Ierobežotas piekļuves pakalpojumu aizsardzības likums

Likumprojekts

 

Grozījumi Elektronisko sakaru likumā

 

Izdarīt Elektronisko sakaru likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2004, 23.nr.; 2005, 12.nr.) šādus grozījumus:

 

1. Aizstāt visā likumā vārdu "Komisija" (attiecīgā locījumā) ar vārdu "Regulators" (attiecīgā locījumā), izņemot 4.panta trešo daļu un 30.panta pirmajā daļā, 31.panta pirmajā daļā, 35.panta piektajā daļā un 45.panta otrajā daļā lietoto jēdzienu "Eiropas Komisija".

 

2.  1.pantā:

izteikt 5. un 5.1 punktu šādā redakcijā:

 

"5) atrašanās vietas dati – dati, kas tiek apstrādāti elektronisko sakaru tīklā un publiskajos mobilajos elektronisko sakaru tīklos, satelītu tīklos, tīklos, kurus izmanto radio un televīzijas signāla izplatīšanai, norāda elektronisko sakaru pakalpojuma lietotāja galiekārtas ģeogrāfisko atrašanās vietu, ģeogrāfiskās koordinātas ar maksimāli iespējamo precizitāti elektronisko sakaru komersanta tehnisko iespēju robežās vai adresi, bet publiskajos fiksētajos tīklos, kabeļtelevīzijas un kabeļradio tīklos, elektrības kabeļu sistēmās, ciktāl tās ir izmantotas, lai pārraidītu elektronisko sakaru signālus, – pieslēguma punktu adreses;

51atrašanās vietas informācijas datu bāze – datu bāze, kas satur informāciju par atrašanās vietas datiem;";

 

izteikt 8.punktu šādā redakcijā:

 

"8) elektronisko sakaru komersants – komersants, kas nodrošina publisko elektronisko sakaru tīklu vai sniedz elektronisko sakaru pakalpojumus;";

 

izteikt 12.punktu šādā redakcijā:

 

"12) elektronisko sakaru tīklu nodrošināšana – elektronisko sakaru tīkla izveide, attīstīšana, ekspluatācija, kontrole un piekļuves nodrošināšana tam;";

 

izteikt 25.punktu šādā redakcijā:

 

"25) nacionālais numerācijas plāns – saskaņā ar Eiropas Kopienas nacionālās numerācijas izmantošanas prasībām un starptautiskajām rekomendācijām izstrādāts plāns;";

 

izteikt 30.punktu šādā redakcijā:

 

"30) numerācijas nodrošināšanas pakalpojums – numerācijas datu bāzes uzturēšana, tai skaitā jebkurš pakalpojums, kas saistīts ar piekļuves nodrošināšanu šajā datu bāzē esošajai informācijai, un tās apstrāde;";

 

izteikt 32.punktu šādā redakcijā:

 

"32) numura saglabāšanas pakalpojums – pakalpojums, kas dod iespēju galalietotājam neatkarīgi no elektronisko sakaru komersanta saglabāt tam lietošanā nodoto pieslēguma punkta numuru ģeogrāfiskās numerācijas noteiktajā lietošanas teritorijā vai jebkurā citā vietā, ja pieslēguma punkta numurs nav saistīts ar ģeogrāfisko numerāciju;";

 

izteikt 40.punktu šādā redakcijā:

 

"40) pieslēguma punkts – elektronisko sakaru tīkla pabeigšanas punkts, kurā lietotājam tiek nodrošināta piekļuve publiskajam elektronisko sakaru tīklam;";

 

papildināt pantu ar 45.1 punktu šādā redakcijā:

 

"451speciālie radiolīdzekļi – radioiekārtas, kuras izmanto apzinātai kaitīgu radiotraucējumu radīšanai, lai apgrūtinātu vai pārtrauktu nevēlamus radiosakarus;";

 

papildināt pantu ar 46.1 punktu šādā redakcijā:

 

"461tālāknodošana – elektronisko sakaru komersantam piešķirto lieto­šanas tiesību nodošana citam elektronisko sakaru komersantam;";

 

izslēgt 47.1 punktu.

 

3. Papildināt 2.panta 5.punktu aiz vārda "racionālu" ar vārdiem "un efektīvu".

 

4.  4.pantā:

izteikt otro daļu šādā redakcijā:

 

"(2) Radiofrekvenču spektra un numerācijas pārvaldi elektronisko sakaru nozarē atbilstoši kompetencei, kā arī elektronisko sakaru tīklu ierīkošanas un būvniecības pārraudzību nodrošina Satiksmes ministrijas funkcionālajā un institucionālajā pārraudzībā esošā Elektronisko sakaru direkcija.";

 

izslēgt 2.1 daļu;

 

izteikt trešo daļu šādā redakcijā:

 

"(3) Elektronisko sakaru nozari atbilstoši šajā likumā un likumā "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" noteiktajai kompetencei uzrauga un regulē Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (turpmāk – Regulators)."

 

5. Papildināt 6.panta pirmo daļu ar 10.punktu šādā redakcijā:

 

"10) pārraugot elektronisko sakaru tīklu ierīkošanu un būvniecību saskaņā ar šā likuma 16.panta pirmajā daļā noteikto kārtību, Elektronisko sakaru direkcija:

a) izskata elektronisko sakaru tīklu ierīkošanas tehniskos projektus un elektronisko sakaru tīklu būvprojektus un pieņem lēmumus par tiem,

b) akceptē vai noraida elektronisko sakaru tīklu ierīkošanas tehniskos projektus un elektronisko sakaru tīklu būvprojektus, izsniedz vai atsaka izsniegt, kā arī anulē būvatļaujas elektronisko sakaru tīklu būvdarbu veikšanai,

c) uzrauga elektronisko sakaru tīklu ierīkošanas un būvniecības regla­mentējošo normatīvo aktu ievērošanu."

 

6.  7.pantā:

izteikt 2. un 3.punktu šādā redakcijā:

 

"2) Ministru kabineta noteiktajā kārtībā piekļūt telpām, ēkām un attiecīgajām iekārtām, kuras tiek izmantotas elektronisko sakaru tīklu ierīkošanai un būvniecībai vai elektronisko sakaru pakalpojumu sniegšanai, vai jebkurām iekārtām, kuras rada vai var radīt kaitīgus radiotraucējumus, kā arī pieprasīt, lai tiek uzrādītas radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļaujas, atbilstības apliecinājumi vai citi ar elektronisko sakaru izmantošanu saistītie dokumenti;

3) pārtraukt tādu radioiekārtu vai jebkuru citu iekārtu lietošanu, kas izstaro vai var izstarot kaitīgus radiotraucējumus, lai novērstu to radītos kaitīgos radiotraucējumus vai šādu radiotraucējumu rašanos.";

 

papildināt pantu ar 4.punktu šādā redakcijā:

 

"4) piekļūt valsts informācijas sistēmu datiem šajā likumā noteikto funkciju izpildes nodrošināšanai."

 

7.  8.pantā:

izteikt pirmās daļas 4.punktu šādā redakcijā:

 

"4) nosaka strīdu izskatīšanas kārtību un saskaņā ar to izskata strīdus starp elektronisko sakaru komersantiem starpsavienojumu, piekļuves, iekārtu izvietošanas un nomāto līniju jautājumos, kā arī strīdus starp elektronisko sakaru komersantiem un lietotājiem, ja strīds saistīts ar lietotāju pretenzijām. Regulatora lēmums tiek publiskots, ievērojot konfidencialitātes prasības, un tā pilns teksts tiek nosūtīts strīdā iesaistītajām pusēm;";

 

papildināt pirmās daļas 8.punktu aiz vārdiem "nosaka vienu augstākā līmeņa domēna .lv" ar vārdu "reģistra";

 

papildināt pirmo daļu ar 13.punktu šādā redakcijā:

 

"13) paziņo Eiropas Savienības dalībvalstu regulatoriem un Eiropas Komisijai par plānoto pasākumu kopumu (projektu) attiecībā uz elektronisko sakaru pakalpojumu tirgus definēšanu, elektronisko sakaru komersanta ar būtisku ietekmi tirgū noteikšanu un lēmuma projektu par speciālo prasību piemērošanu, saglabāšanu, grozīšanu vai atcelšanu elektronisko sakaru komersantam ar būtisku ietekmi tirgū."

 

8. Papildināt 9.panta pirmo daļu ar 8.punktu šādā redakcijā:

 

"8) noteikt kārtību un termiņus, kādā elektronisko sakaru komersants nodrošina lietotājiem iespēju saņemt informāciju vai brīdinājumu, ka tiek veikts izsaukums uz pārvietoto numuru vai cita elektronisko sakaru komersanta publisko telefona tīklu."

 

9. Izslēgt 11.pantu.

 

10. Papildināt 13.pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:

 

"(3) Satiksmes ministrija iesaka sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Latvijas standarts" adaptējamo standartu sarakstu. Sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas standarts" iesniedz publicēšanai laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" Latvijas nacionālo standartu sarakstu, kuri piemērojami elektronisko sakaru pakalpojumu savstarpējās savietojamības nodrošināšanai."

 

11. Izslēgt 15.pantu.

 

12. Izteikt 17.panta pirmo daļu šādā redakcijā:

 

"(1) Pēc elektronisko sakaru tīklu nodrošināšanas darbu pabeigšanas elektronisko sakaru komersantam ir pienākums sakārtot attiecīgo nekustamo īpašumu, lai tas atbilstu stāvoklim, kādā tas bija pirms šo darbu uzsākšanas."

 

13.  19.pantā:

papildināt pirmās daļas 9.punktu aiz vārdiem "gāzes avārijas dienestu" ar vārdiem "Jūras spēku Krasta apsardzes dienesta Jūras meklēšanas un glābšanas koordinācijas centra (turpmāk – Jūras meklēšanas un glābšanas koordinācijas centrs)";

 

izteikt pirmās daļas 11.punktu šādā redakcijā:

 

"11) nodrošināt Ministru kabineta noteiktā apjoma noslodzes datu glabāšanu divus gadus, kā arī to nodošanu Valsts policijai, valsts drošības iestādēm, prokuratūrai, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam, Valsts ieņēmumu dienesta Finanšu policijas pārvaldei un Valsts ieņēmumu dienesta Muitas kriminālpārvaldei, ja attiecīgie dienesti to pieprasa;";

 

izteikt pirmās daļas 14.punktu šādā redakcijā:

 

"14) Ministru kabineta noteiktajā kārtībā nodrošināt Elektronisko sakaru direkciju ar numerācijas un atrašanās vietas informācijas datu bāzu uzturēšanai nepieciešamo informāciju, tai skaitā informāciju par tiem galalietotāja lietošanā nodotajiem numuriem, kurus galalietotājs ir saglabājis, saņemot numura saglabāšanas pakalpojumu.";

 

papildināt otro daļu ar 4. un 5.punktu šādā redakcijā:

 

"4) nodrošināt lietotājiem bezmaksas izsaukumus uz Eiropas elektronisko sakaru pakalpojumu īsajiem kodiem "116X(XX)";

5) nodrošināt lietotājiem iespēju saņemt informāciju vai brīdinājumu, ka tiek veikts izsaukums uz pārvietoto numuru vai cita elektronisko sakaru komersanta publisko telefona tīklu Komisijas noteiktajā kārtībā un termiņā."

 

14. Izslēgt 25.panta trešo daļu.

 

15. Izteikt 27.pantu šādā redakcijā:

 

"27.pants. Privāto elektronisko sakaru tīklu īpašnieku tiesības

Privāto elektronisko sakaru tīklu īpašniekiem ir tiesības pieslēgt privāto elektronisko sakaru tīklu publiskajam elektronisko sakaru tīklam."

 


16. Izteikt 29.panta otro daļu šādā redakcijā:

 

"(2) Regulators var atzīt, ka elektronisko sakaru komersantam ir būtiska ietekme tirgū, ja tas individuāli vai kopā ar citiem elektronisko sakaru komersantiem šajā tirgū atrodas tādā stāvoklī, kas ir līdzvērtīgs dominējošam stāvoklim, tas ir, ekonomiskā spēka stāvoklī, kas tam līdz zināmam līmenim ļauj rīkoties neatkarīgi no citiem elektronisko sakaru komersantiem, lietotājiem vai galalietotājiem. Izvērtējot, vai viens vai vairāki elektronisko sakaru komersanti ir dominējošā stāvoklī tirgū, Regulators pēc iespējas ievēro Eiropas Komisijas izstrādātās tirgus analīzes un būtiskas ietekmes tirgū novērtēšanas vadlīnijas."

 

17. Izteikt 30.panta otro daļu šādā redakcijā:

 

"(2) Nosakot konkrētos elektronisko sakaru pakalpojumu tirgus, Regulators konsultējas ar elektronisko sakaru komersantiem Regulatora noteiktajā konsultāciju kārtībā un, ja nepieciešams, ar Konkurences padomi. Nosakot no Eiropas Komisijas rekomendācijā minētajiem tirgiem atšķirīgus tirgus, Regulators pirms attiecīga lēmuma pieņemšanas konsultējas ar citu Eiropas Savienības dalībvalstu regulatoriem un lēmuma projektu saskaņo ar Eiropas Komisiju."

 

18. Aizstāt 32.panta pirmajā un otrajā daļā vārdus "elektronisko sakaru komersants" (attiecīgā locījumā) ar vārdu "komersants" (attiecīgā locījumā).

 

19. Papildināt 34.panta otrās daļas 13.punktu aiz vārdiem "gāzes avārijas dienestiem" ar vārdiem "Jūras meklēšanas un glābšanas koordinācijas centru".

 

20. Izteikt 37.panta ceturto daļu šādā redakcijā:

 

"(4) Divi elektronisko sakaru komersanti slēdz publisko elektronisko sakaru tīklu piekļuves vai starpsavienojuma līgumu, kurā tiek iekļauti visi tehniskie, komerciālie un citi piekļuves vai starpsavienojuma noteikumi. Starpsavienojuma līgumu noformē trijos eksemplāros. Desmit darbdienu laikā pēc starpsavienojuma līguma noslēgšanas vienu tā eksemplāru iesniedz Regulatoram."

 

21. Izteikt 39.panta trešo daļu šādā redakcijā:

 

"(3) Elektronisko sakaru komersants ar būtisku ietekmi tirgū Regulatora noteiktajā kārtībā publicē pamatpiedāvājumu piekļuves vai starpsavienojumu, iekārtu kopīgas izmantošanas, nomāto līniju vai atsaistītas piekļuves abonentlīnijām."

 

22. Papildināt 45.panta piekto daļu aiz vārdiem "izmaksu aprēķināšanas" ar vārdiem "un attiecināšanas".

 

23.  47.pantā:

izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:

 

"(1) Radiofrekvenču spektra un numerācijas izmantošanai komercdarbībai Regulators piešķir radiofrekvenču spektra vai numerācijas lietošanas tiesības. Regulators nosaka kārtību, kādā tiek piešķirtas, pagarinātas, anulētas un tālāk nodotas radiofrekvenču spektra un numerācijas lietošanas tiesības.";

 

izslēgt astotās daļas 2. un 9.punktā vārdu "resursu";

papildināt pantu ar devīto daļu šādā redakcijā:

 

"(9) Ministru kabinets nosaka prasības radiofrekvenču spektra un numerā­cijas racionālai un efektīvai izmantošanai."

 

24.  48.pantā:

izteikt nosaukumu šādā redakcijā:

 

"48.pants. Radiofrekvenču spektra un numerācijas datu bāzes";

 

izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:

 

"(1) Elektronisko sakaru direkcija veido un uztur radiofrekvenču spektra, numerācijas un atrašanās vietas informācijas datu bāzes.";

 

papildināt otro daļu aiz vārdiem "Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam" ar vārdiem "Valsts ieņēmumu dienesta Finanšu policijas pārvaldei, Valsts ieņēmumu dienesta Muitas kriminālpārvaldei" un aiz vārdiem "gāzes avārijas dienestiem" ar vārdiem "Jūras meklēšanas un glābšanas koordinācijas centram";

 

izslēgt trešajā daļā vārdu "resursu";

izteikt ceturto daļu šādā redakcijā:

 

"(4) Elektronisko sakaru direkcija nodrošina elektronisko sakaru komersantam piekļuvi numerācijas datu bāzei, tai skaitā informācijai par tiem galalietotāja lietošanā nodotajiem numuriem, kurus galalietotājs ir saglabājis, saņemot numura saglabāšanas pakalpojumu."

 


25. Izteikt 52.panta ceturto daļu šādā redakcijā:

 

"(4) Ja radioiekārtas lietošana vai tās radītie kaitīgie radiotraucējumi var izraisīt valsts drošības, sabiedriskās kārtības, kā arī kuģošanas un gaisa satiksmes drošības apdraudējumu, radioiekārtas lietošanas pārtraukšanu pēc Elektronisko sakaru direkcijas pieprasījuma atbilstoši kompetencei nekavējoties nodrošina Valsts policija vai Militārā policija, vai valsts drošības iestāde."

 

26. Izteikt 54.pantu šādā redakcijā:

 

"54.pants. Radiofrekvenču spektra lietošana valsts aizsardzībai vai drošībai, kā arī speciālo radiolīdzekļu izmantošanas kārtība

(1) Radiofrekvences joslās, kuras nacionālajā radiofrekvenču plānā iedalītas tikai valsts aizsardzībai vai drošībai paredzēto radiosakaru sistēmu darbībai atbilstoši nacionālajā radiofrekvenču plānā noteiktajam radiosakaru veidam, lieto attiecīgais radiofrekvenču spektra lietotājs.

(2) Ministru kabinets nosaka speciālo radiolīdzekļu izmantošanas kārtību, tehniskās prasības speciālo radiolīdzekļu darbībai un elektromagnētiskā izstarojuma ierobežošanai, objektus un gadījumus, kuros var pielietot speciālos radiolīdzekļus nevēlamu radiosakaru pārtraukšanai."

 

27.  55.pantā:

izteikt nosaukumu šādā redakcijā:

 

"55.pants. Nacionālā numerācija";

 

izslēgt pirmo daļu;

izteikt otro daļu šādā redakcijā:

 

"(2) Kārtību, kādā Elektronisko sakaru direkcija pārvalda numerāciju, izveidojot un uzturot numerācijas datu bāzi, nosaka Ministru kabinets."

 

28. Izteikt 56.pantu šādā redakcijā:

 

"56.pants. Nacionālais numerācijas plāns

Ministru kabinets apstiprina nacionālo numerācijas plānu, kas nosaka numura struktūru un formātu tā identifikācijai un maršrutēšanai, numura sastādīšanas procedūras, kā arī numerācijas lietošanas kārtību."

 

29.  57.pantā:

izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:

 

"(1) Mainot elektronisko sakaru komersantu, pēc galalietotāja pieprasījuma viņam tiek nodrošināta iespēja saglabāt tā lietošanā nodoto elektronisko sakaru komersantam piešķirto numuru nacionālajā numerācijas plānā ģeogrāfiskās numerācijas teritorijā vai jebkurā citā vietā, ja galalietotāja numurs nav saistīts ar ģeogrāfisko numerāciju.";

 

izteikt trešo daļu šādā redakcijā:

 

"(3) Elektronisko sakaru komersants, kas sniedz balss telefonijas pakalpojumus, nodrošina galalietotājam numura saglabāšanas pakalpojumu.";

 

izslēgt 3.1 daļu.

 

30. Izslēgt 58.panta nosaukumā un pirmajā daļā vārdu "resursu".

 

31.  64.pantā:

papildināt trešo daļu ar otro teikumu šādā redakcijā:

 

"Katru no universālajā pakalpojumā ietilpstošajiem pakalpojumiem var sniegt cits elektronisko sakaru komersants.";

 

papildināt pantu ar septīto daļu šādā redakcijā:

 

"(7) Regulators pārrauga universālajā pakalpojumā ietilpstošo pakalpo­jumu tarifu attīstību un līmeni, ņemot vērā patēriņa cenas valstī un iedzīvotāju ienākumus."

 

32. Izteikt 65.panta trešo daļu šādā redakcijā:

 

"(3) Regulators apstiprina universālā pakalpojuma saistību tīro izmaksu aprēķināšanas un noteikšanas metodiku un elektronisko sakaru komersanta aprēķinātās universālā pakalpojuma saistību tīrās izmaksas. Elektronisko sakaru komersants, kas sniedz universālo pakalpojumu, nodrošina, ka universālā pakalpojuma saistību tīro izmaksu aprēķinu pārbauda zvērināts revidents vai zvērinātu revidentu komercsabiedrība. Tīro izmaksu aprēķins un zvērināta revidenta vai zvērinātu revidentu komercsabiedrības ziņojums ir pieejams publiski."

 

33.  66.pantā:

aizstāt otrās daļas pirmajā teikumā vārdus "no universālā pakalpojuma saistību izpildes izrietošo zaudējumu kompensēšanai" ar vārdiem "universālā pakalpojuma saistību izpildes radīto zaudējumu kompensēšanai";

izteikt trešo daļu šādā redakcijā:

 

"(3) Universālā pakalpojuma kompensācijas mehānismu pārvalda Regulators. Regulators nodrošina šī mehānisma principu un citas ar šo mehānismu saistītas informācijas publisku pieejamību."

 

34. Izteikt 71.panta septīto daļu šādā redakcijā:

 

"(7) Elektronisko sakaru komersants drīkst apstrādāt atrašanās vietas datus bez lietotāja vai abonenta piekrišanas, ja atrašanās vietas datu apstrāde ir nepieciešama Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestam, Valsts policijai, valsts drošības iestādēm, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam, Valsts ieņēmumu dienesta Finanšu policijas pārvaldei, Valsts ieņēmumu dienesta Muitas kriminālpārvaldei, neatliekamās medicīniskās palīdzības un gāzes avārijas dienestiem, Jūras meklēšanas un glābšanas koordinācijas centram vai numura "112" dienestam, kā arī Elektronisko sakaru direkcijai tās pienākumu veikšanai un šo datu nodošanai šajā panta daļā minētajiem dienestiem."

 

35. Izteikt 72.panta astoto daļu šādā redakcijā:

 

"(8) Elektronisko sakaru komersantam nav pienākuma ievērot šajā pantā paredzētās tiesības, ja izsaucamā numura abonents ir Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests, Valsts policija, valsts drošības iestādes, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs, Valsts ieņēmumu dienesta Finanšu policijas pārvalde, Valsts ieņēmumu dienesta Muitas kriminālpārvalde, neatliekamās medicīniskās palīdzības vai gāzes avārijas dienesti, Jūras meklēšanas un glābšanas koordinācijas centrs un numura "112" dienests."

 

36. Pārejas noteikumos:

papildināt pārejas noteikumus ar 2.1, 2.2, 2.3 un 2.4 punktu šādā redakcijā:

 

"2.1 Šā likuma 56.pantā paredzētos noteikumus Ministru kabinets izdod līdz 2007.gada 1.janvārim. Līdz jaunu Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2006.gada 31.decembrim piemērojami Ministru kabineta 2005.gada 21.jūnija noteikumi Nr.447 "Noteikumi par nacionālo numerācijas plānu", ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu.

2.2 Šā likuma 47.panta devītajā daļā, 54.panta otrajā daļā un 55.panta otrajā daļā paredzētos noteikumus Ministru kabinets izdod līdz 2006.gada 31.decembrim.

2.3 Šā likuma 4.panta otrā daļa attiecībā uz elektronisko sakaru tīklu ierīkošanu un būvniecību un 6.panta pirmās daļas 10.punkts stājas spēkā 2007.gada 1.janvārī.

2.4 Šā likuma 19.panta otrās daļas 6.punkts stājas spēkā 2007.gada 1.janvārī.";

 


papildināt pārejas noteikumus ar 10.2 un 10.3 punktu šādā redakcijā:

 

"10.2 Šajā likumā lietotais termins "numerācija" atbilst citos tiesību aktos lietotajam terminam "numerācijas resursi", ciktāl tas nav pretrunā ar šo likumu.

10.3 Šajā likumā lietotais termins "Regulators" atbilst citos tiesību aktos lietotajam terminam "Komisija", ciktāl tas nav pretrunā ar šo likumu un likumu "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem"."

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Satiksmes ministrs

A.Šlesers

 

 

 

 


Likumprojekta „Grozījumi Elektronisko sakaru likumā” anotācija

 

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

 

 

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Likumprojekts „Grozījumi Elektronisko sakaru likumā” (turpmāk – likumprojekts) izstrādāts, pamatojoties uz Ministru kabineta 2005.gada 29.novembra sēdes protokola Nr.70 30.§ 2.punktu, ar kuru Satiksmes ministrijai tika uzdots izstrādāt un divu mēnešu laikā iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā likumprojektu „Grozījumi Elektronisko sakaru likumā”, kas paredz valsts akciju sabiedrības „Elektronisko sakaru direkcija” (turpmāk – ESD) kompetenci pārraudzīt elektronisko sakaru tīklu ierīkošanu un būvniecību. Pašreiz elektronisko sakaru tīklu ierīkošana un būvniecība tiek regulēta saskaņā ar spēkā esošajiem tiesību aktiem būvniecības jomā, kas rada virkni pretrunu un neļauj atbilstoši pārraudzīt elektronisko sakaru tīklu ierīkošanu un būvniecību, jo ir nepilnīgi un var tikt dažādi interpretēti.

Pašreiz pilnībā nav noregulēti jautājumi, kas skar universālā pakalpojuma nodrošināšanu un universālā pakalpojuma finansēšanas mehānismu, turklāt ir konstatētas neprecizitātes terminoloģijā un nepilnības saistībā ar Eiropas Savienības direktīvu ieviešanu.

 

2. Normatīvā akta projekta būtība

Izstrādātā likumprojekta mērķis ir sakārtot tiesisko regulējumu, kas attiecas uz elektronisko sakaru tīklu ierīkošanu un būvniecību, nosakot, ka elektronisko sakaru tīklu ierīkošanu un būvniecību pārrauga ESD. Likumprojekts nosaka, ka ESD kompetencē ir elektronisko sakaru tīklu ierīkošanas un būvniecības pārraudzība, veicot noteiktas darbības:

a) izskata elektronisko sakaru tīklu ierīkošanas tehniskos projektus un elektronisko sakaru tīklu būvprojektus un pieņem lēmumus par tiem;

b) akceptē elektronisko sakaru tīklu ierīkošanas tehniskos projektus un elektronisko sakaru tīklu būvprojektus, izsniedz vai atsaka izsniegt, kā arī anulē būvatļaujas elektronisko sakaru tīklu būvdarbu veikšanai;

c) uzrauga elektronisko sakaru tīklu ierīkošanas un būvniecības reglamentējošu normatīvo aktu prasību ievērošanu.”

Izstrādājot likumprojektu, ir veikti papildus precizējumi, ņemot vērā prasības, ko nosaka Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 7.marta direktīva 2002/22/EK „Par universālo pakalpojumu un lietotāju tiesībām attiecībā uz elektronisko sakaru tīkliem un pakalpojumiem (universālā pakalpojuma direktīva)” un Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 7.marta direktīva 2002/21/EK „Par kopējiem reglamentējošiem noteikumiem attiecībā uz elektronisko komunikāciju tīkliem un pakalpojumiem (pamatdirektīva)”.

Likumprojekta izstrādes gaitā ir precizēti Elektronisko sakaru likumā lietotie termini un šī likuma piemērošanas gaitā konstatētās nepilnības, it īpaši jautājumā, kas skar universālā pakalpojuma nodrošināšanu un universālā pakalpojuma finansēšanas mehānismu, kā arī precīzāku Eiropas Savienības direktīvu ieviešanu.

Izpildot Ministru prezidenta 2006.gada 5.jūnija rezolūcijā Nr.90/SAN-1632 doto uzdevumu, likumprojektā ir ietverti Aizsardzības ministrijas izstrādātie grozījumi Elektronisko sakaru likumā (VSS-612). Likumprojekts paredz ietvert to operatīvo dienestu sarakstā, kuriem tiek nodrošināta pieeja informācijai par publisko elektronisko sakaru tīklu abonenta atrašanās vietas datiem, saņemot informāciju par negadījumu vai ārkārtas situāciju, Nacionālo bruņoto spēku Jūras spēku Krasta apsardzes dienesta Jūras meklēšanas un glābšanas koordinācijas centru. Tas nodrošinās efektīvāku cilvēku meklēšanu un glābšanu jūrā.

Likumprojektā papildus ir iestrādāti Finanšu ministrijas ierosinātie priekšlikumi, kas iesniegti Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijā, paredzot papildināt Elektronisko sakaru likuma normas ar valsts pārvaldes iestādēm – Valsts ieņēmumu dienesta Finanšu policijas pārvalde un Valsts ieņēmumu dienesta Muitas kriminālpārvalde, kuru uzdevums atbilstoši kompetencei ir atklāt noziedzīgus nodarījumus valsts ieņēmumu sfērā un veikt likumā noteikto operatīvo darbību noziedzīgu nodarījumu un to izdarījušo personu noskaidrošanā un atklāšanā, tādējādi paredzot iespēju minētājām iestādēm saņemt noteikta apjoma noslodzes datus un atrašanās vietas datus.

Izpildot Ministru kabineta 2006.gada 30.maija protokola Nr.30 64.§ 4.punktā doto uzdevumu, likumprojektā ir ietverts Ekonomikas ministrijas sagatavotais grozījums Elektronisko sakaru likumā, kas izriet no Ekonomikas ministrijas sagatavotā nostājas projekta par Eiropas Kopienu Komisijas formālo paziņojumu par pārkāpumu Nr.2006/2123.

Vienlaikus ir pārskatīti Ministru kabineta noteikumu izdošanas termiņi, ievērojot līdzšinējo ar šiem jautājumiem saistīto konceptuālo risinājumu gaitu.

 

3. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

 

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

 

 

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

 

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Izpildot Ministru kabineta 2005.gada 29.novembra sēdes protokola Nr.70 30.§ 2.punktā doto uzdevumu, normatīvā akta projekts, pilnveidojot ar elektronisko sakaru tīklu ierīkošanu un būvniecību saistīto tiesisko regulējumu, uzlabos uzņēmējdarbības vidi.

 

3. Sociālo seku izvērtējums

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

 

4. Ietekme uz vidi

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

 

5. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

 

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

(tūkst. latu)

 

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

 

1

2

3

4

5

6

 

1.Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

2.Izmaiņas budžeta izdevumos

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

3.Finansiālā ietekme

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

6.Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

 

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

 

 

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Papildus līdzšinējam Elektronisko sakaru likumā minētajam deleģējumam ir paredzēts izdot likuma 54.panta otrajā daļā paredzētos Ministru kabineta noteikumus „Speciālo radiotehnisko līdzekļu izmantošanas kārtība”. Vienlaikus paredzēts izstrādāt grozījumus Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā attiecībā uz elektronisko sakaru tīklu ierīkošanas un būvniecības uzraudzību.

Likumprojekta pārejas noteikumos ietvertās normas, kas attiecas uz Ministru kabineta noteikumu izdošanu, nemaina likumā ietverto deleģējumu, bet gan precizē noteikumu izdošanas termiņus. Ministru kabineta noteikumu izdošanas termiņi noteikti pakāpeniski, atbilstoši konceptuālo nostādņu risinājuma gaitai.

2. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts

 

 

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Likumprojekts atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 7.marta direktīvai 2002/22/EK „Par universālo pakalpojumu un lietotāju tiesībām attiecībā uz elektronisko sakaru tīkliem un pakalpojumiem (universālā pakalpojuma direktīva)” un Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 7.marta direktīvai 2002/21/EK „Par kopējiem reglamentējošiem noteikumiem attiecībā uz elektronisko komunikāciju tīkliem un pakalpojumiem (pamatdirektīva)”.

 

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

4. Atbilstības izvērtējuma

1.tabula

 

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas, atzinumi u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju.

Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 7.marta direktīva 2002/22/EK „Par universālo pakalpojumu un lietotāju tiesībām attiecībā uz elektronisko sakaru tīkliem un pakalpojumiem (universālā pakalpojuma direktīva)”, Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis L 108, 24.04.2002.

Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 7.marta direktīva 2002/21/EK „Par kopējiem reglamentējošiem noteikumiem attiecībā uz elektronisko komunikāciju tīkliem un pakalpojumiem (pamatdirektīva)”, Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis L 108, 24.04.2002.

 

2. tabula

 

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst, neatbilst)

Komentāri

 

 

13.panta otrā daļa

2002/21/EK, 17.pants

Atbilst

 

 

29.panta otrā daļa

2002/21/EK, 14.panta 2.punkts

Atbilst

 

 

30.panta otrā daļa

2002/21/EK, 3.panta 4.punkts un 16.panta 1.punkts

Atbilst

 

 

64.panta septītā daļa

2002/22/EK, 9.panta 1.punkts

Atbilst

 

 

65.panta trešā daļa

2002/22/EK, 12.panta 2.punkts

Atbilst

 

 

66.panta trešā daļa

2002/22/EK, 14.pants

Atbilst

 

 

5. Cita informācija

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

 

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Likumprojekta izstrādes gaitā ir notikušas konsultācijas ar Latvijas informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociāciju un Latvijas Elektronisko komunikāciju asociāciju, saņemot šo organizāciju priekšlikumus Elektronisko sakaru likuma grozījumiem.

 

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Nevalstisko organizāciju iesniegtie priekšlikumi tika izvērtēti un daļēji ņemti vērā.

 

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti.

 

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas.

 

5. Cita informācija

Notikušas konsultācijas arī ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisiju, VAS „Elektronisko sakaru direkcija” un VAS „Valsts informācijas tīkla aģentūra ”, saņemot priekšlikumus Elektronisko sakaru likuma grozījumiem.

 

 

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

 

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Nav nepieciešams radīt jaunas institūcijas, bet ir nepieciešams papildināt esošo institūciju kompetenci (VAS „Elektronisko sakaru direkcija”).

Tiks paplašinātas Nacionālo bruņoto spēku Jūras spēku Krasta apsardzes dienesta Jūras meklēšanas un glābšanas koordinācijas centra pilnvaras attiecībā uz pieeju informācijai par publisko elektronisko sakaru tīklu abonenta atrašanās vietas datiem, saņemot informāciju par negadījumu vai ārkārtas situāciju.

 

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Likums tiks publicēts laikrakstā “Latvijas Vēstnesis” un būs pieejami normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS).

 

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Indivīds savas tiesības var aizstāvēt Administratīvā procesa likumā, Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā, Civillikumā un Civilprocesa likumā noteiktajā kārtībā.

 

4. Cita informācija

Tā kā šobrīd šāda uzraudzība netiek veikta pilnībā, tad pašlaik nav prognozējams veicamo uzdevumu apjoms un uzraudzības institūciju noslogotība.

 

 

 

Satiksmes ministrs                         A.Šlesers

 

Valsts sekretārs

Juridiskā departamenta direktore

Par uzdevuma izpildes kontroli atbildīgā amatpersona

Par projektu atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

J.Maršāns

L.Priedīte - Kancēviča

Ī.Kalniņa

R.Bergmanis

 

23.11.2006. 10:05

1 559

I.Lūkina

7028116

Ilze.Lukina@sam.gov.lv