Likumprojekts
Grozījumi likumā "Par darbinieku aizsardzību darba
devēja maksātnespējas gadījumā"
Izdarīt likumā "Par darbinieku aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 2.nr.; 2003, 22.nr.; 2004, 2.nr.; 2006, 5.nr.) šādus grozījumus:
Aizstāt 5.panta pirmās daļas 6.punktā, 11.panta pirmajā daļā un 13.panta pirmajā daļā vārdu "trim" ar vārdu "četriem".
Likums stājas spēkā 2007.gada 1.janvārī.
Tieslietu ministra vietā
īpašu uzdevumu ministrs
Eiropas Savienības līdzekļu
apguves lietās
N.Broks
Likumprojekta
Grozījumi likumā
Par darbinieku
aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir
vajadzīgs
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.Pašreizējās situācijas raksturojums |
Saskaņā ar likuma Par darbinieku aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā 5.panta pirmās daļas 5. un 6.punktu no darbinieku prasījumu garantiju fonda līdzekļiem maksātnespējīgo darba devēju darbiniekiem tiek segta kaitējuma atlīdzība par visu nesamaksāto laika posmu un par trim gadiem uz priekšu. Šajos gadījumos valsts aģentūra Maksātnespējas administrācija (turpmāk Maksātnespējas administrācija) pēc lēmuma par naudas līdzekļu piešķiršanu pieņemšanas piešķirtos naudas līdzekļus pārskaita Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras (turpmāk VSAA) Valsts kases kontā (speciālajā budžetā), bet naudas līdzekļu izmaksu darbiniekiem veic VSAA saskaņā ar 2001.gada 23.augusta Ministru kabineta noteikumiem Nr.378 Darbā nodarītā kaitējuma atlīdzības aprēķināšanas, finansēšanas un izmaksas kārtība. Tādējādi rodas situācija, ka maksātnespējīgo darba devēju darbinieki nesaņem kaitējuma atlīdzību par periodu no darba devēja maksātnespējas pasludināšanas brīža līdz piešķirto naudas līdzekļu pārskaitīšanai VSAA Valsts kases kontā. Ņemot vērā radušos situāciju, ka darbiniekiem kaitējuma atlīdzība netiek izmaksāta nepārtraukti, t.i., maksātnespējīgo darba devēju darbinieki, kuriem ir radušās tiesības uz kaitējuma atlīdzību, nesaņem kaitējuma atlīdzību par laika periodu no darba devēja maksātnespējas pasludināšanas tiesā līdz piešķirto līdzekļu pārskaitīšanai VSAA Valsts kases kontā (speciālajā budžetā), ir nepieciešams veikt grozījumus normatīvajos aktos, kas turpmāk noteiks, ka Maksātnespējas administrācija kaitējuma atlīdzību maksātnespējīgo darba devēju darbiniekiem segs par visu nesamaksāto laika periodu līdz darba devēja maksātnespējas pasludināšanai tiesā un četriem gadiem uz priekšu no darba devēja maksātnespējas pasludināšanas tiesā. Kaitējuma atlīdzības summa par četriem gadiem uz priekšu tiks pārskaitīta uz VSAA Valsts kases kontu (uz speciālo budžetu). Savukārt VSAA izmaksās kaitējuma atlīdzību par četriem gadiem uz priekšu, sākot no darba devēja maksātnespējas pasludināšanas dienas tiesā. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts noteiks, ka kaitējuma atlīdzība sakarā ar nelaimes gadījumu darbā vai arodslimību maksātnespējīgo darba devēju darbiniekiem, kuri arodslimību ir ieguvuši vai kuriem nelaimes gadījums darbā ir noticis līdz 1997.gada 1.janvārim, segs par četriem gadiem uz priekšu no darba devēja maksātnespējas pasludināšanas tiesā, tādējādi nodrošinot kaitējuma atlīdzības izmaksu nepārtrauktību. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības
attīstību |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekta mērķis ir nodrošināt nepārtrauktu kaitējuma atlīdzības sakarā ar nelaimes gadījumu darbā vai arodslimību maksātnespējīgo darba devēju darbiniekiem, kuri arodslimību ir ieguvuši vai kuriem nelaimes gadījums darbā ir noticis līdz 1997.gada 1.janvārim, izmaksāšanu maksātnespējīgo darba devēju darbiniekiem. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Vienlaikus ar likumprojektu Grozījumi likumā Par
darbinieku aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā nepieciešams
pieņemt likumprojektu Grozījumi likumā Par uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību
maksātnespēju. Pēc likumprojekta Grozījumi likumā Par darbinieku
aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā pieņemšanas nepieciešams
pieņemt šādus Ministru kabineta noteikumus: 1) Ministru kabineta noteikumu projekts Grozījumi Ministru kabineta 2004.gada 5.oktobra noteikumos Nr.830 Maksātnespējīgo darba devēju darbinieku prasījumu iesniegšanas, izskatīšanas un apmierināšanas kārtība. Ministru kabineta noteikumu projekts paredzēs vienkāršot maksātnespējas procesu administratoriem iesniedzamo veidlapu Maksātnespējas administrācijā aizpildīšanas kārtību un turpmāk kaitējuma, kas iegūts arodslimību vai nelaimes gadījumu rezultātā darbā līdz 1997.gada 1.janvārim, atlīdzības segšanu maksātnespējīgo darba devēju darbiniekiem par četriem gadiem uz priekšu skaitot no darba devēja maksātnespējas pasludināšanas dienas. Ministru kabineta noteikumu projektu paredzēts izstrādāt līdz 2006.gada 1.novembrim; 2) Ministru kabineta noteikumu projektu Grozījumi
Ministru kabineta 2001.gada 23.augusta noteikumos Nr.378 Darbā nodarītā
kaitējuma atlīdzības aprēķināšanas, finansēšanas un izmaksas kārtība
(Labklājības ministrijas kompetencē esošs normatīvais akts). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām
saistībām atbilst normatīvais akts
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
2.tabula |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ neatbilst) |
Komentāri |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta
projektu
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nav noskaidrota. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Informēšanas
pasākumi nav notikuši. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā
akta izpilde
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojektā paredzēto normu izpildi nodrošinās Labklājības ministrija un Maksātnespējas administrācija, kas saskaņā ar likumu Par darbinieku aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā ir Darbinieku prasījumu garantiju fonda līdzekļu turētājs un rīkotājs. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts pēc
pieņemšanas tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un periodiskajā
izdevumā Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs. Turklāt
attiecīga informācija tiks ievietota Maksātnespējas administrācijas mājas
lapā internetā www.mna.gov.lv. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības var aizstāvēt normatīvajos aktos noteiktajā: vispārējā civilprocesuālajā kārtībā, iesniedzot sūdzību (prasību) tiesā, vai administratīvā procesa kārtībā, iesniedzot sūdzību par likumprojektā konkrēti noteiktajiem Maksātnespējas administrācijas pieņemtajiem lēmumiem Tieslietu ministrijā. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
4. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tieslietu ministrs G.Bērziņš
10.11.2006. 10:35
1375
I.Timofejeva
7099133, ieva.timofejeva@mna.gov.lv
Valsts sekretārs |
Valsts sekretāra vietniece likumdošanas jautājumos |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
M.Bičevskis |
I.Nikuļceva |
L.Popova |
A.Kveska |