2006.gada 8.februārī ir pieņemta Eiropas Savienības Komisijas Regula (EK) Nr.217/2006, ar ko paredz piemērošanas noteikumus Padomes direktīvām 66/401/EEK, 66/402/EEK, 2002/54/EK, 2002/55/EK un 2002/57/EK attiecībā uz dalībvalstu pilnvarošanu uz laiku atļaut tirgot sēklas, kuras neatbilst minimālās dīgtspējas prasībām (turpmāk Regula). Komisijas Regula ir pieņemta lai vienkāršotu un paātrinātu atļauju piešķiršanas procedūru, nodrošinot, ka Komisijas un dalībvalstu rīcībā ir visa nepieciešamā informācija pieprasījuma novērtēšanai un atbildes sniegšanai un ka saskaņošanas procedūra ir piemērots instruments starp Komisiju un dalībvalstīm. 2004.gada 1.decembrī ir pieņemts Eiropas Savienības Komisijas Lēmums 2004/842/EC, par īstenošanas noteikumiem, ar ko dalībvalstis var atļaut laist tirgū tādu šķirņu sēklas, par kurām ir iesniegts pieteikums iekļaušanai valsts lauksaimniecības augu šķirņu vai dārzeņu šķirņu katalogā (turpmāk Lēmums). Līdz ar to likumu nepieciešams papildināt ar 16.pantu. Pašlaik nav Ministru kabineta noteikumu par šķirnes saimniecisko īpašību novērtēšanu, bet šī joma attiecas arī uz trešajām personām. Līdz ar to likumu nepieciešams papildināt ar 11.1panta pirmās daļas 3.punktu. Ņemot vērā Ministru kabineta 2005.gada 9.augusta sēdes protokollēmuma
Nr.45 35.§ Par valsts pārvaldes iestāžu ieņēmumiem no sniegtajiem maksas
pakalpojumiem, un citiem pašu ieņēmumiem, ir nepieciešams maksas
pakalpojumus par Sēklaudzētāju un sēklu tirgotāju
reģistra un Latvijas augu šķirņu kataloga kārtošanu un iesnieguma izvērtēšanu
atļaujas izsniegšanai par tādu sēklu un sēklas kartupeļu materiāla
izmantošanu, kas nav iegūts ar bioloģiskās lauksaimniecības ražošanas metodi pārveidot par valsts nodevas objektu. Līdz ar to likumu
nepieciešams papildināt ar 21.pantu. Valsts sekretāru sanāksmē 10.augustā ir izsludināts likumprojekts
Grozījumi likumā Par nodokļiem un nodevām, kas paredz noteikt jaunus
valsts nodevas objektus. Pamatojoties uz augstāk minēto, Zemkopības ministrija lūdz
likumprojektu Grozījumi Sēklu aprites likumā izskatīt vienotā paketē ar
likumprojektiem Grozījumi likumā Par nodokļiem un nodevām; Grozījumi Ciltsdarba likumā; ,,Grozījumi Pārtikas aprites
uzraudzības likumā; ,,Grozījumi Dzīvnieku aizsardzības likumā; ,,Grozījumi
Lauksaimniecības un lauku attīstības likumā; ,,Grozījumi Ceļu satiksmes
likumā. |
|||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz Regulā noteikto prasību nodrošināšanu, nosakot attiecīgo institūciju, kurā persona var iesniegt iesniegumu atļaujas saņemšanai uz laiku tirgot sēklas, kuras neatbilst minimālās dīgtspējas prasībām. Likumprojekts, Valsts augu aizsardzības dienestam papildus jau esošajiem uzdevumiem, paredz vadlīnijas šķirnes atšķirīguma, viendabīguma un stabilitātes noteikšanai ievietot savā interneta mājas lapā. Likumprojekts
paredz valsts nodevas par Sēklaudzētāju
un sēklu tirgotāju reģistra un Latvijas augu
šķirņu kataloga kārtošanu un iesniegumu izvērtēšanu atļaujas izsniegšanai par
tādu sēklu un sēklas kartupeļu materiāla izmantošanu, kas nav iegūts ar
bioloģiskās lauksaimniecības ražošanas metodi. |
|||||||||
3. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts neskar nodarbinātības, bezdarba līmeņa, konkurences, kā arī sēklu cenu un ievešanas, izvešanas jomu. |
|||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts neskar uzņēmēju tiešās un netiešās izmaksas, kā arī laika patēriņu. |
|||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
5. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts
budžetu un pašvaldību budžetiem (tūkst. latu) |
||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads 2006. |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||
2007. |
2008. |
2009. |
||||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: iesnieguma
izvērtēšana atļaujas izsniegšanai par tādu sēklu un sēklas kartupeļu
materiāla izmantošanu, kas nav iegūts ar bioloģiskās lauksaimniecības
ražošanas metodi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins: valsts pamatbudžeta nodokļu ieņēmumi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
6. Cita informācija |
Kopējais ieņēmumu apjoms, kuru ir paredzēts pārveidot par valsts nodevu 2007.gadā ir plānots 25770 latu apmērā. Tai skaitā ieņēmumi par iesnieguma izvērtēšanu atļaujas izsniegšanai par tādu sēklu un sēklas kartupeļu materiāla izmantošanu, kas nav iegūts ar bioloģiskās lauksaimniecības ražošanas metodi 20000 latu apmērā. Šis pakalpojuma veids (Nr.11) iekļauts 2006.gada 21.marta Ministru kabineta noteikumos Nr.215 Noteikumi par Valsts augu aizsardzības dienesta sniegto maksas pakalpojumu cenrādi ar piezīmi, ka tas stājās spēkā ar 2007.gada 1.janvāri. Kā arī ieņēmumi par iesnieguma izvērtēšanu personas reģistrācijai Sēklaudzētāju un sēklu tirgotāju reģistrā 750 latu apmērā, ieņēmumi par iesnieguma izvērtēšanu par izmaiņu veikšanu Sēklaudzētāju un sēklu tirgotāju reģistrā 800 latu apmērā, ieņēmumi par iesnieguma izvērtēšanu šķirnes iekļaušanai Latvijas augu šķirņu katalogā 600 latu apmērā, ieņēmumi par šķirnes uzturēšanu Latvijas augu šķirņu katalogā 3500 latu apmērā, ieņēmumi par šķirnes uzturēšanas termiņa pagarināšanu Latvijas augu šķirņu katalogā 120 latu apmērā. Sakarā ar to, ka šie maksas pakalpojumi no 2007.gada 1.janvāra tiks pārveidoti kā valsts nodevas, samazināsies Valsts augu aizsardzības dienesta maksas pakalpojumu apjoms, kuru būs nepieciešams aizstāt ar valsts budžeta dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem. Par papildus valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu Valsts augu aizsardzības dienestam 2007.gadam un turpmākiem gadiem saistīto izdevumu segšanai lems Ministru kabinets valsts budžeta projekta veidošanas procesā. |
|||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Papildus jāizdod šādus Ministru kabineta noteikumus: - Šķirnes saimniecisko īpašību novērtēšanas noteikumi; - Noteikumi par atļaujas saņemšanas kārtību sēklu tirdzniecībai ar pazeminātu dīgtspēju; - Noteikumi par atļaujas izsniegšanas kārtību tādu šķirņu sēklu tirdzniecībai, par kurām ir iesniegts pieteikums, bet kuras vēl nav iekļautas Latvijas augu šķirņu katalogā vai Eiropas Savienības kopējā dārzeņu šķirņu katalogā. Normatīvo aktu projekti tiks izstrādāti līdz 2007.gada 1.decembrim. -
Noteikumi par
valsts nodevu par iesnieguma izvērtēšanu personas reģistrācijai, izmaiņu
veikšanai Sēklaudzētāju un sēklu tirgotāju reģistrā, iesnieguma izvērtēšanu
šķirnes iekļaušanai, uzturēšanai un uzturēšanas termiņa pagarināšanai
Latvijas augu šķirņu katalogā un iesnieguma izvērtēšanu atļaujas izsniegšanai
par tādu sēklu un sēklas kartupeļu materiāla izmantošanu, kas nav iegūts ar
bioloģiskās lauksaimniecības ražošanas metodi. Normatīvais akta projekts ir izstrādāts un to jāizdod līdz 2007.gada 1.janvārim. Ir sagatavots likumprojekts Grozījumi likumā Par nodokļiem un nodevām, kas izsludināts Valsts sekretāru sanāksmē šā gada 10.augustā. |
|||||||||
2. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts
|
||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Eiropas Savienības Komisijas regula (EK) Nr.217/2006, ar ko paredz piemērošanas noteikumus Padomes Direktīvām 66/401/EEK, 66/402/EEK, 2002/54/EK, 2002/55/EK un 2002/57/EK attiecībā uz dalībvalstu pilnvarošanu uz laiku atļaut tirgot sēklas, kuras neatbilst minimālās dīgtspējas prasībām (turpmāk Regula). Regulā minētās normas ar likumprojektu tiek pārņemtas daļēji. Pilnībā tās tiks pārņemtas, izstrādājot Ministru kabineta noteikumus Noteikumi par atļaujas saņemšanas kārtību sēklu tirdzniecībai ar pazeminātu dīgtspēju. Tos paredzēts izstrādāt līdz 2007.gada 1.decembrim. 2004.gada 1.decembra Eiropas Savienības Komisijas lēmums 2004/842/EC, par īstenošanas noteikumiem, ar ko dalībvalstis var atļaut laist tirgū tādu šķirņu sēklas, par kurām ir iesniegts pieteikums iekļaušanai valsts lauksaimniecības augu šķirņu vai dārzeņu šķirņu katalogā (turpmāk Lēmums). Lēmums ar likumprojektu tiek pārņemtas daļēji. Pilnībā tas tiks pārņemts, izstrādājot Ministru kabineta noteikumus Noteikumi par atļaujas izsniegšanas kārtību tādu šķirņu sēklu tirdzniecībai, par kurām ir iesniegts pieteikums, bet kuras vēl nav iekļautas Latvijas augu šķirņu katalogā vai Eiropas Savienības kopējā dārzeņu šķirņu katalogā. Tos paredzēts izstrādāt līdz 2007.gada 1.decembrim. |
|||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
2.tabula |
||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe |
Komentāri |
|||||||
1. 7.panta pirmā un otrā daļa (spēkā esošais 16.pants) 2. 7.panta trešā daļa (spēkā esošais 16.pants) |
Regulas 2.panta 1); 3) punkts, 5.panta 1) punkts. Lēmuma 1. - 38.pants. |
Atbilst Atbilst daļēji |
Pilnībā Lēmums tiks pārņemts, izstrādājot Ministru kabineta noteikumus Noteikumi par atļaujas izsniegšanas kārtību tādu šķirņu sēklu tirdzniecībai, par kurām ir iesniegts pieteikums, bet kuras vēl nav iekļautas Latvijas augu šķirņu katalogā vai Eiropas Savienības kopējā dārzeņu šķirņu katalogā. Tos paredzēts izstrādāt līdz 2007.gada 1.decembrim. |
|||||||
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu
|
||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas notikušas ar Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padomi un Latvijas sēklaudzētāju asociāciju. |
|||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādātie tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Atbalsta. |
|||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Normatīvā akta projektā ietvertie nosacījumi sēklu apritē tika apspriesti sanāksmē ar Latvijas sēklaudzētāju asociāciju. Atbalsta. |
|||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Nav notikušas. |
|||||||||
5. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
VII. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde
|
||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Šā normatīvā akta izpildes kontroli veiks Valsts augu aizsardzības dienests esošā finansējuma ietvaros. |
|||||||||
2. Kā sabiedrība
tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Normatīvais akts pēc tā pieņemšanas tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un periodiskajā izdevumā Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs. |
|||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Savas tiesības indivīds var aizstāvēt vispārējā administratīvā procesa kārtībā. Valsts augu aizsardzības dienesta (turpmāk - VAAD) amatpersonu izdotos administratīvos aktus var apstrīdēt VAAD nolikuma noteiktajā kārtībā. |
|||||||||
4. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu n eskar. |
|||||||||
Valsts sekretāre
|
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
L.Straujuma
|
S.Grigaļūna |
I.Smilga |
K.Vīksne |
08.11.2006. 12:23
1566
K.Vīksne
7027313, Kristine.Viksne@zm.gov.lv