Likumprojekts
Grozījumi
Likumā par budžetu un finanšu vadību
Izdarīt
Likumā par budžetu un finanšu vadību (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
Kabineta Ziņotājs, 1994, 8.nr.; 1996, 24.nr.; 1997, 21.nr.; 1998, 9.nr.; 1999,
24.nr.; 2001, 1.nr.; 2002, 23.nr.; 2003, 2., 23.nr.; 2005, 2., 24.nr.) šādus
grozījumus:
1. Aizstāt
visā likumā vārdus "fiskālais deficīts" (attiecīgā locījumā) ar
vārdiem "finansiālais deficīts" (attiecīgā locījumā).
2. I nodaļā:
papildināt
termina "Aizdevumi" skaidrojumu pirms vārdiem "juridiskajām
personām" ar vārdiem "pašvaldībām un citām";
papildināt
nodaļu aiz termina "Apropriācija" ar terminu un tā skaidrojumu šādā
redakcijā:
"Apropriācijas
rezerve gadskārtējā valsts budžeta likumā plānota apropriācijas daļa, ko
sadala Ministru kabineta noteikumos paredzētajos gadījumos.";
papildināt
termina "Ieņēmumi" skaidrojumu aiz vārdiem "(ar uzskaiti naudā)"
ar vārdiem "kā arī ieņēmumi no saņemtajiem transfertiem";
izteikt
terminu "Investīcijas" un tā skaidrojumu šādā redakcijā:
izteikt
terminu "Konsolidētais kopbudžets" un tā skaidrojumu šādā redakcijā:
"Konsolidētais kopbudžets valsts
pamatbudžeta, valsts speciālā budžeta, pašvaldību pamatbudžetu un pašvaldību
speciālo budžetu summa, no kuras atskaitīti transferti.";
papildināt
nodaļu aiz termina "Konsolidētais kopbudžets" ar terminu un tā skaidrojumu
šādā redakcijā:
"Maksas pakalpojums pasākumu kopums, ko valsts budžeta
iestāde normatīvajos aktos paredzētajos gadījumos veic par samaksu, lai nodrošinātu
sabiedrības vajadzību ievērošanu.";
papildināt
termina "Pamatbudžets" skaidrojumu aiz vārdiem "un citi pašu
ieņēmumi" ar vārdu "transferti";
papildināt
termina "Speciālais budžets" skaidrojumu aiz vārdiem "un citi
pašu ieņēmumi" ar vārdu "transferti";
izslēgt terminus "Subsīdijas" un "Tīrais aizdevums" un to skaidrojumus;
papildināt
nodaļu aiz termina "Tieši no budžeta finansētie komersanti" ar
terminu un tā skaidrojumu šādā redakcijā:
"Transferts īpaši iezīmētu
budžeta līdzekļu pārskaitījums, ko var veikt viena līmeņa budžeta valsts
pamatbudžeta, valsts speciālā budžeta, pašvaldību pamatbudžeta, pašvaldību
speciālā budžeta ietvaros vai starp dažāda līmeņa budžetiem. Transferta
saņēmējs saņemto budžeta līdzekļu pārskaitījumu var izmantot gan izdevumu
segšanai, gan pārskaitīšanai tālāk citam transferta saņēmējam.";
aizstāt termina "Vidēja termiņa valsts
budžeta plānošana" skaidrojumā vārdus "pieciem gadiem" ar
vārdiem "vidējam termiņam";
papildināt nodaļu aiz termina "Vidēja termina
valsts budžeta plānošana" ar terminu un tā skaidrojumu šādā redakcijā:
"Vidējs termiņš trīs nākamie saimnieciskie
gadi."
3. 5.pantā:
izteikt
piekto daļu šādā redakcijā:
"(5) Valsts
budžeta finansiālā bilance ir valsts budžeta ieņēmumu un izdevumu starpība.
Valsts budžetam ir finansiālais pārpalikums, ja valsts budžeta finansiālā
bilance ir pozitīva jeb valsts budžeta ieņēmumi ir lielāki par izdevumiem.
Valsts budžetam ir finansiālais deficīts, ja valsts budžeta finansiālā bilance
ir negatīva jeb valsts budžeta ieņēmumi ir mazāki par izdevumiem.";
izslēgt
astoto daļu;
papildināt
pantu ar divpadsmito daļu šādā redakcijā:
"(12) Ministru kabinets nosaka
kārtību, kādā plānojami un uzskaitāmi valsts budžeta iestāžu sniegtie maksas
pakalpojumi."
4. Izteikt
8.panta trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Transferti no pamatbudžeta konta
uz speciālā budžeta kontu ir atļauti tikai ar apropriāciju."
5. 9.pantā:
papildināt
piektās daļas 1.punktu aiz vārdiem "ārvalstu finanšu palīdzības līdzekļu"
ar vārdiem "gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā veikto transfertu";
izteikt
piektās daļas 7.punktu šādā redakcijā:
"7) Eiropas Savienības politiku
instrumentiem, lai īstenotu tādus Eiropas lauksaimniecības garantiju fonda
pasākumus, kuri izriet no Eiropas Savienības tieši piemērojamiem tiesību
aktiem.";
papildināt sesto daļu aiz vārda "mērķiem"
ar vārdiem "izņemot šā likuma 12.pantā paredzētos gadījumus";
papildināt pantu ar septīto, astoto un
devīto daļu šādā redakcijā:
"(7) Ministru kabinetam ir tiesības
ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei gadskārtējā valsts budžeta
likumā noteiktās apropriācijas ietvaros pārdalīt apropriācijas starp
programmām, apakšprogrammām un izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kodiem.
(8) Šā panta septītajā daļā
paredzētajā gadījumā apropriācijas pārdales apjoms nedrīkst pārsniegt gadskārtējā
valsts budžeta likumā noteikto līmeni.
(9) Ministrijas un citas centrālās
valsts iestādes izstrādā un Finanšu ministrija izvē
rtē pieprasījumus par
apropriācijas pārdali starp programmām, apakšprogrammām un izdevumu ekonomiskās
klasifikācijas kodiem atbilstoši Ministru kabineta noteiktajai kārtībai."
6. Papildināt
likumu ar 9.1 pantu šādā redakcijā:
"9.1 pants. Apropriācijas rezerve
(1) Gadskārtējā
valsts budžeta likumā nosaka apropriācijas rezervi, ko ministrijas, citas
centrālās valsts iestādes un pašvaldības izmanto Ministru kabineta noteiktajā
kārtībā.
(2) Gadskārtējā
valsts budžeta likumā apropriācijas rezervi plāno kā atsevišķu valsts
pamatbudžeta programmu.
(3) Apropriācijas
rezerves apjomu vidējam termiņam apstiprina Ministru kabinets vienlaikus ar
vidēja termiņa makroekonomiskās attīstības un fiskālās politikas ietvaru.
(4) Ministru
kabinets apropriācijas rezerves ietvaros piešķir ministrijām, citām centrālajām
valsts iestādēm un pašvaldībām apropriācijas, bet ne lielākā apjomā par to
neizlietoto dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem iepriekšējā gada beigās.
(5) Ministru
kabinets apstiprina kārtējā gada apropriācijas rezerves sadalījumu ministrijām,
citām centrālajām valsts iestādēm un pašvaldībām pa programmām, apakšprogrammām
un izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kodiem."
7. Izteikt
16.pantu šādā redakcijā:
"16.pants.
Atbildība par valsts budžeta likuma projekta (budžeta likumprojektu paketes)
sagatavošanu
Finanšu
ministrs ir atbildīgs par gadskārtējā valsts budžeta likuma projekta (budžeta
likumprojektu paketes), tam pievienojamo paskaidrojumu un vidēja termiņa
makroekonomiskās attīstības un fiskālās politikas ietvara izstrādāšanu."
8. Papildināt
likumu ar 16.1 un 16.2 pantu šādā redakcijā:
"16.1 pants. Vidēja termiņa budžeta mērķi un prioritārie attīstības virzieni
(1) Finanšu ministrija sadarbībā ar
Valsts kanceleju katru gadu līdz 28.februārim aktualizē normatīvo aktu par
vidēja termiņa budžeta mērķiem un prioritārajiem attīstības virzieniem nākamajiem
trijiem saimnieciskajiem gadiem un iesniedz to Ministru kabinetā.
(2) Ministru kabinets līdz kārtējā
gada 15.martam apstiprina šā panta pirmajā daļā minēto normatīvo aktu.
16.2 pants. Vidēja termiņa makroekonomiskās attīstības un fiskālās politikas ietvara izstrādāšana
(1) Finanšu ministrs sadarbībā ar
ekonomikas ministru un konsultējoties ar Latvijas Banku, katru gadu līdz
15.aprīlim aktualizē vidēja termiņa makroekonomiskās attīstības un fiskālās
politikas ietvaru nākamajiem trijiem saimnieciskajiem gadiem un iesniedz to
Ministru kabinetā.
(2) Vidēja termiņa makroekonomiskās
attīstības un fiskālās politikas ietvarā norāda:
1) vidēja termiņa valsts makroekonomiskās
situācijas prognozi;
2) valdības fiskālās politikas mērķus
vidējam termiņam;
3) valsts budžeta ieņēmumu prognozes vidējam
termiņam;
4) maksimāli pieļaujamo valsts budžeta izdevumu
kopapjomu vidējam termiņam;
5) valsts budžetā plānojamo apropriācijas
rezervi vidējam termiņam;
6) maksimāli pieļaujamo valsts budžeta
kopējo izdevumu apjomu katrai ministrijai un citām centrālajām valsts iestādēm
vidējam termiņam.
(3) Maksimāli pieļaujamo valsts budžeta
izdevumu kopapjomu vidējam termiņam un maksimāli pieļaujamo valsts budžeta
izdevumu kopējo apjomu katrai ministrijai un citām centrālajām valsts iestādēm
vidējam termiņam nosaka atbilstoši Ministru kabineta noteikumos paredzētajai
metodikai, ievērojot šā likuma 19.panta piektās daļas nosacījumus.
(4) Ministru kabinets līdz kārtējā gada
1.maijam apstiprina vidēja termiņa makroekonomiskās attīstības un fiskālās
politikas ietvaru.
(5) Finanšu ministrs līdz kārtējā gada
5.maijam informē Saeimu par Ministru kabineta apstiprināto vidēja termiņa
makroekonomiskās attīstības un fiskālās politikas ietvaru."
9. Izteikt
17.pantu šādā redakcijā:
"17.pants. Budžeta pieprasījumu izstrādāšanas pamatprincipi
(1) Finanšu ministrs iesniedz un
Ministru kabinets līdz kārtējā gada 5.maijam apstiprina instrukciju par budžeta
pieprasījumu izstrādāšanas pamatprincipiem.
(2) Instrukcija par budžeta
pieprasījumu izstrādāšanas pamatprincipiem ietver:
1) maksimāli pieļaujamo valsts budžeta
izdevumu kopējo apjomu katrai ministrijai un citām centrālajām valsts iestādēm
vidējam termiņam atbilstoši vidēja termiņa makroekonomiskās attīstības un
fiskālās politikas ietvarā norādītajam;
2) citus finanšu ierobežojumus, ko ievēro
budžeta aprēķinos;
3) kopsavilkumu par valsts makroekonomisko
attīstību un fiskālo politiku vidējā termiņā atbilstīgi vidēja termiņa
makroekonomiskās attīstības un fiskālās politikas ietvaram un normatīvajam
aktam par vidēja termiņa budžeta mērķiem un prioritārajiem attīstības
virzieniem;
4) budžeta pieprasījumu izstrādāšanas
kārtību un laika grafiku;
5) norādījumus par rezultatīvo rādītāju
atspoguļošanu;
6) budžeta aprēķinos izmantojamos
rādītājus;
7) budžeta pieprasījumu veidlapas;
8) citu budžeta pieprasījumu izstrādāšanai
nepieciešamo informāciju."
10.
18.pantā:
izteikt nosaukumu šādā redakcijā:
"18.pants.
Budžeta pieprasījumu izstrādāšana";
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Ministrijas un citas centrālās
valsts iestādes līdz kārtējā gada 1.jūlijam izstrādā un iesniedz Finanšu
ministrijā valsts budžeta pieprasījumus saskaņā ar instrukciju par budžeta
pieprasījumu izstrādāšanas pamatprincipiem.";
papildināt pantu ar 1.1 daļu
šādā redakcijā:
"(11) Ministrijas un citas
centrālās valsts iestādes izstrādā valsts budžeta pieprasījumus maksimāli pieļaujamā
valsts budžeta izdevumu apjoma ietvaros."
11. 19.pantā:
izteikt nosaukumu šādā redakcijā:
"19.pants.
Valsts budžeta pieprasījumu analīze";
izslēgt pirmo daļu;
izteikt otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Finanšu ministrs izstrādā
gadskārtējo valsts budžeta likuma projektu, pamatojoties uz vidēja termiņa makroekonomiskās
attīstības un fiskālās politikas ietvaru un budžeta pieprasījumiem, kas
iesniegti atbilstoši šā likuma 17. un 18.panta noteikumiem.";
aizstāt trešajā daļā vārdus "jebkurā
valsts budžeta likuma projekta izstrādes stadijā ir tiesīgs izvērtēt" ar
vārdu "izvērtē" un vārdu "pieprasīt" ar vārdu "pieprasa";
aizstāt piektajā daļā vārdus "un Valsts
kontroles" ar vārdiem "Valsts kontroles un Tiesībsarga biroja";
izslēgt septītās daļas pirmo teikumu.
12. 20.pantā:
izteikt trešo daļu šādā redakcijā:
"(3)
Finanšu ministrs līdz kārtējā gada 1.septembrim iesniedz Ministru kabinetā
valsts budžeta likuma projektu (budžeta likumprojektu paketi), tā
paskaidrojumus un precizēto vidēja termiņa makroekonomiskās attīstības un
fiskālās politikas ietvaru.";
izteikt sesto daļu šādā redakcijā:
"(6) Ministru kabinets akceptē
precizēto vidēja termiņa makroekonomiskās attīstības un fiskālās politikas
ietvaru un iesniedz to Saeimā."
13. 21.pantā:
aizstāt pirmajā daļā vārdu "pamatnostādnes"
ar vārdu "ietvaru";
izteikt otrās daļas 6.punktu šādā
redakcijā:
"6) kopsavilkumu par Valsts
investīciju programmas investīciju projektu īstenošanai nepieciešamajiem
līdzekļiem un finansēšanas avotiem, ikgadējiem ekspluatācijas izdevumiem pēc
projekta pabeigšanas, kā arī jauniem investīciju projektiem, kas pārsniedz
saimnieciskā gada ietvarus, kopsavilkumu par pabeigšanai nepieciešamajiem
izdevumiem nākamajos gados;";
izslēgt otrās daļas 7.punktu;
izslēgt otrās daļas 9.punktu;
aizstāt otrās daļas 12.punktā vārdus "vismaz
pieciem turpmākajiem gadiem" ar vārdiem "vidējam termiņam";
papildināt trešo daļu aiz vārda "projekts"
ar vārdiem "un vidēja termiņa makroekonomiskās attīstības un fiskālās
politikas ietvars";
izslēgt piektās daļas 8.punktu;
papildināt pantu ar sesto daļu šādā
redakcijā:
"(6) Apropriācijas,
kas paredzētas valsts budžeta finansējumam Eiropas Savienības fondu projektu
īstenošanai, grozījumos gadskārtējā valsts budžeta likumā drīkst pārdalīt
citiem mērķiem tikai ar Ministru kabineta lēmumu, kas pieņemts pirms grozījumu
projekta izskatīšanas."
14. Aizstāt
22.panta otrās daļas 1.punktā vārdu "summu" ar vārdu "apjomu".
15. 24.pantā:
svītrot pirmajā daļā vārdus "ar
finanšu ministra pilnvaru";
svītrot ceturtajā daļā vārdus "pasākumu
un projektu līmenī".
16. Papildināt
25.panta otro daļu aiz vārdiem "priekšlikumus par grozījumiem gadskārtējā
valsts budžeta likumā" ar vārdiem "un vidēja termiņa makroekonomiskās
attīstības un fiskālās politikas ietvarā".
17. Aizstāt
26.panta pirmajā daļā skaitli un vārdu "9.pantā" ar skaitļiem un vārdiem
"9. un 9.1 pantā".
18. Papildināt
31.pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Finanšu ministrija sagatavo saimnieciskā
gada pārskatu Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un apjomā."
19. Papildināt 34.pantu ar trešo daļu
šādā redakcijā:
"(3) Valsts kasei ir tiesības
vienoties ar budžeta finansētām institūcijām par naudas līdzekļu ieguldīšanu."
20. 36.pantā:
izteikt otro daļu šādā redakcijā:
"(2)
Valsts budžeta iestādēm nav tiesību slēgt finanšu līzinga līgumus un ņemt
aizņēmumus, ja citos likumos nav noteikts citādi.";
papildināt pantu ar ceturto daļu šādā
redakcijā:
"(4) Valsts aizdevumu izsniegšanas un
apkalpošanas kārtību nosaka Ministru kabinets."
21. Papildināt 47.pantu ar 4.1
daļu šādā redakcijā:
"(41) Valsts kasei Ministru
kabineta noteiktajā kārtībā ir tiesības apturēt asignējumus, ja Eiropas
Savienības politiku instrumentu atbalsta saņēmējs savlaicīgi neiesniedz
pārskatus par projekta īstenošanu, pamatojoties uz tādas Eiropas Savienības
politiku instrumentu vadībā iesaistītās iestādes lēmumu, kura pārbauda un
apstiprina Eiropas politiku instrumenta atbalsta saņēmēja iesniegto maksājumu
pieprasījumu."
22. Pārejas noteikumos:
izteikt 16.punktu šādā redakcijā:
"16. Šā likuma 5.panta desmitajā
daļā minētos Ministru kabineta noteikumus attiecībā uz 2007.gadu Ministru
kabinets izdod līdz 2007.gada 1.aprīlim.";
papildināt pārejas noteikumus ar 17., 18.,
19., 20., 21., 22., 23., 24., 25. un 26.punktu šādā redakcijā:
"17. Šā likuma 5.panta
divpadsmitajā daļā minētos noteikumus Ministru kabinets izdod līdz 2007.gada
1.novembrim.
18. Šā likuma 9.panta devītajā daļā
minētos noteikumus Ministru kabinets izdod līdz 2007.gada 1.septembrim.
19. Šā likuma 9.1 panta
pirmajā daļā minētos noteikumus Ministru kabinets izdod līdz 2007.gada
1.septembrim.
20. Šā likuma 16.2 panta
trešajā daļā minētos noteikumus Ministru kabinets izdod līdz 2007.gada
1.martam.
21. Šā likuma 31.panta ceturtajā daļā minētos
noteikumus Ministru kabinets izdod līdz 2007.gada 30.jūnijam.
22. Šā likuma 36.panta ceturtajā daļā minētos
noteikumus Ministru kabinets izdod līdz 2007.gada 1.jūnijam.
23. Šā likuma 47.panta 4.1 daļā
minētos noteikumus Ministru kabinets izdod līdz 2007.gada 30.jūnijam.
24. Šā likuma 9.panta septītā, astotā
un devītā daļa stājas spēkā 2008.gada
1.janvārī.
25. Šā likuma 9.1 pants
stājas spēkā 2008.gada 1.janvārī.
26. Līdz šā likuma 5.panta divpadsmitajā daļā
paredzēto Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā
līdz 2007.gada 31.decembrim piemēro Ministru kabineta 1997.gada 6.maija
instrukciju Nr.4 "Kārtība, kādā no valsts budžeta finansējamās iestādes
var sniegt maksas pakalpojumus", ciktāl tā nav pretrunā ar šo likumu."
Likums stājas spēkā 2007.gada 1.janvārī.
Finanšu ministrs
O.Spurdziņš
Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs
|
|
||||||||
1.Pašreizējās
situācijas raksturojums |
1. 2006.gada
14.septembrī Ministru kabinets apstiprināja koncepciju Par stratēģiskās
plānošanas un vidēja termiņa budžeta plānošanas ieviešanu valsts pārvaldē.
Ministru kabineta 2006.gada 14.septembra rīkojuma Nr.703 1.pantā ir
apstiprināts koncepcijā minētais problēmas risinājuma variants D. Apstiprinātais
problēmas risinājuma variants paredz katru gadu veidot likumu par budžetu
vienam gadam, sadalot pa programmām un apakšprogrammām, kā arī
makroekonomiskās attīstības un fiskālās politikas ietvaru trim gadiem. Ietvarā
paredzēts iekļaut maksimāli pieļaujamo valsts budžeta kopējo izdevumu apjomu
katrai ministrijai un citām centrālajām valsts iestādēm vidējam termiņam, kas
būs jāievēro, izstrādājot budžeta pieprasījumus un gadskārtējo budžeta
likumu. Tāpat koncepcija paredz ieviest apropriācijas rezervi apropriāciju
valsts pamatbudžetā, ko ministrijas, citas centrālās valsts iestādes un
pašvaldības noteiktā kārtībā varēs izmantot pamatā iepriekšējā gadā
gadskārtējā valsts budžeta likumā plānotām, iesāktām un no budžeta
izpildītāja neatkarīgu iemeslu dēļ nepabeigtām: iepirkumu procedūrām un
Valsts investīciju programmas investīciju projektiem. Papildus koncepcija
paredz piešķirt Ministru kabinetam tiesības ministrijai vai citai centrālajai
valsts iestādei gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas
ietvaros pārdalīt apropriācijas programmām, apakšprogrammām un ekonomiskās
klasifikācijas kodiem. Lai varētu
ieviest koncepcijā paredzēto, Likumā par budžetu un finanšu vadību ir veikti
vairāki grozījumi. 2. Saskaņā ar starptautiski atzītajām Eiropas pārskatu sistēmas (ESA 95) prasībām, Eiropas Savienības valstis savos valsts budžeta likumos norāda valsts budžeta finansiālā deficīta līmeni. Valsts budžeta fiskālais deficīta līmenis netiek aprēķināts. Arī sniedzot statistikas informāciju par valsts budžeta deficītu starptautiskajiem lietotājiem, tiek analizēts valsts budžeta finansēšanas deficīts, bet līdz šim aprēķinātais valsts budžeta fiskālā deficīta līmeni ietekmējošais rādītājs tīrie aizdevumi tiek uzrādīts valsts budžeta finanšu deficīta finansēšanas daļā. Lai nodrošinātu Latvijas gadskārtējā valsts budžeta likuma atbilstību starptautiskajām prasībām, sākot ar 2007.gadu, tiks mainīta valsts budžeta likuma struktūra. Līdz ar to jau šobrīd ir jānodrošina ministriju un citu valsts budžeta iestāžu pieprasījumu atbilstība jaunajai valsts budžeta struktūrai. 3. Lai nodrošinātu pietiekamu valsts budžeta finansējumu Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai, ir svarīgi šim mērķim paredzētās apropriācijas izlietot pilnā apjomā. Līdz ar to Likumā par budžetu un finanšu vadību ir nepieciešams iekļaut tiesību normu, kas paredz, ka grozījumos gadskārtējā valsts budžeta likumā apropriācijas, kas paredzētas valsts budžeta finansējumam Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai, drīkst pārdalīt citiem mērķiem tikai ar iepriekš saņemtu Ministru kabineta atļauju. 4. Finanšu ministrijai Valsts kontroles ziņojumā par 2005.gada valsts budžeta izpildi ir sniegti vairāki ieteikumi par skaidru un patiesu valsts un pašvaldību līdzekļu, aktīvu un saistību uzrādīšanu pārskatos. Lai varētu ievērot šos ieteikumus, ir nepieciešams veikt grozījumus Likuma par budžetu un finanšu vadību 24.panta ceturtajā daļā, 31. un 36. pantā. 5. Lai Valsts kase varētu sekmīgi nodrošināt savu funkciju izpildi, tai Likumā par budžetu un finanšu vadību ir nepieciešams paredzēt papildu tiesības: tiesības vienoties ar budžeta finansētām institūcijām par naudas līdzekļu ieguldīšanu un tiesības apturēt asignējumus, ja Eiropas Savienības politiku instrumentu atbalsta saņēmējs savlaicīgi neiesniedz pārskatus par projektu īstenošanu. 6. Finanšu ministrijai ir dots uzdevums Likumā par budžetu un finanšu vadību sniegt termina maksas pakalpojumi skaidrojumu. Papildus likumā jānorāda principi, kad valsts tiešā pārvaldes iestāde var veikt maksas pakalpojumu, par to neiekasējot samaksu. 7. 2006.gada 25.aprīlī tika pieņemts Tiesībsarga likums, kas stāsies spēkā ar 2007.gada 1.janvāri. Minētā likuma 19.panta otrajā daļā noteikts, ka Tiesībsarga biroja budžeta pieprasījums līdz budžeta likuma projekta iesniegšanai Ministru kabinetā bez Tiesībsarga biroja piekrišanas nav grozāms. Lai nodrošinātu šīs normas izpildi, Likuma par budžetu un finanšu vadību 19.panta piektajā daļā ir nepieciešams veikt atbilstošus grozījumus. 8. Likumā ir nepieciešams veikt redakcionālus labojumus, kā arī saskaņot to ar esošajiem tiesību aktiem. |
|
|||||||
1.
Lai varētu ieviest koncepciju Par stratēģiskās plānošanas un vidēja
termiņa budžeta plānošanas ieviešanu valsts pārvaldē, Likumā par budžetu un
finanšu vadību ir veikti vairāki labojumi. Likumā ir iekļauts 41.pants, kas
nosaka, ka vidējais termiņš budžeta plānošanā ir trīs saimnieciskie gadi un
atbilstīgi precizēts termina vidēja termiņa valsts budžeta plānošana
skaidrojums. Lai piemērotu esošo gadskārtējā valsts budžeta likuma projekta
sagatavošanas, iesniegšanas un pieņemšanas procedūru vidēja termiņa budžeta
plānošanai, ir grozīti likuma 16. 22.panti, kā arī precizēta 25.panta otrā
daļa. Lai ieviestu apropriācijas rezervi, likumā ir
iekļauts 91.pants Apropriācijas rezerve, kā arī dots termina
apropriācijas rezerve skaidrojums. Savukārt Ministru kabineta tiesības pārdalīt
apropriāciju ir noteiktas 9.panta septītajā, astotajā un devītajā daļā. Saistībā
ar apropriācijas pārdali ir precizēts likuma 26.pants. Saskaņā ar koncepciju ir precizēts termina investīcijas skaidrojums. 2.
Saistībā
ar jaunās valsts budžeta struktūras ieviešanu Likumā par budžetu un finanšu
vadību ir svītrots 5.panta astotajā daļā noteiktais fiskālā deficīta
skaidrojums, kā arī visā likuma tekstā termins fiskālais deficīts aizstāts
ar terminu finansiālais deficīts. Tāpat ir precizēta 5.panta piektā daļa,
nosakot valsts budžeta finansiālās bilances skaidrojumu. Papildus ieviests jauns termins transferti, grozītas terminuieņēmumi,
pamatbudžets, speciālais budžets un konsolidētais kopbudžets
skaidrojuma redakcijas. Ir precizēts arī 9.panta piektās daļas 1.punkts un
8.panta trešā daļa. 3.
Lai
nodrošinātu valsts budžeta finansējumam Eiropas Savienības fondu projektu
īstenošanai paredzēto apropriāciju izlietošanu atbilstoši to mērķim, Likumā
par budžetu un finanšu vadību 21.pants ir papildināts ar sesto daļu. 4.
Saskaņā ar
Valsts kontroles ieteikumiem par skaidru un patiesu valsts un pašvaldību
līdzekļu, aktīvu un saistību uzrādīšanu pārskatos ir veikti grozījumi Likuma
par budžetu un finanšu vadību 24.panta ceturtajā daļā, 31.un 36. pantā, kā
arī precizēts termina aizdevumi skaidrojums. 5.
Lai Valsts
kase varētu efektīvāk nodrošināt savu funkciju izpildi, ir papildināti likuma
34.un 47.panti. 34.pantā ir paredzēts noteikt Valsts kasei tiesības vienoties
ar budžeta finansētām institūcijām par naudas līdzekļu ieguldīšanu. Savukārt
47.pantā ir paredzēts noteikt Valsts kasei tiesības apturēt asignējumus, ja
Eiropas Savienības politiku instrumentu atbalsta saņēmējs savlaicīgi
neiesniedz pārskatus par projektu īstenošanu. 6.
Likumprojektā ir sniegts termina maksas pakalpojumi skaidrojums. Papildus likuma 5.pantā ir iekļauta
divpadsmitā daļa, kas paredz izdod Ministru kabineta noteikumus par kārtību,
kādā plānojami un uzskaitāmi budžeta iestāžu sniegtie maksas pakalpojumi. 7.
Lai
nodrošinātu Tiesībsarga biroja likuma atbilstību ar Likumu par budžetu un
finanšu vadību, likumprojekta 19.panta piekto daļu ir paredzēts papildināt ar
vārdiem Tiesībsarga biroja. 8.
Likumā ir
veikti redakcionāli labojumi 21.panta otrajā daļā, 22.pantā, kā arī tas ir
saskaņots ar esošajiem tiesību aktiem, veicot labojumus, piemēram, 9.panta
piektās daļas 7.punktā, 11.panta 2.punktā, 24.panta pirmajā daļā. |
|
||||||||
3. Cita
informācija |
- |
|
|||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||||
Likumprojekts paredz, ka tiks noteikts maksimāli pieļaujamais valsts
budžeta izdevumu kopapjoms vidējam termiņam un maksimāli pieļaujamais valsts
budžeta izdevumu kopējais apjoms katrai ministrijai un citām centrālajām
valsts iestādēm vidējam termiņam, kas būs jāievēro, izstrādājot budžeta
pieprasījumus un gadskārtējo valsts budžeta likumu. Šāda prakse veicinās
fiskālās disciplīnas ievērošanu. |
|
||||||||
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekta pieņemšana nepalielinās komersantu izmaksas. |
|
|||||||
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Likumprojekts neattiecas uz šo jomu. |
|
|||||||
4. Ietekme uz
vidi |
Likumprojekts
neattiecas uz šo jomu. |
|
|||||||
Nav |
|
||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||||
|
(tūkst. latu) |
|
|||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|
|||||
|
2005. |
2006. |
2007. |
2008. |
|
|
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|||
Likumprojekta
neradīs izmaiņas budžeta ieņēmumos. |
|
||||||||
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos |
Likumprojekta
neradīs izmaiņas budžeta izdevumos. |
|
|||||||
3. Finansiālā
ietekme |
Likumprojektam
nav paredzama finansiāla ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem. |
|
|||||||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav paredzēti. |
|
|||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins: |
Likumprojektam
nav paredzama finansiāla ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem. |
|
|||||||
6. Cita
informācija: |
Likumprojekts ietekmēs metodoloģiju, kādā noteiks valsts budžeta deficīta
maksimāli pieļaujamo līmeni saimnieciskā gada beigās. Šobrīd Likumā par budžetu un finanšu vadību ir noteikts, ka budžeta
likumā ir jāietver valsts budžeta fiskālā deficīta maksimāli pieļaujamais
līmenis, kā arī pasākumi, kuri jāveic, lai šo nosacījumu ievērotu. Pēc
likumprojekta ieviešanas saimnieciskā gada valsts budžeta likumā būs jāietver
valsts budžeta finansiālā deficīta maksimāli pieļaujamais līmenis. Ar 2007.gada 1.janvāri stājas spēkā: ·
Ministru
kabineta 2005.gada 27.decembra noteikumi Nr.1032 Noteikumi par budžetu
ieņēmumu klasifikāciju; ·
Ministru
kabineta 2005.gada 27.decembra noteikumi Nr.1031 Noteikumi par budžetu
izdevumu klasifikāciju atbilstoši ekonomiskajām kategorijām; ·
Ministru
kabineta 2005.gada 13.decembra noteikumi Nr.934 Noteikumi par budžetu
izdevumu klasifikāciju atbilstoši funkcionālajām kategorijām; ·
Ministru
kabineta 2005.gada 22.novembra noteikumi Nr.875 Noteikumi par budžetu
finansēšanas klasifikāciju; ·
Ministru
kabineta 2005.gada 25.oktobra noteikumi Nr.810 Noteikumi par institucionālo
sektoru klasifikāciju; ·
Ministru
kabineta 2005.gada 8.novembra noteikumi Nr.842 Noteikumi par vispārējās
valdības parāda klasifikāciju. |
|
|||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī
tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to
izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts
šos noteikumus izstrādāt |
Jāizdod līdz 2007.gada 1.aprīlim likumprojekta 5.panta desmitajā daļā
minētie Ministru kabineta noteikumi par ministriju un citu centrālo valsts
iestāžu programmu un apakšprogrammu rezultatīvajiem rādītājiem un kārtību,
kādā nosaka rezultatīvos rādītājus un sniedz pārskatus par to izpildi. Jāizdod līdz 2007.gada 1.novembrim likumprojekta 5.panta divpadsmitajā
daļā minētie Ministru kabineta noteikumi par kār
tību, kādā plānojami un
uzskaitāmi valsts budžeta iestāžu sniegtie maksas pakalpojumi . Jāizdod līdz 2007.gada 1.septembrim likumprojekta 9.panta devītajā daļā
minētie Ministru kabineta noteikumi par kārtību, kādā pārdala ministrijai vai
citai centrālajai valsts iestādei gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās
apropriācijas. Jāizdod līdz 2007.gada 1.septembrim likumprojekta 91.panta
pirmajā daļā minētie Ministru kabineta noteikumi par kārtību, kādā
ministrijas, citas centrālās valsts iestādes izmanto apropriācijas rezervi. Jāizdod līdz 2007.gada 1.martam likumprojekta 162.panta
trešajā daļā minētie Ministru kabineta noteikumi par metodiku, kādā nosakāms
maksimāli pieļaujamais valsts budžeta izdevumu kopapjoms vidējam termiņam un
maksimāli pieļaujamais valsts budžeta izdevumu kopējais apjoms katrai
ministrijai un citām centrālajām valsts iestādēm vidējam termiņam. Jāizdod līdz 2007.gada 30.jūnijam likumprojekta 31.panta ceturtajā daļā
minētie Ministru kabineta noteikumi par kārtību, kādā izstrādājams
saimnieciskā gada pārskats. Jāizdod līdz 2007.gada 1.jūnijam likumprojekta 36.panta ceturtajā daļā
minētie Ministru kabineta noteikumi par valsts aizdevumu izsniegšanas un
apkalpošanas kārtību. Jāizdod līdz 2007.gada 30.jūnijam likumprojekta 47.panta ceturtajā daļā
minētie Ministru kabineta noteikumi par kārtību, kādā apturams asignējums, ja
Eiropas Savienības politiku instrumentu atbalsta saņēmējs savlaicīgi
neiesniedz pārskatus par projekta īstenošanu. Uzskaitītie noteikumi tiks sagatavoti, ņemot vērā likumprojektā noteiktos
izdošanas termiņus. |
|
|||||||
2. Cita
informācija |
Nav |
|
|||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|
||||||||
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
-
|
|
|||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts neattiecas uz šo jomu. |
|
|||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts neattiecas uz šo jomu. |
|
|||||||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, |
|
||||||||
Konsultācijas nav notikušas. |
|
||||||||
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas nav notikušas. |
|
|||||||
Konsultācijas nav notikušas. |
|
||||||||
Konsultācijas
nav notikušas. |
|
||||||||
5. Cita
informācija |
Nav |
|
|||||||
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
|
||||||||
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas. |
Jaunas valsts institūcijas netiek radītas. Esošo institūciju funkcijas
nepaplašinās. |
|
|||||||
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis. |
|
|||||||
3. Kā indivīds
var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Kompetento institūciju lēmumi varēs tikt apstrīdēti normatīvajos aktos
noteiktajā kārtībā. |
|
|||||||
Nav |
|
||||||||
Finanšu ministrs O.Spurdziņš
Valsts sekretāre |
Juridiskā
departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
I.Krūmane |
E.Strazdiņa
|
M.Radeiko |
Z.Eglīte |
2006.11.24. 13:07
1846
D. Vītoliņa
Diana.
Vitolina@fm.gov.lv; 7095424