Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija
Likumprojekts trešajam
lasījumam
(reģ.nr.85/Lp9)
Otrā lasījuma redakcija
|
Nr.
|
Priekšlikumi
(34) |
Komisijas
atzinums |
Komisijas atbalstītā
redakcija
|
Jaunatnes likums |
|
|
|
Jaunatnes likums |
1.pants. Likuma mērķis Likuma mērķis ir uzlabot jauniešu personu
vecumā no 13 līdz 25 gadiem dzīves kvalitāti, veicinot viņu iniciatīvas,
līdzdalību lēmumu pieņemšanā un sabiedriskajā dzīvē, kā arī atbalstot darbu
ar jaunatni. |
|
|
|
1.pants. Likuma mērķis Likuma mērķis ir uzlabot jauniešu personu
vecumā no 13 līdz 25 gadiem dzīves kvalitāti, veicinot viņu iniciatīvas,
līdzdalību lēmumu pieņemšanā un sabiedriskajā dzīvē, kā arī atbalstot darbu
ar jaunatni. |
2.pants. Likuma
darbības joma (1) Likums nosaka jaunatnes politikas
īstenošanā iesaistītās personas un to kompetenci šīs politikas jomā, jauniešu
līdzdalību jaunatnes politikas izstrādē un īstenošanā, kā arī pamatprincipus
finansējuma piešķiršanai jauniešu iniciatīvām, līdzdalībai lēmumu pieņemšanā un
sabiedriskajā dzīvē un darbam ar jaunatni. |
|
|
|
2.pants. Likuma
darbības joma (1) Likums nosaka jaunatnes politikas
īstenošanā iesaistītās personas un to kompetenci šīs politikas jomā, jauniešu
līdzdalību jaunatnes politikas izstrādē un īstenošanā, kā arī pamatprincipus
finansējuma piešķiršanai jauniešu iniciatīvām, līdzdalībai lēmumu pieņemšanā
un sabiedriskajā dzīvē un darbam ar jaunatni. |
(2) Šā likuma izpratnē darbs ar
jaunatni ir uz jauniešiem orientēts plānotu praktisku pasākumu kopums, kas
nodrošina viņu dzīves kvalitātes uzlabošanos. |
|
|
|
(2) Šā likuma izpratnē darbs ar
jaunatni ir uz jauniešiem orientēts plānotu praktisku pasākumu kopums, kas
nodrošina viņu dzīves kvalitātes uzlabošanos. |
3.pants. Valsts pārvaldes iestāžu kompetence
jaunatnes politikas jomā (1) Bērnu un ģimenes lietu ministrija ir
koordinējošā iestāde jaunatnes politikas jomā. (2) Valsts pārvaldes iestādes, atbilstoši
savai kompetencei īstenojot jaunatnes politiku, izvērtē attiecīgās nozares
politikas ietekmi uz jaunatni. (3) Valsts pārvaldes iestādes savā
darbībā iesaista jaunatnes organizācijas pirms jaunatnes politiku
ietekmējošu lēmumu pieņemšanas. |
1. 2. 3. |
Bērnu un ģimenes lietu
ministrs A.Baštiks Izteikt
likumprojekta 3.panta pirmo daļu šādā redakcijā: (1) Bērnu un
ģimenes lietu ministrija nodrošina vienotas valsts politikas izstrādi
jaunatnes jomā un tās koordinētu īstenošanu. Bērnu un ģimenes lietu
ministrs A.Baštiks Izteikt
likumprojekta 3.panta trešo daļu šādā redakcijā: (3) Valsts
pārvaldes iestādes savā darbībā jo īpaši iesaista jaunatnes
organizācijas pirms jaunatnes politiku ietekmējošu lēmumu pieņemšanas. Cilvēktiesību un
sabiedrisko lietu komisija Izteikt
likumprojekta 3.panta trešo daļu šādā redakcijā: (3) Valsts pārvaldes iestādes savā darbībā
nodrošina jaunatnes organizācijām iespēju iesaistīties jaunatnes politiku
ietekmējošu lēmumu apspriešanā pirms to pieņemšanas. |
Atbalstīts Atbalstīts. Iekļautskomisijas priekšlik. Nr.3. Atbalstīts |
3.pants. Valsts pārvaldes iestāžu kompetence
jaunatnes politikas jomā (1) Bērnu un
ģimenes lietu ministrija nodrošina vienotas valsts politikas izstrādi
jaunatnes jomā un tās koordinētu īstenošanu. (2) Valsts pārvaldes iestādes, atbilstoši
savai kompetencei īstenojot jaunatnes politiku, izvērtē attiecīgās nozares
politikas ietekmi uz jaunatni. (3) Valsts
pārvaldes iestādes savā darbībā nodrošina jaunatnes organizācijām iespēju
iesaistīties jaunatnes politiku ietekmējošu lēmumu apspriešanā pirms to
pieņemšanas. |
4.pants.
Jaunatnes konsultatīvā padome (1) Jaunatnes
konsultatīvā padome ir Ministru kabineta izveidota padomdevēja institūcija,
kuras mērķis ir veicināt saskaņotas jaunatnes politikas izstrādi un
īstenošanu, kā arī jauniešu līdzdalību lēmumu pieņemšanā un sabiedriskajā
dzīvē. (2) Jaunatnes
konsultatīvās padomes sastāvā iekļauj valsts pārvaldes un pašvaldību, kā
arī jaunatnes organizāciju pārstāvjus. |
4. 5. 6. |
Bērnu
un ģimenes lietu ministrs A.Baštiks Izteikt
likumprojekta 4.panta otro daļu šādā redakcijā: (2) Jaunatnes konsultatīvās padomes sastāvā
iekļauj valsts pārvaldes un pašvaldību iestāžu pilnvarotas amatpersonas
vienādā skaitā ar jaunatnes organizāciju deleģētiem pārstāvjiem. Cilvēktiesību
un sabiedrisko lietu komisija Izteikt likumprojekta 4.panta otro daļu šādā
redakcijā: (2) Jaunatnes konsultatīvās padomes sastāvā iekļauj valsts pārvaldes,
pašvaldību un jaunatnes organizāciju deleģētus pārstāvjus. Jaunatnes
organizāciju deleģētie pārstāvji veido vismaz pusi no Jaunatnes konsultatīvās
komisijas sastāva. Bērnu un ģimenes lietu
ministrs A.Baštiks Papildināt likumprojekta 4.pantu ar trešo
daļu šādā redakcijā: (3) Jaunatnes konsultatīvās padomes nolikumu
apstiprina Ministru kabinets. |
Atbalstīts. Iekļautskomisijas priekšlik. Nr.5. Atbalstīts Atbalstīts |
4.pants.
Jaunatnes konsultatīvā padome (1) Jaunatnes
konsultatīvā padome ir Ministru kabineta izveidota padomdevēja institūcija,
kuras mērķis ir veicināt saskaņotas jaunatnes politikas izstrādi un
īstenošanu, kā arī jauniešu līdzdalību lēmumu pieņemšanā un sabiedriskajā
dzīvē. (2)
Jaunatnes konsultatīvās padomes sastāvā iekļauj valsts pārvaldes, pašvaldību
un jaunatnes organizāciju deleģētus pārstāvjus. Jaunatnes organizāciju
deleģētie pārstāvji veido vismaz pusi no Jaunatnes konsultatīvās komisijas
sastāva. (3) Jaunatnes
konsultatīvās padomes nolikumu apstiprina Ministru kabinets. |
5.pants. Pašvaldības
kompetence jaunatnes politikas jomā (1) Pašvaldība, pildot savas
funkcijas, piedalās valsts jaunatnes politikas īstenošanā. Pašvaldība var
izstrādāt arī vietēja līmeņa dokumentus jaunatnes politikas jomā. (2) Pašvaldības savā darbībā
iesaista jaunatnes organizācijas pirms jaunatnes politiku ietekmējošu lēmumu
pieņemšanas. (3) Pašvaldība var izveidot
institucionālu sistēmu, lai nodrošinātu darbu ar jaunatni, nosakot atbildīgo
institūciju, ieceļot jaunatnes lietu speciālistu, izveidojot jaunatnes lietu
konsultatīvo komisiju vai paredzot citu kārtību, kādā veicams darbs ar
jaunatni. (4) Ja
pašvaldībā darbu ar jaunatni nodrošina jaunatnes lietu speciālists persona,
kas plāno, veic un koordinē darbu ar jaunatni, viņam jābūt apmācītam
Ministru kabineta noteiktajā kārtībā. (5) Ja pašvaldība izveido jaunatnes
lietu konsultatīvo komisiju, kas veicina vietējās jaunatnes politikas
saskaņotu izstrādi un īstenošanu, kā arī jauniešu līdzdalību lēmumu
pieņemšanā, tās sastāvā iekļauj pašvaldības speciālistus, kuri veic darbu ar
jaunatni, un jaunatnes organizāciju pārstāvjus. |
7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. |
Bērnu un ģimenes lietu
ministrs A.Baštiks Izteikt likumprojekta 5.panta otro daļu šādā
redakcijā: (2) Pašvaldības
savā darbībā jo īpaši iesaista jaunatnes organizācijas pirms jaunatnes
politiku ietekmējošu lēmumu pieņemšanas. Cilvēktiesību un
sabiedrisko lietu komisija Izteikt
likumprojekta 5.panta otro daļu šādā redakcijā: (2) Pašvaldības
savā darbībā nodrošina jaunatnes organizācijām un jauniešu iniciatīvu
grupām iespēju iesaistīties jaunatnes politiku ietekmējošu lēmumu apspriešanā
pirms to pieņemšanas. Bērnu un ģimenes
lietu ministrs A.Baštiks Likumprojekta
5.panta trešajā daļā pēc vārda speciālistu papildināt ar vārdiem -
personu, kas plāno, veic un koordinē darbu ar jaunatni. Cilvēktiesību
un sabiedrisko lietu komisija Izteikt likumprojekta 5.panta trešo daļu šādā
redakcijā: (3) Pašvaldība
var izveidot institucionālu sistēmu, lai nodrošinātu darbu ar jaunatni,
nosakot atbildīgo institūciju vai ieceļot jaunatnes lietu speciālistu
personu, kas plāno, veic un
koordinē darbu ar jaunatni, izveidojot jaunatnes lietu
konsultatīvo komisiju vai paredzot citu kārtību, kādā veicams darbs ar
jaunatni. Bērnu un ģimenes lietu
ministrs A.Baštiks Likumprojekta
5.panta ceturtajā daļā pēc vārda speciālists izslēgt vārdus ‑ persona,
kas plāno, veic un koordinē darbu ar jaunatni. Cilvēktiesību
un sabiedrisko lietu komisija Izteikt likumprojekta 5.panta ceturto daļu šādā
redakcijā: (4) Ja pašvaldībā darbu ar jaunatni nodrošina jaunatnes lietu
speciālists, viņš ir apmācāms Ministru kabineta noteiktajā kārtībā. Bērnu un ģimenes lietu
ministrs A.Baštiks Likumprojekta
5.panta piektajā daļā pēc vārdiem jaunatnes organizāciju papildināt ar
vārdiem vai jauniešu iniciatīvu grupu. Cilvēktiesību
un sabiedrisko lietu komisija Izteikt likumprojekta 5.panta piekto daļu šādā
redakcijā: (5) Ja pašvaldība izveido jaunatnes
lietu konsultatīvo komisiju, kas veicina vietējās jaunatnes politikas
saskaņotu izstrādi un īstenošanu, kā arī jauniešu līdzdalību lēmumu
pieņemšanā, tās sastāvā iekļauj pašvaldības speciālistus, kuri veic darbu ar
jaunatni, jaunatnes organizāciju, jauniešu iniciatīvu grupu vai citu biedrību
un nodibinājumu, kas veic darbu ar jaunatni, pārstāvjus. |
Atbalstīts. Iekļautskomisijas. priekšlik. Nr.8. Atbalstīts Atbalstīts. Iekļauts komisijas priekšlik Nr.10. Atbalstīts Atbalstīts. Iekļauts komisijas priekšlik. Nr.12. Atbalstīts Atbalstīts. Iekļauts komisijas priekšlik. Nr.14. Atbalstīts |
5.pants. Pašvaldības
kompetence jaunatnes politikas jomā (1) Pašvaldība, pildot savas
funkcijas, piedalās valsts jaunatnes politikas īstenošanā. Pašvaldība var
izstrādāt arī vietēja līmeņa dokumentus jaunatnes politikas jomā. (2) Pašvaldības
savā darbībā nodrošina jaunatnes organizācijām un jauniešu iniciatīvu grupām
iespēju iesaistīties jaunatnes politiku ietekmējošu lēmumu apspriešanā pirms
to pieņemšanas. (3) Pašvaldība var izveidot
institucionālu sistēmu, lai nodrošinātu darbu ar jaunatni, nosakot atbildīgo
institūciju vai ieceļot jaunatnes lietu speciālistu personu, kas plāno, veic un koordinē darbu ar jaunatni,
izveidojot jaunatnes lietu konsultatīvo komisiju vai paredzot citu kārtību,
kādā veicams darbs ar jaunatni. (4) Ja
pašvaldībā darbu ar jaunatni nodrošina jaunatnes lietu speciālists, viņš ir
apmācāms Ministru kabineta noteiktajā kārtībā. (5) Ja pašvaldība izveido jaunatnes
lietu konsultatīvo komisiju, kas veicina vietējās jaunatnes politikas
saskaņotu izstrādi un īstenošanu, kā arī jauniešu līdzdalību lēmumu
pieņemšanā, tās sastāvā iekļauj pašvaldības speciālistus, kuri veic darbu ar
jaunatni, jaunatnes organizāciju, jauniešu iniciatīvu grupu vai citu biedrību
un nodibinājumu, kas veic darbu ar jaunatni, pārstāvjus. |
6.pants. Jaunatnes
organizācija Jaunatnes
organizācija ir Biedrību un nodibinājumu reģistrā reģistrēta biedrība, kas atbilst
šādiem kritērijiem: 1) biedrības statūtos noteiktais
darbības mērķis ir darbs ar jaunatni, jauniešu iniciatīvu un līdzdalības
lēmumu pieņemšanā un sabiedriskajā dzīvē veicināšana; 2) biedrībā vismaz divas trešdaļas
biedru ir jaunieši, kā arī vairākas biedrības, kurās kopā
vismaz divas trešdaļas biedru ir jaunieši; 3) biedrības pārvaldes institūcijās ir
nodrošināta jauniešu līdzdalība, un šīs līdzdalības kārtība noteikta
attiecīgās biedrības statūtos. |
15. 16. |
Bērnu un ģimenes lietu
ministrs A.Baštiks Likumprojekta
6.panta 2.punktā vārdu kā aizstāt ar vārdu vai. Cilvēktiesību
un sabiedrisko lietu komisija Izteikt
likumprojekta 6.panta tekstu šādā redakcijā: Jaunatnes
organizācija ir Biedrību un nodibinājumu reģistrā reģistrēta biedrība, kas atbilst visiem
šādiem kritērijiem: 1) biedrības statūtos viens no
noteiktajiem darbības mērķiem ir darbs ar jaunatni, jauniešu iniciatīvu
un līdzdalības lēmumu pieņemšanā un sabiedriskajā dzīvē veicināšana; 2) biedrībā vismaz divas trešdaļas biedru ir bērni un jaunieši, vai arī vairākas biedrības, kurās kopā vismaz divas trešdaļas biedru ir bērni un jaunieši; 3) biedrības pārvaldes institūcijās ir
nodrošināta jauniešu līdzdalība, un šīs līdzdalības kārtība noteikta
attiecīgās biedrības statūtos. |
Atbalstīts Atbalstīts |
6.pants. Jaunatnes
organizācija Jaunatnes
organizācija ir Biedrību un nodibinājumu reģistrā reģistrēta biedrība, kas atbilst
visiem šādiem kritērijiem: 1) biedrības statūtos viens no
noteiktajiem darbības mērķiem ir darbs ar jaunatni, jauniešu iniciatīvu un
līdzdalības lēmumu pieņemšanā un sabiedriskajā dzīvē veicināšana; 2) biedrībā vismaz divas trešdaļas biedru ir bērni un jaunieši, vai arī vairākas biedrības, kurās kopā vismaz divas trešdaļas biedru ir bērni un jaunieši; 3) biedrības pārvaldes institūcijās ir
nodrošināta jauniešu līdzdalība, un šīs līdzdalības kārtība noteikta
attiecīgās biedrības statūtos. |
7.pants. Jauniešu līdzdalība jaunatnes
politikas izstrādē un īstenošanā Jaunieši
līdzdarbojas
jaunatnes politikas izstrādē un īstenošanā: 1) iesaistoties
neformālās izglītības iegūšanā un sniegšanā un veicot brīvprātīgo darbu; 2) darbojoties
izglītības iestāžu pašpārvaldēs; 3) izstrādājot
un īstenojot projektus, kā arī citas iniciatīvas; 4) piedaloties
jaunatnes organizāciju, kā arī citu biedrību un nodibinājumu darbībā; 5) iesaistoties
valsts un pašvaldību jaunatnes politiku ietekmējošu lēmumu pieņemšanas
procesā. |
17. 18. 19. |
Cilvēktiesību
un sabiedrisko lietu komisija Izteikt
likumprojekta 7.panta ievaddaļu šādā redakcijā: Jauniešiem
ir tiesības līdzdarboties jaunatnes politikas izstrādē un īstenošanā:. Bērnu un ģimenes lietu
ministrs A.Baštiks Likumprojekta
7.pantā: uzskatīt esošā
7.panta redakciju par likumprojekta 7.panta pirmo daļu; papildināt ar
otro daļu šādā redakcijā: (2) Jaunieši
līdzdarbojas jaunatnes politikas izstrādē un īstenošanā arī citos veidos, kas
nav pretrunā ar Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem. Cilvēktiesību
un sabiedrisko lietu komisija Papildināt
likumprojekta 7.panta pirmo daļu ar 6.punktu šādā redakcijā: 6)
iesaistoties citās aktivitātēs, kas vērstas uz jauniešu līdzdalības
veicināšanu jaunatnes politikas izstrādē un īstenošanā. |
Atbalstīts Daļēji atbalstīts. Iekļauts komisijas priekšlik. Nr.17.,19. Atbalstīts |
7.pants. Jauniešu līdzdalība jaunatnes
politikas izstrādē un īstenošanā Jauniešiem
ir tiesības līdzdarboties jaunatnes politikas izstrādē un īstenošanā: 1) iesaistoties
neformālās izglītības iegūšanā un sniegšanā un veicot brīvprātīgo darbu; 2) darbojoties
izglītības iestāžu pašpārvaldēs; 3) izstrādājot
un īstenojot projektus, kā arī citas iniciatīvas; 4) piedaloties
jaunatnes organizāciju, kā arī citu biedrību un nodibinājumu darbībā; 5) iesaistoties
valsts un pašvaldību jaunatnes politiku ietekmējošu lēmumu pieņemšanas
procesā; 6) iesaistoties
citās aktivitātēs, kas vērstas uz jauniešu līdzdalības veicināšanu jaunatnes
politikas izstrādē un īstenošanā. |
8.pants. Brīvā laika
lietderīga izmantošana |
|
|
|
8.pants. Brīvā laika
lietderīga izmantošana |
(1) Valsts un pašvaldības veicina
jauniešu neformālo izglītību, brīvprātīgo darbu, fiziskās aktivitātes un
iesaistīšanos kultūras dzīvē kā būtiskus brīvā laika lietderīgas izmantošanas
veidus. |
|
|
|
(1) Valsts un pašvaldības veicina
jauniešu neformālo izglītību, brīvprātīgo darbu, fiziskās aktivitātes un
iesaistīšanos kultūras dzīvē kā būtiskus brīvā laika lietderīgas izmantošanas
veidus. |
(2) Neformālā
izglītība papildina formālo izglītību; neformālās izglītības mērķis ir sniegt
zināšanas, veidot prasmes, iemaņas un attieksmes, kā arī veicināt jauniešu
vispusīgu attīstību un aktīvu līdzdalību lēmumu pieņemšanā un sabiedriskajā
dzīvē. |
|
|
|
(2) Neformālā
izglītība papildina formālo izglītību; neformālās izglītības mērķis ir sniegt
zināšanas, veidot prasmes, iemaņas un attieksmes, kā arī veicināt jauniešu
vispusīgu attīstību un aktīvu līdzdalību lēmumu pieņemšanā un sabiedriskajā
dzīvē. |
(3) Valsts un pašvaldības pēc iespējas
atbalsta jauniešu brīvā laika lietderīgai izmantošanai nepieciešamās vides
attiecīgu pielāgošanu. |
|
|
|
(3) Valsts un pašvaldības pēc iespējas
atbalsta jauniešu brīvā laika lietderīgai izmantošanai nepieciešamās vides
attiecīgu pielāgošanu. |
9.pants. Brīvprātīgais darbs (1) Jauniešu
brīvprātīgais darbs ir orientēts uz sabiedriskā labuma darbību un veicina
viņu zināšanu, prasmju, iemaņu un attieksmju attīstību, kā arī brīvā laika
lietderīgu izmantošanu. (2) Brīvprātīgo darbu jaunieši veic bez atlīdzības, nestājoties
ar brīvprātīgā darba organizētāju darba tiesiskajās attiecībās. (3) Jauniešu brīvprātīgo darbu
nedrīkst izmantot brīvprātīgā darba organizētāja vai trešās personas peļņas
gūšanas nolūkā. (4) Uz jauniešu brīvprātīgo darbu
attiecināmi darba tiesiskās attiecības regulējošos normatīvajos aktos
noteiktie aizliegumi un ierobežojumi. (5) Jauniešu brīvprātīgais darbs nedrīkst kavēt jaunietim pamata un
vispārējās izglītības iegūšanu. |
20. 21. 22. |
Cilvēktiesību
un sabiedrisko lietu komisija Izteikt likumprojekta
9.panta nosaukumu šādā redakcijā: 9.pants.
Jauniešu brīvprātīgais darbs. Cilvēktiesību
un sabiedrisko lietu komisija Aizstāt
likumprojekta 9.panta otrajā daļā vārdus Brīvprātīgo darbu jaunieši veic ar
vārdiem Jaunietis veic brīvprātīgo darbu. Cilvēktiesību
un sabiedrisko lietu komisija Izslēgt likumprojekta 9.panta piekto daļu. |
Atbalstīts Atbalstīts Atbalstīts |
9.pants. Jauniešu brīvprātīgais darbs (1) Jauniešu
brīvprātīgais darbs ir orientēts uz sabiedriskā labuma darbību un veicina
viņu zināšanu, prasmju, iemaņu un attieksmju attīstību, kā arī brīvā laika
lietderīgu izmantošanu. (2) Jaunietis veic brīvprātīgo darbu bez atlīdzības, nestājoties ar
brīvprātīgā darba organizētāju darba tiesiskajās attiecībās. (3) Jauniešu brīvprātīgo darbu
nedrīkst izmantot brīvprātīgā darba organizētāja vai trešās personas peļņas
gūšanas nolūkā. (4) Uz jauniešu brīvprātīgo darbu
attiecināmi darba tiesiskās attiecības regulējošos normatīvajos aktos
noteiktie aizliegumi un ierobežojumi. |
10.pants. Brīvprātīgā darba organizēšana (1) Jauniešu brīvprātīgo darbu var
organizēt biedrības un nodibinājumi, kā arī valsts un pašvaldību iestādes. (2) Brīvprātīgā darba organizētājs: 1) atbild par drošiem un jaunieša
veselībai nekaitīgiem brīvprātīgā darba apstākļiem; 2) pēc jaunieša pieprasījuma izsniedz
rakstveida apliecinājumu par brīvprātīgajā darbā pavadīto laiku, pienākumiem,
iegūtajām zināšanām, prasmēm un iemaņām; 3) ir tiesīgs pieprasīt, lai
jaunietis, uzsākot brīvprātīgo darbu, uzrāda ārsta izsniegtu izziņu par savu
veselības stāvokli, tādējādi pārliecinoties par jaunieša piemērotību
paredzētajam brīvprātīgajam darbam. (3) Pēc brīvprātīgā darba organizētāja
vai jaunieša paša iniciatīvas par brīvprātīgo darbu slēdzams rakstveida
līgums, norādot veicamo darbu un tā izpildes termiņu. |
23. 24. |
Cilvēktiesību
un sabiedrisko lietu komisija Izteikt
likumprojekta 10.panta nosaukumu šādā redakcijā: 10.pants.
Jauniešu brīvprātīgā darba organizēšana. Cilvēktiesību
un sabiedrisko lietu komisija Izteikt likumprojekta 10.panta otrās daļas
ievaddaļu šādā redakcijā: (2) Jauniešu brīvprātīgā darba
organizētājs:. |
Atbalstīts Atbalstīts |
10.pants. Jauniešu brīvprātīgā darba organizēšana (1) Jauniešu brīvprātīgo darbu var
organizēt biedrības un nodibinājumi, kā arī valsts un pašvaldību iestādes. (2) Jauniešu brīvprātīgā darba organizētājs: 1) atbild par drošiem un jaunieša
veselībai nekaitīgiem brīvprātīgā darba apstākļiem; 2) pēc jaunieša pieprasījuma izsniedz
rakstveida apliecinājumu par brīvprātīgajā darbā pavadīto laiku, pienākumiem,
iegūtajām zināšanām, prasmēm un iemaņām; 3) ir tiesīgs pieprasīt, lai
jaunietis, uzsākot brīvprātīgo darbu, uzrāda ārsta izsniegtu izziņu par savu
veselības stāvokli, tādējādi pārliecinoties par jaunieša piemērotību paredzētajam
brīvprātīgajam darbam. (3) Pēc brīvprātīgā darba organizētāja
vai jaunieša paša iniciatīvas par brīvprātīgo darbu slēdzams rakstveida
līgums, norādot veicamo darbu un tā izpildes termiņu. |
11.pants. Jauniešu
komercdarbība un pašnodarbinātība Valsts veicina jauniešu komercdarbību un pašnodarbinātību, it īpaši: 1) jauniešu apmācību komercdarbības
uzsākšanas jautājumos; 2) atbalstu jauniešu komercdarbības
uzsākšanai; 3) atbalstu jauniešu, īpaši sociālās
atstumtības riskam pakļauto jauniešu, nodarbinātības veicināšanas projektiem. |
25. 26. |
Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija Izteikt likumprojekta 11.panta nosaukumu šādā redakcijā: 11.pants. Jauniešu komercdarbības un nodarbinātības veicināšana. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija Aizstāt
likumprojekta 11.panta ievaddaļā vārdu pašnodarbinātību ar vārdu nodarbinātību. |
Atbalstīts Atbalstīts |
11.pants. Jauniešu
komercdarbības un nodarbinātības veicināšana Valsts veicina jauniešu komercdarbību un nodarbinātību, it īpaši: 1) jauniešu apmācību komercdarbības
uzsākšanas jautājumos; 2) atbalstu jauniešu komercdarbības
uzsākšanai; 3) atbalstu jauniešu, īpaši sociālās
atstumtības riskam pakļauto jauniešu, nodarbinātības veicināšanas projektiem. |
12.pants.
Finansējuma piešķiršana (1) Valsts budžeta finansējumu, kas
paredzēts, lai veicinātu jauniešu iniciatīvas un līdzdalību lēmumu pieņemšanā
un sabiedriskajā dzīvē, kā arī darbam ar jaunatni, piešķir atklātā konkursā. (2) Tiesības saņemt valsts budžeta finansējumu, kas paredzēts projektiem, kuru mērķis ir veicināt jauniešu iniciatīvas un līdzdalību lēmumu pieņemšanā un sabiedriskajā dzīvē, kā arī projektiem darbam ar jaunatni, ir jaunatnes organizācijām. (3) Jaunatnes organizācijām ir tiesības saņemt valsts budžeta finansējumu arī šo organizāciju darbības atbalsta projektiem, ja tās atbilst šādiem kritērijiem: 1) biedrībā ir apvienojušies ne
mazāk kā 500 biedru vai jaunatnes organizācijas ar kopējo biedru skaitu, kas
nav mazāks par 500 biedriem; 2) biedrība veic darbību visos
plānošanas reģionos; 3) biedrības darbības ilgums,
veicot darbu ar jaunatni, nav mazāks par pieciem gadiem. (4) Valsts budžeta finansējuma
saņēmējs var būt arī pašvaldība un biedrība vai nodibinājums, kura projekts
ir orientēts uz darbu ar jaunatni. (5) Kārtību, kādā piešķir valsts
budžeta finansējumu, kas paredzēts, lai veicinātu jauniešu iniciatīvas un
līdzdalību lēmumu pieņemšanā un sabiedriskajā dzīvē, kā arī darbam ar
jaunatni, nosaka Ministru kabinets. |
27. 28. 29. 30. 31. |
Bērnu un ģimenes lietu
ministrs A.Baštiks Likumprojekta
12.pantā: izteikt trešās
daļas 1., 2. un 3.punktā vārdu biedrība attiecīgā locījumā ar vārdiem jaunatnes
organizācija attiecīgā locījumā; Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu
komisija Aizstāt likumprojekta 12.panta trešās daļas 3.punktā vārdu pieciem ar vārdu trīs. Bērnu un ģimenes lietu
ministrs A.Baštiks Likumprojekta
12.pantā: papildināt trešo
daļu ar 4. un 5.punktu šādā redakcijā: 4) jaunatnes
organizācija ir sabiedriskā labuma organizācija; 5) valsts budžeta
finansējums nav vienīgais jaunatnes organizācijas finansējuma avots. Cilvēktiesību
un sabiedrisko lietu komisija Papildināt
likumprojekta 12.panta trešo daļu ar 4 un 5.punktu šādā redakcijā: 4) jaunatnes
organizācija ir sabiedriskā labuma organizācija; 5)
jaunatnes organizācij
a nodrošina līdzfinansējumu projekta īstenošanai. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija Izteikt likumprojekta 12.panta ceturto daļu kā 12.panta trešo daļu un attiecīgi 12.panta trešo daļu kā 12.panta ceturto daļu. |
Atbalstīts Atbalstīts Atbalstīts. Iekļauts komisijas priekšlik. Nr.30. Atbalstīts Atbalstīts |
12.pants.
Finansējuma piešķiršana (1) Valsts budžeta finansējumu, kas
paredzēts, lai veicinātu jauniešu iniciatīvas un līdzdalību lēmumu pieņemšanā
un sabiedriskajā dzīvē, kā arī darbam ar jaunatni, piešķir atklātā konkursā. (2) Tiesības saņemt valsts budžeta finansējumu, kas paredzēts projektiem, kuru mērķis ir veicināt jauniešu iniciatīvas un līdzdalību lēmumu pieņemšanā un sabiedriskajā dzīvē, kā arī projektiem darbam ar jaunatni, ir jaunatnes organizācijām. (3) Valsts budžeta finansējuma saņēmējs var būt arī pašvaldība un biedrība vai nodibinājums, kura projekts ir orientēts uz darbu ar jaunatni. (4) Jaunatnes organizācijām ir tiesības saņemt valsts budžeta finansējumu arī šo organizāciju darbības atbalsta projektiem, ja tās atbilst šādiem kritērijiem: 1) jaunatnes organizācijā ir
apvienojušies ne mazāk kā 500 biedru vai jaunatnes organizācijas ar kopējo biedru
skaitu, kas nav mazāks par 500 biedriem; 2) jaunatnes organizācija veic darbību visos plānošanas reģionos; 3) jaunatnes organizācijas darbības
ilgums, veicot darbu ar jaunatni, nav mazāks par trīs gadiem; 4) jaunatnes
organizācija ir sabiedriskā labuma organizācija; 5)
jaunatnes organizācija nodrošina līdzfinansējumu projekta īstenošanai. (5) Kārtību, kādā piešķir valsts
budžeta finansējumu, kas paredzēts, lai veicinātu jauniešu iniciatīvas un
līdzdalību lēmumu pieņemšanā un sabiedriskajā dzīvē, kā arī darbam ar
jaunatni, nosaka Ministru kabinets. |
13.pants. Valsts
pārvaldes iestāžu uzdevumu deleģēšana Bērnu un ģimenes lietu ministrija var
deleģēt pārvaldes uzdevumu veikšanu privātpersonām, tajā skaitā biedrībām un
nodibinājumiem, lai efektīvi īstenotu pasākumu sistēmu darbam ar jaunatni. |
32. |
Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija Izteikt likumprojekta 13.panta tekstu šādā redakcijā: Bērnu un ģimenes lietu ministrija, noslēdzot
līgumu, var deleģēt pārvaldes uzdevumu veikšanu privātpersonām, tajā
skaitā biedrībām un nodibinājumiem, lai efektīvi īstenotu pasākumu sistēmu
darbam ar jaunatni. |
Atbalstīts |
13.pants. Valsts
pārvaldes iestāžu uzdevumu deleģēšana Bērnu un ģimenes lietu ministrija,
noslēdzot līgumu, var deleģēt pārvaldes uzdevumu veikšanu privātpersonām,
tajā skaitā biedrībām un nodibinājumiem, lai efektīvi īstenotu pasākumu
sistēmu darbam ar jaunatni. |
Pārejas noteikumi 1. Šā likuma 4.pants stājas
spēkā 2009.gada 1.janvārī. 2. Ministru kabinets līdz
2009.gada 1.jūlijam izdod šā likuma 5.panta ceturtajā daļā minētos noteikumus
par jaunatnes lietu speciālistu apmācību. 3. Šā likuma 6.pants stājas
spēkā 2009.gada 1.janvārī. 4. Ministru kabinets līdz 2009.gada 1.janvārim izdod šā likuma 12.panta piektajā daļā minētos noteikumus. |
33.
|
Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija Izslēgt
pārejas noteikumus.
|
Atbalstīts |
|
|
34. |
Cilvēktiesību un
sabiedrisko lietu komisija Izteikt
likuma spēkā stāšanās nosacījumu šādā redakcijā: Likums stājas spēkā 2009.gada
1.janvārī. |
Atbalstīts |
Likums stājas spēkā 2009.gada
1.janvārī. |
trešajam
lasījumam
1.pants. Likuma mērķis
Likuma mērķis ir uzlabot jauniešu personu vecumā no
13 līdz 25 gadiem dzīves kvalitāti, veicinot viņu iniciatīvas, līdzdalību lēmumu
pieņemšanā un sabiedriskajā dzīvē, kā arī atbalstot darbu ar jaunatni.
2.pants.
Likuma darbības joma
(1) Likums
nosaka jaunatnes politikas īstenošanā iesaistītās personas un to kompetenci šīs
politikas jomā, jauniešu līdzdalību jaunatnes politikas izstrādē un īstenošanā,
kā arī pamatprincipus finansējuma piešķiršanai jauniešu iniciatīvām,
līdzdalībai lēmumu pieņemšanā un sabiedriskajā dzīvē un darbam ar jaunatni.
(2) Šā likuma izpratnē darbs ar jaunatni ir uz
jauniešiem orientēts plānotu praktisku pasākumu kopums, kas nodrošina viņu
dzīves kvalitātes uzlabošanos.
3.pants. Valsts
pārvaldes iestāžu kompetence jaunatnes politikas jomā
(1) Bērnu un ģimenes lietu
ministrija nodrošina vienotas valsts politikas izstrādi jaunatnes jomā un tās
koordinētu īstenošanu.
(2) Valsts pārvaldes iestādes, atbilstoši savai
kompetencei īstenojot jaunatnes politiku, izvērtē attiecīgās nozares politikas
ietekmi uz jaunatni.
(3)
Valsts pārvaldes iestādes savā darbībā nodrošina jaunatnes organizācijām
iespēju iesaistīties jaunatnes politiku ietekmējošu lēmumu apspriešanā pirms to
pieņemšanas.
4.pants. Jaunatnes konsultatīvā padome
(1) Jaunatnes konsultatīvā padome ir Ministru
kabineta izveidota padomdevēja institūcija, kuras mērķis ir veicināt saskaņotas
jaunatnes politikas izstrādi un īstenošanu, kā arī jauniešu līdzdalību lēmumu
pieņemšanā un sabiedriskajā dzīvē.
(2)
Jaunatnes konsultatīvās padomes sastāvā iekļauj valsts pārvaldes, pašvaldību un
jaunatnes organizāciju deleģētus pārstāvjus. Jaunatnes organizāciju deleģētie pārstāvji
veido vismaz pusi no Jaunatnes konsultatīvās komisijas sastāva.
(3) Jaunatnes konsultatīvās
padomes nolikumu apstiprina Ministru kabinets.
5.pants. Pašvaldības kompetence jaunatnes
politikas jomā
(1) Pašvaldība, pildot savas funkcijas, piedalās valsts
jaunatnes politikas īstenošanā. Pašvaldība var izstrādāt arī vietēja līmeņa
dokumentus jaunatnes politikas jomā.
(2) Pašvaldības
savā darbībā nodrošina jaunatnes organizācijām un jauniešu iniciatīvu grupām
iespēju iesaistīties jaunatnes politiku ietekmējošu lēmumu apspriešanā pirms to
pieņemšanas.
(3) Pašvaldība var izveidot institucionālu
sistēmu, lai nodrošinātu darbu ar jaunatni, nosakot atbildīgo institūciju vai
ieceļot jaunatnes lietu speciālistu personu,
kas plāno, veic un koordinē darbu ar jaunatni, izveidojot jaunatnes
lietu konsultatīvo komisiju vai paredzot citu kārtību, kādā veicams darbs ar
jaunatni.
(4) Ja pašvaldībā darbu ar jaunatni nodrošina
jaunatnes lietu speciālists, viņš ir apmācāms Ministru kabineta noteiktajā
kārtībā.
(5) Ja pašvaldība izveido jaunatnes lietu
konsultatīvo komisiju, kas veicina vietējās jaunatnes politikas sa
skaņotu
izstrādi un īstenošanu, kā arī jauniešu līdzdalību lēmumu pieņemšanā, tās
sastāvā iekļauj pašvaldības speciālistus, kuri veic darbu ar jaunatni, jaunatnes
organizāciju, jauniešu iniciatīvu grupu vai citu biedrību un nodibinājumu, kas
veic darbu ar jaunatni, pārstāvjus.
6.pants. Jaunatnes
organizācija
Jaunatnes
organizācija ir Biedrību un nodibinājumu reģistrā reģistrēta biedrība, kas atbilst
visiem šādiem kritērijiem:
1) biedrības statūtos
viens no noteiktajiem darbības mērķiem ir darbs ar jaunatni, jauniešu
iniciatīvu un līdzdalības lēmumu pieņemšanā un sabiedriskajā dzīvē veicināšana;
2) biedrībā vismaz
divas trešdaļas biedru ir bērni un jaunieši, vai arī vairākas biedrības, kurās
kopā vismaz divas trešdaļas biedru ir bērni un jaunieši;
3) biedrības pārvaldes
institūcijās ir nodrošināta jauniešu līdzdalība, un šīs līdzdalības kārtība
noteikta attiecīgās biedrības statūtos.
7.pants. Jauniešu
līdzdalība jaunatnes politikas izstrādē un īstenošanā
Jauniešiem
ir tiesības līdzdarboties jaunatnes politikas izstrādē un īstenošanā:
1) iesaistoties neformālās izglītības iegūšanā un
sniegšanā un veicot brīvprātīgo darbu;
2) darbojoties izglītības iestāžu pašpārvaldēs;
3) izstrādājot un īstenojot projektus, kā arī
citas iniciatīvas;
4) piedaloties jaunatnes organizāciju, kā arī
citu biedrību un nodibinājumu darbībā;
5) iesaistoties valsts un pašvaldību jaunatnes
politiku ietekmējošu lēmumu pieņemšanas procesā;
6)
iesaistoties citās aktivitātēs, kas vērstas uz jauniešu līdzdalības veicināšanu
jaunatnes politikas izstrādē un īstenošanā.
8.pants. Brīvā laika
lietderīga izmantošana
(1) Valsts un
pašvaldības veicina jauniešu neformālo izglītību, brīvprātīgo darbu, fiziskās
aktivitātes un iesaistīšanos kultūras dzīvē kā būtiskus brīvā laika lietderīgas
izmantošanas veidus.
(2) Neformālā
izglītība papildina formālo izglītību; neformālās izglītības mērķis ir sniegt
zināšanas, veidot prasmes, iemaņas un attieksmes, kā arī veicināt jauniešu
vispusīgu attīstību un aktīvu līdzdalību lēmumu pieņemšanā un sabiedriskajā
dzīvē.
(3) Valsts un
pašvaldības pēc iespējas atbalsta jauniešu brīvā laika lietderīgai izmantošanai
nepieciešamās vides attiecīgu pielāgošanu.
9.pants. Jauniešu brīvprātīgais
darbs
(1) Jauniešu
brīvprātīgais darbs ir orientēts uz sabiedriskā labuma darbību un veicina viņu
zināšanu, prasmju, iemaņu un attieksmju attīstību, kā arī brīvā laika
lietderīgu izmantošanu.
(2) Jaunietis veic brīvprātīgo darbu bez
atlīdzības, nestājoties ar brīvprātīgā darba organizētāju darba tiesiskajās
attiecībās.
(3) Jauniešu
brīvprātīgo darbu nedrīkst izmantot brīvprātīgā darba organizētāja vai trešās
personas peļņas gūšanas nolūkā.
(4) Uz jauniešu
brīvprātīgo darbu attiecināmi darba tiesiskās attiecības regulējošos
normatīvajos aktos noteiktie aizliegumi un ierobežojumi.
10.pants. Jauniešu brīvprātīgā
darba organizēšana
(1) Jauniešu
brīvprātīgo darbu var organizēt biedrības un nodibinājumi, kā arī valsts un
pašvaldību iestādes.
(2) Jauniešu
brīvprātīgā darba organizētājs:
1) atbild par drošiem
un jaunieša veselībai nekaitīgiem brīvprātīgā darba apstākļiem;
2) pēc jaunieša
pieprasījuma izsniedz rakstveida apliecinājumu par brīvprātīgajā darbā pavadīto
laiku, pienākumiem, iegūtajām zināšanām, prasmēm un iemaņām;
3) ir tiesīgs
pieprasīt, lai jaunietis, uzsākot brīvprātīgo darbu, uzrāda ārsta izsniegtu
izziņu par savu veselības stāvokli, tādējādi pārliecinoties par jaunieša
piemērotību paredzētajam brīvprātīgajam darbam.
(3) Pēc brīvprātīgā darba
organizētāja vai jaunieša paša iniciatīvas par brīvprātīgo darbu slēdzams
rakstveida līgums, norādot veicamo darbu un tā izpildes termiņu.
11.pants. Jauniešu
komercdarbības un nodarbinātības veicināšana
Valsts veicina jauniešu
komercdarbību un nodarbinātību, it īpaši:
1) jauniešu apmācību
komercdarbības uzsākšanas jautājumos;
2) atbalstu jauniešu
komercdarbības uzsākšanai;
3) atbalstu jauniešu,
īpaši sociālās atstumtības riskam pakļauto jauniešu, nodarbinātības
veicināšanas projektiem.
12.pants. Finansējuma piešķiršana
(1) Valsts budžeta
finansējumu, kas paredzēts, lai veicinātu jauniešu iniciatīvas un līdzdalību
lēmumu pieņemšanā un sabiedriskajā dzīvē, kā arī darbam ar jaunatni, piešķir
atklātā konkursā.
(2) Tiesības saņemt
valsts budžeta finansējumu, kas paredzēts projektiem, kuru mērķis ir veicināt
jauniešu iniciatīvas un līdzdalību lēmumu pieņemšanā un sabiedriskajā dzīvē, kā
arī projektiem darbam ar jaunatni, ir jaunatnes organizācijām.
(3) Valsts budžeta
finansējuma saņēmējs var būt arī pašvaldība un biedrība vai nodibinājums, kura
projekts ir orientēts uz darbu ar jaunatni.
(4) Jaunatnes
organizācijām ir tiesības saņemt valsts budžeta finansējumu arī šo organizāciju
darbības atbalsta projektiem, ja tās atbilst šādiem kritērijiem:
1) jaunatnes organizācijā
ir apvienojušies ne mazāk kā 500 biedru vai jaunatnes organizācijas ar kopējo
biedru skaitu, kas nav mazāks par 500 biedriem;
2) jaunatnes
organizācija veic darbību visos plānošanas reģionos;
3) jaunatnes
organizācijas darbības ilgums, veicot darbu ar jaunatni, nav mazāks par trīs
gadiem;
4)
jaunatnes organizācija ir sabiedriskā labuma organizācija;
5)
jaunatnes organizācija nodrošina līdzfinansējumu projekta īstenošanai.
(5) Kārtību, kādā
piešķir valsts budžeta finansējumu, kas paredzēts, lai veicinātu jauniešu
iniciatīvas un līdzdalību lēmumu pieņemšanā un sabiedriskajā dzīvē, kā arī
darbam ar jaunatni, nosaka Ministru kabinets.
13.pants. Valsts
pārvaldes iestāžu uzdevumu deleģēšana
Bērnu un ģimenes lietu
ministrija, noslēdzot līgumu, var deleģēt pārvaldes uzdevumu veikšanu
privātpersonām, tajā skaitā biedrībām un nodibinājumiem, lai efektīvi īstenotu
pasākumu sistēmu darbam ar jaunatni.
Likums stājas
spēkā 2009.gada 1.janvārī.