Izdarīt Pārtikas aprites uzraudzības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 7.nr.; 2002, 2., 20.nr.; 2003, 24.nr., 2004, 23.nr., 2006, 1.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt 4.pantu ar divpadsmito daļu šādā redakcijā:
"(12) Ministru kabinets nosaka pārtikas kvalitātes shēmu prasības, kā arī to ieviešanas, darbības, uzraudzības un kontroles kārtību."
2. 10.pantā:
izteikt ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Ministru kabinets nosaka transportlīdzekļu grupas, kam nepieciešama Pārtikas un veterinārā dienesta atļauja pārtikas pārvadāšanai, kā arī atļaujas izsniegšanas kārtību transportlīdzeklim, kas iesaistīts pārtikas pārvadāšanā saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada 29.aprīļa Regulas (EK) Nr.852/2004 par pārtikas produktu higiēnu un Eiropas Parlamenta Padomes 2004.gada 29.aprīļa Regulas (EK) Nr.853/2004, ar ko nosaka īpašus higiēnas noteikumus attiecībā uz dzīvnieku izcelsmes pārtiku.";
papildināt pantu ar piekto daļu šādā redakcijā:
"(5) Par atļaujas izsniegšanu transportlīdzeklim, kas iesaistīts pārtikas pārvadāšanā, maksājama valsts nodeva. Valsts nodevas apmēru un samaksas kārtību nosaka Ministru kabinets."
3. 21.pantā:
aizstāt otrās daļas 8.punktā vārdus "īpaša rakstura sertifikāta" ar vārdiem "tradicionālo īpatnību";
papildināt otro daļu ar 14.1 punktu šādā redakcijā:
"141) izveidot un uzturēt šā likuma 10.panta ceturtajā daļā minēto pārtikas pārvadāšanas atļauju datu bāzi;";
papildināt otro daļu ar 16.punktu šādā redakcijā:
"16) uzraudzīt un kontrolēt institūcijas, kas pārbauda to personu darbību, kuras piedalās pārtikas kvalitātes shēmās."
4. Papildināt pārejas noteikumu 3.punktu ar 16.apakšpunktu šādā redakcijā:
"16) līdz 2007.gada 1.jūlijam izdod šā likuma 4.panta divpadsmitajā daļā un 10.panta ceturtajā un piektajā daļā minētos noteikumus."
Likums stājas spēkā 2007.gada 1.janvārī.
Zemkopības ministrs
M.Roze
Likumprojekta
Grozījumi Pārtikas aprites uzraudzības likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts
ir vajadzīgs |
||||||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
1.
Padomes Regulas (EK) Nr.1698/2005 (2005.gada 20.septembris) par atbalstu
lauku attīstībai no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA)
32.pants paredz atbalstu par lauksaimnieku piedalīšanos pārtikas kvalitātes
shēmās. Atbalsts attiecas uz Kopienas pārtikas kvalitātes shēmām vai shēmām,
ko atzinušas dalībvalstis. Eiropas Kopienas pārtikas kvalitātes shēmās var
iesaistīties lauksaimniecības un pārtikas produktu ražotāji un pārstrādātāji,
kas izpilda šādu regulu prasības: Padomes regula 2092/91 par
lauksaimniecības produktu bioloģisko ražošanu un attiecīgām norādēm uz
lauksaimniecības produktiem un pārtikas un tās grozījumi; Padomes regula
Nr.510/2006 par lauksaimniecības produktu un pārtikas
ģeogrāfisko norāžu un cilmes nosaukumu aizsardzību; Padomes regula
Nr.509/2006 par lauksaimniecības produktiem un pārtikas produktiem kā garantētām
tradicionālām īpatnībām. Eiropas Savienības likumdošana nosaka
nacionālo pārtikas kvalitātes shēmu ieviešanu kā dalībvalsts izvēli, nosakot
tikai vispārējus principus šo shēmu ieviešanai. Nacionālo pārtikas kvalitātes
shēmu ieviešana veicinās kvalitatīvu lauksaimniecības un pārtikas produktu
ražošanu, sniegs patērētajiem garantijas par produkta vai ražošanas procesa
kvalitāti. Šobrīd Latvijā nav likumdošana par pārtikas
kvalitātes shēmu darbību, tai skaitā par dalībvalsts atzītas nacionālās
kvalitātes shēmas ieviešanu un darbību, kas ļautu lauksaimniecības un pārtikas
produktu ražotājiem un pārstrādātājiem iesaistīties shēmās un saņemt atbalstu par
pasākumiem, kuru mērķis ir
lauksaimniecības un pārtikas produktu kvalitātes paaugstināšana. Lai izdotu Ministru kabineta noteikumus par pārtikas
kvalitātes shēmām, nepieciešams pilnvarojums Pārtikas aprites uzraudzības
likumā. 2. Pamatojoties uz Ministru kabineta 2005.gada
9.augusta sēdes protokollēmumu (protokols Nr.45 35.§) Par valsts pārvaldes
iestāžu ieņēmumiem no sniegtajiem maksas pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem,
Zemkopības ministrija ir izvērtējusi, kuri no Pārtikas un veterinārā dienesta
sniegtajiem maksas pakalpojumiem ar 2007.gada 1.janvāri pārveidojami par
valsts nodevas objektiem. Līdz šim transportlīdzekļa apsekošanas un
transportlīdzekļa atļaujas pārtikas pārvadāšanai izsniegšana vai pagarināšana
tika veikta, pamatojoties uz Zemkopības ministrijas 2004.gada 28.aprīļa
rīkojuma Nr.169 Par Pārtikas un veterinārā dienesta maksas pakalpojumiem un
samaksu par valsts uzraudzības un kontroles darbībām cenrādi un 2004.gada
18.marta Ministru kabineta noteikumos Nr.144 Noteikumi par Pārtikas un
veterinārā dienesta maksas pakalpojumiem un samaksu par valsts uzraudzības un
kontroles darbībām noteikto. Samaksas apmērs par šīm procedūrām bija Ls
7,50. Lai novērstu iekšējā normatīvā akta piemērošanu trešajām personām, ir
nepieciešami grozījumi Pārtikas aprites uzraudzības likuma 10.panta ceturtajā
daļā. 3. Ar 2006.gada 20.martu spēkā stājās Padomes Regula
(EK) Nr.509/2006 par lauksaimniecības produktiem un pārtikas produktiem kā
garantētām tradicionālām īpatnībām,
kas atceļ Padomes Regulu Nr.2082/92 par īpaša rakstura sertifikātiem
lauksaimniecības produktiem. Padomes Regulā 2082/92 ir definēts termins
īpaša rakstura sertifikāti un tika noteikts, ka lauksaimniecības vai
pārtikas produkts, izpildot regulas prasības, var iegūt Īpaša rakstura
sertifikātu. Ņemot vērā to, ka Padomes regulā 509/2006 termins īpaša
rakstura sertifikāti tiek aizstāts ar terminu garantētas tradicionālās
īpatnības nepieciešams saskaņot Latvijas normatīvajos aktos lietoto
terminoloģiju ar Eiropas Savienības. |
|||||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
1. Likumprojekts paredz Ministru kabinetam pilnvarojumu noteikt prasības pārtikas kvalitātes shēmām, to ieviešanai, darbībai, uzraudzībai un kontrolei, noteikt, ka Pārtikas un veterinārais dienests uzrauga un kontrolē institūcijas, kas pārbauda to personu darbību, kas piedalās pārtikas kvalitātes shēmās. 2. Likumprojekts paredz Ministru kabinetam pilnvarojumu noteikt valsts nodevas apmēru un kārtību atļaujas saņemšanai pārvadāt pārtiku transportlīdzeklī. 3. Likumprojekts paredz mainīt likumā lietoto terminoloģiju Īpaša
rakstura sertifikāti ar garantētas tradicionālās īpatnības. |
|||||||||||||
3. Cita informācija |
Nav |
|||||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu
neskar, jo valsts nodevas objekts ir izveidots no esošā Pārtikas un
veterinārā dienesta maksas pakalpojuma. Valsts nodevas objekts nav papildu
slogs uzņēmējiem, jo līdz šim, saskaņā ar anotācijas I. sadaļas 1.punktā
minēto, transportlīdzekļa apsekošana un transportlīdzekļa atļaujas - pārvadāt
pārtiku - izsniegšana vai pagarināšana bija Pārtikas un veterinārā dienesta
maksas pakalpojums. Lai valsts nodeva nepārklātos ar iepriekš minēto maksas
pakalpojumu, ir sagatavoti: 1) likumprojekts
Grozījums Pārtikas aprites uzraudzības likumā, kurā tiek papildināta
10.panta ceturtā daļa; 2) grozījumi likumā
Par nodokļiem un nodevām, kuri 2006.gada 10.augustā iesniegti Valsts
sekretāru sanāksmē protokola Nr.30 28.§ (VSS-1113), kas paredz likuma
11.panta otro daļu papildināt ar 65.punktu: 65) par atļauju pārvadāt pārtiku
transportlīdzeklī. Pamatojoties uz augstāk minēto, Zemkopības ministrija ir sagatavojusi likumprojektus un lūdz tos izskatīt vienotā paketē. Izvērtējot valsts nodevas ieviešanu saskaņā ar informatīvā ziņojuma Par valsts pārvaldes iestāžu ieņēmumiem no sniegtajiem maksas pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem III. sadaļas vērtēšanas kritērijiem, Zemkopības ministrija ir secinājusi, ka tieši transportlīdzekļa apsekošana, lai izsniegtu atļauju pārvadāt pārtiku, ir pārveidojama par valsts nodevas objektu, jo: 1) veicamais pakalpojums ir obligāts saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada 29.aprīļa regulas (EK) Nr.852/2004 par pārtikas produktu higiēnu 2.pielikuma IV. nodaļas Pārvadāšana un Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada 29.aprīļa regulas (EK) Nr.853/2004, ar ko nosaka īpašus higiēnas noteikumus attiecībā uz dzīvnieku izcelsmes pārtiku, 3.pielikuma Īpašas prasības VII. nodaļā Uzglabāšana un transports gaļas produktiem un VIII. nodaļā Zvejniecības produktu pārvadāšana, noteiktajām prasībām; 2) privātpersona šo pakalpojumu nevar saņemt citā sev izdevīgā institūcijā, kā vien Pārtikas un veterinārajā dienestā, kas ir saskaņā ar Pārtikas aprites uzraudzības likuma 21.panta otrās daļas 13.punkta prasībām. |
|||||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
5. Cita informācija |
Nav |
|||||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem tūkst. Ls |
||||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais 2006.gads |
Trīs nākamie gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||||
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts šo jomu neskar |
13,2 |
13,2 |
13,2 |
13,2 |
|||||||||
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos: |
Likumprojekts šo jomu neskar |
13,2 |
13,2 |
13,2 |
13,2 |
|||||||||
3. Finansiālā
ietekme: |
Likumprojekts šo jomu neskar |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins: |
Likumprojekts šo jomu neskar |
13,2 |
13,2 |
13,2 |
13,2 |
|||||||||
5.1. Atalgojums t.sk. alga |
Likumprojekts šo jomu neskar |
9,7 |
9,7 |
9,7 |
9,7 |
|||||||||
5.2. Valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas |
Likumprojekts šo jomu neskar |
2,3 |
2,3 |
2,3 |
2,3 |
|||||||||
5.3. Pārējie izdevumi |
Likumprojekts šo jomu neskar |
1,2 |
1,2 |
1,2 |
1,2 |
|||||||||
|
2006.gads Plānotās izsniedzamās atļaujas un maksas pakalpojuma apmērs: 1. Plānoto izsniedzamo atļauju skaits transportlīdzeklim pārtikas pārvadāšanai: 6653 2. Plānotie ieņēmumi par maksas pakalpojumu, izsniedzot atļauju transportlīdzeklim pārtikas pārvadāšanai (latos): 49974 3. Maksas pakalpojuma apmērs vienam transportlīdzeklim (latos): 7,50 2007.gads un turpmākie gadi:
Faktisko izmaksu aprēķins: 1. Pārtikas uzņēmuma iesniegto dokumentu reģistrēšana un izskatīšana: vecākā inspektora darba samaksa 0,5 stunda 389/168 = 1,16 + 0,28 = 1,44 Ls 2. Transportlīdzekļa apsekošana un atbilstības novērtēšana: vecākā inspektora darba samaksa 2 stundas 389/168 = 4,63 + 1,12 = 5,75 Ls 3. Pārliecināšanās par valsts nodevas samaksu un atļaujas apliecības izsniegšana: vecākā inspektora darba samaksa 0,5 stunda 389/168 = 1,16 + 0,28 = 1,44 Ls 4. Apliecības izgatavošanas izmaksas 0,50 Ls 5. Administrācijas izmaksas 4 % 0,37 Ls Faktiskās izmaksas kopā: 9,50 Ls |
|||||||||||||
6. Cita informācija |
Par valsts budžeta dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem piešķiršanu, aizvietojot ieņēmumus no maksas pakalpojumiem, Pārtikas un veterinārajam dienestam ar pārtikas apritē iesaistīto transportlīdzekļu atļaujas dokumentu sagatavošanu saistīto izdevumu segšanai 2007. un turpmākajiem gadiem lems Ministru kabinets gadskārtējā valsts budžeta projekta veidošanas procesā. Pēc veiktā finanšu aprēķina, izsniedzot atļauju transportlīdzeklim pārvadāt pārtiku, maksas pakalpojuma veids kļūst par valsts nodevu, kas valsts budžetu finansiāli neietekmēs, jo valsts budžeta ieņēmumi un budžeta izdevumi būs vienādi. |
|||||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Likumprojekts Ministru kabinetā ir jāizskata vienlaicīgi ar valsts budžeta projektu 2007.gadam. Grozījumi likumā Par nodokļiem un nodevām, 2006.gada 10.augustā ir iesniegti Valsts sekretāru sanāksmē protokola Nr.30 28.§ (VSS-1113), kas paredz likuma 11.panta otro daļu papildināt ar 65.punktu: 65) par atļauju pārvadāt pārtiku transportlīdzeklī. |
||
2. Cita informācija |
Nav |
||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija. |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||
2.tabula |
|||
Latvijas tiesību akta projekta norma |
ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe |
Komentāri |
5. Cita informācija |
Nav |
||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas. |
||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādātie tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas nav notikušas. |
||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
||
5. Cita informācija |
Nav |
||
VII. Kā tiks nodrošināta
tiesību akta izpilde |
|||
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekta īstenošanai netiek radītas jaunas valsts iestādes un netiks paplašinātas esošo iestāžu funkcijas. Likuma izpildi nodrošinās Pārtikas un veterinārais dienests. |
||
2. Kā sabiedrība
tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums pēc pieņemšanas Saeimā tiks publicēts likumā Par likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību noteiktajā kārtībā. |
||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Pārtikas un veterinārā dienesta lēmumus var pārsūdzēt normatīvo aktu noteiktajā kārtībā. |
||
4. Cita informācija |
Nav |
||
Zemkopības ministra vietā -
vides ministrs R.Vējonis
Valsts sekretāra p.i. |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
B.Bāne |
S.Grigaļūna |
I.Smilga |
S.Ziediņa |
21.11.2006.
10:19
1597
A.Mežsarga
7027200, Anita.Mezsarga@zm.gov.lv
S.Ziediņa
7027092, Silvija.Ziedina@zm.gov.lv