2006. gada ____.
decembrī
Nr.___________________
Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 39.panta otro daļu Aizsardzības,
iekšlietu un korupcijas novēršanas komisija ierosina turpināt izskatīt 9.
Saeimā likumprojektu Grozījumi Militārā dienesta likumā (reģ. nr. 1898), kura
izskatīšana 8. Saeimas pilnvaru laikā nav pabeigta.
Pielikumā: minētā likumprojekta teksts uz ___ lpp.
Likumprojekts
Izdarīt Militārā dienesta likumā (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 14.nr.; 2003, 2.,
15.nr.; 2004, 14.nr.; 2005, 8.nr.; 2006, 14.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 1.pantu šādā redakcijā:
"1.pants.
Likuma mērķis
Šā likuma mērķis ir vienotas militārā
dienesta gaitas nodrošināšana Nacionālajos bruņotajos spēkos."
2. 2.pantā:
izteikt 1. un 2.punktu šādā redakcijā:
"1) militārais dienests valsts dienesta veids valsts aizsardzības
jomā, kuru pilda karavīrs un kas ietver aktīvo dienestu un dienestu Nacionālo
bruņoto spēku rezervē;
2) aktīvais dienests militārā dienesta tieša izpilde karavīra
statusā, kas ietver profesionālo dienestu, militārā dienesta tiešu izpildi
mobilizācijas gadījumā un militārajam dienestam pakļauto personu militārās
mācības;";
papildināt pantu ar 2.1 punktu
šādā redakcijā:
"21) dienests Nacionālo bruņoto spēku rezervē militārā dienesta
izpilde, kas ietver militārās uzskaites noteikumu un kārtības ievērošanu,
militārās mācības un aktīvā dienesta laikā noteiktai militārai specialitātei
nepieciešamo kaujas zinību, iemaņu un sagatavotības saglabāšanu un
pilnveidošanu;";
izslēgt 3.punktu;
papildināt pantu ar 4.1 punktu
šādā redakcijā:
"41) militārajam dienestam pakļautās personas visi Latvijas pilsoņi
vīrieši, kas šajā likumā noteiktajā kārtībā ir ieskaitāmi Nacionālo bruņoto
spēku rezervē, kā arī Latvijas pilsoņi, kas pilda militāro dienestu saskaņā ar
profesionālā dienesta līgumu;";
izteikt 7.punktu šādā redakcijā:
"7) rezerves karavīrs Latvijas pilsonis, kurš ir ieskaitīts un pilda
dienestu Nacionālo bruņoto spēku rezervē;";
papildināt pantu ar 7.1 punktu
šādā redakcijā:
"71) rezervists Latvijas pilsonis, kas ieskaitīts Nacionālo bruņoto
spēku rezervē un mobilizācijas gadījumā var tikt iesaukts aktīvajā
dienestā;";
izslēgt 8.punktu;
papildināt 10.punktu aiz vārdiem
"pamatkursu Latvijas Nacionālajā aizsardzības akadēmijā" ar vārdiem
"vai citu tam pielīdzinātu kursu".
3. 16.pantā:
izslēgt pirmās daļas 1.punktu;
izslēgt pirmās daļas 3.punktu.
4. Izslēgt 17.pantu.
5. Papildināt likumu ar 17.1 pantu
šādā redakcijā:
"17.1 pants.
Jaunatnes izglītošana valsts aizsardzības jomā
Jaunieši vecumā līdz 18 gadiem var
brīvprātīgi iesaistīties jaunsardzē, kuras mērķis ir jaunatnes izglītošana
valsts aizsardzības jomā, pilsoniskās apziņas un patriotisma sekmēšana.
Jaunsardzes nolikumu pēc saskaņošanas ar Izglītības un zinātnes ministriju
apstiprina aizsardzības ministrs. Jaunsardzes nolikums paredz kārtību un
nosacījumus, kādā jaunatne izglītojama valsts aizsardzības jomā. Jaunsardzes
mācību procesu organizē Aizsardzības ministrijas padotībā esoša valsts iestāde
Jaunsardzes centrs."
6. 18.pantā:
izteikt nosaukumu šādā redakcijā:
"18.pants.
Karavīru komplektēšana militārajās izglītības iestādēs";
izteikt otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Militārajās izglītības iestādēs
jaunākā štāba virsnieka kursā un vecākā štāba virsnieka kursā var tikt uzņemti
karavīri, kuriem esošajā virsnieka dienesta pakāpē atlikušais profesionālā dienesta
pildīšanas laiks šā likuma 41.pantā noteiktā maksimālā vecuma sasniegšanai nav
mazāks par pieciem gadiem. Virsnieka pamatkursā uzņem karavīrus līdz 27 gadu
vecumam.";
aizstāt trešajā daļā vārdus "ar
kadetu vai klausītāju" ar vārdiem "ar karavīru";
izteikt piekto daļu šādā redakcijā:
"(5) Nesekmības (izņemot gadījumu,
kad nesekmība iestājusies veselības traucējuma vai cita attaisnojoša iemesla
rezultātā), disciplīnas pārkāpumu dēļ vai pēc paša vēlēšanās no militārās
izglītības iestādes atskaitīto karavīru nosūta uz iepriekšējo dienesta vietu
vai atvaļina no profesionālā dienesta, un viņš atmaksā apmācībai izlietotos
finanšu līdzekļus Ministru kabineta noteiktajā kārtībā."
7. 19.pantā:
aizstāt pirmajā daļā skaitli
"19" ar skaitli "18";
aizstāt otrajā daļā vārdus "aktīvajam
dienestam" ar vārdiem "profesionālajam dienestam";
izteikt sesto daļu šādā redakcijā:
"(6) Profesionālajā dienestā
pieņemtajam karavīram nosaka pārbaudes termiņu līdz sešiem mēnešiem. Pārbaudes
termiņu nenosaka karavīram, kas pārcelts citā amatā."
8. Izteikt 20.panta trešo daļu šādā
redakcijā:
"(3) Profesionālā dienesta
līgumu ar karavīriem slēdz līdz šā likuma 41.pantā militārajam dienestam
noteiktā maksimālā vecuma sasniegšanai vai uz laiku, kas nav īsāks par pieciem
gadiem."
9. 21.pantā:
izslēgt pirmās daļas otro teikumu;
izteikt septīto daļu šādā redakcijā:
"(7) Ja karavīram nepiešķir vai
anulē speciālo atļauju pieejai valsts noslēpumam vai drošības sertifikātu
darbam ar Ziemeļatlantijas līguma organizācijas vai Eiropas Savienības
klasificēto informāciju, vai arī nepagarina atļaujas vai sertifikāta derīguma
termiņu, karavīru nekavējoties atbrīvo no amata un par viņa turpmāko dienesta
gaitu lemj Augstākā atestācijas
komisija."
10. Aizstāt 26.panta piektajā daļā vārdus
"iestāžu klausītāju (kadetu)" ar vārdiem "iestādēs apmācāmo
karavīru".
11. 33.pantā:
izteikt pirmās daļas 9.punktu šādā
redakcijā:
"9) virsleitnants virsnieku
sagatavošanas militārās izglītības iestādi absolvējušam leitnantam vai
virsnieka pamatkursu beigušam leitnantam ar augstāko izglītību pēc triju gadu
nodienēšanas leitnanta pakāpē;";
izteikt pirmās daļas 14. un 15.punktu šādā
redakcijā:
"14) brigādes ģenerālis (flotiles
admirālis) pulkvedim (jūras kapteinim) ar augstāko izglītību pēc augstākā
komandējošā sastāva kursa vai cita tam pielīdzināta kursa pabeigšanas un triju
gadu nodienēšanas pulkveža (jūras kapteiņa) pakāpē;
15) ģenerālmajors (kontradmirālis)
brigādes ģenerālim (flotiles admirālim) ar augstāko izglītību pēc augstākā
komandējošā sastāva kursa vai tam pielīdzināta kursa pabeigšanas un triju gadu
nodienēšanas brigādes ģenerāļa (flotiles admirāļa) pakāpē;";
papildināt otro daļu ar otro teikumu šādā
redakcijā:
"Valodu prasmi pārbauda aizsardzības
ministra noteiktajā kārtībā.";
papildināt pantu ar piekto daļu šādā
redakcijā:
"(5) Militārās izglītības kursu
pielīdzina šajā likumā noteiktajām militārās izglītības prasībām aizsardzības
ministra noteiktajā kārtībā."
12. 37.pantā:
aizstāt otrajā daļā vārdus "aktīvajā
dienestā" ar vārdiem "profesionālajā dienestā";
izslēgt trešo daļu;
izteikt ceturtās daļas otro teikumu šādā
redakcijā:
"Pieņemot karavīru profesionālajā
dienestā, pirmajā dienesta gadā atvaļinājumu aprēķina par laika posmu no
dienas, kad karavīrs pieņemts profesionālajā dienestā, līdz gada beigām (par
katru nodienēto mēnesi 2,5 dienas).";
aizstāt piektajā daļā vārdus "no
aktīvā dienesta atvaļina karavīru" ar vārdiem "no profesionālā
dienesta atvaļina karavīru";
izslēgt devīto daļu.
13. 41.pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Militārā dienesta pildīšanai karavīra maksimālais vecums ir:
1) kareivju sastāvam: profesionālajā dienestā 45 gadi; dienestā Nacionālo bruņoto spēku rezervē 55 gadi;
2) instruktoru sastāvam: profesionālajā dienestā 50 gadu; dienestā Nacionālo bruņoto spēku rezervē 55 gadi;
3) leitnantam: profesionālajā dienestā 35 gadi; dienestā Nacionālo bruņoto spēku rezervē 55 gadi;
4) virsleitnantam: profesionālajā dienestā 45 gadi; dienestā Nacionālo bruņoto spēku rezervē 55 gadi;
5) kapteinim (kapteiņleitnantam): profesionālajā dienestā 48 gadi; dienestā Nacionālo bruņoto spēku rezervē 55 gadi;
6) majoram (komandleitnantam): profesionālajā dienestā 51 gads; dienestā Nacionālo bruņoto spēku rezervē 60 gadu;
7) pulkvežleitnantam (komandkapteinim): profesionālajā dienestā 55 gadi; dienestā Nacionālo bruņoto spēku rezervē 60 gadu;
8) pulkvedim (jūras kapteinim): profesionālajā dienestā 58 gadi; dienestā Nacionālo bruņoto spēku rezervē 60 gadu;
9) augstākajiem virsniekiem: profesionālajā dienestā 60 gadu; dienestā Nacionālo bruņoto spēku rezervē 65 gadi.";
aizstāt trešajā daļā vārdu "aktīvajam" ar vārdu "profesionālajam".
14. Izslēgt 44.panta otro daļu.
15. Aizstāt 48.panta pirmajā daļā
vārdu "karavīrs" ar vārdiem "profesionālā dienesta
karavīrs".
16. Izteikt 49.panta pirmo teikumu šādā
redakcijā:
"Profesionālā dienesta karavīrs
militārā dienesta laikā atrodas daļējā valsts apgādībā."
17. Izslēgt 51.panta ceturto daļu.
18. 52.pantā:
izteikt ceturto un piekto daļu šādā redakcijā:
"(4) Ja karavīrs dienesta laikā,
pildot dienesta pienākumus, ir guvis veselības traucējumus, bet nav kļuvis par
invalīdu, viņam izmaksā vienreizēju kompensāciju:
1) smaga veselības traucējuma gadījumā
piecu pēdējo mēnešu karavīra algu apmērā;
2) vidēji smaga veselības traucējuma
gadījumā triju pēdējo mēnešu karavīra algu apmērā;
3) viegla veselības traucējuma gadījumā
pēdējā mēneša karavīra algas apmērā, bet ne mazāk kā 100 latu.
(5) Ja profesionālā dienesta karavīrs,
pildot militāro dienestu, ir saslimis un pēc ārstēšanās atzīts par
nederīgu turpmākajam aktīvajam dienestam, un viņš pirms dienesta (līguma)
termiņa beigām jāatvaļina no profesionālā dienesta, karavīram papildus likumos
noteiktajām kompensācijām un pabalstiem izmaksā vienreizēju kompensāciju triju
pēdējo mēnešu karavīra algu apmērā."
19. 53.pantā:
izteikt devīto daļu šādā redakcijā:
"(9)
Virsnieks, kurš augstāko izglītību ieguvis bez Aizsardzības ministrijas
finansiāla atbalsta, pēc virsnieka pamatapmācības pabeigšanas Nacionālajā
aizsardzības akadēmijā var saņemt vienreizēju bezprocentu aizdevumu:
1) 1000
latu apmērā, ja noslēgts līgums par piecus gadus ilgu profesionālo dienestu;
2) 2000
latu apmērā, ja noslēgts līgums par profesionālo dienestu uz laiku, ne mazāku
par 10 gadiem.";
papildināt
pantu ar 9.1 daļu šādā redakcijā:
"(9)1
Bezprocentu aizdevuma atmaksāšanas nosacījumus un kārtību nosaka
profesionālā dienesta līgumā."
20. Izslēgt 55.panta pirmo daļu.
21. 56.pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Karavīram, rezerves karavīram un
rezervistam sedz izdevumus, kas viņam radušies, izmantojot sabiedrisko
transportu (izņemot taksometru) dienesta pienākumu izpildes nodrošināšanai.
Valsts aizsardzības ministra noteiktajā kārtībā karavīram sedz arī transporta
izdevumus, kas radušies, dodoties ar sabiedrisko transportu (izņemot
taksometru) uz ārstēšanās un atveseļošanās vietu, un izdevumus, kas karavīram
un viņa ģimenes locekļiem radušies, braucot uz jaunu dienesta vietu un
dzīvesvietu dienesta interesēs.";
izslēgt otro daļu;
aizstāt trešajā daļā vārdus
"aktīvā" ar vārdu "profesionālā".
22. Izslēgt 57.panta pirmās daļas
4.punktu.
23. Izteikt 58.pantu šādā redakcijā:
"58.pants.
Atvaļināto karavīru pienākumi
No profesionālā dienesta atvaļinātais
karavīrs stājas militārā dienesta rezerves uzskaitē Zemessardzes Nacionālo
bruņoto spēku rezerves uzskaites struktūrvienībā pēc savas dzīvesvietas
10 dienu laikā pēc atvaļināšanas dienas, ierodoties personīgi.
Atvaļinātais karavīrs pilda rezerves karavīra pienākumus."
24. Izteikt XII nodaļu šādā
redakcijā:
"XII
nodaļa
Nacionālo bruņoto spēku
rezerve un dienests Nacionālo bruņoto spēku rezervē
63.pants. Nacionālo bruņoto spēku rezerve
(1) Nacionālo bruņoto spēku rezervi veido
militārajam dienestam pakļautie Latvijas pilsoņi, kas ieskaitīti Nacionālo
bruņoto spēku rezervē.
(2) Nacionālo bruņoto spēku rezervē
ieskaita:
1) profesionālā dienesta karavīrus, kas
atvaļināti no profesionālā dienesta un nav noņemti no militārā dienesta
uzskaites;
2) Latvijas pilsoņus vīriešus, kuri sasnieguši
18 gadu vecumu un ir derīgi militārajam dienestam.
63.1 pants. Rezerves karavīru un rezervistu reģistrācija un
uzskaite
(1) Rezerves karavīru un rezervistu
reģistrāciju, uzskaiti un iesaukšanu aktīvajā dienestā veic Zemessardzes
Nacionālo bruņoto spēku rezerves uzskaites struktūrvienības Ministru kabineta
noteiktajā kārtībā.
(2) Latvijas Republikas Zemessardzes Nacionālo bruņoto spēku rezerves
uzskaites struktūrvienības ir tiesīgas pieprasīt un saņemt bez maksas no
Iedzīvotāju reģistra, valsts pārvaldes iestādēm, pašvaldībām, veselības aprūpes
iestādēm un citām juridiskajām personām informāciju par militārā dienesta
uzskaitei pakļautā Latvijas pilsoņa reģistrācijas datiem, izglītību,
nodarbošanos, ģimenes sastāvu, sodāmību un veselības stāvokli. Informācijas
pieprasīšanu un izsniegšanu reglamentē Ministru kabineta noteikumi.
(3) Rezerves karavīri atrodas Nacionālo
bruņoto spēku rezervē līdz šajā likumā dienestam Nacionālo bruņoto spēku
rezervē noteiktā maksimālā vecuma sasniegšanai. Rezervisti atrodas Nacionālo
bruņoto spēku rezervē līdz 55 gadu vecuma sasniegšanai.
64.pants. Dienests Nacionālo bruņoto spēku rezervē
Dienestu Nacionālo bruņoto spēku rezervē
pilda profesionālā dienesta karavīri, kas atvaļināti no profesionālā dienesta
un ieskaitīti dienestam Nacionālo bruņoto spēku rezervē.
65.pants. Nacionālo bruņoto spēku rezervē ieskaitīto Latvijas pilsoņu
pienākumi
Latvijas pilsonim, kas ieskaitīts
Nacionālo bruņoto spēku rezervē, ir pienākums:
1) paziņot Zemessardzes Nacionālo bruņoto
spēku rezerves uzskaites struktūrvienībai pēc savas dzīvesvietas par izbraukšanu no Latvijas uz laiku,
kas ilgāks par sešiem mēnešiem, kā arī par dzīvesvietas maiņu;
2) mobilizācijas gadījumā ierasties
Zemessardzes komandiera noteiktajā vietā un laikā;
3) ierasties uz mācībām Zemessardzes
komandiera noteiktajā vietā un laikā.
66.pants. Rezerves karavīru
iesaukšanas kārtība uz kārtējām vai pārbaudes militārajām mācībām
(1) Rezerves karavīru var
iesaukt uz kārtējām vai pārbaudes militārajām mācībām Nacionālo bruņoto spēku
vienībās. Militāro mācību laiku, vietu un dalībnieku skaitu nosaka aizsardzības
ministrs pēc Nacionālo bruņoto spēku komandiera priekšlikuma.
(2) Militāro mācību laikā
rezerves karavīrs pilda aktīvo dienestu, viņam ir karavīra statuss, un mācību
laiks tiek ieskaitīts viņa izdienas stāžā.
(3) Rezerves karavīru var iesaukt
militārajās mācībās uz laiku:
1) virsnieku sastāva karavīru
kopumā līdz deviņiem mēnešiem, viena gada laikā līdz 60 dienām;
2) instruktoru un kareivju sastāva
karavīru kopumā līdz sešiem mēnešiem, viena gada laikā līdz 30 dienām.
(4) Intervāls starp kārtējām
militārajām mācībām, kurās iesaista rezerves karavīru, nav mazāks par četriem
gadiem.
(5) Rezerves karavīru kārtējo
militāro mācību starplaikos var iesaukt uz pārbaudes mācībām līdz 10 dienām gan
no darba brīvajā, gan arī darba laikā. Šo laiku ieskaita militāro mācību kopējā
laikā.
(6) Militāro mācību
organizēšanu, to materiāltehnisko un finansiālo nodrošinājumu, kā arī rezerves
karavīra visu veidu apgādi militāro mācību laikā nosaka aizsardzības ministrs.
(7) Uz militārajām mācībām iesaukto
rezerves karavīru atbrīvo no darba (amata) pienākumu pildīšanas norīkojumā
norādītajā laikā līdz 60 dienām kalendāra gadā. Militāro mācību laikā
rezerves karavīram saglabā darba vietu un amatu. Uz militārajām mācībām
iesauktajam rezerves karavīram par katru militāro mācību dienu izmaksā
kompensāciju no Aizsardzības ministrijai piešķirtajiem valsts budžeta
līdzekļiem. Kompensācijas apmēru un izmaksas kārtību nosaka Ministru kabinets.
Uz militāro mācību laiku iesauktie rezerves karavīri ir pakļauti obligātajai
valsts apdrošināšanai.
(8) Rezerves karavīru uz kārtējām vai
pārbaudes mācībām neiesauc:
1) veselības stāvokļa dēļ;
2) ja rezerves karavīrs ir apgādājamu
ģimenes locekļu vienīgais apgādnieks vai viņa apgādībā ir ne mazāk kā divi
pirmsskolas vecuma bērni;
3) ja rezerves karavīrs ir aizdomās turētais,
apsūdzētais vai tiesājamais;
4) ja rezerves karavīrs dien Iekšlietu
ministrijas sistēmas iestādēs.
67.pants. Dienesta pakāpju
piešķiršana rezerves karavīriem
(1) Rezerves karavīram, kas militāro
mācību laikā apguvis atbilstošu mācību programmu un nokārtojis nepieciešamos
pārbaudījumus, aizsardzības ministra noteiktajā kārtībā atbilstoši šā likuma
prasībām piešķir kārtējo dienesta pakāpi, bet ne augstāku par kapteiņa
(kapteiņleitnanta) dienesta pakāpi.
(2) Citas valsts bruņotajos spēkos
dienējušam rezerves karavīram pielīdzināšanas kārtībā var piešķirt viņa
dokumentāri pierādītajai dienesta pakāpei līdzīgu un militārajai sagatavotībai
atbilstošu karavīra dienesta pakāpi šajā likumā noteiktajā kārtībā.
68.pants. Rezerves karavīra un
rezervista noņemšana no militārā dienesta uzskaites
Rezerves karavīru un rezervistu no militārā dienesta uzskaites noņem:
1) ja viņš ir sasniedzis aktīvajam
dienestam noteikto maksimālo vecumu;
2) ja viņš veselības stāvokļa dēļ
atzīts par nederīgu militārajam dienestam;
3) pieņemot profesionālajā dienestā;
4) ja viņš zaudē Latvijas pilsonību;
5) ja viņš ir sodīts par noziedzīgu
nodarījumu;
6) nāves gadījumā."
25. Papildināt pārejas noteikumus ar
15.punktu šādā redakcijā:
"15. Dienestam Nacionālo bruņoto
spēku rezervē ieskaita tos rezerves karavīrus, kas līdz 2007.gada 1.janvārim
atvaļināti no profesionālā dienesta militārā dienesta rezervē un nav noņemti no
militārā dienesta uzskaites."
Likums stājas spēkā 2007.gada 1.janvārī.
Aizsardzības ministra vietā
veselības ministrs
G.Bērziņš
Likumprojekta Grozījumi
Militārā dienesta likumā anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir
vajadzīgs
|
||||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
2005.gada18.maijā Ministru kabinets ir akceptējis Rīcības plānu pārejai uz profesionālu militāru dienestu, atbilstoši kuram ar 2007.gada 1.janvāri tiek plānots pāriet uz profesionālu militāro dienestu. Rīcības plānā pārejai uz profesionālu militāru dienestu ir arī paredzēts, ka ar 2006.gada 31.decembri spēku zaudēs Obligātā militārā dienesta likums un Ministru kabineta 2001.gada 25.septembra noteikumi Nr.411 Militārā dienesta iesaukšanas centra nolikums atbilstoši kuriem, Militārā dienesta iesaukšanas centrs pārbauda rezerves karavīru un rezervistu vispārējo piemērotību militārajam dienestam. Tā kā šo funkciju būs nepieciešams veikt arī turpmāk pēc Militārā dienesta iesaukšanas centra likvidācijas, normatīvajos aktos nepieciešams noteikt, kuras iestādes izpildīs attiecīgus pienākumus. Lai turpmāk nodrošinātu efektīvu Nacionālo bruņoto spēku rezerves sistēmas izveidi un uzturēšanu, likumprojektā ir noteikts, ka reģistrāciju rezervē un tās uzskaiti veiks Zemessardze. Sakarā ar atteikšanos no obligātā militārā dienesta Militārā dienesta likumā tiek izslēgta norāde uz šo dienesta veidu un vienlaikus tiek ieviestas izmaiņas Nacionālo bruņoto spēku rezerves sastāvā. Arī turpmāk militārajam dienestam derīgos Latvijas pilsoņus iedalīs rezerves karavīros un rezervistos. Rezerves karavīri pildīs dienestu rezervē, piedaloties militārajās mācībās, lai saglabātu un pilnveidotu kaujas zinības, iemaņas un sagatavotību noteiktas militārās specialitātes uzdevumu izpildei kara laikā kādā no Nacionālo bruņoto spēku vienībām. Savukārt rezervisti dienestu rezervē nepildīs un miera laikā uz iepriekš minētajām mācībām iesaukti netiks. Turpmāk dienestam rezervē ieskaitīs un par rezerves karavīriem kļūs no profesionālā dienesta rezervē atvaļinātie karavīri. Lai nodrošinātu Nacionālo bruņoto spēku rezervju sistēmas nepārtrauktu funkcionēšanu, likumprojekta pārejas noteikumos ir paredzēts dienestam Nacionālo bruņoto spēku rezervē ieskaitīt tos rezerves karavīrus, kas līdz šā likuma spēkā stāšanās brīdim atvaļināti no profesionālā dienesta militārā dienesta rezervē un nav noņemti no militārā dienesta uzskaites. Likumprojektā ir paredzēts grozīt likuma 21.panta septīto daļu, nosakot, ka turpmāk karavīru atbrīvo no amata, ja viņam nepiešķir vai anulē speciālo atļauju pieejai valsts noslēpumam vai drošības sertifikātu darbam ar Ziemeļatlantijas līguma organizācijas vai Eiropas Savienības klasificēto informāciju, vai nepagarina tās derīguma termiņu. Par karavīra turpmāko dienesta gaitu lemj Augstākā atestācijas komisija. Grozījums ir izstrādāts saistībā ar Militārā dienesta likumā noteikto profesionālā dienesta karavīru rotācijas kārtību, atbilstoši kurai ne retāk kā reizi piecos gados karavīru pārceļ citā viņa pakāpei atbilstošā amatā, ko nav iespējams realizēt attiecībā uz tiem karavīriem, kuriem ir atteiktas speciālās atļaujas pieejai valsts noslēpumam vai drošības sertifikāti darbam ar NATO un Eiropas Savienības klasificēto informāciju. Ievērojot nepieciešamību veikt profesionālajā dienestā pieņemtā karavīra atbilstības pārbaudi noteiktajam amatam izvirzītajām drošības prasībām, Militārā dienesta likuma 19. panta sestajā daļā pārbaudes termiņš ir pagarināts līdz sešiem mēnešiem. Vairāki Militārā dienesta likuma panti (skat. 32.¹ un 33.pantu) satur atsauces uz karavīriem noteiktajām militārās izglītības prasībām attiecīgu kursu veidā, paredzot šo kursu atbilstības noteikšanu Nacionālo bruņoto spēku nepieciešamajām attiecīgā līmeņa personāla kvalifikācijas prasībām pielīdzināšanas veidā. Tomēr likums neparedz deleģējumu kādai konkrētai institūcijai noteikt šādas pielīdzināšanas kārtību. Tāpēc likumprojektā ir paredzēts papildināt likuma 33.pantu ar piekto daļu, nosakot, ka militārās izglītības kursu pielīdzināšanas kārtību nosaka aizsardzības ministrs. |
|||||||||||
2. Normatīvā akta būtība |
Likumprojekts
nosaka Nacionālo bruņoto spēku rezerves izveides un dienesta rezervē
nosacījumus un kārtību. Nacionālo bruņoto spēku rezervi veidos rezerves
karavīri un rezervisti. Turpmāk rezerves karavīri pildīs dienestu Nacionālo
bruņoto spēku rezervē, piedaloties militārajās mācībās, saglabājot un
pilnveidojot kaujas zinības un iemaņas. Dienestam rezervē ieskaitīs no
profesionālā dienesta rezervē atvaļinātos karavīrus. Pārējie 18 gadu vecumu
sasniegušie militārajam dienestam derīgie Latvijas pilsoņi tiks ieskaitīti
Nacionālo bruņoto spēku rezervē kā rezervisti. Rezervisti netiks iesaukti uz
militārajām mācībām miera lakā. Rezerves karavīru un rezervistu reģistrāciju,
uzskaiti un iesaukšanu militārajā dienestā turpmāk nodrošinās Zemessardze. Vienlaikus
likumprojektā ir arī noteikts, ka karavīru atbrīvo no amata, ja viņam
nepiešķir vai anulē speciālo atļauju pieejai valsts noslēpumam vai drošības
sertifikātu darbam ar Ziemeļatlantijas līguma organizācijas vai Eiropas
Savienības klasificēto informāciju, vai nepagarina tās derīguma termiņu. Likumprojekts
paredz papildināt likuma 33.pantu ar piekto daļu, nosakot, ka militārās
izglītības kursu pielīdzināšanas kārtību noteiks aizsardzības ministrs. |
|||||||||||
3. Cita informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
5.Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību
budžetiem |
||||||||||||
|
||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji trīs gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||||
2007 |
2008 |
2009 |
||||||||||
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
|||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatī-vā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos, Ls |
Normatī-vā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||
3. Finansiālā ietekme |
Normatī-vā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||
4.Prognozējamie kompensējošie pasākumi
papildu izdevumu finansēšanai |
Normatī-vā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts
šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatī-vā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||
6. Cita informācija |
Likumprojekta realizācija 2007.gadā un turpmākajos gados notiks Aizsardzības ministrijai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros. |
|||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Saistībā ar pāreju uz profesionālu militāro dienestu un atteikšanos no obligātā militārā dienesta ir izstrādāti šādi likumprojekti: 1.Grozījumi likumā Par Latvijas Republikas Zemessardzi; 2. Grozījumi Nacionālo bruņoto spēku likumā; 3. Par Obligātā militārā dienesta likuma atzīšanu par spēku zaudējušu; 4. Par Alternatīvā dienesta likuma atzīšanu par spēku zaudējušu; 5. Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā; 6. Grozījumi Krimināllikumā; 7. Grozījumi Mobilizācijas likumā; 8. Grozījumi likumā Par izņēmuma stāvokli. Papildus būs nepieciešams izstrādāt Ministru kabineta noteikumu projektus, nosakot rezerves karavīru un rezervistu reģistrācijas, uzskaites un iesaukšanas militārajā dienestā kārtību, kā arī informācijas pieprasīšanas kārtību no attiecīgajām valsts iestādēm, veicot iepriekš minētos pienākumus. Vienlaikus būs nepieciešams izstrādāt Ministru kabineta noteikumus, nosakot uz militārajām mācībām iesauktajiem rezerves karavīriem piešķiramo kompensāciju izmaksas kārtību. |
|||||||||||
2. Cita informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
3. Saistības,
kas izriet no Latvijai saistošiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Savienības Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
2.tabula |
||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma
(attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā
panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|||||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
5. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu
|
||||||||||||
1. Ar kādām nevalstiskām organizācijām
konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas. |
|||||||||||
2. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
|||||||||||
3. Konsultācijas ar starptautiskiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
|||||||||||
4. Cita informācija |
Konsultācijas nav notikušas. |
|||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde |
||||||||||||
1.Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas institūcijas netiks radītas. Paplašinās Zemessardzes pienākumi. Zemessardze turpmāk veiks reģistrāciju rezervēs un to uzskaiti. |
|||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts pēc izsludināšanas tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS). |
|||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds varēs aizstāvēt savas tiesības Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. |
|||||||||||
4. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
Aizsardzības ministrs
A.Slakteris
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktores v.i. |
Par kontroli atbildīgā persona |
Atbildīgā persona |
E.Rinkēvičs |
A.Rimša |
I.Kalna |
S.Vistiņa |
29/09/2006
1:38:00 PM
1430
V.Upeniece, 7335247
S.Vistiņa, 7335249