Rīgā, 2007. gada _____ decembrī
Nr. 9/4_____________________
Cilvēktiesību
un sabiedrisko lietu komisija lūdz iekļaut nākamās Saeimas sēdes darba kārtībā
likumprojektu Jaunatnes likums (reģ.nr.
85/Lp9) izskatīšanai 2.lasījumā.
Pielikumā: likumprojekts
2.lasījumam un priekšlikumu apkopojums uz ____lpp.
Ar cieņu
priekšsēdētājs Jānis Šmits
Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija
Likumprojekts otrajam
lasījumam
(reģ.nr.85/Lp9)
Pirmā lasījuma redakcija |
Nr. |
Priekšlikumi (52) |
Komisijas. atzinums |
Komisijas atbalstītā
redakcija |
Jaunatnes likums |
|
|
|
Jaunatnes likums |
I nodaļaVispārīgie noteikumi |
1. |
Bērnu un ģimenes lietu ministrs A.Baštiks Izslēgt
likumprojektā nodaļu nosaukumus. |
Atbalstīts
|
|
1.pants. Likumā lietotie
termini Likumā ir lietoti šādi termini: 1) jaunatne demogrāfiskā
grupa vecumā no 15 līdz 25 gadiem; |
2. |
Bērnu un ģimenes lietu ministrs A.Baštiks Izslēgt likumprojekta 1.pantu, attiecīgi
precizējot pārējo likumprojekta pantu numerāciju. |
Atbalstīts |
|
2) jaunietis persona vecumā
no 15 līdz 25 gadiem; |
|
|
|
|
3) jauniešu brīvprātīgais darbs
bezatlīdzības darbs vai pakalpojumu sniegšana, ko veic jaunietis,
nestājoties ar juridisko personu darba tiesiskajās attiecībās, un kas ir vērsta
uz juridiskās personas darbību regulējošos tiesību aktos noteikto mērķu,
uzdevumu un funkciju īstenošanu; |
|
|
|
|
4) jaunatnes lietu speciālists
persona, kas veic darbu ar jaunatni vai koordinē tā īstenošanu noteiktā
administratīvā teritorijā; |
|
|
|
|
5) speciālists, kas veic darbu ar
jaunatni persona, kas ir specializējusies noteiktā jomā un kuras
darbības viena no mērķgrupām ir jaunatne; |
|
|
|
|
6) jaunatnes organizācija
biedrību un nodibinājumu reģistrā reģistrēta un šajā likumā noteiktajā
kārtībā uzskaitīta biedrība vai nodibinājums; |
|
|
|
|
7) jaunatnes
politika uz sadarbību balstīta valsts un pašvaldību institūciju,
jaunatnes organizāciju un jauniešus pārstāvošo organizāciju mērķtiecīga
darbība, kas vērsta uz labvēlīgas vides radīšanu jauniešu kā sabiedrības
locekļu pilnvērtīgai un vispusīgai attīstībai un kuras mērķis ir jauniešu
integrācija sabiedrības dzīvē; |
|
|
|
|
8) darbs ar jauniešiem uz
jauniešu attīstību un integrēšanos sabiedrībā orientētas sistemātiskas valsts
un pašvaldību institūciju un nevalstisko organizāciju darbības. |
|
|
|
|
2.pants. Likuma mērķis Likuma mērķis ir noteikt jaunatnes
politikas veidošanas un īstenošanas mehānismu, sniedzot atbalstu jauniešiem
un sekmējot jauniešu integrēšanos sabiedrībā. |
3. 4. |
Bērnu un ģimenes lietu ministrs A.Baštiks Izteikt
likumprojekta 2.pantu šādā redakcijā: 1.pants. Likuma mērķis Likuma mērķis ir uzlabot jauniešu - personu
vecumā no 15 līdz 25 gadiem - dzīves kvalitāti, veicinot jauniešu
iniciatīvas, līdzdalību un atbalstu darbam ar jaunatni. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija Izteikt
likumprojekta 2.pantu kā 1.pantu šādā redakcijā: 1.pants. Likuma mērķis Likuma mērķis ir uzlabot jauniešu personu
vecumā no 13 līdz 25 gadiem dzīves kvalitāti, veicinot viņu
iniciatīvas, līdzdalību lēmumu pieņemšanā un sabiedriskajā dzīvē, kā arī
atbalstot darbu ar jaunatni. |
Daļēji atbalstīts. Iekļauts komisijas priekšlik. Nr.4. Atbalstīts |
1.pants. Likuma mērķis Likuma mērķis ir uzlabot jauniešu personu
vecumā no 13 līdz 25 gadiem dzīves kvalitāti, veicinot viņu iniciatīvas,
līdzdalību lēmumu pieņemšanā un sabiedriskajā dzīvē, kā arī atbalstot darbu
ar jaunatni. |
3.pants. Jaunatnes
politikas principi Īstenojot jaunatnes politiku, ievēro šādus
principus: 1) līdzdalības princips sekmēt
jauniešu aktīvu līdzdalību sabiedrības procesos; 2) informācijas pieejamības princips sekmēt jauniešu nodrošināšanu ar informāciju atbilstoši viņu vajadzībām un interesēm, īpaši ar informāciju, kas nepieciešama aktīvai līdzdalībai visos sabiedrības procesos, ja citos normatīvajos aktos nav noteikts citādi; 3) vienlīdzīgu iespēju princips
nodrošināt visiem jauniešiem bez jebkādas diskriminācijas iespēju piedalīties
visos sabiedrības procesos un būt patstāvīgiem sabiedrības locekļiem; 4) jauniešu interešu ievērošanas
princips risinot jautājumus, kas saistīti ar jauniešiem, ņemt vērā
viņu intereses, tiesības, vajadzības un iespējas; 5) labvēlīgu sociālo un ekonomisko
priekšnosacījumu princips veicināt tādu sociālo un ekonomisko apstākļu
veidošanos, kas nodrošinātu visiem jauniešiem iespēju būt patstāvīgiem un
sabiedrībā integrētiem Latvijas iedzīvotājiem. |
5. 6. |
Bērnu un ģimenes lietu ministrs A.Baštiks Izteikt
likumprojekta 3.pantu šādā redakcijā: 2.pants. Likuma darbības joma (1) Likums nosaka jaunatnes politikas
īstenošanā iesaistītās personas un to kompetenci jaunatnes politikas jomā,
jauniešu līdzdalību jaunatnes politikas izstrādē un īstenošanā, kā arī
pamatprincipus finansējuma piešķiršanai jauniešu iniciatīvām, līdzdalībai un
darbam ar jaunatni. (2) Šā likuma izpratnē darbs ar jaunatni ir
uz jauniešiem vērsts plānotu, praktisku pasākumu kopums, kas nodrošina
jauniešu dzīves kvalitātes uzlabošanos. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija Izteikt
likumprojekta 3.pantu kā 2.pantu šādā redakcijā: 2.pants.
Likuma darbības joma (1) Likums nosaka jaunatnes politikas
īstenošanā iesaistītās personas un to kompetenci šīs politikas jomā, jauniešu
līdzdalību jaunatnes politikas izstrādē un īstenošanā, kā arī pamatprincipus
finansējuma piešķiršanai jauniešu iniciatīvām, līdzdalībai lēmumu pieņemšanā
un sabiedriskajā dzīvē un darbam ar jaunatni. (2) Šā likuma izpratnē darbs ar
jaunatni ir uz jauniešiem orientēts plānotu praktisku pasākumu kopums, kas nodrošina viņu dzīves kvalitātes
uzlabošanos. |
Atbalstīts. Iekļauts komisijas priekšlik. Nr.6. Atbalstīts |
2.pants.
Likuma darbības joma (1) Likums nosaka jaunatnes politikas
īstenošanā iesaistītās personas un to kompetenci šīs politikas jomā, jauniešu
līdzdalību jaunatnes politikas izstrādē un īstenošanā, kā arī pamatprincipus
finansējuma piešķiršanai jauniešu iniciatīvām, līdzdalībai lēmumu pieņemšanā
un sabiedriskajā dzīvē un darbam ar jaunatni. (2) Šā likuma izpratnē darbs ar
jaunatni ir uz jauniešiem orientēts plānotu praktisku pasākumu kopums, kas
nodrošina viņu dzīves kvalitātes uzlabošanos. |
4.pants. Jaunatnes
politikas jomas Jaunatnes politikas nozīmīgākie virzieni ir: 1) izglītība; 2) veselība un fiziskā attīstība; 3) nodarbinātība; 4) lietderīga brīvā laika izmantošana. |
7. |
Bērnu un ģimenes lietu ministrs A.Baštiks Izslēgt likumprojekta 4.pantu. |
Atbalstīts, attiecīgi mainot turpmāko
pantu numerāciju. |
|
II
nodaļa
Jaunatnes politikas
veidošanas un īstenošanas mehānisms |
|
|
|
|
|
8. |
Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija Izteikt
likumprojekta 3.pantu šādā redakcijā: 3.pants. Valsts pārvaldes iestāžu
kompetence jaunatnes politikas jomā (1) Bērnu un ģimenes lietu ministrija ir
koordinējošā iestāde jaunatnes politikas jomā. (2) Valsts pārvaldes iestādes, atbilstoši
savai kompetencei īstenojot jaunatnes politiku, izvērtē attiecīgās nozares
politikas ietekmi uz jaunatni. (3) Valsts pārvaldes iestādes savā darbībā
iesaista jaunatnes organizācijas pirms jaunatnes politiku ietekmējošu lēmumu
pieņemšanas. |
Atbalstīts |
3.pants. Valsts pārvaldes
iestāžu kompetence jaunatnes politikas jomā (1) Bērnu un ģimenes lietu ministrija ir
koordinējošā iestāde jaunatnes politikas jomā. (2) Valsts pārvaldes iestādes, atbilstoši
savai kompetencei īstenojot jaunatnes politiku, izvērtē attiecīgās nozares
politikas ietekmi uz jaunatni. (3) Valsts pārvaldes iestādes savā darbībā
iesaista jaunatnes organizācijas pirms jaunatnes politiku ietekmējošu lēmumu
pieņemšanas. |
5.pants. Jaunatnes politikas
koordinācijas padome Jaunatnes politikas koordinācijas
padome ir Ministru kabineta izveidota konsultatīva un koordinējoša
institūcija, kuras mērķis ir veicināt jaunatnes politikas attīstību un
īstenošanu valstī un jauniešu iesaistīšanu lēmumu pieņemšanas procesā. |
9. 10. |
Bērnu un ģimenes lietu ministrs A.Baštiks Izteikt
likumprojekta 5.pantu šādā redakcijā: 4.pants. Jaunatnes konsultatīvā
padome (1)
Jaunatnes konsultatīvā padome ir Ministru kabineta izveidota padomdevēja
institūcija, kuras mērķis ir veicināt saskaņotas jaunatnes
politikas izstrādi un īstenošanu, kā arī jauniešu līdzdalību. (2) Jaunatnes
konsultatīvās padomes sastāvā iekļauj valsts pārvaldes un pašvaldību
pārstāvjus, kā arī jaunatnes organizāciju pārstāvjus. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija Izteikt
likumprojekta 5.pantu kā 4.pantu šādā redakcijā: 4.pants. Jaunatnes konsultatīvā padome (1) Jaunatnes
konsultatīvā padome ir Ministru kabineta izveidota padomdevēja institūcija,
kuras mērķis ir veicināt saskaņotas jaunatnes politikas izstrādi un
īstenošanu, kā arī jauniešu līdzdalību lēmumu pieņemšanā un sabiedriskajā
dzīvē. (2) Jaunatnes konsultatīvās padomes
sastāvā iekļauj valsts pārvaldes un pašvaldību, kā arī jaunatnes organizāciju
pārstāvjus. |
Atbalstīts. Iekļauts komisijas priekšlik. Nr.10. Atbalstīts |
4.pants. Jaunatnes
konsultatīvā padome (1) Jaunatnes
konsultatīvā padome ir Ministru kabineta izveidota padomdevēja institūcija,
kuras mērķis ir veicināt saskaņotas jaunatnes politikas izstrādi un
īstenošanu, kā arī jauniešu līdzdalību lēmumu pieņemšanā un sabiedriskajā
dzīvē. (2) Jaunatnes konsultatīvās padomes sastāvā iekļauj valsts pārvaldes un pašvaldību, kā arī jaunatnes organizāciju pārstāvjus. |
6.pants. Bērnu un ģimenes
lietu ministrijas kompetence (1) Bērnu un ģimenes lietu ministrija
ir vadošā valsts pārvaldes iestāde jaunatnes politikas jomā. (2) Bērnu un ģimenes lietu ministrija: 1) sadarbojoties ar valsts un pašvaldību institūcijām un nevalstiskajām organizācijām, nodrošina valsts jaunatnes politikas izstrādi un koordinē tās īstenošanu; 2) īsteno starptautisko sadarbību
jaunatnes lietās; 3) nodrošina Jaunatnes politikas
koordinācijas padomes darbību; 4) veic jaunatnes organizāciju
uzskaiti atbilstoši Ministru kabineta noteiktajai kārtībai; 5) koordinē jaunatnes organizāciju,
jauniešu izstrādāto projektu un projektu jauniešiem metodisko un finansiālo
atbalstu; 6) nodrošina jaunatnes lietu
speciālistu izglītošanu. |
11. 12. 13. |
Saeimas Juridiskais birojsIzslēgt likumprojekta 6. panta pirmo daļu. Deputāts V.BuzajevsPapildināt 6.panta otro daļu ar 7.punktu
šādā redakcijā: 7) veic pasākumus, lai nodrošinātu
jauniešu vidū pozitīvu attieksmi pret laulību, daudzbērnu ģimeni, optimāla
vecuma izvēli bērnu dzemdēšanai. Bērnu un ģimenes lietu ministrs A.Baštiks Izteikt
likumprojekta 6. un 7.pantu šādā redakcijā: 3.pants. Valsts pārvaldes
iestāžu kompetence jaunatnes politikas jomā (1) Bērnu un ģimenes lietu ministrija ir
koordinējošā iestāde jaunatnes politikas jomā. (2) Valsts pārvaldes iestādes, atbilstoši
savai kompetencei īstenojot jaunatnes politiku, izvērtē attiecīgās nozares
politikas ietekmi uz jaunatni. (3) Valsts pārvaldes iestādes savā darbībā
iesaista jaunatnes organizācijas pirms jaunatnes politiku ietekmējošu lēmumu
pieņemšanas. |
Neatbalstīts Neatbalstīts Atbalstīts. Iekļauts
komisijas priekšlik. Nr.8 |
|
7.pants. Citu nozaru
ministriju kompetence jaunatnes politikas jomā (1) Aizsardzības ministrija atbalsta
un attīsta jauniešu interešu izglītību un brīvā laika izmantošanas veidus,
kuru mērķis ir jauniešu izglītošana valsts aizsardzības jomā, patriotisma,
pilsoniskās apziņas, biedriskuma, drošsirdības, fizisko spēju un disciplīnas
attīstīšana. (2) Iekšlietu ministrija: 1) izstrādā un īsteno jauniešu
noziedzības apkarošanas politiku; 2) nodrošina policijas darbiniekiem
speciālu apmācību darbam ar nepilngadīgajiem jauniešiem likumpārkāpējiem,
nepilngadīgajiem jauniešiem noziedzīga nodarījuma upuriem un viņu ģimenēm. (3) Izglītības un zinātnes ministrija
izstrādā un īsteno vienotu valsts politiku izglītībā, zinātnē un sportā. |
14. 15. |
Saeimas Juridiskais birojsIzslēgt likumprojekta 7. pantu. Deputāte I.DruvieteAizstāt 7. panta
trešajā daļā vārdus izglītībā, zinātnē un sportā ar vārdiem izglītībā
un zinātnes nozarēs, sporta un valodas jomās. |
Atbalstīts, attiecīgi mainot turpmāko
pantu numerāciju. Neatbalstīts |
|
(4) Kultūras ministrija: |
|
|
|
|
1) veicina kultūras vērtību apgūšanu
jauniešu vidū; |
|
|
|
|
2) nodrošina profesionālo izglītības
programmu mūzikā, mākslā un horeogrāfijā apguvi un augstākās izglītības
programmu kultūras jomā apguvi padotības iestādēs. |
|
|
|
|
(5) Labklājības ministrija: |
|
|
|
|
1) izstrādā jauniešiem draudzīgu
valsts politiku sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības jomā, pārrauga tās
īstenošanu un izstrādā prasības sociālo pakalpojumu sniedzējiem; |
|
|
|
|
2) nodrošina atbalstu jauniešiem
bezdarbniekiem un darba meklētājiem, organizējot aktīvos nodarbinātības
pasākumus saskaņā ar Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likumā
noteikto. |
|
|
|
|
(6) Satiksmes ministrija veicina
jauniešu drošības palielināšanu ceļu satiksmē. |
|
|
|
|
(7) Valsts probācijas dienests
organizē piespiedu darbu un sabiedrisko darbu nepilngadīgajiem jauniešiem, kā
arī palīdzības sniegšanu jauniešiem pēc soda izciešanas. |
|
|
|
|
(8) Veselības ministrija organizē
veselības aprūpi jauniešiem, veicinot jauniešiem draudzīgu veselības aprūpes
pakalpojumu attīstību. |
|
|
|
|
(9) Vides ministrija atbalsta
iniciatīvas, kas jauniešiem veicina vides apziņu un izglītību vides
ilgtspējīgā attīstībā. |
|
|
|
|
(10) Zemkopības ministrija sekmē
jauniešu iekļaušanos lauku dzīves norisēs, atbalstot to veicinošas biedrības
un nodibinājumus. |
|
|
|
|
(11) Īpašu uzdevumu ministra
sabiedrības integrācijas lietās sekretariāts: |
|
|
|
|
1) veic pasākumus pilsoniskās
sabiedrības stiprināšanai, kas orientēti uz jauniešu mērķauditoriju un
nodrošina jauniešu līdzdalību; |
|
|
|
|
2) veic pasākumus neiecietības
mazināšanai jauniešu vidū. |
|
|
|
|
8.pants. Pašvaldību
kompetence (1) Pašvaldības nodrošina jauniešiem
likumā "Par pašvaldībām" noteiktos pakalpojumus. (2) Pašvaldības ir tiesīgas pieņemt
darbā jaunatnes lietu speciālistus, kas veiks, plānos un koordinēs darbu ar
jauniešiem. (3) Pašvaldības var veidot jaunatnes lietu konsultatīvās padomes, kuru kompetencē ir attiecīgās administratīvās teritorijas jaunatnes politikas jautājumi. Jaunatnes lietu konsultatīvo padomju sastāvā atbilstoši pašvaldības noteiktajai kārtībai ir iekļaujami dažādu nozaru speciālisti, kas veic darbu ar jauniešiem, un jaunatnes organizāciju pārstāvji. (4) Pašvaldības sadarbībā ar
speciālistiem, kas veic darbu ar jauniešiem, un jaunatnes organizāciju
pārstāvjiem atbilstoši pašvaldības noteiktajai kārtībai var izstrādāt
pašvaldību politikas plānošanas dokumentus jaunatnes politikas jomā. (5) Pašvaldības atbilstoši to
noteiktajai kārtībai savu administratīvo teritoriju attīstības plānošanā
konsultējas ar jauniešiem. |
16. 17. 18. 19. |
Saeimas Juridiskais birojsIzslēgt likumprojekta 8. panta pirmo daļu. Saeimas Juridiskais birojsIzslēgt likumprojekta 8. panta piekto daļu. Bērnu un ģimenes lietu ministrs A.Baštiks Izteikt
likumprojekta
8.pantu šādā redakcijā: 5.pants. Pašvaldības
kompetence jaunatnes politikas jomā (1) Pašvaldība, pildot savas
funkcijas, piedalās valsts jaunatnes politikas īstenošanā. Pašvaldība var
izstrādāt arī vietēja līmeņa politikas plānošanas dokumentus jaunatnes
politikas jomā. (2) Pašvaldības savā darbībā iesaista
jaunatnes organizācijas pirms jaunatnes politiku ietekmējošu lēmumu
pieņemšanas. (3) Pašvaldība var izveidot institucionālo sistēmu, lai
nodrošinātu darbu ar jaunatni, nosakot atbildīgo institūciju, ieceļot jaunatnes
lietu speciālistu, izveidojot jaunatnes lietu konsultatīvo komisiju vai
paredzot citu darba ar jaunatni īstenošanas kārtību. (4) Ja pašvaldībā darbu ar jaunatni nodrošina jaunatnes lietu
speciālists- persona, kas plāno, veic un koordinē darbu ar jaunatni, tam
jābūt apmācītam Ministru kabineta noteiktā kārtībā. (5) Ja pašvaldība izveido jaunatnes
lietu konsultatīvo komisiju, kura veicina vietējās jaunatnes politikas
saskaņotu izstrādi un īstenošanu, kā arī jauniešu līdzdalību, tās sastāvā
iekļauj pašvaldības speciālistus, kuri veic darbu ar jaunatni, un jaunatnes
organizāciju pārstāvjus. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija Izteikt
likumprojekta 8.pantu kā 5.pantu šādā redakcijā: 5.pants. Pašvaldības kompetence jaunatnes politikas jomā (1) Pašvaldība, pildot savas
funkcijas, piedalās valsts jaunatnes politikas īstenošanā. Pašvaldība var
izstrādāt arī vietēja līmeņa dokumentus jaunatnes politikas jomā. (2) Pašvaldības savā darbībā iesaista
jaunatnes organizācijas pirms jaunatnes politiku ietekmējošu lēmumu
pieņemšanas. (3) Pašvaldība var izveidot institucionālu sistēmu, lai
nodrošinātu darbu ar jaunatni, nosakot atbildīgo institūciju, ieceļot
jaunatnes lietu speciālistu, izveidojot jaunatnes lietu konsultatīvo komisiju
vai paredzot citu kārtību, kādā veicams darbs ar jaunatni. (4) Ja pašvaldībā darbu ar jaunatni nodrošina jaunatnes lietu
speciālists persona, kas plāno, veic un koordinē darbu ar jaunatni, viņam
jābūt apmācītam Ministru kabineta noteiktajā kārtībā. (5) Ja
pašvaldība izveido jaunatnes lietu konsultatīvo komisiju, kas veicina
vietējās jaunatnes politikas saskaņotu izstrādi un īstenošanu, kā arī
jauniešu līdzdalību lēmumu pieņemšanā, tās sastāvā iekļauj pašvaldības
speciālistus, kuri veic darbu ar jaunatni, un jaunatnes organizāciju pārstāvjus. |
Atbalstīts Atbalstīts Atbalstīts. Iekļauts komisijas priekšlik. Nr.19. Atbalstīts |
5.pants. Pašvaldības
kompetence jaunatnes politikas jomā (1) Pašvaldība,
pildot savas funkcijas, piedalās valsts jaunatnes politikas īstenošanā.
Pašvaldība var izstrādāt arī vietēja līmeņa dokumentus jaunatnes politikas
jomā. (2) Pašvaldības savā darbībā iesaista
jaunatnes organizācijas pirms jaunatnes politiku ietekmējošu lēmumu
pieņemšanas. (3) Pašvaldība var izveidot institucionālu sistēmu, lai
nodrošinātu darbu ar jaunatni, nosakot atbildīgo institūciju, ieceļot
jaunatnes lietu speciālistu, izveidojot jaunatnes lietu konsultatīvo komisiju
vai paredzot citu kārtību, kādā veicams darbs ar jaunatni. (4) Ja pašvaldībā darbu ar jaunatni nodrošina jaunatnes lietu
speciālists persona, kas plāno, veic un koordinē darbu ar jaunatni, viņam
jābūt apmācītam Ministru kabineta noteiktajā kārtībā. (5) Ja pašvaldība izveido jaunatnes
lietu konsultatīvo komisiju, kas veicina vietējās jaunatnes politikas
saskaņotu izstrādi un īstenošanu, kā arī jauniešu līdzdalību lēmumu
pieņemšanā, tās sastāvā iekļauj pašvaldības speciālistus, kuri veic darbu ar
jaunatni, un jaunatnes organizāciju pārstāvjus. |
|
20. 21. |
Bērnu un ģimenes lietu ministrs A.Baštiks Papildināt
likumprojektu ar pantu šādā redakcijā: 6.pants. Jaunatnes organizācijas (1) Jaunatnes
organizācija ir Biedrību un nodibinājumu reģistrā reģistrēta biedrība, kas atbilst
šādiem kritērijiem: 1) biedrības statūtos kā darbības
mērķis ir noteikts darbs ar jaunatni, jauniešu iniciatīvu un līdzdalības
veicināšana; 2) vismaz divas trešdaļas biedru ir
jaunieši vai biedrības, kurās vismaz divas trešdaļas biedru ir jaunieši; 3) vismaz divas trešdaļas valdes
locekļu ir jaunieši, un tas ir noteikts biedrības statūtos. (2) Nacionālā jaunatnes
organizācija ir jaunatnes organizācija, kuras darbības ilgums darbā ar
jaunatni nav mazāks par trīs gadiem, kurā ir apvienojušies vairāk kā 500
biedru vai jaunatnes organizācijas, kuru kopējais biedru skaits ir vairāk kā
500 biedru, un kas īsteno savas aktivitātes visos plānošanas reģionos.
Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija Papildināt
likumprojektu ar jaunu 6. pantu šādā redakcijā: 6.pants. Jaunatnes
organizācija Jaunatnes
organizācija ir Biedrību un nodibinājumu reģistrā reģistrēta biedrība, kas atbilst
šādiem kritērijiem: 1) biedrības statūtos noteiktais
darbības mērķis ir darbs ar jaunatni, jauniešu iniciatīvu un līdzdalības
lēmumu pieņemšanā un sabiedriskajā dzīvē veicināšana; 2) biedrībā vismaz divas trešdaļas biedru ir
jaunieši, kā arī vairākas biedrības, kurās kopā vismaz divas trešdaļas biedru
ir jaunieši; 3) biedrības pārvaldes institūcijās ir
nodrošināta jauniešu līdzdalība, un šīs līdzdalības kārtība noteikta
attiecīgās biedrības statūtos. |
Daļēji atbalstīts. Iekļauts komisijas priekšlik. Nr.21. Atbalstīts |
6.pants. Jaunatnes
organizācija Jaunatnes
organizācija ir Biedrību un nodibinājumu reģistrā reģistrēta biedrība, kas atbilst
šādiem kritērijiem: 1) biedrības statūtos noteiktais
darbības mērķis ir darbs ar jaunatni, jauniešu iniciatīvu un līdzdalības
lēmumu pieņemšanā un sabiedriskajā dzīvē veicināšana; 2) biedrībā vismaz divas trešdaļas biedru ir
jaunieši, kā arī vairākas biedrības, kurās kopā vismaz divas trešdaļas biedru
ir jaunieši; 3) biedrības pārvaldes institūcijās ir
nodrošināta jauniešu līdzdalība, un šīs līdzdalības kārtība noteikta
attiecīgās biedrības statūtos. |
9.pants. Jauniešu
līdzdalība jaunatnes politikas veidošanā un īstenošanā Jaunieši līdzdarbojas jaunatnes politikas
veidošanā un īstenošanā: 1) iesaistoties izglītības procesos; 2) integrējoties darba tirgū un
iesaistoties nodarbinātību veicinošos pasākumos; 3) iesaistoties veselību un fizisku
attīstību veicinošos pasākumos; 4) izstrādājot un īstenojot projektus,
kā arī citas iniciatīvas un darbības, kas sekmē jauniešu izglītošanos,
attīstību un sociālo integrāciju; 5) piedaloties biedrību, nodibinājumu
un politisko partiju darbībā; 6) iesaistoties lēmumu, īpaši politisko lēmumu, pieņemšanas procesos. 10.pants. Atbalsts
jauniešu līdzdalībai (1) Visas valsts un pašvaldību
institūcijas nodrošina jauniešu viedokļa uzklausīšanu. (2) Valsts tiešās pārvaldes iestādes,
plānojot un īstenojot jaunatnes politiku atbilstoši to kompetencei, ņem vērā
jaunatnes politikas dokumentos un šajā likumā noteiktos politikas īstenošanas
pamatprincipus un izmanto Jaunatnes politikas koordinācijas padomes
ieteikumus jaunatnes politikas jomā. (3) Valsts atbalsta jauniešu
līdzdalību jaunatnes politikas īstenošanā atbilstoši šā likuma 9.pantā
noteiktajam, garantējot to likumīgo tiesību un interešu ievērošanu un
nodrošinot finansiālo atbalstu šā likuma VI nodaļā noteiktajā kārtībā. |
22. 23. |
Bērnu un ģimenes lietu ministrs A.Baštiks Izteikt
likumprojekta 9. un 10.pantu šādā redakcijā: 7.pants. Jauniešu
līdzdalība jaunatnes politikas īstenošanā Jaunieši
līdzdarbojas jaunatnes politikas īstenošanā: 1) iesaistoties neformālajā izglītībā
un veicot brīvprātīgo darbu; 2) darbojoties pašpārvaldēs izglītības
iestādēs; 3) izstrādājot un īstenojot projektus,
kā arī citas iniciatīvas; 4) piedaloties jaunatnes organizāciju,
kā arī citu biedrību, nodibinājumu darbībā; 5) iesaistoties valsts un pašvaldību
jaunatnes politiku ietekmējošu lēmumu pieņemšanas procesā. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija Izteikt
likumprojekta 9. un 10.pantu kā 7.pantu šādā redakcijā: 7.pants. Jauniešu līdzdalība jaunatnes politikas izstrādē un
īstenošanā Jaunieši
līdzdarbojas jaunatnes politikas izstrādē un īstenošanā: 1) iesaistoties neformālās izglītības
iegūšanā un sniegšanā un veicot brīvprātīgo darbu; 2) darbojoties izglītības iestāžu
pašpārvaldēs; 3) izstrādājot un īstenojot projektus,
kā arī citas iniciatīvas; 4) piedaloties jaunatnes organizāciju,
kā arī citu biedrību un nodibinājumu darbībā; 5) iesaistoties valsts un pašvaldību
jaunatnes politiku ietekmējošu lēmumu pieņemšanas procesā. |
Atbalstīts. Iekļauts komisijas priekšlik. Nr.23. Atbalstīts |
7.pants. Jauniešu līdzdalība jaunatnes
politikas izstrādē un īstenošanā Jaunieši
līdzdarbojas jaunatnes politikas izstrādē un īstenošanā: 1) iesaistoties neformālās izglītības
iegūšanā un sniegšanā un veicot brīvprātīgo darbu; 2) darbojoties izglītības iestāžu
pašpārvaldēs; 3) izstrādājot un īstenojot projektus,
kā arī citas iniciatīvas; 4) piedaloties jaunatnes organizāciju,
kā arī citu biedrību un nodibinājumu darbībā; 5) iesaistoties valsts un pašvaldību
jaunatnes politiku ietekmējošu lēmumu pieņemšanas procesā. |
III nodaļa
Jauniešu izglītība |
|
|
|
|
11.pants. Jauniešu
tiesības un pienākumi izglītības jomā (1) Jauniešiem ir tiesības uz valsts nodrošinātu pieejamu
un kvalitatīvu pamatizglītību un vidējo izglītību. (2) Jauniešu pienākums ir iegūt
izglītību un pilnveidot sevi, kļūstot par vispusīgi attīstītiem sabiedrības
locekļiem. (3) Formālo izglītību jaunieši iegūst
pamatizglītības, vidējās izglītības un augstākās izglītības iestādēs.
Jauniešiem ir tiesības arī uz neformālo izglītību un interešu izglītību kā
būtiskām mūžizglītības daļām. |
24. 25. 26. 27. |
Saeimas Juridiskais birojsIzslēgt likumprojekta 11. pantu. Bērnu un ģimenes lietu ministrs A.Baštiks Izslēgt likumprojekta 11.pantu. Deputāte I.Druviete Aizstāt 11.panta pirmajā daļā vārdus pamatizglītību un vidējo izglītību ar vārdiem vispārējo, profesionālo un augstāko izglītību. Deputāte I.DruvieteIzslēgt 11. panta trešo daļu. |
Atbalstīts, attiecīgi mainot turpmāko
pantu numerāciju. Atbalstīts, attiecīgi mainot turpmāko
pantu numerāciju. Neatbalstīts Daļēji atbalstīts. Iekļauts priekšlik. Nr.24. |
|
12.pants. Jauniešu
neformālā izglītība (1) Jauniešu neformālās izglītības
mērķis ir atbilstoši jauniešu interesēm un pieprasījumam veidot zināšanas,
prasmes un attieksmes, kas papildina formālo izglītību un veicina jauniešu
garīgo un fizisko attīstību. (2) Neformālo izglītību īsteno biedrības un nodibinājumi, valsts un pašvaldību
iestādes, komersanti, kā arī fiziskas personas atbilstoši to darbību regulējošiem
normatīvajiem aktiem. (3) Valsts un pašvaldības finansiāli atbalsta jauniešu neformālās
izglītības īstenošanu šā likuma VI nodaļā noteiktajā kārtībā. |
28. 29. |
Saeimas Juridiskais birojsIzslēgt likumprojekta 12. pantu. Bērnu un ģimenes lietu ministrs A.Baštiks Izslēgt
likumprojekta 12.pantu. |
Atbalstīts, attiecīgi mainot turpmāko
pantu numerāciju. Atbalstīts, attiecīgi mainot turpmāko
pantu numerāciju. |
|
13.pants. Jauniešu tiesību
un interešu pārstāvniecība izglītības jomā (1) Jauniešiem ir tiesības piedalīties
izglītības iestāžu pašpārvalžu veidošanā un darbā, kā arī to apvienību
darbā, pārstāvot savas intereses izglītības procesa organizēšanā. (2) Izglītības iestādes nodrošina
iespēju jauniešiem iesaistīties to jautājumu izlemšanā, kas saistīti ar
jauniešu interesēm un tiesībām izglītības sistēmas ietvaros. |
30. 31. |
Saeimas Juridiskais birojsIzslēgt likumprojekta 13. pantu. Bērnu un ģimenes lietu ministrs A.Baštiks Izslēgt
likumprojekta 13.pantu. |
Atbalstīts, attiecīgi mainot turpmāko
pantu numerāciju. Atbalstīts, attiecīgi mainot turpmāko
pantu numerāciju. |
|
IV nodaļaJauniešu veselība un fiziskā attīstība |
|
|
|
|
14.pants. Jauniešu
veselības aprūpes politikas virzieni Rūpējoties par jauniešu veselību, valsts
pārvaldes iestādes: 1) izstrādā valsts politiku
epidemioloģiskās drošības, vides veselības, veselības veicināšanas, kā arī
atkarību izraisošo vielu lietošanas profilakses jomā; 2) izstrādā valsts politiku slimību
profilakses, diagnostikas, ārstēšanas un rehabilitācijas jomā; 3) sistemātiski pēta un izvērtē
paradumus, kas ietekmē veselību, kā arī izglīto jauniešus par faktoriem, kas
ietekmē veselību un veselīgu dzīvesveidu. |
32. 33. |
Saeimas Juridiskais birojsIzslēgt likumprojekta 14. panta 1. un 2.
punktu. Bērnu un ģimenes lietu ministrs A.Baštiks Izslēgt
likumprojekta 14.pantu. |
Daļēji atbalstīts. Iekļauts priekšlik. Nr.
33. Atbalstīts, attiecīgi
mainot turpmāko pantu numerāciju. |
|
15.pants. Jauniešu fiziskā
attīstība (1) Jauniešiem ir tiesības nodarboties
ar sportu un iesaistīties fizisko attīstību veicinošos pasākumos. (2) Valsts
rūpējas par jauniešu fizisko attīstību un iespējām
piedalīties sporta pasākumos drošā un veselīgā vidē. |
34. 35. |
Saeimas Juridiskais birojsIzslēgt likumprojekta 15. panta pirmo daļu. Bērnu un ģimenes lietu ministrs A.Baštiks Izslēgt likumprojekta 15.pantu. |
Daļēji atbalstīts. Iekļauts priekšlik. Nr.35. Atbalstīts, attiecīgi
mainot turpmāko pantu numerāciju. |
|
V nodaļa
Jauniešu nodarbinātība un
lietderīga brīvā laika izmantošana |
|
|
|
|
16.pants. Jaunatnes
nodarbinātības politikas virzieni (1) Jaunatnes nodarbinātības mērķis ir
nodrošināt jauniešu patstāvīgumu un sociālo integrāciju. (2) Rūpējoties par atbalstu jauniešu
patstāvīgumam un sociālajai integrācijai, valsts pārvaldes iestādes: 1) nodrošina profesionālās
orientācijas sistēmas pilnveidošanu; 2) veicina jauniešu iekļaušanos darba
tirgū un gādā par bezdarba samazināšanu; 3) veicina valsts politikas pilnveidi
jauniešu darba un ģimenes dzīves saskaņošanai; 4) izstrādā valsts politiku sociālās
atstumtības riskam pakļautajiem jauniešiem; 5) atbalsta jauniešu iniciatīvas
komercdarbības uzsākšanai. |
36. |
Bērnu un ģimenes lietu ministrs A.Baštiks Izteikt
likumprojekta 16.pantu šādā redakcijā: 11.pants. Jauniešu
komercdarbība un pašnodarbinātība Valsts veicina jauniešu komercdarbību un
pašnodarbinātību, jo īpaši: 1) jauniešu apmācību komercdarbības
uzsākšanas jautājumos; 2) atbalstu jauniešu komercdarbības
uzsākšanai; 3) atbalstu jauniešu, īpaši sociālās
atstumtības riskam pakļauto jauniešu, nodarbinātības veicināšanas projektiem. |
Atbalstīts. Iekļauts
komisijas priekšlik. Nr.45 Red.prec. |
|
17.pants. Jauniešu tiesību
un interešu pārstāvniecība nodarbinātības jomā Jaunieši savu interešu aizsardzību
nodarbinātības jomā īsteno individuāli, ar darbinieku pilnvaroto pārstāvju, arodbiedrību
vai arodbiedrību apvienību palīdzību. |
37. 38. |
Saeimas Juridiskais birojsIzslēgt likumprojekta 17. pantu. Bērnu un ģimenes lietu ministrs A.Baštiks Izslēgt likumprojekta
17.pantu. |
Atbalstīts, attiecīgi
mainot turpmāko pantu numerāciju. Atbalstīts, attiecīgi mainot turpmāko
pantu numerāciju. |
|
18.pants. Jauniešu brīvā
laika izmantošana Valsts un pašvaldību iestādes gādā, lai
jauniešiem rastu iespējas lietderīgi izmantot brīvo laiku, iesaistoties
neformālās izglītības, tai skaitā interešu izglītības, un brīvprātīgā darba
pasākumos, apgūstot kultūras vērtības un iesaistoties kultūras pasākumu
īstenošanā, kā arī atbalsta jauniešu attīstību veicinošas iniciatīvas un
veido jauniešu pasākumiem labvēlīgu vidi. |
39. 40. |
Bērnu un ģimenes lietu ministrs A.Baštiks Izteikt
likumprojekta 18.pantu šādā redakcijā: 8.pants. Brīvā laika
lietderīga izmantošana (1) Valsts un pašvaldības veicina
jauniešu neformālo izglītību, brīvprātīgo darbu, fizisko aktivitāšu veikšanu
un iesaistīšanos kultūras dzīvē kā būtiskus brīvā laika lietderīgas
izmantošanas veidus. (2) Neformālā
izglītība papildina formālo izglītību, un tās mērķis ir veidot zināšanas,
prasmes un attieksmes, kā arī veicināt jauniešu vispusīgu attīstību un aktīvu
līdzdalību. (3) Valsts un pašvaldības pēc iespējas
atbalsta jauniešu brīvā laika lietderīgai izmantošanai nepieciešamās vides
attiecīgu pielāgošanu. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija Izteikt
likumprojekta 18.pantu kā 8.pantu šādā redakcijā: 8.pants. Brīvā
laika lietderīga izmantošana (1) Valsts un pašvaldības veicina
jauniešu neformālo izglītību, brīvprātīgo darbu, fiziskās aktivitātes un
iesaistīšanos kultūras dzīvē kā būtiskus brīvā laika lietderīgas izmantošanas
veidus. (2) Neformālā
izglītība papildina formālo izglītību; neformālās izglītības mērķis ir sniegt
zināšanas, veidot prasmes, iemaņas un attieksmes, kā arī veicināt jauniešu
vispusīgu attīstību un aktīvu līdzdalību lēmumu pieņemšanā un sabiedriskajā
dzīvē. (3) Valsts un pašvaldības pēc iespējas
atbalsta jauniešu brīvā laika lietderīgai izmantošanai nepieciešamās vides
attiecīgu pielāgošanu. |
Atbalstīts. Iekļauts
komisijas priekšlik. Nr.40. Atbalstīts |
8.pants. Brīvā laika
lietderīga izmantošana (1) Valsts un pašvaldības veicina
jauniešu neformālo izglītību, brīvprātīgo darbu, fiziskās aktivitātes un
iesaistīšanos kultūras dzīvē kā būtiskus brīvā laika lietderīgas izmantošanas
veidus. (2) Neformālā
izglītība papildina formālo izglītību; neformālās izglītības mērķis ir sniegt
zināšanas, veidot prasmes, iemaņas un attieksmes, kā arī veicināt jauniešu
vispusīgu attīstību un aktīvu līdzdalību lēmumu pieņemšanā un sabiedriskajā
dzīvē. (3) Valsts un pašvaldības pēc iespējas
atbalsta jauniešu brīvā laika lietderīgai izmantošanai nepieciešamās vides
attiecīgu pielāgošanu. |
19.pants. Jauniešu brīvprātīgā darba organizēšana (1) Jauniešu brīvprātīgā darba
organizētāji var būt biedrības, nodibinājumi, valsts un pašvaldību iestādes. (2) Jauniešu brīvprātīgo darbu vienīgi
var izmantot, lai veicinātu jauniešu zināšanu, prasmju un iemaņu attīstību un
brīvā laika lietderīgu izmantošanu. Uz jauniešu nodarbināšanu brīvprātīgajā
darbā attiecināmi Darba likumā noteiktie nodarbināšanas aizliegumi un ierobežojumi. (3) Pēc jaunieša pieprasījuma par
brīvprātīgā darba veikšanu noslēdzams rakstisks līgums, norādot veicamo
brīvprātīgo darbu un tā izpildes termiņu. (4) Jaunietis, kurš veic brīvprātīgo
darbu, var prasīt tādu izdevumu segšanu, kas radušies brīvprātīgā darba
izpildes gaitā, ja tas noteikts brīvprātīgā darba organizētāja darbību
regulējošos tiesību aktos. (5) Par kaitējumu, kas radies
jaunietim, pildot brīvprātīgo darbu, brīvprātīgā darba organizētājs atbild,
ja šādu pienākumu tas uzņēmies vai arī kaitējums nodarīts brīvprātīgā darba
organizētāja vainas dēļ. |
41. 42. |
Bērnu un ģimenes lietu
ministrs A.Baštiks Izteikt likumprojekta 19.pantu šādā redakcijā: 9.pants. Brīvprātīgais darbs (1) Jauniešu veiktais
brīvprātīgais darbs ir vērsts uz sabiedriskā labuma darbību un veicina
jaunieša zināšanu, prasmju un iemaņu attīstību, kā arī brīvā laika lietderīgu
izmantošanu. (2) Brīvprātīgo darbu jaunieši veic bez atlīdzības nestājoties ar
brīvprātīgā darba organizētāju darba tiesiskajās attiecībās. (3) Jauniešu veikto brīvprātīgo darbu
nedrīkst izmantot brīvprātīgā darba organizētāja vai trešās personas peļņas
gūšanas nolūkā. (4) Uz jauniešu veikto brīvprātīgo darbu
attiecināmi darba tiesiskajās attiecībās noteiktie aizliegumi un ierobežojumi. (5) Jauniešu veiktais brīvprātīgais darbs nedrīkst kavēt jaunietim pamata un
vispārējās izglītības iegūšanu. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija Izteikt likumprojekta 19.pantu kā 9.pantu šādā
redakcijā: 9.pants. Brīvprātīgais darbs (1) Jauniešu
brīvprātīgais darbs ir orientēts uz sabiedriskā labuma darbību un veicina
viņu zināšanu, prasmju, iemaņu un attieksmju attīstību, kā arī brīvā laika
lietderīgu izmantošanu. (2) Brīvprātīgo darbu jaunieši veic bez atlīdzības, nestājoties ar
brīvprātīgā darba organizētāju darba tiesiskajās attiecībās. (3) Jauniešu brīvprātīgo darbu
nedrīkst izmantot brīvprātīgā darba organizētāja vai trešās personas peļņas
gūšanas nolūkā. (4) Uz jauniešu brīvprātīgo darbu
attiecināmi darba tiesiskās attiecības regulējošos normatīvajos aktos
noteiktie aizliegumi un ierobežojumi. (5) Jauniešu brīvprātīgais darbs nedrīkst kavēt jaunietim pamata un
vispārējās izglītības iegūšanu. |
Atbalstīts. Iekļauts
komisijas priekšlik. Nr.42. Atbalstīts |
9.pants. Brīvprātīgais darbs (1) Jauniešu
brīvprātīgais darbs ir orientēts uz sabiedriskā labuma darbību un veicina
viņu zināšanu, prasmju, iemaņu un attieksmju attīstību, kā arī brīvā laika
lietderīgu izmantošanu. (2) Brīvprātīgo darbu jaunieši veic bez atlīdzības, nestājoties ar
brīvprātīgā darba organizētāju darba tiesiskajās attiecībās. (3) Jauniešu brīvprātīgo darbu
nedrīkst izmantot brīvprātīgā darba organizētāja vai trešās personas peļņas
gūšanas nolūkā. (4) Uz jauniešu brīvprātīgo darbu
attiecināmi darba tiesiskās attiecības regulējošos normatīvajos aktos
noteiktie aizliegumi un ierobežojumi. (5) Jauniešu brīvprātīgais darbs nedrīkst kavēt jaunietim pamata un
vispārējās izglītības iegūšanu. |
20.pants. Brīvprātīgā
darba organizētāju un veicēju apmācība (1) Bērnu un ģimenes lietu ministrija
saskaņā ar piešķirto valsts budžeta finansējumu nodrošina jauniešu
brīvprātīgā darba organizētāju apmācību. (2) Brīvprātīgā darba organizētāji
nodrošina brīvprātīgā darba veicējiem iespēju apgūt zināšanas, prasmes un
iemaņas, kas nepieciešamas pienākumu pildīšanai. (3) Brīvprātīgā darba organizētājam,
pamatojoties uz jaunieša pieprasījumu, ir pienākums izsniegt jaunietim
rakstisku apliecinājumu, kas satur informāciju par brīvprātīgajā darbā
pavadīto laiku, pienākumiem, iegūtajām zināšanām, prasmēm un iemaņām. |
43. 44. |
Bērnu un ģimenes lietu
ministrs A.Baštiks Izteikt
likumprojekta 20.pantu šādā redakcijā: 10.pants. Brīvprātīgā darba organizēšana (1) Jauniešu veikto brīvprātīgo darbu
var organizēt biedrības un nodibinājumi, kā arī valsts un pašvaldību
iestādes. (2) Brīvprātīgā darba organizētājs: 1) atbild par drošiem un veselībai
nekaitīgiem jaunieša brīvprātīgā darba apstākļiem; 2) pēc jaunieša pieprasījuma izsniedz
rakstveida apliecinājumu par brīvprātīgajā darbā pavadīto laiku, pienākumiem,
iegūtajām zināšanām, prasmēm un iemaņām; 3) ir tiesīgs pieprasīt, lai jaunietis,
uzsākot brīvprātīgā darba veikšanu, uzrāda ārsta izziņu par jaunieša
veselības stāvokli, kas ļautu pārliecināties par jaunieša piemērotību
paredzētā brīvprātīgā darba veikšanai. (3) Pēc brīvprātīgā darba organizētāja vai
jaunieša iniciatīvas par brīvprātīgā darba veikšanu slēdzams rakstveida
līgums, norādot veicamo darbu un tā izpildes termiņu. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija Izteikt
likumprojekta 20.pantu kā 10.pantu šādā redakcijā: 10.pants. Brīvprātīgā darba organizēšana (1) Jauniešu brīvprātīgo darbu var
organizēt biedrības un nodibinājumi, kā arī valsts un pašvaldību iestādes. (2) Brīvprātīgā darba organizētājs: 1) atbild par drošiem un jaunieša
veselībai nekaitīgiem brīvprātīgā darba apstākļiem; 2) pēc jaunieša pieprasījuma izsniedz
rakstveida apliecinājumu par brīvprātīgajā darbā pavadīto laiku, pienākumiem,
iegūtajām zināšanām, prasmēm un iemaņām; 3) ir tiesīgs pieprasīt, lai
jaunietis, uzsākot brīvprātīgo darbu, uzrāda ārsta izsniegtu izziņu par savu
veselības stāvokli, tādējādi pārliecinoties par jaunieša piemērotību
paredzētajam brīvprātīgajam darbam. (3) Pēc brīvprātīgā darba organizētāja
vai jaunieša paša iniciatīvas par brīvprātīgo darbu slēdzams rakstveida
līgums, norādot veicamo darbu un tā izpildes termiņu. |
Atbalstīts. Iekļauts
komisijas priekšlik. Nr.44. Atbalstīts |
10.pants. Brīvprātīgā darba organizēšana (1) Jauniešu brīvprātīgo darbu var
organizēt biedrības un nodibinājumi, kā arī valsts un pašvaldību iestādes. (2) Brīvprātīgā darba organizētājs: 1) atbild par drošiem un jaunieša
veselībai nekaitīgiem brīvprātīgā darba apstākļiem; 2) pēc jaunieša pieprasījuma izsniedz
rakstveida apliecinājumu par brīvprātīgajā darbā pavadīto laiku, pienākumiem,
iegūtajām zināšanām, prasmēm un iemaņām; 3) ir tiesīgs pieprasīt, lai
jaunietis, uzsākot brīvprātīgo darbu, uzrāda ārsta izsniegtu izziņu par savu
veselības stāvokli, tādējādi pārliecinoties par jaunieša piemērotību
paredzētajam brīvprātīgajam darbam. (3) Pēc brīvprātīgā darba organizētāja
vai jaunieša paša iniciatīvas par brīvprātīgo darbu slēdzams rakstveida
līgums, norādot veicamo darbu un tā izpildes termiņu. |
|
45. |
Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija Izteikt
likumprojekta 11.pantu šādā redakcijā: 11.pants. Jauniešu komercdarbība un
pašnodarbinātība Valsts veicina jauniešu komercdarbību un pašnodarbinātību, it īpaši: 1) jauniešu apmācību komercdarbības
uzsākšanas jautājumos; 2) atbalstu jauniešu komercdarbības
uzsākšanai; 3) atbalstu jauniešu, īpaši sociālās
atstumtības riskam pakļauto jauniešu, nodarbinātības veicināšanas
projektiem. |
Atbalstīts |
11.pants. Jauniešu
komercdarbība un pašnodarbinātība Valsts veicina jauniešu komercdarbību un pašnodarbinātību, it īpaši: 1) jauniešu apmācību komercdarbības
uzsākšanas jautājumos; 2) atbalstu jauniešu komercdarbības
uzsākšanai; 3) atbalstu jauniešu, īpaši sociālās
atstumtības riskam pakļauto jauniešu, nodarbinātības veicināšanas projektiem. |
VI nodaļaFinansiālais atbalsts |
|
|
|
|
21.pants. Finansiālā atbalsta
sniegšanas mērķis Finansiālā atbalsta sniegšanas mērķis ir pilsoniskas sabiedrības stiprināšana un jauniešu sociālās integrācijas veicināšana. 22.pants. Finansiālā
atbalsta saņēmēji Valsts piešķir finansiālo atbalstu: 1) biedrību un nodibinājumu reģistrā reģistrētām un šā likuma 6.panta otrās daļas 4.punktā noteiktajā kārtībā uzskaitītām jaunatnes organizācijām jauniešu iniciatīvas veicināšanai un jaunatnes organizāciju darbības attīstības nodrošināšanai; 2) jaunatnes organizācijām to projektu
īstenošanai; 3) valsts un pašvaldību institūcijām,
biedrībām un nodibinājumiem projektu īstenošanai, kuru mērķgrupa ir jaunieši. 23.pants. Finansiālā
atbalsta sniegšanas kārtība (1) Bērnu un ģimenes lietu ministrija
nodrošina finansiālā atbalsta piešķiršanu jaunatnes organizāciju
projektiem un projektiem, kuru mērķgrupa ir jaunieši, atbilstoši likumam par
valsts budžetu kārtējam gadam. (2) Kritērijus un kārtību, kādā Bērnu
un ģimenes lietu ministrija nodrošina finansiālā atbalsta piešķiršanu šā
likuma 22.panta 1.punktā noteiktajām jaunatnes organizācijām, nosaka Ministru
kabinets. (3) Citas valsts un pašvaldību
institūcijas, biedrības un nodibinājumi, starptautiskās organizācijas un
citas juridiskās vai fiziskās personas ir tiesīgas piešķirt finansiālu
atbalstu jaunatnes organizācijām, jaunatnes organizāciju projektiem un
projektiem, kuru mērķgrupa ir jaunieši, atbilstoši to darbību regulējošiem
normatīvajiem aktiem. |
46.
47. 48. 49. 50. |
Bērnu un ģimenes lietu ministrs A.Baštiks Izteikt 21., 22., 23.pantu šādā redakcijā: 12.pants. Finansējuma
piešķiršana (1) Finansējumu jauniešu iniciatīvu un
līdzdalības veicināšanai, kā arī darba ar jaunatni īstenošanai piešķir
atklātā konkursā. (2) Tiesības saņemt finansējumu
jauniešu iniciatīvu un līdzdalības veicināšanas, kā arī darba ar jaunatni
projektiem ir jaunatnes organizācijām. (3) Nacionālajām jaunatnes
organizācijām, papildus šā panta otrajā daļā minētajam, ir tiesības
saņemt finansējumu arī projektiem to darbības atbalstam. (4) Finansiālā atbalsta saņēmējs
var būt arī pašvaldība un biedrība vai nodibinājums, kura projekts ir vērsts
uz darbu ar jaunatni. (5) Kārtību, kādā piešķir finansiālo atbalstu jauniešu iniciatīvu un līdzdalības nodrošināšanai, kā arī darba ar jaunatni īstenošanai, nosaka Ministru kabinets. Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija Izteikt
21., 22., 23.pantu kā 12.pantu šādā redakcijā: 12.pants. Finansējuma piešķiršana (1) Valsts budžeta finansējumu, kas
paredzēts, lai veicinātu jauniešu iniciatīvas un līdzdalību lēmumu pieņemšanā
un sabiedriskajā dzīvē, kā arī darbam ar jaunatni, piešķir atklātā konkursā. (2) Tiesības saņemt valsts budžeta
finansējumu, kas paredzēts projektiem, kuru mērķis ir veicināt jauniešu
iniciatīvas un līdzdalību lēmumu pieņemšanā un sabiedriskajā dzīvē, kā arī
projektiem darbam ar jaunatni, ir jaunatnes organizācijām. (3) Jaunatnes organizācijām ir
tiesības saņemt valsts budžeta finansējumu arī šo organizāciju darbības
atbalsta projektiem, ja tās atbilst šādiem kritērijiem: 1) biedrībā ir apvienojušies ne mazāk
kā 500 biedru vai jaunatnes organizācijas ar kopējo biedru skaitu, kas nav
mazāks par 500 biedriem; 2) biedrība veic darbību visos
plānošanas reģionos; 3) biedrības darbības ilgums, veicot
darbu ar jaunatni, nav mazāks par pieciem gadiem. (4) Valsts budžeta finansējuma
saņēmējs var būt arī pašvaldība un biedrība vai nodibinājums, kura projekts
ir orientēts uz darbu ar jaunatni. (5) Kārtību, kādā piešķir valsts budžeta finansējumu, kas paredzēts, lai veicinātu jauniešu iniciatīvas un līdzdalību lēmumu pieņemšanā un sabiedriskajā dzīvē, kā arī darbam ar jaunatni, nosaka Ministru kabinets. Deputāts V.BuzajevsPapildināt 22.pantu ar 4.punktu šādā
redakcijā: 4) dzīvojamās telpas iegādei vai
būvniecībai, Ministru kabineta noteiktajā kārtībā izsniedzot jauniešiem
galvojumu un pilnībā vai daļēji sedzot kredītprocentu maksājumus. Deputāts A.BrigmanisPapildināt 22.pantu ar jaunu daļu šādā redakcijā: (3) Finansiālā atbalsta saņēmējs var būt
arī starptautiski populāras bērnu un jauniešu organizācijas, kuras darbojas
Latvijā un ir reģistrētas Biedrību un nodibinājumu reģistrā Biedrība
Latvijas mazpulki un Biedrība Latvijas skautu un gaidu Centrālā
organizācija. Saeimas Juridiskais birojsIzslēgt likumprojekta 23. panta trešo daļu. |
Daļēji
atbalstīts. Iekļauts komisijas priekšlik. Nr.47 Atbalstīts Neatbalstīts Neatbalstīts Atbalstīts |
12.pants. Finansējuma
piešķiršana (1) Valsts budžeta finansējumu, kas
paredzēts, lai veicinātu jauniešu iniciatīvas un līdzdalību lēmumu pieņemšanā
un sabiedriskajā dzīvē, kā arī darbam ar jaunatni, piešķir atklātā konkursā. (2) Tiesības saņemt valsts budžeta
finansējumu, kas paredzēts projektiem, kuru mērķis ir veicināt jauniešu
iniciatīvas un līdzdalību lēmumu pieņemšanā un sabiedriskajā dzīvē, kā arī
projektiem darbam ar jaunatni, ir jaunatnes organizācijām. (3) Jaunatnes organizācijām ir
tiesības saņemt valsts budžeta finansējumu arī šo organizāciju darbības
atbalsta projektiem, ja tās atbilst šādiem kritērijiem: 1) biedrībā ir apvienojušies ne mazāk
kā 500 biedru vai jaunatnes organizācijas ar kopējo biedru skaitu, kas nav
mazāks par 500 biedriem; 2) biedrība veic darbību visos
plānošanas reģionos; 3) biedrības darbības ilgums, veicot
darbu ar jaunatni, nav mazāks par pieciem gadiem. (4) Valsts budžeta finansējuma
saņēmējs var būt arī pašvaldība un biedrība vai nodibinājums, kura projekts
ir orientēts uz darbu ar jaunatni. (5) Kārtību, kādā piešķir valsts budžeta finansējumu, kas paredzēts, lai veicinātu jauniešu iniciatīvas un līdzdalību lēmumu pieņemšanā un sabiedriskajā dzīvē, kā arī darbam ar jaunatni, nosaka Ministru kabinets. |
|
51. |
Bērnu un ģimenes lietu ministrs A.Baštiks Papildināt
likumprojektu ar jaunu pantu šādā redakcijā: 13.pants. Valsts pārvaldes
iestāžu uzdevumu deleģēšana Bērnu un ģimenes lietu ministrija var deleģēt pārvaldes uzdevumu veikšanu privātpersonām, tajā skaitā biedrībām un nodibinājumiem, lai efektīvi īstenotu pasākumu sistēmu darbam ar jaunatni. |
Atbalstīts |
13.pants. Valsts
pārvaldes iestāžu uzdevumu deleģēšana Bērnu un ģimenes lietu ministrija var
deleģēt pārvaldes uzdevumu veikšanu privātpersonām, tajā skaitā biedrībām un
nodibinājumiem, lai efektīvi īstenotu pasākumu sistēmu darbam ar jaunatni. |
Pārejas noteikumi 1. Šā likuma 6.panta otrās daļas 4.punkts stājas spēkā 2007.gada 1.janvārī. 2. Šā likuma 6.panta otrās daļas
6.punktā paredzētā jaunatnes lietu speciālistu izglītošana tiek nodrošināta
no 2007.gada 1.janvāra. 3. Šā likuma 20.panta pirmajā daļā
paredzētā jauniešu brīvprātīgā darba organizētāju apmācība tiek nodrošināta
no 2008.gada 1.janvāra. 4. Šā likuma 22.panta 1.punkts stājas
spēkā 2008.gada 1.janvārī. 5. Ministru kabinets līdz 2006.gada
31.decembrim izdod šā likuma 23.panta otrajā daļā minētos noteikumus. 6. Ministru kabinets līdz 2006.gada 31.decembrim izdod šā likuma 6.panta otrās daļas 4.punktā minētos noteikumus. Līdz attiecīgu noteikumu spēkā stāšanās dienai par jaunatnes organizāciju uzskatāma jebkura biedrība vai nodibinājums, kas apliecina, ka ne mazāk kā puse tās biedru ir jaunieši vai jaunatnes organizācijas. |
52. |
Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija Izteikt pārejas noteikumus šādā redakcijā: Pārejas noteikumi1. Šā likuma 4.pants stājas spēkā 2009.gada 1.janvārī. 2. Ministru kabinets līdz 2009.gada 1.jūlijam izdod šā
likuma 5.panta ceturtajā daļā minētos noteikumus par jaunatnes lietu
speciālistu apmācību. 3. Šā likuma 6.pants stājas spēkā 2009.gada 1.janvārī. 4. Ministru kabinets līdz
2009.gada 1.janvārim izdod šā likuma 12.panta piektajā daļā minētos
noteikumus. |
Atbalstīts |
Pārejas noteikumi1. Šā likuma 4.pants stājas spēkā 2009.gada 1.janvārī. 2. Ministru kabinets līdz 2009.gada 1.jūlijam izdod šā
likuma 5.panta ceturtajā daļā minētos noteikumus par jaunatnes lietu
speciālistu apmācību. 3. Šā likuma 6.pants stājas spēkā 2009.gada 1.janvārī. 4. Ministru kabinets līdz 2009.gada 1.janvārim izdod šā likuma 12.panta piektajā daļā minētos noteikumus. |
otrajam lasījumam
1.pants. Likuma mērķis
Likuma mērķis ir uzlabot jauniešu personu vecumā no
13 līdz 25 gadiem dzīves kvalitāti, veicinot viņu iniciatīvas, līdzdalību
lēmumu pieņemšanā un sabiedriskajā dzīvē, kā arī atbalstot darbu ar jaunatni.
2.pants.
Likuma darbības joma
(1) Likums nosaka jaunatnes politikas
īstenošanā iesaistītās personas un to kompetenci šīs politikas jomā, jauniešu
līdzdalību jaunatnes politikas izstrādē un īstenošanā, kā arī pamatprincipus
finansējuma piešķiršanai jauniešu iniciatīvām, līdzdalībai lēmumu pieņemšanā un
sabiedriskajā dzīvē un darbam ar jaunatni.
(2) Šā likuma izpratnē darbs ar jaunatni ir uz
jauniešiem orientēts plānotu praktisku pasākumu kopums, kas nodrošina viņu
dzīves kvalitātes uzlabošanos.
3.pants. Valsts pārvaldes iestāžu kompetence jaunatnes
politikas jomā
(1) Bērnu un ģimenes lietu ministrija ir
koordinējošā iestāde jaunatnes politikas jomā.
(2) Valsts pārvaldes iestādes, atbilstoši savai
kompetencei īstenojot jaunatnes politiku, izvērtē attiecīgās nozares politikas ietekmi
uz jaunatni.
(3) Valsts pārvaldes iestādes savā darbībā
iesaista jaunatnes organizācijas pirms jaunatnes politiku ietekmējošu lēmumu
pieņemšanas.
4.pants. Jaunatnes konsultatīvā padome
(1) Jaunatnes konsultatīvā padome ir Ministru
kabineta izveidota padomdevēja institūcija, kuras mērķis ir veicināt saskaņotas
jaunatnes politikas izstrādi un īstenošanu, kā arī jauniešu līdzdalību lēmumu
pieņemšanā un sabiedriskajā dzīvē.
(2) Jaunatnes konsultatīvās padomes sastāvā
iekļauj valsts pārvaldes un pašvaldību, kā arī jaunatnes organizāciju
pārstāvjus.
5.pants. Pašvaldības kompetence jaunatnes
politikas jomā
(1) Pašvaldība, pildot savas funkcijas, piedalās
valsts jaunatnes politikas īstenošanā. Pašvaldība var izstrādāt arī vietēja
līmeņa dokumentus jaunatnes politikas jomā.
(2) Pašvaldības savā darbībā iesaista jaunatnes
organizācijas pirms jaunatnes politiku ietekmējošu lēmumu pieņemšanas.
(3) Pašvaldība var izveidot institucionālu
sistēmu, lai nodrošinātu darbu ar jaunatni, nosakot atbildīgo institūciju, ieceļot
jaunatnes lietu speciālistu, izveidojot jaunatnes lietu konsultatīvo komisiju
vai paredzot citu kārtību, kādā veicams darbs ar jaunatni.
(4) Ja pašvaldībā darbu ar jaunatni nodrošina
jaunatnes lietu speciālists persona, kas plāno, veic un koordinē darbu ar
jaunatni, viņam jābūt apmācītam Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.
(5) Ja pašvaldība izveido jaunatnes lietu
konsultatīvo komisiju, kas veicina vietējās jaunatnes politikas saskaņotu
izstrādi un īstenošanu, kā arī jauniešu līdzdalību lēmumu pieņemšanā, tās
sastāvā iekļauj pašvaldības speciālistus, kuri veic darbu ar jaunatni, un
jaunatnes organizāciju pārstāvjus.
6.pants. Jaunatnes
organizācija
Jaunatnes
organizācija ir Biedrību un nodibinājumu reģistrā reģistrēta biedrība, kas atbilst
šādiem kritērijiem:
1) biedrības statūtos
noteiktais darbības mērķis ir darbs ar jaunatni, jauniešu iniciatīvu un
līdzdalības lēmumu pieņemšanā un sabiedriskajā dzīvē veicināšana;
2) biedrībā vismaz divas trešdaļas biedru ir jaunieši, kā arī vairākas biedrības, kurās kopā vismaz divas trešdaļas biedru ir jaunieši;
3) biedrības pārvaldes
institūcijās ir nodrošināta jauniešu līdzdalība, un šīs līdzdalības kārtība
noteikta attiecīgās biedrības statūtos.
7.pants. Jauniešu līdzdalība jaunatnes politikas
izstrādē un īstenošanā
Jaunieši līdzdarbojas jaunatnes politikas izstrādē un
īstenošanā:
1) iesaistoties neformālās izglītības iegūšanā un
sniegšanā un veicot brīvprātīgo darbu;
2) darbojoties izglītības iestāžu pašpārvaldēs;
3) izstrādājot un īstenojot projektus, kā arī
citas iniciatīvas;
4) piedaloties jaunatnes organizāciju, kā arī
citu biedrību un nodibinājumu darbībā;
5) iesaistoties valsts un pašvaldību jaunatnes
politiku ietekmējošu lēmumu pieņemšanas procesā.
8.pants. Brīvā laika
lietderīga izmantošana
(1) Valsts un
pašvaldības veicina jauniešu neformālo izglītību, brīvprātīgo darbu, fiziskās
aktivitātes un iesaistīšanos kultūras dzīvē kā būtiskus brīvā laika lietderīgas
izmantošanas veidus.
(2) Neformālā
izglītība papildina formālo izglītību; neformālās izglītības mērķis ir sniegt
zināšanas, veidot prasmes, iemaņas un attieksmes, kā arī veicināt jauniešu
vispusīgu attīstību un aktīvu līdzdalību lēmumu pieņemšanā un sabiedriskajā
dzīvē.
(3) Valsts un
pašvaldības pēc iespējas atbalsta jauniešu brīvā laika lietderīgai izmantošanai
nepieciešamās vides attiecīgu pielāgošanu.
9.pants. Brīvprātīgais darbs
(1) Jauniešu
brīvprātīgais darbs ir orientēts uz sabiedriskā labuma darbību un veicina viņu
zināšanu, prasmju, iemaņu un attieksmju attīstību, kā arī brīvā laika lietderīgu
izmantošanu.
(2) Brīvprātīgo darbu jaunieši veic bez
atlīdzības, nestājoties ar brīvprātīgā darba organizētāju darba tiesiskajās
attiecībās.
(3) Jauniešu
brīvprātīgo darbu nedrīkst izmantot brīvprātīgā darba organizētāja vai trešās
personas peļņas gūšanas nolūkā.
(4) Uz jauniešu
brīvprātīgo darbu attiecināmi darba tiesiskās attiecības regulējošos
normatīvajos aktos noteiktie aizliegumi un ierobežojumi.
(5) Jauniešu brīvprātīgais darbs nedrīkst kavēt
jaunietim pamata un vispārējās izglītības iegūšanu.
10.pants. Brīvprātīgā darba
organizēšana
(1) Jauniešu
brīvprātīgo darbu var organizēt biedrības un nodibinājumi, kā arī valsts un
pašvaldību iestādes.
(2) Brīvprātīgā darba
organizētājs:
1) atbild par drošiem
un jaunieša veselībai nekaitīgiem brīvprātīgā darba apstākļiem;
2) pēc jaunieša
pieprasījuma izsniedz rakstveida apliecinājumu par brīvprātīgajā darbā pavadīto
laiku, pienākumiem, iegūtajām zināšanām, prasmēm un iemaņām;
3) ir tiesīgs
pieprasīt, lai jaunietis, uzsākot brīvprātīgo darbu, uzrāda ārsta izsniegtu
izziņu par savu veselības stāvokli, tādējādi pārliecinoties par jaunieša
piemērotību paredzētajam brīvprātīgajam darbam.
(3) Pēc brīvprātīgā
darba organizētāja vai jaunieša paša iniciatīvas par brīvprātīgo darbu slēdzams
rakstveida līgums, norādot veicamo darbu un tā izpildes termiņu.
11.pants. Jauniešu
komercdarbība un pašnodarbinātība
Valsts veicina jauniešu
komercdarbību un pašnodarbinātību, it īpaši:
1) jauniešu apmācību
komercdarbības uzsākšanas jautājumos;
2) atbalstu jauniešu
komercdarbības uzsākšanai;
3) atbalstu jauniešu,
īpaši sociālās atstumtības riskam pakļauto jauniešu, nodarbinātības
veicināšanas projektiem.
12.pants. Finansējuma piešķiršana
(1) Valsts budžeta
finansējumu, kas paredzēts, lai veicinātu jauniešu iniciatīvas un līdzdalību
lēmumu pieņemšanā un sabiedriskajā dzīvē, kā arī darbam ar jaunatni, piešķir
atklātā konkursā.
(2) Tiesības saņemt
valsts budžeta finansējumu, kas paredzēts projektiem, kuru mērķis ir veicināt
jauniešu iniciatīvas un līdzdalību lēmumu pieņemšanā un sabiedriskajā dzīvē, kā
arī projektiem darbam ar jaunatni, ir jaunatnes organizācijām.
(3) Jaunatnes
organizācijām ir tiesības saņemt valsts budžeta finansējumu arī šo organizāciju
darbības atbalsta projektiem, ja tās atbilst šādiem kritērijiem:
1) biedrībā ir
apvienojušies ne mazāk kā 500 biedru vai jaunatnes organizācijas ar kopējo
biedru skaitu, kas nav mazāks par 500 biedriem;
2) biedrība veic
darbību visos plānošanas reģionos;
3) biedrības darbības
ilgums, veicot darbu ar jaunatni, nav mazāks par pieciem gadiem.
(4) Valsts budžeta
finansējuma saņēmējs var būt arī pašvaldība un biedrība vai nodibinājums, kura
projekts ir orientēts uz darbu ar jaunatni.
(5) Kārtību, kādā
piešķir valsts budžeta finansējumu, kas paredzēts, lai veicinātu jauniešu
iniciatīvas un līdzdalību lēmumu pieņemšanā un sabiedriskajā dzīvē, kā arī
darbam ar jaunatni, nosaka Ministru kabinets.
13.pants. Valsts
pārvaldes iestāžu uzdevumu deleģēšana
Bērnu un ģimenes lietu
ministrija var deleģēt pārvaldes uzdevumu veikšanu privātpersonām, tajā skaitā
biedrībām un nodibinājumiem, lai efektīvi īstenotu pasākumu sistēmu darbam ar
jaunatni.
1. Šā likuma 4.pants stājas spēkā
2009.gada 1.janvārī.
2. Ministru kabinets līdz 2009.gada
1.jūlijam izdod šā likuma 5.panta ceturtajā daļā minētos noteikumus par
jaunatnes lietu speciālistu apmācību.
3. Šā likuma 6.pants stājas spēkā
2009.gada 1.janvārī.
4. Ministru kabinets līdz 2009.gada
1.janvārim izdod šā likuma 12.panta piektajā daļā minētos noteikumus.